Diskusjon Sårt tema til diskusjon

HolyMother

Kong Odd
Reaksjonspoeng
509
Kjære tw-spillere, mods og tw-pensjonister.

Alle vet hvor det går henn med .no for tiden, og i et desperat forsøk skal jeg prøve å ta opp noen punkter som jeg ønsker diskusjon og åpenhet rundt.

Som vi alle vet, så synker antall spillere på .no nærmest hver eneste dag. Verdnenen blir mindre og mindre, og det blir for mange også kjedligere. Nei, jeg skal ikke begynne å krangle med dere om PP og innstillinger i denne tråden, ha det klart.

Vi har tidligere hatt tråder på forumet der vi har diskutert hva vi skal gjøre for å få flere spillere inn til .no. Der har vi blant annet diskutert reklame, hvor bl.a MasterSplinter kom med noen gode poenger.
Her er det MasterSplinter skrev, og hva min reaksjon var:

[spoil]
3ba0dd5994035dafd0ae04b5858c8696.png
[/spoil]

Snart 2 år (!) siden han kommenterte dette og kom med mange gode poenger (syns i allefall jeg). Det er altså ikke blitt mer svart på. Er det rart vi dør ut?

Vi vet nok alle at til tider så har modsa en god del å gjøre, både ved å se over alt på forum og å ta seg av tickets med mer. Så vidt jeg vet er det disse som sitter i teamet per nå:

Dakapo, Starboy, Antonine, jeeeeeeeright, Torquemada. Hvor mange kan med hånden på hjertet si at dem har sett flere enn 50% av dem på forum de siste mndene? Ikke meg i allefall. Jeg har ikke med XOCOX og Hophoolio her siden dem «kun» ordner script og ikke nødvendigvis da trenger å være synlig.

Dakapo og Starboy er de jeg har sett, og selv om jeg til tider kan irritere på dem gråhår, så verdsetter jeg den jobben de gjør. Starboy har vært et friskt pust, selv om det kanskje noen ganger fokuseres på litt mer unødvendige ting (i følge meg) (ref:navn)

Opp igjennom de siste årene har det flere ganger vært skrevet tråder om hvordan noen føler at modsa har gjort det, disse har blitt slettet. Det er synd at det ikke tidligere har vært rom for å diskutere dette.

Så, hva mener jeg bør gjøres? Jo, det skal jeg si.
Vi må begynne å ta ting litt mer seriøst. Det burde være lett å få ordnet noe med reklame, som MasterSplinter skriver om. Som han skriver, så kunne et eksempel vært å henge opp pdf-plakater rundt omkring for å få TW synlig for flere. Dette burde være fort gjort og ikke minst gratis.
Noe annet han skriver, er at han for 5-6 år siden ikke hadde noen problemer med å finne reklame rundt TW, men i dag finner han ikke noe. Hvorfor ikke? Gjøres det ingen innsats at all på promotere TW? Jeg selv har kun sett reklamer for TW2.

Jeg skulle også ønske at det kunne skaffes friskt blod inn i teamet. Det er på tide med noen utskiftninger, der vi får inn en høyt respektert spiller som er saklig og rolig. Her ville jeg nominert Chaosisalex, som både er saklig, rolig, men også tørr å si ifra.
Ang. det at mods er «inaktive», så ser vi bl.a på v18 forum. Der er det Dakapo som er inne å irettesetter folk, mens det egentlig er Torquemada som er moderator for det forumet.

Ikke noe vondt om noen i teamet, men jeg håper flere ser at det er på tide med noen utskiftninger.

Oppfordrer til saklig diskusjon og håper tråden slår litt lys over situasjonen på .no

- Odd
 
Sist redigert av en moderator:

Chaosisalex

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
688
Helt enig i alt du sier Odd, forresten meget smigret over at jeg ble nevnt.
 
Sist redigert:

bobil

Moderator
Seniormoderator
Reaksjonspoeng
328
Enig i noe og uenig i andre ting...

Veldig bra skrevet, godt noen tør å skrive litt :)

Selv mener jeg teamet gjør en grei jobb da alt er reel dugnad, samt at de ikke får så mye gehør fra inno når dem kommer med forslag fra spillerne.

Enkelt og greit fordi dem skal tjene peng...

Om de gjør en god nok jobb må en og envær føle hva dem mener, men jeg syntes de gjør en brukbar jobb.

Om det bør komme friskt blod? Tja, kanskje, men det bør isåfall være en person som kan økonomi og får hjelpe til med reklame som det er snakk om her...

Kjekt å se at dem bruker FB, sitter noen timer her også. Men det å gi andre spillere bonuser ved å hente inn nye spillere er ett veldig bra initiativ, se for eks: Innstillinger ---> inviter venner. Denne virker. Det at de har så stor invitasjonsliste ved starten av ny verden er veldig positivt :)

Det er mye som kan gjøres av oss spillere også, dele linken til TW på face, insta, twitter osv. Det er mange ting som kan gjøres.

Jeg selv har kommet tidligere med forslag som for eks snapchat, hvor de kan ha egen info her :) Mange ting som kan gjøres for å forbedre tw, men så er spørsmålet om det er det vi ønsker? Ønsker vi .no eller ønsker vi en .sk (skandinavia)

Ellers er det mange spillere/brukere som kan være en bonus for teamet, men vet ikke om det trengs riktig enda :)

Nå i juleperioden kan vi ikke forvente at mods skal være på hele døgnet, det kan vi ikke til vanlig heller... De har mye annet å gjøre også :)

Men ja, enig i 90% av det du skriver, og vil gjerne ha mere spillere på tw.no! :)

-A
 

DeletedUser

Guest
Veldig godt tiltak. Bra formulert.

Personlig tror jeg at det aller viktigste er at man ikke tar motet fra spillere som ikke har fått anledning til og bli kjent med spillet ennå. Det tar tid og tilegne seg så mye kunnskap som en del her inne besitter. Og det er ikke rekruterings vennlig at man bare bykser over Noobs straks man ser dem.

Mentor - Delen er et brukbart tiltak. Men ser den kanskje ikke fungerer helt optimalt.

Casual - Har også vært en sak, som har pågått en stund. hvorvidt den har fungert optimalt skal jeg ikke uttale meg om.

Kan også være en Idee, og lage verdener med Innstillinger som gjør at man rett og slett ikke KAN miste sin førsteby en viss periode av spillet. Samtidig som at enkelte stammer MÅ inkludere noen Noobies som et tiltak for og gi de mer følelse av å ha muligheten til og bli inkludert.

Når det kommer til Moderator teamet, så savner jeg Response på hvordan Justicen håndheves. Det blir rett og slett mange spekulasjoner på om at noen får mindre forføyninger enn andre når lov og orden skal opprettholdes.
Kanskje det kunne vært på høy tid med litt åpenhet om reaksjonsformen, på en eller anen måte til klageren.

Kanskje det kunne bidra til noe mer forståelse for hvordan de systemansvarlige må jobbe for og få sakene ferdig og oppgjort.

Når det kommer til hvem, hva og hvor. Så er jeg veldig Enig i at Chaosisalex har en veldig bra og nøktern måte og formulere seg på, og har min aller største respekt i det han sier og gjør.
Og jeg tenker at generelt, så er det den typen Respekt som må legge grunnlaget for et Bra Moderator team.

Forståelig at enkelte i Teamet, prioriterer noe anderledes i disse høytider. Men hvis de ikke føler de generelt har bra nok tid. Så bør de stille sin posisjon disponibel til spillere som er mer motiverte til jobben akkurat nå.
 

DeletedUser

Guest
100% enig, noe må gjøres! (støttes)

Flott skrevet var det forresten også, Odd! (clapping)
 

Slumpi

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
181
Gode poenger! Er ingen hemmelighet at TW-samfunnet synker raskere enn Titanic. Hvis det ikke blir gjort noe drastisk snart vil den norske serveren etterhvert bli nedprioritert og stengt. Reklame er grunnen til at store deler av den eldre garden her inne er her, og det er det som funker. Rekruttering trengs sårt om vi vil bevare det vi har her.

Har flere ganger hørt at reklame er noe som koster dyrt og er vanskelig å lage, men jeg kan ikke skjønne at det er noe vanskeligere å få til i dag enn det var for 8 år siden. Når det også kommer forslag til enkle ting som kan gjøres, men bare blir ignorert... sier det jo litt om den viljen folk her inne har.

Det nevnes at Chaos er en person som kan gi litt liv til TW-teamet, men jeg vil også foreslå HolyMother som en kandidat. Begge stk spillere og personer som jeg bare har varme erfaringer med. :)

Mvh
Slumpi
 

habbomannen

habbomannen
Reaksjonspoeng
551
Grunnen til at reklame for TW er dyrt nå er fordi IG gjorde det før, men nå er det Dakapo som evt. måtte stå for utgiftene. Det er ikke i IG sine interesser å reklamere for TW generelt, siden de har videreutviklet det og lansert TW2. Om de reklamerer for TW så kommer iallefall .no langt bak i rekkene.
 

bobil

Moderator
Seniormoderator
Reaksjonspoeng
328
Hva om vi skrur opp prisene på PP 10 kr for å få 10kr til ekstra reklamering?

En tier her gjør ihvertfall meg ingen ting :)

-A
 

dg44

Intervjuer V14
Reaksjonspoeng
308
Hva om vi skrur opp prisene på PP 10 kr for å få 10kr til ekstra reklamering?

En tier her gjør ihvertfall meg ingen ting :)

-A

Den ideen hadde ikke vært så dum. Må vel regne med at når man betaler for pp så havner det rett innpå konto i Tyskland ^^ Tviler dessuten på at det lar seg gjøre fra inno sin side, men worth a try.
 

DeletedUser

Guest
[spoil]
seal_of_approval_by_magnaen-d5oa99s.jpg
[/spoil]
 
Sist redigert av en moderator:

Chaosisalex

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
688
For min del så må jeg også si at dette er et spill jeg startet med for mange år siden.. Husker enda når jeg satt og spilte når jeg var 15år gammel og ble kalt for småen blant de eldre som satt i stammen og spilte.
Nå er jeg 21 og merker stor forandring på hvor veien for tribalwars.no går.. Den går nedover, og reklame for å få inn nye spillere er uhyrelig viktig for fremtiden til spillet.

Jeg personlig blir faktisk oppriktig lei meg fordi et spill jeg har "vokst opp" med å spille i min ungdom forsvinner sakte men sikkert og det blir ikke gjort noen tiltak.

Personlig har jeg også i mange år prøvd å få flere spillere fra Ingame som ikke har konto på det offentlige forumet til å registrere seg her, fordi det er en annen morsom del av spillet, altså å sitte her og skrive alt mulig rart som kan skrives på de forskjellige verdens forumene.

Selv lagde jeg intervjuer, prøvde å finne på nye topics for å vekke interesse hos folk, for å få flere folk til forum, for å holde dem lengre til spillet. Altså få tatt dem inn i varmen.

Men jeg merker jo at det blir litt forjeves når teamet ikke jobber like hardt for å holde det gående.

Som Odd tar opp her så må jeg ærlig si at 50% av teamet er helt usynelig, kan ikke huske sist jeg så en av dem skrive noe på forumet engang, enten en simpel kommentar eller faktisk noe "bra".

Jeg håper at folk kan skrive deres meninger her, hvertfall for å starte en diskusjon, få igang ideer, for å hjelpe teamet å holde dette spillet i live. På topp nivå med max medlemmer, ikke på lavest mulig og til slutt uten medlemmer...

Bare en liten tanke jeg ville dele.. :)
 

HolyMother

Kong Odd
Reaksjonspoeng
509
Grunnen til at reklame for TW er dyrt nå er fordi IG gjorde det før, men nå er det Dakapo som evt. måtte stå for utgiftene. Det er ikke i IG sine interesser å reklamere for TW generelt, siden de har videreutviklet det og lansert TW2. Om de reklamerer for TW så kommer iallefall .no langt bak i rekkene.

Poenget var likevell at det ikke hindrer oss i å gjøre de tingene som er gratis :)
 

jeeeeeeright

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
109
Jeg er en av dem som blir nevnt som inaktiv her på forum (ikke uten grunn heller). De av dere som bruker support har vel sett meg litt oftere, selv om jeg ikke er den mest aktive der heller.
Som noen av dere vet er det jeg som er CM for TW2 i Norge, og jeg kan avkrefte det at TW2 blir prioritert foran noe som helst.
Reklame må som andre har sagt betales av egen lomme, og InnoGames betaler heller ikke spesielt bra om man regner på hvor mye arbeid som ligger i å administrere disse spillene.
Dakapo får av meg i alle fall uhemmet skryt for jobben hun gjør med å holde tildels sære personligheter både innad i teamet og blandt spillere fra å ryke i tottene på hverandre oftere enn hva som skjer. Gudene skal vite at den jobben ikke kan være enkel. Om hun ønsker flere inn i teamet (eventuelt på bekostning av noen av oss som er her) lar jeg være opp til henne. Chaosisalex er allerede i mitt team på TW2 og gjør en utmerket jobb der.
Vi er mange som har sterke følelser rundt dette spillet som vi har brukt en uforholdsvis stor del av livene våre på. Det har vært gode tider og mindre gode tider.
Det jeg personlig mener har ødelagt for spillet er den utstrakte bruken av flere spillere på samme konto. Da ender man opp med en ond sirkel av stadig færre kontoer, samt det at man "MÅ" gjøre det samme selv for å hevde seg. Dype lommebøker hos enkelte av disse har videre forsterket problemet.
Jeg håper at vi kan fortsette å spille Tribal Wars i lange tider fremover, og vil som seniormoderator på vegne av resten av teamet ønske dere alle et riktig godt nytt år!
 

HolyMother

Kong Odd
Reaksjonspoeng
509
Jeg er en av dem som blir nevnt som inaktiv her på forum (ikke uten grunn heller). De av dere som bruker support har vel sett meg litt oftere, selv om jeg ikke er den mest aktive der heller.
Som noen av dere vet er det jeg som er CM for TW2 i Norge, og jeg kan avkrefte det at TW2 blir prioritert foran noe som helst.
Reklame må som andre har sagt betales av egen lomme, og InnoGames betaler heller ikke spesielt bra om man regner på hvor mye arbeid som ligger i å administrere disse spillene.
Dakapo får av meg i alle fall uhemmet skryt for jobben hun gjør med å holde tildels sære personligheter både innad i teamet og blandt spillere fra å ryke i tottene på hverandre oftere enn hva som skjer. Gudene skal vite at den jobben ikke kan være enkel. Om hun ønsker flere inn i teamet (eventuelt på bekostning av noen av oss som er her) lar jeg være opp til henne. Chaosisalex er allerede i mitt team på TW2 og gjør en utmerket jobb der.
Vi er mange som har sterke følelser rundt dette spillet som vi har brukt en uforholdsvis stor del av livene våre på. Det har vært gode tider og mindre gode tider.
Det jeg personlig mener har ødelagt for spillet er den utstrakte bruken av flere spillere på samme konto. Da ender man opp med en ond sirkel av stadig færre kontoer, samt det at man "MÅ" gjøre det samme selv for å hevde seg. Dype lommebøker hos enkelte av disse har videre forsterket problemet.
Jeg håper at vi kan fortsette å spille Tribal Wars i lange tider fremover, og vil som seniormoderator på vegne av resten av teamet ønske dere alle et riktig godt nytt år!

Jeg må påpeke at jeg så absolutt ikke klager på Dakapo sin innsats her. Det handler mer om at jeg mener det vil være til det beste for .no med flere synlige moderatorer på forumet og gjerne noen som spiller aktivt idag :)

Ellers håper jeg det kan komme en uttalelse ang. reklamen. I det bilde jeg linket lengre opp her, ble det bl.a sagt at det skulle sjekkes ut hvor vi kunne reklamere for så å finne ut pris. Jeg mener også at det ikke nødvendigvis trenger bare å være CM som ordner dette, men at det kanskje kan ordnes mange små donasjoner fra oss som spiller for å kunne lage reklame.

Det som er positivt, er at sosiale medier har begynt å bli mer brukt. Spesielt har facebook blitt brukt mer i det siste. Her har dem kanskje ikke truffet helt med hva som blir lagt ut. Det burde være mulig å promotere enda bedre enn det som gjøres idag der også. Og det er jo i tillegg gratis, ingenting bedre enn det!
 

jeeeeeeright

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
109
Jeg håper Dakapo kan rette på meg om jeg sier noe feil her siden jeg er på tynn is nå (hun er veldig opptatt nå i romjulen - derfor prøver jeg meg uansett).

Når det gjelder "synlige" moderatorer har jeg litt blandede følelser. Det at vi kommenterer noe bare for å kommentere synes jeg blir litt dumt. Spesielt for de av oss som ikke spiller aktivt. At noen av oss derimot bør bryte inn tidligere tar jeg selvkritikk for. De fleste av oss er også veldig tilgjengelige om det er noe dere trenger oss til. Både via PM, support, facebook eller skype.

Angående reklamen så vet jeg ikke helt om jeg ser hensikten med et pdf-bilde som printes ut og henges rindtomkring (det er det du mener?). Reklame på nettsider koster "alltid" penger, så da er vi tilbake til det igjen.

Facebooksidene blir i stor grad diktert av InnoGames sentralt mtp innhold. Likevel har vi noen muligheter her om det kommer konkrete forslag :)
 

Jato Link

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
590
Jeg vet ikke jeg, gutta.

Jeg føler Busamad i stor grad setter ord på det jeg tenker om denne saken. Jeg tror det at TW-samfunnet krymper er helt naturlig, og at det er en smule fåfengt å sette inn fryktelig mye innsats for å øke medlemsmassen.

Videre synes jeg ikke noe om at enkelte nominerer folk til å bli med i TW-teamet, som om TW-teamet er et demokratisk valgt organ. Dersom dere har formeninger om hvem som kunne gjort det godt i TW-teamet, ta det opp med dem personlig og send dem en oppfordring om å søke. Alt annet virker for meg som et slags indirekte forsøk på å undergrave og kritisere det nåværende TW-teamet.

Diverse tiltak som kan bedre situasjonen noe er nok likevel mulig å gjennomføre. Men slik jeg ser det må fokuset ligge på å beholde de nåværende spillerne, ikke på å hente inn nye. Og med nåværende spillere mener jeg alle nåværende spillere, ikke bare de samme 50 som henger på forumet og som på hver eneste verden fordeler seg jevnt i 2 eller 3 stammer.

Fra teamets side er det egentlig ikke all verden som kan gjøres, annet enn å gjøre verdensinnstillingene mest mulig nybegynnervennlige. Hva som er nybegynnervennlig kan selvsagt diskuteres, men lang nybegynnerbeskyttelse, angrepssperre, nattbonus og moral er selvsagt en god start.

Ellers er det enkelte tiltak Innogames strengt tatt kan implementere, men spørsmålet er selvsagt om de er villige til det. For det første mener jeg pay2win-funksjonene gjør spillet vanskeligere for uerfarne spillere. De færreste nye spillere vil prioritere å bruke mye penger på et spill de ikke har noe særlig forhold til. Det gjør forskjellen mellom "hekta" spillere (med høy betalingsvilje) og uerfarne spillere større. Dersom det for eksempel ble innført et maksimumsbeløp hver måned man kunne bruke, ville det redusere forskjellene. Men hvorfor skulle Innogames gjøre det? Da tjener de jo mindre penger.

Videre tror jeg flere gråbyer og større verdener ville gitt nye spillere mer rom til å vokse før de risikerer å bli adlet. Innogames har i følge Dakapo gitt uttrykk for at de ikke ønsker verdener med store mengder gråbyer. Etter min mening er det uheldig både for verdeners varighet og for nye spilleres mulighet til å etablere seg i spillet før de eventuelt blir adlet bort.

For oss som derimot allerede er veletablert og erfarne spillere, er det ting vi også kan gjøre. Vi kan slutte å alltid være nøyaktig de samme spillerne fordelt på et par toppstammer hver verden. Vi kan konsentrere oss mer om å være inkluderende og i større grad ønske uerfarne spillere velkomne.

Ellers er det lite som kan gjøres. Reklame tror jeg ikke det er budsjett til, og jeg tviler på at særlig mange brenner nok for spillet til å printe ut og henge opp PDF-plakater på fritiden i nabolaget sitt.
 
Sist redigert:

HolyMother

Kong Odd
Reaksjonspoeng
509
Trenger jo ikke nødvendigvis være pfd-plakater, det var bare et eksempel som jeg tok med siden det var kommentert. Det som bekymret meg med den tråden var at det ikke ble svart noe mer på det, da folk prøvde å legge hodene litt i bløt på hva som kunne gjøres. :)
 
Topp