En stor takk til CM

HeLLoWeeN

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
253
Jeg ønsker i dag å legge inn en stor og varm takk til vår nåværende CM.
Vår alles kjære Community Manager har gjort det ubegripelige. I lange tider har vi gledet oss over at en tidligere tribalwars-spiller, og i manges øyne en veteran, skulle overta en etterlengtet stilling for alle oss spillere.
Vi har hatt stor tro på at teamet skulle få et oppegående team igjen, et team som virkelig tok spillet på alvor. En som kunne sette seg inn i spillernes ståsted og guide verdener på en rettferdig og god måte.

Til både min og flere andre spilleres fortvilelse har vi dessverre fått en som får verdener til å vare ut til det kjedsommelige! Jeg drar opp verden 33 og verden 34 som referanser, da det hovedsakelig er disse verdener jeg har hørt noe om.
Verden 33 ble vi forespeilet at moral skulle bli fjernet og myntprisen settes ned, og det skjedde! Fantastisk! Nei... Det er jo ikke fantastisk, moral ble fjernet og myntprisen satt ned da dominansekravet ble oppnådd. Hva gjør det for den vinnende siden? Ingenting... Absolutt ingenting! Man sitter i mange måneder og vegger nukes i defensive tropper, dag inn og dag ut. Moralen kverker troppene til den angripende siden enklere enn en maursluker sluker maur fra en overfylt maurtue. Man må bruke minst to propp fulle offensive byer med maksimal angrepsbonus, flagg og ekstra bonuser man kan sope sammen for å i det hele tatt pirke i et nuke i forsvar. Du kan jo tenke deg hvor mange nukes som skal til for å drepe en defensiv by - det er ikke få, skal jeg si deg!
Verden 34 har vi forespurt en revurdering angående moralen på verden for å bli ferdig med den. Vi blir møtt med stor motstand fra vår kjære CM. Det er jo ikke nødvendig å fjerne moral, vi erobrer jo byer i hytt og pine. Det skal dermed brukes 25 - 30 nukes på 1 defensiv landsby for å trenge gjennom denne enslige byen. Vi er under 5% igjen til å nå vinnerkravet. Vi er møkka lei verdenen. Vi vil bli ferdig! Men vi blir jo aldri ferdig i dette tempoet..! Det er umulig. Det går ikke.

Med angrep som ligner på dette, skjønner du garantert vår store frustrasjon! Det er langt fra slik ting skal se ut. Kom an, slå opp øynene!

6f796ef12bfa850da37ddecebcdb2de6.png

"*Det kan hende at moral på ett stadie blir fjernet. Dette vil bli gjennomført av Tribal Wars-teamet hvis vi vurderer det slik at moral ikke lengre er hensiktsmessig."
Hva anser TW-teamet som hensiktsmessig moral? Hva er deres definisjon på dominansekrav og vinnerkrav?

For å dra referanser tilbake fra verden 1 til rundt verden 27. Deres vinnerkrav var ofte 100% dominanse eller skatter. Her ble det satt retningslinjer for når moral skulle bli fjernet, gullmyntpriser reduseres og adlingsdistanse økes. Hvorfor ble dette gjort? Jo, det fantes ikke nok spillere igjen til å yte sterk nok motstand til seiersherre, og for å gjøre spillet mer interessant og gøy for den vinnende stammen ble det gjort tiltak for å få ferdig verdenen. Nemlig fjerning av moral, billigere mynter og lengre adlingsdistanse. Jeg har forståelse for at adlingsdistansene ikke nødvendigvis trenger å gjøres noe med på disse små verdener som er her i dag, men moral og myntpris må det bli gjort noe med!​

15af229fad559da8ebef43b97d45b5ba.png

I dag har vi en sjekkliste for seier. Det vil si at når vår dominanse er kommet til 80% og vi har holdt denne dominansen i 3 dager, da har vi vunnet. Men... Hva skjer? Ingen fjerning av moral? Ingen billigere mynter?
Når SEIERSKRAVET vårt sier vi skal nå dominanse på 80%, da har vi vunnet. I mine og alle andres øyne er det kun cleanup som gjenstår for å bli ferdig med verdenen, nøyaktig samme som vi har hatt fra Tribalwars.no sin opprinnelse. Vi skal ha et krav på "endgame" instillinger, selv på disse små verdener. Eneste som skiller seg fra tidligere år er størrelse på verdener, men til felles har man alltid kunne glede seg til endgame. Nå er dette blitt en stor pest og plage, hvor vi aldri kan ha glede i sluttspillet heller. I min oppfatning er det å ikke fjerne moralen på et passelig tidspunkt nesten som å spille sjakk med en hvit og en svart konge på brettet.


Så med dette, vår kjære CM. Jeg ønsker deg en stor og varm takk! Tusen takk for at du dreper dette enormt tidkrevende spillet. Tusen takk for at du omsider får meg med flere til å slutte permanent!
Vi snakkes nok garantert aldri igjen.
 

bobil

Moderator
Seniormoderator
Reaksjonspoeng
328
Syntes han har gjort en bedre jobb enn det strat noen gang gjorde jeg da o_O

-A
 

zippymaster

Blomstevase
Reaksjonspoeng
566
Jostein da, Ole gjør jo bare jobben sin ved å tyne ut mest mulig penger fra et nedleggelsestruet spill.
 

TrAnxZ

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
297
Det er nyttig og viktig med tilbakemeldinger, men her er det nok litt skivebom.

Om du tror det er Community Manager som står bak dagens system for hvordan verdener vinnes, som forøvrig har vært slik i flere år nå, så er det ikke slik. I spillets begynnelse var dette regulert slik at verdener ble stengt, moral fjernet og gullmyntpriser redusert etter antall spillere på verdenen. Dette var av den grunn at det ikke var satt noen seierskrav når verdenen åpnet, og at det derfor ofte endte i at man måtte nå 100% dominanse før en verden ble stengt. Dette ble for flere år siden standardisert gjennom at sluttspill og seierskrav ble en del av verdensinnstillingene, og med dette ble naturligvis det "gamle" systemet gått bort fra. Hva gjelder verdener med dominansekrav, betyr dette at dominansekravet er satt langt lavere enn 100%. En konsekvens av dette er at behovet for tiltakene man så før, ikke lengre er tilstede.

Når det kommer til forbeholdet som står i innstillingene til verdenene på forumet er denne tilstede kun for å gjøre oppmerksom på at i ytterste tilfelle kan Tribal Wars-teamet fortsatt velge å fjerne moral. Men dette som et tiltak hvis en verden ligger an til å komme i en stillstand hvor dette kan være et hjelpende tiltak. Ikke fordi at noen har lyst til å vinne en verden enda raskere. Og det er derfor det står "det kan hende" og ikke "det vil skje". De to verdenene du referer til har aldri vært i nærheten av å komme i en slik situasjon. Det kan jo også nevnes at den vinnende stammen på V33 valgte å utsette seieren for å nå ett enda høyere dominansekrav enn seierskravet, ved å midlertidig ha sin nest største spiller ute av stammen.
 

Chaosisalex

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
688
Fordi han er enda en innogames slave eller bare gjør en dårlig jobb, enkelt og greit.

De tjener ikke nok penger på .no så derfor drøyer vi verdenene ut så lenge så mulig så flere kan registrere seg og flere kan bruke penger på PP som ikke helt forstår spillets gang enda.

a29c2514d78d9c88c67659227854a04b.png


Jeg har mast på CM personlig gjennom hele v34 om å fjerne moralen siden den ikke har vært nødvendig i lengre tider. Men han har nektet og kommet med 1000 dårlige svar som egentlig aldri har besvart spørsmålet. Dette er meldingen som kom til samtlige spillere på v34 når vi oppnådde vinnerkravet, hvor er endringene om at moral skal fjernes?

Jeg kan ikke kopiere bilde av våre samtaler fra support, men han sier at fjerning av moral vil skje når de 3 dagene i sluttfasen er over, og når det er 3 dager igjen "cooldown" før verdenen stenges.

Dette er helt latterlig på tryne.

Jeg har også tidligere snakket med han og vist til gamle "MAL'er" laget av Dakapo på når endgame skal aktiveres osv osv, men dette har han sagt ikke gjelder lengre tiden postene er 5-6 år gamle hvis ikke mer.
Da har jeg etterlyst nye "MAL'er"/regler slik at vi spillere vet hvordan dette fungerer i praksis, slik at vi har noe å se etter. Dette er noe han har nektet eller gitt antydning for at han ikke ønsker å dele med oss, for det er "teamets evaluering" som gjelder.
Da er spørsmålet: Hva evaluerer teamet? Hva ligger i deres begrunnelse? For det eneste svaret du får ifra teamet er "Ifølge våre evalueringer er dette ikke hensiktsmessig", som ikke forteller en dritt av hva som faktisk ligger i deres vurdering.

Tilbake til dakapo sine gamle innlegg, her om dagen så jeg han refererte til et gammelt dakapo innlegg om at dette enda gjelder (klarer ikke finne dette akkurat nå men kan nok letes frem der han referer til dette.
Da er spørsmålet: Hvorfor gjelder dette gamle dakapo innlegget, når ikke det som omhandler endgame gjelder?

Kan vi få noen retningslinjer, noe å forholde oss til, for alt som diskuteres på support mellom spillere og CM + team er vagt, ingen info, bare mange dårlige forsøk på å forsvare det dem gjør. Det er mye lettere å forsvare det dere vurderer om dere i det hele tatt forteller spillerne hva som er med i vurderingene dere gjør. Gi oss noen oversikter, gi oss noe å gå etter.

Alt i alt har min opplevelse med support/teamet gjennom hele v34 vært elendig. Dessverre, dette er kritikk jeg håper dere tar til dere, regner ikke med dere bryr dere engang? For her er det absolutt potensiale til forbedringer.

Etter behandlingen av oss på v34 er det trist å si, men jeg kommer nok ikke til å fortsette å spille dette spillet mer siden det mer eller mindre bare har vært UTROLIG demotiverende og tidskrevende. Det er trist, for jeg har vært i gamet lengre, men dette blir og andre ting blir for dumt.. Hvis ikke dette spillet er nok tidskrevende fra før av om en ønsker å ligge på toppen, blir den ihvertfall det når vår Community Manager tar de valgene han gjør basert på ? Nei det vet vi ikke.
 

TrAnxZ

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
297
Jeg kan ikke kopiere bilde av våre samtaler fra support, men han sier at fjerning av moral vil skje når de 3 dagene i sluttfasen er over, og når det er 3 dager igjen "cooldown" før verdenen stenges.

Dette er helt latterlig på tryne.
Det har aldri blitt skrevet. Du er velkommen til å ta kontakt med meg på PM om du mener annerledes, men jeg anbefaler deg å sjekke en gang til først.

Jeg har også tidligere snakket med han og vist til gamle "MAL'er" laget av Dakapo på når endgame skal aktiveres osv osv, men dette har han sagt ikke gjelder lengre tiden postene er 5-6 år gamle hvis ikke mer.
Da har jeg etterlyst nye "MAL'er"/regler slik at vi spillere vet hvordan dette fungerer i praksis, slik at vi har noe å se etter. Dette er noe han har nektet eller gitt antydning for at han ikke ønsker å dele med oss, for det er "teamets evaluering" som gjelder.
Da er spørsmålet: Hva evaluerer teamet? Hva ligger i deres begrunnelse? For det eneste svaret du får ifra teamet er "Ifølge våre evalueringer er dette ikke hensiktsmessig", som ikke forteller en dritt av hva som faktisk ligger i deres vurdering.

Dette har du fått forklart gjentatte ganger, men jeg kan gjerne forklare nok en gang. Malen du referer til var brukt før dagens system (som forøvrig har vært bruk i flere år nå) kom til, hvor sluttspill og verdenskrav ble en del av verdensinnstillingene og da automatisert. Det gamle systemet hvor det egentlig ikke var noen forhåndsbestemt seierskrav, og hvor man gjerne spilte ned til 100% dominanse, krevde naturligvis at det ble fortgang i spillet da de siste prosentene gjerne tok lang tid og kunne bli ansett som litt "unødvendig". Nå derimot settes dominansekrav langt lavere, og det er dermed ingen behov for slike endringer.

Kan jo også nevne at Dakapo svarte deg på dette allerede for over to år siden.

Systemet er slik, og vil trolig fortsette å være slik. Du er selvsagt velkommen til å komme med tilbakemeldinger på det.

Hva gjelder at vi kan fjerne moral, så betyr det nettopp dette. At vi kan. Ikke at vi vil.

Dette er i ytterste konsekvens, og som et tiltak hvis en verden når en viss stillstand. Det har skjedd før, og det er ikke utenkelig at det kan skje en gang i fremtiden og. Det betyr ikke at du får fjernet moral, bare fordi at du eller noen andre ønsker å vinne en verden enda raskere, når endringsgraden av dominanse allerede er høy.

Tilbake til dakapo sine gamle innlegg, her om dagen så jeg han refererte til et gammelt dakapo innlegg om at dette enda gjelder (klarer ikke finne dette akkurat nå men kan nok letes frem der han referer til dette.
Da er spørsmålet: Hvorfor gjelder dette gamle dakapo innlegget, når ikke det som omhandler endgame gjelder?
At malen/innlegget som det ble referert til ble publisert av daværende Community Manager Dakapo har ingenting med dets gyldighet å gjøre. Som jeg har forklart til deg gjentatte ganger, så beskriver det sluttspill slik det var før dagens system. Det er derfor denne ikke gjelder lengre.
 

Chaosisalex

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
688
Strat fjerna moral til endgame, og han fulgte alt Inno sa. turte jo ikke annet.

Kan du vennligst svare på -TK- sitt spørsmål?

Hvorfor har verdner på .Net redusert myntpris og fjerning av moral, om det ikke er mulig å få til her på .No?
 

bobil

Moderator
Seniormoderator
Reaksjonspoeng
328
Fordi .net kjører sitt eget løp og .no kjører sitt. Hva de gjør på .net må du sikkert spør .net sin cm om tipper eg svaret kommer til å bli :O

-A
 

-TK-

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
250
Det vil isåfall være et elendig svar, da .Net sakte men sikkert har begynt å merge andre nasjoner inn.

Danmark ble merget inn på .Net for over en måned siden, og det er vel bare spørsmål om tid før .No og andre servere følger etter. Hadde det ikke vært en ide å få gjort ting noenlunde likt så overgangen blir så grei som mulig for de resterende .No-spillerne?
 

TrAnxZ

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
297
Det vil isåfall være et elendig svar, da .Net sakte men sikkert har begynt å merge andre nasjoner inn.

Danmark ble merget inn på .Net for over en måned siden, og det er vel bare spørsmål om tid før .No og andre servere følger etter. Hadde det ikke vært en ide å få gjort ting noenlunde likt så overgangen blir så grei som mulig for de resterende .No-spillerne?
Det eksisterer ingen planer om å slå sammen den norske versjonen av Tribal Wars med en annen per dags dato.

Danmark ble sammenslått som et prøveprosjekt og dette evalueres fortsatt. Kroatia og Slovenia skal snart sammenslåes med den internasjonale versjonen (dette betyr at ingen flere verdener åpner på disse versjonene, og at de nye verdenene som åpnes på .net i stedet blir tilgjengelig om konto overføres). Tribal Wars er et over 15 år gammelt spill, og selv om det har skjedd veldig mye siden det ble lansert, så er jo ikke antall spillere helt det samme som det var på "toppen". Derfor arbeides det nå med sammenslåing av enkelte versjoner, blant annet for å fortsatt kunne gi store og spennende verdener til de versjonene som nå sliter med små verdener. Merk at det for Danmark (og nå Kroatia og Slovenia) er snakk om sammenslåing, det vil si at det fortsatt er forum i de forskjellige lands respektive språk, spillet er fortsatt i samme språk (selv om noe kommunikasjon kanskje må foregå på engelsk) og det er mulig å lage stammer for spillere fra de respektive landene.
 

-TK-

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
250
Men i jøsse navn, du kan da ikke nekte for at i fremtiden så vil .No merges med .Net? Jeg bryr meg da ikke om at det per dags dato ikke er planer, men både du og jeg vet hva som vil skje. Hva med å prøve å tenke litt langsiktig slik at overgangen blir enda bedre for de stakkars spillerne som fortsatt spiller her?

Samtidig klarte du virkelig å ignorere spørsmålet mitt, men jeg quoter den gjerne igjen.
Hvorfor har verdner på .Net redusert myntpris og fjerning av moral, om det ikke er mulig å få til her på .No?
 

bobil

Moderator
Seniormoderator
Reaksjonspoeng
328
Han kan jo ikke si noe for å gi folk forhåpninger om at .no slås sammen. Det hadde også vært feil.. Give the man a break guys. Er det rart vi bytter cm oftere en jeg dusjer?

-A
 

MariusN

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
221
Han kan jo ikke si noe for å gi folk forhåpninger om at .no slås sammen. Det hadde også vært feil.. Give the man a break guys. Er det rart vi bytter cm oftere en jeg dusjer?

-A

Når ingen CM noen gang klarer å gi ordentlige svar, hverken på forum eller på support-ticket så skjønner jeg godt at det skiftes fortere enn en trener i en eliteserieklubb.
 

TrAnxZ

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
297
Men i jøsse navn, du kan da ikke nekte for at i fremtiden så vil .No merges med .Net? Jeg bryr meg da ikke om at det per dags dato ikke er planer, men både du og jeg vet hva som vil skje. Hva med å prøve å tenke litt langsiktig slik at overgangen blir enda bedre for de stakkars spillerne som fortsatt spiller her?
Naturligvis ikke, det kan godt hende at det skjer en gang i fremtiden. Men som jeg skrev, foreligger det ingen slike planer nå.

Hvorfor har verdner på .Net redusert myntpris og fjerning av moral, om det ikke er mulig å få til her på .No?
Har du spørsmål til hvorfor noe er slik som det er på den internasjonale versjonen kan ikke jeg svare deg på det, det må du nesten spørre om der. Hvorfor det er slik det er her, finner du svar på flere steder i denne og andre tråder, så ser ikke behovet for å gjenta det.
 

IzYaBoi

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
168
Alle har vell forstått at det har med størrelsen på .no verdene, for selv om .net har redusert gullmynt pris halvveis gjennom. Så varer de forsatt mye lengre enn .no. Så blir ikke riktig å si at fordi .net har det, så burde vi.

Om vi fjerner moral og reduserer gm's så vil vi bare oppleve kjappere verdener, hvor de kontoene som bruker pp vil dominere enda mer. Vill ikke bli holdt tilbake på grunn av moral og har muligheten til å prege enda flere adels.
 

Chaosisalex

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
688
Sel om .no og .net har andre regler i henhold til spillet, så er retningslinjene helt identiske. Dette vet jeg fordi når Strat var CM prøvde jeg å pushe hardt på verdener med flere barbs, noe som ville få verdener til å vare lengre siden de ble større og flere spillere fikk muligheten til å vokse seg større.. men tilbake til poenget; han sa at inno ikke kunne godta det siden det var en standard de holdt som vi ikke kunne gå over, for da ble det urettferdig ovenfor andre servere (.net, .dk, .se osv)

Hvorfor gjelder ikke retningslinjene likt mtp moral og mynt greier ?

Poenget er vell at verdener er ikke like store som før, og å drøye en verden 4mnd lengre enn den bør vare for å holde en verden åpen ( som er vunnet når alle andre stammer er for små til å yte noe form for motstan), så ser jeg virkelig ikke poenget.

100% dominanse var standarden før, ja men da var 20% av verdenen nokså mye mer enn det som er nå om en stamme eier 60% av en verden nå, la oss ta utgangspunkt i v34, så er resternde 40% haugevis av småspillere som aldri har blitt adlet pga moral eller late-start rim spillere. Den største kontoen var fort på 50.000 poeng mot en hel stamme med kontoer fra 200-2m poeng. Hvordan i alle dager kan enn da si at verdenen ikke er avgjort ? Da mener jeg det gode gammeldagse «sluttspillet» kan starte for ja det er ikke vits å prøve å straffe eller bremse ned det uengåelige........
 
Topp