Diskusjon Framtidige verdener - innstillingene.

DeletedUser

Guest
Nå får vi atter en ny verden. Det er fint det.

Vi fikk til og med lov til å stemme blant tre alternativer for hva slags innstillinger det skulle være! Tre alternativer, blant godt over en og en halv million. Det tilsvarer i underkant av 0.0002 % av alternativene vi hadde. Jeg tror vi alle kan være enige om at dette er en ganske så overfladisk valgfrihet.

Det blir ikke bedre av at teamet ikke fikk informert skikkelig om undersøkelsen, da det visstnok var noe feil med funksjonen som sender felles IG meldinger. Selv om jeg lurer på om det også gjaldt nyhetsoversikten på forsiden og muligheten til å vise en beskjedside når man logger inn. Resultatet ble uansett at 121 av, ifølge TWStats, 5797 aktive spillere stemte. Demokrati på sitt beste.

Ifølge teamet så var det heller ingen spesiell grunn til at disse innstillingene ble valgt.

Jeg tror vi kan ha en bedre tilnærming enn dette.

Hva da? Jo, at vi velger innstillinger som gjør det lettere for nye spillere å henge med! Antallet spillere har ikke sunket veldig drastisk i det siste, men med tanke på at det er latterlig lavt i forhold til antallet for noen år siden - for eksempel er det ca en tredjedel antallet aktive spillere nå i forhold til det det var for tre år siden. Dette er så vidt jeg veit en generell trend over alle TW serverne verden over, og ikke unikt til .no.

Ved å gjøre det lettere for nye spillere å henge med kan vi holde på flere av spillerne som kommer hit. Skal jeg spekulere, så vil jeg tro det er ganske mange som hele tiden prøver TW, men slutter ganske fort. Kan vi få opp andelen som fortsetter vil det - naturlig nok - føre til flere spillere. Det vil vi jo!

Det er nok en viss forskjell på hva det er forumbrukerne ønsker av innstillinger, og de som vil holde på flere spillere. Jeg sitter ikke på fasiten her, men jeg kan spekulere, og begrunne spekulasjonene.

Et klart problem er at nye spillere er veldig greie farmer. De vet ikke hvordan de skal reagere, og det å bli farmet med en gang er neppe veldig oppmuntrende til videre spilling. Ei heller vil jeg tro de nødvendigvis er skrekkelig aktive, eller er klar over fordelen ved å være inne hyppig i motsetning til lenge av gangen. Så her er noen innstillinger jeg tror kan være gode å ha;

  • No hauls/Limited hauls ~ Enkelt og greit for å redusere sjansene for at nye spillere ender opp som farmer. Kraftig begrenset hauls, om det.
  • Raskt voksende barbarbyer, opp til 5000 eller høyere ~ For å gjøre barbarbyer til mer fristende mål både for farming og adling, samt lettere "gode" adlingsmål for grønnskollingene.
  • Relativt mange gråbyer i forhold til spillerbyer ~ Samme som forrige punkt.
  • Hastighet 1, og enhetshastighet på 1 eller lavere ~ Høyere hastighet krever høyere aktivitet, eller gir bedre fordel av høy aktivitet.

Hva tror dere? Er det verdt å følge opp å velge innstillinger med hensyn til nye spillere? Hva slags innstillinger burde det i så fall være, og hvorfor?
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Støtter det og verdenen burdet starta på søndager eller laurdager.. :) ikkje mitt i skuletiden.. :(
 

failed abortion

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
73
Sant det, de prøver sikkert å få så mange mulig skole elever til å skulke for å starte (angel)
 

DeletedUser

Guest
Yaay mee too logger på skype og alle sier han har sånn 3 k.. :p
 

MrVictor

Aktivt medlem
Reaksjonspoeng
31
Hvis vi skal ha en verden for nybegynnerne, burde det også bli laget en for de som har spilt en stund. En slik verden som du beskriver nå (kanskje med nattbonus også?) er ikke noe jeg ville ha spilt på. Å starte en egen verden for oss som vil holde oss unna en slik verden, vil muligens gjøre at nybegynnerne spiller alene, og lærer seg litt. Selvfølgelig vil det være noe jævler som skal ødelegge, å tenke at dette blir en lett verden å vinne.

En ting som jeg savner, og som det virkelig var mye av på V1 og V2, er muligheten for å trene opp nybegynnere innad i stammene. På disse verdenene var det så å si ingen som kjente hverandre, og man måtte ta inn randoms i stammen sin å satse på at det var gode spillere. Nybegynnere ble enten kastet ut igjen eller trent opp.
Slik burde det være i dag også, og derfor håper jeg disse innstillingene kommer på en verden:

  • Skru av himmelretning og muligheten for forhåndsregistering. Dette vil som sagt tidligere gjøre at premades ikke vil være like vellykket som i dag, og gjør at også nybegynnerne må bli satset på.
  • Skru av flagg og ha en verden hvor man må ha nye nick. Dette gjør at ingen kjenner hverandre, og at man derfor må ta inn spillere basert på søknader i stedet for rykte.
  • Ha store stammer. En stamme blir mer løssluppen på hvem de tar inn hvis det er plass til mange. Når det er plass til få spillere stiller man fort veldig strenge krav. Krav som kan være vanskelig for nye spillere å oppnå.
  • En bedre wiki. Mye bedre. Den som er nå kan ikke svare meg på halvparten av de spørsmålene jeg hadde når jeg startet for rundt 6-7 år siden. Anbefalinger, hvorfor det og det er bra/ikke bra, generelle tips og triks.


Det må også snart bli diskutert om vi muligens skal slå sammen Skandinavia, eventuelt Norden, til én server. Jeg vet det har blitt diskutert tidligere, men slik som trenden er nå, er det vel sånn at vi snart ikke har nok spillere til å ha en skikkelig server.
Et prøveprosjekt burde i hvert fall bli diskutert.
 

MrVictor

Aktivt medlem
Reaksjonspoeng
31
Støtter det og verdenen burdet starta på søndager eller laurdager.. :) ikkje mitt i skuletiden.. :(
En verden må starte i kontortiden til InnoGames. Å starte et par timer senere eller å bruke mobilen de første timene, gir deg ikke så dårlig disfavør.
Dessuten går forhåpentligvis de fleste her på videregående, og der har dere vel pcer dere kan bruke i de fleste timene. Det kunne i hvert fall jeg i min tid på VGS.
 

Lord dark

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
56
Er eg heilt vekk når eg seier at denne utviklinga har fortsatt jo fleire PK funksjoner vi har fått? Synest eg ser ein paralell der...

Men veit dokke kva som hadde vore snasent? Om 2 verdener starta smtidigt. Ein verden som er berekna for Pro, ein som er berekna for noobs. Er ein tanke eg har hatt ei stund no. På ein noob verden er nok innstillingane Grim har lista opp mest atraktive. Samme med nattbonus.

Ein Pro verden, kan kanskje vere litt meir "In media res", midt i handlinga. Folk starter med nesten utvokste byer, tenker ein 4-5k. Vannskelige innstillinger. Ingen nattbonus. Kanskje kan vi starte med fleire byer også? Det hadde vore tøft. Då er det kanskje mulig å få alle gode spelera over på ein anna verden, slik at nye spelera heller kan utforske og prøve seg fram litt på ein eigen (uten å bli farma med ein gong beskytelsen er over). Og om det er som Grim seier, at TW får færre og færre spelera, kan det vere greit å prøve ut dette på ein liten verden som .No, som får å skjekke ut om det faktisk funker :)

Og kanskje vi kan prøve å få andre servere til å hjelpe oss? Få dei til å sende ut eit nyheitsbrev om at .No starter ny verden? :)
 

DeletedUser

Guest
Hvis vi skal ha en verden for nybegynnerne, burde det også bli laget en for de som har spilt en stund. En slik verden som du beskriver nå (kanskje med nattbonus også?) er ikke noe jeg ville ha spilt på. Å starte en egen verden for oss som vil holde oss unna en slik verden, vil muligens gjøre at nybegynnerne spiller alene, og lærer seg litt. Selvfølgelig vil det være noe jævler som skal ødelegge, å tenke at dette blir en lett verden å vinne.

En ting som jeg savner, og som det virkelig var mye av på V1 og V2, er muligheten for å trene opp nybegynnere innad i stammene. På disse verdenene var det så å si ingen som kjente hverandre, og man måtte ta inn randoms i stammen sin å satse på at det var gode spillere. Nybegynnere ble enten kastet ut igjen eller trent opp.
Slik burde det være i dag også, og derfor håper jeg disse innstillingene kommer på en verden:

  • Skru av himmelretning og muligheten for forhåndsregistering. Dette vil som sagt tidligere gjøre at premades ikke vil være like vellykket som i dag, og gjør at også nybegynnerne må bli satset på.
  • Skru av flagg og ha en verden hvor man må ha nye nick. Dette gjør at ingen kjenner hverandre, og at man derfor må ta inn spillere basert på søknader i stedet for rykte.
  • Ha store stammer. En stamme blir mer løssluppen på hvem de tar inn hvis det er plass til mange. Når det er plass til få spillere stiller man fort veldig strenge krav. Krav som kan være vanskelig for nye spillere å oppnå.
  • En bedre wiki. Mye bedre. Den som er nå kan ikke svare meg på halvparten av de spørsmålene jeg hadde når jeg startet for rundt 6-7 år siden. Anbefalinger, hvorfor det og det er bra/ikke bra, generelle tips og triks.


Det må også snart bli diskutert om vi muligens skal slå sammen Skandinavia, eventuelt Norden, til én server. Jeg vet det har blitt diskutert tidligere, men slik som trenden er nå, er det vel sånn at vi snart ikke har nok spillere til å ha en skikkelig server.
Et prøveprosjekt burde i hvert fall bli diskutert.

Tanken bak dette er ikke å lage en verden for nybegynnere, men å velge innstillingene slik at det vil være lettere for nybegynnere å henge med. Man vil aldri få en verden alle er fornøyd med, så hvorfor ikke like gjerne lage innstillingene litt mer nybegynner-vennlige?

Jeg tror ikke det er realistisk med én verden for nye, og én for litt mer kompetente. Sett bort ifra at begge verdenene vil bli betydelig mindre så ville det til en viss grad overlappe med den funksjonen Classic har. Et annet problem vil være å sette skillet mellom "gode" og "nye" spillere. Antall år spillt? Jeg har møtt flere som har holdt på lenge som ikke aner hva de driver med, mens flere ferske som plukker opp ting i skremmende fart. Kanskje antall poeng oppnådd? Men det tar ikke hensyn til hvor lenge man har holdt på på den verdenen, eller fienden man har møtt - eller hva man lærte der. Poenget mitt er at det kanskje er en god idé i teorien, men at å gjennomføre det i praksis vil være... vanskelig.

Ellers er jeg enig i vurderingene dine om stammeinnstillingene. Selv om når det gjelder nye navn så kan man alltids fortelle om tidligere navn i en søknad. Det er jo alltids noen som prøver å juge på seg andre kontoer - hørte om en seinest i dag :razz:

For å bygge på dine forslag om stammen;
  • Dersom det er mulig, så kunne man plassert folk i tilfeldige stammer. Kanskje kombinert med å...
  • Låse spillerne i den stammen de går inn i. Da er man der og må gjøre det beste ut av situasjonen.

Er eg heilt vekk når eg seier at denne utviklinga har fortsatt jo fleire PK funksjoner vi har fått? Synest eg ser ein paralell der...

Tror du bommer litt. Trenden med synkende antall spillere har vært til stede lenge før ekstra premiumfunksjoner ( inkludert KA ) dukket opp. Det er vanskelig å vite om det har hatt noe utslag eller ikke.

Men veit dokke kva som hadde vore snasent? Om 2 verdener starta smtidigt. Ein verden som er berekna for Pro, ein som er berekna for noobs. Er ein tanke eg har hatt ei stund no. På ein noob verden er nok innstillingane Grim har lista opp mest atraktive. Samme med nattbonus.

Ein Pro verden, kan kanskje vere litt meir "In media res", midt i handlinga. Folk starter med nesten utvokste byer, tenker ein 4-5k. Vannskelige innstillinger. Ingen nattbonus. Kanskje kan vi starte med fleire byer også? Det hadde vore tøft. Då er det kanskje mulig å få alle gode spelera over på ein anna verden, slik at nye spelera heller kan utforske og prøve seg fram litt på ein eigen (uten å bli farma med ein gong beskytelsen er over). Og om det er som Grim seier, at TW får færre og færre spelera, kan det vere greit å prøve ut dette på ein liten verden som .No, som får å skjekke ut om det faktisk funker :)

Som nevnt ovenfor tror jeg det vil være urealistisk å ha to verdener åpne samtidig, samt at en slik "pro" verden som du kaller det - jeg misliker det begrepet, men det er en helt annen diskusjon - vil vel ha mye av den samme funksjonen som Classic.

Og kanskje vi kan prøve å få andre servere til å hjelpe oss? Få dei til å sende ut eit nyheitsbrev om at .No starter ny verden? :)

Det kunne være noe. Et samarbeid med .dk og .se i første omgangen, kanskje, siden det er ganske greit å kommunisere med dem?

Edit:
Ryktepoeng skrev:
Nå synes jeg du sutrer fælt. Du har selv vært i teamet, og vet at Teamet ikke sitter å bestemmer alt 100%. Patetisk.

Jeg fikk dette grå ( røde? ) ryktepoenget for denne tråden. Den personen har tydeligvis misforstått - målet med tråden er ikke å rakke ned på teamet. Målet er å diskutere om, og i så fall hvordan, man kan utnytte verdensinnstillingene til å få flere spillere til TW.no. At jeg tar med litt bakgrunnshistorie er rett og slett fordi jeg liker å være grundig. At den ikke nødvendigvis er smigrende for teamet er ikke min skyld.

Det er også åpenbart at teamet har, til tider, en viss valgfrihet når det gjelder innstillingene for en verden. Ja, enkelte ganger må man ha slike og slike innstillinger ( V1 var for eksempel ganske standard, så vidt jeg kan huske ). Men ikke hver gang. Jeg vil tro at InnoGames neppe vil ha noe imot tanken på å få flere spillere til spillene sine ved å velge fornuftige innstillinger.
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
tl;dr
Skal gjøre det senere.

Men synes det ville vært greit med litt gjennomtenkte alternativer. Ikke sette sammen noe tilfeldig og la oss stemme over det. En grei tankegang ville vært noe som: " Hva ønsker vi med denne nye verdenen, og hvordan kan innstillingene hjelpe oss med å oppnå det?" For eksempel en noobvennlig verden, en hardcore verden, en blodsugende premiumverden, en oldschool verden, eller en crazy settings verden.

Dette kunne gjerne også presenteres sammen med innstillingene man skal stemme over. En liten guide over hva de forskjellige innstillingene betyr (de som er aktuelle for avstemningen), og hvilken effekt det vil ha på en verden. Jeg vet jeg slet med det der da vi skulle stemme over innstillingene til v4 (?), og det var helt sikkert endel tilfeldig stemming på gang der når mange ikke egentlig visste hva de stemte på. Det er utrolig mange forskjellige settings, og man kan ikke forvente at hovedtyngden av spillere skal forstå alle eller vite hva de betyr.

Og om man for eksempel har en visjon om å starte en noobvennlig verden, eller har en avstemning mellom en noobvennlig verden og en hardcore verden, så er det viktig at de det gjelder får vite om det. Det er en spesiell type spillere som henger på forumet hele tiden, og de færreste av dem er nybegynnere. Jeg vet jeg blir litt snurt når jeg i ettertid får vite om informasjon som bare har blitt offentliggjort ingame, men enda verre er det når viktig informasjon som kan føre til mer aktivitet på .no, bare blir offentliggjort på forumet - og ikke for de som faktisk spiller, der de spiller.
 
Topp