Hybrid; Min nye kone

HeLLoWeeN

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
253
Hybrid; min nye kone

Jeg har de siste 10 verdener testet ut en helsprø taktikk som har blitt slaktet av flere elitespillere. «Du svekker jo nuket ditt sykt!» | «Du gjør jo ingen impact på stacks…» | «Hahahaha! Du kan jo ikke mikse offensive og defensive tropper i byen din, er du helt dust i hue, eller?»

Hybrid er absolutt en annerledes måte å spille på, jeg skal ikke nekte for det. Den utfordrer spilleren på en måte man kanskje ikke er vandt til. Den dagen man kommer opp på et visst erfaringsnivå har man ofte klart å lære seg hvordan å få bygd det sterkeste nuket, det kjappeste nuket, og/eller det sterkeste og raskeste nuket som er mulig. Hybrid går langt forbi dette, og fokuserer på hvordan en hel konto kan bruke hver enkelt tropp på mest mulig effektiv måte.

Alle vet hvorfor vi har nukes. Nukes er til for å brukes, er det sikkert mange som har hørt.
Mange nukes som kan brukes ofte er bra da man kan angripe fra flere landsbyer og overkjøre fienden, som ofte resulterer i vekst på kontoen. De offensive byene er også de byene man som regel farmer fra (med mindre -Coller og johnern adler alle gråbyene), og med flere offensive byer vil en hente inn mer ressurser enn fra defensive byer. Men det er jo risikofylt å spille 100% off, er det ikke? De fleste har i alle fall funnet ut at det er for risky å spille 100% off, og deler kontoen sin i to, en del som er offensiv og den andre delen som er defensiv. Taktikken jeg legger frem for deg i dag lar deg spille med dobbelt så mange offensive byer enn defensive byer, uten at det går ut over forsvaret ditt. Men, hvordan er det mulig..?

Personlig liker jeg å ha dobbelt så mange hybridbyer som rene defensive byer, noe som gir meg ca. 60/40 off/deff oppsett på kontoen. Man kan i teorien bruke 100% hybridbyer og likevel være 50% off og 50% deff, men jeg ser på det som en noe dårligere løsning da nuket ditt hovedsakelig består av LK.
Dette kan fort bli ganske teknisk og avansert for mange, men skal prøve å gjøre det så enkelt som mulig.

La oss si at du gjør følgende:
Du gjør om 8 offbyer og 4 deffbyer til 12 hybridbyer. Nå bygger du deff i 12 brakker istedenfor 4 brakker, noe som vil si at du har 3x bedre EFFEKTIV deffproduksjon.

Bevis:
4 brakker x 10 000 spyd = 40 000 spyd
12 brakker x 10 000 spyd = 120 000 spyd
120 000 spyd / 40 000 spyd = 3 effektivitet

Du har i tillegg 1,5 ganger MER LK produksjon, noe som vi alle vet er den beste enheten til å farme med. Men ikke nok med det, du får også 1,5 ganger mer rams.

Bevis:
8 offbyer x 2000 LK = 16 000 LK
12 hybridbyer x 2000 LK = 24 000 LK
24 000 LK / 16 000 LK = 1,5 effektivitet

Samme regnestykket over gjelder også rambukker

Hele poenget her er jo at du skal ha like mye tropper i en hybridby som du har i en ren by. F.eks 1/3 deff og 2/3 off.

I realiteten ender du opp med:
Mer LK, mindre øks, mindre TK, mer brakkedeff, flere nukes og høyere rams pr. enhet.

Men hvorfor skal jeg gi opp øksemennene mine for brakkedeff, spør du?
For de av oss som har holdt på med TribalWars en stund, vet at brakkedeff er det sterkeste forsvaret basert på gårdsplass i forhold til Tungt Kavaleri. Jo flere TK du har i gården din, desto svakere blir forsvaret ditt. Ved å fokusere på brakkedeff i hybridbyene dine, vil du få et ganske effektivt og sterkt forsvar for de fleste anledninger, gitt at dem kommer frem i tide. Det pleier dem å gjøre, da clusterbyggere (slik som meg selv) liker å ha byene så tett som overhode mulig.
Jeg ønsker fraråde dere fra å masseadle grått da det går ut over mengden ressurser som kan ranes til dere, i tillegg til at det fjerner muligheten til å gråbydodge eventuelle angrep mot dere. Du kan selvfølgelig adle en og annen strategisk plassert gråby, men prøv å holde det til et minimum.
Ved å rekruttere LK vil du også få ca 1,79 ganger mer offensiv styrke per sekund, enn ved å rekruttere øks.

Øks angrep pr. sekund:
40 angrepsstyrke / 208 sekunder (3 minutter og 38 sekunder) = 0,19 angrep pr. sekund

LK angrep pr. sekund:
130 angrepsstyrke / 376 sekunder (6 minutter og 18 sekunder) = 0,34 angrep pr. sekund

0,34 / 0,19 = 1,789

Det er derfor enklere å gi fra seg øksemenn enn LK til fordel for brakkedeff.

Hybridstrategien sier ingenting vondt mot rene deffbyer, KUN rene offbyer!
Målet med denne strategien er å ende opp med 0 (ingen) "offbyer", men heller så mange hybridbyer du bare klarer!

Det har også kommet en ny funksjon, «Vrakplyndring». Denne funksjonen gjør at defensive tropper ikke lengre trenger å støve ned, noe som gjør hybrid spillestilen unik og vanvittig fleksibel! Ved mikse defensive tropper inn i dine offensive byer, kan du bruke absolutt alle troppene dine til å farme ressurser – hele tiden. Dette er helt klart en av de sterke sidene for hybridbyene.
Det går rykter om at man kan vrakplyndre fra alle landsbyene man eier, og at spydmenn er den desidert beste enheten å plyndre med. Jeg har ingen konkrete bevis på noen av påstandene mine, ta derfor dette med en liten klype salt. Av egne erfaringer hittil stemmer for så vidt dette med spydmennene.
Derfor; ved å implementere spyd i alle byene dine vil du kunne vrakplyndre mer effektivt enn med kun øks. Et eksempel kan være å vrakplyndre med spyd på «Smarte plyndrere» eller «Ekstreme plyndrere», buemenn på «Ydmyke innsamlere» og sverdmenn på «Likegyldige innsamlere», mens LK farmer gråbyer og øks farmer spillerbyer og/eller «Ekstreme plyndrere» eller «Smarte plyndrere». Hele byen bidrar til å skaffe ressurser, dette gir deg et ekstremt overtak over andre spillere!

La oss si at du ønsker å være 50% off og 50% deff. Du får kanskje ikke mer enn max 6000 brakkedeff pr. hybridby.
Litt forenklet sier vi at 6000 er 1/3 av gårdsplassen til troppene i byene dine. Da må vi slå sammen 2 offbyer og 1 deffby pr. tredje hybridby du skal ha.
Istedenfor 20 offbyer og 20 deffbyer, blir det 30 hybridbyer og 10 deffbyer.

Vi bruker eksempelet over:
La oss si at du har hatt 230 rams i dine rene offbyer.
230 rambukker x 20 offbyer = 4600 rams.

Vi gjør samme regnestykket med hybridtaktikken, med samme antall off/deff byer.
Vi ønsker selvfølgelig ikke 230 rams i våre hybridbyer, da det går ut over gårdsplassen vår. Vi setter inn 219 rams (Det er det antall rams som kreves for å rive en tom by sin mur fra nivå 20 -> 0)

219 rambukker x 30 hybridbyer = 6570 rams.

Vi har fremdeles like mye deff som vi hadde da vi hadde rene byer, men vi har utrolig mye mer rams. Disse rambukkene kan brukes til å KNUSE murene til fiendene dine.
Rams styrker forøvrig nuket ditt selv om ikke muren røres, så de er aldri "bortkastet" i et nuke. La oss si at du angriper en blodstacket by, med et fullt nuke med 213 rams (som er hardcapen til rams) i, men du rører ikke muren i det hele tatt. Du vil fremdeles gjøre mer skade på byen med rams i nuket, enn om du sendte et fullt nuke uten rams, men med like mange øks/LK tilsvarende gårdsplassen til rambukkene.
Med hardcap mener jeg at alt over 213 rams i nuket ditt ikke lengre har noe med styrken på nuket ditt å gjøre. Det eneste de ekstra rambukkene gjør er å senke muren ytterligere "etter" selve slaget.


Oppsummering på gode grunner til å gå hybrid:
* Flere nukes – Gir mer angrepskraft i det totale løp.
* Mer Lett Kavaleri – Gjør at du kan farme fra flere byer, som vil si du får inn flere ressurser du kan bruke til f.eks oppbygning av byene dine.
* Mer rambukker – Trenger gjennom muren raskere og mer effektivt.
* Mer brakkedef – Gjør forsvaret ditt sterkere.
* Def i alle byer – Kan snipe fra hvor som helst, når som helst.
* Def i alle byer – Gjør det enklere å sende pakkedeff til byer som trenger stacks
* Def i alle byer – Oppbygning av defensive tropper går 3 ganger så fort, da man fordeler de defensive troppene ut over alle brakkene på kontoen.

14b662b42c7420fe8cde32255efc9d91.png


Med dette oppsettet har du 100 gårdsplass til rådighet til f.eks en adelsmann, 100 mer spyd, øks, bue, sverd eller en variasjon av disse, ved en landsby på 10.000 poeng. Det er denne jeg pleier å bruke mest, men med 100 mer spyd. Fleksibelt og godt forsvar, og perfekt til vrakplyndring. Katapultene er beregnet inn slik at man kan sende 10 fakes med 13 katapulter i seg dersom din verden har 1% fakegrense. Nuket i seg selv taper kun 1,1 ganger mer tropper enn ved et fullt nuke, noe man kompenserer med antallet hybridbyer man faktisk har. Denne varianten pleier jeg å ha dobbelt opp med hybridbyer enn defensive byer
 

HeLLoWeeN

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
253
Ingen grunn til å føle seg dum, janrune. Hybridbyer har alltid vært pratet ned om fordi enkeltbyene mister kraft, noe som i og for seg er sant. Det er nok derfor det aldri blitt prøvd å bevise motsatt. Er mer eller mindre blitt en norm å spille med rene byer. Mitt troppeoppsett er langt fra det eneste som kan fungere, sett deg ned med en kalkulator og regn på måten du selv ønsker å spille på
 
Topp