Intervju av Jazcan

dg44

Intervjuer V14
Reaksjonspoeng
308
Forord

Jeg har da Intervjuet Jazcan. En kjent oldschool spiller som mange kjenner fra før, men som har savnet et intervju av han. Her kommer da nyttårsgaven fra meg og Jazcan! Håper dere liker det;)

Hvordan startet din tw karriere?


jeg så en link på facebook og sjekket ut spillet. Hadde også hørt om det på en MiRc chat med noen jeg spilte norwegianmafia med.. så sjekket det ut på v1.


Du er jo for mange oldschool spillere en veldig kjent person. Kan du fortelle om din twhistorie?

Det startet som sagt på verden 1 hvor jeg begynte først i "Hirden" som var folk jeg kjente fra norwegianmafia og der vokste jeg jevnt og trutt og når jeg ser tilbake på tiden jeg spilte så ville jeg nok ha ledd mye av min egen utøvelse.. men sånn går det når man starter noe nytt.. Jeg vokste jevnt og trutt og endte opp i BOL (Brotherhood of Legends) som da endte opp som en av 2 kjemper i verden 1, men avsluttet min karriere der 2 ganger pga skole og jobb.

Verden 2 hvor jeg ble mest kjent som Propoganda Ministeren til Elite.. Der bekjempet jeg ned fleste argumenter som kom på forum og startet også med å kjøre kampanjer o.l. for å vinne sidene i verden, desverre mistet jeg motivasjonen etter en stund og sluttet.. Kontoen ble overtatt, men forlatt pga tålte ikke presset på fronter.. Så kontoen ble slettet.. Vi var også i all hovedsak 10 aktive spillere på ca 30 kontoer i stammen mot slutten pga så mange hadde ting irl og mange sluttet pga kjedsomhet fra resultatet vi hadde i starten av verdenen da vi endte opp med å lede ganske suverent frem til inaktivitet tok knekken på Elite (selvsagt sammen med vinnerene AriCa)

Verden 3 Var jeg først i med i en premade som "Boshi" i mario brothers, men sluttet tidlig pga skole og verden 1+2. Deretter kjørte jeg et opplærings prosjekt til nytte for nyere spillere. Det het AKitty (Kalashnikitty), hvor jeg hadde forskjellige kjente spillere som Kenn93x til å støtte meg i opplæringen. Vi håndplukket spillere i k56 som viste potensiale og gav dem guider o.l. .. Jeg var også veldig glad da jeg spilte på v10 og fikk en PM av at en av dem hadde spilt v7 eller v8 og vunnet (husker ikke hvilken). Så at mentor systemet har kommet i ettertid er jeg glad for, om mentorer bare gjør det de burde. Det endte opp med at flere gav seg pga de skjønte mer hva tid det ville kreve for å vinne i spillet og vi gikk inn i DOGZ/HZ som endte opp med å bli så store at mesteparten slettet seg i kjedsomhet. (link til Mario Brothers https://forum.tribalwars.no.com/showthread.php?3216-Mario-Bro-s-Presented)

Verden 4 Var jeg igjen med i en premade kalt NC (NubCakes) som etterhvert gikk inn i Varg (Varjagergarden) sammen med en annen stamme. På det tidspunktet så avsluttet jeg igjen pga tidspress fra skole. Dermed kjørte jeg opplæring igjen med stammen L³ (Learn and Live Life), hvor jeg hadde mer uerfarne spillere i ledelsen og gav opplæring til endel som ble værende rundt iallefall til v14 hvor jeg var sist. (link til NubCakes https://forum.tribalwars.no.com/showthread.php?6259-NC!-Inntar-spillet-for-real!)

Verden 6 startet jeg solo nede på rimmen, men søkte til EPICKI hvor jeg ble med som dual med Murmel som var en meget aktiv spiller som bodde i asia på tidspunktet så dermed ble vi en veldig aktiv konto. Skal innømme at jeg ikke husker navnet da jeg avsluttet nesten 7-8 måneder før dem fikset seieren selv. Denne gangen mistet jeg helt motivasjon på tw og derfor hadde pause. Om jeg prøver å huske så tror jeg det var "bozena" jeg var på, men det kan være feil.

Verden 5, Så kommer tvisten, når jeg hadde hatt pause en liten stund Så ble jeg headhuntet av tidligere medspiller Glitter til å spille sammen med Jeeeeeeright som utgjorde mye morsomt da vi hadde veldig lik humor og vi kunne avløse hverandre når vi trengte pauser. Vi utgjorde mye på forskjellige fronter. Her endte det opp med min Første spillende Seier. Dette var med PMS (Psycho Monkey Shrinks)

Verden 10, Her spilte jeg igjen sammen med Jeeeeeeright i Pok3 (P0k3m0n Allstars) etter invitasjon fra han siden jeg var dual på v5, og forsette i lik stil som før at vi kjørte på sammen med stammen. Dette var også min første Skatte verden som utgjorde at verdenen ble litt kortere enn forventet, men det var mye bra kriger med H og AREA som utgjorde den største fiendene.

Verden 11, Her spilte jeg jevnt og trutt fra start til slutt stammen jeg søkte meg til var BNP (Bad News Production). Kjørte mitt eget løp i nord av verdenen, men deltok nedover på aksjoner o.l.. Her fikk jeg også spilt med spillere jeg har møtt her på v23 feks HeLLoWeeN og Graffyz.

Jevnlig gjennom alle verdene har jeg vært kjent som avis-mannen eller lister ingame da jeg arbeider mot motivasjon og informasjon flyt innad i stammene jeg er endel av slik at flere skal føle seg klare for spillet og at de skal ha ønske om å forsette.


Fortell litt om deg selv.

Jeg er nå 25 år gammel og har jobbet fleste år innenfor salg. Jeg var også nylig misjonær for en kirke i England som var en av grunnene til at jeg hadde 2 års pause fra tribalwars. Har stort sett gaming som min hobby, og spiller World of Warcraft jevnlig, men liker også brett og kortspill som f.eks Magic The Gathering som jeg har en liten samling av. Veldig stor fan av de gamle Total War spillene på PC, men jeg likte bedre kart strategiene med byene mer enn konsant kamp mellom hærene.

Litt andre hobbier jeg har hatt er å tegne og det å skrive dikt. Dette er noe som har falt vekk med årene, men i ny og ne så skriver jeg kanskje små historier eller dikt. Som utgjør også at jeg liker å lese av og til.



Det har gått en liten stund siden du vant v14 med Myth/baron. Hva gjorde til at du vendte tilbake til tw og på v23 av alle steder?


jeg spilte faktisk ikke så lenge på v14 og sluttet veldig lenge før v14 var ferdig.. på profilen har jeg bare nevnt hvor jeg spilte, ikke om jeg nødvendigvis spilte ferdig.

jeg kom tilbake etter å har vært på misjon (kirke relatert) i england/wales i nesten 2 år hvor jeg ikke var på pc regelmessig. Jeg hadde lite å gjøre når jeg kom hjem og logget inn for å se hvordan tw gikk for seg, så fikk jeg plutselig 700gratis PP pga "lenge spilt", så tenkte... jaja får vel leke litt.



Du var lenge på rimmen å koste deg på v23. Hva fikk deg til å bli med i Upside/Down?


veldig tidlig (før jeg hadde 1k poeng) var jeg i kontakt både med down og kick spillere som ønsket meg på deres side. Jeg først valgte å takke nei til begge pga jeg ønsket ikke å bli boostet eller beskyttet (fordi jeg var et stykke unna begge).. Så jeg kjørte mitt eget løp først hvor jeg ble med i REQ (hvor Vman tidligere BOL V1 spiller var) og var der frem til jeg merket at stammen ville nok dø ut på aktivitet.. Så søkte jeg meg inn i den nærmeste av nevnte stammer som da var Upside/Down..

var også en god stund spørsmål om jeg skulle bli værende, men valgte å bli værende i Upside/Down da jeg har gode venner som spiller der som jeg ikke visste om før jeg ble med. Har også respekt både for spillere her og i andre stammer som jeg er takknemlig for at jeg kan holde kontakt med til tross for diplomati :p


Nevn en sterk og en svak side med Upside/Down(ditt synspunkt)


En meget sterk side med Upside-Down slik jeg ser det er hvor aktive fleste av dem er på å sitte kontovakt. Om det er alt fra minstemann på noen tusen poeng til største mann på flere hundre tusen poeng.. Så stille stammen opp som helhet.

Samtidig så dukker kontovakt opp på svakheten fra spillerenes side om at de ikke alltid ser fremover i tid og derfor ikke får kontovakt før ting allerede har begynt å skje. Noe som er blitt forbedret, men kan fremdeles bli bedre på å spørre om nattevakt (bare eksempel) om du forventer angrep.. ikke bare stå opp og hive kontovakt randomly til noen :D

kontovakt kan alltids være et toegget sverd som man ser.


Hvordan ser du på deg selv som spiller?


jeg kan si at jeg ikke utstår direkte på ene siden eller den andre som spesielt evnerik spiller. Så jeg vil aldri blir nr 1 på off eller def, men er også ikke interesert i å være nr 1... Jeg kjører som regel en overall god konto med fokus på å være selvstendig, men samtidig ha muligheten til å hjelpe stammen om det skulle trengs.

Jeg er veldig glad i den taktiske delen av tribalwars som utgjør at man kan vinne ved å ta rette valg på hvor man skal etablere seg, hvor man skal angripe, hvordan unngå angrip, etc. Så i hver verden forutenom v23 så har jeg endt opp i ledelse da jeg kan gjerne begi meg på et par ekstra jobber som planlegging eller lister for å holde motivasjonen oppe.

Så hva jeg står for? Det å ha et godt samarbeid innad i en stamme.. Liker å prøve å holde andre motiverte ved å lage lister og diverse oversikter. Det sosiale aspektet er også å like ved tw ;)


Slik jeg forstår det spiller du solo ganske ofte. Noen spesiell grunn til at du foretrekker dette?


jeg har hatt duals og var dual på v5, v10 og v11.. Så har spilt med 2 andre aktivt her på .no.. Var også på w23.net hvor jeg hadde en dual fra USA.. I all hovedsak så spiller jeg solo fordi det medbringer at man må forsøke å forstå seg bedre på spillet og gi litt mer av en innsats en hva en konto med 2-3 (+) på.

Jeg er ikke imot Dual, men det minsker antallet som spiller ganske drastisk og jeg vil påstå at det er en av hovedgrunnene til den lille spillerbasen på .no kontra andre servere.

er omtrent det samme som en familiestamme egentlig, at man har 30stk på 10 kontoer kontra familie stamme med 30kontoer.. Om familiestammene holder nogenlunde samme aktivitet likevel via kontovakter o.l., så vil familiestammen vinne kun pga antall kontoer. Så min konklusjon er at overall så kan solo spillere gjennomføre mye mer enn hva dualkontoer kan, men samtidig så krever det litt mer, så ser både for og imot.


Hvordan holder du motivasjonen oppe?

Hovedsaklig så finner jeg motivasjon i små ting i ny og ne som for exempel det å kunne ha suksess i aksjon mot en som er 3 ganger din egen størrelse.. Eller småting på statistikk siden ved å se vekst kontra større spillere. Dette gjelder både meg selv og medspillere.

det er selvsagt en tung ting over tid, men der er det viktig å ha etablert seg innen en aktiv stamme som da kan hive inn en kontovakt så man kan ta "ferie" og slappe av litt.. Så samhold er et viktig tema også for å kunne forsette med spill som dette.

det er også en av grunnene til at jeg kjører lister o.l. som man finner hovedsaklig i stammene ingame, men kan også se noen ganger på forum da disse motiverer både en selv og andre. Så når man får feedback for det arbeid man gjennomfører, så blir man selvsagt motivert til å forsette.

Du har nå etablert deg relativt greit på rimmen. Hva er planen fremover?

Det vet jeg ikke før jeg kommer så langt selv. Har hovedsaklig tenkt på etablering frem til jule-nyårs freden og deretter gå videre. De siste 24 timene har jeg begynt å få innkommende endel fakes fra midten av verdenen, så det kan jo være en invitasjon til å komme til midten, eller bare for å se om jeg reagerer.

Det har vært endel kamper i midten og virker som mange gode spillere er sentralt plassert, så kanskje jeg må inn dit for å kunne delta, men samtidig det å sitte på kanten av verdenen har sine fordeler ved å kunne slappe av og ta småfolk xD. Så i nåværende øyeblikk så tror jeg det blir å jobbe mot midten for å delta på "hard fronten", men det kan fort endre seg om man må andre veier for aksjon eller aksjon mot seg selv.

Hvilken spiller ser du på som den største motstander for deg? Hvorfor?

for å være sånn vanskelig å selvfilosofisk så må jeg jo svare meg selv.. Det er alltid en selv som stopper en fra det potensialet man kan oppnå, fra alt til prioritering, mangel på tid eller motivasjon..

men litt mer realistisk så ser jeg for meg at det vanskeligste blir nok dr.robert ettersom kunnskapene til begge som sitter er relativt høyt, men også høyt aktivitetsnivå.. Det vil også være potensielle trusselen for kontoen før den er etablert godt nok. Pga la oss si at dr.robert slettet seg nå, så vil kontoen ha nok safesone til å kunne kjøre på over lang tid, og da går det mer over til tid/motivasjon.

Jeg må også si at siden jeg snakker til intervjuer som sitter på sagte konto, dette er ingen invitasjon til å dager med kamp



Hva synes du om slottsbeleiringseventen som var på v23?


Jeg synes slottsbeleiringen var morsom og intreessant som en ny del av spillet jeg ikke hadde erfart før. Det gav muligheter for bonuser for spillere, men det merkes at det gikk til fordel for større spillere mer enn det gjorde mindre spillere. Spesielt om spillere var villig til å bruke PP på det.. Jeg husker tilbake til forskjellige eventer som vikingraids o.l. som ikke gav like stor forskjellsbehandling. Alt i alt så kan jeg si at for en verden som er godt på vei så kan event som slottsbeleiring være veldig positiv for motviasjon.

Kan du fortelle litt om bakgrunnen for navnet Jazcan?


Det var et navn som kom for mange år siden når jeg likte å tegne litt og min fetter lærte meg å lage en "spraycan" hvorav jeg på tidspunktet hadde vært på en online chat og kalte meg bare jaz... Dermed så ble det "Jaz + Can = Jazcan". Og har beholdt dette regelmessig siden omtrent 2004... er spesielt morsomt når jeg spiller med amerikanere da de alltid leser navnet som Jizzcan.. noe som ofte kan missforstås :p


Ribbe eller Pinnekjøtt? hvorfor?

Ikke noe stor spiser av begge deler faktisk, men nyter det om noen inviterer meg på middag. Tror muligens det må bli Ribbe pga har det oftere enn Pinnekjøtt og det er "saftigere" i mine smaksluker/øyner :p

Til slutt. Er det noe du synes kunne vært bedre med tribalwars?

Et stort fremskritt ville vært om dem kunne startet å reklamere litt igjen lignende de gjør for Grepolis eller Forge of Empires. Det er ikke lenge siden jeg så tv reklame eller nett reklame på begge og også Elvenar. Så jeg mener dem har gjort noen av spillene sine til "favoritter" oppover årene..
Andre ting ville være å skape flere barbarbyer som da ville gi spillere mer tid på å utvikle kjærlighet til spillet som da igjen kunne gjøre at dem ble værende over tid. Evt kan gjøre tilbakekomst som meg selv. Personlig så vet jeg ikke om jeg vil spille lenger enn v23, men får se hvordan irl utvikler seg o.l. :p


Med dette så vil jeg takke Jazcan for intervjuet! :)

-Stian
 

DeletedUser

Guest
Du burde bare slette deg med en gang, kjære kompis :D

Neida, flott intervju av en flott spiller. Gleder meg til vi begynner imot hverandre for fullt, det kan bli en minneverdig event ;)
 
Topp