Høflighets guide/info/meninger - YNI

younameit

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
71
Høflighets guide/info/meninger - YNI​

Viktig tema, men delevis ganske tom for tema å lage guide om!


Inneholder:
1. Meninger
2. Hva kan vi gjøre for å være et forbilde?
3. Oppsumering
4. Intervju seksjon
5. Kommentar felt for andre :)


1.Meninger!

Hva er høflighet og skikk?

Jeg vil forklare det som et ord som brukes om en standard som er ventet av det ideale mennesket!


Hvorfor skal vi være høflige og snille på forum så godt som ig?

Vell… Det er vell vanlig folkeskikk å være snill og grei, men hvorfor skal vi være det når de man
Snakker med ikke vet hvem du er? Fordi Man skal oppføre seg, og ikke plage andre! Men vet aldri hvordan enn annen person oppfatter det du skriver, og det kan føre til unødvendige krangler og krenkelser! Man skaper et bedre miljø, og blir respektert. I tillegg er vil jeg tro man blir bedre likt av å kunne oppføre seg (Y)
Men det er klart at det må være lov å være uenig, og diskutere på forumet! Men Det viktigste over alt på jord er; Ikke bruk personangrep, og hold deg sakelig!
Noe av det værste jeg vet er når noen raker ned på noen på en frekk og person angripende måte! Det gjelder også IRL, viss du skal vinne en diskusjon er det gode argumenter, og ikke krenkelse som funker!
Hva kan vi forbedre oss på, og hva vil dette gjøre?
Jeg mener rett oss slett vi må forbedre oss på å ta imot medspillere på en bedre måte! Tillegg så
Burde en kunne være vennlig å svare når noen kontakter deg! Har opplevd flere ganger at jeg har blitt ignorert og avbrutt i samtaler med noen store spillere! Så vist du blir kontaktet er det viktig svare, rett og slett siden det er høflig! Det er også ganske trivelig å få svar. Viss Ola TW Nordmann ta og er mere i møte kommende med nye spillere, er jeg ganske sikker på at man har rekruttert en ny spiller! Viss man blir kontaktet av en spiller på 500p., og tar han under vingen og lærere han opp er det garantert bra for .no! Viss man hadde hjulpet noobs til å bli bedre ville dette helt sikkert hevet nivået på .no!

Hvordan skal vi forholde oss til medspillere/mennesker?

Mener att man rett og slett skal være høflig å være i møte kommende! Viss du mestrer dette kan du godt ta å hjelpe noen, og være en PA og hjelpe de lære seg ting, og bli en bedre spiller!

Hva bli resultatet av å være høflige mot newbees?

Man får nye spillere på .no! garantert økning viss man hjelper noobs, og holder kontakt med de!


2. Hva skal vi gjøre for å bli et forbilde?

  • Ikke virk fornærmende
  • Vær hyggelig mot alle, selv de du har hør negative ting om
  • Svar på skype, IG eller forum! ikke virk overlegen!
  • Være vennlig mot ALLE!

3. Oppsumering

Gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg!


4. Intervju

Her er noen intervju med spillere med forskjellige meninger og diverse :)

Først ut er Svein Erik - Vianor08!
Intervjuet han siden han er kjent for å være storkjeftet, og siden jeg snakker endel om guider med han xD


[SPOIL]- Kort om hvem du er og alder.

Å be meg si kort hvem jeg er kan vell på mange måter ansees som å skyte seg selv i foten. Da de fleste som kjenner meg er fult klar over at jeg ikke klarer å snakke om meg selv kort. Men jeg får vell gjøre et forsøk. Utenfor TW er jeg en radig offshore arbeider. Typen som alltid er å finne på bordet/scenen/baren/oppå noe høyt på fest. Men med to jobber, og en enorm forkjærlighet for alkoholen så finner jeg alikevell tid til TW mellom spennende eventyr ;)

- Mangler .no’s spillere høflighet?

På TW er jeg vell på mange måter samme person som jeg er utaforr. Stor i kjeften (kansje ikke like provoserende som jeg er på forum men til en viss grad ;) ) Impulsiv, og generelt tøff. Jeg adler stort sett på impulsen og finner ut at nei hekkan nå skal noen ner og under. Mæler på og gir dem et sant *Lite koselig sted som finnes under bakken og du kommer der viss du er slem*

Tror jeg stopper der, selvom hadde det vært opp til meg så hadde jeg gitt dere 20 A4 sider :)

Men om .no's spillere mangler høflighet blir et litt bredt spørsmål, da flere spillere viser enorm høfflighet, glede, og omsorg for feks nye spillere. Det er klart at vi har flere sure epler på .no og det er veldig lett for at dette skygger for de prakt eksemplarene vi faktiskt besitter. Heldigvis har flere av disse værste eplene forsvunnet og jeg føler det blir mer og mer slått hardt ned på nå om spillere går over streken.

- Hva er din mening om høflighet til nybeggynere?

Når det kommer til nybegynnere prøver jeg å være så hyggelig og imøtekommende som mulig, da jeg mener .no har alt for få spillere allerede, og at vi virkelig trenger alle de nye for å kunne vokse og skape et bredere miljø hvor også ferdighetene våre må vokse for å holde følge. Flere spillere betyr som regel høyere nivå, og det krever at nykommere blir godt tatt imot.

- Hva er dine råd til å forbedre høflighet?

Mitt råd til å forbedre høffligheten generelt på .no er at man må gå i seg selv, prat til andre som man selv vill bli pratet til. Dette gjelder spessielt på de generelle forumene! Uhøfflighe-ter og drittslenging hører ikke hjemme på spørsmål og svar forum og off topic delen feks. På tråder rettet direkte til en verden føler jeg derimot at man skal ha en litt kvassere tone og egge opp motstanderne sine litt, propoganda og litt drittslenging hører liksom hjemme i spillet så lenge det holder seg innenfor grenser og omhandler spillet! Alt som går på person er langt over streken og skal ikke forekomme.
Ellers må alle ta ansvar for at ting går ordentlig for seg, rapportere ting som ikke er ønsket og kansje gi beskjed til personene det gjelder.
[/SPOIL]


Neste man ut er Vegard - Winterwierd
han blir intervjuet pga hans mange rykte poeng, og da må han ha gjordt noe for å imponerer her! :)


[SPOIL]Kort om hvem du er og alder.


Vel, jeg er en 15 ½ år gammel gutt som bor i gokk på Vestlandet et sted. Fant TW litt tilfeldig for noen år siden (var det februar 2009?) og av en eller annen grunn fortsatte jeg å spille. Forumet greide jeg å rote meg inn på ikke så lenge etter. Det er kanskje mest i det siste jeg har blitt moderat kjent, og da nettopp fordi jeg er stor i kjeften på forum ^(^_^)^
Fritiden går for det meste bort i skole og turing av hund. Ellers spiller jeg fotball på hobbyplan, skater (og failer), freerunner (og failer), hører på musikk, spiller litt «musikk», og i det siste har jeg begynt å lese en bråte med manga. Vet ikke helt når det startet, men det driver iallefall en kompis av meg til vanvidd. Ellers er jeg sånn passe halvaktiv på en liten surrekonto på v1, men det er ikke den jeg bruker mest tid på.

Hva er grunnen til at du har så mange ryktepoeng tror du?


Aktivitet, mest av alt. Det å være aktiv og stadig komme med innlegg hjelper jo på på ryktepoeng-fronten. Jeg har også merket det når jeg har blitt inaktiv en stund at ryktepoengene ikke kommer like hyppig som før. Så det å skrive mye er en fordel.
Ellers har vi min leie uvane med å skrive lenger innlegg enn folk er i stand til å fordøye. Dermed ender de opp med å sende ryktepoeng i en ren refleksbevegelse. Det er vel det jeg har igjen for å bruke Grimlock som rollemodell xP Men det at jeg tar meg god tid for å skrive omfattende innlegg ser iallefall ut til å imponere enkelte, så det har hjulpet godt på vei. Selv om det iblant går den andre veien, og jeg får minusrykte for de innleggene som var for lange til at folk gadd å lese dem.
Til sist kommer kanskje de gangene jeg faktisk har skrevet noe fornuftig, vært hjelpsom, kommet med et godt poeng, hatt en positiv innstilling, osv osv, det gir uttelling det også. Jeg vet av erfaring at lange, omfattende svar på et nokså enkelt spørsmål ofte gjør at noen gir meg poeng «for at jeg gidder». Noe som i og for seg er greit :) Og så klart kommer det noen «kompispoeng» for at jeg støtter noen, eller rykte for noen mindre seriøse innlegg jeg har hatt. Men jeg legger ikke så mye vekt på dem, akkurat som jeg ikke tenker så mye over minusrykter som ikke har noen skikkelig begrunnelse.




Mangler .no’s spillere høflighet?


- Det kommer helt an på hvem du ser på. Noen er vel bare drittsekker, antar jeg. Men andre oppfører seg veldig pent. Noen er nok litt av og på, alt etter situasjon og humør.

Jeg vil tro at det kan være litt røffere holdning på PnP-forumene enn på de generelle forumene. Det har nok med det å gjøre at folk som ikke føler de har stort å si på de andre forumene, kan føle for å kommentere en sak eller en diskusjon på en verden de spiller på. Og det er dessverre ingen garanti for at de tenker over hva de skriver. Og det kan også være lett å bli litt het i blodet under en heftig diskusjon, da kan det ofte være man slenger med leppa. Og selvsagt har vi off-topic som blir benyttet som et fristed for spam. Men hva annet kan vi vente?

Jeg vil ikke si at spillere på .no er svært preget av uhøflighet, men at enkelte har en vei å gå, skal jeg ikke nekte for. Det at man kan ha problemer med å skille mellom dem som tåler det, og dem som tar det ille opp, kan også være en tanke. Det er ikke alltid lett å vite over skjerm. Det kan også være vanskelig å fatte konsekvensene av det man sier. Noe å tenke over.
Og selvsagt finner vi også de som plent gir blaffen. Men jeg håper virkelig ikke de er så veldig utbredt på .no '^_^

Hva er din opskrift på å være snill og høflige?

- Strengt tatt finnes det ikke noen direkte oppskrift på å være høflig. Men jeg kan jo komme med noen generelle råd.

1) Prøv å unngå en opphisset tone. Ikke bli forbannet på dem du snakker med, eller iallefall ikke vis dem det. Da kan man lett bli oppfattet som uhøflig. Hva mer er, det du sier mister plutselig nesten all verdi, uansett hvor fornuftig det faktisk er. Det er ingen som gidder å høre på noen som ikke kan beherske seg.
2) Unngå stygge ord, ufine kommentarer, personangrep eller vitser som lett kan misforståes. Sier seg selv.
3) Tenk litt på hvem du faktisk snakker med. Jo bedre du kjenner personen, jo bedre vet du hvor grensene går. Så å holde samme tonen med alle og enhver er kanskje ikke så smart, iallefall ikke om tonen er ganske så liberal i utgangspunktet.
4) Å kunne innrømme feil og gi seg i tide er positivt. Vet ikke om det grenser direkte opp mot høflig-het, men jeg bare ramser opp ting.
5) Å være positiv, hjelpsom, saklig, og holde en god tone er ting som, om vi ikke skal kalle det høflig-het, iallefall gir et godt inntrykk. Stjerne i boka.

Det er sikkert en rekke flere råd jeg kunne nevnt, men dette er de jeg kommer på. Lykke til med høfligheten?
Hva er din mening om høflighet til nybeggynere?
- For å gjenta meg selv så er det viktig å tenke på hvem det er man snakker til. Og nybegynnere er for det første et ytterst ukjent kaliber og for det andre ikke de man bør være aller røffest i kantene med. Man vil jo ikke skremme stakkarene bort heller. Som regel.

En ting jeg syns hadde vært flott om vi kunne fått til er å sørge for at den første direkte henvendel-sen en nybegynner får er noe som gir et godt inntrykk. For eksempel bør svar på spørsmål ha en oppmuntrende tone som viser at "det er helt greit å spørre" og "vi ønsker å hjelpe". Ikke spam, negative kommentarer eller lignende. Liksom vise nykommerne hvor hyggelige personer vi er? Hadde jo vært koselig :)

Hva er dine råd til å forbedre høflighet?

- Ganske enkelt vil jeg si at man fremstår høfligere jo bedre holdning man har. Så å være positiv er alltid bra. Prøv også å være saklig, og følg for guds skyld de sosiale reglene du kan fra før. Om du ikke kan dem er det på tide å lære. Det finnes sikkert kurs for slikt.

I diskusjoner vil jeg anbefale å holde temperamentet under kontroll. Når posten din ikke ser ut som den ble skrevet i fylla blir den på uforklarlig vis mye bedre. Jeg snakker ikke om skrivefeil nå. Prøv å ikke vise at du syns den du snakker med er en idiot, selv om han kanskje er det. Og vis litt respekt for de andre personene som ikke er deg. Om man gjør dette går egentlig det meste fint :)

Siden dette handler om høflighet er kanskje ikke dette så veldig relevant, men jeg vil også anbefale å være litt fornuftig i det du skriver. Det hjelper på inntrykket også :)
Noen siste ord om høflighet på .no?
- Det er ikke så godt å si... temaet høflighet var aldri noe jeg tenkte særlig mye over, nemlig. Men kan si at det kanskje er best å ikke forhåndsdømme noen der ute... Bestandig være åpen for at folk kan forandre seg. Bare man ikke forventer mirakler, altså.

Og se opp for flyvende værhår![/SPOIL]



Anita - Wynja

intervjuet pga kjappe svar og mange rykte poeng!

[SPOIL]Kommer snart! i løpet av noen dager :)[/SPOIL]


Grimlock - Mikkel
Flest rykte poeng på .no og det samme som anita :)

[SPOIL]- Kort om hvem du er og alder.
Må det være kort?

Jeg er en 24 år gammel gutt, opprinnelig fra innlandets hovedstad - Hamar, åpenbart - som nå bor i Oslo. Her holder jeg på med en mastergrad i anvendt matematikk. Når jeg ikke leker seriøst student ( som er litt for ofte ) liker jeg å tilbringe tid med venner, pusle med tidsfordriv på data'n eller trene. Når det gjelder trening så pleier jeg å svømme, noe jeg drev med aktivt tidligere. Det går riktignok litt i bølger, da jeg har en lei tendens til å få alle mulige rare småskader som gjør det vondt å trene. Det siste er vel at jeg tryna når jeg gikk på skøyter og brakk et bein i håndleddet. Uten å gå til legen.

Skal vi se, hva mer... Joa. TW er noe jeg har holdt på med siden desember -06. Det vil si før den femte verdenen på .net ble åpnet og kom med disse fancy nye greiene som paladin, bueskyttere og gullmynter. Det er også ~14 måneder før TW.no ble åpnet. Siden den gang har mine hovedverdener vært W2.net, V1.no, V2.no og nå argumenterbart V4.no. Ellers har jeg vært innom både her og der.

- Hva er grunnen til at du har så mange ryktepoeng tror du?
Jeg vil tro det kan være fordi jeg er litt over alt på forumet. Skriver i de fleste forumene. Da jeg har plukket opp en del i løpet av åra jeg har holdt på med dette spillet så liker jeg også å tro at jeg har noe fornuftig å si om det meste.

Det å forklare ting er også noe jeg liker, så da blir det gjerne veldig grundige innlegg.

En annen grunn kan også være at jeg prøver å gi ut en del ryktepoeng selv. Det kan vel gjøre at folk blir mer troende til å gi ryktepoeng tilbake. Selv om det riktignok gjelder både på godt og ondt, heh.

- Mangler .no’s spillere høflighet?
Både ja og nei. Jeg vil tro det er som de fleste andre steder, en god blanding. Noe mange kanskje har litt for mye av kan være respekt for andre, på grunn av deres omdømme som spillere. Det er mange som kan ha et ufortjent godt rykte som spiller - ikke på ryktefunksjonen på forumet. Kanskje det er fordi de er flinke til å snakke for deg, eller utrettet noe for veldig lenge siden. Eller bare har mye poeng.

Selv om noe jeg savner litt er flere seriøse diskusjoner om politikk og propaganda på forumet, hvor partene viser respekt for hverandre selv om de er uenige. Det har en tendens til å degenerere til småfrekke kommentarer, uten at man svarer på motparten sin argumenter men heller slenger andre påstander tilbake.

Men for å gi et konkret svar på det originalet spørsmålet; Kanskje.

- Hva er din oppskrift på å være snill og høflige?
Nå er jeg ikke alltid verdens snilleste eller høfligste person. Jeg pleier som regel å svare folk på det viset jeg føler de fortjener. Dersom det jeg skriver om er et emne jeg er irritert over noe i sammenheng med kan jeg bli litt krass til tider.

Men generelt sett så prøver jeg å fokusere på hva andre skriver, ikke hvordan de skriver det eller hvem som skriver, og så svare på det. Være grundig, det er fine greier.

- Hva er din mening om høflighet til nybeggynere?
De fleste jeg møter på er oppriktige, og deres oppførsel er som regel fin. De fleste "feilene" kan nok skyldes på at de ikke vet bedre. Det er gjerne når de begynner å kunne litt og får en veldig god selvtillit at folk kan bli irriterende.

- Hva er dine råd til å forbedre høflighet?
Litt det jeg skrev over. Ikke se på hvem som skriver noe, eller hvordan de skriver det. Se på hva de skriver og la det stå for seg selv. Eventuelt så kan man etter det begynne å spekulere i hva de ønsker å oppnå.

Ikke tro at du kan alt, og vær alltid åpen for ny kunnskap eller andre perspektiver. Vær åpen på at man kan ta feil, og dersom det er veldig mange argumenter mot deg som du ikke kan svare fornuftig på så burde man kanskje vurdere at man tar feil.

Det er uhøflig å ignorere folk, og hvis det er noen du har problemer med så kan du alltids ta det opp med dem.

Oppfør deg mot andre som du ønsker at andre skal oppføre deg mot deg selv. En klisjé, sant, men allikevel gyldig. Husk at det ( antakeligvis ) er helt vanlig mennesker du har med å gjøre.

Ikke si noe du ikke ville vært villig til å si ansikt til ansikt.

- Noen siste ord om høflighet på .no?

Neh... Jeg føler jeg har fått nevnt det meste jeg har på hjertet.[/SPOIL]


The Punisher - Bjella

Flest MINUS på .no, og ville høre om hvorfor osv :)

[SPOIL]Kommer Fredag :)[/SPOIL]



Tusen takk til dere som ville bli intervjuet! og takk til dere som leste :)


4. Kommentar felt:

Fizzman - :)
Lord Dark - Dialekt, vikitg
 
Sist redigert:

DeletedUser

Guest
1 ting til ikkje kall noobs noobs noen kan synest det er frekt!

Da eg fekk konto på forumet fekk eg negativt ryktepoeng der det sto noob...



Men no tar eg det som det går :=)
 

DeletedUser

Guest
Noob, n00b, newb, osv: Kan ha to betydninger, enten en nybegynner (særlig "newb" og "newbie" har denne betydningen) eller noen som er dårligere enn forventet av en som har spilt så mye. I praksis altså en spiller på nivå med en fullstendig fersk spiller. Uttrykket brukes ofte nedsettende, men det er tillatt å kalle folk det. Det eneste man egentlig sier er jo "du er dårlig i dette spillet", noe man strengt tatt ikke kan nekte noen å si.

Om uttrykket er nedsettende ment er det naturligvis ikke spesielt høflig, men det er fremdeles tillatt på samme måte som IG-relaterte trusler er tillatt - selv om de ikke er så veldig hyggelige å få :wink:
 

DeletedUser

Guest
Fin guide kiddo!(clapping) Absolutt folk her inne som burde læs denj her.
Samtidig ska det sies at det finnes en del persona på forumet som omtrent fortjene å få sæ en heller tjukk sarkastisk smekk i trynet, tvert de åpne kjæftn. Når man e ny bør man etter min erfaring vær ydmyk ovenfor de som allerede har vært her ei god stund, i tillegg te at de gamle traveran ikke bør piss på nye folk som ønske å lær tips å triks.

Ka det sto i den gamle boka te duden som hadd langt skjegg, bodd i midtøsten å ble korsfesta? Vær mot andre, som du vil at andre ska vær mot dæ(yes)
 

erinor

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
14
Bra guide. Kult at det finnes en type tråd som denne:)!

(clapping)(clapping)(clapping)!
 

younameit

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
71
Tusen takk for posetiv respons :)
makes me keep going :D

Målet er å få mere rykte poeng enn grimlock for så å gi han negativt rykte :LOL:
Nei da:p Sakl være høflig mot grimlock
 

DeletedUser

Guest
Jeg leste gjennom denne tråden i går, men følte ikke helt for å svare rett og slett:rolleyes:

Dette er egentlig essensen av det jeg har forsøkt å mane opp til over lengre tid, så du har absolutt min fulle støtte.

Jeg vil presisere punkt nummer 3:
Gjør mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg.

Jeg kan regne med at det ER surt å få tilbake samme behandlingen som du har gitt til andre om du kun sprer rundt deg dritt.

Flere spillere har gjort seg ekstremt upopulær her inne noe som har gjort at de aldri får innpass i noen som helst av stammer. De er blitt stemplet som notoriske backstabbere og slike vil man aldri ha inne i sin stamme.
 

DeletedUser

Guest
Får mest lyst til å si at ryktepoeng er oppskrytt, men det er vel mest på grunn av at jeg sjelden kommer langt over 0 med de selv :tunge:
 

Lord dark

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
56
Har lest igjennom, og det skal vere sagt at eg er er heilt einig.

Men er ein liten ting eg savner. No veit eg ikkje om det er fleire som er einige, men eg synest det burde vere teke med.

Det med å gjere seg forstått, bruke eit vetugt (fornuftigt) språk, og skrive slikt at både nye og eldre spelera skjønner kva du meiner og kva du vil fram til. Synest at dette er noko som har i ytterste grad med Meininger/Info å gjere, og til ein viss grad med høflegheit å gjere. Det skal vere sagt at ikkje alle nye spelera er tredve år og har eit godt ordforåd. Eg meiner ikkje at alle skal snakke eit forfina språk med "De, Dem, I og Eder", men at det er eit par spelera som har til gode å bruke meir vett når dei skal skrive til andre. Korleis ein ordlegger seg har i høgaste grad noko å seie for korleis ein annen person tolker deg. KAn vere greit å legge dialekta til ein viss grad på hylla, i allefall dei orda som er svært spessielt for dialekta :)

Har lest det Grim skreiv i intervjuet, men fortsatt. Det er spelera som har til gode å velge korleis dei ordlegger seg. (Håper folk skjønte kva eg meiner)
 

younameit

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
71
Vil si meg ganske enig, ja!

Er ganske irriterende å lese dialekt til tider (nod)


----------------------------------------------------------

e vil si me enig, jau!
æ ganske irriteranes å låsså dialekt te tide! (nod)
 

DeletedUser

Guest
Har lest igjennom, og det skal vere sagt at eg er er heilt einig.

Men er ein liten ting eg savner. No veit eg ikkje om det er fleire som er einige, men eg synest det burde vere teke med.

Det med å gjere seg forstått, bruke eit vetugt (fornuftigt) språk, og skrive slikt at både nye og eldre spelera skjønner kva du meiner og kva du vil fram til. Synest at dette er noko som har i ytterste grad med Meininger/Info å gjere, og til ein viss grad med høflegheit å gjere. Det skal vere sagt at ikkje alle nye spelera er tredve år og har eit godt ordforåd. Eg meiner ikkje at alle skal snakke eit forfina språk med "De, Dem, I og Eder", men at det er eit par spelera som har til gode å bruke meir vett når dei skal skrive til andre. Korleis ein ordlegger seg har i høgaste grad noko å seie for korleis ein annen person tolker deg. KAn vere greit å legge dialekta til ein viss grad på hylla, i allefall dei orda som er svært spessielt for dialekta :)

Har lest det Grim skreiv i intervjuet, men fortsatt. Det er spelera som har til gode å velge korleis dei ordlegger seg. (Håper folk skjønte kva eg meiner)

Helt enig! :)
 
Topp