Intervju med Torquemada

dg44

Intervjuer V14
Reaksjonspoeng
308
Intervju med Torquemada

Forord

Heisann! Er en stund siden sist intervju nå.. Det har litt med irl og dvs andre ting.. Men nå har jeg endelig fått til et intervju med Tom på Torquemada:)

Tom er en veldig erfaren og god spiller som har spillt i hele 5 år! Han skriver godt og håper alle liker intervjuet :)


Hva er din tw historie ?

Min TW-historie er en fortelling med mange uviktige øyeblikk, så jeg skal forsøke å kun holde det i korte trekk.

Det hele startet med at jeg ble gjort kjent med spillets eksistens av en venn, og da valgte jeg å forsøke det selv også. v2 var da den nyeste verdenen, og siden den ble foreslått, startet jeg altså der. Jeg spilte noen uker under mitt opprinnelige nick, DarkNeO, og syntes spillet virket spennende. Kompisen min kjente også rank 1 på v2, Ganondorf, og det syntes jeg var utrolig kult.

Jeg startet å skrive PM-er til Ganondorf, og han lærte meg slike enkle ting som å sende adelstog. Det var et konsept jeg ikke hadde blitt kjent med på egenhånd til da. Da jeg ble med i KoWL som var understammen til Domini, som begge var fiender med ROME-familien, førte det til at jeg ble adlet ned, ettersom mine få byer var plassert i deres område.

I løpet av denne perioden hadde jeg kommeg meg inn i ledelsen til KoWL, som hadde en felles ledelse med Domini som var kalt Det Runde Bord. Der ble det fortalt at den opprinnelige eieren av kontoen Torquemada (Tore Hund) måtte slutte pga. IRL, og at kontoen var åpen for å bli tatt i mot av en ny eier. Kontoen hadde da litt over 100k poeng, som altså var flere titalls tusen mer enn det jeg hadde klart å skaffe meg selv.

Derfra gikk det bare fremover for meg, jeg var endelig i et område med mange stammefrender, og hadde en lett forsvarlig front der jeg kunne adle fritt. Så da gjorde jeg det.

Etter noen dager ble jeg leder av Domini, muligens fordi jeg tok over lederens konto, og ingen ønsket å lede. Kontoen klatret seg til noen millioner poeng, før jeg til slutt så at stammen begynte å forfalle sakte men sikkert. Det var kun noen aktive medlemmer igjen, og jeg forsto at dette ikke var noe som skulle vare for evig.

Jeg tok derfor meg selv og mine mest lojale spillere over til en av våre daværende allierte, Elite (Elite Universe). Der ble jeg Baron, og endte mine dager med litt over 7 mio poeng, og rank 1 i ODA.

Det konkluderer min første verden, som egentlig er den jeg føler har gjort størst innflytelse på meg som spiller så langt i min historie.

Ellers har jeg selvsagt vært innom verdener som v3 og v4, der jeg spilte på to andre topp 20-kontoer i tillegg til topp 20-kontoen min på v2. Dette var meget tidskrevende, spesielt i en tidsperiode der KA ikke eksisterte.

Deretter sluttet jeg på alle tre verdener i slutten av 2009, logget ut for siste gang i begynnelsen av 2010.

Så var jeg altså borte i en god stund. Jeg dukket opp igjen først rundt starten av v9, der jeg skulle være med å spille igjen. Etter Utøya klarte jeg ikke fortsette, så da ble den verdenen lagt på hylla. Jeg klarte likevel ikke holde meg unna TW, og dukket opp igjen for å prøve lykken på v8 og v10, jeg forsvant fra disse to verdenene også ganske fort, da jeg ikke klarte å holde det gående over lengre tid. v8 vendte jeg til slutt tilbake til etter å ha blitt nesten helt internadlet, og fikk derfor være med på å vinne verdenen til tross for at jeg hadde vært borte i noen uker. Jeg var vel muligens innom HP2 en gang rundt det tidspunktet, men jeg klarte ikke holde det gående her heller, likevel holdt Vetle nok liv i kontoen til at vi kom over målstreken og var med å vinne denne verdenen også.

Så ble det nok en pause for meg, denne ble også lang.

Jeg vendte først tilbake til TW 6. desember 2012, og da startet jeg på v12. Jeg husker jeg skrev en god del med Fuzz, som da var på Erdem, og det endte opp med at jeg hoppet inn i -RE-. Der ble jeg kastet inn i stamme som var gradvis begynt å falle sammen, og da jeg hadde bevitnet mange slike tilfeller tidligere, var jeg skuffet over å se dette skje med denne stammen også. Men jeg hadde driv, og tok over lederroret i stammen. Vi hadde mange tap, og mange seire, men jeg er likevel stolte over hva vi utrettet med så få aktive spillere. Etter noen måneder med herjing kom jeg og lederen for CKH, vår eneste fiende, frem til at vi skulle merge for å bli ferdig med en verden der alle egentlig hadde meldt seg ut. Ingen av oss var tilbøyelige til å gi opp, til tross for at det ikke var en verden noen ønsket å spille mer. All energien hadde bare forsvunnet i løse lufta fra hele verdenen.

Så da merget vi, og adlet restene som var, det endte med min andre seier på .no, som også var med Torquemada-nicket. Her endte jeg opp som rank 3 som spiller, og det følte jeg meg fornøyd med.

Like etterpå ble jeg fristet til å starte på v14, med lovnader om at jeg skulle slippe ledelsesverv her også, og bare kunne fokusere på å være en vanlig spiller. Ikke klarte denne lovnaden å oppfylles, men jeg er likevel stolt over å ha hatt muligheten til å lede en gjeng dyktige spillere her på v14.

v14 sin historie skrives fortsatt i skrivende øyeblikk, og det er spennende å se hvert pennestrøk ta plass.


Hvorfor valgte du å spille v14?

Jeg valgte å spille v14 da det var den første verdenen til å starte etter at v12 var vunnet, og jeg fortsatt hadde driv til overs. I tillegg til lovnader om at jeg skulle få være vanlig spiller, var dette noe som gjorde at jeg synes dette var en spennende verden å starte på. Til tross for at jeg foretrekker bueverdener.


Hvorfor valgte du MytH?

Det var vel rett og slett den stammen som fikk kloa i meg først. Jeg var i tvil på om jeg ønsket å starte på en ny verden, da jeg var usikker på om det kom til å holde seg verdenen ut. Så mange ganger tidligere har stammer falt sammen før en seier kunne bli oppnådd. Men antallet gode kjenninger i stammen fikk til slutt overtalt meg om at dette var noe jeg ønsket å bli med på. Er helt klart ikke et valg jeg angrer på.


Fortell litt om deg selv..

Jeg jobber med IT og Nyhetsgrafikk i NRK Sápmi, og bedriver fritiden min med TW, LoL/DOTA2, alt mulig andre spill som faller meg inn, og sitter også og leser en del artikler i perioder. Driver også med rap i perioder jeg har tid til overs.


du er jo en veldig erfaren spiller som har spilt veldig lenge. Har det blitt mange endringer av spillestil opp gjennom årene? I så fall på hvilken måte?

Nei, den grunnleggende spillestilen har fulgt meg helt fra v2-tiden, den har nok ikke endret seg drastisk fra da. Det eneste som har forandret seg er at jeg ikke sitter med 65% def nå mer, da jeg kan forsvare meg på andre måter enn ved stacks, og derfor ikke har bruk for slike overveldende mengder def som jeg gjorde før i tida. Ellers har jeg alltid vært en offensiv spiller, og har vel brukt mye av tiden min på å perfeksjonere den spillestilen som jeg trives best i. Og med årene har det bare blitt bedre og bedre.

Hva synes du er bra med v14? Hva er dårlig med v14?

Det som er bra med v14 er at det er mange aktive spillere som ønsker å vinne denne verdenen. Det er også en del småstammer som kan påvirke utfallet i en viss grad, og det har jeg savnet fra andre verdener siden v2. Det er også ganske jevnt mellom de to avgjørende sidene på v14, og det fører til at det blir noe ekstra spenning ift. hvordan dette utspiller seg.

Det som er dårlig med v14 er halveringer, og at det ikke er en bueverden. Ellers er jeg fornøyd med innstillingene.


Hva synes du om konkurransen Inno har satt opp? Burde det være valgfri påmelding?

Det ville vært mye ekstra arbeid for InnoGames å implementere en funksjon der man er nødt til å melde seg på for å delta. Dette er en konkurranse som alle spillere i utgangspunktet er ment til å delta i, men dersom man ikke ønsker å delta, så lar man bare være å bry seg om konkurransen, den utspiller seg jo uten at du behøver å følge med på den likevel.

Så vil de som synes konkurransen er stilig få delta på den så mye de skulle ønske. I perioder føles det som at spillere klager på ting bare for å ha noe nytt å klage på. Disse konkurransene utgjør såpass liten forskjell på en verden, at jeg ikke synes det er noe galt med at den gjelder alle i utgangspunktet. Funksjoner som utgjør en langt større forskjell i det faktiske spillet av en verden, kjøp av adelsplasser, halveringer, og ekstra ressurser. Dette er funksjoner som faktisk påvirker selve spillet i større grad, og dette er jeg enig i at blir veldig ensidig rettet mot de som faktisk har penger til å bruke på dette spillet. Jeg vet også at det er mange som ikke ønsker å bruke penger på slike ekstrafunksjoner, men er nødt til å gjøre det for å utjevne forskjellene som oppstår dersom man ikke tar del i det.

Selve konkurransen har jeg ingenting i mot. Jeg føler at denne konkurransen var bedre gjennomført enn tidligere konkurranser InnoGames har satt opp, og det liker jeg.


Hva er den sterkeste og svakeste egenskapen til MyTH?

Samhold er nok den sterkeste egenskapen til MyTH.
Sterke personligheter kan til tider være negativt, så det er nok den svakeste.
Selv om denne egenskapen som oftest er en positiv ting.


Hva slags type spiller er du? Hvilken strategi bruker du?

Er ingen ukjent ting at jeg er en offensiv spiller. Hvilken strategi jeg bruker? Det er mye forskjellig. Jeg er en ganske dynamisk spiller, og selv om jeg har benyttet visse strategier i mine tidligere dager av TW, har jeg altså falt mer og mer bort fra det. Jeg ser an hva som passer best for situasjonen og agerer deretter. Det tror jeg er en av grunnene til at jeg ofte ser resultater.


Slik jeg har forstått det så spiller du solo. Har du noen gang vurdert en dual?


Nei, det vil jeg ikke si at jeg har. Jeg føler egentlig at dersom man ikke klarer å spille solo, så gjør man seg nesten ikke fortjent til å skryte av hva man har utrettet, da det uansett er en brøkdel av kontoens milepæler.

Den dagen jeg ser dualspillere skryte av sine prestasjoner på denne måten: "Jeg var en to/tre/fjerde/femtedel av denne rank X kontoen på verden X, så jeg vet hva jeg snakker om. Etc. etc." Da skal jeg muligens se på dualspillere i bedre lys.

Foreløpig føles det for meg som at mange skryter på seg bragder de ikke har noen rett til å skryte om.

Det er bare min personlige mening, og dersom det er noen der ute som spiller dual, har jeg mest sannsynlig ingenting i mot dere som spillere eller individer, og jeg forstår at behovet av og til er der.

Men når du ikke skaper noe på egenhånd, blir det veldig dumt å ta alt som er utrettet i fellesskap og skryte av det som egne prestasjoner. Det blir litt som at jeg skulle skryte av alt Norge har utrettet siden jeg fylte atten, da jeg også ble en del av det skatteytende fellesskapet. Jeg tar det litt som en selvfølge at et fellesskap skal klare å utføre små jobber sammen, uten at dette er like nevneverdig som enkeltprestasjoner.



Hvordan holder du motivasjonen oppe? Det må jo være rimelig tøft å spille solo til tider.

Jeg tror nøkkelordene er stahet og vinnerinstinkt.

Dersom jeg spiller noe, spiller jeg som oftest for å vinne, og møter jeg motgang, er jeg for sta til å gi opp.

Det handler egentlig bare om hva man setter av forventninger til seg selv.
Alle kan spille solo, til og med de med mindre tid. Det handler kun om å bruke tiden effektivt, og komme med alternative løsninger på problemstillinger underveis.


Hvilken spiller er din største motstander? Hvorfor?

Føler ikke at jeg kan plassere noen på plassen som min største motstander for øyeblikket. Alle som er i front mot meg er jo mine motstandere på likeverdig vis, det er uansett kun dette som betyr noe. Det blir spennende å se om noen utmerker seg på positivt vis i løpet av denne krigen.


Kan du fortelle litt om bakgrunnen for navnet Torquemada?

Nå var det jo ikke jeg som laget denne kontoen i utgangspunktet, men Torquemada var altså navnet til en kjent inkvisitor fra Spania på 1400-tallet.


Hva skiller MyTH fra andre stammer?

En gjeng med spillere av klasse, der flerparten er veteraner fra v2-tiden og tidligere. Det er ingen andre stammer på v14 som har en så stor andel av veteraner og andre kjente spillere som MyTH, men det behøver jo ikke være en avgjørende faktor.

Hva ser du på som din beste egenskap?

At jeg setter stammen før meg selv.

Hva er dine framtidsplaner på v14?

Har vel ingen andre umiddelbare planer enn å spille til vi vinner.

Er det noe du synes kunne vært bedre med tribalwars?

Foreløpig synes jeg egentlig at TW har implementert det meste av funksjoner jeg har savnet da jeg startet, så det eneste hadde vært å forbedre disse funksjonene. Ellers føler jeg jo at de har implementert litt for mange premiumfunksjoner som direkte påvirker spillet. Så uten disse hadde TW nærmest vært perfekt.


Hva var ditt favorittprogram på tv da du var liten?

MacGyver...


Klinkekuler Vs Pokemon

Pokémon!


Etterord

Personlig synes jeg Tom svarte veldig godt på spørsmålene.. Jeg vil takke deg for intervjuet, Tom :)

Ellers håper jeg at dere andre likte intervjuet...
 

Capitan22

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
247
Tusen takk for et interessant og flott intervju :)
Alltid gøy å lese om spillere du ikke kjenner, men som du egentlig føler du kjenner litt ..hehe :)
Takk Tom for gode svar!
 
Topp