brann2006
Litt aktiv?
- Reaksjonspoeng
- 13
- Hva er din tw-historie?
Jeg begynte på en litt tilfeldig leting etter et interessant spill som kunne være litt tidsfordriv innimellom. Jeg er som kjent sjef for et passe stort IT-firma og har mye å drive med jobbmessig. Jeg tenker at når hodet er fullt av tanker som går i en retning så må man gjøre noe som bryter helt tvert med de tankene man har jobbet alt for mye med, så da er et spill akkurat det som trengs. Jeg kom helt tilfeldigvis over TW, som til og med var på norsk. Jeg registrerte meg og begynte byggingen av landsby, men etter ca 14 dager med bygging, og ikke noe annet, så tenkte jeg at dette var jo egentlig ikke så spennende. Jeg hadde tenkt å slutte da jeg ble invitert til stammen Frihet. For å gjøre den historien kort så ble jeg nestleder etter 3 dager. Jeg fikk en del erfaring derfra om hvordan stammer fungerte, så etter en stund fant jeg ut at nå hadde jeg vokst fra den stammen. Jeg gikk da ut og stiftet AKDM og fikk med meg espentespen som nestleder.
Vi hadde en eventyrlig fremgang og en av grunnene var nok at vi var heldig med rekrutteringen av de første medlemmene, bl a Lady Ibex og Schmirra. FortNoxer dukket også opp ganske tidlig og var en dyktig hærfører, men ikke noen tilhenger av demokratiet vårt.
AKDM eller Akademikerne, som det egenlig heter, ble bygget med tanke på å rekruttere de som kunne assosiere seg med navnet. Poenget var å lage en stamme med voksne spillere som hadde en skolert bakgrunn og vi kunne samtidig redde dem ut av de mange fjortisstammene som finnes i TW. Nå har jo AKDM også noen yngre spillere, men de har innordnet seg fint og det har vært bra å få til en miks.
På mange måter var det ikke viktig for meg å få mye poeng og mange byer, men å drive med mange andre ting som jeg tross alt også er utdannet til gjennom totalt 25 år på skolebenken. For meg var det veldig fin avveksling å sitte å lage planer, skrive innlegg, arbeide med grunnloven vår og i det hele tatt pønske ut en helt samfunn innenfor de rammene som finnes i TW. Jeg prøvde egentlig å finne ut hvor langt man kan strekke TW opp mot et virkelig samfunn.
Jeg har lært utrolig mye av dette, så jeg skylder en stor takk til TW og alle jeg har truffet her av både mine egne stammefrender og alle dere andre.
- Hvor mye tid brukte du på TW?
Kort fortalt kan jeg si at etter hvert så brukte jeg alt for mye tid på TW. Jeg har ikke nøyaktig oversikt over dette, men blir man hekta så blir man hekta. Det var i alle fall mange timer hver eneste dag.
- Hva er din spillfilosofi?
I TW så er man avhengig av å være i en stamme om man ikke er veldig stor. Med dette som utgangspunkt vet man at når man bygger stammer så må dette være et godt sted å være for den enkelte spiller. Styring av stammer er ikke noe man skal ta lett på for det er veldig mange hensyn å ta og man må ikke glemme at alle medlemmer er unike.
Om man ikke kan ta upopulære avgjørelser så bør man ikke være stammeleder og om du bare kan dele ut ordrer så bør du heller ikke være stammeleder. Å være leder betyr at man ofte står alene når dårlige nyheter skal bringes til torgs, men det må man kunne stå for. Nå er det jo mange forskjellige typer medlemmer som sikkert finner seg i litt av hvert, men jeg er sikker på at mange har sluttet i TW pga dårlig stammeledere og som bare har dårlig erfaring med TW, noe som er synd.
Det er jo ikke for å prøve å rakke ned på de med store ambisjoner og fattige evner jeg sier dette, men det er til alle andre som spiller her. Si fra og ikke finn dere i å ha en rotete leder. Nå er det sikkert mange som stusser litt og tenker: ”Tror han at han er perfekt selv da?”. Det har ingenting med det å gjøre for dette handler om min spillfilosofi og det er ikke bare om meg selv, men også om andre. Jeg mener selv at jeg er i stand til å tolke når jeg får pepper, men de som jeg selv har gitt pepper til har ofte ikke fattet poenget. Heldigvis så er det ikke så mange av dem, men de byr på en ekstra utfordring for meg som leder. For mange er det lett å bare bli forbanna og erklære krig der og da, men det er ikke bestandig at det er så lurt. Det er her gode diplomatiske løsninger er viktige og dette er ting jeg liker godt. Jeg har ved flere anledninger forhandlet fram fred mellom andre stammer, men jeg skal ikke legge skjul på at jeg også har hatt en baktanke med det.
I de store stammene er det gode ledere og det er nok en grunn til at stammene har blitt store.
Et klassisk eksempel innen spillfilosofi kan være om det er dumt eller klokt å binde folk til stammen. Jeg skal ikke si at det ene er mer riktig enn det andre, men AKDM valgte å binde medlemmene på en sånn måte at det skulle en meget god grunn til å forlate stammen, siden vi ikke ønsket å være en mellomstamme. Jeg vet at f.eks. Holmorama synes dette var galt og argumentene hennes var ganske gode. De var såpass gode at jeg faktisk synes det er verdt å vurdere om vi kanskje skulle løst litt på reglene, men ikke så mye at det er fare for gjennomtrekk. Et medlem som ikke trives, og som er i stammen fordi vedkommende vet at om hun/han slutter så blir det automatisk utslettelse, er ikke et medlem å samle på. På den annen side vil en stamme som ikke har noe politikk på dette området alt for ofte våkne opp til melding om at nå har den og den også sluttet. Jeg må jo også nevne at AKDM har sluppet de aller fleste som har spurt på en grei måte.
Allianser synes jeg bør bygges på en sånn måte at de har gjensidige avtaler og ikke at det bare er noe som kommer i stand uten samtaler om innholdet.
IAP synes jeg kan deles i to kategorier: kortsiktige og langsiktige. De kortsiktige kan inngås om man har for mange fiender på en gang. Om man skal opplyse om det er en kortsiktig IAP er jeg ikke så sikker på og dette er litt gambling på hvor gode de andre er. De langsiktige IAPene er slike som kanskje kan gå over til allianser eller kanskje kan utvides ad hoc.
- Utifra din erfaring, hvordan synes du en stamme bør organiseres?
Som sagt så er det mange typer spillere, men det er vanskelig å få til en stamme av ensartede spillere. Organisasjonen bør derfor være tilpasset mange forskjellige interesse- og evnefelt. Stikkordet er aktivisering.
AKDM ble grunnlagt med demokrati som det viktigste fundamentet, men virkeligheten har justert en del på denne oppfatningen. Alle avstemninger viste seg å være vanskelig å få gjennomført og ble upraktisk etter hvert som stammen vokste.
Vi har delt inn stammen i ministerposter, hvor ministrene er baroner og dermed automatisk medlemmer av styret. Styrets leder er presidenten som har dobbeltstemme. Avstemninger nå er det derfor bare styremedlemmer som foretar, men en og annen sak legges fremdeles ut til avstemming.
Vi har mange stillinger som også kan være som rådgiver for ministrene eller visepresidenten og det er ikke lite arbeid som blir nedlagt i disse stillingene også.
Siden AKDM har en temmelig omfattende grunnlov så har vi også opprettet en domstol med tre dommere.
Når det kommer til det praktiske så er det viktig at ledelsen informerer nøyaktig og presist og passer på å holde en takhøyde som tar rom for tolkninger, men ikke feiltolkninger.
Å dele opp med sektorledere eller gruppeledere kan også være et tips.
Jeg har sett stammer som har kjørt ovenifra og ned linje til sine medlemmer og da tenker jeg at en slik iskald stamme kan ingen trives i. Jeg ville aldri bygget en slik stamme, men passer på å la hvert medlem være viktig i praksis.
Jeg begynte på en litt tilfeldig leting etter et interessant spill som kunne være litt tidsfordriv innimellom. Jeg er som kjent sjef for et passe stort IT-firma og har mye å drive med jobbmessig. Jeg tenker at når hodet er fullt av tanker som går i en retning så må man gjøre noe som bryter helt tvert med de tankene man har jobbet alt for mye med, så da er et spill akkurat det som trengs. Jeg kom helt tilfeldigvis over TW, som til og med var på norsk. Jeg registrerte meg og begynte byggingen av landsby, men etter ca 14 dager med bygging, og ikke noe annet, så tenkte jeg at dette var jo egentlig ikke så spennende. Jeg hadde tenkt å slutte da jeg ble invitert til stammen Frihet. For å gjøre den historien kort så ble jeg nestleder etter 3 dager. Jeg fikk en del erfaring derfra om hvordan stammer fungerte, så etter en stund fant jeg ut at nå hadde jeg vokst fra den stammen. Jeg gikk da ut og stiftet AKDM og fikk med meg espentespen som nestleder.
Vi hadde en eventyrlig fremgang og en av grunnene var nok at vi var heldig med rekrutteringen av de første medlemmene, bl a Lady Ibex og Schmirra. FortNoxer dukket også opp ganske tidlig og var en dyktig hærfører, men ikke noen tilhenger av demokratiet vårt.
AKDM eller Akademikerne, som det egenlig heter, ble bygget med tanke på å rekruttere de som kunne assosiere seg med navnet. Poenget var å lage en stamme med voksne spillere som hadde en skolert bakgrunn og vi kunne samtidig redde dem ut av de mange fjortisstammene som finnes i TW. Nå har jo AKDM også noen yngre spillere, men de har innordnet seg fint og det har vært bra å få til en miks.
På mange måter var det ikke viktig for meg å få mye poeng og mange byer, men å drive med mange andre ting som jeg tross alt også er utdannet til gjennom totalt 25 år på skolebenken. For meg var det veldig fin avveksling å sitte å lage planer, skrive innlegg, arbeide med grunnloven vår og i det hele tatt pønske ut en helt samfunn innenfor de rammene som finnes i TW. Jeg prøvde egentlig å finne ut hvor langt man kan strekke TW opp mot et virkelig samfunn.
Jeg har lært utrolig mye av dette, så jeg skylder en stor takk til TW og alle jeg har truffet her av både mine egne stammefrender og alle dere andre.
- Hvor mye tid brukte du på TW?
Kort fortalt kan jeg si at etter hvert så brukte jeg alt for mye tid på TW. Jeg har ikke nøyaktig oversikt over dette, men blir man hekta så blir man hekta. Det var i alle fall mange timer hver eneste dag.
- Hva er din spillfilosofi?
I TW så er man avhengig av å være i en stamme om man ikke er veldig stor. Med dette som utgangspunkt vet man at når man bygger stammer så må dette være et godt sted å være for den enkelte spiller. Styring av stammer er ikke noe man skal ta lett på for det er veldig mange hensyn å ta og man må ikke glemme at alle medlemmer er unike.
Om man ikke kan ta upopulære avgjørelser så bør man ikke være stammeleder og om du bare kan dele ut ordrer så bør du heller ikke være stammeleder. Å være leder betyr at man ofte står alene når dårlige nyheter skal bringes til torgs, men det må man kunne stå for. Nå er det jo mange forskjellige typer medlemmer som sikkert finner seg i litt av hvert, men jeg er sikker på at mange har sluttet i TW pga dårlig stammeledere og som bare har dårlig erfaring med TW, noe som er synd.
Det er jo ikke for å prøve å rakke ned på de med store ambisjoner og fattige evner jeg sier dette, men det er til alle andre som spiller her. Si fra og ikke finn dere i å ha en rotete leder. Nå er det sikkert mange som stusser litt og tenker: ”Tror han at han er perfekt selv da?”. Det har ingenting med det å gjøre for dette handler om min spillfilosofi og det er ikke bare om meg selv, men også om andre. Jeg mener selv at jeg er i stand til å tolke når jeg får pepper, men de som jeg selv har gitt pepper til har ofte ikke fattet poenget. Heldigvis så er det ikke så mange av dem, men de byr på en ekstra utfordring for meg som leder. For mange er det lett å bare bli forbanna og erklære krig der og da, men det er ikke bestandig at det er så lurt. Det er her gode diplomatiske løsninger er viktige og dette er ting jeg liker godt. Jeg har ved flere anledninger forhandlet fram fred mellom andre stammer, men jeg skal ikke legge skjul på at jeg også har hatt en baktanke med det.
I de store stammene er det gode ledere og det er nok en grunn til at stammene har blitt store.
Et klassisk eksempel innen spillfilosofi kan være om det er dumt eller klokt å binde folk til stammen. Jeg skal ikke si at det ene er mer riktig enn det andre, men AKDM valgte å binde medlemmene på en sånn måte at det skulle en meget god grunn til å forlate stammen, siden vi ikke ønsket å være en mellomstamme. Jeg vet at f.eks. Holmorama synes dette var galt og argumentene hennes var ganske gode. De var såpass gode at jeg faktisk synes det er verdt å vurdere om vi kanskje skulle løst litt på reglene, men ikke så mye at det er fare for gjennomtrekk. Et medlem som ikke trives, og som er i stammen fordi vedkommende vet at om hun/han slutter så blir det automatisk utslettelse, er ikke et medlem å samle på. På den annen side vil en stamme som ikke har noe politikk på dette området alt for ofte våkne opp til melding om at nå har den og den også sluttet. Jeg må jo også nevne at AKDM har sluppet de aller fleste som har spurt på en grei måte.
Allianser synes jeg bør bygges på en sånn måte at de har gjensidige avtaler og ikke at det bare er noe som kommer i stand uten samtaler om innholdet.
IAP synes jeg kan deles i to kategorier: kortsiktige og langsiktige. De kortsiktige kan inngås om man har for mange fiender på en gang. Om man skal opplyse om det er en kortsiktig IAP er jeg ikke så sikker på og dette er litt gambling på hvor gode de andre er. De langsiktige IAPene er slike som kanskje kan gå over til allianser eller kanskje kan utvides ad hoc.
- Utifra din erfaring, hvordan synes du en stamme bør organiseres?
Som sagt så er det mange typer spillere, men det er vanskelig å få til en stamme av ensartede spillere. Organisasjonen bør derfor være tilpasset mange forskjellige interesse- og evnefelt. Stikkordet er aktivisering.
AKDM ble grunnlagt med demokrati som det viktigste fundamentet, men virkeligheten har justert en del på denne oppfatningen. Alle avstemninger viste seg å være vanskelig å få gjennomført og ble upraktisk etter hvert som stammen vokste.
Vi har delt inn stammen i ministerposter, hvor ministrene er baroner og dermed automatisk medlemmer av styret. Styrets leder er presidenten som har dobbeltstemme. Avstemninger nå er det derfor bare styremedlemmer som foretar, men en og annen sak legges fremdeles ut til avstemming.
Vi har mange stillinger som også kan være som rådgiver for ministrene eller visepresidenten og det er ikke lite arbeid som blir nedlagt i disse stillingene også.
Siden AKDM har en temmelig omfattende grunnlov så har vi også opprettet en domstol med tre dommere.
Når det kommer til det praktiske så er det viktig at ledelsen informerer nøyaktig og presist og passer på å holde en takhøyde som tar rom for tolkninger, men ikke feiltolkninger.
Å dele opp med sektorledere eller gruppeledere kan også være et tips.
Jeg har sett stammer som har kjørt ovenifra og ned linje til sine medlemmer og da tenker jeg at en slik iskald stamme kan ingen trives i. Jeg ville aldri bygget en slik stamme, men passer på å la hvert medlem være viktig i praksis.