Diskusjon Reklamering for V14

kenn93x

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
508
Hei.

Jeg, som sikkert mange andre, har bemerket et veldig stort tap i spillere i løpet av de siste årene. Hva som er årsaken til dette er ikke godt og si, faktisk, så tror jeg ikke at vi klarer å finne et skikkelig svar på det.. Det jeg også syns er litt trist er at TW.no ikke er flinke nok til å reklamere for spillet sitt.. Det er nettopp hvorfor jeg har opprettet denne tråden her, for og drøfte hva vi kan gjøre for å øke medlemstallet på .no igjen, og eventuelt sende inn et forslag til Innogames angående hvordan vi kan effektivisere annonser/reklamer.

Dagens ungdom driver ikke med hva de gjorde for X antall år siden. Da gikk det mest i 1001spill, 123spill, nettby etc. I dag så pleier ungdommen og sitte stand-by på sider som facebook, nettaviser og me-me bildesider (alá artige.no eller 9gag). Jeg tror også at infomering angående TW på kjente, norske sider som f.eks diskusjon.no sin off-topic del er en veldig god idé når V14 starter opp.. Jo flere venner som blir dratt med, til bedre er det, og til større blir verdnen.

Mind you, jeg tror at instillingene på verdnen er veldig avgjørende for hvor mange som faktisk vurderer å spille der. Muligens det burde bli gjennomført en undersøkelse angående hva folk ønsker?

Så - hva tror dere? Forslag? Selv er jeg veldig positiv & villig til å utarbeide litt lesestoff for diskusjon.no mtp rekruttering av nye spillere, men også reklame i form av bannere/informasjonspopup's på kjente sider.. (Invistere i bannere på facebook, Inno?).
 
Sist redigert av en moderator:

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
Jeg kan forestille meg at dersom det nåværende samfunnet får bestemme, behøver det ikke nødvendigvis å bli en veldig nybegynnervennlig verden. Selv ikke om mange vil anse det som det. Kan jo hende at det er noen i Inno som har litt mer kunnskap på det feltet og kan foreslå gode innstillinger for å få nybegynnere til å trives?

v13 hadde jo noen slike innstillinger, selv om jeg ikke helt vet utfallet av dette.
Er det noen som har mer innsikt i v13, og om det var total overkjøring av premades likevel?

I alle fall tenker jeg for meg selv, at det kunne vært lurt å reklamere på sider som artige.no, facebook, og muligens andre lignende NORSKE sider. Der mesteparten er norske besøkende.

Forslaget støttes, helt klart.
 

thomz97

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
175
går jo ann å reklamere på twitter kanskje?

Vet ikke om det går, men ganske mange som bruker det. Men støttes ;)
 

DeletedUser

Guest
Når det gjelder innstillingene så tviler jeg på at de har noe særlig å si for å få nye folk til å starte. Rett og slett fordi de ikke har peiling, og ikke har utviklet noen spesielle preferanser for innstillinger.

Jeg liker å tro at innstillingene på V13, som sannsynligvis gjør det lettere for nybegynner å ikke bli adlet/farmet/halshugd, er en bedre idé. Og at de ble som de ble som en konsekvens av at nettopp spillersamfunnet er på forumet ønsket mer eller mindre slike innstillinger. Diskusjon her og her. Selvfølgelig, disse innstillingene hadde nok en noe mindre effekt da premiumfunksjonene som InnoGames innførte gjorde at folk kjøpte seg til adelsmenn, og annet. Akkurat der virker det som om InnoGames skjøt TW.no i foten. Selv om jeg kan se motivasjonen til InnoGames.

Så lenge problemstillingen blir forklart grundig og på et ryddig vis har jeg full tro på at spillermassen vil komme fram til en meget god løsning. Hvis det derimot formuleres på et klønete og upresist vis risikerer man mye baluba.

~~~~​

Ellers så støtter jeg det Kenn og Torq sier om å reklamere på hovedsakelig norske sider. En måte å finne ut hvor det kan være mest effektivt å reklamere er følgende:

  • Lag en tråd her på forumet hvor man kan komme med forslag på hovedsakelig norske sider hvor man henger. Det opplyses om denne tråden og formålet for den IG, for eksempel i et nyhetsbrev. Sider fra vg.no til andre spill, og lignende. Da kan man få mange forslag.
  • Så kutter man den lista ned til et overkommelig antall sider, men det kan nok gjerne være 20-30 sider, kanskje flere.
  • En IG undersøkelse opprettes (og det informeres om denne undersøkelsen IG, selvfølgelig), med disse alternativene. En undersøkelse hvor man kan huke av flere alternativ.
  • Undersøkelsen går ut på hvilke av de sidene man bruker regelmessig.

Dette vil gi en god oversikt over hvor TW spillere bruker tiden sin, og forhåpentligvis gi en god idé om hvor det kan være lettest å få nye spillere. Altså hvor man vil ha mest nytte av å investere penger på reklame. Det beste? Det vil ikke kreve veldig mye arbeid å gjøre dette, og det ville ikke koste en flat øre å teste det.

Er det vellykket kan man sikkert gjøre det samme i andre land óg. Men alt det der kan gjøres internt av teamet her på TW.no.
 
Sist redigert av en moderator:

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
Det var forsåvidt det jeg mente. Innstillinger som gjør det lettere for nybegynnere, så de spiller lengre.
 

jeeeeeeright

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
109
Jeg støtter intensjonen her (som jeg oppfatter er å undersøke hvor man kan ha effekt av å reklamere for spillet).
Detaljer om hvordan det bør gjøres har jeg ikke forutsetninger for å blande meg inn i.
 

Munchlaxxxx

Aktivt medlem
Reaksjonspoeng
43
Selvsagt har innstillingene noe å si for om nye spillere velger å fortsette. For at nye spillere ikke skal føle at det blir kjedelig må det være noe å kjempe for uansett, og avstandene mellom topp og bunn burde ikke være like stor som gjerne oppstår fordi vi skal ha "nybegynnervennlige" verdener.
 

kenn93x

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
508
Vel, det virker som at når ting blir gjort lettere for nybegynnere (v13 spesielt), så blir det igjen lettere for de litt erfarne spillerene til og vokse mye raskere enn vanlig. Det som var en ødeleggende faktor for V13 var alle de unødvendige PP funksjonene. Halvering av tid? Kjøpe gullmynter? Ekstra ressproduksjon for visst mye PP? Ødelegger spillet & får folk til å slutte når de forstår at de må bruke store mengder PP for og holde med i toppen. Så jo, instillingene på en verden har nok veldig mye å si. Om man ønsker en verden som gir nybegynnerene en ekstra hand, så har vi jo ting som moral, 1:10 regelen, fakegrense og eventuelt litt lenger noob-protection.

Selv syns jeg at dette er noe TW-teamet burde gjennomføre, så sant vi aktive medlemmer kommer med nok forslag/gode poeng til hvordan dette kan gjennomføres. Ønsker flere spillere, det er lite morsomt med bare 1-2 dominerende stammer på en verden.. Husker V1 der det var X antall stammer med i topp, og hvor stor den var sånn egentlig. Vi burde klare og fikse noe sånt igjen.. Kanskje Dakapo skal vurdere litt tung reklamering for V14 før den åpner? :)

Som sagt, vi trenger forslag. Jeg kan redigere hovedposten, bare sleng opp litt stuff så smeller jeg det inn.
 

DeletedUser

Guest
Farmelimit og nattbonus er jo helt essensielt for nybegynnere. Hvis ikke vil de ende laangt bak, veldig fort..
 

navn er for pyser

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
49
For at de nye folk skal både komme og bli trengs det reklamering og en måte å integrere de i det veldig interessante tw samfunnet.
Jeg synes at reklamering på diverse nettsider som spillsider, diskusjon.no og diverse annet er et godt forslag.

Når det kommer til å holde de her, så er det mest opp til oss spillere.
På grunn av nybegynnernes lille erfaring, vil de ikke bry seg så hardt om innstillingene. (Kan jo selvfølgelig hjelpe litt å optimalisere.)
Vi burde gjerne "reklamere" litt mer for mentordelen her på forumet og få opp aktiviteten der.
I tillegg synes jeg kanskje at det hadde vært en god ide å på en eller annen mikse de nye og de gamle spillere, både for variasjon, men og for at de som har spilt en stund kan vise de nye tilskuddene.
 

DeletedUser

Guest
Det kunne vært interessant å vite hva slags muligheter teamet har for å påvirke hvor og hvordan reklameringen for TW finner sted. I stillingsannonsen for CM står det at en av oppgavene er "Collaborate with marketing and PR departments", men veit ikke helt hva som ligger i det. Det virker fornuftig å kunne vite hva slags forslag som faktisk er gjennomførbare.

Når det er sagt så mener jeg fortsatt det er en god idé å kartlegge hvor TW spillere surfer på nettet, og legge inn reklame der.
 

Dakapo

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
392
Jeg synes forslaget er bra, men jeg vet ikke helt hvordan dette med reklame foregår. Det er reklame allerede for TribalWars på diverse sider, men ikke noe konkret om at "nå starter vi snart opp en ny verden"- opplegg. Hvorvidt det er mulig uten at jeg selv er nødt til å betale for det, aner jeg ikke.. men det skader ikke å høre.
 

kenn93x

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
508
Jeg kan ikke huske og ha sett noe særlig til noen som helst TW reklame når jeg flyr rundt på nettet. Bare til andre spill, som f.eks det jallaspillet Travian. Som en CM så burde jo du ta litt tak og få i gang noe, eventuelt sette av en liten sum som ble brukt rettet mot og få nye folk til Tribalwars.
 

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
Det potensielle markedet er der, og jeg håper da at Innogames vil investere litt i å få spillere hit, så flere kan bli bitt av basillen.
Det vil jo føre til økt profitt på sikt for dem likevel, så det er jo en investering.

Men de har jo profesjonelle til å vurdere slikt. Det viktigste er jo at det blir foreslått.
 

kenn93x

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
508
Kan dere i teamet ta videre kontakt med Innogames angående dette, da? Selv syns jeg det er veldig feil at det er vi medlemmer som må be dere skjerpe opp rekrutteringa av nye spillere.. Svikt på reklamering.
 

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
Beklager hvis eg plasserte dette feil, men eg synes det er alvorlig galt og måtte putte det et sted

Dette er veldig opp-topic, ja. Og mener du noe veldig galt har blitt sagt på forumet, så rapporterer du innlegget.
Dette gjør du ved å trykke på knappen til høyre for den du gir ryktepoeng med. En trekant med utropstegn i seg.

Det er forøvrig ikke et regelbrudd å kalle andre for "noobs".
 
Sist redigert:

DeletedUser

Guest
On topic: Nå ligger det noen forslag ute her som vil gjøre det mye lettere å vite hvor det kan være en fordel å investere reklame, heller enn i hytt og pine. Jeg vil tro InnoGames vil være mer tilbøylige til å vurdere det hvis man får slikt servert på et sølvfat.

@Olvedn: Ryktepoeng som bryter forumreglene kan rapporteres til Dakapo gjennom en PM her på forumet. Hun er visstnok den eneste som kan gjøre noe med ryktepoengene på forumet.

Du kunne alltids lage en ny tråd for at du føler du fikk et urettferdig ryktepoeng (noe som har blitt gjort noen ganger), men det pleier ikke å føre med seg noe godt. Hvis jeg får noen idiotiske negative ryktepoeng så pleier jeg å gjøre narr av dem i tråden. Ellers bare ignorerer jeg dem.
 

DeletedUser

Guest
støtter forslaget. men eks facebook/twitter burde vi spillere kanskje annonsere litt til venner og følgere
 

haakonk

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
15
hva med og ha det på instagram, skype, thepiratebay, www.nplay.com og laste ned ting sider?

mange av klassefolka mine som har sluttet på TW (7 stk) fordi det var for masse pp-funksjoner, men selv ser jeg at dette er nødvendig for at dere kan få inn penger, men det trekker ikke folk til og spille! så en Old-School verden hadde kunne fått masse folk tilbake!
 
Topp