En introduksjon til Tribal Wars

DeletedUser

Guest
Jeg startet å spille TW i desember 2006. Det er over seks år siden, og i den perioden har jeg vært gjennom mye på TW, og har innsett at det er mye jeg skulle ønske at noen kunne fortalt meg når jeg startet. Denne guiden er et forsøk på å fortelle om spillet, og er ment som en introduksjon for nybegynnere.

Med andre ord, dersom du er ny til TW så er denne guiden ment for deg! Den er ganske lang, men jeg har forsøkt å dele den opp slik at man ikke trenger å lese mer enn det man har lyst til der og da. Spørsmål er selvfølgelig velkommen :)

Den vil ikke ha hovedfokus på tekniske ting ved spillet. For det så finnes det en blant annet en utmerket FAQ av Royal Flush, jeg har skrevet en omfattende guide-samling, og det er ikke minst Tribal Wars-Wikipedia siden.

Innhold

Dersom andre ønsker å bidra til denne guiden, gjør gjerne det! Så kan jeg oppdatere innholds fortegnelsen etter hvert.
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Selve spillet

Først og fremst, velkommen til Tribal Wars! Et utrolig underholdene spill, som kan være mer avansert enn ved første blikk.

Tribal Wars, heretter forkortet til TW, er et tekst-basert online strategispill. Det vil essensielt si at det eneste du trenger for å spille er en nettleser. Man kan bruke ekstra verktøy, og det kan man lese mer om på dette forumet. I begynnelsen er ikke det nødvendig, men hvis du ønsker å ta spillet et skritt videre så er det en vei å gå.

Først og fremst er dette et strategispill. Du spiller både mot og med andre spillere. Det betyr at man i mange situasjoner spiller med noen som tenker og reagerer veldig likt deg selv. Husk det når du kommuniserer med andre spillere. Hvis du vil ha en avtale med en av dine naboer så kan det godt hende en av dine naboer vil det samme.

TW er i utgangspunktet et veldig enkelt spill. Du får ressurser, som du kan bruke til å lage bygninger eller tropper. Og så kriger du med andre spillere. Prinsippet er veldig enkelt. Men det er utrolig mange forskjellige strategier og teknikker. Det er derfor veldig stor forskjell på hvor "flinke" spillere er. Hva gjør så at man er en flink spiller? En spiller som får til målene han eller hun har satt for seg? Vel. Jeg tror det er følgende:
  • Aktivitet!
    • Man trenger ikke være pålogget hele tiden på TW. Ting tar tid. Det er mye bedre å være innom ofte, enn å sitte å stirre på skjermen i flere timer. Kanskje bare spille noen få minutter og sette i gang ting, før man logger ut. Hvis man sprer spilletiden utover så får man også med seg mye mer av hva som skjer, uten at man føler TW tar opp så mye tid.
    • Aktivitet går også på et ønske om at man stadig vokse og forbedre seg. Aldri stå stille, alltid forsøke å bevege seg framover.
  • Oppfinnsomhet
    • Har du et problem? Finn en løsning! Å finne på nye løsninger på problemer er utrolig gøy. Se løsninger og muligheter, ikke problemer. For eksempel hvis noen angriper deg når du akkurat har startet, men du vet ikke hva du blir angrepet med. Hva gjør du da? Vel, da kan du sende ut troppene dine og bruke opp ressursene dine. Da får ikke den som angriper deg utrettet noe som helst, og du får vite hvor mange tropper den som angriper deg har.
  • Kunnskap
    • Hvor mye kan du om TW? Hvor mange forskjellige teknikker kan du? Det er mye å lære. Hvis du lurer på noe, spør noen du tror kan svaret! Et sted du nesten er garantert å få et bra svar er på det offentlige TW-forumet, som har et eget del-forum for å svare på spørsmål!
    • Man kan også lese guider, skrevet av erfarne spillere. Det finner du også på det offentlige forumet. Det finnes også en Wiki for TW.
    • Det beste rådet jeg kan gi er følgende: Vær alltid åpen for ny kunnskap. Aldri tro at du kan alt som er å kunne (hint: Dette gjelder ikke bare for TW!).
  • Flaks
    • Litt av morroa er at flaks spiller en rolle. Hvordan er naboene dine? Får du en bra stamme? Kan du være pålogget mange ganger om dagen?
    • ...men man kan alltid påvirke flaksen litt.
  • Flink med mennesker
    • Husk at du spiller med andre mennesker. Du er som regel en del av en stamme, det vil si en haug med andre mennesker.
    • Det er ikke mye å si her, egentlig. Vær deg selv (men kanskje ikke for mye av deg selv, eh?), bra sunn fornuft og alminnelig folkeskikk. Ikke si noe du ikke ville vært villig til å si ansikt til ansikt.
  • Gøy!
    • Husk at dette er et spill, og de ekte vinnerne er de som har det gøy!
    • De som har det gøy er nok også ofte de som er ivrigst til å spille, så det er nok en sammenheng der. Mange syns også det er gøy å gjøre det bra, men det er absolutt ikke noe man må føle seg tvunget til.

Det er nok mange andre ting som kan gjøre at man er en flink spiller, men det er disse punktene jeg føler er viktigst. Spesielt det punktet om å ha det gøy.

Premiumpoeng
TW er gratis. I utgangspunktet. Premiumpoeng er er noe man kjøper, med ekte penger, for å få fordeler i spillet. Premium kan brukes til å gjøre spillet enklere, med en del ekstra funksjoner som forenkler spillet. Man kan også på noen verdener kjøpe til seg fordeler i spillet, slik som ekstra ressurser.

Men det er ikke nødvendig med premium. Jeg kjenner til spillere som har hatt flere hundre byer uten å bruke premium. Det tar mer tid, men er mulig. Man kan ha en herlig spillopplevelse uten premium!

Hvis man ønsker å henge med i toppen er det dessverre nødvendig med premium. Det er slik spillet er lagt opp. InnoGames, som eier TW, er et firma. De har ansatte, og utgifter, og må derfor tjene penger på å drive dette spillet.
 

DeletedUser

Guest
Stammer og det sosiale

Det ligger litt i navnet. Tribal Wars kan oversettes til Stammekrig. Det er som regel slik at man spiller som en del av en stamme. Det er, for mange, det som gjør spillet verdt å spille. Man spiller med andre mennesker, og det kan gjøres veldig sosialt.

Et enkelt triks for å bli tatt mer på alvor, og virke fornuftigere enn du egentlig er, kan være å gjøre en marginal innsats på å skrive bra norsk. Ikke perfekt, det er ikke nødvendig. Men store bokstaver etter punktum, og ikke alt for mange skrivefeil er greit. Det er uansett en god vane å legge seg til. Selvfølgelig, ikke nødvendig hvis man ikke gidder.

Stamme

Det er viktig å velge en passende stamme. Det er selvfølgelig kult å være i den største stammen, men det er veldig begrenset med plass der. Det blåser som regel hardest i toppen, og det skifter ofte på toppstammene. Det er ofte smartere å se på nabolaget ditt. Hvilken stamme er naboene dine i, og hvilken stamme ser fornuftig ut. Når du søker deg til en stamme, legg vekt på dine positive sider. Er du aktiv? Fortell om det. Liker du å hjelpe andre? Fortell om det. Fokuser på dine positive sider. Vær konkret, og prøv å unngå å bruke vage begrep. Nevnte jeg at du burde fokusere på dine positive sider?

Når du først er inne i en stamme så anbefaler jeg å kaste seg litt ut i det sosiale på stammeforumet. Hvis det er en off-topic del på forumet så er det ofte et fint sted å starte. Kontakt dine nærmeste stammefrender og bli kjent med dem - da vil det være lettere å få hjelpe av dem hvis du skulle ha behov for det.

Hvis du vil lede en stamme så er det også helt greit. Men det kan være vanskelig å få i gang en. Da kan det være greit å snakke med noen andre på forhånd, og bestemme dere for å lage en stamme sammen. Gjør en viss innsats for å virke seriøse. Jeg anbefaler en stammeleder å være åpen for innspill fra resten av stammen. Du er en leder, ikke nødvendigvis en diktator. Det er også viktig å være aktiv når du er en leder. Ofte er det bedre å gjøre noe feil enn å ikke gjøre noe i det hele tatt. Det kan uansett være en fordel å være medlem i noen stammer før man prøver å lede en. Lære av hva andre stammeledere gjør rett og galt.

Skype

For de som ikke kjenner til det, så er Skype et kommunikasjonsprogram. Man kan ha både tekst-samtaler og mikrofon- og kamerasamtaler. Det brukes ganske mye av TW spillere, og da som regel som tekst-chatting. Det opprettes ofte felleschatter for stammer, slik at man kan snakke med hverandre i litt mer avslappede omgivelser enn i spillet. Det gjør det også lettere å få hjelp raskt, hvis det blir nødvendig.

TW i det virkelige livet

Det er ikke helt uvanlig å møte noen man har møtt over nettet ute i den virkelige verden. Det skjer også i TW. Jeg har gjort det noe selv, og utelukket hatt positive opplevelser med det. Men noen generelle råd (som også gjelder alle man møter over nettet) er følgende;
  • Ikke møt noen hvis du ikke føler deg veldig trygg på dem på forhånd.
  • Første gangen dere skal møtes, gjør det på et offentlig sted. For eksempel en kafé midt på dagen.
  • Er du under 18 år anbefaler jeg at du forteller det til en voksen person. Ikke nødvendigvis foreldre. Er du 18 år eller eldre kan det også være greit å nevne til noen på forhånd hvem du skal treffe.

Som sagt har jeg bare hatt positive opplevelser med å møte noen fra TW i det virkelige livet. Men det skader ikke å være forsiktig. For å være litt mer positiv så kan det godt hende du får veldig gode venner som du møter gjennom TW. Det skjer stadig vekk. Jeg kjenner noen som møttes på TW og etter hvert ble forlovet med hverandre. Så slo de opp litt senere, men det snakker vi ikke om...
 

DeletedUser

Guest
Det offentlige forumet

Det offentlige forumet er møteplassen for alle som spiller på den norske TW serveren.

Jeg anbefaler alle å slenge seg ut på det offentlige forumet. Der har man muligheten til å møte mange hyggelige (og rare!) folk, snakke om mye rart, og hvis man liker slikt kan man også påvirke veldig mye på TW. Det er nesten helt utrolig, ordets makt og alt det der.

Det er ingen grunn til å være redd for å prøve seg. Er du usikker kan du stikke innom off-topic forumet og lage en tråd hvor du introduserer deg. Kanskje appeller til egoet til de gamle brukerne og spør om råd, selv om du egentlig ikke trenger det.

I utgangspunktet kan det virke både uinteressant og litt skummelt. Det er mange der som virker så sikre på sin sak, og har så mange innlegg. Så da må de åpenbart være veldig skumle. Nja. Neh, egentlig ikke. Din mening er like gyldig som noen andre sin, spesielt hvis du tar deg bryet med å begrunne den. Det er lov å prøve og feile litt, men husk at førsteinntrykket kan sitte igjen lenge.

Det er mye rart å gjøre på forumet. Det har mange del-forum, hvor man kan snakke om forskjellige ting.

  • Kunngjøringer
    • Dette forumet brukes til å annonsere nyheter om TW. Det er ikke alltid man får beskjed om ting på forsiden eller i spillet, så det kan være smart å sjekke dette forumet av og til.
  • Generelt
    • Er det noe du har lyst til å snakke om som omhandler TW, og få synspunkter fra mange forskjellige spillere? Da er dette forumet for deg.
  • Spørsmål
    • Har du noe du lurer på, som du ikke får svar på i stammen? Spør! Du er nesten garantert et fornuftig svar, så lenge det er knyttet til TW.
  • Forslag og diskusjoner
    • Er det noe ved TW som irriterer deg grenseløst, og du har lyst til å fikse på det? Ta det opp i dette forumet! Det er mange forslag som kommer her som både blir videresendt til spillutviklerne og faktisk gjennomført. Hjelp til med å forbedre spillet du spiller!
    • Dette forumet kan også brukes til å diskutere forskjellige ting ved TW. Alt fra hva som er den beste strategien i en viss situasjon, til om regelverket er best mulig.
  • Skript og hjelpemidler
    • Det er mange forskjellige ting man kan gjøre for å gjøre spillet lettere. En ting ved dette er JavaScript, som man som regel bare kaller skript. Det er ekstra program som man kjører som gir deg funksjoner som forenkler spillet.
    • Her finner man også et forum for guider som det kan være lærerikt å lese gjennom.
    • Det finnes også diverse hjelpesider, slik som TWStats, som kan være nyttige.
  • Off-topic
    • Snakk om alt! Her kan du ha det gøy. Emner om alt fra leker, til halv-filosofiske diskusjoner til noen som ville ha hjelp med matteleksa. Her kan man snakke om det meste, og litt til.
  • English Forum
    • Ikke veldig mye brukt, men det finnes et eget del-forum for de som bare snakker engelsk.
  • Politikk & Propaganda
    • Her kan man ha det gøy. Dette er forum for å diskutere hva som foregår på de forskjellige verdenene. Hvilken stammer er alliert med hverandre? Hvem vinner den og den krigen? Artige saker.
    • Her kan det være greit å være litt tykkhudet, og kanskje lese litt før man hopper i det. Hovedsakelig fordi det er alltid noen overdrevent aggressive tullinger der.
  • Hall of Fame
    • Dette er Politikk & Propaganda forum for verdener som er avsluttet. Det vil si ferdige. Det vil si de er vunnet av noen, så det er egne små forum som heter Hall of Fame. Noen er veldig stolte over å havne der, så hvis du vil gjøre noen glade, les de forumene. Eller skum over dem. Kanskje lukt litt på dataskjermen når du har dem oppe på skjermen. Eller noe i den duren.

Det offentlige forumet er ikke for alle. Men jeg anbefaler at man prøver seg.

Når man er på forumet anbefaler jeg at man bruker sunn fornuftig, kanskje litt folkeskikk. Ikke si noe du ikke ville sagt ansikt til ansikt, eller noe du ikke vil stå for senere. Vær saklig i diskusjoner (uten at du trenger å være dønn alvorlig - ha det litt gøy óg!), men det er også tråder hvor det er på sin plass å være litt tullete. Husk bare at humor ikke alltid er like lett å lese av ren tekst!

Politikk & Propaganda

Her kan man virkelig ha det gøy. Å diskutere rundt spillinga si kan være veldig engasjerende. Noen generelle tips er å ikke ta noe personlig, ikke jug (i hvertfall ikke hvis det lett kan avsløres) og støtt opp påstandene dine med noen form for bevis. Hvis du for eksempel sier at stammen din vinner i en krig mot en annen stamme kan det være greit å henvise til for eksempel en erobringsoversikt på TWStats*som viser at dere erobrer mer av fienden enn det fienden erobrer av dere.
 

DeletedUser

Guest
Om forfatteren(e)

Om forfatteren(e)

Eller som jeg foretrekker å tenke på det; Hvorfor det kanskje står noe fornuftig her.

Dette er strengt tatt ikke en del av selve guiden, men ment for at man skal vite hvem som har skrevet den, og kanskje hvorfor det er verdt å høre på de(n) personen(e). I skrivende stund er det kun jeg (Grimlock) som har skrevet, men jeg har et håp om at andre skal bidra etter hvert. Det er også en liten unnskyldning til å skryte litt av seg selv.

Grimlock

En vakker dag ble Grimlock født. Noen påstår at han fikk TW inn med morsmelka, og ble oppdratt blant TW sine servere i Tyskland. Dette stemmer.

I sine ungdomsår fulgte Grimlock i sin helt, Patrick Rothfuss sine fotspor, og og bekjempet roboter med en gjeng japanske skolejenter. Senere utviklet han sine mutantkrefter, og fikk automatisk all kunnskap om TW lastet ned i hjernen sin.

Ved siden av å spille TW har Grimlock en hemmelig identitet som Batman, jobber med å bli verdens enehersker og spiser pizza.

På TW er han mest kjent som Grimlock, og har hatt mest hell i spillet med Vv0Lv3r1n3 og Banach-Tarski Paradox, eventuelt GeirS78 som han overtok i slutten av 2011. Han er enten elsket (uvisst hvorfor) eller hatet (ofte med god grunn), eller så bryr man seg ikke om hans eksistens. Noe han egentlig er ganske fornøyd med.
 
Sist redigert av en moderator:
Topp