Diskusjon Hvis du var InnoGames eller CM ville du...

DeletedUser

Guest
Er ikke alle i teamet frivillige?

Nå tviler jeg på at noen faktisk blir tvunget til å jobbe i teamet, så slik å forstå er nok alle frivillige. Men frivillig, i betydningen at man ikke får kompensasjon, er nok det som diskuteres her. Dakapo får kompensasjon i form av betaling. Det gjør ikke de vanlige teammedlemmene, som kun får kompensasjon i form av premiumpoeng, en viss status, insideinformasjon og sikkert en håndfull andre fordeler.

Det er jo forsåvidt to helt forskjellige ting, det er vel ingen som klager på de som lager scriptene...håper jeg da ^^
Ikke misforstå, de fortjener abselutt en klapp på skuldra.

Nå siktet jeg ikke til de som lagde skriptene, men de som på et eller annet vis bidrar til TW-samfunnet, til og med uten kompensasjon slik som teamet får. I en god del tilfeller også uten noen særlig grad av takknemlighet óg. Hvis man ikke skal klage på teamet kan man jo ikke klage på de heller.

Litt av poenget mitt er at det burde være lov å klage på folk, selv om de er "frivillige". Å forsøke å unngå kritikk ved å gjemme seg bak frivillighetsstempelet slår meg som feigt.
 

DeletedUser

Guest
Okey, så om frivlige fra røde kors steker vafler på birkerbeinet rittet, og vaflene er litt brente.
Sier du:

a)Tusen takk
b)Selv om du har stått her å fryst i flere timer frivilig for å lage vafler er det fortsatt ikke aksetabelt at de er litt brente.

Greit nok, det kan være lov å klage litt på de frivlige, men syntes trikken skal tøyes litt før det skjer..Det er i hvertfall min mening da.

La oss lander på at ALLE SOM BIDRAR PÅ TW FORTJENER ROS, og litt ris om nødvendig
 

DeletedUser

Guest
Nå føler jeg vi sporer litt av fra trådens emne, men det får så være.

Okey, så om frivlige fra røde kors steker vafler på birkerbeinet rittet, og vaflene er litt brente.
Sier du:

a)Tusen takk
b)Selv om du har stått her å fryst i flere timer frivilig for å lage vafler er det fortsatt ikke aksetabelt at de er litt brente.

Greit nok, det kan være lov å klage litt på de frivlige, men syntes trikken skal tøyes litt før det skjer..Det er i hvertfall min mening da.

La oss lander på at ALLE SOM BIDRAR PÅ TW FORTJENER ROS, og litt ris om nødvendig

Det er et godt poeng. Jeg tror vi kan være enige i den siste setningen der.

Når det gjelder eksempelet ditt; Godt forsøk.

Forskjellen er her at Røde Kors gjør det for å være snille. De er ikke en aktivt del av Birkebeinerrittet. Det betyr at du er ikke en bruker av deres tjenester. De gir det uten kompensasjon fra deg. Teamet ved TW holder spillet i gang for betalende brukere og har sagt seg villige til å bruke tid på å administrere og moderere dette spillet. Hvis de ikke gjør en god nok jobb føler jeg meg fullstendig berettiget til å si at de enten burde skjerpe seg, eller flytte seg å gjøre plass til noen andre.

Dersom noen som jobbet dugnad i et birkenarrangement gjorde en dårlig jobb (som for eksempel parkeringsvaktene) hadde jeg ikke hatt et problem med å klage på dette. De er da en del av noe jeg betaler for å være med på, og da kan jeg forvente en viss kompetanse.

Dette gjelder selvfølgelig ekstra for de som har det å styre med TW (eller da Birken) som en betalende jobb.
 

janrune

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
118
Okey, så om frivlige fra røde kors steker vafler på birkerbeinet rittet, og vaflene er litt brente.
Sier du:

a)Tusen takk
b)Selv om du har stått her å fryst i flere timer frivilig for å lage vafler er det fortsatt ikke aksetabelt at de er litt brente.

La oss lander på at ALLE SOM BIDRAR PÅ TW FORTJENER ROS, og litt ris om nødvendig

Jeg liker dem godt brent, så selvsagt hadde jeg takket.

Slik d er i teamet nå ville jeg derimot ikke takket. Da de får gratis premium til en verdi av 50(?) kr bør man kreve litt *. Selvsagt vet jeg ikke direkta va de gjør, men de gjør forhåpentligvis noe. Dakapo gjør iallefall mye (vet hun får penger, men d er uviktig nå).

Jeg skulle gjerne vert der selv, men er ennå for ung

* Det er ikke selve regninga som er fokuset, men at der kanskje sitter noen som blir sponset med premium uten å gjøre noe her. Å nei, det er ingen spessielle jeg sikter til.
 
Sist redigert:

Villarreal

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
429
Det er første punktet du nevner, Grim, er jeg mest enig i. Reklamering.

TW.no trenger uten tvil flere spillere. Sånn det er nå er frafallet av spillere større enn tilveksten, og man ser jo klart hvor dette ender. Nye verdener har knapt fire fulle kontinenter, og dette er ikke særlig bra. Når verdenene blir så små, så minsker interessen, i alle fall fra min side. Man er inne i en ond sirkel, siden dette preger også de gamle spillerne. Man føler at man spiller med og mot de samme spillerne på hver eneste server, og at man plutselig er nabo med samme person, som man var på en verden eller to siden. Savner de gamle verdenene der diplomatiet varte lenger enn en måned eller to, og at man kan tenke litt mer taktisk på lengre sikt.

I tillegg synes jeg man kan være flinkere til å tilrettelegge for spillere som kanskje ikke har tid eller lyst å sitte å kun farme for å komme langt. Misforstå meg rett, men et hvert brødhue kan strengt tatt farme seg stor og sterk. Flere verdener med litt raskere speed med no haul, er spennende.

Taktisk og diplomatisk har TW.no tapt seg ekstremt synes jeg. Dette er to momenter jeg synes er mest morro med hele spillet, men det har tapt seg. Relasjoner fra tidligere verdener har vært viktigst, og lojaliteten til nye stammer er lav fordi i alle de fiendestammer, så er det venner du har spilt med på drøssevis av servere fra før.

I tillegg synes jeg man kan være litt mer dristige med innstillingene. Prøvd flere verdener med få medlemmer per stamme, og et maksantall man kan bytte stamme. La oss si fem eller ti spillere per stamme, og maks to eller tre stammeskifter per konto. DET hadde vært spennende!
 

DeletedUser

Guest
Nå føler jeg vi sporer litt av fra trådens emne, men det får så være.

Ikke egentlig, jeg kunne sagt at om jeg hadde vært cm ville jeg prøvd å få folk til å satt pris på den innsatsen de (på sett og vis, men ikke helt) frivillige gjør...Så ville vi sansynligvis hatt den samme diskusjonen :p


Når det gjelder eksemplet mitt legger jeg meg flat, så ikke den komme ;)

tror vi runder av med konklusjonen min i forige innlegg å sier oss fornøyd med det.
 

kenn93x

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
508
Artig tråd, bra initiativ, Mikke(l) :)!

Bare sånn raskt, så venter jeg(vi) fremdeles på svar fra InnoGames/teamet vårt. Selv om det blir rettet direkte mot V14, så trenger vi og viderebringe budskapet om at "vi er her". TW.no minner mer og mer om Sogn, hvor jeg bor.. Gror inne :p.

Selv så er det flere endringer jeg ville gjennomført.

* Fått tilbake det gamle forumet, men fremdeles beholdt de nye pluginsa som blir benyttet (ryktefunksjon f.eks).
* Fjerne de nye PP funksjonene (Tidshalvering, mynter, kontoadmin, farmeadmin og ressursboost). Jeg vil spille spillet for hva det er, og ikke la en dum datamaskin styre alt. Det er sant at det vil kreve mer tid, men det er jo likt for alle.
* Satt opp en verden som ikke ble moderert i senere tid av end-game regelverket (ikke billigere mynter, fremdeles åpent for nye spillere). Også flere gråbyer, noe ala hva Classic har, for å få litt størrelse på ting. Så fremt at InnoGames og spillerdatabasen på .no ønsket deg, så klart.
* Bedre tilrettelegging av forumet, og mer direkte visning til guider for nybegynnere.


Er mye som kan sies, og hva som bør/kan gjøres på en annen måte, men vi kommer ikke fra det at vi trenger nye medlemmer.. Antall spillere på .no går bare nedover. Uten flere medlemmer, så er jeg redd for at .no vil bli merget inn i (DK, no og .se i en og samme (?) med eget nasjonalspråk IG?) andre skandinaviske servere. Ikke at det er så utrolig negativt, men da mister vi jo det at vi er en selvstendig, norsk versjon av TW. Jaja.
 

DeletedUser

Guest
Veldig bra innlegg, Kenny :) Støtter forslagene dine, muligens med unntak av det første. Jeg begynner å like det nye forumet :razz:
 

TrAnxZ

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
297
Jeg liker ideen om en verden hvor dualspilling er forbudt (kombinert med no-haul eller limited-haul, selvsagt).

Så for å svare på tråden: muligens sørget for at v14 ble slik? :)
 

jeeeeeeright

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
109
Dette diskuterte vi mens du selv ennå var i teamet også. Og selv om det er teoretisk mulig å forhindre duals, kommer det til å medføre så store begrensninger for spillere og ekstraarbeid for admins at det er temmelig uaktuelt.
 

TrAnxZ

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
297
Jeg kan ikke huske en slik diskusjon.

Jeg bare sier at jeg liker tanken om en verden uten duals, og at jeg ville spilt på en slik verden. Jeg har spilt på det før, og jeg syntes det var morro.

Nå er det også verdt og nevne at det finnes flere marked hvor det å være flere på en konto er ulovlig. Ta for eksempel den spanske versjonen av Tribal Wars. På v18 på .es har de 18 000 spillere (kilde), bare det utgjør mer enn hele .no. Når det er sagt, så blir det jo annerledes når vi er vant med å spille med flere på en konto. I tillegg så ser jeg også ditt poeng.
 

DeletedUser

Guest
@TrAnxZ: Misforstå meg rett, det plager meg ikke med tanken på en verden uten dualer. Selv om jeg tror også det er viss praktiske problemer. Det eneste jeg lurer på er hvorfor antallet spillere på V18.es er relevant? Det er alt ganske mange flere spanjoler enn nordmenn i verden, og enda flere spansktalende. Det ser også ut som om .es har hatt et tap i antall spillere - hvis man ser på antallet byer på verdenene - som tilsvarer det på .no, og de fleste andre servere så vidt jeg veit.

Når det er sagt så er det jo naturlig at teamet hører med teamet på .es hvordan de håndhever forbudet mot dualer. Kanskje de har noen gode triks. Jeg tror også det er ganske begrenset hvor mange som bruker dualer av det totale antallet spillere på en verden. Ved å sjekke grundig en del spillere i hver av de største stammene kan man vel også gjøre noen skrekkeksempler.
 

DeletedUser

Guest
Jeg står fortsatt ved mitt. Hadde jeg hatt ubegrenset kontroll og privilegier, så hadde jeg sgu ordnet en sammenslåing av de skandinaviske serverne. Da hadde jeg stått igjen med en versjon med langt flere spillere, samt mere spenning/utfordring.

Før var det sånn at når man startet på v1, v2, v3 osv så forble man der en god stund. Man hadde faktisk muligheten til å kunne komme langt. Dessverre har blitt slik at i det senere tidene vært vanskeligere for nye spillere å holde tritt med spillere som har erfaringen på sin side og duals.
 

DeletedUser

Guest
Før var det sånn at når man startet på v1, v2, v3 osv så forble man der en god stund. Man hadde faktisk muligheten til å kunne komme langt. Dessverre har blitt slik at i det senere tidene vært vanskeligere for nye spillere å holde tritt med spillere som har erfaringen på sin side og duals.

Jeg syns du har en feil vinkling her. De som er best vil gjøre sitt beste + ha utfordrene konkurrenter. Det blir feil å si at nye spillere ikke har sjangs fordi de beste er så god(IMO). Jeg kan se for meg tiltak som kan øke vansklighetsgraden på en server, men de aller aller fleste vil gå ut på å ikke la "nybegynnere" spille på samme server som de med erfaring/skills.

Hvis vi vil se en stor server igjen er det bedre å ha den noob-vennelige funksjonen som heter "moral" med i spillet. Kanskje veldig begrenset hvor langt adels kan gå og samtidig ha %vis sperre over kanskje 6 månder på hvem du kan angripe/adle. Dette er alle kunstige begrensninger i forhold til skillnivå. Det eneste slike sperrer ville ha gjort er å forlenge "levetiden" til kontoer med lav aktivitet og lite tropper.
 

DeletedUser

Guest
Jeg syns du har en feil vinkling her. De som er best vil gjøre sitt beste + ha utfordrene konkurrenter. Det blir feil å si at nye spillere ikke har sjangs fordi de beste er så god(IMO). Jeg kan se for meg tiltak som kan øke vansklighetsgraden på en server, men de aller aller fleste vil gå ut på å ikke la "nybegynnere" spille på samme server som de med erfaring/skills.

Hvis vi vil se en stor server igjen er det bedre å ha den noob-vennelige funksjonen som heter "moral" med i spillet. Kanskje veldig begrenset hvor langt adels kan gå og samtidig ha %vis sperre over kanskje 6 månder på hvem du kan angripe/adle. Dette er alle kunstige begrensninger i forhold til skillnivå. Det eneste slike sperrer ville ha gjort er å forlenge "levetiden" til kontoer med lav aktivitet og lite tropper.

Vel dette blir jo testet ut på Casual, og der har det jo seg slik at du har må ete barbies ettersom moral forhindrer deg i å kunne ta ganske mange spillere. 6 måneder hvor du blir forhindret i å vokse med mindre du adler barbarlandsbyer eller sørger for at andre vokser like jevnt og trutt som deg. Litt vanskelig.
 

paalodin

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
159
Hvis du var InnoGames eller Community Manager for Tribal Wars, hva hadde du gjort for å forbedre spillet? Hva slags tiltak? Hva ville du endret på?

La oss anta at du har ubegrenset (innenfor nogenlunde realistiske rammer) med makt til å gjøre som du ville. Slå deg løs!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Sånn på sparket ville jeg gjort følgende;

[spoil]
  • Kartlagt hvor norske TW spillere henger på nettet, og så brukt reklamepengene der. Den første delen vil det være veldig enkelt å gjøre. Vet mindre om den andre delen.
  • Enten fjernet mentorforumet og mentorordningen, eller gjort det skikkelig. Eventuelt tatt inn en moderator kun for å styre og stelle med dette. Jeg ville uansett sørget for at guideforumet ble mer synlig, på lik linje med andre forum. Slik det er nå må man først inn på det totalt forlatte og ignorerte mentorforumet for å finne guidene. Gjerne kombinert mentorrollen med Bidragsytertittelen på forumet, som virkelig ikke er funksjonell lenger og like gjerne kunne avsluttes.
  • Gjort tilsvarende men TW-Wikipediasiden. Slik den er nå er den... vel, ikke akkurat komplett. Det er noe nyttig informasjon der, men ikke mye. Jeg hadde enten oppdatert den kraftig eller begynt å henvise mer til forumet (guide- og spørsmålsforumet, spesifikt) inne på selve TW.
  • Startet opp igjen med regelmessig nyhetsbrev for å inkludere TW samfunnet mer i hva som skjer, og vise et handlekraftig TW team. I motsetning til det som virker som en lettere apatisk gjeng akkurat nå. I nyhetsbrev ville jeg også inkludert små forsøk på å rekrutere nye spillere, som for eksempel å peke ut muligheten for å få premium ved å rekrutere venner til å spille.
  • Stengt verdener for nye brukere noe tidligere. Slik det er nå har både V11 og V12 vært åpne for nye spillere lenge etter at nye spillere ville vært sjanseløse til å henge med, eller kunne komme seg opp. Vært mer bevisste for å få nye spillere inn på en verden hvor de faktisk kan henge med.
  • Vist litt (les: mye) engasjement og takknemlighet til de som forsøker å forbedre TW, som en oppmuntring til å få dem til å fortsette med dette.
  • Lagd en felles skandinavisk verden. Det virker å være forholdsvis greit å implementere og vil kunne kombineres på usedvanlig mange forskjellige måter. Det vil også tillate større verdener, som forhåpentligvis får folk til å forbli lenger på TW.
  • Startet opp en åpen betaverden og gitt administrator rettigheter til tilfeldige spillere, bare for å se hva som skjedde.
[/spoil]

Hva ville du gjort? :)

Veldig bra, enig i mye her, ville i tillegg jobbet for ett åpnere straffesystem, der regelbryterne ble straffet skikkelig og ikke beskyttet av teamet/innogames slik det er nå, videre ville jeg jobbet mer for å bedre relasjonen mellom spillerne og innogames så godt jeg kunne. Mer åpenhet, mer service til spillerne, rett og slett. Bygge broer istedenfor å alltid skylde på lønna til teamet.

PO
 
Topp