Diskusjon Sårt tema til diskusjon

Dakapo

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
392
Jeg skal prøve å ta ting litt stegvis, så beklager for evt surr og lengden..

Det er nok flere ting som kan gjøres, men spørsmålet er likevel hvor mye vi til slutt vil kunne tjene på det - altså hvor mange nye spillere vil det kunne skaffet oss.


Reklame har blitt nevnt, og grunnen til at det aldri skjedde noe med reklame er at det enten ble for dyrt for altfor lite eller at vi (jeg) aldri fikk svar på henvendelser. Tror vi alle var veldig gira på et punkt til å få til dette med reklame, men det døde raskt når det aldri var svar å få eller når prislappen ble litt vel drøy for meg. Det er tross alt noe som må komme fra min egen lomme! Innogames har sluttet med reklamering for TribalWars for lenge siden.

Vi prøvde noen runder med Facebook, men det så ikke ut til å gi noen spesielt bra effekt. Det er selvfølgelig noe som kan prøves igjen, men det er også noe som koster - spesielt om en ønsker å nå ut til en god del mennesker og det gjør vi jo. Hovedproblemet her er rett og slett penger.

Når det kommer til verdener og innstillinger er det dessverre veldig lite jeg får gjort der. Det har tidligere vært veldig fritt når det kommer til hvilke innstillinger verdener kunne ha, og vi hadde egentlig ganske mange alternativer å velge mellom - sånn er det ikke lenger. Innogames har bestemt at de såkalte "spesielle" innstillingene som no haul, limited haul, gårdregel, antall startbyer osv kun skal brukes på HP/Classic og speed. Sammen med denne endringen kom selvfølgelig også dette med antall gråbyer. Opprinnelig skulle den være på 5, men fikk endret det til 11. Så sånt sett kunne det vært verre. :p Dette med antall gråbyer er ikke noe de blir å endre mening på, selv med gode poenger og argumentasjoner på hvorfor det er greit med gråbyer.

Det kan med andre ord være lurt å bruke HP/Classic mer om du ønsker å spille på en verden med flere gråbyer og mindre fokus på premiumfunksjoner f.eks. Der har jeg enda kontroll i alle fall.


Apropos premiumfunksjoner. Som en tidligere spiller som har holdt på med dette i noen år, er jeg ikke spesielt begeistret for de heller. Likevel skjønner jeg at dette faktisk er en butikk sånt sett - de ønsker jo å tjene penger på et produkt de bruker ganske mye tid og energi på å utvikle. Det sitter mange utviklere på de forskjellige områdene som skal sørge for at spillet holder seg stødig, samt finne på nye ting. Får ikke Innogames inn penger, får heller ikke utviklerne lønn og de slutter å jobbe - satt litt på spissen. Premiumfunksjoner vil med andre ord ikke forsvinne.

Når det er sagt så er det selvfølgelig også ting jeg er uenig i. Jeg er f.eks ikke en spesielt stor fan av eventer. Det er greit nå og da, men jeg liker ikke at de kan påvirke spillet i så altfor stor grad som de gjør eller at det alltid er mulig å kjøpe et eller annet. Fokuset bør være på selve spillet og ikke eventer synes jeg.

Leste også noe om at teamet ble nevnt og at det burde være utskiftninger der pga diverse årsaker. Vel, sannheten er at vi ikke har jobb nok til at det er nødvendig. Det hadde ikke vært et problem i den forstand å ta inn masse folk, men det burde fortsatt være arbeid for de som evt kommer inn også. Jeg kan ikke ha masse folk i teamet bare for å ha de der (dessverre). I tillegg er det som oftest kun bruk for forummoderatorer på de mest aktive forumene, og dette er gjerne på verdener aktuelle kandidater allerede spiller på. De kan jo selvfølgelig slutte, men er ikke så mange som ønsker å slutte på en verden de spiller på kun for å bli forummoderator - noe jeg har forståelse for.

Det samme går på dette med svar på tickets. Det er ikke mange av oss som faktisk svarer der, men behovet er opp og ned. Der opplever vi også samme problemet som vi gjør når det kommer til dette med å være forummoderator. I tillegg er det langt strengere å være spilladministrator enn å "bare" være på forumet.

Aktiviteten vår er sånn at vi er innom hver dag for å oppdatere oss; sjekke eventuelle rapporteringer, lese meldinger, nye innlegg på forumet osv. Vi skal i teorien være "usynlig" for å bruke et ord og kun steppe inn når det er behov for oss. Jeg liker f.eks å se hvordan en tråd rundt ting utvikler seg før jeg evt vurderer om jeg trenger å si noe eller ikke. Som regel føler jeg ikke et behov for det da dere er flinke til å komme frem til konklusjoner på egenhånd (så fremst det ikke er et spørsmål/tema som trenger et svar fra meg personlig).

Det som også er et problem, er at det virker til å være få som faktisk ønsker å være i teamet. Det er ingen hemmelighet at det av og til er en utakknemlig jobb, med mye drit og at en ikke blir direkte populær. Det er ikke alle som trives med å være under lupen hele tiden og dermed kvier seg til å melde sin interesse.


Puh, det ble langt. Tror jeg har fått med meg det viktigste.
 

DeletedUser

Guest
Hva med de som jobber for .no,og som selv sier de ikke har tid...??
De kan byttes ut med noen som har tid og ønsker å bidra,ikke sant ?


For om dere er enige eller ueinge,så er attituden utad på off.forum,mer avskrekkende enn innbydene mtp nyrekruteringer,dt kommer vi ikke forbi.

Leve eller ikke leve for.no,er noe tiden får vise........

Men håndheving av forumsreglement,med et objektivt syn,har dog i alle år vert,tja hva skal man si???? Kanskje ikke helt det man hadde forventet,da man faktisk forventer objektivitet,fremfor subjektivitet...
Sistnevnte er og forblir "dødaren"..............
 

bobil

Moderator
Seniormoderator
Reaksjonspoeng
328
Æ sendte sint brev til inno just nu :)

Viss de ikke svarer purrer jeg til jeg får svar...

Skal få til en doneringsknapp! :)

Kan vi i mellomtiden donere direkte til din lomme Dakapo? :)

Jeg stoler ihvertfall på deg til det!

-A
 

HolyMother

Kong Odd
Reaksjonspoeng
509
Ville det vært mulig å legge ut en egen tråd ang. hva de forskjellige reklameplassene koster, Dakapo? Jeg har ingen anelse på hva de forskjellige plassene koster på forskjellige nettsteder.
 

Dakapo

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
392
Kan vi i mellomtiden donere direkte til din lomme Dakapo? :)

Jeg stoler ihvertfall på deg til det!

-A

Takk for det, men jeg er ikke helt komfortabel med den ideen. :/

Ville det vært mulig å legge ut en egen tråd ang. hva de forskjellige reklameplassene koster, Dakapo? Jeg har ingen anelse på hva de forskjellige plassene koster på forskjellige nettsteder.

Nei, det er gamle forsøk som ble gjort for over et år siden. Ingen av de plassene er lenger relevant (som artige.no f.eks). Sosiale media er i så fall det eneste som er verdt noe nå.
 

Scarborough

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
320
Jeg ser det er mange som trekker fram TW-teamet og spørsmålet kan tw-teamet forbedres?. Jeg føler mange glemmer litt hvem TW-teamet er og hvor de kommer fra.

Når jeg leste igjennom tråden er jeg enig i flere ting;
- At spillermassen synker er fakta og ubestridt
- Premiumfunksjonene/eventer er kun laget for de med penger og som vanligvis sitter døgnet rundt på spillet
- Enkelte verdensinnstillinger som setter de med høy aktivitet i framsetet er dumt
- Og sist men ikke minst, kanskje se på muligheten å forby duo-spilling på kontoer.

Men, jeg er mest opptatt av hvilket bildet enkelte maler av vårt TW-team. Som et tidligere medlem av TW-teamet vet jeg godt om hva jeg snakker om, og en ting som jeg vet veldig godt og dere også er at TW-teamet ikke jobber for Innogames. Det er kun en person som gjør det, og det er Dakapo. Selv ikke for Dakapo, rent hypotetisk, er dette en jobb alene en kan leve av i det hele tatt. Resten av Teamet gjør dette i god "dugnads-ånd".

Jeg vil allikevel våge meg til å fremme et forslag der teamet vurderer om det kanskje bør utvides med et par friske pust. Rekruttering og bevaring av spillermassen bør etter min mening være et eget ansvarsområde i teamet. Denne rollen bør bekles av en aktiv spiller som kjenner på pulsen til TW-samfunnet daglig.

Jeg håper ikke dette forslaget blir tatt til følge, og jeg skal forklare hvorfor. La meg bruke ordtaket "Jo flere kokker - jo mere søl", for å poengtere i hvilken retning jeg ønsker. Hva som ligger bak dette er nettopp det at dersom det blir for mange i teamet vil arbeidet forsvinne og teamet vil overlappe hverandre. Der hvor du hadde en verden der du hadde ansvaret til å være to-tre andre med ansvaret. En tankegang om at "jeg trenger ikke gjøre det nå, de andre vil sikkert gjøre det" er en tankegang som er helt normalt når en over overfylt av arbeidere som gjør samme type arbeid. Jeg mener å huske at ord som "effektivitet" ble nevnt, vel - den vil i så tilfelle forsvinne.

Det jeg derimot stiller meg undrende til, er hva legger dere i en evalueringen av en moderator eller teamet som helhet?
Når det gjelder det første spørsmålet er jeg en av dem som er brukbart fornøyd med den innsatsen teamet legger ned.
Basert på hva? Antall tickets som blir besvart innen 2 minutter på julaften?

Poenget er at det er lett å kritisere når en ikke vet hva en skal kritisere eller på hvilken måte det skal gjøre. Jeg sier ikke at teamet er perfekt, ingen er perfekte og det er selvsagt rom for forbedringer. Jeg er bare litt oppgitt over at i hver tråd som blir presentert der det kan tenkes at Teamet har en rolle så kommer det slike påstander uten noen form for forklaring.

For å svare på samme påstand som jeg var uenig i, så er jeg veldig fornøyd med innsatsen. Bare det faktum at dem har meldt seg frivillig til å vedlikeholde og oppdatere script, til å sitte med skjermen full av spillere som med vilje har jukset og som bruker alle trisk for å holde det unna radaren at til og med Houdini ville blitt misunnelig synes jeg er heroisk. At forummoderatorene tar seg tid til å lese gjennom hver eneste tråd som er postet for å passe på at ingen føler seg uthengt eller trakassert er en faktor som er verdt å tenke på.

Jeg tror at tribalwars med den retningen Innogames har valgt er inne i en veldig ond sirkel. Jeg er overrasket at utviklere for et slikt spill som hele tiden får tilbakemeldinger fra egen spillermasse og ulike tw-team fortsatt har bindet for øynene å kjører egen stil.

Spillet League of Legends har 32 millioner spillere hver eneste måned. Når utvikleren Riotgames får tilbakemeldinger om funksjoner som spillerne ikke liker blir dem fjernet eller perfeksjonert til det ytterste. Jeg føler det stikk motsatte med Innogames. Kaster ut funksjoner som ikke er tenkt nøye nok igjennom.

Likevel, før dere kritiserer teamet så husk at dem allerede ved å kanskje være aktive spillere bruker store deler av dagen sin på dette spillet. Hvor mye mer arbeid skal vi som spillere kunne kreve av personer som allerede gjør en jobb ingen av oss andre vil ha?

Ja, tribalwars har sine ut fordringer, men hvem som skal ha ansvaret er hverken deg eller meg, men alle.

mvh
Scar
 
Sist redigert:

Gamla

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
16
TW mista sin sjarm med alle pp funksjonane.. Nett det kan ein ikkje lasta teamet for. Utvida pp funksjonane ennå meir, vil ikkje løysa utfordringa med å halda på spelarar. Det er nok andre faktorar som speler inn her. Hadde ikkje gjort noko om pp vart billigare, men det vil nok ikkje skje.

Det vil alltid vera spelarar som kommer og går. Det er ei tid for alt.
 

HotFuzz

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
14
Det at spionasje og forræderi er godtatt som en del av spillet er en utrolig negativ ting med mindre du er en god spiller og allerede er en del av det erfarne .no samfunnet.
Grunner for at det er tillatt kommer BARE til gode for gamle spillere.
Det blir litt som om lagkamerater plutselig skyter deg i bakhodet i en CS:GO match, for så å bytte lag og vinne i runde 31.

Dette gjelder duals og lignende også.
Det minste dere kan gjøre er å gjøre det synlig for nye spillere, det beste dere gjør er å endre reglene og gjøre dem synlig.
Så vi nye ikke går ut i fra at dette ligner på mer rettferdige og bedre strategispill.


Dessverre så ser jeg ingen grunn for nye spillere å spille tribalwars på samme verdener som eksisterende spillere, eller egne.

Jeg tørr påstå at det kommer heller ikke til å komme nye spillere før spillet og regler har blitt endret betraktelig, uavhengig av hvor flink dere måtte være med å rekruttere nye spillere.

Håper å skape endringer med å ta opp dette. For det trengs utvilsomt for å unngå at dere som skriver på forum sitter alene å spiller om ikke lenge.

Til info:
Til v24 begynte jeg og 3 andre venner å spille dette spillet. (vi har alle spilt tw før eller lignende spill)
Nå har allerede 3 sluttet for godt, jeg kommer også til å gi meg etter at jeg er blitt adlet.
Mulig jeg blir om ting endrer seg, da fordi at jeg faktisk møter på ordentlige folk og skaper vennskap.

- HotFuzz
 

Fa Kua

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
372
Har du sett Game of Thrones? Hvis ikke så anbefaler jeg at du kikker innom den serien for en økt forståelse av ting som kan skje når flere partier kjemper om makten.(Serien er selvfølgelig helt fiktiv, men likevel)
 

Villarreal

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
429
Dette med spioner og illojalitet er ikke noe nytt. Den samme diskusjonen har man hatt i alle fall siden jeg begynte med dette spillet for sju år siden, og sikkert lenge før det. Det er fortsatt spioner her, og det er fortsatt sett ned på. Forskjellen er bare det at man slipper lettere unna med det da det åpner ofte nye verdener, og verdenene varer ikke så lenge annet enn at man kanskje slipper unna med det, og at det blir litt glemt.
 

DeletedUser

Guest
"Tar en hakk i plata-posting" ,da jeg mener det er en viktig sak å ha fokus på....................


Uten at noen tar helt løs her,så tenker jeg at .no taper terreng pga attitude utad,desverre.

Tidligere år anbefalte jeg spillet...
De siste to årene har jeg ikke gjort det,pga all "halshugging" som foregår nettopp på offentlig forum,som alle og en hver kan lese okke som......
Da hjelper jo ikke reklame i det hele tatt,slik jeg ser det.

Har vi spillere som trives,har det gøy i dette spillet,ja SPILL,for det er nettopp det det er.........

Trivsel,tilhørighet er noen av de beste faktorene for videre rekrutering..............
 

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
Jeg ser at det nevnes i tråden her at vi bør bli mer aktive på forumet.

Aktive til hva da? Kommentere på ting, uten å egentlig si noe, eller ønsker dere at vi skal dele våre synspunkter på ting?
Faktum er i alle fall at det blir sett ned på når teamet deltar i diskusjoner "ment for spillere", og at teammedlemmer helst ikke skal ha personlige meninger om hverken spillet, ting som foregår på verdener, eller faktiske spillere.

Ved flere anledninger har jeg personlig blitt utsatt for hets for å delta på forumet, da spesielt når jeg bidro i diskusjoner som ikke omfattet verdener jeg spilte på personlig. Dersom dere ønsker mer deltakelse på forumet fra oss i teamet, bør dere muligens bidra til å få alle på forumet til å forstå at det er det dere ønsker, for slik det er nå, kommer jeg kun til å kommentere på ting som er ytterst nødvendig. Med mindre jeg finner en sjelden ting som jeg føler meg komfortabel med å kommentere på.

Jeg har rett og slett ikke noen ønsker om å ødelegge humøret mitt med å villig utsette meg for unødvendig hets. Det får man nok av bare man gjør jobben sin slik den er ment å gjøres.
 

HolyMother

Kong Odd
Reaksjonspoeng
509
Fra min side var det ikke ment som kritikk ovenfor teamet, hva dere gjør osv.

Det eneste jeg mente ang. teamet er at jeg mener det ikke skader å bytte ut en, siden de færreste lengre er aktiv på tw.no. Jeg mener det ikke hadde skadet å ha en inn i teamet som fortsatt spiller TW og som ønsker å gjøre noe på forumet her. Hva det skulle vært, vet jeg ikke. Men hovedpoenget mitt var i allefall at jeg ikke tror det hadde skadet med en utskiftning.

For min del skulle jeg gjerne sett dere kommentere mer, for da ser vi mye mer at dere er tilstede. Noen ganger kan det ta "år og dag" før visse ting blir tatt tak i. Jeg tror det ville blitt gjort fortere dersom en aktiv spiller hadde hadd samme rolle (derav ser vi Starboy ofte, noe jeg liker. Og ja - jeg vet at forummod ikke kan spille på den verdnen).

Igjen - ingen kritikk, bare en mening.
 

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
At det ikke hadde skadet med en utskiftning kan godt hende at stemmer, men etter all sannsynlighet hadde det medført lite positivt uansett. Det er i alle fall større sannsynlighet for at det ville ført noe negativt med seg, man vet jo aldri hvordan en er som et teammedlem før det blir forsøkt i praksis. Utskiftninger er ikke risikofrie, og det er heller ikke et særlig behov for ekstra moderatorer, som Dakapo har nevnt.

Hvilken positiv nytteeffekt er det du ser for deg med en eventuell utskiftning?
 

HolyMother

Kong Odd
Reaksjonspoeng
509
Enig i at ekstra moderator ikke trengs.

Hva jeg ville likt å se, er å se en som spiller tw den dag idag, så vi ville hadd flere mods som er tilstede på forumet - oftere. Det er ikke alltid like lett å finne den dag idag. Som tidligere nevnt, hadde kanskje noen med et friskt pust klart å finne nye måter å få folk til å bli med på forum, pratet med folk IG, der han ikke modererer.

For all del, det er ikke sikkert en ny mod klarer å utgjøre noen forskjell, men tror dog ikke det ville blitt noe dårligere heller. Hadde kanskje ikke skadet å prøve?
 

Scarborough

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
320
For all del, det er ikke sikkert en ny mod klarer å utgjøre noen forskjell, men tror dog ikke det ville blitt noe dårligere heller. Hadde kanskje ikke skadet å prøve?

Av alle de tingene som er blitt snakket om, så er det en eventuell ansettelse av ny moderator som skal prøves ut. Spørsmålet mitt er jo om det er det som er problemet? Hvis ikke - hvorfor skal vi bruke Teamet sin tid på å ansette ny samt opplæring når de heller kan vie sin tid til å rydde det som trengs ingame samt hjelpe spillere.

Jeg stiller samme spørsmål som Torq - aktive til hva da? Kun slenge inn en kommentar i ny og ned å så på magisk vis så stiger forumaktiviteten til spillere med atronomisk virkning? Nei, jeg tror vi kjører oss fast i et enkeltspor som i bunn og grunn ikke vil ha noen som helst innvirkning i det hele tatt.

La meg i såfall fortsette; På neste verden som gjøres offentlig, gjør det ulovlig med flere spillere per konto. Og dersom det blir mye arbeid, sett inn en ny spilladministrator.
 

DeletedUser

Guest
La meg i såfall fortsette; På neste verden som gjøres offentlig, gjør det ulovlig med flere spillere per konto. Og dersom det blir mye arbeid, sett inn en ny spilladministrator.

Er dette mulig? Isåfall (støttes)
 

Raaaaaaaaaaaaaaaaaaaator

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
350
Aktive til hva da? Kommentere på ting, uten å egentlig si noe, eller ønsker dere at vi skal dele våre synspunkter på ting?
Faktum er i alle fall at det blir sett ned på når teamet deltar i diskusjoner "ment for spillere", og at teammedlemmer helst ikke skal ha personlige meninger om hverken spillet, ting som foregår på verdener, eller faktiske spillere.
På dette punktet støtter jeg Pelle, jeg synes også moderatorer skal få delta på lik linje som alle andre, så lenge rollene skilles mellom.



Det beste rekrutteringspotensialet man har er i spillerne man allerede har fått hekta.
Utvilsomt, som Pelle skriver er det viktigste å få spillere med i det sosiale. Jeg har store problemer med å se effekten av reklame, er så mye reklame overalt nå at jeg aldri ville trykket meg inn på et spill jeg fant på en tilfeldig nettside, og som ny ville jeg ikke hatt sjanse til å forstå noe som helst.

Ikke enig. Vi har et godt fungerende kontovakt-system.
Et forbud mot duals vil ha nesten bare positive følger for spillet (men vil bli et mareritt for spillmoderatorer).

Jeg glemte faktisk KV-funksjonen fullstendig, det sier kanskje litt om hvor sentralt dual faktisk har blitt. :eek: Uansett, dette vil nok hjelpe på, men samtidig føre til at KV-funksjonen blir enda viktigere og kommer til å brukes som bare det. Men det stemmer nok at gjennomsnittsaktiviteten pr. konto vil synke.
 

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
På dette punktet støtter jeg Pelle, jeg synes også moderatorer skal få delta på lik linje som alle andre, så lenge rollene skilles mellom.
Problemet ligger i at mange på forumet ikke er i stand til å identifisere et skille mellom moderatoren og spilleren, det blir derfor nyttesløst å i det hele tatt forsøke seg på en slik fremgangsmåte. Sluttresultatet blir uansett misfornøyde spillere som mener at det er ufint for teammedlemmer å uttale seg på lik linje med andre spillere. Dersom du har fulgt litt med på forumet de siste årene, så har du nok sett eksempler av dette. Faktisk så jeg dette skje senest i går, som bekrefter at dette fortsatt er en vedvarende mentalitet blant mange forumbrukere.




Utvilsomt, som Pelle skriver er det viktigste å få spillere med i det sosiale. Jeg har store problemer med å se effekten av reklame, er så mye reklame overalt nå at jeg aldri ville trykket meg inn på et spill jeg fant på en tilfeldig nettside, og som ny ville jeg ikke hatt sjanse til å forstå noe som helst.
Jeg er enig i at nytteeffekten vil være minimal, og sannsynligvis kortvarig. Enkelte nye spillere vil nok dukke opp, men de fleste av dem vil forsvinne etter kort tid, da det er umulig å holde følge med folk som utsletter konkurranse med å spille flere stykker på en og samme konto. Det er ikke vanskelig å forstå at det ikke er mange som ønsker å fortsette å spille hvis de aldri har en sjanse til å hevde seg. Dette var et langt mindre problem på den tiden dualspilling ikke var blitt et utstrakt fenomen.

I tillegg er det viktig å huske at risikoen og det lave potensialet reklamering har, fører til at det vil koste mer enn det smaker.


Jeg glemte faktisk KV-funksjonen fullstendig, det sier kanskje litt om hvor sentralt dual faktisk har blitt. :eek: Uansett, dette vil nok hjelpe på, men samtidig føre til at KV-funksjonen blir enda viktigere og kommer til å brukes som bare det. Men det stemmer nok at gjennomsnittsaktiviteten pr. konto vil synke.
At gjennomsnittsaktiviteten pr. konto vil synke stemmer nok bare for de som ligger øverst på rangeringen. Over tid vil forbud mot dualspilling føre til at gjennomsnittsaktiviteten pr. konto vil stige, da det vil være flere kontoer som holder et høyere aktivitetsnivå. Det er jo ganske mange aktive spillere nå, og dersom de hadde blitt tvunget til å spille alene, hadde de vært nødt til å holde et høyere aktivitetsnivå for å holde nivået de selv forventer. Samtidig ville ikke toppnivået vært så langt fra gjennomsnittsnivået, og er derfor ikke like avskrekkende for de som ikke tar spillet like seriøst.
 
Sist redigert:

Pineapple Trees

Aktivt medlem
Reaksjonspoeng
38
Hva med HP-runder som varer kortere? evt. med limited/no haul? Føler at rundene egentlig blir for lange, og at det bare er de 5 øverste spillerne som konkurrerer om seieren ca. halve runden. Det som også går ann er jo å ha 3-4 stammer som spillere automatisk blir satt inn i, sånn at alle må med. Lederne kan velges internt eller på forhånd.
 
Topp