Diskusjon Nye bidragsytere?

DeletedUser

Guest
For meg føles det naturlig at nye bidragsytere som bedømmes over tid, skal bli lagt til etter hvert som de møter kriteriene for å kunne kalles bidragsytere. Det føles ikke naturlig at tre brukere som tilfeldigvis har litt mye ryktepoeng akkurat da blir lagt til som bidragsytere det øyeblikket kriteriene for å bli det endres til en subjektiv vurdering, for så at det går... hva da? Nesten 9 måneder fra endringen ble satt i verk uten at noen andre oppnår tittelen?

Ryktepoengene skal etter sigende ikke ha noe å si for hvem som blir bidragsytere, men de burde iallefall kunne fungere som veiledende. De aller fleste ryktepoeng blir vel nødvendigvis gitt fordi innlegget har vært et bidrag til forumet på et vis? Vi kan jo ta en kikk på topplisten når det gjelder rykte...

  1. Grimlock (bidragsyter)
  2. varanior08
  3. magic dude
  4. Wynja (bidragsyter)
  5. Villarreal
  6. Redswan
  7. Dakapo (CM)
  8. winterweird (bidragsyter)
  9. kenn93x
  10. paalodin

Som vil si at:
  • 3 av topp 10 i rykte er bidragsytere
  • Bidragsyteren med minst ryktepoeng ligger på 8. plass på lista
  • Samme bidragsyter bør kunne regnes som inaktiv, og har ikke mottatt flere ryktepoeng på lenge
  • Mange av spillerene på topplisten er mest aktive på PnP-delen av forumet (iallefall sist jeg sjekket). Vil dette si at PnP er et mindre verdifullt bidrag til forumet enn lange og utfyllende svar i spørsmålsforumet (som i hovedsak var slik jeg ble bidragsyter)?

Alle på denne listen har 4 grønne prikker eller mer som pynter opp under navnene deres. Og tatt i betraktning hvordan vi fikk de bidragsyterne vi fikk, virker det som at det som egentlig skjedde for 8 og en halv måned siden var noe sånt som dette: Teamet bukket under for presset av argumentene og maset fra en enkelt spiller - Grimlock - opphøyet de spillerne som ble trukket frem som eksempler, og så dyttet alle tanker rundt emnet så langt bak i bevisstheten som mulig. Og det ville jo vært trist om det hadde vært tilfelle.

Spørsmål til teamet:
  1. Er bidragsyterne glemt?
  2. Knyttes det en sammenheng mellom når noen gjør noe positivt på forumet, og at vedkommende kan bli en kandidat til tittelen?
  3. Hva skal til for at en bruker "bidrar" til forumet?
  4. Har dere hatt planer om å legge til flere brukere som bidragsytere?
  5. Er det riktig at en bruker som ikke har gjort noe konstruktivt for forumet på månedsvis skal regnes som mer "bidragsytende" enn brukere som er aktive, skriver gode innlegg, kommer med forslag, deltar i PnP, svarer på spørsmål og i det hele skaper mye mer liv i forumet?

Jeg stemmer for en ny vurdering over hvorvidt forumet er klar for flere bidragsytere. Det er jo koselig å være innehaver av en eksklusiv tittel, men slik ting er nå kan jeg ikke unngå å føle at tittelen min er et produkt av masing og gnåling heller enn at jeg har fortjent den... eller iallefall at den etter hvert har blitt det. Slik jeg ser det er det flere, både over og under meg på rykterangeringen, som hadde passet bedre til tittelen enn meg. Fordi de gjør mer enn å skrive uregelmessige, ukonstruktive innlegg i ny og ne. Fordi de faktisk gjør noe for forumet. Jeg føler at en ny generasjon er på sin plass. Hvis positiv aktivitet på forumet ikke kan knyttes opp mot bidragsytertittelen, hvilken verdi har den da? Hva skal det innebære at man er en bidragsyter? At man var flinke akkurat på det tidspunktet noen begynte å mase? Det høres ganske urimelig ut i mine ører...

Vet ikke om noen egentlig bryr seg om dette temaet nå lenger... men jeg syns iallefall det er på tide med litt forandringer. Flott hvis noen kommer med tilbakemeldinger på dette muligens unødvendig lange innlegget. Greier vi å få i gang en diskusjon rundt dette nå? Hvem er de egentlige bidragsyterne i dag? Og hvem burde ha tittelen? Det må da iallefall være mer enn tre brukere som gjør noe for forumet.

- WW
 

DeletedUser

Guest
DU HATER TEAMET! VÆR SNILL MED TEAMET! DE GJØR SÅ GODT DE KAN!

Ahem. Sorry. Jeg følte bare at noen måtte si det. Veldig bra skrevet, støttes helhjertet.

Selv om jeg vil påpeke at de spillerne jeg dro fram som eksempler ble dratt fram nettopp fordi de var de klart mest aktive til å bidra på forumet.
 

DeletedUser

Guest
Støtter en ny gjennomgang, kanskje også en regelmessig oppdatering. Om det er hver mnd eller hvert kvartal eller noe slikt? Om det er hensiktmessig og utførbart.

Tilleggspørsmål: Er det mulig å ha to titler? Jeg ser jo at jeg er høyt på den lista du poster der og kanskje en kandidat til "Bidragsyter", men fra før fikk jeg nylig en annen tittel. Derfor min undring.
 

Villarreal

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
429
Jeg føler bidragsyter blir en feil tittel å ha for folk som for det meste skriver på PnP-forumet. Ikke fordi jeg synes de (meg selv inkludert) er mindre verdifulle på forumet, snarere tvert i mot, men det blir fortsatt litt feil med akkurat den tittelen. En bidragsyter mener jeg er en person nye spillere med god samvittighet kan ta kontakt med på forumet for råd o.l. Personlig er jeg ikke interessert i å ha en slik tittel.
 

DeletedUser

Guest
Jeg skal vel være enig med deg at en som prater masse PnP-"tull" som folk liker, kanskje ikke nødvendigvis er en bidragsyter.
Men f.eks Jazcan, som lager fine lister og statistikker, kunne vært en bidragsyter i PnP-format.
 

Villarreal

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
429
Jeg skal vel være enig med deg at en som prater masse PnP-"tull" som folk liker, kanskje ikke nødvendigvis er en bidragsyter.
Men f.eks Jazcan, som lager fine lister og statistikker, kunne vært en bidragsyter i PnP-format.

Det er jeg enig i. PnP er for meg den viktigste delen på forumet her, men synes ikke man trenger en tittel for å skrive der. Jeg skriver der utelukkende for min egen og min stammes del, og noen ganger for å få litt liv på verdenen. :tunge:
 

DeletedUser

Guest
Nå skal det nevnes at tittelen bidragsyter opprinnelig ble utformet for stas, slik at noen skulle ha noe å strekke seg etter når det gjaldt å være gode å bidra til forumet, og at tittelen skulle knyttes opp mot et visst antall ryktepoeng... Senere ble den siste delen fjernet, og det med at bidragsytere skal være pålitelige spillere som nybegynnere kan spørre om hjelp, ble slengt på lasset et sted på veien... Men jeg ser poenget ;)

Når det gjelder det med tull som folk liker, så er jo det naturligvis grunnen til at vi har den subjektive vurderingen fra teamet sin side. Hvis vi skulle gått for den opprinnelige planen, så ville vi hatt én bidragsyter på forumet nå - Grimlock. Om da selv han hadde oppfylt kravet (husker ikke helt hva det var, 1000 poeng-ish? Har han det?). For ikke å snakke om at innstillingene for hvor mange rykter man kan gi per dag og hvor mange rykter som må gis til andre personer før man kan gi til noen man nettopp ga rykte, antakelig ikke ville blitt endret i det hele tatt hvis ikke temaet hadde blitt tatt opp.

Jeg vil påstå at det også burde gå andre veien. Dersom en person som ligger høyt på rangeringen ikke burde listes som bidragsyter, burde i teorien de som ikke ligger på topp 10 også kunne velges ut etter hva de faktisk gjør for forumet. Pluss at aktiviteten kanskje spiller en rolle.

Jeg må ærlig innrømme at mitt bilde av .no's forum er rimelig grovt ettersom jeg ikke har vært her noe særlig siden sommerferien begynte eller deromkring, så jeg har ikke et soleklart bilde av hvordan ting forløper seg. Men personlig syns jeg bare det begynner å skurre litt. Da bør moderatorer som er innom forumene ganske ofte, og medlemmer som følger med på enkeltforumene, ha mer greie på slik. Det eneste problemet er at dersom noen hadde tatt denne problemstillingen med i beregningen, ville vi antakelig ikke diskutert dette nå. Da hadde sannsynligvis listen over bidragsytere blitt oppdatert etter hvert allerede. Jeg vet ikke om vi skal si at det er teamets ansvar å følge med på hvem som gjør en god jobb, men jeg regner med at det bare finnes fire alternativ når det gjelder hvem som skal ta seg av det:
  1. Moderatorene får i oppgave å følge med på en ekstra ting på forumet
  2. Medlemmer tar bevisst ansvar for å følge med
  3. Vi har regelmessige diskusjoner som denne når det begynner å gå noen måneder siden sist
  4. Ingen bryr seg, saken blir lagt død og "bidragsyter" blir en forholdsvis tom tittel
Kanskje satt en smule på spissen, men hvem bryr seg om den gyldne middelvei nå til dags?

I mine øyne er det naturlig at vurderinger blir foretatt regelmessig og at spillere med tiden får tittelen som direkte følge av dette. Det hadde også vært koselig å definere hvilke (tøyelige) kriterier som bør oppfylles med tanke på hvilke typer bidrag det er snakk om, hvor aktiv vedkommende må være, kvaliteten og hyppigheten på bidragene, osv, slik at man faktisk har noe å gå etter. Jeg stemmer for en form for retningslinjer i de aller fleste systemer, nesten enda mer i systemer som er avhengige av den personlige meningen til ett enkelt eller en liten gruppe personer, fordi mangelen på slikt gjør det så veldig lett å skyve unna avgjørelsene så lenge at man til slutt slipper å ta dem. Og at det blir vanskeligere for noen å ta dem i det på et senere tidspunkt.
 

DeletedUser

Guest
eg synes at de som har skrevet mest på forum. om de e ung eller gammel. preiker tull eller fakta. alle e lik etter guds målestokk (eller nissens) vi burde alle være bidragsyytere
 

DeletedUser

Guest
Når det gjelder det med tull som folk liker, så er jo det naturligvis grunnen til at vi har den subjektive vurderingen fra teamet sin side. Hvis vi skulle gått for den opprinnelige planen, så ville vi hatt én bidragsyter på forumet nå - Grimlock. Om da selv han hadde oppfylt kravet (husker ikke helt hva det var, 1000 poeng-ish? Har han det?). For ikke å snakke om at innstillingene for hvor mange rykter man kan gi per dag og hvor mange rykter som må gis til andre personer før man kan gi til noen man nettopp ga rykte, antakelig ikke ville blitt endret i det hele tatt hvis ikke temaet hadde blitt tatt opp.

Ja, det var 1000, og jeg har så vidt bikket 1000 poeng her for en uke eller to siden.

Så laber som aktiviteten er på forumet nå for tiden så er jeg skeptisk til hvorvidt denne funksjonen har noe særlig for seg. Jeg vil heller ha det slik som det er på .dk hvor alle medlemmene som ikke har en annen tittel (intervjuer, mod, erkespammer) har en tittel avhengig av antallet innlegg man har.
 

Dakapo

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
392
Spørsmål til teamet:
  1. Er bidragsyterne glemt?
  2. Knyttes det en sammenheng mellom når noen gjør noe positivt på forumet, og at vedkommende kan bli en kandidat til tittelen?
  3. Hva skal til for at en bruker "bidrar" til forumet?
  4. Har dere hatt planer om å legge til flere brukere som bidragsytere?
  5. Er det riktig at en bruker som ikke har gjort noe konstruktivt for forumet på månedsvis skal regnes som mer "bidragsytende" enn brukere som er aktive, skriver gode innlegg, kommer med forslag, deltar i PnP, svarer på spørsmål og i det hele skaper mye mer liv i forumet?

  1. Glemt? Njei, glemt er det ikke. Vi har egentlig bare ikke satt oss ordentlig ned for å finne ut hvilke kriterier det skal være til bidragsytere. Eller om vi i det hele tatt skal fortsette med det.
  2. Ja, over en litt lengre perioder så. Det vil si at selv om en bruker kommer med gode innlegg to-tre dager på rad, betyr ikke det nødvendigvis at h*n blir bidragsyter.
  3. Godt spørsmål. Det henger egentlig litt sammen med svaret mitt på det første spørsmålet ditt. Hvordan bidrar noen egentlig? Er det med å komme med gode guider? Forklaringer på hvordan ting fungerer - både ingame og på forumet? Er det en bruker som tar seg tid til å hjelpe nye brukere på forumet som ikke kjenner til spillet så godt i stedet for å være frekk og spydig? Svaret er nok ja.
  4. Foreløpig nei.
  5. Nei.

Grimlock kom med et greit forslag om å la antall innlegg bestemme hvilken tittel man får. Ikke spesielt vanskelig å aktivere heller. Kanskje noe som er verdt å ordne?
 

DeletedUser

Guest
"Grimlock kom med et greit forslag om å la antall innlegg bestemme hvilken tittel man får. Ikke spesielt vanskelig å aktivere heller. Kanskje noe som er verdt å ordne?"


Mener det var nevnt i prossessen før ryktepoengene kom, eller helt i starten, også. Men uansett høres det fortsatt ut som en bra ide for min del.
 

jeeeeeeright

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
109
Jeg er i alle fall redd for at det vil føre til haugevis av nye innlegg bare for antallet sin del.
Ren spam slår vi allerede ned på, men det finnes jo mange gråsoner.
 

DeletedUser

Guest
Jeg håper det vil føre til nye innlegg bare for innleggenes skyld. Så lenge moderatorene er på det i begynnelsen, så vil folk bli tvunget til å gi nogenlunde konstruktive innlegg. Forumet kunne trenge litt mer aktivitet.

[spoil]
constructive.png
[/spoil]
 

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
Må vel egentlig si meg enig her. Bidragsytere bør kanskje kunne bli valgt av samfunnet her gjennom en liten avstemning kvartalmessig, noe som tilsynelatende vil være enkelt å gjennomføre?
Muligens kan det også være automatisert ift. oppretting, stengning, og bytting av titlene. (Noe som forøvrig også bør være mulig å gjennomføre.)

Så kan det innføres vanlige rangeringer ift. antallet posts man har. Driver man med spamming vil man jo uansett få infractions, omsider bli utestengt for en periode, og også få innlegg slettet. Med andre ord skal dette i teorien skulle kunne unngås ganske enkelt.

~Tom,
Signing off. (Ikke egentlig)
 
Topp