Fizzmann - Profilert moderator og tidligere core-leder

DeletedUser

Guest
Kjært barn har mange navn. I dette tilfellet er det fizzmann, fizzy, dominius caligo, Trond, trønderen (og ja, flere som er tildels hemmelig) m.m. Fizzmann er per i dag supermoderator på det norske forumet samt en av de mange spillere som starta under fake-nick på v5. Tidligere har han vært en av toppene i en av .no's mest inflytelsesrike stammer; Core. Dette er et intervju dere hare ventet på lenge!

Fizzmann's tw-historie
Min TW-historie er vel et relativt stort kapittel, men jeg skal prøve å gjøre den så oversiktlig som overhodet mulig, samt litt detaljert. Jeg er glad i detaljer. Alt startet høsten 2006, når Rennex (Kanskje bedre kjent som dual på Pinhead?) introduserte meg for dette spillet, noe som endte opp i at vi begge begynte på W2.net. Vi endte opp ikke veldig langt ifra hverandre på kartet (Henholdsvis K67 og K76), noe som gjorde at vi straks hadde planer om å bygge oss opp som naboer. Dog, denne planen gikk veldig fort i dass når Rennex fikk innkommende angrep fra 2 tyrkiske spillere (Helt ifra denne dag har jeg sverget på å utslette alle de tyrkiske spillerne jeg finner). Ingen av oss skjønte stort av spillet, da vi var meganoobs, noe som seff gjorde at vi knapt hadde tropper. Kim spurte meg om støtte, så jeg sendte det jeg hadde.. Noe som var 10 spyd, når jeg hadde ca. 1400 poeng. Problemene startet først når angrepene traff på byen til Kim, jeg fikk noia å trakk tilbake støtten.. Dette endte opp i en liten krangel mellom meg og Kim :D Litt artig å tenke tilbake på, at jeg selv var en meganoob..

Men nå er det kanskje ikke min .net-story som er mest interessant for folk her inne på det norske forumet? Etter at jeg hadde slutta på .net for godt i 2007, ble jeg etterhvert kontaktet av Grimlock som spurte meg om jeg var interessert i å hjelpe til med å danne en norsk Tribalwars, noe jeg selvfølgelig så på med store øyne. Vi ble vel etterhvert 4-5 stk som hjalp DosX med å lage denne norske serveren, slik vi kjenner den idag. Men i bakgrunnen av alt dette ble det så smått dannet planer om den første stammen på Verden 1, Core. I all hovedsak var det vel jeg, Grim og Scotty som sto for hovedgrunnlagene i denne idéen - En idé som våknet til liv når V1 startet i Februar, 2008. Per dags dato husker jeg ikke særlig mye fra da jeg spilte som Fizzmann i Core, da det desverre ble en meget kort periode grunnet skole. Derimot, når jeg fikk forespørsel om å ta over Dominus Caligo etter at tentamener var unnagjort hadde jeg tid og ork til å kjøre på slik jeg gjorde på W2.net.

Mens jeg hadde denne Dominus Caligo-kontoen opplevde jeg min aller beste tid jeg har hatt iløpet av min 4 år gamle "karriere" på dette spillet. Krigingen mot Dolkene, diplomatsakene med Daggerheart, nedsablingen av Donuten, all den tid det tok å organisere full skala angrep mot fienden kan vel kalles mitt store høydepunkt på V1. Den 1. perioden jeg var i Core er nok den beste spillperioden jeg har hatt noen gang på TW. Jeg ble kjent med noen utrolig hyggelige og flinke personligheter som gjorde min spillperiode meget innholdsrik. Takk til de!

Ellers vil jeg nok påpeke at jeg ikke først og fremst ser på meg selv som mer enn en gjennomsnittlig god kriger på dette spillet. Ja, jeg kan det basice som innebærer nuking, adling og å forsvare meg. Men er det noe jeg virkelig brenner for er det å skape et godt sammhold i stammen, organisere stammer slik at vi jobber som én enhet, og organisere store angrep som virkelig setter fiendestammer ut av spill. Jeg elsker synet av angrep som lykkes, og når vi har tatt 100-200 byer iløpet av en natt, etter iherdig jobbing og organisering. Ja, dette krever mye av spillerne, men steike det er artig når det lykkes! Så min styrke på dette spillet må nok være jobbingen bak å organisere store angrep - Kall meg gjerne en angrepskoordinator fremfor en enslig soldat. Du lykkes ikke på dette spillet med mindre du har din egen stamme som backer deg fullt ut, og som hører på deg når du fremfører din plan for å ta ned fienden. Samarbeid, samarbeid og atter samarbeid er det jeg ånder etter i dette spillet. Det er slik jeg har bygd meg et navn her inne på .no, føler jeg selv.

- Du nevner at du virkelig brenner for å organisere stammer (og angrep). Hvordan mener du en kan gjenkjenne en godt organisert stamme?
Hehe, ja. Kjennemerket mitt har vel etterhvert blitt at jeg ofte tar på meg en del drittjobber i stammer jeg er i - Drittjobber som de fleste kan mene er ganske mye stress og til dels svært tidkrevende, men samtidig er det meget nødvendige oppgaver etter min mening. Så hvordan kan en gjenkjenne en godt organisert stamme? Vel, først og fremst vil jeg påpeke at gode stammer er bygd på en plattform av gode og arbeidsvillige spillere. Du må ha dedikerte spillere som er villige til å gjøre en jobb, for at stammen skal komme seg oppover. En organisert stamme skal etter min mening ha flere forskjellige "stillinger", som gjør at lederen ikke gjør all jobben. Du skal ha en koordinator til både angrep og forsvar. Du skal ha en meget god diplomat, noen flinke lederskikkelser som er gira på å ta tak, å som inspirerer spillerne til kamp samt en rekrutør som klarer å rekrutere talenter. Kort sagt så ser du det veldig fort hvordan en stamme er organisert, bare ved å ta en titt på diplomatlisten og dets organiserte angrep.

- Hva synes du skilte Core fra andre v1-stammer du kjenner til?
Vel, i starten av V1 var det noe så enkelt som erfaring og spillemessig overlegenhet. Jeg tør påstå at Core hadde de absolutt beste norske (Og internasjonale) spillerne på V1 i stallen - Spillere som har vært inne i dette spillet i noen år, i motsetning til de andre stammene hvor flesteparten av spillerne bygde seg opp helt ifra starten av. Dette ga selvfølgelig oss i Core en kjempestor fordel, når vi satte igang med kriging og farming i starten. En annen ting jeg synes skilte Core ifra resten, var det at vi på langt nær hadde like mange medlemmer som de andre stammene, noe som gjorde at samholdet automatisk ble mye bedre, noe som igjen skapte tette bånd og samarbeid. På det meste hadde vel Core 30-40 medlemmer i starten, mens de rundt oss kjørte masserekrutering så det sang. Så i bunn og grunn var det vel samhold, små grupperinger samt god koordinasjon som skilte Core fra de andre stammene.

- Av erfaring; Hvilke hendelser og/eller personer har påvirket v1 mest?
Hmm.. Her er det vel egentlig veldig mye jeg kan nevne, om jeg bare har hukommelsen i orden. Etter min mening var dannelsen av Core og dets personer en veldig stor påvirkning på V1 i sine tidlige dager. Ellers vil jeg også nevne _navnet_ Renegades, som har blitt brukt i flere perioder på V1, og som ennå brukes. Det faktum at TWR backstabba Core når vi (Core, IB, Bol og TWR) var på randen av krig mot Fenix, SFF og de folka der snudde vel egentlig V1 totalt på hue. Nye landlinjer måtte trekkes, og nye allianser ble inngått. Jeg hadde vel aldri før den dagen, sett på TWR som noe annet enn en god alliert oppe i nord.
Når det kommer til personer vil jeg trekke frem 5 stk som har skapt min V1-opplevelse. Først og fremst er det Hamsun, som gjorde at
alliansen mellom IB og Core var på sitt sterkeste. Tror neppe man finner en bedre leder enn han, når det kommer til det diplomatiske.
Så har vi Glitter som alle kjenner til. Hun hadde og har fremdeles et enormt nettverk, som gjør at hennes innflytelse på V1 er og var enorm! Man følte det slik at du ikke fikk gjort en dritt i hemmelighet, uten at Glitter fikk vite om det - Relativt frustrerende til tider. Hehe ^^
Så har du BigStorm, som var lederen i TWR. Var vel først og fremst han og Sabumnim som sto for alliansebruddet mellom Core og TWR. Ellers må jeg også nevne Grimlock som alltid lurket i skyggene. Grunnen til at jeg mener han er en av de 5 som påvirket V1 mest var vel fordi alle respekterte Core som den store kjempen, når han var leder. Det, og hans fantastiske måte å kjøre propaganda på. Tviler på at Core hadde blitt så stor uten Grim.
Så til slutt har du Daggerheart som var en real pain. Den propagandaen han kjørte mot Core fra sitt hovedsete hos Dolkene var meget, meget god. Når man klarer å samle en hel verden mot 1 stamme, har du gjort noe riktig i mine øyne. Men igjen viste vel egentlig Core hvor stødig vi var, som fremdeles sto når Dolkene og Dagger takket for seg.

- Core møtte mye motstand opp igjennom sin tid på v1, hvorfor tror du stammer hadde så lett for snu seg mot dere?
Vel, det er nok et ganske enkelt svar på dette spørsmålet: Vi var på toppen i hele startfasen av V1, noe som automatisk gjorde oss til et mål for de andre stammene på serveren. Vi var også kanskje litt arrogante på forum, noe som automatisk gjør at krigslysten til de andre våkner til liv. Man har vel sett det gjenta seg ganske ofte på de senere verdnene også, at om det er en stamme som leder stort vil de mindre stammene gå etter den største. Kan vel kanskje se på det som en slags "Kongen på haugen"-lek? Alle vil dytte ned den som eier haugen - Core hadde haugen i ganske mange måneder, noe som gjorde at det var mange som ville dytte oss ned. Den som kanskje utmerket seg mest når det kom til å få oss ned var Daggerheart. Han gjorde et godt forsøk.

- Du nevnte tidligere Core sin noe overlegne holdning på forum. Tror du det kan være en god ting å ha en slik offentlig-persona, eller er det utelukkende negativt?
Vel, det kan variere. For meg har forumet hele tiden vært en slags krigssone nummer to hvor man utkjemper diskusjoner, og ikke in-game kriging. Jeg vet det finnes flere taktikker man kan bruke på et slikt forum. Det å bevisst oppføre seg som en arrogant idiot kan fort bli sett på som utrolig negativt, da folk straks får et dårlig bilde og et eventuelt elendig førsteinntrykk av deg. Men så har du personer på forumet som ofte poster gode innlegg, ja de er kjent, men har gode og saklige temaer de gjerne vil ta opp. Slike personer blir ofte like mye respektert, sammenlignet med for eksempel den personen som leder ODA-rankinga på den gitte verdenen. Kan du å prate for deg, å bruker du god folkeskikk blanda med sunn fornuft blir du som regel godt likt på forumet, noe som kan være en meget stor fordel når det bruser som værst på propagandafronten. Skal du kjøre en overlegen hold på forum, bør du iallefall ha statestikker og personer som kan backe opp den holdningen IG. Ellers blir det som å kaste en stein inn i et glasshus.

- Hvordan ser du på bruk av spioner i krigføring?
Spioner i krigføring mener jeg er en nødvendighet om du skal ha info fra fienden. Såklart kan man diskutere om det er moralsk rett og alt det der, men i bunn og grunn kommer de alltid til å finnes, så man kan liksågodt bare tilvenne seg det. Det er da man må ha en stamme som er til og stole på. Ikke like enkelt noen ganger - Men det kan gjøres veldig enkelt.

- Core slet en periode med aktivitet. Det ryktes først at de skulle merge med IB (noe som igjen førte til at TWR, SFF og Fenix merget), så merget de med BOL senere i stedet. Hvorfor merget dere?
Hehe, dette var nok desverre starten på slutten for stammen Core - Nemlig det at aktiviteten begynte å dabbe såpass av samt at vi mistet mange i ledelsen (bl.a Munken og Frish) ganske kjapt. Det var vel da jeg, som Dominus Caligo, tok over ledelsen i Core og la planer for å få opp aktiviteten. Første trekket mitt, var som du nevnte og gå i samtaler med Glitter og BOL, angående en merge. Allerede da følte jeg at Core var såpass truet av TWR, SFF og Fenix, slik at noe måtte gjøres. Ellers ville nok Core blitt spist ganske fort, mtp. de få aktive vi hadde i stammen. Per idag mener jeg at det nok var det dummeste valget jeg gjorde som leder i Core, da de medlemmene som var igjen ikke var forberedt på det i det hele tatt. Bad decision! Så for å svare på spørsmålet ditt - Vi merget vel i håp om at Bol og Core skulle stå sterkere sammen mot TWR, SFF og Fenix, samt at de medlemmene i Core igjen skulle få opp sin egen aktivitet.

- Det var stor storm på forumet da Core-gjengen gikk ut av BOL igjen og Core fikk nye fiender pga dette. Hva er dine meninger om dette?
Hehe, for å være helt ærlig husker jeg ikke stort ifra dette, rent bortsett ifra en ting. Krangelen vedrørende gråbypolitikken som hang over V1 i denne perioden. Hele denne merge-perioden var vel egentlig en eneste stor såpeopera - Nesten slik som Hotel Cæsar. Gjør du en ting feil, kommer det folk og claimer byene dine. Men vi i Core sto på vårt vedrørende denne gråbyadlinga, noe som gjorde at vi til slutt trakk oss ut av Bol igjen. Er helt sikkert noe jeg har glemt fra denne perioden, men min mening var vel slik at medlemmene fra Core, og jeg ikke kunne leve med at vi ble overkjørt av ledelsen i Bol på dette spørsmålet. Vi så vel på det hele som et slags tyrannisk system. Og vel, hva skjedde etter noen uker? Gråbyadling på det groveste i hele V1. Hvorvidt Bol var med på dette er jeg noe usikker på, men jeg vet iallefall at dette var starten på krigen mot "Barbies". Etter at vi gikk ut av Bol igjen, ble vel Core sett på som de gråbyhorene :) Men jeg tror de fleste sitter igjen med en fin og aktiv periode mens vi var i Bol.

- Du har spilt lenge på v1 og har vel innsyn i hva som foregår der enda. Hvilke stammer synes du har gjort det best og hvorfor?
Hmm.. Ganske frista til å si absolutt ingen her egentlig. Altså, alt kommer an på aktivitet når man er så langt utti et spill på TW. Skal man se på krigene er det vel absolutt IB som kommer best fra det. Helt ærlig vil jeg egentlig ikke trekke frem en stamme, da alle tre gjør det slik jeg forventer at "gamle" stammer gjør det - Adler grått, og kriger på frontlinjene dag ut og dag inn. Jeg synes det blir veldig vanskelig og si hvilke stammer som gjør det best, utifra en kvalifisert vurdering. Men, hadde Renegades fremdeles hatt de gamle traverne i kjernen til Maleficare, tror jeg de ville gjort det beste, mtp. at de hadde hele den nordlige siden, og kunne angripe fra stort sett hele sin frontlinje som strakk seg fra Nord-Øst til Nord-Vest. Men igjen, det overrasker meg at IB fremdeles er på toppen. At Bol og RNG ikke har klart å få de ned fra sin høye hest kan man vel stille mange spørsmålstegn bak. Er det IB som er gode, eller Bol og RNG som rett og slett ikke er gode nok? Per dags dato er det en stillingskrig som kommer til å holde seg evig lenge, om det ikke skjer noe drastisk på V1.

- Føler du at du har backstabbet noen på TW, i såfall hvorfor?
Dessverre så har jeg det - Å fremdeles står det som mitt verste øyeblikk i min 4 år lange karriere innen dette spillet. Det skjedde ikke på .no, men på .net. Ska ikke gå i dybden av denne historien, da den er meget lang. Men i korte trekk kan jeg si at jeg dolka den beste lederen du kunne ha ønska deg, i ryggen ved å gå til motstanderstammen. Han stolte 100 og 10 prosent på meg som baron i denne stammen, men jeg backstabba han "bare" pga. en mistolkning vi hadde på Skype. Kan vel sies at det var denne personen som lærte meg det meste om TW - Organisering av stammer, basic stuff og korte ledertrekk. Mange takker til Beldin akkurat der. De som spilte tidlig på W2.net vet kanskje hvem det var. Ellers kan jeg vel også trekke frem navnet og stammen Core, som jeg følte jeg backstabba når jeg valgte å merge oss inn i Bol. Ikke noe negativt imot Bol, men for oss som var og har vært i Core, betydde det navnet utrolig mye. Men hele den historien har jeg utreda om ;)

- Hvem synes du er er v1's mest profilerte spillere gjennom tidene, og hva synes du om dem?
Vel, jeg nevnte litt lengre oppe i intervjuet noen navn. Av disse er det 4 stk jeg så absolutt mener skal under kategorien "Mest profilerte spillere på V1 igjennom tidene."
Grimlock: Jeg har egentlig bare gode ord å si om denne karen. Meget oppegående fyr som klarer alt han setter seg som mål å oppnå. Utrolig god leder som kan det å innspirere medlemmer til å gjøre sitt absolutt beste, så lenge han gidder - Ja, latskapen er hans venn. Bruker nok deg som rådgiver så lenge jeg spiller dette spillet!
Glitter: Har ganske mange adjektiv som kan beskrive dette kvinnemennesket. Utspekulert, lederskikkelse, propagandamaskin.. Ja, i det hele tatt. Glitter kan dette spillet ut og inn. Mange som har en del imot deg, men hva anngår meg har jeg nesten bare positive inntrykk ifra deg. Skal bli spennende å se hva vi kan få til på V5 ;)
Hamsun: En av de beste lederne som har sitti i en lederstilling her på .no. En meget god diplomat og samtalepartner som jeg heldigvis fikk gleden av å møte her på V1. Bare så synd han ga seg så altfor tidlig.
Daggerheart: Nå har jeg lista opp de 3 musketerer, i henhold til de 3 "gode" lederne. Nå må jeg nesten ha den onde Saruman i tillegg. Propagandakonge som klarte å få med seg 90% av hele V1 imot en stamme. Kudos! Du gjorde denne verdenen til en fryd å spille, mens du ennå var på topp ;)Fiz

- Har din rolle som medlem av TW-team endret ditt syn på spillet og spillerne?
Hmm.. Nei, egentlig ikke mtp. at jeg "bare" jobber som forummmoderator. Klart, man blir litt overraska over at teamet faktisk får så mye pepper som det gjør, når vi tross alt gjør vårt beste. Men det er slik som kommer med de oppgavene vi har tatt på oss. Vi er dommere i ett rettsystem, og ingen er 100% fornøyd med de dommene som gis ut til enhver tid. Vi gjør feil samtidig som medlemmene gjør feil. Så er det våres jobb og plikt å få retta opp i disse feila som dukker opp underveis. Men i bunn og grunn føler jeg meg fremdeles som et vanlig medlem i det fantastiske fellesskapet vi har her på Tribalwars.no, selv om jeg har det privilegiet å få lov til å hjelpe servern og spillerne det lille ekstra.

- Hvordan mener du at du har påvirket v1?
Vel - Dette er vel et standard svar fra alle som har blitt intervjua, men jeg føler ikke at jeg har påvirka V1 på noen som helst måte. Derimot føler jeg at vi, som i enheten Core påvirket V1 en hel del. Ja, jeg regner meg selv som en av de som gjorde Core til den gode stammen det ble til slutt. Jeg som en spiller har så absolutt ikke påvirket V1 i noen grad, men jeg som en brikke i stammen Core gjorde utrolig mye med og for V1 etter min mening :)

Når det er sagt vil jeg liste opp noen personer som har betydd mye for meg her på V1, samt noen som kanskje.. Har vært litt pain.

Takk for gammelt vennskap:
MissKathy
Antonine
Islanzadii
Munken
Stiche
Viper of Hades
Roxas
Frish
Solaas
Brann2006
POKE ME
Gungator
S1N1ST3R
Tribalwar

Takk for gammelt fiendeskap:
Fenix og SFF - Da i særs dere som kriget mot oss i Core på fronten i K54
Dolkene
 
Sist redigert av en moderator:

Hansemann

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
9
Takk for gammelt fiendeskap:
Fenix og SFF - Da i særs dere som kriget mot oss i Core på fronten i K54
Dolkene

Og takk for byene Trond :) Statistikken var vel SFF 200 byer - Core 10 byer elns til oss? mm? hmmmmmm? hmmmmmmmmmmmmm? Får vi noen credz..neida! Åhh du skal få høre det ja!

Fenix tok 0 byer av dere forøvrig. Jeg trodde hele tiden dere hadde en hemmelig IAP eller noe slikt.
 

DeletedUser

Guest
Spennende lesning :) Nei, jeg synes det er vemodig at jeg ikke fikk oppleve noe av den tiden på starten av v1. Det virker som en spennende og morsom tid ^^
 
Topp