Fremtiden til stammene på V1 - Diskusjon og vurdering

DeletedUser

Guest
Siden det er så lite seriøse diskusjoner her på forumet for tiden så ønsker jeg å starte en. Nemlig en diskusjon rundt hva stammene på V1 burde gjøre for å sette seg selv i en best mulig posisjon for å vinne. Prøv å begrunn svarene med noe mer enn subjektive oppfatninger - forsøk gjerne å få tall til å vise hva dere måtte ønske.

0~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~0​

Mitt bidrag vil være basert på en del ting som jeg anser som viktige for det stadiet spiller er i nå. Det er følgende;
  • Aktive spillere. Kompetansen er ikke nødvendigvis like viktig som antallet aktive spillere en stamme besitter.
  • Kontoer i stammens besittelse. Det er et begrenset og synkende antall kontoer. Man vil alltid ha muligheten til å fylle på aktive spillere på kontoene sine.
  • En ledelse som pusher sine medlemmer til å bidra, gjerne ved å gå foran som et godt eksempel.
  • Evnen til å utnytte de latterlig store mengdene med tropper stammene på V1 sitter på.

Det er vanskelig å holde motivasjonen oppe på gamle verdener. Man har holdt på lenge, og ting er ikke sånn som de en gang var. Vår - irriterende - tendens til å idealisere fortiden hjelper neppe på dette. Ser man på V3 og V4 nå er det kun en håndfull aktive spillere igjen, og det virker åpenbart at lederne i de største stammene ikke motiverer medlemmene til noe videre innsats. Ser man på V2, den verdenen nærmest størrelsen til V1 her på .no, så ble det gjort en relativt stor innsats fra oss i ledelsen av AriCa for å sørge for at stammen som en helhet hadde størst mulig fokus på å adle byer som fikk oss nærmere seieren. Allikevel tok det rundt et år fra seieren var "sikker" til verdenen faktisk var avsluttet. V1 er større, og har etter hvert fått en betydelig lavere andel gråbyer. Her vil det nok ta lang tid før verdenen endelig er over.

Et enkelt faktum er at jo flere aktive adlere, jo flere byer vil man adle. Såfremt alle adler omtrent like mye. En spiller vil nå på V1 kunne adle opp mot 10 byer daglig - uten stopp. Det er mye. Det er 70 i uken og 300-310 i måneden. Vi snakker mange byer. Dette er selvfølgelig på det optimale, men de fleste vil kunne ligge mellom 100 og 200 byer i måneden.

Opprettholder man dette for majoriteten av stammen vil det være nærmest umulig for noen andre å adle seg ned. Her har selvfølgelig WIC og JPTG en enorm fordel, da de tross alt har flest spillere. Begge litt over 60. Så for disse to stammene er det igrunn mye et spørsmål om å holde medlemmene motivert. La meg benytte anledningen til å fokusere på en og en stamme.


WIC & JPTG
Disse to stammene er faktisk i ganske like situasjoner, så jeg tar de under ett.

Det er også viktig å utnytte troppene spillere sitter på. Det er mindre nyttig med tropper 50 timer bak frontlinjene. Dersom det er spillere som sitter på forsvarstropper, men som ikke gidder å sende dem er det på sin plass at ledelsen sender dem for dem. Troppene gjør liten nytte når de ikke hjelper til å forsvare noe. Dette gjelder også for offensive tropper. Har man nukes inne som man ikke trenger med det første? Send dem på fienden bak frontlinjene! Helst med mange katapulter. Gjerne på aktive spillere.

Mange spillere trenger et ekstra push for å bidra, være det seg hjelp fram til frontlinjene eller bare et spørsmål om hva den spilleren har planlagt framover. Akkurat nå faller BOL som fluer, så der burde det være mulig for de fleste å prøve å slenge seg med for å adle billige byer. Vil man hjelpe til skal det godt gjøres å finne en unnskyldning for å ikke gjøre presis det.

WIC har åpenbart en fordel, da de har en veldig konstant frontlinje. Stabil og fin. Det er mye et spørsmål om å opprettholde støtten ettersom fronten beveger seg litt frem og tilbake. Mest frem, ser det ut til. Men samtidig så er det akkurat nå lite behov for JPTG å stacke sin front mot BOL. En del støtte bør de åpenbart ha tilgjengelig, men mesteparten kan de bruke mot WIC. Der er det også gamle frontlinjer.

Da begge stammene sitter med 60+ kontoer har de sikkert noen ute eiere. De burde fylles kontinuerlig, men fra hvor? Vel, de kan be spillerne høre med stammefrender på andre verdener. Gjerne utenlandske, for å få inn noen uten tilknytninger til fiendene. Man kan høre på .net sitt forum for dualer o.l., for eksempel. Sikkert mulig å finne noen der. Rekrutering er viktig, og ikke bare til stammen. Men også til ledelsen. Man trenger en aktiv ledelse, og det kan være bra med nytt blod. Dersom noen i stammen skiller seg ut ved å virke fornuftig og hjelper stammefrender uten å bli spurt, hvorfor ikke forfremme denne personen? Jeg har hatt gode erfaringer med å gjøre slikt.


BOL
Dette er... en interessant stamme å se på akkurat nå. De sliter. De sliter veldig. De siste syv dagene har de tapt mer enn 1000 byer mer enn de har tjent. Det er absurd mye. Her må det enten skje drastiske endringer i aktiviteten blant mange spillere ( usannsynlig ), eller så går alle ned med skuta.

Det jeg tror er smartest? Gå for å lage en avtale med enten JPTG eller WIC om å bytte over med de gjenværende aktive medlemmene. Hvorfor? Fordi hvis det ikke skjer noe drastisk ( type episk snuoperasjon som jeg anser som veldig, veldig, veldig usannsynlig ) kommer stammen til å bli rimmet. Det betyr at ingen av medlemmene kommer til å vinne. For stammen består jo av medlemmer, ikke omvendt. JPTG vil jeg tro vil være mest tilgjengelig for dette. Da situasjonen for BOL er så prekær som den er nå vil de nok måtte bite i det sure eplet, men diskusjonen rundt en merge tok sted for ikke så lenge siden - JPTG vil nok være interessert i de aktive medlemmene som ønsker å bidra til stammen med mål om å vinne V1. Dersom det ikke i det minste blir gjort et helhjertet forsøk fra ledelsen i BOL om å redde sine medlemmer har de feilet stammen. Ledelsen tjener stammens medlemmer, ikke omvendt. Tradisjonen om at kapteinen skal gå ned med skipet stammer fra at man hadde ansvar for å redde alle om bord på skipet. Dersom alle ikke var reddet gikk man ned med skipet, men fikk man ut alle skulle man redde seg selv ( samt noen dokumenter o.l. ). Kapteinens ansvar stoppet heller ikke når skipet var gått ned - man skulle fortsatt gjøre sitt ytterste for å redde mannskapet.

Selvfølgelig, man kan jo alltids velge å la flere års spilling på V1 ende - når man har muligheten til å ikke ende - men jeg ser ikke helt at det frister. Hvis det som satte en stopper for en merge tidligere var at ingen av sidene ville gi slipp på sine gamle stammer som tror jeg det allerede har blitt bevist at gamle RNG og H.F.O var villige til å gjøre det allikevel.


Viking
En liten stamme. For dem er det nok viktigst å ha en tett knyttet, og liten, gruppe som har det gøy sammen. Jeg ville nok anbefale dem å gå for å vinne sammen med deres langvarige allierte WIC, og håpe på at de får "bli med" på seieren i en eller annen forstand. Enten merge, eller som alliert a lá V7. En tett knyttet gruppe med kompetente spillere kan virke utrette store ting ettersom aktiviteten daler på en verden.

0~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~0​

Diskusjon! Yey!
 

DeletedUser

Guest
JPTG har et ekstremt godt overtak på BOL akkurat nå. BOL har i lang tid adlet inne i RNG sitt område og samtidig hatt noen spillere som lå inne i RNG sitt territorie. Det gjør det ekstremt lett for mange RNG spillere å adle dem. Det kan sies at BOL fikk en stor mulighet til å adle de "behind enemy lines", men det er en tapende kamp da det er umulig å forsvare godt. Fronten til BOL har blitt mer en fordoblet og de hadde allerede 70% av def ved fronten mot WIC. Spillerne bak fronten har vært vant til et avslappet og rolig spill. De har sendt støtten fram når de må, sende nukes i operasjoner og ellers bare slappet av. Nå har krigen kommet til døra deres og så oppdager de at det ikke er noe def igjen.

Det eneste, og da mener jeg et eneste, er at aktiviteten økes med 200% eller mer. Akkurat nå står mye av spillet på moral og engasjement. Dette er en hard oppgave for lederne da alle mister poeng og er opptatt med å forsvare seg selv. Men dette er også en mulighet for BOL å vise hvordan de har blitt en så stor stamme. Hvis de klarer å slå tilbake, vil jeg tro at det kan stoppe JPTG. Stammen JPTG har spillere som er helt avhengige av suksess. Hvis de opplever at de sliter i front, vil viljestyrken brytes ned over tid. WIC har allerede en fest ved at de er så lette å adle... Det samme gjelder også BOL :mehe:

JPTG adler så mye av BOL fordi de er mest kjent for angrep. De har vist gang på gang hvor mangelfull de er i forsvar. Angrepene er heller ikke så imponerende som de vil ha det til. BOL er mest kjent for sine høye murer og godt koordinert forsvar. Det er på tide med en endring i taktikk, noe jeg håper de får til.

Et annet stort problem er Balle Klorin. Han ødelegger virkelig fokuset til hele BOL. Ettersom han befinner seg midt i BOL og har såpass mange byer + at han adler vilt med grått og noe rødt, tar det laaaang tid å adle han ned. Her er innaktive og late BOL spillere en viktig del. Balle er enkel å adle ned. Det står bare på antall adelsmenn og noen nukes. Halve BOL har byer i nærheten og kan adle han samtidig.

WIC har en stor fordel i det nye endringene på V1. Vi har aldri opplevd en så stille periode på forsvarssiden som vi har nå. Jeg hadde mest ODA forrige uke på magre 1.2 mill ODD... Det er historisk lavt. Dette er en gulltid for oss. Vi får byer servert på et sølvfat og kommer til å vokse stort framover.

Problemet til JPTG er at de tror de er så vanvittig gode ettersom de tar så mange byer fra BOL, men sannheten er at de adler for det meste innaktive spillere. Eller spiller som gir bort byer ettersom de er umulig å holde på fordi de er langt unna. RNG har i lang tid ligget godt i minus mot WIC og det vil de alltid gjøre. Et par byer til for dem, betyr mer gull for oss senere ;)
 

lowenan

Aktivt medlem
Reaksjonspoeng
36
Det har lenge sett bra ut for WIC, uavhengig av krig blant fienden. En krig i seg selv er ikke nødvendigvis en dårlig greie, og mange spillere vil komme styrket ut av JPTG vs BOL krigen. Det mest overraskende er hvor mye BOL taper nå. De kan ikke fortsette på samme måten. De sier de vil slå tilbake, så det blir spennende å følge. Men regner med at det må skje snart om det skal ha effekt. Skulle de falle vil man ha to store stammer igjen på v1. WIC er nok klare favoritter, men man skal aldri undervurdere sine motstandere, og skulle det skje at BOL faller, så vil JPTG komme veldig styrket ut av den krigen. Det er uansett lenge igjen, og de som vil være med til slutten, bør fortsatt sette av et par år. :)
 

DeletedUser

Guest
Når det gjelder BOL sin situasjon så tviler jeg på at det er mangelen på forsvar som er problemet. Det er nok heller mangelen på aktivitet. Når man taper 200 byer i døgnet er det noe som er feil.

Når det gjelder hvor byene de mister er lokalisert, så er en del av dem i JPTG sine klustre, ja. Men like mange ligger ved fronten - som tross alt deles av to stammer. Tar man en kikk på erobringskartet ser man at tapene ligger ganske godt spredd utover hele fronten. Spesielt i fronten mot WIC mistes det byer langs hele linja.

Som Lowenan sier så sier de at de skal slå tilbake en eller annen gang. Men når de bare skal vente på at alle plutselig har motivasjon samtidig? Hah! Lykke til med det, sier nå jeg. Det virker utrolig naivt å tro at det bare skal skje, uten at noen først tar skikkelig tak.

Nå mistet de riktignok en spiller, men hvis de fortsetter med 2500 tapte byer i uka vil de ikke eksistere lenge nok til å feire jul!

Både JPTG og WIC har muligheten til å utnytte at det er veldig mange spillere i BOL som virker til å ha kollapset fullstendig. 15 spillere har negativ vekst hver eneste dag den siste uka - det er ingen grunn til å vente, kjør på med langdistanse angrep på byene de spillerne som har byer litt lengre innenfor fronten. Timing ser ikke ut til å være veldig nødvendig.

Både WIC og JPTG er nok, som MD sier, inne i en gullalder. Spesielt WIC, men også JPTG. Det er sant som han sier at RNG ikke har vist noen store tendenser til å forsvare seg bra i det siste. Men har jeg rett om jeg sier at H.F.O har vært mindre håpløse på det punktet? Det er ikke urealistisk at de kan lære litt av hverandre. Men JPTG burde helt klart jobbe med å forbedre forsvaret sitt - det krever tross alt ikke "mer" enn aktivitet, og litt pushing fra ledelsen på medlemmene til å sende støtte.

Der JPTG og WIC er veldig forskjellige er IMNSHO når det gjelder å rekrutere nye spillere. WIC har holdt på mer eller mindre samme gruppen spillere over lengre tid, og har vært veldig stabile. Hvis de skulle starte å rekrutere BOL spillere som innser at skipet høyst sannsynligvis går nedenom og hjem vil de ta inn spillere som essensielt snur kappa etter vinden. Et visst offer av samhold - det er nok noen som vil protestere mot rekrutering av BOL spillere - for å ta inn noen nye spillere som de uansett er godt i vei med å adle? Nja. Diskuterbart hvor smart trekk det er. I tillegg så vil det jo utvilsomt komme beskyldninger om å ha rekrutert seg til seier dersom de skulle vinne - nå ligger de godt an til å kunne vinne V1 hovedsakelig basert på kriginga - verdt det, spør du meg.

JPTG, derimot, er i en litt annen situasjon. For det første er de jo mindre enn WIC. For det andre så er BOL en gjeng med spillere de tross alt har samarbeidet med i lengre tid, før det gikk litt skeis nå nylig. De spillerne de eventuelt rekruterer er spillere som er konsistente på hvem de har vært lengst i krig med.

Uansett så er det nok en del spillere i BOL det neppe vil være et poeng i å rekrutere - for eksempel mange av de som uansett mister masse byer. Nå er fronten så aktiv at det nok er en fordel å sørge for at de som adler av BOL fortsatt har byer å adle av. Et annet eksempel kan være de spillerne som er flinke til å snakke for seg, men strengt tatt ikke gjør noe fornuftig. Jeg ville heller tatt inn de som gjør jobben, men ikke nødvendigvis føler for å fortelle alle om det. Jeg vil tro at JPTG og WIC er de som veit best hvem disse er, siden de sikkert har kjempet mot dem. Det er jo også et poeng å se på hvem fra BOL som først tar initiativ til å hoppe over - disse er de som gir opp fort, og snur kappa med vinden. De neste er kanskje mer troende til å være spillere som gjør en innsats, og ikke gir opp ved første tegn på motgang. Men samtidige er aktive nok til å ikke gå ned med skipet. De siste som eventuelt skulle prøve å bytte side er nok gjerne de som bare... er der. Og vil fortsette å være til stede, men nok ikke noe mer enn det.

Det har vært morsomt å se når både JPTG og BOL har fått en ny front, og blitt angrepet i sitt myke indre. JPTG har taklet det bra, men absolutt ikke BOL. Det hadde vært spennende å se hva som hadde skjedd hvis det samme hadde skjedd med WIC, men det virker ikke realistisk med det første.

Lowenan skrev:
Det er uansett lenge igjen, og de som vil være med til slutten, bør fortsatt sette av et par år. :)

Agreed :LOL:
 

DeletedUser

Guest
Jeg begynner virkelig å tvile på at denne kampen kommer til å vare i flere år framover.
 

DeletedUser

Guest
Det har jeg stor tru på at denne kampen kommer til å fortsette flere år framover :)

Hoho :p

Vel, du burde kanskje se på medlemslisten deres. Ikke akkurat det meste av aktivitet. Det er ikke over nei, men det er sannelig langt fra seier fra deres side.
 
Topp