Faktabørs

Isbjoern

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
147
Fakta er at v14 er over, og at det er litt tullete å sitte og vente på 7. april. Snart er alt adlet.

Avslutningen bør fremskyves! :) Det hadde vært deilig med litt sol, nå som det endelig er fint vær
 

Gamla

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
16
Fakta er at Gamla er 100% enig med deg her polar :) For ein flotte dag me har hatt her på vestlandet. Og heldige meg har ein jobb der eg får vera mykje ute :)
 

minecraft1996

Aktivt medlem
Reaksjonspoeng
28
Regner med verdenen blir stengt etter at siste spillerby utenfor MyTH og SUP er adlet (tar nok noen timer før CM låser "tiden") og vi får noen dager på oss for og lese igjennom forum og hente ut script osv :)
 

Isbjoern

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
147
Fakta er at verden ikke avsluttes etter siste spillerby er adlet. Verden avsluttes 7. april i tråd med spillerundersøkelsen, og vil ikke bli flyttet uansett hva. Jeg sendte inn ticket der jeg lurte på mulighetene for å fremskyve "verdens ende", men det var visstnok ikke aktuelt.

Her i Vestfold er det også deilig og solfylt. Heldigvis bor jeg på gård, så jeg tror jeg bruker sjansen til å gå ut for å jobbe jeg også :)
 

Isbjoern

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
147
Dakapo 2014-03-12 20:41:34
Hei Kyca,

Nei, dessverre - det har blitt satt en avslutningsdato for verden 14 som var basert på hva sluttresultatet av en undersøkelse for litt siden ble.

Det er normalt at det blir kjedelig på slutten av en verden. :)


Mvh Dakapo
Community Manager
 

Andreas55

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
215
Skulle gjerne gjort det, men hadde nok ikke taklet hatet mot meg da. Tviler også på at dualene hadde blitt med på det :D
 

Clayzer

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
155
Fakta er at det har vært mer liv på dette forumet de siste dagene enn på lenge! Uten å stille meg partisk til noen side i diskusjonene har det vært mye spennende lesing. Fint at vi på utsiden får lov å titte litt inn i kulissene og lærer at det slettest ikke bare er fryd og gammen i top alliansen.
 

Isbjoern

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
147
Det kan man si, men heldigvis går ting på skinner nå om dagen :) Selv om vi så å si har merget, så samarbeider vi bra, og har god kommunikasjon
 

DeletedUser

Guest
Jepp, du siterer en definisjon, som er brukt i diagnoser. Men det er ikke en diagnose på personen TC. Og i nesten alle definisjoner vil du ku dra ut enkeltteser som vil passe på en bestemt person.

Nu vet både du og jeg, at de fleste her på spillet, tillegger seg attityder som ikke samsvarer med den virkelige person bak nicket. Jeg medgir at enkelte her er komplett "idioter" , men det betyr ikke at jeg vil gi vedkommende en diagnose ( som har utspring i den virkelige verden )

Hvordan man oppfører seg når man kan være anonyme er ikke en del av personligheten til folk? Eller misforstår jeg deg her?

Si meg... hvorfor var du ikke like kritisk når det var TC selv som drar fram psykologiske diagnoser og lignende, men hopper rett i forsvar av han når han får tilbake med samme mynt?

Håper du ikke har noe imot hjemløse katter da.
Men du tok meg på kornet der:

Har huset:
4 Hjemløse katter.
3 Hjemløse hunder.
5 Hjemløse mennesker.

Og vurdere sterkt og huse en hjemløs kanin. Men det får tiden vise.

Håper alt er bra eller bedrevder i leiren etter hvert, ikke kjekt og gå rundt med slik bitterhet og vonde tanker hele tiden.
Men god bedring.

TC

Det er ikke bitterhet. Det er aksept for at du er en motbydelig person, som er noe helt annet.

And history isn`t always like it seems to be.
There are mostly loosers in the Holy Bible, but they wrote the most wanted book anyway, and make people beleve in something they never ever have seen.

First of all, it's easy to make people believe in something they ain't ever seen. We're naturally inclined towards such thinking.

Second, the Bible, written by - as you call them - losers generally took great liberties with such concepts as "truth" and "historical fact". So comparing yourself to them might not be such a great idea. In addition, you'll also have to deal with some rather less convenient aspects of the Bible (and Christianity), such as it being the probable cause for hatred towards Jews, which culminated in the holocaust.
 

Isbjoern

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
147
Jeg vet ikke hvorfor denne samtalen plutselig gikk over til å omhandle bibelen, men vær vennlig å vis litt respekt for den helligste boken til over to milliarder mennesker. Spesielt når dere ikke vet hva dere skriver om. Dette er en faktatråd. Synsing får dere gjøre på ryktebørsen...
 

gertpe

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
253
Hvordan man oppfører seg når man kan være anonyme er ikke en del av personligheten til folk? Eller misforstår jeg deg her?

Jeg sier at man ikke kan stille en diagnose, ut ifra åssen folk oppfører seg her. Man kan si noe om deres oppførsel her. Og det er vel ikke det samme? Mener ikke å ha nevnt noe om personlighet.

Si meg... hvorfor var du ikke like kritisk når det var TC selv som drar fram psykologiske diagnoser og lignende, men hopper rett i forsvar av han når han får tilbake med samme mynt?

Om du tenker litt tilbake, da vil du huske at og jeg har kritisert TC for sine handlinger. Jeg har snakket med TC på tlf, møtt han ir og har kanskje sett en litt annen TC enn som beskrives her. TC vet at jeg vil komme med offentlig kritikk om jeg synes han gjør noe dumt her, eller andre plasser jeg får viten om.

Jeg ku like gjerne ha kritisert/kommentert TC som deg for å stille diagnoser. Nu ble det tilfeldigvis deg, beklager da så meget. Og hopper rett i forsvar av han.....det var da vist litt av en overdrivelse. Hadde jeg ville forsvare TC var det nok blevet skrevet på annen måte. Skrev vel mere litt om det å stille diagnose.

Øh...og det var fakta.
 

DeletedUser

Guest
Jeg vet ikke hvorfor denne samtalen plutselig gikk over til å omhandle bibelen, men vær vennlig å vis litt respekt for den helligste boken til over to milliarder mennesker. Spesielt når dere ikke vet hva dere skriver om. Dette er en faktatråd. Synsing får dere gjøre på ryktebørsen...

Nei. Bibelen fortjener ingen respekt, bare fordi en god del folk verdsetter den. Popularitet avgjør ikke verdi.

Det jeg skrev kan kokes ned til to punkter: a) Mye av det som står i Bibelen er bevisbart bullshit, og b) Bibelen var en ledende årsak til holocaust.

a) Dette er åpenbart. For å nevne noen episoder som aldri fant sted, så har vi syndefallet og syndefloden. Innad i historiene om Jesus er det nok motsigelser til at vi kan utelukke en del episoder, som for eksempel hva som fant sted etter Jesu påståtte jomfrufødsel (som bare nevnes i to av fire evangelier, og antakeligvis er basert på en feiloversettelse av det hebraiske ordet for "ung kvinne" til "jomfru").

b) Det er ingen dokumentasjon av at jødene ble diskriminert noe mer enn andre før de kristne startet å skylde på dem for Jesu død. Sjekk litt opp den katolske kirkens forhold til jødene opp gjennom åra. Dette er forøvrig ikke synsing, men tatt fra denne karen.

...så jeg våger å påstå at jeg har litt peiling på hva jeg skriver om.

Jeg sier at man ikke kan stille en diagnose, ut ifra åssen folk oppfører seg her. Man kan si noe om deres oppførsel her. Og det er vel ikke det samme? Mener ikke å ha nevnt noe om personlighet.

Når jeg henviste til personlighet så siktet jeg til når du skrev "Ingen her kjenner TC privat ( med enkelte unntak ), så alt dere ka si, er om dere liker han som spiller eller ei."

Den påstanden mener jeg da er feil, med grunner oppgitt tidligere.

Om du tenker litt tilbake, da vil du huske at og jeg har kritisert TC for sine handlinger. Jeg har snakket med TC på tlf, møtt han ir og har kanskje sett en litt annen TC enn som beskrives her. TC vet at jeg vil komme med offentlig kritikk om jeg synes han gjør noe dumt her, eller andre plasser jeg får viten om.

Jeg ku like gjerne ha kritisert/kommentert TC som deg for å stille diagnoser. Nu ble det tilfeldigvis deg, beklager da så meget. Og hopper rett i forsvar av han.....det var da vist litt av en overdrivelse. Hadde jeg ville forsvare TC var det nok blevet skrevet på annen måte. Skrev vel mere litt om det å stille diagnose.

Øh...og det var fakta.

Din kritikk, om så, er nå temmelig laber i det offentlige. Du kom med en halvveis kritisk uttalelse etter denne episoden, det skal du ha.

Nå gjentar du det med å stille diagnose, men jeg sier som jeg sa for noen innlegg siden; Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke kan stille en diagnose, men ser overhodet ikke problemet i at TC får noe sånt slengt tilbake på seg når han først kommer med forsøk på å stille diagnoser på andre. Som en respons. Jeg sier også som tidligere, at det er underholdende hvor stor sammenheng det er mellom diagnosedefinisjonen og hvordan han oppfattes av en god del spillere.
 

benja81

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
299
Fakta er at jeg må gratulerer seiers herrene.
(Selv om jeg en liten stund hadde håpet på annet utfall)

Og så kan jeg legge til et tilleggs fakta på bibel-biten: Det er smart å respektere alle aktive religioner der ute da
religion betyr så mye for enkelte og er med på å forme deres identitet.

Om en religion er feil/riktig eller bra/dårlig blir da opp til vær enkelt å ha sine formeninger om,
men om du respekterer andre mennesker, så kan det være lurt å ikke publisere slik i all offentlighet
 

DeletedUser

Guest
Fakta er at jeg må gratulerer seiers herrene.
(Selv om jeg en liten stund hadde håpet på annet utfall)

Og så kan jeg legge til et tilleggs fakta på bibel-biten: Det er smart å respektere alle aktive religioner der ute da
religion betyr så mye for enkelte og er med på å forme deres identitet.

Om en religion er feil/riktig eller bra/dårlig blir da opp til vær enkelt å ha sine formeninger om,
men om du respekterer andre mennesker, så kan det være lurt å ikke publisere slik i all offentlighet

Johann Hari skrev:
“I respect you as a person too much to respect your ridiculous beliefs.”

Som sitatet ovenfor impliserer så er det en stor forskjell på å respektere personer og å respektere alle oppfatningene til disse personene. Å ikke påpeke idiotien man finner i diverse trossystem impliserer at man ikke mener de som tror det tåler å bli motsagt. Det er å behandle disse troende som barn, og det er så vidt jeg kan se ganske respektløst.

Nå begynner vi å spore litt av fra trådens tema, så hvis du ønsker å diskutere videre (gjerne for min del!) så kan vi ta det i off-topic?
 

Nerder av Stål

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
94
Som sitatet ovenfor impliserer så er det en stor forskjell på å respektere personer og å respektere alle oppfatningene til disse personene. Å ikke påpeke idiotien man finner i diverse trossystem impliserer at man ikke mener de som tror det tåler å bli motsagt. Det er å behandle disse troende som barn, og det er så vidt jeg kan se ganske respektløst.

Sikter du mot paver osv.?
 

Isbjoern

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
147
...så jeg våger å påstå at jeg har litt peiling på hva jeg skriver om.

Du har nok rett i at det ikke står eksplisitt i mer enn to av de kanoniske evangeliene, men nå skal det nevnes at det finnes flere evangelier enn de kanoniske evangeliene (de som finnes i bibelen). Og det finnes flere tekster enn evangeliene. For å forstå jomfrufødselen må du inkludere flere tekster enn de kanoniske, og du må se på det som står implisitt, ikke bare det som står eksplisitt. Eksempel på dette er at det flere steder står at Jesus er født av den hellige ånd. Du må også gå inn i historiene om jomfru Marias liv, feks tekstene "Hisorien om Marias fødsel" og "PseudoMatteusevangeliet". Der står det ikke bare at jomfru Maria fødte en sønn, men det står hvordan Gud utvalgte en mann til henne (Josef). Det står også at Maria levde som jomfru resten av sitt liv. Jeg tviler på at feil oversettelse kan brukes her! (Maria levde som ung kvinne resten av livet?). Og når man snakker om Jesu brødre, så er det Josefs barn fra tidligere ekteskap. Dessuten må du også se på andre tilfeller der Gud gjør kvinner gravide, feks i historiene om Anna og Joachim, jomfru Marias foreldre som ikke fikk til å få barn.

I tillegg til dette så må du ta i betraktning at det er en kjent teori blant evangelieforskerne at det kan finnes et evangelie til, som har vært hovedkilde til de fire kanoniske evangeliene.


Det er heller ingenting som tilsier at jødene skulle bli mer diskriminert før de fikk skylden jor jesu død. Jødedommen sto sterkt i samfunnet før og under jesu liv. Og om bibelen var "en ledende årsak til holocaust" er også i det hele tatt en rar påstand å komme med. Holocaust skjedde på grunn av en syk mann med gode retoriske egenskaper. Hvorvidt han la bibelen til grunne for hatet mot jøder stiller jeg meg veldig kritisk til. Da har du ikke lest historien godt nok. Og påstanden sprekker når man tenker på de andre som ble offer.

Jeg kunne skrevet flere sider som svar her, men jeg mener dette holder til å bevise at du ikke vet nok om dette til å kunne si at du har peiling på det.

Jeg har hatt et godt inntrykk av deg fra før, men jeg trodde virkelig du var voksen nok til å ha respekt for bibelen. Jeg sier ikke at du skal like den og ta den i bruk (jeg er selv ateist), men du bør respektere den, slik du da også respekterer andre personers tro på den. Husk at ikke alle har de samme meningene som deg...
 
Topp