Det er, etter min mening, hovedsakelig tre typer spillere som typisk preger en verden:
Sandkassespillere. Disse spillerne vet hvordan de maksimerer sin egen vekst i fredstider, og er eksperter på å gi seg selv best mulig grobunn for videre suksess - forutsett at de får være i fred lenge nok til å komme seg opp på størrelsesnivået de trenger å nå før de får nok tropper til å forsvare kontoen sin. Såfremt slike spillere ligger trygt plassert, vil de være å finne i toppen av rankinglista. Røyner det på med incs har de lett for å forsvinne.
Jegerspillere. Disse spillerne er den aggressive typen, som orker å spille mye i de periodene det trengs som mest. De er ivrige krigere, men kan som regel også ta i mot en del bank uten å knekke sammen. De sliter imidlertid veldig late game, ettersom motivasjonen til å spille en verden forsvinner i takt med motstanden. Jegerspillere kan man ikke stole på at holder verden ut.
Åtseletere. Dette er spillerne som våkner når jegerne har gjort sin del av jobben. De adler jevnt og trutt, og trives best når de kan sende 4 nukes per adelstog på hver fiendeby, uten å måtte time noe særlig. Inaktive motspillere som halvveis har gitt opp gir dem livskraft, og veksten til slike spillere øker ofte eksponensielt mot slutten av en verden. De har imidlertid ikke spesielt god evne til å periodevis øke aktivitetsnivået når det trengs, slik jegerspillerne kan.
Har man oppnådd kriteriene for én av disse spillertypene, er man god nok til å vinne verdener, forutsett at man også havner i en god stamme. Har man oppnådd kriteriene for to av spillertypene, og makter å skifte mellom spillestilene ved behov, er man god. Mestrer man å skifte mellom alle tre spillestilene er man ekstremt god. Jeg vet ikke om noen spillere på .no som klarer det.