BGM75 - Leder, støttespiller og stratèg

DeletedUser

Guest
Noen sier; "Poeng dreper ikke, tropper gjør", andre sier at uten en god og målbevist ledelse ville ikke alle tropper i verden gjort noen forskjell. For dette er TW - Et spill på mange plan. H.F.O's ledelse har tre ledere som sammen har gitt verden 1 nok et eksempel på hvordan en liten stammen kan ta skrittet fra å være nærmest betydningsløs, til å bli en viktig maktfaktor. En av de tre lederne i denne stammen er BGM75. En spiller som over tid har blitt både inflytelsesrik og en taktisk leder av rang.

BGM75's vei oppover poeng- og maktstigen.
Som så mange før han, startet han med tribalwars ganske tilfeldig. Han trengte noe nytt å spille og noen foreslo TW. Fra første by og stiftelsen av stammen OSLO ble plutselig spillet en mye større del av livet hans enn han hadde forventet.

Bgm75 skrev:
Eg viste ikke da at dette skulle bli så "seriøst" og prege fritiden min så mye som det har gjort og fremdeles gjør. Eg havnet i k83 sammen med en del andre som nettopp hadde startet, eg fant ut at eg måte bygge raskere en dem skulle eg ha en kjangse i starten. Det blei ikke noe problem siden eg står opp og tar meg en røyk om natten, da fikk eg satt bygg på bygging i samme slengen. Veldig ekstremt men det gidde meg det overtaket eg trengte.

Som alle nybegynnere visste han lite om hvordan spillet fungerte i starten. Han visste ikke hvordan han skulle ta over nye byer, hva gullmynter var eller at adelstog var et vellkjent konsept for de som hadde spilt lenge. For å overleve på spillet måtte han altså ha en bratt læringskurve - og det hadde han.

Bgm75 skrev:
Eg begynte å bygge stamme , eg var grønn der også. Så i starten rekrutterte eg over heile verden 1, så det blei sende mye 300 timer støtte i starten. Eg fikk raskt med meg mimmi, vestvit og ruben rex (og mange som eg ikke husker navnet på nå). Stammen hadde store utskiftinger i starten. Men vi fikk raskt en gruppe med spillere som følgte med stammen i lang tid, noen er her enda.

Stammen var liten i forhold til andre, og de visste at det kom til å bli et problem. Når stammen var rundt 1,2 mill poeng merget de med HEKSENE på 900.000. Det er den eneste mergen de har hatt, og som dere kan se utifra navnet på stammen så er H.F.O en sammenslåing av de to stammenes originale nick som ble til; Heksene fra Oslo.

Bgm75 skrev:
Under mergen kom også Diablita med, ho har vært ekstremt viktig for vår suksess. En drivende dyktig leder som eg og H.F.O har gjort oss totalt avhengig av. Håper ho er med oss til evig tid. Fra og med den lille mergen i mai 2009 så bestemte vi oss for at vi skulle bli en så proff stamme som mulig, vi ville bidra i krig på BOL sin side hvis det blei verdenskrig.

Som kjent ble det verdenskrig og det ble tidlig klart at H.F.O fikk gjennomslag for sitt ønske om å samarbeide med BOL. Et samarbeid BGM75 mener har vært viktig for deres suksess.

Bgm75 skrev:
Vi har hatt et fint samarbeid med bol. De har latt oss få holde på uten innblanding. Vi har bygget oss opp langs den ene siden deres på kartet uten problem av noe slag. Vi har ikke hatt en liten disputt engang. Det står stor respekt av det bol har gjort oven for oss, eg tviler veldig sterkt på at noen andre stammer i verden 1 med den størrelsen hadde latt noe bygge seg opp som vi har gjort i deres bakgård. Så vi har veldig mye å takke BOL for !!!

BGM75 har vært mer interessert i å bygge stamme enn å krige og pga det bærer stammen preg av god organisering. De har satset mye på det sosiale og bruker bl.a. skype for å kommunisere. De har også jobbet hardt for å komme seg til krigsfronter for å bli en viktig faktor i verdens krigen som verden 1 bærer mye preg av.

bgm75 skrev:
Vi er en kjempe fin gjeng som har det mye moro sammen, vi sitter på skype og planlegger angrep og snakker om alt. Det sosiale aspektet med TW er veldig viktig. Det har vært veldig kjekt å bli kjent med så mye fine folk her i TW, både allierte , fiender og stamme medlemmer. Håper det forsetter :)

Generelt om BGM75 og H.F.O's rolle på v1

- Hva er din administrative rolle i H.F.O?
Eg er leder sammen med 2 andre, så har vi gruppeledere i tillegg til oss tre. Vi har D som eg allerede har nevnt lenger oppe, så har vi kjell55.
Meg og D er likestilte med akkurat like mye ansvar, kjell55 fungerer i en rolle som NK.

Vi har en veldig stabil ledelse som jobber og går veldig godt overens, det tror eg er viktig for alle stammer. Eg oppdaterer meg på alt som skjer i H.F.O og eg hjelper alle med alt visst det trengs. Eg bruker mye tid på å få folk til krigsområdet og hjelpe dem med hvor dem skal bygge seg opp, det har eg brukt tid på det siste halve året.

Som leder er det mitt ansvar at folk trives og har det gøy i H.F.O, det tar eg på alvor. Eg prøver å ikke gi ordre/komandere uten at det er strengt nødvendig, eg prøver heller å få folk til å se hva som er viktig å få gjort. Det fungere som regel veldig bra!

- Hvor mye tid bruker på daglig på tw og hvordan holder du motivasjonen oppe?
Eg bruker mye tid, eg er alltid på logget, på jobb, hjemme og skulle eg reise bort :) Eg står opp veldig tidlig, så det blir fort 2- 4 timer morgen og det samme kveld. Eg er heldig som trenger lite søvn. Eg tar meg dager der eg bare er innom og svarer på pm bygger tropper, så står pc på og eg sjekker om eg har inc når eg går forbi utover dagen :)

Motivasjonen holder eg lett oppe, eg syns det skjer ting heile tiden som gjør spillet spennende. Det tar tid og være i styret i en stamme, du får mye forskjellig å bryne deg på. Det gjør spillet ekstra moro for meg :) Det mest demotiverende er uten tvil når folk du har hatt med lenge slutter, folk du har hjelpt mye med å komme til krigsområdet, lært dem 1 sek tog o.s.v. Da blir det som regel inn adling noe som eg tror alle stammer syns er kjedelig men som må gjøres.

- Hva tror du skiller H.F.O fra andre stammer på v1?
Dette er veldig vanskelig å svare på siden eg ikke veit så mye om hvordan andre gjør tingene sine, men for å svare litt generelt så tror alle stammene i verden 1 har dem samme utfordringene. Så håper eg at vi i H.F.O løser våre på en måte som gjør at dem fleste i stammen og våre allierte er fornøyd.

- Hva er din mening om bruk av spioner i krigføring på TW?
hehehe her er eg sikkert veldig naiv, men eg har til dags dato ikke sendt noen på spion oppdrag for stammen. Eg kommer heller ikke til å gjøre det.

Det hender at folk i andre stammer sender f.eks. en claimliste eller andre ting uoppfordret , den infoen bruker vi så klart når det skjer :) Vi deler den også med allierte vist det skulle være ting dem kunne bruke. Det har eg ikke dårlig samvittighet for. Dette er info som andre sender uten at vi har spurt dem om det. Hadde eg vært fullstendig motstander så hadde eg slettet dette med en gang eg fikk det, det gjør eg altså ikke. At andre har spioner syns eg er heilt greit, det er en del av spillet. Får du mye god info så kan det vippe krig/angrepet i din stammes favør, da er det naturlig at det blir mye spionering stammene i mellom :)

For å minske spionfaren i H.F.O har vi ettter mye om og men startet en under stamme . S.F.O, den blir brukt som en rein rek. stamme. Den har vi ikke for at den skal få mye poeng, alle må innom der først. Så tar vi opp folk vi har blitt kjent med når dem har blitt store nok. Dette har fungert veldig bra så langt.

- Hva er ditt morsomste minne fra v1?
Har to ganske like tw minner.
Det første er fra første koordinerte angrepet vi sendte sammen. ( Dette var før vår lille merg, så vi hadde da navnet OSLO/osl.)

Vi hadde en stamme i k83 som hadde navnet ROME, dem vokste fort og tok byer vegg i vegg med oss litt for ofte. Vi hadde iap og del forum med dem en stund. Vi måte ha dem vekk før eller seinere så vi begynte å legge planer. Vi stacket alle byene rundt dem, vi brukte en uke på forberedelser så det var veldig spennende om dette hadde kommet for ROME sine ører :)

Når vi først sendte angrep så stilte alle i osl. opp , dette kom som et sjokk for lederen i ROME. Vi var 8-10 som adlet så byene til ROME forsvant fort, lederen som ikke var på logget når angrepet startet hadde mistet 3/4 av byene når han logget på. Alle i stammen var under angrep, så det hadde gjort liten forskjell om han hadde vært online. Vi tok 47 byer på veldig kort tid, så det var en stor suksess for oss !!

Dem andre i ROME restartet, men lederen startet aldri opp igjen. Han var vel lei .-) Så hadde vi en veldig lik opplevelse første gangen vi angreip IB, da angreip vi tommy i k84. da var vi 4-5 som angreip og tok alle byene vi skulle på to dager. Tror det var 24 byer, dem siste 8 skulle s-e ta.

Dette er to veldig morsomme minner for meg. Når alt går bra er det alltid gøy.

- Av de stammene du kjenner til på v1, hva tror du er deres styrker og svakheter?
Dette er et vanskelig spørsmål og svare på siden eg veit for lite om andre stammer føler eg, burde kanskje revurdere alt som har med spioner å gjør .-) Men eg skal prøve å vurdere BOl og Ib så godt eg kan.

For å ta de nærmeste først:
BOL's-styrke. Bol har et kjempe bra styre, det veit alle. Det er kontinuitet og stabilt, og veldig flinke til å motivere spillere. Det er en stor styrke for alle stammer som har noe som klare det. Dem er også veldig gode på organisering av angrep, når den stammen setter i gang samtlige spillere/grupper så gjør dem som dem vil. Eg tror også at bol er veldig flinke til å støtte medlemmer som er under angrep.

Bol stiller også opp for allierte på en skikkelig måte, det tror eg er en kjempe styrke. Det vil dem alltid få igjen for på sikt. Så har BOl veldig lojale spillere, sikkert mange stammer som har lojale folk. Men i bol virker det på meg som samtlige er villig til å strekke seg veldig langt for stammen. Bol har også veldig lojale allierte, ser vi bort fra RNG så tar vel ikke vi andre så noe imponerende antall byer fra IB m/fam. Men vi binder opp mye tropper som må brukes til å stacke frontene mot oss og vi tar i mot mye off til tider. Antallet byer vi tar vil bli bedre :)

BoL-svakheter: For å være heilt ærlig så veit eg ikke hva eg skal skrive her, tror eg vil få samme problem med Ib. Men eg tror BOl sliter med det samme som alle stammer gjør av og til. Aktivitet, det kan ødelegge mye for en stamme. Bol har også en del spillere vekke fra fronten som lett kan kjede seg i lengden, nå som olymp er vekke så kan det skape problemer for bol ?

IB-styrke: Ib har også et bra styre, eller som dem selv sier. DRB-Det runde bord. Ib har noen veldig gode grupper som eg tror vil gjøre det veldig bra i tiden som kommer. Iallefall gruppen som grenser mot oss i k85 har fått ny leder som vi veit er god. Får han til det han prøver på så vil dette skape mye trøbbel/moro for oss :)
Ib har også per dags dato 7 av dem 10 første på listen over Beseirede motstandere, det er utvilsomt en stor styrke.

IB-svakheter: Det virker som dem har flere som slutter en dem andre stammene på sin størrelse, så det kan tyde på motivasjonsproblem ? For meg virker det som Ib skyver alle allierte fra seg, det har skjedd med alle stammene dem har hatt allianse med siden eg startet og spille. BOl, RNG og k10, dette kan være tilfeldig ?? Men må absolutt kunne sies å være en svakhet ?

K10 familien: Dem har vi fått et veldig bra forhold til etter sammenslåingen mellom k10 og s-e, så eg vil nøye meg med å si at eg håper samarbeidet fremover vil utvikle seg og bli så bra så mulig.

- Hvilke hendelser tror du har forandret v1 frem til nå, og hvordan tror du v1 vil utvikle seg fremover?
Siden eg begynte å spille så er det uten tvil verdenskrigen mellom BOl og IB som har forandret spillet mest :) Spillet er mest utfordrende og gøy når noe skjer, så krigen har vært viktig for spillegleden til mange tror eg.

For oss i H.F.O har iallefall krigen endret mye, dem kontinentene vi såg på som viktigst før er det lite aktivitet i. Vi har forflyttet oss to k for å få være med på moroa, det har tatt tid men har absolut vært vært det :) Flere og flere av oss begynner nå å få nok byer til å kunne bidra veldig aktivt, så har vi noen på vei kontinuerlig. Så våre venner cybershot og mons skal få mer å bryne seg på med tiden. Når eg først har nevnt dem to så vil eg også takke dem for at dem er med å bidra til å gjøre krigen til det den er nå. Hyggelig og vennskapelig, det er veldig ok å kunne sende et angrep uten å få postboksen over fylt med hat post :)

Vist ikke noe radikalt skjer så vil v1 forsette som nå, dem forskjellige alliansene vil forsette å bytter på og ta byer av hverandre. Så får vi håpe at vår siden tar flest og vil lede stats fremover. Det blir spennende å se hvem som holder seg mest aktiv i sommer, reiser mange bort så kan mye være forandret for enkelt spillere når dem kommer hjem :)

- TW kan lett anses som tidsfordriv, men tror du spillet kan være lærerikt også? I såfall hvorfor?
Det fins ikke et spill som eg har lært mer av en TW. Eg har lært alt fra personbehandling, mekling, forhandlinger, konfliktløsninger, inngå kompromisser og rettskriving o.s.v. Eg er dyslektiker og skriver forsatt mye feil, men har blitt mye bedre siden det er mye skriving når du er med å leder en stamme. Så den biten har vært viktig og til stor hjelp for meg.

Eg har lært utrolig mye av å være med å lede en gruppe av så mange forskjellige folk. Du kommer borti så mye forskjellige situasjoner som setter deg på prøve på mange måter. I starten var eg veldig brå og lite fleksibel. Nå etter 1 år og noen mnd med TW har eg blitt mye smidigere og ikke minst tålmodig. Eg har lært mye om mekling siden det følger med jobben. Eg har lært meg at det fins flere måter å løse ting på en min. Det har vært en nyttig lærdom :)

Mest av alt så har eg lært at du kommer så veldig mye lenger med å behandle folk med respekt. Det er viktig i alle situasjoner. Uansett om dem er respektløse og oppfører seg dårlig. Så konklusjonen min er at du lærer mye på det personlig plan som du kan ta med videre irl. Dette er rett og slett et fantastisk spill som har gitt meg mye :)
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
hygerlig dette bgm x) det er bare og komme jeg og cyber venter vi ;)
 

DeletedUser

Guest
det hadde vel endt med at helle hfo hadde sletta kontoene sine hvis jeg og cyber hadde gått eller noe x)
 

DeletedUser

Guest
Flott intervju av en dyktig leder, og en person jeg har mye resekt for :)
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Likte dette, men savnet (inntaket av TR?:)

nåja:) gleder meg nå framover, irl siuajonen miner nå over, og eg er klar for å plage monsern og cybershot:)


Håper dere er klare nå gutter:)
 

DeletedUser

Guest
Likte dette, men savnet (inntaket av TR?

nåja gleder meg nå framover, irl siuajonen miner nå over, og eg er klar for å plage monsern og cybershot

Eg ser ikke på den situasjonen som eg merg sindick, der var noen spillere som kom over. Tror det var 5 stk ? To av dere har bygget dere bra opp og blitt en stor ressurs for stammen.


Takker for alle fine tilbakemeldinger :) Det var/er hyggelig å lese siden eg var spent på mottagelsen av dette intervjuet.
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Sa ikke merg, men inntak (meg og deg ordnet at de som låg best til og hadde est poentsuale skulle komme inn, men det var langt ifra en merg da:)
 

DeletedUser

Guest
- Hva tror du skiller H.F.O fra andre stammer på v1?
Dette er veldig vanskelig å svare på siden eg ikke veit så mye om hvordan andre gjør tingene sine, men for å svare litt generelt så tror alle stammene i verden 1 har dem samme utfordringene. Så håper eg at vi i H.F.O løser våre på en måte som gjør at dem fleste i stammen og våre allierte er fornøyd.

Så du mener at H.F.O ikke er så spesiell? At dere ikke skiller seg noe ut på noen måte?

Ellers flott intervju :)
 

DeletedUser

Guest
Så du mener at H.F.O ikke er så spesiell? At dere ikke skiller seg noe ut på noen måte?

Ellers flott intervju


Vi har mange gode egenskaper i stammen, vi er lojale, vi er aktive, vi har ambisjoner o.s.v :)

Vi er knallharde på aktivetet, du skal ikke være rød og gul veldig mange ganger før du er ute. Da blir det lett inn adling, er det til stammens beste så nøler vi ikke et sek. Der er vi mer aktive/skiller oss ut en andre stammer på vår størrelse tror eg. Mange vil sikkert si at vi er for strenge, men vi har et glimrende kv tilbud i stammen. Alle får kv vist dem ønsker det, skjer det noe som gjør til at du ikke få gitt beskjed men trenger vakt så er det bare å sette opp en av lederne så fikser vi vakt eller tar den for den det gjelder. ( Innenfor rimelighetens grenser selvsagt :) )

Ryker nettet ditt så har dem aller fleste muligheten til å få logget på en annen plass og gi beskjed.

Sommeren som er en tid da det lett kan bli lite aktivitet på noen blir planlagt tidlig så alle får dem kv dem trenger.


Så blir du rød eller gul i vår stamme så har du ingen unnskylding.
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Vi har mange gode egenskaper i stammen, vi er lojale, vi er aktive, vi har ambisjoner o.s.v :)

Vi er knallharde på aktivetet, du skal ikke være rød og gul veldig mange ganger før du er ute. Da blir det lett inn adling, er det til stammens beste så nøler vi ikke et sek. Der er vi mer aktive/skiller oss ut en andre stammer på vår størrelse tror eg. Mange vil sikkert si at vi er for strenge, men vi har et glimrende kv tilbud i stammen. Alle får kv vist dem ønsker det, skjer det noe som gjør til at du ikke kan logge på for å gi beskjed så er det bare å sette opp en av lederne så fikser vi vakt eller tar den for den det gjelder.

Ryker nettet ditt så har dem aller fleste muligheten til å få logget på en annen plass og gi beskjed.

Sommeren som er en tid da det lett kan bli lite aktivitet på noen blir planlagt tidlig så alle får dem kv dem trenger.


Så blir du rød eller gul i vår stamme så har du ingen unnskylding.


Veldig godt sagt bgm:)
 

bobil

Moderator
Seniormoderator
Reaksjonspoeng
328
Bra intervju ;)

Rart du ikke nevnte noe om hvor mye tropper du har mistet på meg da men men :p
 

DeletedUser

Guest
Bra intervju

Rart du ikke nevnte noe om hvor mye tropper du har mistet på meg da men men :p


hahaha eg har mistet mer på andre, er ikke redd for å bruke tropper :) Trodde forresten du skulle slutte ? Ikke missforstå, kjekt å ha deg med videre. Da må vi snart tenke på det to siste byene som eg har ventet på skulle bli grå :) speidet dem i går, som du veit gjør eg det regelmessig :) Nå har du stacket dem så mye at dem vil koste en del. kanskje vi skal få en delt innsats for å begrense tapet for en mann ? Vi får se ?
 

bobil

Moderator
Seniormoderator
Reaksjonspoeng
328
Hehe, har ikke stacket dem :p De har vært stacket helt siden jeg tok dem :p PS: Jeg har inc støtte :D Så lykke til :)
 
Sist redigert:

DeletedUser

Guest
- TW kan lett anses som tidsfordriv, men tror du spillet kan være lærerikt også? I såfall hvorfor?
Det fins ikke et spill som eg har lært mer av en TW. Eg har lært alt fra personbehandling, mekling, forhandlinger, konfliktløsninger, inngå kompromisser og rettskriving o.s.v. Eg er dyslektiker og skriver forsatt mye feil, men har blitt mye bedre siden det er mye skriving når du er med å leder en stamme. Så den biten har vært viktig og til stor hjelp for meg.

Eg har lært utrolig mye av å være med å lede en gruppe av så mange forskjellige folk. Du kommer borti så mye forskjellige situasjoner som setter deg på prøve på mange måter. I starten var eg veldig brå og lite fleksibel. Nå etter 1 år og noen mnd med TW har eg blitt mye smidigere og ikke minst tålmodig. Eg har lært mye om mekling siden det følger med jobben. Eg har lært meg at det fins flere måter å løse ting på en min. Det har vært en nyttig lærdom :)

Mest av alt så har eg lært at du kommer så veldig mye lenger med å behandle folk med respekt. Det er viktig i alle situasjoner. Uansett om dem er respektløse og oppfører seg dårlig. Så konklusjonen min er at du lærer mye på det personlig plan som du kan ta med videre irl. Dette er rett og slett et fantastisk spill som har gitt meg mye :)

Vise ord. :)
 
Topp