Intervju med Jato Link aka Mr. Game and Watch

TrAnxZ

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
297
Intervju med Jato Link aka Mr. Game and Watch

Forord
Jeg er ingen intervjuer, men for å få litt mer kvalitetslesestoff her på forumet (de forskjellige børsene har ikke akkurat sprudlet med kvalitet i det siste), så tenkte jeg å gjennomføre et enkelt intervju. Merk at jeg ikke er noen offisiell intervjuer, så det er selvsagt fritt for andre å legge inn intervjuer. Setter også pris på kommentarer og tilbakemeldinger.

Introduksjon
Så, dagens intervjuobjekt er Joakim. Han er kjent under mange navn, for å nevnte et par: Mr. Game and Watch, Jato Link, Repentance Requiem, Yoshi og Coffee. En god illustrasjon på at et kjært barn har mange navn. Rent tilfeldig så spiller jeg også med denne karen på kontoen Jato Link her på verden 15. Jeg ser på dette som et interessant intervjuobjekt da Joakim er en kjent spiller for mange, men ikke nødvendigvis de aller nyeste spillerne. Som en del vet er dette spilleren som står bak forumkontoen Mr. Game And Watch og en rekke tidligere toppkontoer på både norske og internasjonale verdener i tillegg til kvalitetsspekkede spillguider, men som så trist annonserte sin farvel i 2011. Til manges glede har denne spilleren kommet tilbake under pseudonymet Jato Link. Jeg håper at dette intervjuet, i tillegg til å dekke Joakim sitt forhold med V15, forteller litt mer om personen og hans historie.

- Du er et kjent fjes for mange av de som har spilt Tribal Wars i et par år, men for de som lider av dårlig langtidshukommelse eller er ny, kan du ikke fortelle litt om din historie med Tribal Wars før v15?

Min Tribalwarshistorie, ja. Dette kan bli en heftig walk down memory lane. Okei, jeg er jo brukbart flink på unødvendig mange paragrafer med lite budskap, så here goes:

Det gikk et halvt år før jeg gadd å la meg tvinge til å prøve TW. Et halvt år fra vennene mine ble hekta til jeg sa "okei, jeg kan prøve litt, men vedder på at det suger". Da var jeg 14 år. Det var høst og jeg hadde nylig begynt i niende klasse. Jeg var jo nesten voksen, og hadde jammen ikke tid til slike barneleker som Tribalwars. Trodde jeg.

Men tid, det hadde jeg.

Da jeg høsten 2007 omsider begynte med Tribalwars, var verden 10 på .net noenlunde nylig startet opp. Fersk som jeg var visste jeg lite om kule brukernavn og anagrammer og slike fete ting som jeg bruker i dag. Så jeg kalte meg Joaking-93, siden Joaking var opptatt. Joaking-93 var jo uansett ganske clever, siden jeg jo heter Joakim og pun intended med Joa-king og joking og whatnot. Jeg liker å tro at jeg viste potensiale allerede da. På verden 10 .net spilte jeg med Yoshi. og en annen RL venn med IG navn Haugenlaugen. Yoshi. kalte seg forøvrig Barmannen på den tiden. Vi hadde heftige brukernavn alle tre.

Uansett, jeg skal ikke kjede dere mye med den lange og flaue starten på min eminent horrible TW-karriere. Om dere har lyst å lese mer om denslags tror jeg dere kan finne litt info her og her (om enn med litt faktafeil, tsktsk).

Så la oss hoppe litt. Jeg er helt ekstremt lite spennende før jeg fant på å kalle meg Mr. Game and Watch. Vi gjør et timeskip, og hopper elegant til starten av 2009. Til Mario Bros, og gjengen som lærte meg å være ufyselig.

Det er sikkert ikke så mange av dere som husker det, men da v3 åpnet kunne man daglig finne omtrent 40 innlegg på verdensforumet som alle sa det samme: Vi er best. Innleggene hadde også alle samme signatur, nemlig bilde av Mario, Bowser, Luigi og Peach (om jeg ikke husker helt feil). Vi raste rundt på forumet som spambotter med vår noe arrogante propaganda og skrøt oss selv opp i skyene. Vi var sikre på vår sak. Det sa seg jo selv at vi var best.

Vi var ikke best.

V3 gikk ikke bra. Jeg vokste fort, men ble faktisk ikke med på verdenen før den var noen uker gammel. Om noen har sjekket Twstats for Mr. Game and Watch vil de kanskje ha tenkt at det ikke var noe særlig imponerende. Og det var det ikke heller. Så la oss igjen hoppe litt. La oss snakke litt om verden 5-7.

Da verden 5 åpnet var jeg på ferie. Da jeg kom tilbake fra ferie ble jeg tilbudt å spille dual med Yoshi. Han var rank 10 og var i stammen L-13. Vi kom oss opp til topp 5, men vi likte oss ikke i L-13. Så vi forlot L-13, og ble adlet av L-13. Egentlig skulle vi gå til full krig mot L-13 og vi skulle adle dem. Vi skulle være best. Det gikk ikke så bra. Etter å ha sendt speidere i nattens mulm og mørke sovnet vi begge to. Så ble vi som sagt adlet.

Vi var ikke best.

Verden 6 dukket opp, og jeg var på ferie. Da jeg kom tilbake spilte jeg dual med Yoshi. Jeg vet ikke om det faktisk er noe i utsagnet om at historie gjentar seg selv, men for min del er det ingenting som bedre beskriver meg og min tid som TW-spiller. Sammen med One Hit KO skapte vi n00bz, en stamme som hadde som hobby å adle våre egne medlemmer. Funfact: i den stammen kunne man også finne Pineapple Trees, som jo herjer topplistene her på v15. Stammekonseptet vårt fungerte dårlig i lengden, og å adle egne medlemmer var jo en fryktelig ekkel ting å gjøre, så vi forlot n00bz og laget stammen Operation: Hostile. Vi toppet både spillerrangeringen og stammerangeringen på v6, og alt gikk en stund strålende. Endelig var vi best.

Men gleden skulle ikke vare lenge. Ganske snart ble vi, på grunn av vår høye profil og mangel på diplomatiske evner, krigsyndlinger på v6. Vi ble rett og slett offer for en god, gammel gangbang. Noen ble rimmet, og andre ble med i EPICKI, som senere vant verdenen. Men vi tapte.

Vi var ikke best.

På verden 7 bestemte Yoshi. og jeg oss for å gjøre et siste hederlig forsøk på å vinne en verden. Vi hadde ikke lært noe fra de forrige ørten forsøkene, så vi gikk nok en gang inn for en liten elitestamme med høyprofilerte medlemmer og for mye bråk på offentlig forum. Nok en gang gikk alt bra i starten. Jeg kalte meg Repentance Requiem ingame, og den eneste som klarte å noenlunde henge med i startfasen var Yoshi, som for anledningen kalte seg Deus.

Alt gikk strålende helt til det ikke gjorde det lenger. Nok en gang fikk vi for mange fiender og spilte for lite taktisk. Vi ble tatt igjen. Vi ble forbigått.

Vi var ikke best.

Etter verden 7 ga vi opp. Vi var slått igjen - av bedre taktikere og bedre spillere. Både jeg og Yoshi. la TW på hylla, og vi fokuserte på andre ting. På dette tidspunktet var vi kommet til tredje videregående, og det var på tide å fokusere på andre ting enn et browserspill. Yoshi. har siden aldri satt fot på Tribalwars. For meg var det ikke like lett.

Mellom verden 7 og verden 15 har jeg ikke på noe tidspunkt spilt aktivt. Jeg har småspilt litt med nickene Jato Link og Kaleidoscope, men har aldri kommet langt. Mens jeg var i militæret spilte jeg nesten ikke i det hele tatt. Men så dimmiterte jeg fra forsvaret. Det var sommer, og verden 15 skulle snart åpne.

Dermed er jeg tilbake. Jeg har omsider funnet meg en fantastisk stamme. Og kanskje, men bare kanskje, er det lov å håpe at det denne gangen blir annerledes.

Kanskje er det denne gangen vi som er best.

PS: Funfact om stammene mine på v6 og v7. Operation: Hostile fra v6 ble senere relansert på se16, og vant nesten verdenen. Veritas Aequitas fra verden 7 ble relansert på us7. De vant serveren.

- Hva var det som fikk deg til å komme tilbake etter at du var i militæret? Hva er det som gjør at du som universitetsstudent fortsatt spiller Tribal Wars såpass aktivt?
Det er et veldig godt spørsmål! Da jeg var i militæret savnet jeg aldri Tribalwars. Jeg husket tilbake på tiden min som TW-spiller med gode minner, men husket også hvor mye tid det stjal fra meg. Som soldat hadde jeg andre ting å tenke på, og var godt fornøyd. Så hvorfor kom jeg tilbake?

Jeg tror mye av grunnen ligger i mitt tidligere engasjement i TW-teamet. Da jeg sluttet som moderator sluttet også PABben som community manager (PABben er forøvrig en av flere jeg fremdeles har god kontakt med fra mitt tidligere TW-nettverk). Det var store omrokkeringer i teamet, og jeg må ærlig innrømme at jeg tidvis var nysgjerrig på hvordan det gikk. Så innimellom måtte jeg innom TW for å se hvem som fremdeles var i teamet, og hvem som var nye. Jeg må få lov å presisere at alt har gått strålende med Dakapo som CM. Som spiller forstår jeg godt noe av frustrasjonen som av og til oppstår, men som tidligere moderator er jeg imponert over hvor elegant mange av sakene blir løst med Dakapo som CM. Jeg tror ikke TW.no har hatt en bedre og mer dedikert community manager.

Uansett, tilbake til spørsmålet. Da jeg begynte med TW igjen var det sommerferie. Jeg satt hjemme og kjedet meg, og tenkte "why not". Jeg kunne jo bare spille litt, ikke sant? Originalplanen var med andre ord å bare spille mens jeg hadde sommerferie. Jeg begynte først på verden 14, men det var en gammel og grå verden (bokstavlig talt), så den engasjerte meg aldri noe særlig. Da v15 åpnet ble det heller den verdenen som ble hovedfokuset mitt.

V15 har så langt gått bra, og da studiene mine begynte sto jeg ovenfor valget å slutte, eller å få med meg noen til å spille dual på kontoen. Valget falt på duals i hauger og lass, og nå har jeg klart å redusere tidsbruken min på TW ganske drastisk, slik at jeg faktisk kan kombinere business og pleasure. Vil derfor i samme slengen rette en stor takk til dualene mine på Jato Link! Hurra for oss! Det er dere som gjør dette mulig.

- At kontoer har flere spillere er noe som har høstet ganske krass kritikk i det siste. Du synes altså at «dual-systemet» er positivt?
Jeg synes utelukkende at dualsystemet er positivt. To hoder tenker bedre enn ett, og om man har tre eller fem hoder så tenker de ganske så bra også, så lenge det er fornuftige og reflekterte hoder det er snakk om.

Jeg vil si at dualsystemet vel i grunnen ikke har fått veldig mye kritikk. Selv har jeg bare sett gertpe uttrykke seg negativt til dualordninger, men han har til gjengjeld gjentatt seg selv en del ganger.

Om man velger å ha dual eller ei synes jeg gjenspeiler forholdet mellom ambisjonsnivået og hvor dedikert man faktisk er. Jeg har alltid et ønske om å være best og størst når jeg spiller TW, men for meg går ikke det om jeg spiller alene. Jeg klarte å holde meg innenfor topp 10 i startfasen da jeg spilte alene, men det var ved hjelp av mye kontovakt og gode stammefrender. Jeg synes ikke det er feigt eller urettferdig å spille flere på en konto. Det er et taktisk valg som gjør det enklere å kombinere et rikt, sosialt og travelt virkelig liv med et høyt nivå på Tribalwars.

- Personlig må jeg si meg enig med det. Men nok om historie – la oss snakke litt om V15. Det er nesten umulig å unngå Dope når det kommer til denne verdenen. Du har jo selv vært i ledelsen i stammen som nå er oppløst. Hva gikk galt?
Jeg vil først innlede med å si at Dope var en fantastisk stamme. Merk at det følgende er hendelsesforløpet sett fra mitt subjektive ståsted, og at det ikke nødvendigvis korrekt gjenspeiler andres meninger eller oppfatning av det som skjedde. Så hold det andre har sagt utenom dette. Hold stammer og spillere utenom dette. Her er grunnen til at jeg tok det valget jeg tok.

Da jeg begynte på verden 15 hadde jeg som nevnt tidligere ingen planer om å spille lenge. Jeg hadde sommerferie, og hadde nylig dimmitert fra forsvaret. Jeg kjedet meg, og tenkte at jeg kunne sjekke om alt sto vel til på Tribal Wars - kanskje var til og med noen av de gamle vennene mine fremdeles å finne her. Da jeg logget på en dag, la jeg merke til at v15 ville åpne om mindre enn et døgn, så jeg tenkte at jeg jo kunne prøve litt der også. Dagen etter glemte jeg faktisk ut å bli med på verdenen straks den åpnet, så jeg var først å finne på v15 noen timer senere, helt uten en plan for hverken hvor seriøst jeg skulle spille, eller i hvilken stamme.

Det første jeg gjorde var å sjekke rankinglista for stammer. Der fant jeg Dope og jeg fant Teemo. Uten å ha sjekket kartet eller medlemslistene bestemte jeg meg, helt vilkårlig, for å bli med i Dope. Jeg sendte mail til Stian/Tyren hvor jeg rett og slett skrev "yo, slenger du over invite?". To mail og en wikilink senere var jeg inne i Dope. En rykende fersk stamme jeg ikke visste noe om.

Nå vil jeg gjerne få lov til å gå litt off topic her, fordi det er en liten detalj med denne historien jeg vil at dere skal vite. Jeg synes nemlig at Stian får ufortjent mye kritikk, og at han også fortjener litt ros. Stian kjente nemlig igjen nicket Jato Link fra en HP-verden. Hvorfor? Fordi jeg hadde adlet ham der. Hvordan adlet jeg ham? Gjennom min favoritthobby: Backstabbing. Jeg hadde riktignok ikke hatt noe med ham å gjøre på den verdenen, men vi hadde vært i samme stamme/allierte (jeg husker ikke helt) og da jeg gikk over til fienden adlet jeg ham umiddelbart. Jeg gikk nemlig inn i den HP-verdenen med mål å lage så mye støy og bråk som mulig. Ekte douchebag med fakenick, med andre ord.

Hvor vil jeg så med denne historien? (Bortsett fra å få meg selv til å se slem ut.) Jo, poenget mitt er at Stian, på tross av at han kjente igjen nicket mitt, slapp meg inn i Dope. Den handlingen reflekterer fra mitt ståsted mye av det Stian gjorde riktig som leder i Dope, men også mye av det han gjorde feil.

Stian kjente mange. Han stolte på mange, og han var venn med mange. Gjennom hele Dope sin levetid ble det stadig sluppet inn latestarters i stammen. Alle hadde de vist seg som gode spillere tidligere, men ikke alle virket like engasjerte på v15. Likevel; Stian slapp dem inn og han hadde tillit til dem. Etter mitt ståsted var det dessverre ikke alle som var tilliten verdig, og det spilte nok en stor rolle i at Dope nå er borte fra kartet.

Men nå foregriper jeg handlingene litt, så la meg gå tilbake til starten av v15. Det var på dette tidspunktet Dope virkelig blomstret. Det var i startfasen vi var nærmest å kunne fylle navnet vi selv hadde valgt - Definition of Perfection. I startfasen gjorde vi alt riktig. Vi samarbeidet godt, ledelsen var aktiv og flinke til å informere spillerne om hva som foregikk. Jeg søkte meg selv inn i ledelsen, og fikk stilling som baron og angrepskoordinator. Vi hadde en liten aksjon mot James Gatsby hvor vi sendte katapulter på byen hans, noe som slik jeg ser det viste noe av potensialet stammen faktisk hadde. Vi knuste også MO i krigen (selv om de ødela mye for seg selv ved å spille skittent spill og brenne diplomatiske broer før de var klare for det).

Jeg er av den oppfatning at Dope falt sammen utelukkende på grunn av indre stridigheter. Det var flere faktorer som spilte inn.

For det første hadde vi ekstremt uregelmessig diplomati. Vi hadde tidlig IAP med Ultima, men endte opp med å rekruttere 4-5 av dem og la resten forsvinne til andre stammer. Vi hadde allianse med LO.DT, men den forsvant fordi vi ikke klarte å legge frem vårt syn på deres rekruttering av flyktningen Passive Menis på en god og reflektert nok måte.

Vi hadde mange som ville mye, men etterhvert ingen som ville nok.

Da jeg begynte på universitetet trakk jeg meg ut av ledelsen. Samtidig forsvant også Synchroniser ut av ledelsen. Vi hadde, sammen med Tyren og The Vigilante (og tidvis også gertpe), vært kjernen i ledelsen. Plutselig var 2/4 av kjernen borte, og dette skapte et hull jeg tror resten av ledelsen ikke var beredt på å fylle. Stian har enkelte gode lederegenskaper, men han er ingen autoritær person. Av den grunn trengte han sterke personligheter med seg i ledelsen. Da vi forsvant ble det derfor vanskelig for ham å både ta avgjørelser så vel som å informere resten av stammen om disse avgjørelsene. Stian hadde ikke tid eller evne til å være den øverste lederfiguren, uten å ha aktive og ivrige nestledere direkte under seg. Dette burde han innsett, men da han ikke gjorde det burde noen fortalt ham det. På tross av dette mener jeg at uansett hvor mye man vrir og vender på fakta, kan ikke Stian klandres for at Dope gikk under. Det var nemlig en mye mer sentral grunn til at stammen gikk i dass enn manglende lederskap.

La oss regne litt på tidligere faktorer. Jeg har nevnt at Stian slapp inn mange, at han stolte på mange og ga mange tillit. Jeg har nevnt at mange ikke nødvendigvis hadde gjort seg fortjent til denne tilliten. Jeg har også nevnt at det var mange i stammen som ville mye, men ingen som ville nok. Til slutt har jeg også nevnt at ledelsen etterhvert ikke var godt nok definert og autoritær nok.

Legg dette sammen, og man får en nedadgående spiral. Man får rett og slett oppskriften på hvordan skape nok misnøye til at det ender opp med at en eller flere bryter ut av stammen. For å si det med få ord, så falt Dope på grunn av spillere som var villige til å kritisere, men ikke til å komme med konstruktive forslag. Spillere som mer enn gjerne reflekterte rundt hva som var galt og hvorfor, men ikke hva som kunne gjøres med saken.

Dermed vokste misnøyen seg større og større. Mens enkelte gjorde sitt beste for å opprettholde moralen brukte andre mesteparten av sin tid og sin tilstedeværelse på å undergrave ledelsen og integriteten til stammen. Kanskje ville de det godt, kanskje ønsket de å hjelpe stammen, men uten noen som helst konstruktive ideer til forbedring skjedde det motsatte. Jeg vil i grunnen si at det på mange måter gikk troll i ord. Fokuset på misnøyen skapte mer misnøye. Fokuset på negativiteten skapte negativitet. Fokuset på det noe manglende ønsket om å hjelpe sin neste gjorde at færre og færre gadd å bidra.

Det var, som sagt, en nedadgående spiral. Og det ble klart for samtlige at Dope ikke ville overleve. Man kan si mye om måten Dope til slutt forsvant på, men de færreste kan ha vært overrasket.

Jeg synes skjebnen Dope til slutt led var fryktelig trist, og ikke minst urettferdig. Da jeg reduserte mitt engasjement i stammen var Dope langt bedre enn de øvrige stammene på v15. Vi var en sammensveiset gjeng med gode og aktive medlemmer, god stemning og stor vilje til å hjelpe sin neste. Jeg la ned mye arbeid i Dope. Jeg satt mange timer og diskuterte, planla og reflekterte. Og nå, etter at jeg vet hvordan alt til slutt gikk, angrer jeg ikke på det. Dope var fantastisk. Men selv om utgangspunktet var så bra, endte det altså så dårlig. Kanskje var det også passende – typisk, vil noen muligens si – at det da var nettopp jeg og mitt valg om å forlate som ble den utløsende faktoren for at Dope ikke lenger er å finne på v15.

- Dere kunne jo valgt å blitt i Dope, hvorfor endte valget med fienden Teemo?
Slik jeg så det så var det for sent å redde Dope. Da vi omsider forlot Dope (noe vi på forhånd hadde vurdert lenge) var stammen allerede i ferd med å flate ut i vekst. Medlemmer sluttet, var inaktive og forlot stammen også før vi dro. Dope var et synkende skip, og som kaptein må man visstnok stå ved roret til krabbene har slurpet i seg siste rest av øyeeplene dine på havets bunn. Men jeg var ikke kaptein.

Jeg skrev «visstnok» i avsnittet over, ettersom jeg ikke er enig i martyrkulturen som har utviklet seg på TW.no. Dette er et strategispill der interaksjon med andre er vel så viktig som ren kraft og størrelse på kontoen. Det er ingen skam å ha en plan B. Det er kanskje feigt. Kanskje er det også dårlig gjort å forlate andre i stikken, men det er lov. Det er en del av spillet. Jeg har dårlig samvittighet ovenfor de jeg adlet kort tid etter å ha forlatt stammen, men jeg føler ingen skyld. Det er en del av spillet, og det er den delen som etter min mening gjør Tribalwars mest spennende. Man kan aldri forutse hvordan en verden vil ende. Stammefrenden din i dag kan være morgendagens fiende, og det er helt greit.

Kort fortalt valgte vi å forlate Dope av grunnene nevnt i forrige spørsmål, sammen med verdiene (eller mangel på verdier) jeg har beskrevet ovenfor. Jeg føler vårt valg kan rettferdiggjøres, selv om våre handlinger kanskje ikke kan det.

Når det gjelder Teemo var det mer eller mindre tilfeldig at de rett før erklærte krig mot Dope. Det var noe jeg trodde ville skje, men ikke visste med sikkerhet. Uansett sto valget mellom Teemo og LO.DT, som var de to eneste andre store stammene på v15 da Dope falt sammen. Vi valgte til slutt å søke oss til Teemo ettersom det er den stammen vi føler står sterkest på v15.

Vi kunne selvfølgelig ha dannet en egen utbryterstamme – en fjerde stormakt på v15, men det har vi rett og slett ikke tid til. Hadde jeg hatt tid til å lede en utbryterstamme hadde jeg også hatt tid til å redde Dope før det gikk som det gikk. Vi ønsker ikke å være ledere. Vi vil foreløpig bare være en brikke i spillet. En brikke vi nå håper har falt på plass.

- Hvor fornøyd er du med din nåværende stamme?
Kjempefornøyd! I Teemo er jeg tilbake til den positiviteten og ståpåviljen jeg den siste tiden savnet i Dope. Teemo står sterkt samlet, de har fornuftig diplomati og de jobber tett sammen. Jeg har enda ikke fått anledning til å innprente Tribe>Self begrepet i stammen, men jeg tror heller ikke det er nødvendig. I Teemo jobber alle for hverandre, og for stammens beste. En imponerende stamme, med en herlig blanding av erfarne storspillere og lærevillige ferskinger. Nå gleder jeg meg bare til å bli bedre kjent med folk flest i stammen.

- Hvem ser du på som dine viktigste sammarbeidspartnere på V15?
Sauelort. Så lenge samarbeidet får anledning til å fortsette slik det har gjort til nå på v15.

Jeg vil også nevne -UW- som en potensielt sett viktig samarbeidspartner i tiden fremover. Endelig kan jeg samarbeide med gjengen nord for meg, og ikke bare krangle med dem!

- Hvilken konto ser du på som din største fiende, eller største motstander om du vil, på verden 15?
Sauelort. Dersom noe skjer slik at Teemo og LO.DT av en eller annen grunn skulle havne i krig, vil hun bli en formidabel fiende. La oss håpe det aldri skjer. Jeg tror også hun vil bli hovedmotstanderen til topprangeringen i sluttfasen av denne verdenen.

- Du nevner mulige fremtider og mulige fiender samtidig som du forteller om viktige sammarbeidspartnere - hvordan forventer du at V15 sin fremtid vil utspille seg?
Jeg ser flere mulige scenarioer for v15 videre. Vi har fått 2 store lederstammer som ligger ganske jevnt på rank 1 og 2. Som de fleste sikkert vet er disse to stammene allierte med hverandre.

Det betyr at vi har muligheten til å vinne en verden på rekordtid, men det betyr og så at vi kanskje før eller siden vil stå ovenfor en ny stor krig - Teemo mot LO.DT. Det er veldig vanskelig å skulle forutse hvordan en verden vil utvikle seg videre, spesielt uten å trokke på noen sine tær. Likevel vil jeg tro at vi på slutten av verden 15 vil stå igjen med en klar vinner. Om det blir enten Teemo eller LO.DT, en blandingsstamme av de to eller en helt annen stamme er for meg umulig å si.

Jeg tror dessverre ikke at stammene som ligger bak Teemo og LO.DT har noen mulighet til å heve seg og bli den ubestridte ener på v15, men jeg tror det finnes muligheter for dem til å vinne verdenen som en slags sidekick til hovedvinneren, nesten slik HG var på verden 7.

- Hvis du ser tilbake på hva du har gjort på V15 så langt, er det noe du skulle ønske gjort annerledes?
Det er alltid mye man skulle ønske man ikke hadde gjort, eller eventuelt gjort annerledes.

Som spiller var min største tabbe å forsøke å bryte ned -UW- ved en enkel mail, og i "panikken" jeg håpte skulle følge å prøve å adle en 5k by av dem. Da mistet jeg nesten hele nuket mitt, noe som satte veksten min tilbake noe enormt. Heldigvis er jeg back on track nå, men i ettertid viste det seg som et fryktelig dumt valg. -UW- var sterkere og bedre enn forventet. Kudos til dem for det. Og til han som her på forumet påsto at jeg kunne ta ned -UW- alene: Du tar helt feil.

Som stammemedlem i Dope kunne jeg nok tatt tak i problemene i stammen på et så tidlig tidspunkt at de aldri hadde utviklet seg til å bli så store at de ødela stammen. Jeg kunne også ha gjort en større innsats for å finne en arvtager til min rolle i ledelsen, slik at ikke Tyren ble sittende med en så stor del av ansvaret. Da ville trolig v15 sett veldig annerledes ut nå.

- For å få en litt morro, løs og useriøs avslutning på intervjuet, hvem på topp 20 tror du har høyest IQ, og hvem tror du drikker mest kaffe?
Haha, om man regner total IQ på kontoen vinner nok vi på Jato Link - vi er jo så himla mange. Om man derimot regner ut snittIQ'en per spiller på en konto må jeg nok si at TheMrSondre stiller veldig sterkt.

Angående kaffe har jeg en følelse av at DONslask holder godt og vel 50 brasilianere i sving på plantasjene der borte. Ellers har man jo intervjueren selv, her:
[17:55:07] Ole: brb, skal lage meg kaffe

Jeg takker for det som ble et overraskende langt og interessant intervju.
 
Sist redigert:

HeLLoWeeN

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
253
Synes godt du kan stille som intervjuer, Ole :)
Var et bra intervju, og du har ikke hatt alt for mange spørsmål så det blir tungvindt å lese gjennom. Eneste er at Joakim kunne skrevet litt kortere om seg selv, selv om det også er veldig bra skrevet fra Joakim sin side :)
 

Jato Link

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
590
Hva kan jeg si? Jeg er glad i å snakke om meg selv :p

Om folk ikke gidder å lese masse vås om meg så er det smart å hoppe over spørsmål 1!
 

Kim il pos

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
23
Herlig intervju, en liten kommentar vedrørende v3: Det var ikke bare de 40 innleggene fra Mario Bros. som sa "Vi er best!". I tillegg til dere hadde man jo DOGZ, BoS og til dels Yakuza som kjørte samme stil. Savner egentlig denne fine "Vi er best!"-bitchingen. Mulig vi ikke ser den lenger fordi alle er inneforstått med at Teemo er best. Vel, vi er best.
 

DeletedUser

Guest
Likte godt dette intervjuet :)

Og liker meeeget godt det at du innrømmer feil man har gjort opp gjennom tidene, er alt for mange som forsøker og skyve de tingene under "teppet" :)

Men du burde ta deg tid til og bli kjent med medlemmene i den nye stammen din så du kan finne ut om noen der er medlem av Mensa feks :D
 

timon og pumba

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
2
Veldig bra intervju ole (yes) kanskje du skal intervjue flere seinere?:awesome:
Og veldig bra svart Netland. (yes)
 

gertpe

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
253
Bra intervju, bra svar.....men den med IQ, den burde vært droppet. Alle vet at IQ, beregnes forskelligt. Men veldig god og interessant lesestoff.
 

Kileren10

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
63
Må si meg enig med alle over meg. Flott intervju, godt svart, og interessant å lese! En klar 10'er fra meg! (nod)
 

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
Det var et veldig flott intervju! Imponert!

Men må jo kommentere på en ting her:

"Jeg vil si at dualsystemet vel i grunnen ikke har fått veldig mye kritikk. Selv har jeg bare sett gertpe uttrykke seg negativt til dualordninger, men han har til gjengjeld gjentatt seg selv en del ganger."

Nå har jeg vel personlig også kritisert dualsystemet en del ganger, så det er verdt å nevne at Gert ikke er den eneste som ikke liker det.
 

TrAnxZ

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
297
Bra intervju, bra svar.....men den med IQ, den burde vært droppet. Alle vet at IQ, beregnes forskelligt. Men veldig god og interessant lesestoff.
Det var ment som en enkel spøk, noe du også kan se hvis du leser svaret Joakim skrev. For ordens skyld så kan jeg si så mye som at dette spørsmålet måles etter noen spesiell IQ-skala, måtte det være Cattell eller Wechsler. Har ikke tenkt å starte, eller legge opp til, en diskusjon vedrørende det. Bra at du likte intervjuet. :)

Det var et veldig flott intervju! Imponert!

Men må jo kommentere på en ting her:

"Jeg vil si at dualsystemet vel i grunnen ikke har fått veldig mye kritikk. Selv har jeg bare sett gertpe uttrykke seg negativt til dualordninger, men han har til gjengjeld gjentatt seg selv en del ganger."

Nå har jeg vel personlig også kritisert dualsystemet en del ganger, så det er verdt å nevne at Gert ikke er den eneste som ikke liker det.
Ja, jeg har i alle fall fått med meg en god del kritikk av det. Mye av denne kritikken har oppstått som et resultat av instillingene og markedsføringen i forkant av HP8. Tror ikke Joakim har fått med seg alt dette. Hyggelig at også du likte intervjuet. :)
 
Sist redigert:

Jato Link

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
590
Nei det er riktig, Ole. Jeg forholdt meg til kritikken som har florert på v15-forumet, v15-skypechatter og ingame v15.
 

Reisverket

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
203
Suverent intervju! Endelig kvalitetslektyre på v15 forumet. Fint å få dere inn i Teemo også.

Ps: Mulig dere sovnet fra speiderne deres, men skyld ikke på at dere sov da vi adlet dere! (rofl)
 

Jato Link

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
590
Ps: Mulig dere sovnet fra speiderne deres, men skyld ikke på at dere sov da vi adlet dere!

Nei, vi ble så flaue at vi ga opp nærmest uten kamp. Makan til fiaskorevolusjon skal man se lenge etter.
 

DONslask

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
103
Angående kaffe har jeg en følelse av at DONslask holder godt og vel 50 brasilianere i sving på plantasjene der borte.


Nærmer seg 50 ja, men ikke helt der enda!
 
Topp