N005: Krigføring 1
I denne guiden vil jeg ta for meg alt det trengs å vite om generell krigføring i tribalwars, både innen forsvar og angrep.
Generelt
Bør jeg satse forsvar eller angrep i startfasen?
Dette er veldig avhengig av hver enkelt situasjon. Om du starter sent og har mange gode spillere rundt deg kan det være lurt å satse forsvar, slik at de rundt deg ikke har lyst til å angripe deg.
Om du vokser raskest i ditt område er det lurt å satse på angrepstropper, slik at du kan skaffe en enda større fordel mot de rundt deg. Selv om du satser offensivt er det lurt å produsere spydmenn på grunn av bærekapasiteten, iallefall frem til du kan produsere lett kavaleri.
Hvor mange tropper bør jeg ha?
Det letteste svaret er så mange som overhodet mulig. Tropper avgjør hvem som overlever, ikke poeng.
Uansett hvor langt du er foran de rundt deg trenger du tropper til å røve ressurser. En god tommelfinger-regel er av du bør ha dobbelt så mange tropper som poeng (dette er selvfølgelig vanskelig å få til i løpet av de første 100 poengene).
Startup-strategier
Det finnes så mange guider på dette at jeg ikke har planlagt å legge ut enda en, men det er i hovedsak 2 ganske vanlige taktikker.
Den ene går ut på å bygge seg opp til brakker så raskt som mulig, og deretter farme så mye du har mulighet til. Neste mål blir å produsere lett kavaleri. Denne taktikken funker veldig godt om du er veldig aktiv.
Den andre taktikken kalles «Pitwhoring», og er mer utbredt blant mindre aktive spillere (selv om flere aktive spillere bruker den også). Som navnet tilsier går taktikken ut på å oppgradere ressursfeltene (pits) så mye som mulig, slik at du har en stabil inntekt av ressurser. Med denne taktikken får du nok ikke like mange ressurser, men den krever ikke at du farmer like mye.
Forsvar
Mange spillere blir erobret tidlig i spillet fordi de ikke vet hvordan de skal forsvare seg. I løpet av denne delen av guiden vil jeg forklare hvordan det er lurt å forsvare seg i spillets forskjellige faser. Det finnes selvfølgelig ingen fasit, men denne guiden vil gi en god pekepinn uansett spillestil.
Tidlig i spillet
Det viktigste tidlig i spillet er at troppene aldri står i byen. De bør være ute for å røve hele tiden,
spesielt om du ikke er pålogget. Det vil si at om jeg vet at jeg ikke kan logge på i løpet av de 6 neste timene, så sender jeg ikke troppene til nærmeste barbarlandsby. Om jeg gjør det vil troppene være hjemme etter ca 1 time, og dermed være utsatt for angrep i 5 timer. Ideelt sett er det lureste i denne situasjonen å sende troppene til en by som ligger 3 timer unna slik at troppene er tilbake samtidig som jeg logger på neste gang.
I starten er det lurt å bygge mange spydmenn. For det første har de god bærekapasitet (hvor mange ressurser de kan bære med seg). Spydmenn kan bære 25 ressurser per enhet i forhold til sverdmannens 15, øksemannens 10 og bueskytterens 10. I tillegg er spydmenn gode defensive enheter.
Fordi spydmenn er mye raskere enn sverdmenn er det som regel lurt å sende sverdmennene for seg.
Fordi angrepstiden er basert på den tregeste enheten som er med i angrepet vil du få røvet til deg flere ressurser ved å ikke ha sverdmenn i samme angrep som spydmennene (og evt øksemennene som har samme fart som spydmenn).
Når det er sagt kan det også være lurt å produsere noen sverdmenn på grunn av deres styrke mot øksemenn, den mest populære angrepsenheten i starten av spillet.
Hvordan bør en forsvarsby se ut?
For det første bør du bare ha byer med enten forsvars- eller angrepsenheter. Det er aldri suksess med begge i samme by (med unntak av i startfasen).
Det er selvfølgelig litt individuelt hva man foretrekker, men jeg har jeg kommet frem til de mest brukte kombinasjonene.
Det jeg mener er den desidert beste forsvarsbyen består av ca 10.000 spydmenn og 10.000 sverdmenn. Den kombinasjonen forsvarer bra mot både infanteri og kavaleri. Uansett hvor godt angrep du sender vil du kun bryte gjennom litt over halvparten av dette forsvaret. Det negative ved dette forsvaret er at det tar 45 dager å bygge med brakker i nivå 25 (max nivå). For det andre gjør de trege sverdmennene at det tar lang tid å flytte på dette forsvaret, noe som gjør støtte litt problematisk om du må sende dem langt. Om man skal stacke byer (se lenger ned for forklaring) bør man bruke denne kombinasjonen av forsvarstropper.
Den alternative kombinasjonen består av ca 8000 spydmenn og 2000 tungt kavaleri. Dette forsvaret tar ca 17 dager å bygge, noe som kan være nyttig om det kommer inn hyppige angrep og du trenger å bygge deg opp ofte. Det er også mer mobilt i tillegg til at det kun tar en tredjedel (38% for å være ganske nøyaktig) av tiden det tar å bygge det første alternativer (10.000 spyd- og sverdmenn). Dette gjør at mange også prioriterer dette forsvaret. Til gjengjeld for alt dette er det ca 20% mindre effektivt.
«Hva med bueskyttere?» Tenker du sikkert nå. På papiret har de jo bedre forsvar enn sverdmannen. Man kan gjerne erstatte noen sverdmenn i den første kombinasjonen med bueskyttere, iom at de gir et bedre forsvar mot kavaleri enn sverdmenn. Det er hovedsaklig to problemer med bueskyttere:
- De koster mye mer å produsere (100 tre, 30 leire og 60 jern per enhet), noe som gjør at du vil ha en konstant mangel på tre.
- Om motstanderen sender med ridende bueskyttere vil de dø med en gang, i motsetning til sverdmenn som ikke har noen så klare svakheter
Når dette er sagt, er nok den sterkeste kombinasjonen ca 10.000 sverd/bue. Problemet er bare at denne kombinasjonen tar 2 måneder å bygge. Dette er såpass tregt at jeg heller foretrekker spyd/sverd.
For flere troppeoppsett kan dere sjekke ut
Grimlocks krigføringsguide
Forsvarsteknikker
Å ha en god forsvarsby hjelper lite om man ikke vet hvordan man skal forsvare. Her vil jeg demonstrere en del teknikker som man bør lære seg å beherske om man har store ambisjoner.
Counter-farming
En nyttig teknikk helt i starten av spillet. Om du blir angrepet av en spiller som prøver å farme deg, vent i 10 min (NB: Dette varierer på verdensinnstillingene) etter angrepet er sendt (slik at han ikke kan trekke angrepet tilbake) og send deretter dine tropper mot hans by, slik at dere «bytter» ressurser. Han er også uten mulighet til å forsvare seg. Fordi denne taktikken avslører hvor mange tropper du har, er den nyttigst om angriperen allerede vet hvor mange tropper du har gjennom et speiderangrep.
Du bør kun bruke denne teknikken om du mer eller mindre vet at han sender alle troppene sine mot deg. Om det er en
fake (forklarer dette begrepet under angrepsdelen av guiden) risikerer du å miste hele styrken din. Når det er sagt er det få spillere som sender fakes i starten av spillet fordi det går på bekostning av ressurser man ellers kan røve til seg.
Stacking
Dette er den taktikken som er lettest å forstå, men vanskeligst å vite når man skal bruke.
Stacking går ganske lett ut på å fylle byen med så mange forsvarstropper som mulig, slik at man tar ut alt av angrepstropper. Om man er i en stammekrig vil man gjerne stacke byene i fronten, slik at fienden vil tape tropper om de prøver å angripe dem. Jo flere tropper som er i byen, jo færre mister man per angrep. Denne teknikken bør bare brukes om man blir angrepet veldig ofte. Om du har ett innkommende angrep kan det også være ideelt å stacke for å forsvare muren (med tanke på rambukker).
Noe mange slurver med er speidere. Hele poenget med å stacke en by er at motstanderen ikke skal vite hvor mange tropper som befinner seg i byen. Om det går gjennom et speiderangrep som viser at det er 100.000 tropper i byen er alt forgjeves. Husk derfor å sende mange speidere som forsvar.
Fordi en stacket by krever veldig mange tropper har man ikke råd til å stacke alle byene som er under angrep, så velg med omhu.
Merk: Du bør sjelden stacke en by hvor muren ikke er nivå 20
Dodging
Dette er den mest vanlige forsvarstaktikken. Den går rett å slett ut på å sende vekk alle troppene i det angrepet treffer, slik at du ikke går på tap av tropper. Husk å bruke opp ressursene (evt sende dem til de andre byene dine eller legge ut et kortvarig tilbud på markedet (du fratas ressurser du tilbyr før tilbudet aksepteres)) slik at angriperen ikke får med seg noe på vei hjem. Denne metoden kan også virke psykisk inn på en motstander fordi han ser at du er aktiv. Om han ikke vet hvor mange tropper du har kan det hende han ikke føler seg trygg på å angripe. Derfor skal man i utgangspunktet ALLTID dodge speiderangrep med mindre byen er stacket.
Sniping
Sniping kan sies å være dodging på et litt høyere plan, i tillegg til at det kreves mer presisjon og erfaring for å vite hvordan man gjør det samt når man bør bruke teknikken. Det er flere måter å snipe på:
Dodge-sniping
Denne krever en del matematiske kunnskaper, men til gjengjeld er det den som krever minst hjelp fra stammen og de andre byen dine.
Denne teknikken er i hovedsak brukt mot adelstog (forklarer dette begrepet under angrepsdelen), eller om du vil koordinere forsvaret ditt med innkommende støtte.
La oss si at du har et innkommende adelstog med litt under 1 sek mellom hvert angrep hvor det første angrepet treffer om ca 11 min. I utgangspunktet ikke dette et veldig bra adelstog, men de eksisterer allikevel.
Det du har lyst til i denne situasjonen er å ta ut de 3 siste adelsmennene, men unngå hovedangrepet med den første adelsmannen. For å klare dette er du nødt til å starte med å sende et angrep mot en annen landsby for å deretter avbryte på rett tidspunkt, slik at troppene returnerer mellom første og andre adelsmann. Du må avbryte ditt angrep når tiden på angrepet mot deg er halvert i forhold til da du sendte angrepet. Eksempel: Du sender angrep mot en landsby 12 min før første adelsmann treffer deg. Da må du returnere troppene når det er 6 min igjen før du blir truffet.
For å gjøre dette må du følge denne prosedyren:
Send et angrep:
Send et angrep mot en annen landsby i et nytt vindu. Du er nødt til å gjøre dette i et eget vindu fordi du må se hvor lenge det er før de innkommende angrepene treffer deg når du sender ditt angrep (alternativet er å bruke en sniping-calc). Du bør sørge for at du sender på et tidspunkt som gjør det lett å regne ut når du må trekke tilbake troppene. I dette tilfellet valgte jeg å sende mitt angrep akkurat da det var 10 minutter før jeg ble angrepet av første adelsmann. Da er jeg nødt til å avbryte angrepet når det er 5 min igjen. Som du ser på bildet under sendte jeg angrepet ca 0,5 sekunder før pga lag. Husk å beregne hvor stor lag-time det er på din datamaskin.
Trekk angrepet tilbake:
Nå som du har sendt angrepet er det bare å vente på riktig tidspunkt. Fordi jeg sendte mitt angrep 10 min før jeg ble truffet, er jeg nødt til å avbryte angrepet 5 min før. Når tiden er inne avbryter jeg angrepet. Om jeg gjør det riktig vil det se slik ut:
Her hadde jeg timet det slik at millisekundene var på min side. Pass på at du ikke avbryter for tidlig!
Merk hva som er angrefrist for angrep for din verden, så du ikke sender angrep for tidlig. Husk at du bare har én sjanse med denne teknikken.
Jeg går inn på mer avanserte teknikker om dodge-snipe i guiden om avansert krigføring
Støtte-sniping
Dette er den mest brukte snipe-teknikken om du ikke kan snipe fra byen som blir angrepet. Den er lett å lære, men vanskelig å mestre. I hovedsak går den ut på å få støtte inn mellom angrep. Denne metoden bør kun brukes om du ikke har mulighet til å dodge-snipe.
For å bruke denne teknikken må du vite
nøyaktig når angrepene treffer (sørg for å få info om dette om du støtter en annen spiller). Bruk angrepsplanleggeren i
tw-stats til å finne ut nøyaktig hvor lang tid støtten din vil bruke, og regn deretter ut når du må sende den for å treffe på riktig tidspunkt. Gjør klar støtten på samme måte som et 2/enter-tog (se egen guide), og trykk deretter send.
Her blir jeg angrepet av et adelstog på ca 500 ms. Fordi denne byen har blitt bombardert med angrep, så har jeg ingen tropper å snipe med. Derfor rekker jeg ikke å produsere nok tropper til å snipe i denne landsbyen. Da er jeg nødt til å sende støtte fra en annen by.
Først går jeg inn på angrepsplanleggeren for å finne ut når jeg må sende støtten. Jeg plugger inn tiden for den første adelsmannen for å finne ut når angrepet skal treffe:
Jeg vil snipe med øksemenn, så jeg plugger inn dette i angrepsplanleggeren. Da er det bare å vente på tidspunktet angrepsplanleggeren angir. I mellomtiden deler jeg opp støtten min i flere puljer. Det vanligste er 5 puljer. Man setter det opp akkurat som et vanlig adelstog:
(PS: snipe med noe annet enn øksemenn om du kan. Dette er kun et eksempel)
Følg med på servertiden som vises nede til høyre:
Rett før klokkeslettet fra angrepsplanleggeren starter jeg med 2/enter-metoden (se egen guide). Da er det store muligheter for at jeg får inn støtte.
Dette blir resultatet:
Som dere ser startet jeg litt for tidlig, men jeg fikk fortsatt den siste støttepuljen mellom første og andre adelsmann. Trekk tilbake alle støttetroppene som treffer før/etter adelstoget og dette blir resultatet:
Det er mulig å bruke angrepstropper i denne type sniping iom at du som regel kun trenger å slå ut ca 200 øksemenn + adelsmann. Denne metoden kan være svært vanskelig om du ikke har en stabil lag-time på datamaskinen din. Jo større variasjon på lag, jo flere faner bør du sette opp. Selv om det minsker antall tropper per fane vil det øke sjansen for å treffe. Husk at du kun kan sende 5 angrep per sekund.
Alltid inkluder byens tregeste unit i støtte-sniping. Om du bommer får du dermed en ekstra sjanse ved å sende raskere tropper i et nytt forsøk!
Re-noble
La oss si at du oppdager et adeltog mot en av byene dine så sent at du ikke rekker å få få noe støtte. Fortvil ikke, for det er fremdeles en teknikk igjen! Om du
vet at du kommer til å miste byen, men har en adelsby i nærheten kan du sende en adelsmann mot din egen by slik at den treffer rett etter det innkommende adelstoget. Husk å sende med nok tropper til at adelsmannen overlever. Om over halvparten av de angripende troppene dine dør vil også adelsmannen dø. Det er som regel ca 200 øksemenn som følger med den siste adelsmannen i et adelstog. Disse troppene forblir i byen når den blir tatt over, så vær klar for å slå ut disse. Dermed vil du få igjen byen din med en gang. Dette er en «siste mulighet»-løsning iom at du vil miste alle troppene som er produsert i byen i det den blir tatt over.
Merk: Som regel holder det å snipe på et par sekunder, slik som vist i denne guiden. Dessverre er det ikke alltid så enkelt. Det kan hende du er nødt til å snipe tog på 20+ ms (varierer på verdensinnstillingene). For å lære det bør du ta en titt på den krigføringsguiden for viderekomne. Der bruker jeg et par teknikker som er litt mer avanserte.
Angrep
Det sies at angrep er det beste forsvar. Ved å ta ut troppene på spillerne rundt deg kan du forsikre deg om at de ikke blir en trussel. Du får også tilgang til ressursene deres ved å angripe jevnlig.
Tidlig i spillet
Jeg ser egentlig ingen grunn til å bygge veldig offensivt i starten med mindre jeg vet at jeg kan hamle opp med absolutt alle i nabolaget. I tillegg bør man være veldig aktiv, slik at man har mulighet til å sende troppene ut av byen om man blir angrepet. Uansett hvor mange offensive tropper du bygger bør du fokusere på spydmenn fordi de har best bærekapasitet. Først når jeg har fått bygget en stall og utviklet speidere vil jeg begynne å tenke offensivt. Fordi speidere ikke er påvirket av nattbonus, mur eller moral foretrekker jeg å sende speiderangrep om natten. Om jeg ser at jeg kan vinne uten å miste alt for mange tropper vil jeg sende et angrep som treffer så tidlig som mulig etter at nattbonusen er over. Da er det størst sjanse for at motspilleren ikke oppdager det. Jeg forventer ikke at alle er oppe om natten for å sende angrep, men det er en god idé å velge en tid på døgnet hvor det ikke er vanlig å sitte med datamaskinen. Om du får inn et overraskende angrep er halve jobben gjort.
Det bør også nevnes at det er raskere å bygge offensive tropper enn defensive tropper, så senere i spillet bør du ikke vær redd for å tape en del tropper om forsvareren taper like mye.
Hvordan bør en angrepsby se ut?
Her finnes det heller ingen fasit, men jeg har plukket ut de mest brukte kombinasjonene.
Den vanligste angrepsbyen består av ca 6000 øksemenn, 3200 lett kavaleri og 240 rambukker. I utgangspunktet er dette «den beste» angrepsbyen. Selvfølgelig varierer det på hva slags forsvar du møter, men denne kombinasjonen gjør skade uansett. Det er en populær kombinasjon fordi den er relativt rask og bygge i tillegg til at den har et ganske balansert forhold mellom infanteri og kavaleri.
En annen kombinasjon er 10000 øksemenn, 2000 lett kavaleri og 300 rambukker. Denne tar litt lenger tid å bygge, men har en litt høyere angrepsstyrke på papiret. Problemet her er at om forsvareren har et balansert forsvar vil du miste like mange tropper som om du bruker den første kombinasjonen (som igjen er raskere å bygge). Det kan være lurt å ha noen angrepsbyer med denne styrken også, slik at man er fleksibel i forhold til hva slags forsvar man møter.
Det finnes utallige kombinasjoner, og jeg har sett gode spillere angripe med alt fra 4000 til 18000 øksemenn. 18000 øksemenn + 240 rambukker er også en veldig god kombo, men den tar mye lengre tid å bygge.
Husk å alltid sende speiderangrep før du slår til, slik at du vet hva som møter deg. Om forsvareren har bueskyttere som forsvar bør du kanskje bygge et par ridende bueskyttere.
Personlig foretrekker jeg 6000 øksemenn, 3000 lett kavaleri, 300 rambukker og 100 speidere.
La oss ta hvorfor jeg velger flere rambukker først. Om du kun planlegger å sende ett angrep er den første kombinasjonen sannsynligvis best. Om du sender flere angrep derimot vil jeg påstå at denne kombinasjonen er sterkere. Jo mer du ødelegger muren på det første angrepet, jo mer skade vil de neste angrepene gjøre. Husk at du aldri vil trenge gjennom en ferdig og balansert forsvarsby med kun ett angrep uansett, derfor legger du bedre til rette for neste angrep, selv om du har noe redusert angrepsstyrke.
Hvorfor sende speidere? For det første gir de deg info om hvor nære du er ifra å trenge gjennom forsvaret. Som sagt kommer man som regel ikke gjennom et godt forsvar med ett angrep. For det andre vil du se om forsvareren har mottatt uventet støtte. For det tredje gir det deg flere angrepspoeng (Forklarer dette i guiden om OD-systemet).
Du bør også tenke på å bygge noen katapulter i angrepsbyene dine
Hvilke bygninger bør jeg angripe?
De to viktigste bygningene du angriper er:
Samlingsplass
Om forsvareren planlegger å dodge angrepet, for å deretter kalle inn troppene før neste angrep treffer, fratar du ham muligheten til dette. Du kan ikke kalle tropper hjem igjen uten samlingsplass!
Gård
Fratar ham muligheten til å bygge flere tropper.
Angrepstaktikker
Det hjelper heller ikke å ha gode angrepsbyer om du ikke vet hvordan du skal angripe. Her vil jeg forklare ulike angrepstaktikker som man kan bruke som enkeltspiller eller stamme.
Faking
En av de vanligste angrepstaktikkene blant de største stammene. Som navnet tilsier er hensikten å late som om du sender et angrep. En fake består av én tropp (med mindre verdensinnstillingene har fake-limit). Om man sender et stort antall fakes kan man gjøre sitauasjonen svært forvirrende for motstanderen. Gode stammer vil sørge for at fiender har 500+ fakes mot seg til enhver tid, slik at det er vanskelig å skaffe seg oversikt over hva som kommer.
Man bruker først og fremst trege tropper til å sende fakes, helst rambukker. Det er fordi det er umulig å tilsi om man sender et nuke eller en fake. Om man sender 4 rambukker rett etter hverandre kan man late som om det er et adelstog. Om motstanderen ikke er online i det angrepet sendes er det svært vanskelig å avgjøre hva som er adelstog og hva som er fakes. Om man sender fakes fra forsvarsbyer bør man bruke sverdmenn, iom at det er den tregeste enheten der.
En veldig vanlig del av faking er å sende 4 rambukker rett etter hverandre, slik at det ser ut som et adelstog. Man kan også sende noe som heter adelsfake. Det går ut på å sende et adelstog med
kun adelsmenn, uten noe støtte. Om forsvareren ser at det er et adelsangrep vil han stacke byen med en gang. Det gir deg og stammen frihet til å angripe andre byer. Å sende bort 4 adelsmenn er selvfølgelig kostbart, men også veldig effektivt mot gode spillere.
Fakes kan også brukes til å kamuflere angrep. La oss si at du sender én rambukk med 2000 speidere. Forsvareren vil tro at det er et nuke. Han bruker tid og ressurser på å forsvare byen, kun for at du får oversikt over alle troppene hans.
Eksempler på fakes:
- Sende fake adelstog med nuke som siste angrep. Om motstanderen prøver å snipe vil du drepe troppene hans
- Send masse fakes og noen adels som treffer med jevne mellomrom. Om du ikke sender adelsmennene rett etter hverandre blir de vanskeligere å oppdage.
- Send speidere og katapulter. Om motstanderen dodger vil det gå ut over byen hans.
Hvorfor bør man bare bruke trege tropper til faking?
I tribal wars er det litt slik at jo lengre tid det tar å sende troppene, jo mer skade gjør de. Om en spiller ser at din tregeste enhet i angrepet er lett kavaleri vil han skjønner at det enten er en fake, eller et angrep han bare kan dodge.
Hvordan vet forsvareren hva som er den tregeste enheten i angrepet?
Ved å bruke avstandskalkulatoren på twstats (eller et script). Hver enhet har en egen hastighet.
En vanlig tabbe med faking:
Ikke send fakes som treffer om natten om nattbonus er aktivert. Svært få spillere vil ha nattbonusen imot seg i ordentlige angrep.
Adelstog
Et av de mest sentrale begrepene i spillet. For å ta over en by på raskest mulig måte bør du sende 4 adelsmenn som treffer rett etter hverandre. Du sender nesten alle styrkene med den første adelsmannen og deretter ca 200 øksemenn med de 3 siste. I likhet med sniping er den raskeste måten å sende adelstog på med Opera som nettleser. Se egne guider for dette (2/enter-metoden (egen guide) eller t-trains (ligger i krigføringsguiden for viderekomne).
NB: Husk å sende andre nukes som treffer før adelstoget. Om mer enn halvparten av troppene først i adelstoget dør, vil også adelsmannen dø!
Andre angrepstips
Om man skal ta over byene til en større spiller må man passe på at alle angrep treffer omtrent samtidig. På den måten må han velge hvilke byer han vil forsvare. Jo færre sekunder mellom første og siste angrep, jo bedre.
Om du angriper en stacket by med nukes, send 10 spydmenn i støtte som ankommer rett før angrepet. Når du deretter angriper byen vil du få rapport om hvor mye av støtten din som er drept. Dette bør gi deg et innblikk i hvor mange tropper som er igjen i byen du angriper
Til slutt
Jeg håper jeg har fått gjennomgått det meste om generell krigføring i denne guiden. Om dere har spørsmål om guiden eller noe annet angående krigføring, spør i kommentarfeltet.
For flere angreps- og forsvarsteknikker anbefaler jeg å sjekke ut krigføringsguiden for viderekomne.
Mvh Henrik