Project Collect har vunnet Verden 27!

Kalou

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
160
Offisielt har det blitt, og med seierkravet i boks, er det vel på tide å opprette denne tråden.

Jeg skal prøve å oppsummere V27 fra forskjellige synsvinkler, for å få et så objektivt bilde som overhode mulig. Derfor har jeg prøvd å få kontakt med representanter fra alle de store stammene som har vært involvert, og påvirket V27 i størst grad. Om noen er uenige i det som blir skrevet, er dere hjertelig velkommen til å diskutere, og eventuelt rette på historien. Det er ikke alt jeg kan svare på, men det meste har jeg sannsynligvis oversikt over. Collect er vinnerne av Verden 27, samtidig som jeg har mest informasjon fra den skuta, og det vil dermed være mer historie fra Collect enn de andre sidene, dessverre. En oppsummering av oppsummeringen vil stå etter oppsummeringa


Til å begynne med forteller jeg min egen oppstartsperiode. Jeg startet Verden 27 etter å ha spilt noen speedrunder. Jeg hadde nylig flyttet til Bø for å studere økonomi, og jeg hadde ikke så voldsomt mye å finne på de første dagene. Dermed fant jeg frem de gamle TW-hanskene og begynte smått med bygging og farming.

Det var få kjente som fortsatt spilte. Faktisk tror jeg at Myh var den eneste jeg prata med de første dagene. Myh ga meg noen navn som hun kjente igjen, og som kom til å legge merke til dersom jeg var innom forumet regelmessig. Det gav meg en idé. Dermed satte jeg meg ned og skrev et lite innlegg på forumet hvor jeg skrøt hemningsløst av meg selv. Dette skapte selvsagt reaksjoner, og jeg fikk en hel masse dritt slengt tilbake. Det meste gikk altså etter planen. Folk fikk øynene opp for meg, og på forumet fikk jeg vite at naboen min, Kreiz, var en dyktig spiller. Den informasjonen var akkurat det jeg var ute etter; jeg fant ut hvilken nabo som var verdt til å sende noen meldinger til.

Jeg og Kreiz fikk en grei tone. Han skulle holde seg unna meg, og jeg skulle gjøre det samme. Ukene gikk, og vi nærmet oss adels. I mellomtiden hadde jeg samtaler med en annen i nabolaget. Nemlig Ras al Ghul. Selv om jeg hadde en avtale med Kreiz, var jeg absolutt ikke sikker på om han ville holde den ettersom jeg ikke hadde stamme, og ville være et enkelt mål. Jeg og Ras hadde noen meldinger frem og tilbake, og vi fant ut at det beste var å bli kvitt Kreiz.

Planen fungerte. Kreiz sendte en adelsmann på Ras som ble dodget. Jeg fikk rapporten, og backtimet. Kreiz ble clearet, og morgenen etter sendte adlet Ras al Ghul byen til Kreiz. I ettertid har jeg fått høre at roxor backtimet Kreiz noen dager tidliger tidligere, og dette gjorde naturligvis jobben vår enklere. Den morgenen var starten på et lite eventyr. Stammen Project Collect ble nemlig grunnlagt like før adlingen.

Jeg og Ras al Ghul hadde allerede luftet tankene om stammeplanene våre til hverandre. Det var få stammer som var interessante i området, og som hadde plass til oss begge. Da fant vi like greit ut at vi kunne starte noe sammen. I forkant av stammeopprettingen hadde jeg skrevet brev til spillere i området som hadde over tusen farmeangrep. Noen av disse takket ja, andre brukte lang tid på både å lese og svare, og fikk derfor avslag nå svaret først kom. I løpet to døgn var vi oppe i syv spillere. Av disse fire er Ras al Ghul, Kalou, -Fab og mariusvv fortsatt i stammen, og blant de med høyest aktivitet. Ei drøy uke etter kom også Groverud/The Mercenary inn. Uka etter det kom mamor og roxor. Verden 27 var for alvor i gang, men det hadde også skjedd ting samtidig som Project Collect oppstod:


The Horde

The Horde var en gjeng med spillere som kjente hverandre fra IRL. Stammen som lå i øst fikk etter hvert søknader fra mange hold, og de mest overbevisende søknadene fikk tilgang i stammen. Uten voldsomt mye erfaring fra det å være leder gjorde Pettulf et forsøk på dette. I starten kjørte stammen safety first, og hadde mye deff. Dette hemmet nok veksten deres, og i ettertid fortalte Pettulf at man kunne utrettet mer dersom man hadde vært litt tøffere i troppeproduksjonen. Allikevel bet TH greit fra seg i starten, og lå fint til på ranklista lenge. De hadde to diplomatiske forhold tidlig på verdnen med PoE og IFO.


Path of Exile

Det ble snakket varmt om PoE på forumet de første ukene. Stammegrunnlegger strenghts hadde fått skryt av bobil, og spillerne som ble medlem skulle vise seg å være navn som gjorde seg lagt merke til på verden 27: 100prosentwinrate, radisson og Synkas har alle lagt igjen spor her. PoE lå sammen med Tlou i sentrum av verden, og de to stammene var grunnleggerne av den såkalte Superalliansen.

The last of us

En stamme som visstnok har spilt på en del verdener tidligere. Tlou lå som tidligere nevnt i sentrum av verden, og hadde haugevis av utviklingspotensialet i alle retninger. Ulempen ved dette er at man må trø varsomt når man velger sine diplomatiske forhold. Tlou forstod nok som de fleste andre at dersom man skulle overleve i startfasen måtte man samarbeide for å ikke bli tatt ut av den største trusselen. De dannet derfor superalliansen helt i begynnelsen av midgame sammen med PoE og IFO.


Inferno

IFO bestod av spillere som sannsynligvis ikke hadde det som skulle til for å nå til toppen. TIG3R var med på å danne stammen, og kontoen levde helt til den siste uka. Dog uten tosifret antall byer. Min dual, Helga, spilte i denne stammen. Etter hva hun har fortalt var stammen voldsomt passiv, og hadde allianser og ingen-angrepspakter i hytt og gevær. Mulighetene for å vokse var derfor veldig begrensede. Hun fortalte meg også at den såkalte superalliansen det ble skrevet om på forumet aldri ble publisert for stammemedlemmene i IFO. Det forteller meg at ledelsen i stammen ikke helt var klar for en slik oppgave, og dette ble sannsynligvis grunnen til at IFO forsvant såpass raskt.


Herberget

Herberget startet verden 27 med et brak. Premiumpoengene og farmingen føk i både øst og vest. I nord-vest fantes det ikke mye motstand, og det meste ble clearet og adlet i oppstarten. Deres enorme vekst sammen med mye snakk på det offentlige forumet gjorde dem til et naturlig mål for hele verden. Man måtte stoppe dem sammen for å gjøre noe. Det kunne se ut som den enkelte stamme ikke ville ha sjans mot overmakten HBT.



Seven Deadly Sins

SDS og Collect kjørte den samme taktikken fra start av. Begge stammene holdt ganske lav profil, og fokuserte på egen vekst. Kontoene i SDS tjente bra på dette. De flinke spillerne fikk vokse seg store, samtidig som de mer uerfarne spillerne fikk med seg fin erfaring til senere verdner. Det er dog ikke tvil om at SDS hadde for dårlige spillere til å være med på å kjempe om seieren. På disse små verdenene, og med så små stammer er man avhengig av alle og enhver. I SDS var det et fåtall som dro resten av stammen.


Superalliansen vs HBT

Den første offisielle krigen på verden 27 startet med et lite brak. HBT hadde allerede fått med seg masse byer fra earlygame, og hadde et klart overtak på verden. Stammene i sentrum dannet derfor en allianse bestående av nesten hele verden. Collect og SDS forsto at denne krigen ikke var noe vits i å henge seg på. Når man har under ti byer, er det ikke optimalt å sende de få nukene man har 12 timer av sted kun fordi man skal bidra i en krig. Kanskje hadde det svekket HBT enda litt til, men i bunn og grunn hadde det hemmet mer enn det ville hjulpet i det langsiktige for SDS og Collect. Alliansen hadde allikevel en uoffisiell IAP med de to nevnte stammene. SDS og Collect seg imellom hadde også en slik avtale, som ble offisiell etter ikke så alt for lenge.

Superalliansen holdt ikke kjempelenge, og etter noen uker begynte virkelig don Bosco og Keiser kontoene å kjenne trøkket. Alene i nord, med støtte fra superalliansen ble presset til slutt for stort. Byene forsvant en etter en. HBT fikk etter hvert fjernet sin bakgård. Tlou, IFO og PoE sine aksjoner hadde vært langt fra godt planlagt og gjennomført, og HBT fant seg fort et nytt mål.

Samtidig som Keiser og don Bosco var under store angrep, fikk også TH trøbbel. Med front både mot HBT og SDS, ble det et solid nederlag. De seigeste av spillerne rømte til rimmen for å gjenoppbygge, men også der ble det problemer da dette var IFO’s område. IAP’en der ble derfor avsluttet, og TH mistet flere av de nyadlede byene sine. Heldigvis for Pettulf og co hadde nå HBT med ZombieFred i spissen fått øynene opp for flotte Infernobyer i øst. Det ga The Horde den nødvendige tiden til å bygge seg opp igjen. Da SDS merket at IFO mistet haugevis av byer, tok de kjapt kontakt med ledelsen. Uten svar ble det gjort kort prosess, og SDS grafset til seg en god del byer. TH fikk også tatt tilbake noen av byene som ble mistet. Dette ble slutten for Inferno.


Bakgrunn for HBT vs Collect

Diplomaten i HBT hadde lenge forsøkt å skaffe seg en alliert som kunne være med på å slippe trykket mot verdenseneren. Tilslutt gikk Collect med på en hemmelig allianse med Herberget på bakgrunn av at stammen skulle få noen byer fra succubus.-kontoen. Collects hensikt med avtalen var å få fred mot HBT mens vi fortsatte med å bygge opp kontoene våre uten å bruke unødvendig mye ressurser på å gjenreise bortkastede nukes. Etter hvert som Collect hadde adlet det meste frem til front mot SDS, Superalliansen og HBT var man nødt til å velge hvem man ville kjempe mot. Vi manglet en del byer helt vest, og var bestemte på å fjerne disse før vi valgte.

Samtidig var spilleren JeppeX i sentrum av kartet, og disse byene kunne gi bra front mot både HBT og superalliansen. Vi så at JeppeX begynte å miste byer, og jeg tok kontakt kjapt for å forhøre meg hvordan det lå an. Spilleren hadde gitt opp, og var ikke særlig interessert i å spille mer. Jeg spurte da pent om å bli satt opp som kontovakt. Etter litt om og men ble jeg tilslutt satt opp. Adelstog og readlinger ble sendt fra Collect, mens jeg snipet det som kom fra HBT. HBT følte seg nok snytt over at vi adlet byene, og ville ha en forklaring på dette. Vi løy, og sa at vi allerede hadde tog på vei da HBT hadde begynt adlingene. Dette er den tingen man kanskje bør være minst stolt av på verden 27.

I Collect ventet man spent på reaksjonene til HBT i dagene som ventet. Vi hadde ingen planer om å erklære krig, og hadde nok et håp om at HBT heller ikke ønsket enda en front. Ting gikk dog som det måtte gå. HBT rekrutterte vårt neste mål, RUAB. Dette var et brudd på den avtalen vi hadde gjort angående rekruttering. Dermed var krigen i gang.



Alle mot HBT!

Superalliansen og Collect fikk et litt tettere forhold. Allikevel ble ikke aksjonene spesielt samkjørte. Vi forsto at Superalliansen hadde begrensede ferdigheter og aktivitet, og valgte derfor å kjøre på egenhånd. PoE og Tlou ble bare bedt om å fortsette trøkket sitt. Vi tok ut RUAB relativt kjapt og effektivt med en aksjon. Moralen hjalp ham dog med å beholde noen få byer, og med de klarte han å adle grått oppe i safeclusteret til HBT. Jeg tror ikke RUAB fikk noe hjelp fra HBT, fordi deffet som sto i byene der var enkelt å trenge igjennom.

Stammen RSC meldte seg på i krigen, men på HBT sin side. Bobil hadde endelig skaffet sin første offisielle allianse. I ettertid har Bobil sagt at stammen var styrt av han selv, og at han følte seg som leder i en stamme han ikke engang var medlem av. Senere skulle de erfare at dette var feil.

HBT lot oss fortsatt være i fred etter krigen, og tok kun imot de små aksjonene vi kjørte mot dem. Kalep forsvarte seg bra, og vi slet med å trenge gjennom den kontoen. Dermed kjørte vi på mot deres allierte for å skaffe flere spillere i Collect front mot HBT. RSC ble relativ grei match, og vi etterlot noen rester av dem ute på rimmen. Det ble altså rask front mot Coller og RUAB igjen. Coller har vel aldri vært kjent for å legge mye innsats etter earlygame, dette ble da enkle byer å ta. RUAB måtte flykte videre opp i HBT-land.


Supeallianseoppløsningen

I denne perioden ble var det mye misnøye i Superalliansen. Verken Tlou eller PoE klarte å komme seg gjennom HBT-muren. 100prosentwinrate hadde gått over til fienden, og de fleste begynte å gå tom for deff. Offensivt hadde de heller ikke mye å bidra med. Synkas i PoE forstod hvor dette bar hen, og hadde allerede tatt kontakt med meg for å forhøre oss om en mulig merge. I Collect var vi åtte kontoer, men vi hadde planer om å merge noen av dem, derfor holdt vi alle muligheter oppe. Jeg og Synkas hadde gode samtaler som virket lovende, jeg ønsket dog å se ting litt an. I SDS hadde man to store kontoer i Lillegutt og Storebror. Jeg hadde allerede skrevet i en måned med Eirik på Storebror-kontoen angående fremtiden til SDS. Eirik mente at det å joine Collect var det som var mest aktuelt for hans egen del dersom han skulle være med på å vinne verden 27.

Dagene gikk, og Synkas sin tålmodighet begynte å gå tom. Vi fikk et ultimatum der man enten merget, ellers ble det krig. Dette var nok tungen på vektskåla som var utslagsgivende. Vi var fortsatt i tenkeboksen angående fremtiden. Vi hadde ikke fått noe klart svar fra Storebror, og Synkas sin idè var noe man visste ble gjennomført. Allikevel valgte vi å ta sjansen på at Storebror klarte å overtale Lillebror for et stammehopp. Dermed ble det krig mot PoE. Sammen med SDS og Tlou ble det gjort kort prosess. Det meste var borte på ei helg. Tlou rekrutterte så restene av IFO i nord, og klarte å etablere et cluster nordøst for sitt eget cluster, hvor de hadde strebet om plass gjennom hele verdenen.


Helomvending

Desember kom, og Storebror var klar for å bytte stamme. Vi ville gjerne ha med Lillegutt over, og hadde tilsynelatende givende samtaler med begge kontoene. Vi fortalte at Storebror kom til å få invitasjon om ikke lenge, og vi ønsket å vite hvordan vi skulle gjøre videre mot HBT og videre med alliansen vi hadde. SDS og Lillegutt virket positive, og ville bare ha noen dager på å komme til en avgjørelse om hva som ville skje. Dagene gikk uten særlig god fremgang. 04.00 den 04.12 ble Storebror kicket fra SDS, og Oxcyder forlot Collect til fordel for SDS.

I forkant av dette hadde jeg og Oxcyder hatt en diskusjon hvor jeg stilte spørsmål til hans innsats på v27. Vi to hadde allerede hatt et par diskusjoner fra før. Oxcyder satte helt klart seg selv foran stammen ved en rekke anledninger, og da jeg til slutt gav ham tre alternativer for veien videre virket han positiv på å fortsette videre. Naiv som jeg var trodde jeg på dette, men Oxcyder hadde allerede da planer om å fucke opp for oss i Collect etter den samtalen. Han klippet og limet i skypesamtaler for å skape et bilde av at vi i Collect hadde tenkt til å erklære krig mot SDS så fort Storebror kom over i stammen. Dette har vi hatt utallige diskusjoner på, og jeg gjentar sannheten enda en gang. De stammesamtalene henger ikke i sammenheng og vi diskuterte kun et mulig scenario DERSOM SDS gikk til krig mot oss etter Storebror-rekrutteringen.

Uansett så våknet vi til et vanvittig spetakkel. Oxcyder lekte fullstendig idiot i stammechatten på skype mens han var i SDS. Storebror stod uten stamme og med opp mot 1500 innkommende. En sjokkerende morgen midt i eksamenstidene. Nordclusteret som Storebror hadde midt i SDS-land forsvant fort, og kontoen ble halvert på relativt kjapt. Verden var snudd på hodet. Nå var Collect blitt svarteper på v27.


Opprustning til end game.

Eier av Storebror, Eirik, fikk kyssesyken en uke etter stammeovergangen og det ble en del lange netter og tidligere morgener for noen av oss i Collect. Det å ha ork til å sitte kontovakt for noen er kanskje den egenskapen jeg setter mest pris på i en stamme. Det viser at man bryr seg mer om å vinne sammen enn det å vinne alene. Der har Collect vært suverene i de verste tidene. Storebror mistet dog flere byer. Nukes kom i alle kanter, og det ble vanskelig å forsvare fronten. Vi hadde ikke nok deff i stammen til å dekke opp både fronten mot HBT og fronten mot SDS. Denne gangen måtte vi ut på alliansejakt.

Redningen ble VW. Stammen som sammen med Collect overlevde tilslutt. Vi tok kontakt med dem ettersom vi visste de hadde mye deff. Hvorfor VW godtok en allianse, og ble med på å sende deff til frontene vet jeg faktisk ikke. Det får kanskje Solan eller tom50 svare på i tråden selv. Vi er hvertfall evig takknemlig for det. Det gav oss en voldsom boost, og Storebrorkontoen sluttet å miste byer. Eirik kom tilbake, og etter et gråbyscoop var Storebror fort oppe på samme byantall som det den var på da den kom inn i stammen.

Tlou måtte tilslutt kapitulere da det ble press fra TH, HBT og SDS. De gjenværende spillerne fra Superalliansen gjorde det de kunne for å gi så mange byer som mulig til oss i Collect. Igjen ble det gjort en god jobb som kontovakt for Ferdinand10, men vi hadde verken adels eller deff nok til å kunne forsvare alle byene vi kunne tatt. Prøvde derfor å få en greiest mulig front i forhold til hvilke byer vi adlet fra Tlou. End game nærmet seg, men det var fortsatt en faktor igjen.

Stammen RCS hadde lenge vært under Bobils regime. Stammelederen var dog inaktiv. Vi kontaktet derfor Junior1 for å høre hvordan ståa sto til, og om det var mulig for dem å gjøre helomvending mot HBT. Det ble uenigheter i RSC om fremtiden, og noen valgte å gå ut av stammen for å holde seg lojale til HBT. Heldigvis gikk stammen med på å la oss være i fred, og vi hadde en front mindre å tenke på.


End game

De to siste spillerne i TH hadde lenge flørtet hemningsløst med SDS på det offentlige forumet. Det kom altså ikke som noe sjokk da Panzer og Pettulf joinet SDS, og skaffet seg en front i sentrum til oss i Collect. Paralllelt med dette slet vi litt med å trenge gjennom både kalep og Syrogen. Det skal ikke legges skjul på at også vi flørtet med kalep angående et stammehopp da vi følte han hadde de kvaliteter som trengtes. (Dog var det en mix av ironiske og seriøse tilnærminger om hverandre, noe som nok langt på vei forklarer hvorfor samtalene aldri bar frukter.) Vi gjorde mye for å snu den eneste dårlige trenden vår på verden 27, men all honør til både Syrogen og kalep som valgte å være lojale til stammen til tross for vanskelige personligheter i bobil og 100prosentwinrate. Vi fortsatte å stange, men kom ikke gjennom. Det var da jeg fikk en melding privat på det offentlige forumet fra en spiller i HBT. Jeg ble da fortalt om den neste aksjonen, og at Syrogen ikke hadde mye tid i romjula. Det er den eneste informasjonen jeg har fått, og det har aldri vært spioner i SDS slik Benja på Lillegutt påstod. Informasjonen angående aksjon var korrekt, og vi tok flere byer enn vi mistet.

Det nærmet seg jul, og svette som vi var gjorde vi klar for aksjon mot Syrogen 07.00 på julaften. Feigt? Muligens. Nødvendig? Ja. Dårlig fredperiode? Ja. Vi fant fort ut at det også var mulig å sende angrep mens fredsperioden pågikk. Vi planla derfor en ny aksjon som landet rett etter julefreden, samt en rett før nyttårsfreden. Syrogen måtte kapitulere, og rømme til nordrimmen. Jeg håper og tror at det blir gjort noe med fredsperiodene på TW.no fremover. Jeg føler virkelig med Syrogen som gjorde en bra innsats frem til jul. Dog er det en del av gamet, og vi fikk virkelig boost av disse aksjonene.

Dette virket til å gi hele HBT en knekk, og det virket som om kun kalep fortsatt hadde noe å gi. Vi hadde fortsatt noen byer fra Coller å kvitte oss med, og HBT klarte aldri å stelle i stand en skikkelig aksjon. SDS hadde fortsatt litt å gi, men heller ikke den fronten klarte å trenge igjennom maskineriet vårt. Storebror og Ras al Ghul begynte å ta byer i øst, og våre teorier om at SDS sitt gjennomsnittnivå var lavt stemte godt.

Da HBT viste tegn på inaktivitet prøvde vi å rekruttere ZombieFred som et siste nådestøt. Jostein på ZombieFred hadde vært tydelig både med egen stamme og med oss om at han ville over til Collect, og ettersom Fredrik ikke var nevneverdig aktiv, valgte Jostein å skifte stamme. Dessverre svarte Fredrik ved å skifte passord og ta kontoen tilbake til HBT, og vi forsto vi at vi måtte ta den lange veien for seier på v27. I ettertid kan man spørre seg hvorfor Fredrik ikke lot Jostein ta med seg ZF til Collect da Fredrik allerede var opptatt med andre ting, og slettet kontoen ikke mange ukene etter Jostein ble kicket fra kontoen.


Massesletting

SDS med Lillegutt i spissen prøvde seg på en siste aksjon. Sammen med HBT var det kanskje den svakeste av aksjonene de hadde levert på v27. Grunnen var laber aktivitet fra begge sider, og aller verst var HBT. Zombiefred sendte angrepene for seint. Bobil var enkel å lese, og kalep er nok en bedre deffansiv enn offansiv. I øst klarte både Ras og Storebror seg bra mot angrepene. Begeret til Lillegutt rant over, og de kastet inn håndkleet. Collect fortsatte sin fremmarsj i øst, og fant fort ut at Lillegutt var uten eier, og dermed et enkelt mål. Kontoen ble pepret av angrep, og det gikk ikke lang tid før klippen i SDS stupte i poeng. HBT svarte med å sette kontoene på slett, og det samme gjorde et par kontoer i SDS. Til slutt var det kun gråbyer og inaktive spillere igjen. De siste månedene har vært kjedelige, og muligens litt frustrerende. Man sitter og farmer for å få nok adels. Man adler alt som kan ikke er blått eller lyseblått. Det var ikke slik man håpte å avslutte verdenen. Allikevel så skal jeg ikke klage. Collect har vunnet verden 27.


Oppsummering

HBT hadde et solid tak fra start av grunnet bra farming og mye premiumbruk. HBT kjører gjennom det meste, og de største stammene i sentrum lager en superallianse for å stoppe stormakten. HBT sin vekst får seg et lite knekk, men de mister ikke særlig byer heller. HBT kommer seg raskt opp på hesten igjen, og adler det meste da Superalliansen ikke klarer å ta byer. Keiser og don Bosco ble tatt ut etter hvert, og HBT slapp dermed å konsentrere seg om bakgården deres. HBT fikk seg enda en fiende i Collect da det ble uenigheter om noen byer ved fronten, og HBT rekrutterte RUAB. HBT mistet en del i starten av denne krigen, men holdt bra unna til å ha front på alle kanter. PoE i superalliansen valgte å trekke seg ut, men ble rimmet i løpet av ei uke. SDS valgte HBT sin side da Storebror joinet Collect og Oxcyder fortalte en usann historie om at vi hadde tenkt til å erklære krig. SDS gav Storebror mye juling, og halverte kontoen i løpet av noen få dager. Etter to uker ble det stopp, og SDS/HBT klarte aldri å sette inn et trykk som adlet byer fra Collect. Det klarte derimot Collect, og etter noen måneder gav Lillebror opp, og forlot kontoen. Collect plukket opp det som var av byer, og HBT satte kontoene sine på slett. Siden februar har man bare plukket brune byer for å oppnå vinnerkravet på 69%. Endelig har vi klart det. Og Collect står igjen som vinnere av Verden 27.


Det har vel blitt en vane at man nevner spillere man vil takke etter en slik oppsummering, og jeg skal ikke være noe verre. Noen blir kanskje fornærmet fordi de ikke ble nevnt i like stor grad som det de føler seg fortjent til, men det får så være. Jeg setter pris på alle som har bidratt til seier på verden 27, og noen blir nødt til å få mer skryt en andre.


Martin – Ras al Ghul

Denne herremannen har vært med på eventyret fra starten av. Det gikk ikke mange dager før vi kom i kontakt, og stilte spørsmål om hverandres fremtid. Ingen av oss hadde nok aning om at vi kom til å ende opp med nesten 1300 utvekslede meldinger og en seier på verden 27 da. Her sitter du. Som vinner av det som forhåpentligvis blir din siste verden. Din vilje til å alltid stille opp for stammens beste er nok din beste egenskap. Selv med en nokså hektisk hverdag utenom spillet klarte du fortsatt å holde aktiviteten oppe mer enn de fleste. Lojaliteten du viste fra start av er bare å bøye seg i støvet for. Jeg har ofte vært redd for at stammemedlemmene mine plutselig skulle forlate stammen til fordel for en stamme med mer diplomati og muligens mer attraktive og kjente spillere. Dette var aldri tilfelle med Ras al Ghul. Tusen takk til deg Martin, for både samtaler som handlet om Tribalwars, men også for noe veiledning ved studiet mitt.


Joakim – roxor

Hva skal jeg si? Med aktivitet og uten IRL er dette Norges beste Tribalwars-spiller. Teknisk, taktisk og sosialt vil han komme seirende ut i alle duellene han havner i så sant han har tid. Joakim kjenner dog sine begrensninger, og velger derfor å holde seg i bakgrunnen så mye som mulig. Det at han foretrekker å adle grått og spille med lav risiko ved å ikke ha front gjør at han ikke må ha kontroll på kontoen til enhver tid for å passe på innkommende. I all stillhet fikk han lov til å gjøre dette også på verden 27. og selv om jeg mildt sagt var frustrert da han nesten nektet å adle front, har han alltid bidratt med nukes til enhver tid. Tross passiviteten og gråbyadlingene skal Joakim fremdeles har mye av æren for at livet i Collect har vært en dans på roser. Den viktigste egenskapen Joakim har stilt opp med er på det sosiale plan. Hver dag i skypechatten har han bidratt med å holde samholdet oppe. På forumet har han ertet på seg spillere ved gode argumentasjoner og frekke stikk. Dette har virkelig gitt oss i Collect det psykologiske overtaket i lengre perioder. Det jeg setter mest pris på er utsagnet hans tidlig i v27. «Min konto er til Collects disposisjon uansett hva det måtte være». Jeg har nok nevnt dette tidligere. Men som diktator er dette det aller beste man kan høre fra en av sine stammemedlemmer.


Helga – Kalou

Jeg har aldri vært særlig glad i å dele på ansvar. Jeg stoler ikke nok på folk, hvertfall ikke internettfolk, til at jeg vil gi bort ansvaret til å ta sentrale avgjørelser. Dette er grunnen til at Collect har vært et diktatur. Like lite glad er jeg i å dele konto. Vanligvis er Kalou en solokonto, men etter noen måneder inn i V27 banket Helga på døra. Jeg kjente til Helga fra før, og visste at dette var en spiller som ikke kun tenkte på seg selv. At på til missliker hun gråbyadling og som kun brukte FA og PK. En perfekt match, og vi har vel aldri sett oss tilbake. Det har vært deilig med avlastningen hun har gitt meg til tider, og hun kom ofte med gode idèer for veien videre. Vi har begge vært kjempeaktive, og vi har hatt samtaler hver dag. Den største fordelen vi har hatt er at begge ville spille. Ofte seg jeg dualer som kommanderer hverandre til å logge inn. Hos oss har begge til tider tryglet om å få spille. I tillegg til TW har vi også hatt artige samtaler om andre ting. Jeg trodde aldri jeg skulle adde finske sanger på spotifylista mi, men jammen har også våre finske venner god musikk. Hjelp med mikroleksene, League-games. Tull og tøys på norsk og finsk og engelsk. Det har vært en glede å spille med deg Helga, og dersom jeg skal spille mer ved senere anledning, er du den første jeg kommer til å spørre som dual.


Simen – The Mercenary

Simen gjorde det fenomenalt frem til han starta i ny jobb. Han starta alene under nicket Groverud, og har fått en mengde tyn for hans spillestil av oss i Collect. Utestengelse, premiumoverbruk og gråbyadlinger har vært på menyen. Til gjengjeld har han hatt en enorm front mot HBT helt siden starten av krigen, og har vært den som har plaget stammen aller mest. Ikke har det blitt mistet mange byer, og stå-på-viljen til å knekke fienden har vært der fra start av. Simen fortjener helt klart ros for sin innsats på The Mercenary. På det sosiale har han også vært aktiv nesten hver dag. Personlig sitter jeg igjen med en liten bismak. Personligheten hans virket innad i stammen ganske bra, men etter hva jeg har fått vite av andre har Simen en mørk side også. Første advarsel av dette kom ved utestengelsen på ei uke. Vi visste ingenting, og vi fikk ingen svar på skype om hva som hadde skjedd eller noe. Uka gikk, og alt var tilbake som normalt, uten at vi gjorde noe stor sak ut av det. Månedene gikk og The Mercenary fortsatte sin vekst og brutale fremgang mot HBT. Så sa det bom stopp. Simen begynte i ny jobb, og hadde ikke lengre tid til å være like aktiv. Han ble etter hvert oppgitt over at dualene ikke gjorde en god nok innsats, og begynte derfor å adle grått for å få en stabil vekst. Han forsvant også ut av stammen en gang eller to fordi han var lei av mitt diktatur. Jeg setter pris på innsatsen Simen gjorde i krigen mot HBT, men jeg ble virkelig skuffet av oppførselen mot slutten av v27. Der Martin og Joakim viste sin lojalitet hele veien, var Mercenary veldig uforutsigbar. Verden 27 har vist at Simen er en ekstremt god, men egoistisk spiller.


MariusN – Ras al Ghul

For en type! Marius er min favorittspiller noensinne på Tribalwars. Det virker som om han tar spillet veldig useriøst. Tull og fjas på skype om ting og tang, men samtidig så smekker han til mot både den ene og den andre. Jubler som bare juling ved adlede byer, og har det generelt bare enormt gøy med spillet. Dette humøret smitter, og jeg er sikker på at Marius er en utrolig trivelig fyr IRL også. Ble nærmest beordret om å bli internadlet av Ras al Ghul for så å gå over som dual der. Ingen sure miner, og etter hva jeg har hørt satte både Martin og Marius på å ha hverandre som duals. Jeg bøyer meg vertfall i støvet for deg Marius, og gleder meg til en Oslotur dersom du fremdeles er keen på besøk!


Eirik – Storebror

Avgjørelsen om å skifte stamme var kontroversiell, men riktig. SDS hadde ikke gode nok spillere til å vinne v27. Verken mot Collect eller mot HBT. Eirik tok støyten de fikk i starten fint. Det var aldri snakk om å gi seg. Storebror skulle stå igjen som vinner av v27, uansett hvor mange byer det ville koste i starten. De første ukene ble harde, men etter de første bølgene fra Lillegutt ble det stopp. Storebror adlet flere byer enn de mistet. Med den høyeste ODT-en, samt å være helt i toppen av poengtavla viser det helt klart at kontoen har gjort seg fortjent til seier. Også her forsvant aktiviteten etter masseslettinga, og det gir jo naturligvis en ripe i lakken, men alt i alt har Eirik gjort en fenomenal jobb for underholdning på 27, og for oss i Collect.


Henrik på Mamor, Tommy på laksvatn, Casper på The Mercenary og Simen på Storebror fortjener også å bli nevnt. Disse spillerne har kanskje ikke hatt en enorm innvirkning på krigene som har blitt utspilt, men de fortjener likevel å bli tatt med for å ha gitt meg personlig en mye bedre spillopplevelse. Særlig på skype har disse gutta bidratt med humor på bra nivå. Takk for deres innsats!


Ellers ønsker jeg å takke dere som har stilt opp for oss i Collect. Både spillere utenfor stammen og spillere som har kommet inn som deltidsdual. I tillegg må jeg takke VW for sin lojalitet til oss. Det at en stamme tør å sende bort sin støtte etter kun noen få mails frem og tilbake krever iskalde nerver. Heldigvis for oss kom støtten frem tidsnok til Storebrors front, og vi fikk utvikle en allianse med bakgården vår. Det var vanvittig viktig å unngå en trefronts-krig på det tidspunktet. Jeg klarer fremdeles ikke å forstå hvorfor VW valgte å være lojale mot oss istedenfor å gå mot oss for å kjempe om seieren på v27. Vi i Collect er hvertfall sjeleglad for det, og vi er evig takknemlige for både støtten, og for byene vi fikk gratis nå på slutten for å oppnå seiersdominansen.

Jeg skulle gjerne ha kommet med noen stikk til fiendene som prøvde seg med noen stikk mot både meg i oppstarten, og mot stammen min underveis. Det skal jeg dog ikke gjøre. Jeg avslutter på samme måte som jeg startet verden 27, på den cocky måten:

Jeg er Kalou. Jeg vant Verden 27 uten problemer.
 

DeletedUser

Guest
VW.
Jo då Kalou du skall få svar på detta. :)
Men först en gratulation til alla i Collect för en mycke bra insats och til segern.

Jag hade en prat med dig ( Kalou ) någon månad efter verden startade och hörde mig för om alliance för vi såg ganska snart att verden skulle bestå av 4-5 stammar som skulle bli starka. Ni och HBT och kanske någon til låg oss nära på vestkanten.
Vi hade några byar i centrum men trodde nog att dom skulle försvinna til någon annan ( men vi hade dom kvar til slutet )

Du svarade mig att ni inte skulle ha någon allierad så tidigt på verden så svaret kom snabbt och klart. Vi vände oss til HBT (Bobil ) som inte orkade svara oss fast han fick påminnelse och det var ju svar nog dom var inte intresserade.
Vi hade Ruab , egrob och junior1 i stammen och dom fick ultimatum av HBT att om ni inte kommer över så adlas dom och efter en diskussion så gick dom över til HBT och RCS med att vi skulle hålla kontakten om det hände något framåt. Och det gjorde det med inner stridigheter och misstroende blev RCS fall och junior1 och egrob kunde komma hem igen .
Skall klart sägas att det var aldrig någon form av spionage för det är vi alla 4 för gamla til att syssla med totalt är vi ca 200 år tillsammans och spelar rent spel. :)
När så frågan från Collect kom om hjälp så såg vi redan att verden i det närmaste klar och med HBT och RCS körde med hot mot oss och inte orkat att svara på en enkel fråga en gång så var inte valet svårt men om dom hade visat lite intresse kan det hända att utgången blivit svårare.
Och angående def så var vi lite oroliga i början så vi hade sparat en del för om och att det skulle komma ett stor angrep från er som vi i egentligen inte trodde.
Skulle kunna skriva mycke mer men jag tror att jag stoppar här.
Jag nämner inga namn utan vill tacka alla i VW , VW2 , och Collect för ett rent och bra spel.

Nu vill jag önska alla ett gott IRL liv och ta vara på varandra. ;)
 

bergumsen1

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
7
Ønsker å takke alle på serveren egentlig.

Vi fra Laksvatn kom vell inn i Cllect litt sent egentlig :p. Men tenker jeg kan fortelle litt om tiden min her på v27 også (Tiden min=Tommy). Jeg startet på etter Ca 6 måneders fravær fra TW. Jeg startet opp med brukeren "Gods of war" i oppstarten, hvor jeg fort ble med i TLOU. Varte ikke lenge så ble jeg adlet, startet på nytt og startet ved en trivelig nabo som går under navnet Popskongen. Jeg og han endte opp med å starte stammen "GoW" som fremdeles eksisterer (såvidt). Men vi stresses med å få inn spillere, så jeg inviterte en venn fra v18. Three are not legends AkA HappyjokerFTW. Uten han så har vi ikke fått inn noen som helst i GoW. Det er jeg sikker på.
Og etter en stund så hadde vi fått inn spillere som Stemler, bohic Whackattack, Laksvatns osv. Stelmer hadde en flott vekst og suste oppover rangeringen. Men han forlot oss desverre :(. (Bærer ikke nag for det, hadde gjort det selv om jeg hadde fått kjangsen) etter en stund så så vi oss nøtt til å ta inn flere spillere. Så da endte vi opp med å ta inn Invincebull (Sorry for eventuell stavefeil der). Vi fortsatte med en fantastisk vekst. Men etter en stund så bestemte Zombiefred å aksjonere mot oss. Da falt Three are not legends, og det meste av motivasjonen til stammen (flott forsvarsarbeid av Jesper (Laksvatns) der bdw. Men vi så oss ikke slått enda.

Jeg Popskongen og Laksvatns og resten av stammen fortsatte å vokse for full maskin. Og etter en stund så merget jeg og Laksvatn. Vi hadde siden da en stabil vekst, og var i komunikasjon med Cllect om sammarbeid mot HBT. Og fikk beskjed om at om vi gjorde det bra mot de så kunne det hende at det ventet en plass i Cllect.

Såklart så fortsatte vi jo veksten. Og var med på noen av aksjonene mot HBT. Men hadde kanskje 1-5 offbyer da. Og 40 deff :p. Så gikk jo sakte for oss å Nuke. Men etter en stund så tikket det jo inn en invitasjon til Cllect, det var vell et stort høydepunkt for oss på Laksvatns ettersom at vi fikk vite at noen hadde lagt merke til innsatsen. Like etter så kom jo den beryktede massesletten :/. Ikke det morsomste, ettersom at jeg hadde gledet meg til å kjøre på mot Zombie, og virkelig fått vist frem off kunnskapene mine. Menmen, etter massesletten så prøvde vi jo å holde aktiviteten oppe. Og er det noe jeg elsker så er det å adle byer :p. Motstand eller ikke motstand, Er egentlig det samme for min del.

Var vell ganske rett frem derifra :p.


PS. Jeg sa vi kunne nå Topp 10 og vinne denne greia Jesper :/. Sa det Tillomed da vi var i GoW jo :/. Ellers så vill jeg takke alle på v27 for å ha gjort denne verdenen til hva den her vært.
 

bergumsen1

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
7
Og en annen ting. Synes TW team fortjener et klapp på skuldra pga mobilversjonen :). Spilte v27 med 100% mob
 

The Governator

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
363
Flott innlegg, Thomas!
Du holdt hva du lovet og vant V27 som rank 1. Stor prestasjon!
Gratulerer til deg og resten av Collect :D
 

Kalou

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
160
v27_anim1500.gif

Her er forøvrig et kart fra V27s start til ca slutt. Hver fredag har Helga tatt skjermbilde, og dette er resultatet.
Lyselilla - Collect
Mørkelilla - SDS
Lilla - SPDS
Rød - HBT
Gul- WV
Lysegul - WV2
Mørke rosa - TH
Lysegrønn - POE
Lyseblå - Tlou
Orange - GoW
Blå - IFO
 

roxor

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
81
Takk for denne gang da, Cllect! Det har vært en stor glede å spille med dere. Sjelden å oppleve en stamme med så stabile medlemmer og så få utskiftninger.


Du vant v27 uten problemer.


EDIT
Tror dette er en bra anledning å være litt sånn klein og nerdete og referere til noe skikkelig suppesippegreier:

Many places I have been
Many sorrows I have seen
But I don't regret
Nor will I forget
All who took the road with me
 
Sist redigert:

MariusN

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
221
Jeg skal ikke få noe skryt for Ras.

Jeg var han late med passord på Storebror som ikke orket å logge inn.
 

Olve

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
407
Better late than never sant? Ja det ble en artig verden når man ser tilbake selv om man kan være irritert og skuffet over mye som skjer, hver verden er preget av mye ille. Og det skal sies at hver stamme og hver side har sine versjoner og sine historier. Men er ikke her for å argumentere, men for å si gratulere, Cllect ga seg aldri, og derofr står de med seieren. Og selv om det var mye harde ord og krangel så ble det mange artige måneder, lange netter og festlige samtaler.

Men må egentlig bøye meg i støvet for Benja i denne verdenen, var fantastisk å spille med han på Lillegutt, en konto som på et punkt ble en sammensmelting av to spillere. Takk til SDS for flotte lange kvelder med samtaler, og til resten av V27 for artige kriger, merkelige forumkrangler og som alltid, mye mye kontroversielle moments!
 

Elimin@tor

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
129
Veldig stort fokus på hvor inaktiv jeg var, noe som ikke stemmer. Hadde eksamen i desember, og avtalt med Jostein skulle passe på kontoen i 3 uker mens jeg var i Thailand. Josteins aktivitet var også veldig lav i disse perioder.

Ble enig med flere spillere i HBT at vi skulle gi oss, spesielt da Kalep var meget lei av å forsvare seg, spesielt med Lillegutt kontoen som virkelig ødela for HBT og SDS.

En god grunn til at jeg ga meg og det var dårlig aktivitet før vi kastet inn håndkle er min og PG's konto på w.90 .net konto hvor jeg hele veien har duket denne stammen.

Gratulere med seieren og ellers en fin post.
 

Kalou

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
160
Stort fokus var det da ikke. Et avsnitt skrev jeg om ZombieFred-kontoen hvor jeg mente at det å sitte på en konto i en stamme man ikke trives i hvor kontoeieren er mer opptatt av å fokusere på w90 blir feil. Slik Jostein forklarte det var han den som gjorde mest etter w90 ble mest prioritert av deg, og han følte at det mer og mer hadde blitt han som opprettholdt aktiviteten på kontoen. Når utfallet ble massesletting uker senere forstår jeg ikke hvorfor Jostein ikke fikk ta med seg kontoen inn til Collect.

Gratulere med seieren og ellers en fin post

Takker for det, og lykke til videre på w90. Snakkes sikkert til høsten på noen speeds skal du se? =)
 

bobil

Moderator
Seniormoderator
Reaksjonspoeng
328
For det Jostein gjorde var backstabbing :p

Og det liker ikke fredrik, fordi han på det gjeldende tipspunktet hadde en god moral mot oss og ville ikke skuffe sine stammevenner når alle viste han kunne ta tilbake kontoen.

Fredrik gjorde det 99% av alle kontoeiere ville gjort om de hadde spilt med stammen hele tiden.

Tror Fredrik følte seg litt drit at han han hadde tatt med seg en spiller han mente han og vi kunne stole på, men dualen backstabba alle, inkludert Fredrik.

-A (Nei, jeg er ikke bedre enn plass en det Jostein er..)
 

Kalou

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
160
Vi har diskutert dette tidligere tror jeg. Jostein var da ikke en som bare ble tatt inn, han var en som var med på å bygge opp ZombieFred-kontoen, og er en stor del av grunnen til at kontoen lå på rank en 2/3 av servertiden. Kontoen var millionen større enn neste HBT-konto på en periode, og man kunne lett se at HBT var en gjeng med inaktive spillere, med unntak av kalep kanskje. Uetisk å stikke fra HBT? Ja, kanskje. Men den største backstabben som ble gjort stod HBT for selv. Kontoene stod inaktive og ventet på at de aktive skulle gjøre jobben. Det var nesten ikke liv i skypechattene de siste måndene såvidt jeg har forstått. Vi blir ikke enige uansett. Du synes backstab er riktig ord. Jeg mener det var tullete å ikke la Jostein være med på å vinne verdnen når kontoene uansett skulle slettes måneden etter.

Kriges vi til høsten bobil?
 

bobil

Moderator
Seniormoderator
Reaksjonspoeng
328
Tviler. Men du vet jo aldri :)

Jeg håper jo jeg blir godt nok hatet på tw til å ikke ha en mulighet å komme tilbake.

Men jeg ser at uansett samme faen hva jeg gjør, så kommer folk alltid tilbake.

Og når du da er så utrolig avhengig er du litt buttfcuked :p (Skrivefeil med vilje så det ikke blir ban)

Vi får se Thomas, kanskje vi ender på samme side også denne gangen ;)

-A
 
Topp