Dobbeltagenter og dobbeltmoral

Jato Link

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
590
Ohoi v24! På tide med litt drrrama.

F / D / Origin / Term / $$$ har gjennom stort sett hele v24 vært mildt sagt negative til LF / MO sin bruk av spionasje for å vinne verden 24. Stikkord som "feigt" og "urettferdig" har kontinuerlig preget debatten på v24, som regel rettet mot MO, fra $$$ (jeg holder meg til de nåværende stammenavnene fra nå av).

Det var derfor en smule overraskende for meg da jeg plutselig fikk en mail av et av mine stammemedlemmer som lød som følger:
ugle99 feb. 22, 19:02
Du lurer kanskje på hvordan jeg har klart å overleve mellom to middels store $$$-medlemmer. Har nemlig en avtale med Kvello som moral basher. Nå vil han utvide avtalen til at jeg er med i Brojob som spion, så skal jeg få en plass i en understamme etter at de har tatt ut noen bros. Har ingen planer om å svikte mine bros, så jeg har ikke fortalt ham noe enda. #brosb4kvelloelns

Dette, mine venner, er dobbeltmoralsk. Det går ikke an å først klage seg halvt i hjel på at MO bruker spioner selv om de overlegent leder v24, for deretter å prøve å skaffe seg en egen spion i Brojob, en stamme $$$ leder overlegent over. At $$$ bruker sin overlegne størrelse til å forsøke å presse Brojob-medlemmer til å spionere for seg, er minst like "feigt" og "urettferdig" som MO sin bruk av spioner.

Hvilken rett har dere til å klage på MO, når dere gjør det samme selv? Ikke kast stein i glasshus, $$$, dere kommer selv til å tråkke på glasskårene etterpå.
 

Isbjoern

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
147
Dette ble jo avklart i $$$ så fort det ble oppdaget :p Kvello fikk advarsel med en eneste gang, og alle tok avstand fra det
 

Jato Link

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
590
Det ble oppdaget fordi jeg sa i fra, og jeg kan ikke se at det har fått noen konsekvenser for Kvello. Kvello ga ugle99 et ultimatum: Bli spion eller bli adlet. Ugle ville ikke være spion, så nå blir han adlet. Hyggelige greier.
 

Themis

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
16
[22.02.2016 21.04.08] Mari: Har vi en attitude der vi aksepterer spioneri?
[22.02.2016 21.40.27] PG / Destructere / Toniden: Nei, jeg er strengt imot spionasje. Skal få ordnet opp i dette
[22.02.2016 21.41.01] Mari: Godt å høre :)
 

Jato Link

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
590
Hvis definisjonen av å ordne opp er å kjefte litt på Kvello og "ta avstand" på forumet, men samtidig adle den stakkars spilleren som ble forsøkt utpresset til å bli spion, så har $$$ ryddet fint opp etter seg ja :)
 

Isbjoern

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
147
Hvis du tror spilleren er fredet bare fordi kvello tok en dårlig avgjørelse tok du feil. kvello fikk en advarsel. Hvis du er imot avgjørelsen er det greit, men slik ble det nå.

$$$ tar fortsatt avstand fra spionasje. Takk for bekymringen din, men det er virkelig ikke noe å lage drama for. Saken ble løst med en gang det ble funnet ut av.
 

Jato Link

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
590
Jeg synes det er noe å lage drama for. Hva vil det egentlig si at $$$ "tar avstand fra spionasje", når et $$$-medlem nettopp har blitt fersket i sitt forsøk på å rekruttere en spion? For meg ser det ikke ut som om dere tar avstand fra noe som helst. Hva ville skjedd hvis mitt stammemedlem ikke var lojal mot Brojob, men heller lot seg skremme til å faktisk bli spion? Det er lett å si man tar avstand fra ting, men så vidt jeg kan se stemmer ikke den påstanden overens med realiteten.
 

Elimin@tor

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
129
Hva slags personlige avtaler Kvello har lagd med ugle99 angående moral bashing er vel deres egen sak. At han ønsket å gjøre sin moral basher om til spion var ikke noe som ble akseptert, og som polarbear skriver over, ble dette tatt hånd om relativt fort.

Så fortell meg, hvordan skulle vi reagert? Tatt han inn i stammen? :crybaby:
Vil si dette var håndtert meget bra.

Hadde det ikke vært for hans moral basher avtale hadde han vel vært borte fra kartet for lenge siden. Kunne vel gitt avslag på spion forslaget og fortsatt som før. Han har aldri vært fredet av stammen.
 

Isbjoern

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
147
Da hadde ledelsen fått vite om det, og det ville blitt tatt avstand fra. At $$$ tar avstand fra spionasje betyr at denne virksomheten ble avsluttet umiddelbart, og spilleren fikk en advarsel. $$$ kaster ikke ut kvello for èn feil, selv om du som fiende selvsagt ønsker det.
 

Jato Link

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
590
Hvis dere virkelig hadde tatt avstand fra spionasje - slik dere har påstått hver gang spionasje har blitt brukt mot dere - ville dere kastet ut Kvello.

Jeg forventer ikke at Ugle99 skal være fredet, hvorfor skulle jeg det? Våre to stammer er ikke allierte, dere står fritt til å adle så mye dere bare orker. Men når dere gjennom hele v24 til det kjedsommelige har gjentatt at spionasje er feigt og urettferdig, blir det rett og slett for dumt å oppdage at dere driver med det samme selv også. Da mister dere all deres kredibilitet.
 

Jato Link

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
590
Og en ting til: Så mye som dere har sutret over spionasje tidligere på v24 skulle man tro at dere ville lagt dere langflate og sagt unnskyld så fort det ble avslørt at dere driver med samme ulumskhetene selv. Men neida, det er rett i forsvarsmodus.

Dette minner meg om FrP sin bimånedlige dette-representerer-ikke-vårt-parti-tale når ett eller annet bystyremedlem har vært rasistisk på facebook.
 

Themis

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
16
Nå er det ikke enighet innad i stammen om kvello skal få fortsette her eller ikke Joakim :)

Because I agree with u, dobbeltmoral much
 

Isbjoern

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
147
Legg vekk hersketeknikken din litt, og se på den akutelle situasjonen. Dette ble ingenting, og hadde heller ikke blitt noe. Det hadde blitt avsluttet okke som.

Å ta avstand fra noe betyr ikke at man må kaste ut en person av den grunn. Det er ingen selvfølgelighet, og man må se an situasjonen. Noen ganger er det like greit å gi føringer og advarsler.


...det ble avslørt at dere driver med samme ulumskhetene selv
$$$ har ikke drevet med spionasje, så du kan begrense retorikken din.
 

Elimin@tor

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
129
Haha, er ikke rart vi ikke beklager oss når vi som stamme ikke har noe å beklage oss for. OK, jeg forstår at du lagde posten når du ikke hadde noe mer info. Tilbakemeldingene du har fått motsier alle dine argumenter fra ditt første innlegg.
Nå bare kverulerer du.

Jeg setter meg ikke ned selv om du ber meg gjøre det.
 

Jato Link

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
590
$$$ har ikke drevet med spionasje, så du kan begrense retorikken din.
Hvordan i all verden kan du påstå $$$ ikke har drevet med spionasje? Eneste grunnen til at $$$ i skrivende stund ikke har en spion i Brojob (som vi vet om) er på grunn av Brojob-medlemmets ærlighet. Hadde det vært opp til Kvello hadde han hatt en spion nå. Det er stammens medlemmer som utgjør stammen, så når ett av stammens medlemmer forsøker å skaffe seg en spion, driver stammen med spionasje.
 

Isbjoern

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
147
Hvordan i all verden kan du påstå $$$ ikke har drevet med spionasje? Eneste grunnen til at $$$ i skrivende stund ikke har en spion i Brojob (som vi vet om) er på grunn av Brojob-medlemmets ærlighet. Hadde det vært opp til Kvello hadde han hatt en spion nå. Det er stammens medlemmer som utgjør stammen, så når ett av stammens medlemmer forsøker å skaffe seg en spion, driver stammen med spionasje.

$$$ som stamme driver ikke med spionasje. Du også skjønner at kvello hadde fortalt om dette hvis det hadde gått igjennom. Så fort det hadde blitt tatt opp hadde et blitt avsluttet. Før det i det hele tatt hadde startet.
 

Jato Link

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
590
Jeg er for det første langt i fra sikker på at Kvello ville fortalt om det. Jeg tror nok Kvello var vel vitende om $$$ sitt (påståtte) standpunkt i spionasjedebatten, så hvorfor skulle han da si i fra?

For det andre er jeg ikke sikker på at $$$ ville gjort noe med saken dersom de fikk vite det. Etter uttalelsene deres her på forumet å dømme virker de fleste av dere ikke spesielt angrende. Kanskje er spionasje en sånn type urett man kan tåle så inderlig vel, så lenge den ikke rammer en selv.

$$$ som stamme driver ikke med spionasje.
Angående denne uttalelsen som du virker å klamre deg til, har jeg allerede forklart dette en gang, men jeg kan godt forklare det igjen: Kvello er en del av $$$, Kvello drev med spionasje. Ergo driver $$$ med spionasje.
 

Isbjoern

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
147
$$$ er ikke avhengige av at du tror vi tar avstand fra spionasje. Hvis du ikke tror på det er ikke det $$$'s problem. Etter uttalelsene her å dømme ser det ut til at $$$ bare er oppgitt over at du i det hele tatt klarer å gjøre dette til en sak. Hvorfor ikke heller se hva som faktisk skjer, istedet for å lage din egen boble?

Dette er det som faktisk har skjedd: $$$ er imot spionasje. Så fort $$$ fikk vite at en i stammen prøvde å få tak i en spion ble et avbrutt med en eneste gang, og spilleren ble ilagt en advarsel. Dette viser at $$$ tar avstand fra spionasje. Hvor vanskelig kan det være å forstå?
 

Jato Link

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
590
Dette har også faktisk skjedd. $$$ sier de er imot spionasje. $$$ forsøker å skaffe seg spion. $$$ blir tatt med buksene nede. $$$ fortsetter å påstå de er imot spionasje.
 
Topp