Jehovas Salmer og Bibeltekster

Status
Stengt for ytterligere svar.

Jehovas Vitner

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
48
Dagens bibeltekst!

I Joh 6:53-53 sa Jesus: ”Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis dere ikke spiser Menneskesønnens legeme og drikker hans blod, har dere ikke livet i dere. 54. Men den som spiser mitt legeme og drikker mitt blod, har evig liv, og jeg skal reise ham opp på den siste dag.”
 

DeletedUser

Guest
ok, dette har ikke noe på et offentlig forum å gjøre, spør du meg. dette passer bedre på din personlige tavle, enn her. og det har ikke noe med at jeg er satanist, og er motstander av religion. off topic eller ikke, dette hører hjemme på et religiøst forum, ikke her, da det kan minne om propaganda for din religion.
 

jeeeeeeright

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
109
Jeg har tenkt nøye på denne tråden og kommet fram til at den får stå inntil videre, i alle fall så lenge trådstarter tillater kommentarer på tekstene som legges ut.
 

DeletedUser

Guest
Nesten litt "redd" får å spørre..
HVa mener du egentlig med dette da???
 

DeletedUser

Guest
Jeg har tenkt nøye på denne tråden og kommet fram til at den får stå inntil videre, i alle fall så lenge trådstarter tillater kommentarer på tekstene som legges ut.

så da står det altså fritt frem for meg å legge ut sitater og slikt fra MITT trossyn? Jeg ser muligheter her... ^^
 

jeeeeeeright

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
109
For all del... Men hold det saklig og evt i en egen tråd.
Jeg ser ingen forskjell i om noen vil lovprise guder eller idrettsutøvere som sitter å pisser (ofte kalt fotballspillere i europa) under off-topic.
 

DeletedUser

Guest
uansett, dette bibelsitatet her gir inntrykk at kun kannibaler får evig liv. ikke engang i de satanistiske skrifter finner man noe så lite appetittelig, og lite menneskevennlig..
 

DeletedUser

Guest
330px-Touched_by_His_Noodly_Appendage.jpg


[video=youtube;g1jJ-ttrSd8]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g1jJ-ttrSd8[/video]

ok, dette har ikke noe på et offentlig forum å gjøre, spør du meg. dette passer bedre på din personlige tavle, enn her. og det har ikke noe med at jeg er satanist, og er motstander av religion. off topic eller ikke, dette hører hjemme på et religiøst forum, ikke her, da det kan minne om propaganda for din religion.

Kan man fra det anta at Dakky også er satanist?

Dagens bibeltekst!

I Joh 6:53-53 sa Jesus: ”Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis dere ikke spiser Menneskesønnens legeme og drikker hans blod, har dere ikke livet i dere. 54. Men den som spiser mitt legeme og drikker mitt blod, har evig liv, og jeg skal reise ham opp på den siste dag.”

Jeg elsker Bibelen. Den skyter seg selv så fullstendig i foten. I dette verset finner man...
  • Kannibalisme
  • Ett løfte om en zombieapokalypse
  • En implisitt trussel
  • Diskriminering, da mange ikke vil få vite om dette "budskapet"

Dette er vel årsaken til at katolikkene tror de drikker blodet og spiser kjøttet til Jesus en gang imellom. Av og til blir jeg veldig lettet over at de tar feil, alle disse religiøse.
 

TrAnxZ

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
297
The Church of the Flying Spaghetti Monster ble grunnlagt I 2005 som en protest mot religionsundervisning I delstaten Kansas. Dette ble gjort gjennom et åpent brev fra Bobby Henderson til utdanningsetaten i Kansas, hvor han først kritiserte undervisningen av intelligent design, med andre ord de ‘religiøse’ alternativene til evolusjonsteoriene. I brevet argumenterer han for at undervisningen undertrykker evolusjonsteorien, da hovedvekten i undervisningen var intelligent design. Brevet er på mange måter sett på som utgangspunktet for religionen. I brevet argumenterer Bobby Henderson argumenterer at hvis kristendommen skal undervises med fokus på at religionens innhold er sann, skal også hans egen religion undervises.

Religiøst aktive i Church of the Flying Spagetti Monster kalles Pastafarister, da religionen baserer seg på at et flygende spagettimonster er det guddommelige vesenet i verden. Religionen har også elementer de fleste ser på som absurde troselementer, dette er slik som at naturkatastrofer som global oppvarming, jordskjelv og orkaner er forårsaket av en reduksjon i antallet pirater i verden. Det som er viktig med dette er at alt er forklart, både i vitenskapelig og religiøst lys. Religionen kan derfor forklares gjennom den substansielle definisjonen, altså innholdet i religionen. Religionen argumenterer mot at aldersmåling er gjennom karbondatering viser feil resultater da spagetthi monsteret tukler med resultater, og derfor ikke kan brukes for å motbevise elementer som strider mot Pastafarisme. Vitenskapelig forklarer de dette gjennom en statistisk sammenligning gjennom antallet pirater, og gjennomsnittstemperaturen på Jorda.

Som de fleste forstår, så er dette en religion som baserer seg på det absurde. Religionen drar ut det ukjente og uforklarte av religionsbegrepet og danner en ny religion hvor dette er dratt til et på mange måter absurd nivå. Men på en annen side har religionen som formål å framstå som en reell religion. Pastafarismen baserer derfor mange av elementene i religionen sin på andre religioner, ofte kun med en liten vri.

For eksempel tilber de et spaghettimonster i stedet for gud. Dette er for å sende et budskap om at «hvis du kan tro på en usynlig gud, kan jeg tro på et usynlig spaghettimonster». Religionen har som motto å være «minst like sannsynlig som de andre» ved at de har like mye «bevismateriale». For mange kan det derimot være vanskelig å tro på pastafarismen på grunn av de litt spesielle elementene. Disse elementene kan du lese mer om i gospelen om det flygende spaghettimonster. Her beskrives skapelsesberettningen, selvfølgelig med en liten vri, historien bak piratene som "urfolket", samt de fleste andre elementene man finner i dagens religioner.

Niniam Smart kom opp med teorien om de religiøse dimensjonene. Disse fungerer ut fra en substansiell forståelse av religionsbegrepet, og ordner innholdet i religioner i syv forskjellige dimensjoner. Denne teorien får fram bredden i hva religion kan være, samtidig som at det er et nyttig analyseverktøy for å få fram særpreg og dominante sider ved en religion. Her er Pastafarisme sett i lys av de syv forskjellige religiøse dimensjonene:

  • Den rituelle dimensjonen
    • Pastafarister har ingen spesielt viktige riter eller kulter. Dog har de noen eksempler på kultiske handlinger, slik som øl og pasta på fredager.
  • Opplevelsesdimensjonen
    • For mange riter i en religion kan det være knyttet sterke følelser, og det er nettopp de religiøse forholdene som er sentrale i religionen for mange. I pastafarisme er det sterke følelser for pirater.
  • Den materielle og estetiske dimensjonen.
    • Pastafarisme har ingen spesielle ting relatert til denne dimensjonen da de ser på slikt som litt ‘overflødig’. Pastafarismen fokuserer på å ha en ‘fri’ religion.
  • Fortellingsdimensjonen
    • Pastafarismen baserer seg på sett og vis på brevet fra Bobby Henderson til undervisningsetaten i Kansas, i tillegg til at religionen har den hellige boken/dokumentet ‘the Gospel of the Flying Spaghetti Monster’. Primært så baserer religionen seg på kommunikasjon og fortelling gjennom internettmediet.
  • Læredimensjonen
    • Pastafarismen har kun én dogme, og det er at den ikke har noen dogmer – eller som det står på deres hjemmeside: «By design, the only dogma allowed in the Church of the Flying Spaghetti Monster is the rejection of dogma. That is, there are no strict rules and regulations, there are no rote rituals and prayers and other nonsense. Every member has a say in what this church is and what it becomes.»
  • Den etiske dimensjonen
    • Nært knyttet til religionens lære står deres etikk, det vil si moralen. Pastafarisme sin oppfatning av etikk står på mange måter i kontrast til andre religioners oppfatning. I pastafarismen er religion basert på etikk, og etikk er ikke basert på religion. På den måten faller denne dimensjonen på sett og vis bort.
  • Den sosiale dimensjonen
    • Mens muslimer møtes i mosker og reiser på pilgrimsreise til Kaba, så møtes pastafarismene mer gjennom internettmediet. Religionens egen nettside finner du på http://www.venganza.org/. En stor mengde av tilhengerne er ateister, da religionen for mange opererer som en ‘mock-religion’, en religion som prøver å absurdifisere og på mange måter latterliggjøre religionsbegrepet. Det er ingen offisielle tall for antall tilhengere til pastafarismen, og det er mye på grunn av at man ikke trenger å melde seg inn, men bare godta religionen som sin egen.

Grimlock, det du nå gjør gjør faktisk tull ut av en virkelig og eksisterende religion som argumentert for ovenfor. Ja, FSM (Flying Spagetthi Monster) anerkjennes som en religion i en rekke land, og dette er bevist gjennoms den bekreftelse som religion i USA (rettere sagt staten Kansas), samt flere land hvor innbyggere har fått dispensasjon til å ha på seg en spagetthi-sil på passfoto og bilde til førerkort. Vil derfor på prinsipielt grunnlag be deg om å respektere denne religion i tillegg til religionsfrihet.
 

DeletedUser

Guest
Grimlock, det du nå gjør gjør faktisk tull ut av en virkelig og eksisterende religion som argumentert for ovenfor. Ja, FSM (Flying Spagetthi Monster) anerkjennes som en religion i en rekke land, og dette er bevist gjennoms den bekreftelse som religion i USA (rettere sagt staten Kansas), samt flere land hvor innbyggere har fått dispensasjon til å ha på seg en spagetthi-sil på passfoto og bilde til førerkort. Vil derfor på prinsipielt grunnlag be deg om å respektere denne religion i tillegg til religionsfrihet.

På hvilken måte har jeg gjort narr av min egen religion ovenfor her? Ved å legge inn propagandamateriale som jeg fant på Kirkens egen hjemmeside?

Dessuten, jeg trenger ikke bevisst jobbe for å latterliggjøre religion. Det eneste jeg trenger å gjøre er å beskrive hva de står for.

Vi pastafarianere omfavner vår latterlighet.

Nei, det er hun ikke. Hvorfor du kan anta noe sånt, vet jeg ikke. Men nei, hun deler ikke mitt syn.

Potensielt fordi dere bor sammen, og det ikke er uvanlig at samboere deler verdenssyn. Muligens også fordi du skal ha sagt at dere begge er det i en annen samtale noen henviste til for en evighet siden. Men pytt sann.
 

nicehunter

loyal and honor
Reaksjonspoeng
445
Det fine med religion e at alle har forkjellige syn på den. OG folk må få tro det de vil uten at andre skal dømme dem spør du meg. Selv om du mener den e idiotisk mener kansje andre at det ikke e idiotisk. E det som e fint med mennesket vetdu alle har forkjellige :)

E et ordtak som heter

har du ikke noe fint og si så la vær og si det ;)
 

DeletedUser

Guest
Det fine med religion e at alle har forkjellige syn på den. OG folk må få tro det de vil uten at andre skal dømme dem spør du meg. Selv om du mener den e idiotisk mener kansje andre at det ikke e idiotisk. E det som e fint med mennesket vetdu alle har forkjellige :)

E et ordtak som heter

har du ikke noe fint og si så la vær og si det ;)

Det er enkelt forskjelligheter jeg ikke mener er fint. For eksempel de som liker å lemleste kjønnorganene til småunger. Eller diskriminering. Eller de som mener at synd er arvelig. Eller de som bruker religion som en måte å undertrykke mennesker på. Eller de som ønsker å fremme sin religion som noe alle må følge.

Selvfølgelig, dette gjelder de færreste religiøse. De aller fleste tar bare feil. Men det som virkelig irriterer meg er de som mener at man ikke skal få uttrykke sin mening om religion, fordi noen kan bli såret. Det er en vesentlig forskjell på det å angripe person, og det å angripe noen oppfatninger en person har.

Det er også verdt å merke at hvis alle bare si "fine" ting, så ville det neppe skjedd mye konstruktivt i verden. En seriøs diskusjon som en form for meningsutveksling, derimot, vil jeg våge å påstå at er utelukket positivt. Også om religion.

[spoil]
Our-Discussion.jpg
[/spoil]
 

DeletedUser

Guest
Potensielt fordi dere bor sammen, og det ikke er uvanlig at samboere deler verdenssyn. Muligens også fordi du skal ha sagt at dere begge er det i en annen samtale noen henviste til for en evighet siden. Men pytt sann.

ahh.. der ser man hvordan din hjerne fungerer. jeg har aldri sagt noe slikt, det er noe du har funnet på selv. kanskje fordi det passer deg slik? antakelser er ikke det samme som fakta Grimlock, du bommet stygt der.
Men fra deg så forventer jeg meg ikke annet heller.
 

DeletedUser

Guest
ahh.. der ser man hvordan din hjerne fungerer. jeg har aldri sagt noe slikt, det er noe du har funnet på selv. kanskje fordi det passer deg slik? antakelser er ikke det samme som fakta Grimlock, du bommet stygt der.
Men fra deg så forventer jeg meg ikke annet heller.

Og der ser man at din hjerne ikke fungerer, siden den tydeligvis ikke fikk med seg hva jeg skrev. Jeg sa aldri at du sa det direkte til meg, men heller at noen sa du hadde sagt det. Så allerede der er det (minst) et feilledd mellom oss.

En antakelse er det heller ikke. Ei heller er det løgn fra min del. Men så forventet jeg meg ikke noe mer enn en passiv-aggressiv respons fra deg, som ved flere andre anledninger har oppført deg både irrasjonelt og negativt ovenfor meg.

Men la oss heller se på din respons på spørsmålet. Har du noen grunn til å juge? Vel... Det skinner jo gjennom at du misliker meg, så der har vi én grunn. Så er det det at negative assosiasjoner som de fleste kobler til satanister ikke er ønskelig for en CM, så det er åpenbart ikke i Dakky sin interesse at det skulle komme ut dersom hun hypotetisk sett var satanist.

Kort oppsummert: Forventet jeg en fornuftig respons fra deg? Nei. Fikk jeg det? Nei. Var den underholdende? Jupp!
 

DeletedUser

Guest
jeg har ingen grunn til å lyve. at du ikke liker at CM tør å gi deg smekk og jekke deg ned når du er for teit, er vel DIN grunn til å lyve og slenge mest mulig dritt om ho. men jeg kan forsikre deg om at Dakapo slett ikke deler mitt syn.
og at jeg misliker deg, hvem har sagt det? noe du har funnet ut av selv, eller har noen sagt DET også til deg? i så fall vil jeg anbefale deg at du heretter dobbelt-sjekker kildene dine.. du er som vanlig full av deg selv, og tror du vet alt. feil igjen..
 

DeletedUser

Guest
jeg har ingen grunn til å lyve. at du ikke liker at CM tør å gi deg smekk og jekke deg ned når du er for teit, er vel DIN grunn til å lyve og slenge mest mulig dritt om ho. men jeg kan forsikre deg om at Dakapo slett ikke deler mitt syn.

Dakky våger å, hva sa du, gi meg smekk eller jekke meg ned?

...ahahahahahahaha! Oh please do enlighten me.

Jeg presenterte akkurat et par gode grunner du har til å lyve, så... uhm, blir du aldri lei av å ta feil?

og at jeg misliker deg, hvem har sagt det? noe du har funnet ut av selv, eller har noen sagt DET også til deg? i så fall vil jeg anbefale deg at du heretter dobbelt-sjekker kildene dine.. du er som vanlig full av deg selv, og tror du vet alt. feil igjen..

Badass på skype skrev:
du er bare et lite troll som elsker å plage andre, i mangel av et sosialt liv og nettverk

[spoil]
FP2862-BIG-BANG-THEORY-bazinga.jpg
[/spoil]

Du er så søt når du tar feil :)
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp