Diskusjon Mentorhjelp

DeletedUser

Guest
Er det virkelig slik at dette er et fungerende og effektivt system allerede? Jeg synes ikke det burde legges inn offisielle linker eller tilbud før funksjonen er vel etablert og har vist seg stabil og pålitelig over en viss tid.
 

MrVictor

Aktivt medlem
Reaksjonspoeng
31
Helt enig. Men da burde noen gi klarsignal til å sette igang dette. Og kanskje "ansette" en som kan koordinere opplegget.
 

DeletedUser

Guest
Det som trengs er at noen melder seg frivillig og setter igang :) Det kan være et 100% brukerstyrt opplegg, man trenger verken tillatelse eller velsignelse fra teamet.
 

Dakapo

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
392
Okaay, jeg har drevet og sett litt på dette en stund nå. Likevel er det enkelte ting jeg ikke helt får til å bli.. eh, bra.

Hvordan skal dette ordnes? Det er noen her som sier at vi (teamet) skal dele ut lærlinger og mentorer. Andre igjen sier at det er bedre dersom mentorer selv velger.

Dersom mentorer selv skal velge seg en lærling så er det viktig at alle er åpen for å ta alle. Ikke bare velge ut den spilleren som skriver best f.eks. Alle som sier at dem trenger mentor, trenger hjelp og burde ha like stor sjanse til å få seg mentor.

Skal teamet bestemme hvem som skal være mentor for hvem, så vil det bli ganske vilkårlig. Jeg ville da f.eks bare ha sett på hvem som trenger mentor og hvem som har plass til flere lærlinger og dermed satt dem sammen.


Jeg mener fortsatt at det kanskje burde være et eget forum for dette (underforum til et annet forum). Hvor det står retningslinjer/regler for hva som kreves av en mentor osv. I tillegg en oversikt over alle mentorer, hvor mange lærlinger dem kan ha, og hvem som evt er lærlingen til den mentoren. Skal dette gjøres så må det gjøres på en bra måte. Det holder ikke bare med en god idè som ikke blir gjennomført ordentlig.


Edit; Ja, det wynja sier er også sant. Jeg kan sette opp et forum (om ønskelig), også får noen som ønsker det ta ansvaret for at alle som trenger hjelp får det. Vi i teamet trenger ikke være innblandet i stor grad.
 
Sist redigert:

DeletedUser

Guest
Hvorvidt det burde være teamstyrt eller brukerstyrt kommer helt an på hvem som har viljen og overskuddet til å faktisk gjøre det. Ikke bare å sette igang, men å holde det gående.
 

DeletedUser

Guest
Et forum eller underforum hadde nok vært det beste. Det burde også informeres om dette IG på et eller annet vis, for eksempel gjennom et nyhetsbrev - man kunne nok slenge inn en del annet der óg. Som dette eller dette. En alternativ ordning kunne vært et eget forum, men guideseksjonen som et underforum av dette. Som et opplæringsforum.

I dette forumet kunne man, i tillegg til en klistret tråd med retningslinjer, også ha presentasjonstråder hvor mentorene får introdusert seg selv, og folk eventuelt kan stille dem spørsmål. Gjerne fortelle litt mer detaljert om sine erfaringer så man skjønner at dette kanskje er noen som kan sine ting - det er en del som tror de er veldig erfarne og kan alt når de har hatt 20k poeng på en verden for ørten år siden. Det vil forhåpentligvis sette ting litt i perspektiv.

Jeg stemmer for at det er tilfeldig utdeling av mentorer. For å sørge for at alle kommer med. Det kan jo gjerne være slik at de som skriver dårligst, og virker minst attraktive som lærlinger, er de med størst behov for en mentor.

Når det gjelder hvem som skal styre det kan jeg ikke se for meg at våre fire forummoderatorer er direkte overarbeidet i jobben sin. Men hvis noen andre er motiverte for jobben er det selvfølgelig ingenting i veien for at de gjør det.
 

DeletedUser

Guest
Jeg kan godt hjelpe til å holde det litt i gang, men vil ikke ta på meg noen leder rolle på noen som helt måte.

Jeg mener at en mentor skal kunne velge ut i fra kunnskap satt mot hva læringen ønsker å lære. Ta foreksempel meg, jeg kan alt det grunnleggende, men jeg er ikke så alt for god på script. Så om det er en som har lyst til å lære hvordan man bruker script og en som har lyst til å lære spillet i generelt, da tar jeg på meg h*n som vil lære grunnleggende fremfor h*n som vil lære script uavhengig av alder/skrivemåte, eller hva det enn måtte være.
 
Sist redigert av en moderator:

MrVictor

Aktivt medlem
Reaksjonspoeng
31
Det høres ut som om det er noen spørsmål og usikkerhet rundt dette. Godt. Det betyr at dette er noe vi ønsker. Vi aner bare ikke helt hva vi ønsker. Hvordan vi skal gjennomføre det. Eller hvem som skal gjennomføre det. Jeg vil si at dette er et godt utgangspunkt. Da vi er nærmere en løsning nå enn før tråden ble startet.

Jeg ser dilemmaet om hvordan vi skal knytte lærling til en mentor, og jeg ser absolutt argumentene for begge metodene. Som jeg har sagt tidligere så tror jeg at TribalWars vil få best utnytte av at mentor ikke velger lærling selv. På denne måten vil flest lærlinger få en mentor. Mentorene kommer mest sannsynlig til å rive seg litt i håret. Facepalme flere ganger om dagen. Ja, til og med få en lyst til å kaste pcen ut vinduet og heller skaffe seg et liv. Dette må allikevel til for at vi skal ha tilgang på spillere om 2-3 år på dette spillet. Når det er sagt; vi må ta til betraktning at noen spillere er så håpløse at det bare vil være bortkastet tid for en mentor å prøve og lære han opp.
Her har vi altså fått vår første problemstilling:
Skal vi ha en aldersgrense på dette opplegget?

Det er noen som spør om hvem som skal ha ansvaret for dette. Det har blitt foreslått at teamet skal gjøre det og det har blitt foreslått brukerne. Begge forslagene har positive og negative sider. Skulle en fra teamet ta på seg dette ansvaret, så vil det alltid være en som har et forpliktende ansvar (Yeahright. I hvert fall i teorien.) Skulle denne personen gi seg så vil resten av teamet raskt finne en som kan ta over oppgaven. På den negative siden så kan det nevnes at teamet har et liv utenfor TribalWars, noe som kommer eksepsjonelt godt frem på forumet. At denne ordningen vil være nede i perioder vil derfor ikke komme som en stor overraskelse.

Da kan vi alltids be om at brukerne skal ta på seg dette ansvaret. Med andre ord, brukerne skal passe på at brukerne hjelper brukerne igjen. Uansett hvor komplisert det høres ut, så er det faktisk ikke så veldig dumt tenkt. Så lenge det er en spiller som kommer til å være her en stund som får ansvaret. Den dagen denne personen plutselig får seg kjæreste (eller noe annet utenkelig) så vil han forsvinne. Ikke bokstavelig talt, men jeg tror dere skjønner tegningen. Vi blir da sittende med en super-ordning som ikke har kontroll på. På den andre siden så vil denne personen ha en slik motivasjon og pågangsmot som overgår hele teamet og enda litt til. Og det er kanskje det som trengs.

Jeg har derimot tenkt på noe annet som kan hjelpe. Hva om vi setter sammen en gruppe på 2-4 personer som tar av seg denne planleggingen, og kanskje videre driftingen? Dette vil gjøre at vi får raskere drøftinger og konklusjoner, noen som kan overlappe hverandre og en gjeng som er motiverte til å få til dette.
Den andre problemstillingen vil derfor være:
Skal dette opplegget være teamstyrt, brukerstyrt eller "gruppe-styrt"?

Både eget forum og en sticky-tråd vil fungere. Begge vil bli rotete om de ikke blir kontroller. Begge vil være ryddige og oversiktlige hvis de blir det. Spørsmålet er da hvor mye informasjon man skal ha om dette. Jeg er veldig fan av små forum som er presise, i stedet for store og mange deler og underdeler. Dette er smak og behag.
Hvis vi skal ha et eget underforum med tråder som hver mentor skriver litt om seg selv så kan dette fort føre til slakt. Noe som ikke er så heldig, da det kan føre til at folk ikke tør å melde seg om mentorer. På den andre siden så vil man lettere få en oversikt over hva slags kvalitet det er over mentorene. Dette tror jeg likevel kan anskaffes ved at det er en erfaren ansvarlig som har vært i gamet en stund, og kjenner de fleste av de som kommer til å melde seg som mentor.
Et underforum kan allikevel være å foretrekke da det rett og slett er lettere å diskutere flere temaer. Som for eksempel retningslinjer. Dette er vanskelig å gjøre i én tråd. På den andre siden; hva skal diskuteres når dette opplegget er ferdigfikset og klar til å fly?
Den tredje viktigste problemstillingen som må avgjøres er derfor:
Skal vi ha en sticky-tråd som er presis og fylt med informasjon, men hvor det ikke vil være mulig å diskutere. Eller skal vi ha et underforum hvor det vil være mulig for alle å komme med innspill og forslag, selv om det kan bli litt rotete.
En tredje mulighet kan jo være å gi et underforum til den gruppen som skal arbeide med dette. Hvis det blir konklusjonen av den andre problemstillingen.
 

DeletedUser

Guest
<Veldig grundig post, men noe rot i "siteringen".. :) Just letting you know
 
Sist redigert av en moderator:

MrVictor

Aktivt medlem
Reaksjonspoeng
31
Whaat? Det er bare jeg som greier å rote med så små setninger. Si hva som ble uforståelig, så skal jeg prøve og forklare bedre.
 

DeletedUser

Guest
Mulig det er my bad.. Så ikke helt relevansen til aldersgrenser i teksten din om første problemstilling, så fikk jeg det for meg at det måtte være en feilplassering et sted, og leste resten av innlegget som om avsnittene dine skulle være dine svar på spørsmålene/problemstillingene i stedet for innledninger til dem (som jeg ser nå at det er). Så eneste "feil" blir at første avsnitt ikke egentlig handler om aldersgrenser slik som problemstllingen gjør. No biggie :)
 

MrVictor

Aktivt medlem
Reaksjonspoeng
31
Det er en sammenheng der, men den er så liten at man må ha min forskrudde hjerne for å se den.
Grunnen til at aldersgrense-spørsmålet kommer er for å skape en diskusjon om dette kan være et virkemiddel for å ikke få for unge lærlinger. Da disse er mindre attraktive og vanskeligere å være mentor for. Dette har da en liten sammenheng med hvordan vi skal løse "hvordan fordele lærlingen til mentorene"-problemet.
Jeg ser dog at det var vanskelig å skjønne hvorfor dette spørsmålet kom. Håper det ble litt mer forståelig nå.
 

DeletedUser

Guest
For å fortsette aldersgrensediskusjonen da, så mener jeg det er mer subjektivt enn aldersbasert. Det er mange av de virkelig unge som er svært gode lærlingsmaterialer, og også mange av de noe eldre som er komplett idioter uansett hvordan man snur og vender på det. Og vi vil nok også få idiotmentorer som kommer godt overens med idiotnoobsa uansett hvilken alder de måtte ha, så slik jeg ser det så er aldersgrenser unødvendige.

Jeg ser heller ingen grunn til at de yngste skulle utestenges fra den muligheten det vil være å få en mentor til å hjelpe seg i starten, da ville jeg heller sette dem som en spesiell målgruppe som burde prioriteres.
 

MrVictor

Aktivt medlem
Reaksjonspoeng
31
Jeg er egentlig helt enig. Selv om jeg ikke greier å ha gode samtaler med for unge personer, så betyr det ikke at de udugelig.
For de som har det sånn som meg vil det være vanskelig å være en god mentor for en slik lærling, og da er vi tilbake på spørsmålet om hvordan lærlingene skal fordeles. Da dette er et ypperlig eksempel på en problemstilling som vil komme.

Jeg tror faktisk at forslaget mitt om at en gruppe (la oss kalle den mentorkomiteen) setter seg ned og diskuterer hvordan dette vil fungere best mulig. Etter at de har snakket, diskutert og vurdert de fleste problemstillingene så kan de kommer tilbake med et eksepsjonelt forslag og ordning som vil redde fremtiden til TribalWars.
 
Sist redigert:

DeletedUser

Guest
jeg håper du ikke mener aldersgrense på søkere, jeg har bare skumlest nå.

Jeg og winter hadde diskusjon om alder og modenhet for noen mnd siden, vi må være ærlige, alder og modenhet går IKKE hånd i hånd, det er flere eksempler på det, på godt og vondt. Når en mentor vurderes syntes jeg at alderen skal tas til dømme, men ikke være avgjørende for om h*n er godkjent eller ikke som mentor.
 

DeletedUser

Guest
En ting jeg tenker nå er om dette skal ha en egen seksjon her på forumet litt på samme måte som med moderatorene.

Der har vi først og fremst en presentasjonstråd for hvem som ønsker fast "stilling" som mentor. Der kan mentorene presentere seg selv og sine spesialiteter Da vil det bli enklere å finne frem til hvem du kan lære de forskjellige tingene av, enten det er forsvar, administrering eller andre ting. Der kan man også enkelt få kontakt med vedkommende gjennom PM eller på skype da dette allerede er implementert. Er en slik tråd noe teamet kunne tenke seg å holde oppdatert?
 

DeletedUser

Guest
En annen ting er vel hvor lenge man skal regne med at en mentor skal være bundet til lærlingen sin. En god mentor vil jo alltid ha noe å lære bort, så et slikt forhold kan fint fortsette i flere år. Da får man også lært om alle fasene i spillet.

Kortere læretid hvor man fokuserer på basics vil spre ressursene over flere lærlinger, men det vil bli mer overfladisk og fokusere kun på den fasen eller situasjonen av spillet som lærlingen befinner seg i der og da.

Gotta go. Ekke uten grunn at man står opp så tidlig :)
 

Dakapo

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
392
Her var det stille igjen.
Jeg har i det minste satt opp et "mentorforum" som Grimlock foreslo med guider som underforum. Det er en start.


Edit; retningslinjer burde være greit nok å få til. Det jeg lurer på nå derimot er om det fort kan bli rot dersom hver eneste mentor og lærling skal skrive hver sin tråd om seg selv. Det går jo an å lage en oversikt over alle mentorer og lærlinger å linke til hver av dem selvsagt.
 
Sist redigert:

DeletedUser

Guest
Flott intativ

Det syntes jeg absolutt var et godt forslag, om jeg forsto det riktig.
 
Topp