Diskusjon Mentorhjelp

MrVictor

Aktivt medlem
Reaksjonspoeng
31
Hva sier dere til å starte en slags mentorhjelp for nye spillere?


Etter noen år i dette spillet så har jeg skjønt at det er mange nye spillere som skulle hatt en god veileder de første månedene de spiller.
Jeg tror dette vil minske frafallet på TW og få nye spillere til å holde ut litt lenger. Noe som dette spillet sårt er avhengig av.
Har vært borti dette i andre nettspill, og der har det vært utelukkende positivt.


Til dette vil vi trenge en som kan koordinere og styre alt sammen.
Nedenfor vil dere se en modifisert tekst som jeg har tatt fra et annet nettspill.



Trenger du hjelp for å komme deg videre i TribalWars?

I denne tråden prøver vi å finne en mentor som kan hjelpe deg, enten du er nybegynner eller har vært med en stund allerede. Målet er hjelp til å komme godt i gang, eller å komme et steg eller to videre.

Dette er stedet for å melde deg enten som lærling eller som mentor.

Ønsker du å delta?

Fyll ut følgende informasjon

- Mentor eller lærling.
- Hvem du er (nick og verden).
- Hvor lenge du har spilt Tribal Wars.

Legg gjerne til informasjon om det er noe spesielt du ønsker hjelp til.

- Hvis du er mentor, si hvor mange du kan være mentor til.


Hvem egner seg som mentor?

En må selvsagt være interessert i å hjelpe til, og i tillegg være relativt godt tilgjengelig på PM. Det bør normalt ikke gå så veldig mange dager mellom hver innlogging. En må ha noenlunde kontroll på de grunnleggende ting i TribalWars. Husk at en mentor er en rådgiver. Hold fokus på de enkle ting,


Bruk av tråden

I denne tråden er det meningen at mentorer viser seg tilgjengelige og lærlinger viser ønske om hjelp. Ikke bruk tråden til å koble mentorer og lærlinger direkte, men la det gå gjennom en eksternt vedlikeholdt kø-ordning. Dette er også mer en koordinasjonstråd enn en diskusjonstråd.
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Høres gøy ut. Vil trenge noen til å koordinere, men jeg er sikker på at en av våre kjære moderatorer med glede vil ta på seg den lille ekstrajobben! :)

Dersom dette gjennomføres er det vel også noe det burde reklameres litt for IG ved hjelp av et nyhetsbrev ( sammen med andre ting som kanskje burde nevnes i et slikt nyhetsbrev, selv om forslagene der har blitt ignorert... ).

- Hvor lenge du har spilt Hattrick.

Jeg antar det er spillet du kopierte teksten fra? :razz:
 

MrVictor

Aktivt medlem
Reaksjonspoeng
31
Forhåpentligvis vil moderatorene ta på seg jobben, ja. Da vil vi også få en overtager med en gang om den ansvarlige skulle slutte. Å finne mentorer tror jeg heller ikke blir et problem, da det er mange ildsjeler som brenner for TW her. Jobben til den som tar på seg dette ansvaret vil jo derfor bli meget lett :)

Er vel mulig å informere nye brukere i den velkomstmeldingen som man får ved oppstart. Da vil vi jo kanskje få mer aktivitet på dette forumet generelt også.
 

DeletedUser

Guest
vi spillere

jeg kan selvfølgelig være mentor for noen nye spillere :)
 

DeletedUser

Guest
Ikke alle som har en stamme som er komptente nok til det vettu!
 

DeletedUser

Guest
Støttes for all del. Ikke alle som kommer inn i en god nok stamme med en eller flere erfarne folk første gangen de spiller..
 

DeletedUser

Guest
Personlig mener jeg at dette er noe som bør ordnes ingame i stammene, men for all del...

Om det bare var så vel...

Faktum er at de aller fleste nybegynnere ikke ender opp i stammer som har nok peiling til å organisere noen form for nybegynnerhjelp. Jeg sier ikke at det ikke hadde vært spillere som kunne lært bort en ting eller to i de fleste stammer, men å få det organisert på noe vis er det ikke sikkert de hadde vært i stand til. De fleste stammer som ville tenkt ut og prestert såpass er antakelig stammer som satser på spillere som har erfaring fra før.

For ikke å snakke om initiativ. Dessverre er mange nybegynnere jeg har støtt på ikke veldig villige til å søke ut til omverdenen. Det er det egentlig mange andre som er også, ofte på grensen til at det blir vanskelig å skille folk som har litt peiling fra folk som ikke har det. Jeg har vært i stammer som har fått meg til å lure på om folk i det hele tatt forstår hva den blå sola betyr, og det kan være litt vanskelig å få folk til å forstå at det er mulig å få hjelp til ting. Mentorideen skiller seg ut ved at man her samler sammen folk som ønsker å hjelpe og folk som ønsker å lære, og kobler dem sammen. Og sørger for at de som vil lære vet hvordan de skal lære. For slik som det er nå blir nybegynnere praktisk talt kastet ut i en verden hvor de mer eller mindre må klare seg selv - eller det kan i det minste virke sånn. Noen finner en stamme, noen finner hjelp i stammen sin, noen greier å lære nok til å klare seg. Men det ville vært fint om alt dette ble mindre overlatt til tilfeldighetene. Spesielt nå som folk begynner å bli så erfarne at verdenene nesten er avgjort før de starter.

Jeg støtter ideen om mentorhjelp. Hva med noen form for retningslinjer eller en form for liste over hva mentorer bør lære bort? Eller iallefall hva de bør kunne noe om? :)
 

DeletedUser

Guest
Det er jo svært mange ting som kan læres bort, både lovlige og ulovlige ting, så kanskje retningslinjer er lurt ja. Når det kommer til hvilke forskjellige typer stammer som finnes, så er det helt sant at ikke alle stammene er solige på oppfølging, være både det ene og det andre. Det finnes flere nybegynnerstammer der man rett og slett ikke vet hvordan organisere slikt eller at man ikke har nok kunnskap om TW i seg selv.

Selv startet jeg en slags "Fadderordning" i min egen stamme som fungerte meget bra.

Tilbake til hvem som skal ta jobben da. Finnes det nok frivillige som er villige til å ta denne jobben?
 

Dakapo

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
392
Jeg liker ideen om hjelper/mentor til nye spillere, men å gi jobben til teamet er jeg ikke så veldig med på. Heh!
 

DeletedUser

Guest
Grovt forslag til retningslinjer for mentorer;

  • Nogenlunde velformulerte - det må tross alt være mulig å skjønne hva de prøver å fortelle.
  • Minst et halvt år med erfaring - bare for å ha en minstegrense. Viser også litt stabilitet.
  • Mestre grunnleggende ferdigheter som tagging, sniping, farming, bruk av faner og timing.
  • Alder? Litt skeptisk på den selv egentlig.

Tilbake til hvem som skal ta jobben da. Finnes det nok frivillige som er villige til å ta denne jobben?

Kanskje. Men det er nok en del som ville meldt seg frivillig dersom det ble annonsert IG, eller i det minste på nyhetsoversikten. Verdt et forsøk, er det ikke? :razz:

Jeg liker ideen om hjelper/mentor til nye spillere, men å gi jobben til teamet er jeg ikke så veldig med på. Heh!

Jeg tror nok MrVictor siktet til det å koordinere dette. Leke litt match-maker mellom de som ønsker å hjelpe og de som trenger hjelp. Strengt tatt ikke verdens mest krevende jobb, og så lite som skjer på forumet så burde gå greit. Dere er tross alt syv med forumrettigheter her, og fire som kun driver på forumet :razz:
 

DeletedUser

Guest
Jeg liker ideen om hjelper/mentor til nye spillere, men å gi jobben til teamet er jeg ikke så veldig med på. Heh!

Tenker det at vanlige spillere kan ikke organisere dette selv, dere må hjelpe til med det. Men, vanlige spillere kan derimot ta på seg mentor jobben, det handler bare om å finne en bra ordning. Syntes du kan sende dette til inno å høre hva de syntes om det, om det er gjennomførbart (noe det selvfølgelig er). store ting som det her kan gå veldig sakte om ikke dere moderatorer hjelper til litt.
 

paalodin

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
159
Jeg liker ideen om hjelper/mentor til nye spillere, men å gi jobben til teamet er jeg ikke så veldig med på. Heh!

Å så positive vi er da :) Smil litt også.

Hvis du leser forslaget trenger de noen til å organisere dette som HAR rettigheter her på forumet.

Jeg er ihvertfall positiv til forslaget og liker ideen din.
 

DeletedUser

Guest
hvis

hvis en lager en tråd der vi som har tid og vil være med på dette blir skrevet opp hadde vi kommet langt..

kanskje en mod endrer litt på velkommst hilsen in-game så alle de nye blir informert
 

DeletedUser

Guest
Kan alltids gi meg moderatorrettigheter, hvis ingen i teamet gidder. Eventuelt gjøre meg til forum admin. Jeg lover å misbruke rettighetene jevnt og trutt.
 

paalodin

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
159
Kan alltids gi meg moderatorrettigheter, hvis ingen i teamet gidder. Eventuelt gjøre meg til forum admin. Jeg lover å misbruke rettighetene jevnt og trutt.

Støttes.

Gi meg rettigheter også som assistenten til Mikkel. (clapping):party:
 

MrVictor

Aktivt medlem
Reaksjonspoeng
31
Personlig mener jeg at dette er noe som bør ordnes ingame i stammene, men for all del...
Dessverre er ikke dette like enkelt som det var før i tiden. På V1 og V2 kjente ingen hverandre, noe som gjorde at man kom i en stamme med helt ukjente spillere, som igjen gjorde at man var nødt til å lære opp hverandre.
Eneste måten dette skal kunne være mulig på er å ikke ha valg av himmelretning. Noe jeg er veldig for at vi burde prøve.

Tilbake til hvem som skal ta jobben da. Finnes det nok frivillige som er villige til å ta denne jobben?
Etter hva jeg har erfart så er erfarne spillere mer enn interessert i å få lært opp de nye. Dette gjør jo at de i fremtiden har flere å spille mot, og at spillet i seg selv blir mer spennende.

Jeg liker ideen om hjelper/mentor til nye spillere, men å gi jobben til teamet er jeg ikke så veldig med på. Heh!
Flott at du liker ideen, da gjelder det bare å få den igang.
Den jobben som moderatorene vil ha vil bli å finne en mentor til en som ønsker å lære noe (heretter kalt lærling.) Jeg vil prøve å vise under:



Grimlock har i dette forslaget meldt seg frivillig som mentor.
Jeg ønsker meg en mentor.

I en tråd som vil opprettet til dette formålet vil det være mulig å skrive seg på som enten mentor eller lærling. (Se tekst i første innlegg.)


Der har Grimlock skrevet noe som:

Fyll ut følgende informasjon
- Mentor eller lærling: Mentor.
- Hvem du er (nick og verden): Grimlock - Verden X. (Denne er jeg litt usikker på om egentlig er nødvendig, men tror den må være med for å kvalitetsikre mentorene.)
- Hvor lenge du har spilt Tribal Wars: Jeg begynte med dette spillet lenge før de fleste her i det hele tatt var påtenkt. (Dette er noe jeg faktisk er et troverdig svar, men jeg skrev det mest fordi jeg ikke aner hvilken .net-server som var hans første.)

Legg gjerne til informasjon om det er noe spesielt du ønsker hjelp til.
- Hvis du er mentor, si hvor mange du kan være mentor til: Rundt fem.


Et sted senere i tråden har jeg skrevet noe som:

Fyll ut følgende informasjon
- Mentor eller lærling: Lærling.
- Hvem du er (nick og verden): MrVictor - Verden x.
- Hvor lenge du har spilt Tribal Wars: Jeg begynte for to år siden, men har egentlig aldri forstått meg helt på spillet.

Legg gjerne til informasjon om det er noe spesielt du ønsker hjelp til.
Jeg er en veldig oppegående gutt som tar til meg lærdom veldig lett. Vil gjerne ha en mentor som er ofte pålogget, og som kan gå i dybden på de mest avanserte tingene.


Her kommer da jobben til den som skal ha ansvaret for dette. Når denne personen ser at noen ønsker seg en lærling (i dette tilfellet meg) så skal denne personen finne en passende mentor (i dette tilfellet Grimlock.)
Personen sender da en melding til Grimlock hvor det kanskje står noe som dette:
Hei.
MrVictor trenger en lærling og det virker som om du er en som kan passe han. Vet du har en lærling fra før, men siden du kunne ta på deg fem så håper jeg dette går i orden. Vil du ta på deg rollen som mentor til MrVictor?

Med vennlig hilsen
Denne Personen.


Håper dette var forståelig for de fleste. Er ikke av de beste til å forklare, så bare spør hvis det skulle være noe.
 

TrAnxZ

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
297
Har faktisk vurdert og lage noe slik selv i det siste - veldig bra initiativ!

- Mentor eller lærling.
Mentor.

- Hvem du er (nick og verden).
TrAnxZ.
Har spilt v1 (fler kontoer), v2(thebigbang), v4 (fler kontoer), v5(fler kontoer), v7(makingoutwithgod og camorra) og v9(fler kontoer) HP2 (Session Expired) på .no. Har spilt w49 på .net (f1ref0x). Har spilt v20 (knall22) og HP6(*-:VioletteHouse:) på .se. Har spilt HP1(Doctor Strangler) på .co.uk. Spiller W7 på .us (Jennette Mccurdy.).

Vant w49.net (konto rank 3), HP1 på .co.uk (konto rank 3, baron stamme) og HP2 på .no (konto rank 3, leder stamme).

- Hvor lenge du har spilt Tribal Wars.
4 og 1/2 år.

- Hvis du er mentor, si hvor mange du kan være mentor til.
En. Vedkommende må være aktiv og villig til å lære, samt en hyggelig person.
 
Sist redigert:

DeletedUser

Guest
Burde kanskje hatt en link til hvem man kan kontakte på wiki også da?
 
Topp