The Art of Tribal Warfare

DeletedUser

Guest
Vennligst ignorer det pompøse navnet.

Hei godtfolk,

Jeg har lenge lekt med tanken på å legge ut mine guider her på det offentlige forumet. Så, vel, hvorfor ikke? Kanskje det øker nivået på .no ett lite hakk.

Dette er diverse guider jeg har skrevet opp gjennom åra, og fiklet litt med nå og da. De tar for seg forskjellige aspekter ved spillet, på ett noe kaotisk vis. Jeg kommer antakeligvis til å legge til flere ettersom jeg føler for å skrive mer, så jeg legger inn et par ekstra svar.

Innhold
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Om guidene og forfatteren

Dette avsnittet kan du godt droppe å lese. Det er for det meste meg som forteller om meg selv - boooooring.

[spoil]La meg først si noen ord om hva slags erfaringer jeg har innen TW. Delvis for å skryte, men hovedsakelig for å gi en idé om hvordan jeg har kommet over disse tingene.

Jeg startet med TW i desember 2006, på W2.net, hvor jeg fortsatt spiller, med ganske så sporadisk aktivitet. Når det gjelder TW.no har jeg vært med fra starten - gjett hvem som vant beta runden for V1 - med kun ett lite avbrekk når jeg forsøkte å slutte. Det varte to-tre uker. Go me.

På V1 var jeg i et par perioder leder av Core, som ledet størstedelen av første halvåret på den serveren. Der lærte jeg mye av en gjeng med svensker som - la oss være ærlige - ga meg en grei runde med deng. Mesteparten av tiden min på V1 var jeg en defensiv spiller. Jeg angrep ikke mye, delvis fordi jeg ble angrepet med jevne mellomrom, men også fordi jeg ikke orket gjøre det arbeidet som jeg mente var nødvendig for å gjennomføre skikkelige angrep. Rundt denne tiden var jeg forholdsvis aggressiv på W2, men fikk også oppdage nøyaktig hvor mange nukes aggressive 13 mill spillere har, når man selv er hakket mindre. Ugh.

Mesteparten av min tid tilbringes nå på V2, hvor jeg i sin tid startet på kontoen Vv0Lv3r1n3. Kontoen er min, og jeg har bygd den opp fra scratch. I skrivende stund er jeg den største spilleren der ( og da også på V2 ) med 22 mill, høyest ODT på V2, høyest ODA på .no med en klar margin og bare sånn for sikkerhets skyld ligges jeg også på topp på medaljerankingen på V2.

...ahem, nok skryt, eh?

Min spillfilosofi er litt sånn som The Borg er i Star Trek. Evnen til å tilpasse seg situasjoner og å gjøre det som må til for å overleve, og å utvikle seg. Jeg prøver også å sette meg inn i hva jeg ville gjort i motspillerens situasjon. Enkelte ganger så kan det da føles ut som om jeg er latterlig paranoid, men mot spillere som Hansemann funker det til tider overraskende godt. Great minds think alike.

~~~~~~~~

Hovedvekten av disse guidene har jeg skrevet for AriCa på V2. Det skinner da kanskje gjennom på skrivemåten at det var ment til å være innenfor en stamme, med kjentfolk. Jeg har heller ikke giddet å skrevet noen særlig tekniske guider. Det er andre flinke til, som for eksempel Zarazel eller Mr Game & Watch.

Det aller meste i guidene er ting jeg har oppdaget selv. Der det ikke er tilfellet har jeg prøvd å gjøre det klart hvem det er lært av, eventuelt inspirert av. Det betyr ikke at jeg vil påstå å ha skapt noen av teknikkene - jeg vil tro det aller meste ved TW har blitt oppdaget av flere forskjellige personer, uavhengig av hverandre. Kanskje litt sånn som når Newton og Leibniz oppdaget kalkulus.

Mange vil kanskje tro at når man kan så og så mange tekniske ferdigheter, ja da er man en heidundranes god spiller. Jeg er ikke helt enig. Det viktigste er når, hvor og hvordan man bruker det man kan, noe som gjerne kan oppsummeres med måten man tilpasser seg forskjellige situasjoner. Selvfølgelig, jo mer man kan, jo flere muligheter vil man ha.

Guidene beskriver ikke måten jeg selv tenker. Spesielt guidene som beskriver konkrete teknikker er noe jeg bare gjør, uten helt å tenke over hvordan jeg gjør det. Jeg anbefaler at man prøver å gjøre noe lignende. For å sitere Darth Vader, "Search your feelings, you know it to be true![/spoil]
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Forsvarsguide

Her er en ny utgave av samme guiden som finnes her og der. Forbedret.

O----------------O

Dette er delvis veldig grunnleggende, og delvis litt mer komplisert. Det er en fordel å skjønne tankemåten og ideene, og ikke bare gjøre ting uten at man helt vet hvorfor.

Jeg antar at man kjenner til de mest grunnleggende begrepene og er i stand til å gjennomføre enkle regneoperasjoner på egen hånd.

O----------------O

Introduksjon
Forsvar består av mye mer enn bare å stacke alle byene som har noen angrep på seg. Hvis du forventer å få samtlige byer under angrep stacket av stammen din, så kommer du nok til å bli veldig skuffet. Med mindre du er i en veldig stor stamme som nesten ikke blir angrepet, ellers kommer det ikke til å skje. I en krig kan du ikke regne med det.

"Å nei! Hva skal jeg gjøre da??" Vel, forsvar går enkelt å greit ut på å hindre de som angriper deg i å få tak i byene dine. Hva må du gjøre for det? Det stemmer, drepe adelsmennene!

Hvis du logger deg på kontoen din og ser at det er mange innkommende, kanskje flere hundre, det viktigste da er å ikke få panikk! Hold hodet kaldt, og du vil fort kunne få kontroll på situasjonen. Det første du bør gjøre er å se på de nærmeste angrepene, i tilfelle de kan være adelstog til byer hvor du allerede har mistet troppene dine.

Så da kommer vi til det viktigste for et vellykket forsvar; Tagging av innkommende angrep! Det vil si å endre navn på de innkommende angrepene til den typen enhet som er det tregeste i angrepet. Dette krever premium. For det meste når det er mer enn 10-20 angrep er dette vitalt for å holde orden på angrepene. Mer om tagging her og her.

Videre vil jeg anta at du har tagget majoriteten av angrepene, og vet hva som kommer mot deg.

I de aller fleste tilfellene vil de som angriper deg ha mer tropper enn det du har til rådighet. Derfor er det en dårlig idé å prøve å møte alle angrep head-on. Men så kommer vi tilbake til det at du faktisk kun trenger å drepe adelsmennene for å beholde byene.

Så....
- Du trenger ikke å stacke alle byene som har angrep mot seg.
- Du trenger heller ikke å stacke byene med adelsmenn mot seg.
- Du trenger kun å drepe en adelsmann i et tog.

Sniping
Da kommer vi til det å snipe adelstog. Prinsippet er lett - du skal bare sende støttetropper til å komme mellom til byen din mellom første og siste adelsmann. Det er kun et spørsmål om å time støtten riktig.

Det er minst fire måter å snipe angrep på:
(I) Sende troppene ut fra byen rett før adelstoget, og avbryte slik at de kommer tilbake mellom adelsmennene.
(II) Angripe en by slik at troppene kommer tilbake mellom adelsmennene.
(III) Ha troppene i en naboby, og trekk tilbake troppene slik at de kommer tilbake mellom adelsmennene.
(IV) Send støtte fra en annen by til å treffe mellom adelsmennene.

Forklaring

(I)
[spoil]Her må du regne ut når du må avbryte angrepet. Det du trenger å vite her er at hvis du angriper en kommando som treffer en by TT:MM:SS:456, hvor 456 er millisekundene, så returnerer byen på 456 millisekunder.

Altså har man mange muligheter. Send ut en kommando ( angrep/forsvar ) og se om den ankommer på et millisekund som er inne i adelstoget du vil snipe. Hvis ikke, avbryt kommandoen fort, og prøv igjen.

Jeg anbefaler på det sterkeste at man prøver dette ut før man blir angrepet. Siden man aldri vet når man blir angrepet bør du altså sjekke det ut .

Merk at denne metoden kun er aktuell når du er pålogget de siste 20 minuttene eller så før toget treffer.[/spoil]

(II)
[spoil]Enkelt prinsipp. Du må finne en by hvor du bruker halvparten av tiden til adelstoget treffer til å reise til.

Her er det viktig å merke seg at tropper som har angrepet en by alltid kommer tilbake på et helt sekund - det vil si at millisekundene alltid er 000. Hva betyr det? Vel, at det er en fin måte å snipe tog som kommer spredd utover to forskjellige sekunder - for eksempel hvor første adels er på TT:MM:34:867 og siste er på TT:MM:35:015. Man har også muligheten til å ha flere forsøk. Hvis første forsøk ikke virker, avbryt og finn en annen by å angripe.

Igjen, prøv det ut for å få en føling med det. Det er ikke en god idé å gjøre dette for første gang når du har 1337 innkommende angrep på vei inn.[/spoil]

(III)
[spoil]Merk igjen at tropper som blir trukket tilbake, eller sendt tilbake, returnerer på hele sekunder, altså at millisekundene igjen er 000. Så denne metoden er, som forrige, kun mulig å bruke på tog som spenner over to forskjellige sekunder.

Her kan det være et alternativ å bruke flere faner for å trekke tilbake troppene. Tre faner, hvor du prøver å trekke tilbake en tredjedel av troppene hvert sekund, før, under og etter toget burde funke. Merk at du kun har et forsøk, med mindre du sprer ut troppene og anvender de forskjellige hastighetene.

Igjen, prøv det ut nå!

Denne metoden krever også at du planlegger en grei tid i forveien når du skal snipe toget.[/spoil]

(IV)
[spoil]Det siste alternativet syns jeg er klart lettest å gjennomføre, spesielt mot adelstog som er ganske godt timet - under sekundet fra første til siste adelsmann, for eksempel, og ned til 2-300 millisekunder. Det jeg pleier å gjøre da, er å være i byen hvor adelsmannen er på vei, og så gå rundt på kartet å se etter byer som er i passende avstand - for eksempel en by med spyd og TK som er 3 timer unna, når adelstoget treffer om 3 timer og 5 minutter. Så er det bare å bruke klokken in-game for å regne ut når du må sende støtten.

Mange mener at adelstog som er under sekundet er bra. Det er det, forsåvidt, men det er ikke noe problem å snipe det med litt øvelse. Anbefales å øve litt på deg selv, sende fake angrep å prøv å få støtte inn mellom. Husk å ta hensyn til litt lagg på nettleseren din.

Et annet triks ved sniping er å bruke flere tabs for å sende støtten. På samme måte som å sende adelstog, så sender du støtten. Dette gir deg mye større sjanse for suksess dersom du er litt usikker, men vil kreve litt mer forsvarstropper enn ellers. Husk å avbryte den støtten som ikke er nødvendig for å snipe adelsmennene. De som ankommer først kan det være greit å la være, siden det hender at første adels ikke har mange tropper med seg.

Denne metoden er veldig grei å bruke på tog som treffer når du ikke selv har mulighetene til å være pålogget. For eksempel da midt på natta.[/spoil]

Generelt

Det er også et alternativ å sende støtten inn mellom klareringsangrepene ( nukes ) og adelsmennene. Sånn hvis du ikke vil at lojaliteten skal synke.

Angrepstropper kan også brukes til sniping, men det kan bli kostbart. Men bedre det enn å miste en by, neh?

Viktig å huske på:
- Noen ganger så finner angriperen på å sende mesteparten av hæren som er i adelsbyen med andre eller tredje, eller kanskje fjerde, adelsmann. Bevisst for å hindre at noen prøver å snipe deg. Det er også noen som sprer troppene sine jevnt utover med adelsmennene, slik at du må snipe med ganske mye tropper.
- Vær aldri hundre prosent sikker på at snipingen var vellykket med mindre du plassert en full forsvarsby rett før en adels. Prøv å alltid ha en backup plan.


Pre-noble + retake
[spoil]Dette er morsomme greier! Hvis du ikke greier eller gidder å snipe et tog, så kan du alltids gjøre det dyrt for han som adler deg! Pre-noble/pre-adle vil si å senke lojaliteten på din egen by før angriperen sine adelsmenn treffer. Da vil han fort ende med å adle seg selv opp til flere ganger ( ha ha! :D ). Dette er spesielt effektivt dersom angriperen har sendt splittede adelsmenn, dvs. fra fire forskjellige byer, timet til å treffe omtrent samtidig, og alle med en nuke hver. Med litt flaks ender det fort opp med at angriperen dreper tre av sine nukes selv, og du kan enkelt og greit adle byen tilbake. Helst timet slik at angripet ditt treffer maksimalt et par sekunder etter at hans siste adelsmann treffer.

Hvis du skal prøve deg på re-take er det ofte en fordel å få mest mulig offensive styrker til å treffe før adelsmennene dine. Det hender noen sender siste adelsmann med forsvarsstyrker, eller at angriperen greier å snike inn forsvar rett etter adlingen. I tillegg bør du, om mulig, sende to adelsmenn. Som regel vil en være nok, men det er veldig surt hvis det ikke går. Send minimalt med styrker med andre adelsmannen, slik at du slipper å adle deg selv.

Tidsbruken er her nøkkelen. Det å til en viss grad kunne forutse hva som kommer til å skje setter deg gjerne et hakk foran angriperen. Hvis du tror det er en god mulighet for at du kommer til å miste byen vil det gjerne være en god idé å sende readling før du faktisk mister byen. Gjør du det er det verste som kan skje at du adler deg selv. Hvis du ikke gjør det risikerer du å miste byen hvis angriperen får sneket inn nok forsvar.

Her er det viktig å se på mulighetene. Det er ikke noe stort poeng å stresse med perfekt timing på readlingen hvis du ser at angriperen ikke vil ha noen som helst mulighet til å rekke å sende inn støtte. Vær obs på at stammefrendene til angriperen kan stille opp med tropper nå og da.

Readling er ofte litt mer risikabelt enn å snipe, men det kan være utrolig tilfredstillende. Spesielt på verdener med pakker og ikke mynter kan det bli veldig dyrt for angriperen!

Merk at ved readling vil du tape troppene som er i byen, eventuelt på reise bort.[/spoil]


Troppeproduksjon
[spoil]Husk å hold troppeproduksjonen oppe, selv når du blir angrepet! Spesielt i forsvar, og da bør du sette alle forsvarsbyene på å produsere spyd og TK. Det er den forsvarskombinasjonen som er klart raskest å lage, i tillegg til at den er passelig sterk. Den produserer også klart mest forsvarskraft per døgn. Man kan også produsere katapulter, selv om de har en forholdsvis liten effekt på servere uten paladin med forsvarsbonus.[/spoil]


Stacking og dodging
[spoil]Be om støtte fra dine stammefrender. Sett opp en oversiktelig melding over hvor du føler du trenger støtte, og hvor mye. Den oversikten man kan få fra oversikten over innkommende angrep er ikke oversiktelig. Du bør da også kontakte nære stammefrender eller allierte på PM/Msn/Skype, siden det ikke er sikkert de leser forumet så bra som de burde. Bruk BB koder.

Siden du ikke kan forvente å få alle byene dine stacket, bør du som oftest stacke noen av byene dine selv. Har du flesteparten av byene dine mindre enn 10 timer med adelsmenn fra frontlinjen vil det som oftest kreve veldig høy aktivitet. Kontovakt kan derfor være en nødvendighet. Man bør uansett stacke de byene som er nærmest fronten, for å unngå å miste dem til snikangrep i løpet av natta, skole, jobb, o.l. Jeg vil anbefale å stacke de byene som er tett oppe ved fiendene sine byer - med 35 minutters adelsdistanse kan det bli vanskelig å snipe alt, med mindre man sitter klistret til skjermen. Jo lengre unna du er, desto lettere blir det å snipe eventuelle adelstog. Ideelt sett kan du få alt som er mindre enn 10 timer fra fronten stacket, slik at du lett kan snipe alt som kommer på de andre byene. Du kan også readle, hvis det passer best.

Ved stacking, bør du helst spre byene dine. Dvs. at når du sender for eksempel 15 byer som støtte til 3 byer, så sprer du byene slik at du sender 1/3 av troppene i en by til hver av de 3 byene du støtter. Dette gjør at dersom kun en eller to av de støttede byene blir angrepet av ekte angrep og ikke fakes, så vil du raskere få bygd opp igjen de tapte troppene. 10 byer bygger raskere opp X antall tropper enn det 5 byer gjør. Dette er selvfølgelig litt mer tidkrevende, men absolutt verdt det! Takk til Pointwhore på V2 for dette trikset.

For langvarig stacking er to deff byer sjeldent tilstrekkelig. Et minimum av 4-6 deff byer, med lvl 20 mur vil ofte holde, men ikke alltid. Det vil i hvertfall bli kostbart drepe for angriperen. Dersom du ser at troppene i en by er i ferd med å bli drept kan det være en fordel å sende vekk troppene når muren begynner å bli dårlig, for å spare troppene dine. Med lvl 0 mur er ikke forsvarstropper tilsvarende ca en full forsvarsby så veldig mye verdt. Her er det viktig at man vurderer hver situasjon for seg selv, om man skal sende ut eller drepe mest mulig av fiendens tropper, om enn til en høy pris. Det å utelukke stacking når muren er på lvl 0 er direkte teit - man bør bare slenge inn mest mulig støtte for å minimere tapene. Merk her at på eldre verdener vil det være store antall tropper i spill. Stacking vil derfor kreve gradvis mer og mer forsvar for å kunne anses som "trygge".

Du bør for øvrig prøve å ha en kontovakt så mye som mulig i løpet av døgnet, i det minste bare for å se etter nye snikangrep. Det er også en fordel å dodge flest mulig angrep. Hvorfor? Vel, siden du som regel vil ha mindre tropper å kaste bort, vil det å ikke dodge angrep føre til at du fortere går tom for tropper. Jeg vil anbefale deg å enten dodge angrep eller ha minst to forsvarsbyer i en by for å møte et angrep. Jo mer du kan ha i en by for å møte et angrep, jo mindre tropper mister du. I tillegg så kan det være en fordel å dodge angrep permanent - dvs. å sende troppene dine ut av byen, og la dem være ute, i stedenfor å dodge hvert angrep for seg selv. Det kan bli slitsomt i lengden. Det å konsentrere troppene sine i noen få byer, og så enten snipe/readle fra dem, eller trekke tilbake troppene i de byene som blir angrepet med adels er en klassisk, enkel og effektiv strategi. Krever riktignok et høyt aktivitetsnivå.

Dessverre er det mange som har fått en forkjærlighet for katapulter, som kan gjøre at det blir vondt å dodge de angrepene. Jeg vet egentlig ikke om noen bra måte å stoppe det på, annet enn å ofte bytte om på byene dine hvor du har forsvaret. Vær obs på fake tog, siden katapulter gjør større skade hvis de er spredd utover flere angrep. Fortsatt prøv å ha mest mulig forsvar i byene. Mye eller ingenting![/spoil]


Kontovakt og utholdenhet
[spoil]Til slutt vil de fleste konflikter bli et spørsmål om hvem som holder ut lengst. En faktor er antallet tropper - ikke kast bort alt for mye i begynnelsen! - men det som er viktigst er det mentale. Det tar på å forsvare seg mot et konstant angrep over flere dager, kanskje jevnt over i flere uker. Derfor kan det være viktig å dele byrden ved hjelp av KV dersom angrepene begynner å dra seg ut. Husk også på at det å angripe også blir kjedelig i lengden, spesielt dersom man ikke får så bra resultat som man hadde forventet. Det er derfor viktig å gjøre en veldig god innsats tidlig i spillet. Hvis angriperene oppdager at de ikke kommer gjennom kan det hende de gir opp. Dersom de får adlet en del byer i begynnelsen er det en utmerket oppmuntring til å fortsette å angripe.

Men når det gjelder kontovakter så husk at det er din konto. En kontovakt bør ikke måtte gjøre grovarbeidet, det er din jobb. Dersom noen føler at de hele tiden må redde deg vil de aller fleste til slutt gå lei. Det er også ditt ansvar at du kjenner til grunnleggende forsvarsteknikker. Hvor motiverende er det for en KV å ta over en konto hvor du tydeligvis ikke har tagget noe som helst, og mistet halvparten av troppene dine fordi du ikke gadd å flytte litt på dem?

Det kan være en fordel å kontakte potensielle kontovakter andre steder enn bare forumet. PM/Msn/Skype er gode alternativer.[/spoil]


Oversikt og organisering
[spoil]Denne delen er delvis inspirert av POKE ME sin forsvarsguide, så likheter er derfor ikke tilfeldig.

Det er flere måter man kan bruke grupper til å organisere et forsvar på. En nyttig en er å legge alle byer som har adelstog/adelsnukes på vei inn i en egen gruppe. Når man så har tatt seg av adelstoget på et eller annet vis ( snipet, for eksempel ) kan man flytte byen over i en annen gruppe.

En annen måte kan være å lage en egen gruppe for utsatte byer, slik at du lett kan se når en av de byene får nye angrep mot seg.

Alternativt kan man bytte navn på angrepene når man har tatt seg av dem. Både adels og andre. For eksempel ved å skrive "død" først i angrepene. Man kan også bytte navn på byene, men det gjør det jo åpenbart litt lettere for angriperen.

Det er en fordel å se hvor mange av angrepene som faktisk er farlige. Fakes er i seg selv ufarlige. Men hvor mange er fakes? Det er vanskelig å si sikkert, men det er mulig å få en viss idé.

De fleste spillere følger et satt mønster i angrepene sine. Det er få endringer i typen angrep som kommer mot deg. Det kan være én måte å se om det antakeligvis kommer mye fakes - har spilleren sendt fakes før? Hvor mange av de første, la oss si 20, angrepene som treffer er fakes? Man kan anta at omtrent samme mønster vil bli fulgt.

Når du tagger bør du bruke dette skriptet;
[spoil]
Kode:
javascript:var tm;t=document.getElementsByTagName('table');for(var i=0;i<t.length;i++){if(t[i].className=='main'){tm=t[i].getElementsByTagName('tbody')[0];break;}}ts=tm.getElementsByTagName('table');for(var j=0;j<ts.length;j++){if(ts[j].className='vis'){tv=ts[j].getElementsByTagName('tbody')[0];sp=ts[j].getElementsByTagName('span');for(var k=0;k<sp.length;k++){if(sp[k].getElementsByTagName('input').length>0){se=sp[k];}}z=tv.getElementsByTagName('tr');a=z[1].getElementsByTagName('td')[2].getElementsByTagName('a')[0].innerHTML;s=z[2].getElementsByTagName('td')[1].getElementsByTagName('a')[0].firstChild.nodeValue;g=z[4].getElementsByTagName('td')[1].getElementsByTagName('a')[0].firstChild.nodeValue;for(k=z.length-2;k>2;--k){if(z[k].getElementsByTagName('td')[0].firstChild.nodeValue=='Ankomst om:'){Dauer=z[k].getElementsByTagName('td')[1].innerHTML;}else{tv.removeChild(z[k]);}}break;}}h=s.split('(');s=h[h.length-1];h=s.split(')');s=h[0];h=g.split('(');g=h[h.length-1];h=g.split(')');g=h[0];wx=0;wy=0;Typ=s.split(':');if (Typ.length==3){StKo=s.split(':');ZiKo=g.split(':');wx=Math.abs(((StKo[0]% 10)*50+(StKo[1]% 10)*5+StKo[2]%5)-((ZiKo[0]% 10)*50+(ZiKo[1]% 10)*5+ZiKo[2]%5));wy=Math.abs((Math.floor(StKo[0]/10)*50+Math.floor(StKo[1]/10)*5+Math.floor(StKo[2]/5))-(Math.floor(ZiKo[0]/10)*50+Math.floor(ZiKo[1]/10)*5+Math.floor(ZiKo[2]/5)));}else{StKo=s.split('|');ZiKo=g.split('|');wx=Math.abs(StKo[0]-ZiKo[0]);wy=Math.abs(StKo[1]-ZiKo[1]);}w=Math.sqrt(wx*wx+wy*wy);tv.width='470';nr=document.createElement('tr');nh=document.createElement('th');nc=document.createElement('td');nc.colSpan='2';nc.innerHTML='Distance:';nr.appendChild(nc.cloneNode(true));nc.removeAttribute('colSpan');nc.innerHTML=w.toFixed(2)+' Fields';nr.appendChild(nc);nc=nc.cloneNode(false);tv.insertBefore(nr.cloneNode(true),z[z.length-1]);nc.height='10';nc.colSpan='3';nr.innerHTML='';nr.appendChild(nc);tv.appendChild(nr);nr=nr.cloneNode(false);nc=document.createElement('td');nr.appendChild(nc);nr=document.createElement('tr');nh.innerHTML='Unit';nr.appendChild(nh.cloneNode(true));nh.innerHTML='Duration';nr.appendChild(nh.cloneNode(true));nh.innerHTML='Name to';nr.appendChild(nh.cloneNode(true));tv.appendChild(nr);ie=tv.getElementsByTagName('input')[0].cloneNode(true);ib=tv.getElementsByTagName('input')[1].cloneNode(true);e=new Array('Scout','LC','HC','Axe','Sword','Ram','Noble');n=new Array('SCOUT','LC','HC','AXE','SWORD','RAMS','**NOBLE**');l=new Array(9,10,11,18,22,30,35,20,23);ie.size='36';for(var i=0;i<e.length;i++){t3=new Array();es=Math.round(l[i]*60*w);te='';t3[0]=Math.floor(es/3600);t3[1]=Math.floor(es/60)% 60;t3[2]=es% 60;for(var j=0;j<3;j++){if(t3[j]<10){te+='0';}te+=t3[j]+':';}te=te.slice(0,te.length-1);ie.value=n[i]+' ('+s+') '+a+' F'+w.toFixed(1);nr=document.createElement('tr');nc=document.createElement('td');nc.innerHTML=e[i];nr.appendChild(nc.cloneNode(true));nc.innerHTML=te;nr.appendChild(nc);nc=document.createElement('td');ie.id='editInput'+i;nc.appendChild(ie.cloneNode(true));ii=ib.cloneNode(true);ii.onmousedown=new Function('document.getElementById(\'editInput\').value=document.getElementById(\'editInput'+i+'\').value;');nc.appendChild(ii);nr.appendChild(nc);tv.appendChild(nr);}s();
[/spoil]
Fordi det legger inn koordinatene til byen i angrepsnavnet. Bruk ctrl+f funksjonen for å søke gjennom listen av taggede angrep for å se om koordinatene gjentar seg. Sjekk for flere tilfeldige koordinater.

Merk at dette kun er antakelser. Husk på at det kan hende du bommer fullstendig. Men hvis det ved disse, og eventuelt andre, metoder virker som om over halvparten av angrepene er fakes, vel, det gjør det kanskje litt lettere å se på oversikten over innkommende angrep.

Faner kan også brukes til så mangt. Det kan brukes til å effektivisere en del av de noe mer tidkrevende oppgavene. Her er et eksempel på noen måter man kan gjøre det på. Tenk ut andre måter selv.

Troppene dine kan begynner å bli litt her og der etter hvert. Man burde gå gjennom nå og da, gjerne en gang om dagen, å se hvor man har tropper, om man kan trekke dem tilbake, om man bør sende noen smårester ut. Slike ting.

Man kan også bruke sorteringsskriptet på kombinert oversikten. Sorter etter for eksempel antall spyd, og man vil få en god idé over hvor mye tropper man har tilgjengelig.[/spoil]


Motangrep
[spoil]Det er lett å glemme at man sannsynligvis sitter på en del angrepstropper. Hva er best, å bruke dem på de(n) som angriper deg, sende dem ut, eller la dem bli drept av angrepene?

Det er naturlig å benytte seg av noen nukes til readling. Spesielt hvis angriperene har for vane å time inn støtte bak toget, eventuelt sende støtte med siste adels.

Backtiming er også vanlig å benytte seg av dersom man vil drepe angriperens angrepstropper. Prinsippet er enkelt; Du angriper en by rett etter at troppene fra byen kom tilbake. Det må være timet bra nok til at det er ikke er nok tid til å dodge med angrepstroppene.

Merk at backtiming også kan brukes på tropper som du sender tilbake fra en by, hvis for eksempel det ble sendt tropper som støtte til en by som ikke ble erobret.

Backtiming er mer effektivt tidlig i spillet når det er mindre tropper i spill. I senere stadier vil det være lettere å støtte opp byen som blir backtimet. Noe som selvfølgelig gjør at det kan være en idé å sende fake backtiming, for å distrahere angriperen. Eventuelt noen fake, og noen ekte. Man må også se an situasjonen om det er verdt det.

Mer generelle motangrep kan også være en idé. Angriper man tilbake kan det hende angriperen blir distrahert fra sine angrep på deg. Fakes kan også funke bra i en sånn situasjon. Dersom du angriper byene som fienden har nærmest deg selv er det godt mulig at du treffer på noen stacks, men hvis ikke vil du fort kunne lamme angriperens muligheter til snikangrep. Dermed vil du lettere kunne snipe tog, og andre koselige saker.

Det skader nok heller ikke å få dine stammefrender til å ikke bare hjelpe til med støtte, men også angrep.[/spoil]


Generelt
[spoil]Forsvar er ikke et komplisert prinsipp. Det er en del relativt enkle teknikker ( sniping, tagging, timing ) man bør mestre.

Det som derimot skiller klinten fra hveten er hvordan man anvender disse teknikkene. Om man sniper eller readler. Hvor effektivitet man gjør disse tingene. Hvor rolig man forholder seg. Kanskje aller viktigst, hvordan man tilpasser seg angriperene og kan forutse deres handlinger! Alle har et visst mønster, det er bare noen som kan være vanskeligere å forstå enn andre. Et eksempel på et slikt mønster kan være hvordan man fordeler nukes og fakes. For å ta et konkret tilfelle så ble jeg på V8 angrepet av en som sendte fem angrep fra hver by. Én nuke og resten fakes. En grei strategi for å gjøre forsvareren usikker på hvor nukes er på vei - jeg gjør det samme selv til tider. Men det denne spilleren gjorde var å sende nuken først, og så fakes. Ved å se på kommando ID'en til angrepene var det en enkel sak å se hvor den spilleren sine nukes var på vei. Så jeg drepte dem, og lot resten av angrepene gå gjennom. De var fakes, selv om jeg dodget med angrepstroppene. Bare sånn for sikkerhets skyld.

Andre eksempler på mønstre kan være når og hvor angriperen sender adels - enten når på døgnet, eller for eksempel rett etter at en av dine byer har blitt rensket og angriperen har en by like i nærheten.

Men bli aldri for sikker på at du vet hva som kommer til å skje. En intelligent angriper vil også prøve å forutse hvordan du vil reagere, og hvordan du tenker.

Merk at for å være en god forsvarer så er du pent nødt til å være en god angriper, eller i det minste kjenne til diverse forskjellige teknikker. Her er en beskrivelse av en god del angrepsstrategier.[/spoil]
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Angrepsstrategier

Hovedvekten vil være på å beskrive forskjellige måter å angripe noen på, uten å gå alt for mye inn på detaljer. Dette fordi jeg syns folk skal få utvikle sine egne metoder, og lære seg en del på egenhånd, samt at jeg er for lat til å skrive mye.

Snikangrep

[spoil]Helt klart den 'letteste' måten å angripe på. Snikangrep sånn jeg tenker på det er å prøve seg på angrep når man tror at forsvareren ikke er pålogget. Gjerne da midt på natta, tidlig på morgenen, under skoletiden, osv.

Man kan selvfølgelig prøve seg på å gjette, men det er helt klart en fordel hvis man har en viss anelse om livsstilen til forsvareren.

Essensielt så kan du ved snikangrep prøve deg på å sende speiderangrep fra byer i nærheten, for så å sende adels fra så kort avstand som mulig. Husk, jo mindre tid du bruker, jo større er sjansen for at forsvareren ikke logger seg på. Man kan også droppe speidingen, og prøve seg på nukes og adels. Men hvis man angriper på natta har man ofte ganske god tid, så da anbefaler jeg at man speider som gal. Drep gjerne forsvareren sine nukes, så sjansen for readling minskes.

Her kan det være en fordel å sende en del fakes, siden forsvareren fort vil måtte bruke en del tid på å sortere dette dersom han/hun skulle komme til å logge på mens angrepene er på vei inn. Send gjerne angrepene på forskjellige tidspunkt.

Hvis du føler for det kan du selvfølgelig også sende en mail til forsvareren, og håpe på at det blir lest dersom den er der. Husk å ikke send fra en konto du er KV, da dette er imot reglene ( §3 ), eller som rundskriv ( §6 ).

Denne måten å angripe på krever strengt tatt ikke noe særlig til ferdigheter, men heller en liten mengde flaks.[/spoil]

Teppebombing

[spoil]Jeg må innrømme at dette er en av mine favoritter. Simpelt prinsipp: Man nuker sønder og sammen alle byene i et område. Pøser på med nukes for å slakte samtlige tropper. Dessverre krever dette at forsvareren må være en del mindre enn angriperen(e), siden typisk så har de fleste mer forsvar enn angrep.

Her er det helt klart en fordel å ha noen katapulter i angrepsbyene siden forsvareren vil få mindre lyst til å dodge alt for mye. I tillegg så kunne du kanskje kjøre en del fakes. Noen hundre.

Når man har nuket i en stund, altså når man ser at det begynner å bli stort sett bare tomme byer, er det på tide å kjøre på med adels.

Her vil man merke forskjellen på om forsvareren har blitt angrepet noe særlig tidligere. En del erfarne forsvarere vil sette troppene sine i noen få byer. Det vil da være en del tomme byer - som da du kan katapultere sønder og sammen hvis du så ønsker - og noen få med mye tropper i seg. Disse vil det da sannsynligvis koste mye å få rensket.

Grunnen til at de vil stacke noen byer er at da vil det være mulig å snipe adelstog som du sender. Det er, mildt sagt, irriterende.

Men husk at de bare kan sende støtte fra et fåtalls byer. Hva kan man gjøre da? Vel, utnytte det at man har mer tropper å rutte med, selvfølgelig. Hvis man benytter seg av adelsnukes ( dvs 1 nuke med 1 adels, ganger fire/fem ) vil det bli kostbart for forsvareren å snipe. Veldig kostbart, spesielt siden muren sannsynligvis er temmelig smadret.

Her er det viktig å enten time inn støtte rett etter siste adels, eller sende siste adels med en del forsvarstropper.

Den beste måten å beskrive hele dette prinsippet på er det engelske uttrykket 'war of attrition', eventuelt 'brute force'. Du utnytter det faktum at du har mest tropper og gir forsvareren færrest muligheter til å stoppe deg. Eliminerer muligheten til å støtte opp ( ved å slakte alle troppene rundt omkring ), eliminerer muligheten til å snipe i noen stor grad ( ved å bruke adelsnukes ) og sist men ikke minst eliminerer muligheten til å readle ved å enten støtte opp eller sende forsvarstropper med siste adels. Dersom man bruker katapulter kan man også knuse smiene. De tar lang tid og bygge opp, og i mellomtiden kan ikke forsvareren lage adelsmenn i de byene.

Her er det også en klar fordel å ha en del byer rett ved forsvareren. Hvorfor? Elementært, egentlig. Jo mindre avstand du har med adels, jo mindre område trenger du å knuse. Husk at det hele dreier seg om å fjerne muligheter for forsvareren. Mindre avstander => færre byer i nærheten => færre muligheter.

Noe det er viktig å merke seg ved denne metoden er at det ikke er nødvendig med spesielt god timing. Litt overfladisk timing, ja, det er greit. Spesielt når det gjelder støtte. Men det er ikke en nødvendighet.

Husk at du hele tiden bør følge opp med nukes i det området du angriper, for å holde troppenivået nede.[/spoil]

Drukning

[spoil]( Ja, jeg kom på det navnet nå i farta. )

Enda et veldig enkelt konsept, om enn noe tidkrevende.

Fokuset her er at du skal forvirre forsvareren mest mulig. Det krever egentlig ikke så mye tropper, bare ganske mye tid.

Her er det også en stor fordel å samarbeide med noen andre. Men ja, sånn her går det:

Du lager en del adelsnukes. For hver tredje adelsnuke, så lager du også en adels i en forsvarsby. I alle byene du har adels har du også en god del katapulter/rambukker. 50-60 stykker, gjerne.

Nå bør du helst bruke faner for å sette ting opp. Men prinsippet er som følger: Fra hver by du sender en adels så sender du også en hel haug med fakes. Samtidig! Kan ikke fokusere nok på dette, det skal sender samtidig slik at samtlige adels ser ut som en fake. Ikke send adelsangrepene samtidig - da er det lett for en intelligent forsvarer å finne dem.

Gjør dette med alle byene du lagde adels i, og gjerne enda flere. Send også et par nukes på hver by du sender adels på.

Her er timing, som det er, veldig viktig. Hele ideen er at det skal se ut som om det bare er single rambukk-fart angrep! Hvis det ankommer fire angrep veldig nære hverandre på samme byen, vil forsvareren fort bli mistenksom. Oppdages en adels er det også en sjanse for at flere vil bli oppdaget.

Det kan også være greit å sende noen adelsfakes. Kanskje til og med fake adelstog, slik at fokuset blir på dem.

Men samtidig så må det være en viss timing på dine adels. Er de innenfor en time vil det som regel være bra nok. Ikke så nærme at det virker mistenksomt, men nok til at forsvareren ikke får så mye tid til å reagere på. Riktig timing vil ikke nødvendigvis si at angrepene skal treffe samtidig.

Du burde også passe på at dine adels ikke er helt først eller helt til slutt av angrepene. Folk som tagger begynner ofte enten nederst eller øverst på lista, og de mer grundige går gjerne gjennom ett og ett - helt til det virker åpenbart at det bare er masse fakes. Husk at adels bruker litt mer tid enn rambukker/katapulter.

Det varierer hvor man fakes som er nødvendig, men en god del hundre må til i de fleste tilfellene. Gjerne godt over tusen. Hvis dere er tre spillere, og alle sender over tusen angrep... da blir det over tre tusen angrep. Det er ikke mange som gidder å gå gjennom hvert eneste ett av de angrepene for å sjekke etter adels. Spesielt ikke hvis man ser noen åpenbare adelstog på vei inn... [/spoil]

Klassisk stil

[spoil]En mer 'typisk' måte å angripe på er å sende en god del fakes, og en god del adels, og håpe på at forsvareren ikke helt vet hva han/hun driver med. Da sender man gjerne en del falske adelstog, og mange andre fakes, og krysser fingrene for at noen hundre angrep er nok til å forvirre forsvareren.

Greit nok, forsåvidt, men funker usedvanlig dårlig mot erfarne forsvarere. Man må i så fall sende en god del adelstog, og ha ekstremt god timing.

Noe man kan gjøre for å få dette til å virke bedre er å sende angrepene på litt forskjellige tidspunkter, noe som vil gjøre det vanskeligere - men langt ifra umulig, les her for mer om det - for forsvareren å finne ut hva som er adels. Hvis han/hun ikke er pålogget, selvfølgelig.

Selvfølgelig så kan man jo gjøre dette så bra at forsvareren rett og slett ikke greier å stoppe angrepene, men dette krever som regel så bra timing at... vel, ikke så mange som greier det. Spesielt ikke så lett som det egentlig er å snipe adelstog.[/spoil]

Masseadling

[spoil]Vi har nå kommet til det stadiet at mange spillere begynner å få mange adelsmenn. Veldig mange adelsmenn. Essensielt så blir dette som en kombinasjon av det jeg har kalt drukning og klassisk stil, og hva Pointy beskriver som teppeadling. Gjør det enkelt;
- Kjør på med fakes og nukes. Sørg for at alle byer blir nuket.
- Send så flest mulige adelstog enten slik at de treffer omtrent samtidig, eller blir sendt omtrent samtidig. Nå snakker vi flere hundre adelstog. Ganger du det med fire så får du antallet adelsmenn som vil bli sendt.

Det som har virket bra ( i AriCa ) har vært en trefftid, et spesifikt tidspunkt. Nukes skal treffe fra og med 24 timer før trefftiden, til og med trefftiden, mens adelstog skal treffe fra og med trefftiden og til og med 24 timer etter trefftiden. I løpet av maks 48 timer blir det ikke produsert nok tropper i en by til å drepe første adels i et adelstog. Hvor stort tidsrom man ønsker her kan selvfølgelig tilpasses.

Her er det viktig at mange stiller, og at det er flere tusen innkommende på offeret før adelsmennene blir sendt. Man kan for eksempel ha tre kategorier; Adlere, knusere og fakere. Man trenger selvfølgelig ikke bare være i en av disse kategoriene.
- Adlere er de som har mange adels og er nærme nok. Disse sender så mange tog de kan, og tar seg også av litt mer nøyaktig timing av rensking av byene.
- Knusere er de som rensker byene før trefftiden. Her er avstanden mindre viktig.
- Fakere er de som sender fakes, åpenbart.

Denne metoden krever ikke alt for mye organisering, men den krever en grei innsats fra mange av en stammens spillere. Den delegerer også arbeidet med timing nedover til hver av enkeltspillerne. Man bør også sørge for at alle kan sende meget hurtige tog. Her er en guide for sending av raske adelstog.[/spoil]


Annet

[spoil]Det er viktig å prøve å skjønne hvordan forsvareren tenker. Hvis du, til en viss grad, kan forutse hva forsvareren vil gjøre, så har du en enorm fordel. Om mulig, forhør deg med spillere som har erfaringer ( både gode og dårlige ) med den spilleren du tenker å angripe.

Man kan, etter min mening, ikke være en god angriper uten å ha en viss peiling på forsvar. Anbefaler derfor at man gjerne leser guider om forsvar.

Det er også veldig viktig å være i stand til å tilpasse seg. Hvis en angrepsstrategi ikke har funket en gang, er det lite sannsynlig at det går på samme spilleren en annen gang. Det hjelper for eksempel fint lite hvis du kan sende 200 millisek adelstog, når den du angriper lett kan snipe dem.

Noe av det morsomste som finnes må være å forsvare seg mot folk som bruker samme strategi hele tiden, uten resultater![/spoil]

Her er Pointwhore sine bidrag;

[spoil]
Pointwhore skrev:
Teppeadling En mer raffinert teknikk som gjerne krever innsats fra flere enn "nabogjengen" på 3-5 spillere er teppeadling. Jo bedre timet, jo større effekt vil den ha. Men det går også an å kjøre variasjoner som drukningen Wolv snakker om for å gjøre det vanskeligere å finne ut hvor adelsmennene går. Uten å gå for mye inn på detaljene (er litt lat enda) går det ut på å time inn nukes, adelsnukes og def på så mange byer som mulig i ett område eller på en spiller. Har sett og vært med på vellykkde operasjoner av denne typen hvor vi satt igjen med over 300 godt stackede byer i løpet av 5 minutter.

Denne teknikken tar teppebombingen ett skritt videre, og man teppebomber gjerne ett større område rundt byene man adler så angrepene kan fortsette fra kjernen av byer man tok i første bølge.


Utmattelseskrig Har brukt denne på V4 den siste måneden med stor suksess. Det er rett og slett en blanding av alle angrepsteknikker jeg kom på å bruke. Sartet med en real nukerunde sammen med et par i stammen for å rasere så mye som mulig (teppenuking). Så har jeg fulgt opp med "drukning" og "snikadling" om hverandre til alle døgnets tider (tross nattbonusen). Hadde tenkt å kjøre full grusing på ham også, men siden han nå har gitt fullstendig opp slipper jeg det. Ligger nå med en statistikk på 60-0 mot spilleren :p


Grusing innvolverer store mengder katapulter, ikke bare 25 i hvert nuke. Her er det snakk om å knekke en spiller ved å sende kaosangrep som inneholder nukes og fakes som senker nivåene til alle bygninger. Fokuserer som regel nukene på gård, samlingsplass og smie, mens "katafakene" går etter dyre og tidkrevende bygninger som ressursfeltene, varehus, brakker, stall og gjerne HQ for å være ekstra jævlig. Uten stacking fra stammen er man forsvarsløs mot denne taktikken, for den kan pågå til evig tid så lenge angriperen har nukes. Selv om forsvareren sniper/readler som en helt vil han til slutt ende med samtlige byer på 16 poeng, selv om de fleste nok vil gi opp lenge før det. Denne taktikken kan også brukes effektivt mot spillere som ligger litt lenger unna og gjerne har mye av støtten sin ute hos andre i fronten. Når man da kjører på mot stackene vil ikke denne spilleren ha mulighet til å etterfylle effektivt på flere uker. Jo større skala jo bedre.
[/spoil]


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Tagging av innkommende angrep

Dette er en, forhåpentligvis, enkel guide til tagging av angrep. Spesielt effektiv hvis du har mange angrep mot deg.

Kom gjerne med spørsmål, kommentarer eller forslag til forbedringer.

0~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~0

Hva er tagging, og hvorfor er det nyttig?

[spoil]Tagging er en to-delt prosess.
- Første identifiserer du hva som er tregeste enheten i angrepet.
- Så endrer du navnet på angrepet til det du tror er tregeste enheten, og annen nyttig informasjon.

Man må ikke ha noe skript eller lignende for dette, men det gjør prosessen betydelig lettere.

Hva er så fint med dette? Vel, det gjør at du har en veldig god idé av hva du blir angrepet med! Hovedsakelig er dette kanskje å finne adelsmenn, så du kan drepe dem. Men det gjør det også lettere å se hva som er fakes. I tillegg, si at du finner et angrep som går raskere enn rambukker/adelsmenn. Da kan de angrepene ikke gjøre større skade enn å ta noen ressurser hvis du dodger.

Å forsvare seg uten tagging er som å være blind i en slåsskamp. Med mindre navnet ditt er Matt Murdock, så har du da et problem.[/spoil]

Du trenger:
- Premium.
- To skript i hurtigbaren.
- Opera. Mozilla vil vel fungere, men opera er bedre.

Følgende skript burde alle ha:

Skript for sortering av mye rart:
[spoil]
Kode:
javascript:  function c()  {  var a=document;  if(window.frames.length>0)  a=window.main.document;  var b=a.createElement('script');  b.type='text/javascript';  b.src='http://speider.x10.mx/tw/script/sort.js';  a.getElementsByTagName('head')[0].appendChild(b);  }  c();
[/spoil]

Merk at du må ha innkommende angrep for at sorteringen skal virke.

Tagging av innkommende angrep:
[spoil]
Kode:
javascript:var tm;t=document.getElementsByTagName('table');for(var i=0;i<t.length;i++){if(t[i].className=='main'){tm=t[i].getElementsByTagName('tbody')[0];break;}}ts=tm.getElementsByTagName('table');for(var j=0;j<ts.length;j++){if(ts[j].className='vis'){tv=ts[j].getElementsByTagName('tbody')[0];sp=ts[j].getElementsByTagName('span');for(var k=0;k<sp.length;k++){if(sp[k].getElementsByTagName('input').length>0){se=sp[k];}}z=tv.getElementsByTagName('tr');a=z[1].getElementsByTagName('td')[2].getElementsByTagName('a')[0].innerHTML;s=z[2].getElementsByTagName('td')[1].getElementsByTagName('a')[0].firstChild.nodeValue;g=z[4].getElementsByTagName('td')[1].getElementsByTagName('a')[0].firstChild.nodeValue;for(k=z.length-2;k>2;--k){if(z[k].getElementsByTagName('td')[0].firstChild.nodeValue=='Ankomst om:'){Dauer=z[k].getElementsByTagName('td')[1].innerHTML;}else{tv.removeChild(z[k]);}}break;}}h=s.split('(');s=h[h.length-1];h=s.split(')');s=h[0];h=g.split('(');g=h[h.length-1];h=g.split(')');g=h[0];wx=0;wy=0;Typ=s.split(':');if (Typ.length==3){StKo=s.split(':');ZiKo=g.split(':');wx=Math.abs(((StKo[0]% 10)*50+(StKo[1]% 10)*5+StKo[2]%5)-((ZiKo[0]% 10)*50+(ZiKo[1]% 10)*5+ZiKo[2]%5));wy=Math.abs((Math.floor(StKo[0]/10)*50+Math.floor(StKo[1]/10)*5+Math.floor(StKo[2]/5))-(Math.floor(ZiKo[0]/10)*50+Math.floor(ZiKo[1]/10)*5+Math.floor(ZiKo[2]/5)));}else{StKo=s.split('|');ZiKo=g.split('|');wx=Math.abs(StKo[0]-ZiKo[0]);wy=Math.abs(StKo[1]-ZiKo[1]);}w=Math.sqrt(wx*wx+wy*wy);tv.width='470';nr=document.createElement('tr');nh=document.createElement('th');nc=document.createElement('td');nc.colSpan='2';nc.innerHTML='Distance:';nr.appendChild(nc.cloneNode(true));nc.removeAttribute('colSpan');nc.innerHTML=w.toFixed(2)+' Fields';nr.appendChild(nc);nc=nc.cloneNode(false);tv.insertBefore(nr.cloneNode(true),z[z.length-1]);nc.height='10';nc.colSpan='3';nr.innerHTML='';nr.appendChild(nc);tv.appendChild(nr);nr=nr.cloneNode(false);nc=document.createElement('td');nr.appendChild(nc);nr=document.createElement('tr');nh.innerHTML='Unit';nr.appendChild(nh.cloneNode(true));nh.innerHTML='Duration';nr.appendChild(nh.cloneNode(true));nh.innerHTML='Name to';nr.appendChild(nh.cloneNode(true));tv.appendChild(nr);ie=tv.getElementsByTagName('input')[0].cloneNode(true);ib=tv.getElementsByTagName('input')[1].cloneNode(true);e=new Array('Scout','LC','HC','Axe','Sword','Ram','Noble');n=new Array('SCOUT','LC','HC','AXE','SWORD','RAMS','**NOBLE**');l=new Array(9,10,11,18,22,30,35,20,23);ie.size='36';for(var i=0;i<e.length;i++){t3=new Array();es=Math.round(l[i]*60*w);te='';t3[0]=Math.floor(es/3600);t3[1]=Math.floor(es/60)% 60;t3[2]=es% 60;for(var j=0;j<3;j++){if(t3[j]<10){te+='0';}te+=t3[j]+':';}te=te.slice(0,te.length-1);ie.value=n[i]+' ('+s+') '+a+' F'+w.toFixed(1);nr=document.createElement('tr');nc=document.createElement('td');nc.innerHTML=e[i];nr.appendChild(nc.cloneNode(true));nc.innerHTML=te;nr.appendChild(nc);nc=document.createElement('td');ie.id='editInput'+i;nc.appendChild(ie.cloneNode(true));ii=ib.cloneNode(true);ii.onmousedown=new Function('document.getElementById(\'editInput\').value=document.getElementById(\'editInput'+i+'\').value;');nc.appendChild(ii);nr.appendChild(nc);tv.appendChild(nr);}s();
[/spoil]

Så går du til oversikten over innkommende angrep, og trykker på sorteringsskriptet. Da vil oversikten se slik ut:

[spoil]
sortoversiktiginnkommen.png
[/spoil]

Trykk så på en av pilene under der det står Attack ID. Det vil da sortere angrepene i den rekkefølgen de ble sendt.

Trykker du på pilen som peker oppover kommer angrepet som ble sendt først øverst. Trykker du på pilen som peker nedover kommer angrepet som ble sendt sist øverst.

Da vil det se slik ut:

[spoil]
innkommendesortert.png
[/spoil]

Så går du nedover listen, og åpner hvert angrep i en bakgrunnsfane. Dette kan du gjør ved enten å høyre-klikke på linken, og så "Åpne i bakgrunnsfane", trykke med musehjulpet, eller holde ctrl + shift inne mens du trykker på linken. Man kan også bruke hjulpet på musa eller Snap Links

[spoil]
tagging.png
[/spoil]

Så er det bare å bruke hurtigtasten 2 for å bytte fane. Du må gå gjennom alle fanene 2 ganger:

- Første gangen trykker du på skriptet for tagging av innkommende, så trykker du "2", så skriptet, så "2", helt til du har gått gjennom alle fanene.
- Så går du gjennom å tagger:
[spoil]
tagg.png
[/spoil]

Hvordan vet du hva som kommer mot deg?

La oss se nærmere på oversikten over sorterte angrep.

[spoil]
innkommendesortert2.png
[/spoil]

Tallene foran angrepene er kommandonummeret til angrepet. Det vil si at jo nærmere de tallene er hverandre, jo nærmere ble angrepene sendt.

Som du kan se er det nesten ingen forskjell på tallene. Forskjellen på tallene er type det ene minus det andre, men man trenger som regel ikke å se på mer enn de 3-4 siste tallene. Forskjeller på et par hundre kan være opp til noen timer, men også bare minutter, litt avhengig av om mange angrep blir sendt akkurat da.

I dette tilfellet kan man lett se at alle angrepene ble sendt ganske nøyaktig samtidig.

Det gjør det lett å gå gjennom å tagge. De ble sendt samtidig, altså må de ha reist like lenge. Her er et eksempel:

[spoil]
sammenligningavtider.png
[/spoil]

Disse to angrepene hadde en kommando ID forskjell på 1. Altså ble de sendt praktisk talt samtidig, siden ingen andre på hele serveren sendte angrep eller støtte mellom de to angrepene.

Her sammenligner man når angrepene treffer, og hvor lang tid de ville brukt til med de forskjellige hastighetene.

For hvert av de forskjellige angrepene; Duration ( varighet ) for de forskjellige hastighetene minus ankomst om tiden.

I dette tilfellet er det, for angrepet til venstre, 36 minutter siden angrepene ble sendt hvis det er med rambukk hastighet, og 36 minutter siden angrepene ble sendt i angrepet til høyre med sverd hastighet.

Vi vet at de ble sendt samtidig, altså er angrepet til venstre rambukkfart, og angrepet til høyre sverdfart.

Vi vet også:
- Angrep med høyere kommando ID enn disse angrepene ble sendt for mindre enn 36 minutter siden. Eventuelt 36 eller færre minutter siden, hvis man skal være pirkete.
- Angrep med lavere kommando ID enn disse angrepene ble sendt for mer enn 36 minutter siden. Eventuelt 36 eller flere minutter siden, hvis man skal være pirkete.

Husk:

Når man åpner angrepene i faner, og går gjennom dem vil man gå gjennom dem i rekkefølgende de ble sendt i dersom man trykket på pilen oppover. Motsatt hvis man trykket på pilen nedover. Bruk dette når du identifiserer angrepene.

Hvis man er pålogget når angrepene blir sendt, eller man vet at alle ble sendt praktisk talt samtidig er det ikke nødvendig med sorteringen, og man kan gå rett til å åpne angrepene i faner. Det vil da som regel gå raskere å gå gjennom fanene.


~~~~~~~~~~

Her er en annen/grundigere forklaring av tagging. Den begynner å gå kraftig ut på dato, men får vel slenge den ut.

[spoil]Her er en skriftlig beskrivelse av tagging. Anbefales for å øke forståelsen av tagging. Som alltid, feedback ønskes.

0~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~0

Tagging av angrep er det viktigste for et vellykket forsvar ( kanskje sammen med aktivitet ).

Tagging vil si å endre navnet på de innkommende angrepene til det du tror er den sakteste enheten. Den gammeldagse måten er å gå inn på byene med angrep på seg, og så har kartet over byen angrepet ble sendt fra, og så bruke pop-up funksjonen med premium for å sjekke tidene til angrepene.

Det finnes nå en innebygd funksjon i spillet for å tagge angrep. Du finner den oversikten over hvert enkelt angrep, der hvor det står dette;
Kommando skift navn
Opprinnelse Spiller: Vv0Lv3r1n3
Landsby: K76 - 047 - Lean On Me(620|716)K76
Mål Spiller: Vv0Lv3r1n3
Landsby: K76 - 044 - Indy Dancing(621|710)K76
Varighet: 1:49:29
Ankomst: 15.04.09 15:06:15:578
Ankomst om: 1:48:21
Det i bold er en av knappene for å skrive om navnet på et angrep manuelt.

På samme menyen er det en link som sier Vis varighet. Trykk på denne linken og du får opp en oversikt over hvor lang tid de forskjellige enhetene bruker fra byen som angriper til byen som blir angrepet. Det er også et skript som har samme funksjon;
[spoil]
Kode:
javascript:var tm;t=document.getElementsByTagName('table');for(var i=0;i<t.length;i++){if(t[i].className=='main'){tm=t[i].getElementsByTagName('tbody')[0];break;}}ts=tm.getElementsByTagName('table');for(var j=0;j<ts.length;j++){if(ts[j].className='vis'){tv=ts[j].getElementsByTagName('tbody')[0];sp=ts[j].getElementsByTagName('span');for(var k=0;k<sp.length;k++){if(sp[k].getElementsByTagName('input').length>0){se=sp[k];}}z=tv.getElementsByTagName('tr');a=z[1].getElementsByTagName('td')[2].getElementsByTagName('a')[0].innerHTML;s=z[2].getElementsByTagName('td')[1].getElementsByTagName('a')[0].firstChild.nodeValue;g=z[4].getElementsByTagName('td')[1].getElementsByTagName('a')[0].firstChild.nodeValue;for(k=z.length-2;k>2;--k){if(z[k].getElementsByTagName('td')[0].firstChild.nodeValue=='Ankomst om:'){Dauer=z[k].getElementsByTagName('td')[1].innerHTML;}else{tv.removeChild(z[k]);}}break;}}h=s.split('(');s=h[h.length-1];h=s.split(')');s=h[0];h=g.split('(');g=h[h.length-1];h=g.split(')');g=h[0];wx=0;wy=0;Typ=s.split(':');if (Typ.length==3){StKo=s.split(':');ZiKo=g.split(':');wx=Math.abs(((StKo[0]% 10)*50+(StKo[1]% 10)*5+StKo[2]%5)-((ZiKo[0]% 10)*50+(ZiKo[1]% 10)*5+ZiKo[2]%5));wy=Math.abs((Math.floor(StKo[0]/10)*50+Math.floor(StKo[1]/10)*5+Math.floor(StKo[2]/5))-(Math.floor(ZiKo[0]/10)*50+Math.floor(ZiKo[1]/10)*5+Math.floor(ZiKo[2]/5)));}else{StKo=s.split('|');ZiKo=g.split('|');wx=Math.abs(StKo[0]-ZiKo[0]);wy=Math.abs(StKo[1]-ZiKo[1]);}w=Math.sqrt(wx*wx+wy*wy);tv.width='470';nr=document.createElement('tr');nh=document.createElement('th');nc=document.createElement('td');nc.colSpan='2';nc.innerHTML='Distance:';nr.appendChild(nc.cloneNode(true));nc.removeAttribute('colSpan');nc.innerHTML=w.toFixed(2)+' Fields';nr.appendChild(nc);nc=nc.cloneNode(false);tv.insertBefore(nr.cloneNode(true),z[z.length-1]);nc.height='10';nc.colSpan='3';nr.innerHTML='';nr.appendChild(nc);tv.appendChild(nr);nr=nr.cloneNode(false);nc=document.createElement('td');nr.appendChild(nc);nr=document.createElement('tr');nh.innerHTML='Unit';nr.appendChild(nh.cloneNode(true));nh.innerHTML='Duration';nr.appendChild(nh.cloneNode(true));nh.innerHTML='Name to';nr.appendChild(nh.cloneNode(true));tv.appendChild(nr);ie=tv.getElementsByTagName('input')[0].cloneNode(true);ib=tv.getElementsByTagName('input')[1].cloneNode(true);e=new Array('Scout','LC','HC','Axe','Sword','Ram','Noble');n=new Array('SCOUT','LC','HC','AXE','SWORD','RAMS','**NOBLE**');l=new Array(9,10,11,18,22,30,35,20,23);ie.size='36';for(var i=0;i<e.length;i++){t3=new Array();es=Math.round(l[i]*60*w);te='';t3[0]=Math.floor(es/3600);t3[1]=Math.floor(es/60)% 60;t3[2]=es% 60;for(var j=0;j<3;j++){if(t3[j]<10){te+='0';}te+=t3[j]+':';}te=te.slice(0,te.length-1);ie.value=n[i]+' ('+s+') '+a+' F'+w.toFixed(1);nr=document.createElement('tr');nc=document.createElement('td');nc.innerHTML=e[i];nr.appendChild(nc.cloneNode(true));nc.innerHTML=te;nr.appendChild(nc);nc=document.createElement('td');ie.id='editInput'+i;nc.appendChild(ie.cloneNode(true));ii=ib.cloneNode(true);ii.onmousedown=new Function('document.getElementById(\'editInput\').value=document.getElementById(\'editInput'+i+'\').value;');nc.appendChild(ii);nr.appendChild(nc);tv.appendChild(nr);}s();
[/spoil]

For å tagge angrepet, trykk på den lille knappen bak det av fartene du tror angrepet har, og så på den 'ok' knappen som dukker opp. Jeg vil anbefale det scriptet, heller enn den innebygde funksjonen, men hver sin smak.

Hvis du er pålogget når angrepene blir sendt er det jo veldig enkelt å finne ut hvordan slags enheter som blir sendt. Hvis du ikke var pålogget når de ble sendt er det litt vanskeligere.

Først bør du tenke på når du sist var pålogget, slik at du vet hvor maksimalt lenge siden det var angrepene ble sendt.
Eksempel skrev:
Det er 4 timer siden du sist var pålogget, og da var det ingen innkommende angrep.
Et av angrepene ankommer byen din om 20 timer. Det bruker 18 timer med sverd, 23 timer med rambukker/katapulter, og 25 timer med adelsmann.
Da kan det ikke være adelsmenn ( 20 + 4 = 24 < 25 ), og ikke sverd. Altså må det være rambukker/katapulter.

I dette eksempelet vet du nå at det angrepet ble sendt for 3 timer siden. Du kan da som regel anta at de fleste andre angrepene fra samme spilleren ble sendt for 3 timer siden. Det er da bare om å gjøre å sjekke de andre angrepene for hva de er når de ble sendt for 3 timer siden.

Det er dette prinsippet du kan bruke for for å finne ut når angrep ble sendt. Vanligvis er alle single angrep ( altså ikke sendt i grupper på 2 eller flere ) rambukker eller katapulter. Hvis du tar et tilfeldig singelt angrep fra en spiller, så antar du at det er rambukk/katapult-fart. Se så når angrepet må ha blitt sendt. Gjenta det samme med et annet angrep fra samme spiller, og se om tidene stemmer overens. Det er her en fordel å velge to angrep som treffer på veldig forskjellige tidspunkter. Gjenta det samme igjen noen flere ganger, får å sjekke om det stemmer.

Nå er det viktig å huske på at du kan ha tilfeldigvis valgt et angrep med f.eks. sverd eller adelsmann som tregest enhet, så du må sjekke en del angrep for å være sikker.

Hvis du gjør dette med alle spillere vil det i de aller fleste tilfellene gjøre at du kan finne ut når angrepene ble sendt. Det vil være noen unntak, som når angrepene ble sendt over et stort tidsrom, men da vil det ofte være bra timet angrep, med flere angrep rett før noe som ser ut som et adelstog. Da er oftest det som ser ut som et adelstog faktisk et adelstog!

Avansert Tagging
Fancy navn? Meh. Uansett... Jeg har faktisk ikke møtt mange som bruker akkurat dette lille trikset.

Det går ut på å utnytte det at dette er et spill basert på tall. Prinsippet er egentlig veldig enkelt, og det går ut på å finne ut når forskjellige angrep ble sendt. Du må utnytte command ID'en til angrepet. Her er en link til et angrep:


(Hold musen over linken til et angrep for å se linken.)

Tallet i blokkskrift er command ID'en. Det angrepet der er f.eks. angrep #4201486 som har blitt sendt her på V2. Da vil angrep #4201523 vært sendt på nesten nøyaktig samme tidspunkt som det angrepet over. Hvorfor? Forskjellen mellom tallene er kun 37, dvs. at 37 angrep/støtter har blitt sendt mellom angrepene. Hvis du ser på det totale antallet kommandoer er dette... lite. Samme, desto større forskjell, desto lengre tid mellom når angrepene ble sendt. Bruk dette, sammen med det som står ovenfor, og du vil kunne finne ut når 99 % av angrepene på deg ble sendt.

Dette er ganske tidkrevende, så det er kanskje ikke verdt å gjøre det med alle angrepene, dersom du har flere hundre.


Viktig å gjøre:
-Tag alle innkommende angrep! Selv om du ikke vet hva et angrep er, tag det som noe sånt som "Ukjent" eller lignende. Da kan du lettere se eventuelt nye innkommende angrep. Har du ikke gjort dette, og så setter meg opp som KV for å hjelpe deg, kommer jeg til å drepe deg. Seriøst.

I tillegg, dersom du får veldig mange angrep på deg, kan du bare gjøre det lett, og tagge alle angrep som bruker mer enn 58 timer og 20 minutter som "Ikke adels" eller noe. Det er jo grensen for hvor langt en adelsmann kan gå på V2. Du kan gjøre det lett ved å trykke på den navn-endrings knappen på menyen over innkommende.[/quote][/spoil]
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Sending av kommandoer

Dette er en grafisk, og forhåpentligvis enkel, guide til å sende effektive fakes. For å si det sånn, hvis du ikke har tid til å sende noen hundre fakes i en operasjon nå, så har du heller ikke tid til å sende adels på gråbyer.

0~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~0

Dette blir en ganske detaljert beskrivelse. Kommentarer og forslag til forbedringer/alternative metoder settes pris på.

Anbefaler også at man leser denne guiden for tagging. Tagging og faking er to sider av samme mynt. Her er en generell angrepsguide som det også kan være kjekt å lese gjennom.

Du trenger følgende
- Premium
- Opera ( Firefox/Chrome funker vel, men opera er best. Bruker du IE burde du skytes! )

Hva er poenget med fakes, og hva er så bra med denne måten?

[spoil]Det er flere grunner til å sende fakes:
- Det er demotiverende å ha flere tusen innkommende angrep.
- Arbeidsmengden for forsvareren blir betydelig større.
- Det blir vanskeligere for forsvareren å se hva som kommer.
- Du kan snike gjennom angrep som vanligvis ikke ville gått gjennom.
Flere er det vel også, men kommer ikke på det i farta.

Denne metoden gjør ikke at du trenger å trykke færre ganger, men du trykker mye raskere! Du sparer mye tid og flytting av pilen.[/spoil]

Skritt I

[spoil]Kopier inn BB koder til den du angriper i Merknader. Sjekk på forhånd hvor mange koordinater du kan ha der uten at du må scrolle nedover. Jeg kan for eksempel ha mellom 25 og 30 stykker.

Eksempel: Kopier inn de første 25 byene du skal sende på.

skritt1bbkoder.png
[/spoil]

Skritt II

[spoil]Så skal du åpne faner. Jeg anbefaler å åpne den aktuelle gruppen du skal sende fakes fra, for eksempel en forsvarsgruppe hvor du har noen katapulter i byene. Velg Tropper -> Dine egne.

skritt2oversiktovertrop.png
[/spoil]

Skritt III

[spoil]Så skal du åpne faner. Når du holder inne ctrl og shift samtidig, og trykker på en link, blir den linken åpnet i en bakgrunnsfane. Gå gjennom og åpne hver by i en bakgrunnsfane. Du kan for eksempel åpne 75 byer ( 3x25 = 75 ). For å slippe å telle antall byer kan du velge å åpne oversikten med 75 byer per side. Man kan også bruke Snap Links i Opera for å åpne faner.

skritt3penetfaner.png


Kan ikke hurtigtastene for å åpne bakgrunnsfaner ( finnes de? ) i andre nettlesere enn Opera. Kan noen skrive dem i et svar? :)

I Firefox kan man trykke på hjulet på musa for å åpne en link i en bakgrunnsfane. Det virker også i opera.

Alternativt

En annen måte å gjøre dette skrittet på er å gå på kombinert oversikten, og sortere etter antall tropper. For eksempel antall katapulter. Da vil du slippe å måtte hoppe over byer uten tropper.[/spoil]

~~~~~~~~

Fortsetter i neste innlegg.
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Skritt IV

[spoil]Trykk på Merknader. Bruk hurtigtasten 2 til å bytte til neste fane. Trykk på Merknader. Trykk på 2. Merknader. 2. Du skjønner poenget. Gå gjennom alle fanene.

skritt4gtilmerknader.png


I Firefox er det Ctrl + Tab som er hurtigtasten for å bytte til neste fane.

Husker ikke hurtigtastene for å bytte fane i andre nettlesere enn Opera eller Firefox. Kan noen skrive dem i et svar? :)[/spoil]

Skritt V

[spoil]Bruk samme metoden for å gå gjennom fanene og trykke på byer. Hvis du for eksempel åpnet 75 faner kan du gå med tre byer til hver av byene du angriper, bevege musa litt nedover og ta tre til neste. Fortsett til slutten av lista.

skritt5gtilbyer.png
[/spoil]

Skritt VI

[spoil]Samme metoden, men nå trykker du på Send tropper. Gå gjennom alle fanene.

skritt6sendtropper.png
[/spoil]

Ekstraskritt

[spoil]Nå kan du velge å lagre økten. Hvis du for eksempel lagrer fem økter, hver med 100 faner åpnet, vil du raskt kunne åpne dem igjen dagen etter, og sende nye fakes. En observant og intelligent forsvarer vil kunne oppdage det, men hvis det allerede er noen tusen innkommende på vei inn kan det bli vanskelig.

Grunnen til å lagre nå og ikke senere i prosessen er at nå vil koordinatene blir lagret. Senere har i hvertfall ikke jeg fått det til å virke.

skritt65lagrekten.png


I Firefox, bruk Bookmark all tabs eller Ctrl + Shift + D[/spoil]

Skritt VII

[spoil]Gjenta samme metoden, men nå trykker du på et skript for å sette inn for eksempel en katapult. Her er skriptet;
Kode:
javascript:insertUnit(document.forms[0].catapult, 1)
Du kan bytte ut catapult i koden med blant annet ram for å sette inn rambukk, spy for speider. Antallet kan du også variere med å bytte ut tallet bak typen enhet.

skritt7setteinnenhet.png
[/spoil]

~~~~~~~~

Fortsetter i neste innlegg.
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Skritt VIII

[spoil]Gå gjennom fanene å trykk på Angrip. Forholdsvis enkelt.

skritt8angrip.png
[/spoil]

Skritt IX

[spoil]Gå gjennom fanene å trykk på OK. Her må du moderere farten litt, siden man kun kan sende fem kommandoer i sekundet. Det hender det lagger litt så noen angrep blir forsinket

skritt9ok.png

¨
Ved å bruke Ctrl + W går man til neste fane i Opera/Firefox, og lukker den fanen man er i. Da slipper man å lukke alle fanene etterpå. Et annet alternativ er å åpne hele greia i et nytt vindu, for så å bare lukke vinduet når man er ferdig.[/spoil]

Generalisering av metoden

[spoil]Denne metoden kan også brukes til andre ting. Du kan:

- Sende fulle nukes. Da må du bare sørge for å åpne byer med nukes i seg ( duh ), og trykke på » Alle tropper i Skritt VII.

- Sende støtte. Samme som over.

- Sende til et område på kartet. Hvis du i stedenfor å gå til Merknader i Skritt IV kan du gå til kartet. Bruk dette lille skriptet:
Kode:
{game}&screen=map&x=550&y=450
I dette tilfelle vil senteret på kartet bli 550|450, det vil si midt i K45. Bytt ut tallene etter hhv. x=550 og y=450 for å endre senteret på kartet.[/spoil]

Forslag til forbedring eller uklare deler? Kom med dem!
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Tagging uten premium

Denne guiden er for tagging uten premium. Selv om det anbefales på det sterkeste at man faktisk brukes premium, siden dette alternativet er;
- Tidkrevende.
- Rotete.
- Slitsomt.
- Frustrerende.
- Håpløst.
- Ineffektivt.
- Uoversiktelig
- Tåpelig.
- Idiotisk

..men hvis man absolutt ikke kan bruke premium, så er dette et greit alternativ.

Hva er tagging, og hvorfor trenger man det?

[spoil]Tagging vil si å gi hvert angrep et navn som sier noe om hva slags angrep du tror det er. Hovedsakelig vil dette si hva som er den tregeste enheten i angrepet. Det vil gjøre at du lettere kan;
- Drepe adelsmenn.
- Dodge angrep som ikke har noen enheter tregere enn sverd.

Det første er åpenbart. Dreper du adelsmenn, så kan du umulig miste byer. Du kan eventuelt readle. Mer om generelle forsvarsteknikker her. Jeg anbefaler av man spør om råd dersom man ikke skjønner teknikkene. Helst før man eventuelt blir angrepet.

Uten tagging er du blind. Da kan angriperen sende en haug med fakes, og du vil ha store problemer med å vite hvor du skal gjøre av deg. Alternativet er å prøve å drepe alt som kommer mot deg.[/spoil]

Oversikt og organisering

[spoil]Uten premium har du noen ulemper. Du kan for eksempel ikke endre navn på innkommende angrep, som er det man vanligvis gjør når man tagger angrep. Du har heller ikke merknader som du kan skrive i, med mindre du regner med de 500 tegnene.

Men du trenger et sted å skrive opp informasjonen om angrepene, med mindre det er veldig få angrep, eller du har en utrolig god hukommelse.

To alternativer; Du skriver på forumet, og redigerer innlegget ditt ettersom du får nye angrep. Eller du skriver en mail til deg selv, og for hver oppdatering du tar så eksporterer du mailen, kopierer det du skrev forrige gang inn i et nytt svar, og skriver inn den nye informasjonen.

Uansett, jeg vil anbefale noe sånt som dette;
Byen som blir angrepet, med BB koder
- Hva det første angrepet som treffer er, pluss tidspunkt for treff, pluss koordinater fra by som angriper.
- Hva det andre angrepet som treffer er, pluss tidspunkt for treff, pluss koordinater fra by som angriper.
- Osv.

Eksempel:
Kode:
[village]260|185[/village]
- Blir angrepet av rambukk-fart kl. 19:36:42 fra 613|420
- Blir angrepet av øks-fart kl. 20:01:02 fra 613|418

Gjør det for alle byene som blir angrepet.

Dette er fordi da vet du hvilke angrep du allerede har funnet ut, hvis nye blir sendt, og du kan se på helheten. Koordinatene på angrepsbyen er for å se om det er flere angrep fra samme by, som vanligvis betyr at et ( eller flere ) av angrepene er fakes.[/spoil]

Identifiseringen av angrepene

[spoil]Ah, hovedpunktet. Det er tre alternativer når det kommer til angrepene.

[*] Du er pålogget når angrepene blir sendt.

Da kan du enkelt og greit bruke avstandskalkulatoren for å sjekke hva som er den tregeste enheten. Bare skriv inn koordinatene til byen som angriper og blir angrepet, og velg den enheten som passer til tiden.

Merk at du må bruke avstandskalkulatoren som hører til verdenen du spiller på, da det ofte er forskjellige hastigheter på forskjellige verdener.

[*] Angrepene ble sendt på samme tidspunkt, men du vet ikke når fordi du ikke var pålogget.

Da kan du igjen bruke avstandskalkulatoren. Det vanligste er at angrep blir sendt omtrent samtidig, noe som gjør det forholdsvis enkelt å finne ut.

Sjekk, la oss si, fire angrep. Ha dem gjerne oppe i hver sin fane. Se på det første. Hvis for eksempel det ble sendt for to timer og 20 minutter siden hvis det er rambukk-fart, så går du å ser på de andre angrepene. Kan de ha blitt sendt for to timer og 20 minutter siden? Husk at de kan være andre enheter. Hvis ja, kult, da vet du antakeligvis når angrepene ble sendt. Hvis nei, prøv igjen med en annen type startenhet, for eksempel adelsmenn.

Nå vet du når angrepene ble sendt, så du kan bare legge til omtrent den tiden på reisetiden, og tagge som ved forrige punkt.

[*] Angrepene ble sendt på forskjellige tidspunkt og du har ikke vært pålogget.

Dette er typisk hvis det er flere personer som angriper deg. Du kan bruke samme metoden som i punktet over, men må være obs på at det kan være flere forskjellige tidspunkt angrepene ble sendt på. Dette kan gjøre det tidkrevende å finne de forskjellige tidspunktene. Selv om de fleste angrep blir sendt flere av gangen.

Men heldigvis er det en løsning her også. Spillet registrerer rekkefølgen en kommando blir sendt i. En kommando kan enten være et angrep eller en støttesending.

For å finne kommando ID'en til et angrep så må du se på linken til angrepet. Hold musa over et angrep for å se linken. Høyreklikk, og trykk på Kopier lenkeadresse ( Copy Link Address ) for å kopiere linken.


Tallet i bold er kommando ID'n. En høyere ID vil si at angrepet ble sendt etter dette, og en lavere at det ble sendt før. Hvis ID'ene er veldig like ( den ene ID'en minus den andre gir deg likheten ) ble de sendt nærme hverandre. Dette er for samtlige kommandoer på hele serveren. Hvis det er mindre enn 100 i forskjell på en ID, så ble de som regel sendt veldig tett på hverandre. Unntaket kan være midt på natta.

Dette kan du bruke til å sjekke rekkefølgen på angrep, og om de ble sendt - omtrent - samtidig. Men det er tidkrevende.[/spoil]

Oppsummering

[spoil]Dette er tidkrevende. Uten premium tar tagging opp mye tid og krefter, samtidig som det ikke blir alt for oversiktelig. Får du mer enn 30-40 angrep anbefaler jeg på det sterkeste at du investerer i ( eller tigger om ) litt premium.

For en demonstrasjon av hvor mye lettere det er med premium kan du lese denne guiden.

Du bør uansett prøve ut noe av dette selv før du blir angrepet, av åpenbare grunner.[/spoil]
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Introduksjon til skript

Hva er et skript, og hvorfor bruke det?

[spoil]Først og fremst så trenger du premium for å kunne bruke skript.

Jeg vil tro den enkleste måten å se på et skript på, er som en tilleggsfunksjon til TW. En annen måte å se på det er at TW er bygd opp av skript, men at man har muligheten til å lage en egendefinert utgave av TW.

Et eksempel som demonstrerer dette kan være funksjonen i spillet for å vise gangtiden for kommandoer ( angrep/støtte ).

[spoil]
RAMS (264|500) EricØien F9.2
Opprinnelse Spiller: EricØien
Landsby: ...(264|500)K52
Mål Spiller: Vv0Lv3r1n3
Landsby: K42 - 151 - Mew(273|498)K42
Ankomst: 21.01.11 15:01:27:146
Ankomst om: 1:57:33
» Be om støtte
» Samlingsplass
» Vis gangtid
[/spoil]

Den funksjonen merket i rødt? Den kom i en oppdatering først etter at det hadde blitt lagd flere skript med samme funksjon.

Poenget med skript er å forenkle din hverdag i TW. Legge til ekstra funksjoner som sparer deg tid og krefter. Man ikke bruke alle mulige skript, men det gjør en del ting mye lettere.

For eksempel så finnes det skript for å endre navn på alle byene dine, eventuelt bare de byene i en spesifikk gruppe.

Merk at mange skript ikke virker i Internet Explorer ( IE ). Opera, Firefox eller Google Chrome er uansett bedre nettlesere.[/spoil]

Hvordan bruker man skript?

[spoil]Det første du må gjøre er å legge til skriptkoden til en link i hurtigbaren.

Skriptkoden er en lang rekke med rare tegn, skrevet i språket JavaScript.

Først kan du gå til Innstillinger -> Innstillinger og huke av for alternativet Hurtigmeny:, slik at du ser hurtigmenyen og har mulighet til å bruke den.

Merk at det allerede er noen enkle skript i hurtigmenyen, med linker til for eksempel akademiet.

For å legge til et nytt skript, gå Innstillinger -> Rediger hurtigmenyen -> » Legg til ny lenke.

Her har du noen felt du må fylle inn.

Navn: Navnet på skriptet. Jeg anbefaler noe kort, som samtidig beskriver ( for deg ) hva skriptet gjør.

Bilde-URL: Hvis du vil ha et bilde for skriptet så kan du legge inn linken til bildet her. Hvis du for eksempel vil ha bilder fra spillet så kan du bare høyreklikke på et bilde, og kopier lenkeadressen.

Eventuelt så kan du fylle inn {graphic}/unit/unit_snob.png hvor snob kan erstattes med noe annet, for eksempel axe, spy eller ram. Da tar du grafikken fra spillet. Snob er adels. Noen av navnene er intuitive, andre.. ikke.

Mål-URL: Her skal du bare kopiere inn skriptkoden. Det er viktig å få med hele koden for at skriptet skal virke.

Det holder med enten et navn eller et bilde for skriptet. Hva man foretrekker varierer veldig fra person til person.

Så er det bare å begynne å bruke skriptet. Merk at de fleste skript kun kan brukes på spesifikke sider i spillet.[/spoil]

Hva slags skript bør jeg bruke?

[spoil]Jeg kommer ikke til å si hvilke skript du skal bruke, men jeg kan anbefale mange av de jeg selv bruker.

En liste over godkjente skript finner du i denne tråden.

Masserekrutt

Masserekrutt ( MR ) skriptet er utrolig nyttig når du begynner å få noen hundre byer. Skriptet fyller inn tropper for deg i masserekruttsiden. Velg en gruppe, for eksempel gruppen for angrepsbyer, og kjør et skript tilpasset for den gruppen.

Det skriptet gjør er at den har en mal - som du selv kan definere - som den prøver å jobbe mot. Ut ifra ressursene du har tilgjengelig fyller det i så mange tropper som mulig.

Her er det en fordel å ha lik poengsum i alle byene, slik at du kan bestemme nøyaktig hvor mange tropper du skal ha, men det er ikke nødvendig. Du kan lage en mal som tilsvarer gård for flere hundre tusen innbyggere, men skriptet vil da bare bygge etter den samme ratioen for de forskjellige troppene.

Her er skriptet;
[spoil]
Kode:
javascript:var archers=true;var configuration=[0,3,6101,0,3,2475,600,0,213,73];var  units;var unitsNET;var costs;function arrayMin(array){var value=array[0];for(var  t=1;t<array.length;t++){if(array[t]<value){value=array[t];}}return  value;}function linearDivideArray(array1,array2){var  value=[];if(array1.length==array2.length){for(var  t=0;t<array1.length;t++){if(array2[t]!=0){value[t]=array1[t]*1.0/array2[t];}else{value[t]=0;}}}return  value;}function linearAddArray(array1,array2){var  value=[];if(array1.length==array2.length){for(var  t=0;t<array1.length;t++){value[t]=array1[t]+array2[t];}}return  value;}function getUnitId(unit){for(var  t=0;t<units.length;t++){if(unit==unitsNET[t]){return  t;}}return-1;}function getQueue(record){var value=[0,0,0,0,0,0,0,0,0,0];for(var  u=3;u<record.cells.length;u++){try{value[u-3]=parseInt(record.cells[u].childNodes[1].childNodes[1].firstChild.title,10);}catch(e){}if(isNaN(value[u-3])){value[u-3]=0;}}return  value;}function getResources(record){var  value=[0,0,0,0];var res=record.cells[1].textContent.split("\n");var  farm=record.cells[2].innerHTML.split('/');value[0]=parseInt(res[1].replace(".",""),10);value[1]=parseInt(res[2].replace(".",""),10);value[2]=parseInt(res[3].replace(".",""),10);value[3]=farm[1]-farm[0];return  value;}function getProduced(record){var  value=[0,0,0,0,0,0,0,0,0,0];for(var  u=3;u<record.cells.length;u++){try{value[u-3]=parseInt(record.cells[u].childNodes[1].textContent.split("\n")[2],10);}catch(e){}if(isNaN(value[u-3])){value[u-3]=0;}}return  value;}if(document.URL.match('screen=train')&&document.URL.match('mode=mass')){var  records=document.getElementById('mass_train_table').rows;if(archers){units=['spear','sword','axe','archer','spy','light','marcher','heavy','ram','catapult'];unitsNET=['Spear Fighter','Swordsman','Axeman','Archer','Scout','Light Cavalry','Mounted Archer','Heavy Cavalry','Ram','Catapult'];costs=[[50,30,10,1],[30,30,70,1],[60,30,40,1],[100,30,60,1],[50,50,20,2],[125,100,250,4],[250,100,150,5],[200,150,600,6],[300,200,200,5],[320,400,100,8]];}else{units=['spear','sword','axe','spy','light','heavy','ram','catapult'];unitsNET=['Spear Fighter','Swordsman','Axeman','Scout','Light Cavalry','Heavy Cavalry','Ram','Catapult'];costs=[[50,30,10,1],[30,30,70,1],[60,30,40,1],[50,50,20,2],[125,100,250,4],[200,150,600,6],[300,200,200,5],[320,400,100,8]];}for(r=1;r<records.length;r++){var  subconf=[];var total_costs=[0,0,0,0];var  i;var resources=getResources(records[r]);var  queue=getQueue(records[r]);var  produced=getProduced(records[r]);for(i=0;i<units.length;i++){subconf[i]=configuration[i]-(queue[i]+produced[i]);if(subconf[i]<0){subconf[i]=0;}for(var  j=0;j<4;j++){total_costs[j]+=costs[i][j]*subconf[i];}};var  factor=arrayMin(linearDivideArray(resources,total_costs));if(factor>1.0){factor=1.0;}for(i=0;i<units.length;i++){var  number=subconf[i]*factor;if(number<0){number=0;}if(number!=0){if(records[r].cells[3+i].childNodes[3]&&records[r].cells[3+i].childNodes[3].disabled==false){var  ibox=records[r].cells[3+i].childNodes[3];try{ibox.value=parseInt(number,10);}catch(e){alert(e);}}}}}stop();}else{alert('Script only works on the mass recruitment page');}
[/spoil]

Legg merke til at helt i begynnelsen av skriptet er den en array ( liste ) med tall; [0,3,6101,0,3,2475,600,0,213,73]. Der kan du selv fylle inn malen for byene dine.

[Spyd, Sverd, Øks, Bue, Speider, Lett kavalri, Ridene bueskyttere, Tungt kavalri, Rambukker, Katapulter]


Tagging av innkommende ( tre skript )

Her er tre skript for å tagge innkommende.

Det første er for individuelle angrep, som gjør det samme som funksjonen som viser gangtid. Forskjellen er at man bruker et trykk mindre per angrep ( greit hvis du har noen hundre, eller tusen, innkommende ), og at den skriver inn koordinatene til byen som angriper, ikke navnet. Fint hvis angriperen har samme navn på byene sine.

[spoil]
Kode:
javascript:var tm;t=document.getElementsByTagName('table');for(var i=0;i<t.length;i++){if(t[i].className=='main'){tm=t[i].getElementsByTagName('tbody')[0];break;}}ts=tm.getElementsByTagName('table');for(var j=0;j<ts.length;j++){if(ts[j].className='vis'){tv=ts[j].getElementsByTagName('tbody')[0];sp=ts[j].getElementsByTagName('span');for(var k=0;k<sp.length;k++){if(sp[k].getElementsByTagName('input').length>0){se=sp[k];}}z=tv.getElementsByTagName('tr');a=z[1].getElementsByTagName('td')[2].getElementsByTagName('a')[0].innerHTML;s=z[2].getElementsByTagName('td')[1].getElementsByTagName('a')[0].firstChild.nodeValue;g=z[4].getElementsByTagName('td')[1].getElementsByTagName('a')[0].firstChild.nodeValue;for(k=z.length-2;k>2;--k){if(z[k].getElementsByTagName('td')[0].firstChild.nodeValue=='Ankomst om:'){Dauer=z[k].getElementsByTagName('td')[1].innerHTML;}else{tv.removeChild(z[k]);}}break;}}h=s.split('(');s=h[h.length-1];h=s.split(')');s=h[0];h=g.split('(');g=h[h.length-1];h=g.split(')');g=h[0];wx=0;wy=0;Typ=s.split(':');if (Typ.length==3){StKo=s.split(':');ZiKo=g.split(':');wx=Math.abs(((StKo[0]% 10)*50+(StKo[1]% 10)*5+StKo[2]%5)-((ZiKo[0]% 10)*50+(ZiKo[1]% 10)*5+ZiKo[2]%5));wy=Math.abs((Math.floor(StKo[0]/10)*50+Math.floor(StKo[1]/10)*5+Math.floor(StKo[2]/5))-(Math.floor(ZiKo[0]/10)*50+Math.floor(ZiKo[1]/10)*5+Math.floor(ZiKo[2]/5)));}else{StKo=s.split('|');ZiKo=g.split('|');wx=Math.abs(StKo[0]-ZiKo[0]);wy=Math.abs(StKo[1]-ZiKo[1]);}w=Math.sqrt(wx*wx+wy*wy);tv.width='470';nr=document.createElement('tr');nh=document.createElement('th');nc=document.createElement('td');nc.colSpan='2';nc.innerHTML='Distance:';nr.appendChild(nc.cloneNode(true));nc.removeAttribute('colSpan');nc.innerHTML=w.toFixed(2)+' Fields';nr.appendChild(nc);nc=nc.cloneNode(false);tv.insertBefore(nr.cloneNode(true),z[z.length-1]);nc.height='10';nc.colSpan='3';nr.innerHTML='';nr.appendChild(nc);tv.appendChild(nr);nr=nr.cloneNode(false);nc=document.createElement('td');nr.appendChild(nc);nr=document.createElement('tr');nh.innerHTML='Unit';nr.appendChild(nh.cloneNode(true));nh.innerHTML='Duration';nr.appendChild(nh.cloneNode(true));nh.innerHTML='Name to';nr.appendChild(nh.cloneNode(true));tv.appendChild(nr);ie=tv.getElementsByTagName('input')[0].cloneNode(true);ib=tv.getElementsByTagName('input')[1].cloneNode(true);e=new Array('Scout','LC','HC','Axe','Sword','Ram','Noble');n=new Array('SCOUT','LC','HC','AXE','SWORD','RAMS','**NOBLE**');l=new Array(9,10,11,18,22,30,35,20,23);ie.size='36';for(var i=0;i<e.length;i++){t3=new Array();es=Math.round(l[i]*60*w);te='';t3[0]=Math.floor(es/3600);t3[1]=Math.floor(es/60)% 60;t3[2]=es% 60;for(var j=0;j<3;j++){if(t3[j]<10){te+='0';}te+=t3[j]+':';}te=te.slice(0,te.length-1);ie.value=n[i]+' ('+s+') '+a+' F'+w.toFixed(1);nr=document.createElement('tr');nc=document.createElement('td');nc.innerHTML=e[i];nr.appendChild(nc.cloneNode(true));nc.innerHTML=te;nr.appendChild(nc);nc=document.createElement('td');ie.id='editInput'+i;nc.appendChild(ie.cloneNode(true));ii=ib.cloneNode(true);ii.onmousedown=new Function('document.getElementById(\'editInput\').value=document.getElementById(\'editInput'+i+'\').value;');nc.appendChild(ii);nr.appendChild(nc);tv.appendChild(nr);}s();
[/spoil]

Så har vi et skript som tagger alle innkommende angrep som ikke allerede har blitt tagget. Veldig praktisk hvis det for eksempel er mange angrep som har lengre enn 58 timer og 20 minutter igjen, slik at du vet at det ikke er adelsmenn.

Merk at i begynnelsen av skriptkoden så er det skrevet Not Noble. Det kan endres til hva du enn måtte føle for.

[spoil]
Kode:
javascript:var%20text='Not Noble';var%20doc=document;if(window.frames.length>0)doc=window.main.document;var%20inputs=doc.getElementsByTagName('input');for(i=0;i<inputs.length;i++){if(inputs[i].id.indexOf('editInput')!=-1){if(inputs[i].value.substring(0,6)=='Angrep'){inputs[i].value=text;inputs[i+1].click();}}}end();
[/spoil]

Det siste skriptet for tagging er et skript som tagger alle utaggede angrep med det nåværende tidspunktet.

[spoil]
Kode:
javascript:function labelAttacks() {var arrInputs=document.getElementsByTagName('input');var regAttack=new RegExp("Angrep");var strDate=gid('serverDate').childNodes[0].nodeValue;var strTime=gid('serverTime').childNodes[0].nodeValue;alert(arrInputs.length);for(i=0;i<arrInputs.length;i++){if(arrInputs[i].id.indexOf('editInput')!=-1&&arrInputs[i].value.match(regAttack)){arrInputs[i].value=' ['+strDate+' '+strTime+']';arrInputs[i+1].click();}}}labelAttacks();
[/spoil]


Sorteringsskriptet

Dette er et skript som sorterer diverse av oversiktssidene etter noen kriterier. For eksempel alfabetisk rekkefølge på angrep.

[spoil]
Kode:
javascript:  function c(){var a=document;    if(window.frames.length>0)  a=window.main.document;  var b=a.createElement('script');  b.type='text/javascript';  b.src='http://www.exidas.net/scripts/sort.js';  a.getElementsByTagName('head')[0].appendChild(b);  }  c();
[/spoil]


Koordinater fra kartet

Dette skriptet skal brukes på kartet til å få tak i koordinater fra byer. Trykk på skriptet når du er på kartet. Hvis du så trykker på en landsby blir koordinatene flyttet til en liste nederst på kartet som du senere kan kopiere. Veldig praktisk.

[spoil]
Kode:
javascript:if(window.location.href.match(/screen\=map/i)){if(!$("#village_coords").length){$("body").append($("<div id=\"village_coords\"><span>Click a village on the map to select it:</span><br/><textarea id=\"villageList\" cols=\"40\" rows=\"20\" value=\"\"/>"));}$("table[class=map] a[onmouseover*=Map.map_popup]").each(function(i,e){e.href='javascript:var villageList=$("#villageList")[0];if(villageList.value){villageList.value+="\\n";}villageList.value+="[coord]'+String(e.onmouseover).match(/\d+\|\d+/)+'[/coord]";void(0);';});}else{alert('This script works only on the map');}void(0);
[/spoil]

Det er mange andre nyttige skript, men disse burde være nok til å demonstrere hvor nyttige de kan være. Jeg anbefaler at man diskuterer innad i stammen om skript for å få tips på hvilke skript andre føler er nyttige.[/spoil]

Egne skript

[spoil]Man kan lage sine egne små nyttige skript. Så lenge de finnes i en form i spillet og holder seg innenfor §10) er det lov.

Først, la oss si at du har en link i spillet som går til en bygning, for eksempel brakkene dine. Da er dette adressen;
Kode:
http://no2.tribalwars.no.com/game.php?village=54371&screen=barracks
Men hvis man legger den linken inn i hurtigbaren vil man alltid gå til den byen, i dette tilfellet by #54371 på V2. Det er upraktisk.

For å sørge for at man blir værende i byen man er i, kan man skrive om linken til dette;
Kode:
{game}&screen=barracks
Det samme prinsippet gjelder for alle slike linker. For eksempel kan man ha en link til MR siden, som vil se slik ut;
Kode:
{game}&screen=train&mode=mass&
Andre varianter av det kan være et skript som får deg til et punkt på kartet. Greit for nuking, for eksempel.
Kode:
{game}&screen=map&x=282&y=459
Dette skriptet sender deg til kartet, sentrert på 282|459. Koordinatene er det bare å bytte ut.
Et annet er skript som fyller inn tropper i samlingsplassen. For eksempel så vil dette fylle inn 1 katapult;
Kode:
javascript:insertUnit(document.forms[0].catapult, 1)
Mens dette vil fylle inn en rambukk og ti speidere;
Kode:
javascript:insertUnit(document.forms[0].ram, 1);insertUnit(document.forms[0].spy, 10)
Det er flere andre slike nyttige småskript. Jeg anbefaler at man prøver seg ut litt.[/spoil]
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Feedback settes som vanlig pris på.

0~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~0

Dette er ment å være en guide til en del forskjellige oppsett med tropper i byene. Aller først vil det komme en introduserende forklaring på hvorfor oppsettene burde ha en viss form. De fleste som har holdt på en stund kan godt hoppe over den delen. Så kommer det en grundigere utlegging om forskjellige egenskaper troppeoppsett kan ha og som jeg vil ta hensyn til å analysen av oppsettene.

Hoveddelen er der hvor jeg oppgir en del vanlige oppsett, med noen konkrete fakta, og så styrker, svakheter og anvendelser for oppsettene.

Jeg vil så avslutte med en forklaring på hvordan man kan benytte seg av listen over oppsettene, og hvordan man kan tolke og benytte seg av resultatene.

Introduksjon

[spoil]De aller fleste vil fort oppdage at enhetene har forskjellige egenskaper. Noen er gode i angrep, mens andre er bedre i forsvar. For eksempel så er en spydmann håpløs i angrep, mens en øksemann ikke er noe særlig tess i forsvar. Man kan derfor dele enhetene inn i noen klasser:

Angrepstroppene er øksemenn, lett kavalri, ridende bueskytter og rambukker.
Forsvarstroppene er spydmenn, sverdmenn, bueskyttere og tungt kavalri.

Speidere er effektive både i angrep og forsvar. Deres funksjon er å skaffe informasjon i angrep, og å hindre informasjon fra å komme ut når de er i forsvar.

Katapulter har en forholdsvis lav angrepsstyrke sammenlignet med angrepstroppene, men har den fordelen at de kan ødelegge bygningene til den du angriper. Det er jo alltid gøy. Med mindre man er på en verden hvor paladinen har fakkelen som styrker katapultene sin forsvarsstyrke, så er de svake i forsvar. Uten fakkelen er katapulter en angrepsenhet.

Når du skal knuse bygninger med katapulter er det verdt å merke seg denne tabellen. Dette er antallet katapulter som må overleve. Merk også at for å knuse mest mulig er det en fordel å dele opp katapultene i puljer, da det koster mindre å rive ned en bygning fra lvl 20 til lvl 0 ved 20 forskjellige angrep ( 93 katapulter ) enn med ett enkelt angrep ( 328 katapulter ).

Blandede byer
Mange som begynner med spillet har som regel en blanding av angrepstropper og forsvarstropper i byene sine. Det er ikke en god idé. Hvorfor ikke? Hovedsakelig er det på grunn av angrepstroppene dine.

La oss si at du angriper fra to byer med 3 000 øksemenn. Da vil du drepe mindre tropper enn om du hadde angrepet en gang med 6 000 øksemenn.

Prinsippet er enkelt; Jo flere tropper du bruker samtidig, jo bedre. Hvis du blander angreps- og forsvarstropper i byene dine så vil du få en mindre effekt enn om du hadde hatt en by med bare angrepstropper.

For forsvar er det ikke like relevant, siden du da vil kunne sende tropper fra andre byer som støtte, og dermed bruke tropper fra flere byer samtidig.

Blandende enheter
Dette gjelder spesielt i forsvar. De forskjellige enhetene har noen svakheter. For eksempel så er spyd svake mot øksemenn. Det er grunnen til at man bør blande troppene litt, og ha noen kombinasjoner. Det mest ekstreme eksempelet er bueskyttere. For å drepe 20 500 bueskyttere med lvl 20 mur så trenger man kun 1775 ridende bueskyttere. Har man derimot 10 250 hver av sverd og bueskyttere mister man kun 1 080 av hver av sverd og bueskyttere.

Viktigheten av rambukker i angrep
Det er en del som er litt treige med å begynne å bruke rambukker. Det er som regel en tabbe.

Rambukkene sin funksjon er å motarbeide muren. Muren gir en by et sterkere forsvar. En mur på lvl 20 gir en 107 % bonus i forsvaret. Det vil si at du vil trenge dobbelt så mange angrepstropper for å drepe alt i en by med lvl 20 mur, som i den samme byen uten mur.

Jo flere rambukker du har, jo mindre motarbeider muren deg. Det meste du kan gjøre er å veie opp for halvparten av nivåene i muren. For eksempel så kan du ved en by med mur på lvl 20 få samme effekt som om muren var på lvl 10, hvis du har nok rambukker. For å oppnå denne effekten så trenger du nøyaktig 213 rambukker. Flere enn det, og effekten mot hvor mye muren virker blir den samme.

Når du vet at byen du angriper ikke har mur, eller at den i så fall er veldig lav kan det være verdt det å droppe rambukkene, siden det tross alt går en del saktere enn uten rambukker.

Merk at det er en forskjell på hvor mye muren påvirker selve kampen og hvor mye muren blir revet ned etter kampen. Det du ser i en rapport, hvor det står hvor mye nivået ble revet ned, det skjer etter selve kampen. Her gir flere rambukker et bedre utslag. For å rive ned en mur fra lvl 20 til lvl 0 trenger du minst 219 rambukker.

ut ifra dette vil jeg anbefale 220-250 rambukker i en vanlig angrepsby. Da kan du alltids bruke noen rambukker til fakes.[/spoil]

Egenskaper og karaktertrekk ved troppeoppsett

[spoil]Jeg vil nå ta for meg flere egenskaper ved forskjellige troppeoppsett. Forskjellige oppsett vil passe til forskjellige spillestiler, og personlige preferanser. Det vil være opp til hver enkelt hva slags oppsett man vil foretrekke. Først de kriteriene jeg vil benytte meg av i analysen av oppsettene.

Kriterier

Styrke
Enkelt og greit, hvor sterkt er oppsettet ditt? Det vil være ganske stor forskjell på en del oppsett, og de vil også ha litt forskjellige styrker. Dette vil da være helt uavhengig av hvor lang tid det tar å produsere troppene. Det typiske er at sterkere troppeoppsett bruker lengre tid å produseres enn svakere. Hvis du ikke har et umiddelbart behov for tropper kan det ofte være en fordel å velge sterke oppsett.

Produksjonstid
Bruker du dine nukes konstant, eller trenger du kanskje å få opp en del defensive tropper fortest mulig? Da er det en fordel med oppsett som benytter seg av både brakkene og stallen, og kanskje til og med verkstedet. Eventuelt hvis du bare er ute etter å fylle opp gården så du kan bruke ressursene dine på gullmynter/pakker.

Styrke per dag
Hvor mye styrke produseres faktisk per dag? De svakere oppsettene vil som regel ha en høyere styrkeproduksjon per dag, men nøyaktig hvor mye? Veldig greit for å finne ut av hva man bør prioritere når man virkelig trenger forsvar fortest mulig.

Pris
Her vil jeg oppgi den totale kostnaden i form av ressurser for oppsettet, og hvor balansert det er - for eksempel om det krever veldig mye jern i forhold til tømmer. De fleste vil nok foretrekke å unngå å gå i manko på en eller annen ressursform. Merk at samtlige oppsett vil kreve mindre leire enn både tømmer og jern.


Nå kommer en del mer vage egenskaper ved oppsettene, men som jeg vil ta hensyn når jeg vurderer fordeler og ulemper ved de forskjellige oppsettene.

Ødeleggelse
Dette er bare relevant for byer hvor du har med katapulter, og jeg vil ikke gå nærmere inn på det ved oppsettene. Katapulter kan brukes til enten å ødelegge nøkkelbygninger i de du angriper, for å svekke deres umiddelbare evne til å slå tilbake eller forsvare seg skikkelig, eller så kan man bruke katapultene for å ødelegge for en annen spiller som man ikke kan/vil forsøke å adle med det første. For det første alternativet trenger man ikke mange katapulter, 10-20 stykker burde være nok. Det påvirker ikke de andre faktorene merkbart.

Hvis man derimot ønsker å ødelegge så mye som mulig vil man trenge flere katapulter. I forsvarsbyer, for hver 100. katapult så svekkes styrken i en vanlig by med omtrent 3-6 %, avhengig av hvor sterk byen er. Jeg anbefaler godt over 200 katapulter hvis man virkelig ønsker å gjøre skikkelig skade.

Hvor raskt man kan flytte på troppene
Ved forsvar kan det være en fordel å være i stand til å hurtig flytte rundt på troppene dine. Jo raskere den tregeste enhetene er, eller høyere andel tungt kavalri, jo raskere kan du tilpasse deg uventede angrep.

Fleksibilitet ved timing og sniping
Dette er noe man burde vurdere å legge til ved samtlige troppeoppsett. For eksempel i en vanlig angrepsby burde det være fire-fem sverd og tungt kavalri. Hvorfor? For å ha flere alternative hastigheter ved timing av angrep/støtte/sniping. Det endrer ikke merkbart på styrken til troppeoppsettet, men kan komme godt med.[/spoil]

Troppeoppsett

[spoil]Jeg vil gå ut ifra at man har 20 500 gårdsplasser tilgjengelig i byen. For de som er kjent med Tribalwar sin Build Guide for diverse troppeoppsett så vil det være en lignende stil. Bortsett fra at denne er på norsk, og tar hensyn til flere faktorer. Det er beregnet til speed 1. For å få en annen fart, del produksjonstiden med farten på din server.

Forsvar

(I) Treig forsvar, 1:1 sverd/buer
10 250 Sverdmenn
10 250 Bueskyttere

[spoil]Styrke
Generelt forsvar: 1 025 000
Kavalriforsvar: 563 750
Forsvar bueskyttere: 461 250
Totalt forsvar: 2 050 000

Produksjonstid: 61 dager

Totalt forsvar per dag: 33 684

Pris: 3 280 000 totalt, og like mye tømmer som jern.

Brukes til: Bygg gjerne i trygge områder, og er bra som langvarig støtte.
Fordeler: Veldig sterkt og balansert forsvar.
Ulemper: Du bruker en evighet på å produsere et slikt forsvar, og de er litt treige å flytte på.[/spoil]

(II) Treig forsvar, 2:1 sverd/buer
14 000 Sverdmenn
6 500 Bueskyttere

[spoil]Styrke
Generelt forsvar: 1 025 000
Kavalriforsvar: 470 000
Forsvar bueskyttere: 592 500
Totalt forsvar: 2 087 500

Produksjonstid: 59 dager

Totalt forsvar per dag: 35 490

Pris: 3 055 000 totalt, og 30 % mer jern enn tømmer.

Brukes til: Bygg gjerne i trygge områder, og er bra som langvarig støtte.
Fordeler: Veldig sterkt og balansert forsvar. Marginalt det sterkeste forsvaret, og raskere enn 1:1 sverd/bueskyttere kombinasjonen.
Ulemper: Du bruker en evighet på å produsere et slikt forsvar, og de er litt treige å flytte på. Relativt svakt mot kavalri.[/spoil]

(III) Treigt forsvar, 1:1 spyd/sverd
10 250 Spydmenn
10 250 Sverdmenn

[spoil]Styrke
Generelt forsvar: 666 250
Kavalriforsvar: 615 000
Forsvar bueskyttere: 615 000
Totalt forsvar: 1 896 250

Produksjonstid: 47 dager

Totalt forsvar per dag: 40 775

Pris: 2 255 000 totalt, og like mye tømmer som jern.

Brukes til: Bygg gjerne i trygge områder, og er bra som langvarig støtte.
Fordeler: Veldig sterkt og balansert forsvar. Nesten like sterkt som sverd/buer kombinasjonen, og er både billigere og raskere å produsere.
Ulemper: Du bruker ganske lang tid på å produsere det, og litt treigt å flytte på.[/spoil]

(IV) Treigt forsvar, 1:1 spyd/bueskyttere
10 250 Spydmenn
10 250 Bueskyttere

[spoil]Styrke
Generelt forsvar: 666 250
Kavalriforsvar: 871 250
Forsvar bueskyttere: 256 250
Totalt forsvar: 1 793 750

Produksjonstid: 52 dager

Totalt forsvar per dag: 34 442

Pris: 2 870 000 totalt, og dobbelt så mye tømmer som jern.

Brukes til: Bygg gjerne i mellom-trygge områder, og er bra som midlertidig støtte.
Fordeler: Middels sterkt forsvar. Hovedfordelen er at det er ganske raskt å flytte på sammenlignet med kombinasjoner som har med seg sverd.
Ulemper: Svakt med tanke på produksjonstiden. Veldig ubalansert med tanke på ressurser.[/spoil]

(V) Treigt forsvar, 1:1:1 spyd/sverd/buer
6 800 Spydmenn
6 800 Sverdmenn
6 900 Bueskyttere

[spoil]Styrke
Generelt forsvar: 787 000
Kavalriforsvar: 684 000
Forsvar bueskyttere: 442 500
Totalt forsvar: 1 913 500

Produksjonstid: 53 dager

Totalt forsvar per dag: 35 959

Pris: 2 807 000 totalt, og 30 % mer tømmer enn jern.

Brukes til: Bygg gjerne i trygge områder, og er bra som langvarig støtte.
Fordeler: Veldig sterkt og balansert forsvar. Nesten like sterkt som sverd/buer kombinasjonen, og er både billigere og raskere å produsere.
Ulemper: Du bruker ganske lang tid på å produsere det, og litt treigt å flytte på. Det er også underlegent sverd/spyd kombinasjonen på samtlige punkter, med unntak av marginalt sterkere totalt forsvar.[/spoil]

(VI) Mellomtreigt forsvar, sverd/bueskyttere/tungt kavalri
8 000 Sverdmenn
8 000 Bueskyttere
750 Tungt kavalri

[spoil]Styrke
Generelt forsvar: 950 000
Kavalriforsvar: 500 000
Forsvar bueskyttere: 495 000
Totalt forsvar: 1 945 000

Produksjonstid: 48 dager

Totalt forsvar per dag: 40 947

Pris: 3 272 500 totalt, og 30 % mer jern enn tømmer.

Brukes til: Bygg gjerne i til tider utsatte områder. Har man nok vil man ha grei fleksibilitet på å sende støtte på kort varsel.
Fordeler: Sammenlignet med typer med tilsvarende styrke er dette alternativet raskt å produsere. Grei fleksibilitet kombinert med styrke.
Ulemper: Veldig dyrt, og hvis du ikke har nok TK i nærheten er de mindre nyttige.[/spoil]

(VII) Mellomraskt forsvar, spyd/bueskyttere/tungt kavalri
7000 Spydmenn
4500 Bueskyttere
1500 Tungt kavalri

[spoil]Styrke
Generelt forsvar: 630 000
Kavalriforsvar: 615 000
Forsvar bueskyttere: 432 500
Totalt forsvar: 1 677 500

Produksjonstid: 27 dager

Totalt forsvar per dag: 61 077

Pris: 2 910 000 totalt, og nesten like mye jern som tømmer.

Brukes til: Bygg gjerne i til tider utsatte områder.
Fordeler: Ganske raskt forsvar, og effektivt å flytte på.
Ulemper: Svakt, sammenlignet med de treigere typene. Ikke mye sterkere enn en ren spyd/tungt kavalri kombinasjon, men betydelig tregere å produsere.[/spoil]

(VIII) Mellomraskt forsvar, spyd/sverd/tungt kavalri
10 000 Spydmenn
4100 Sverdmenn
1100 Tungt kavalri

[spoil]Styrke
Generelt forsvar: 575 000
Kavalriforsvar: 599 500
Forsvar bueskyttere: 562 000
Totalt forsvar: 1 736 500

Produksjonstid: 29 dager

Totalt forsvar per dag: 58 945

Pris: 2 478 000 totalt, og 20 % mer jern enn tømmer.

Brukes til: Bygg gjerne i til tider utsatte områder.
Fordeler: Ganske raskt forsvar, og effektivt å flytte på, om man lar sverdene stå igjen. Sterkere enn rent lette forsvarsalternativer. Ganske godt balansert, og forholdsvis billig.
Ulemper: Svakt, sammenlignet med de treigere typene.[/spoil]

(IX) Hurtig forsvar, spyd/sverd/tungt kavalri
3400 Sverdmenn
3400 Bueskyttere
100 Speidere
2250 Tungt kavalri

[spoil]Styrke
Generelt forsvar: 790 200
Kavalriforsvar: 367 100
Forsvar bueskyttere: 558 200
Totalt forsvar: 1 715 500

Produksjonstid: 20 dager

Totalt forsvar per dag: 84 978

Pris: 3 327 000 totalt, og dobbelt så mye jern som tømmer.

Brukes til: Bygg gjerne i utsatte områder, og i steder du har mange byer i nærheten av hverandre. Kan da slås sammen til noen tungt byer, samt at du har veldig høyt fleksibilitet.
Fordeler: Veldig raskt forsvar, og effektivt å flytte på. Kan også brukes som tyngre hvis man har nok.
Ulemper: Svakt, sammenlignet med de treigere typene. Dyrt, og ubalansert rent ressursmessig.[/spoil]

(X) Hurtig forsvar, spyd/tungt kavalri
9 100 Spydmenn
1900 Tungt kavalri

[spoil]Styrke
Generelt forsvar: 516 500
Kavalriforsvar: 561 500
Forsvar bueskyttere: 524 000
Totalt forsvar: 1 602 000

Produksjonstid: 17 dager

Totalt forsvar per dag: 95 662

Pris: 2 624 000 totalt, og 50 % mer jern enn tømmer.

Brukes til: Bygg gjerne i utsatte områder, eller hvis du trenger tropper mens du blir angrepet.
Fordeler: Veldig raskt forsvar, og effektivt å flytte på.
Ulemper: Svakt, sammenlignet med de treigere typene.[/spoil]

(XI) Veldig hurtig forsvar, tungt kavalri
100 Spydmenn
3400 Tungt kavalri

[spoil]Styrke
Generelt forsvar: 681 500
Kavalriforsvar: 276 500
Forsvar bueskyttere: 614 000
Totalt forsvar: 1 572 000

Produksjonstid: 29 dager

Totalt forsvar per dag: 53 334

Pris: 3 239 000 totalt, og tre ganger så mye jern som tømmer.

Brukes til: Rask støtte. Veldig, veldig rask støtte. Noen sånne kan være greit å ha.
Fordeler: Veldig raskt forsvar, og effektivt å flytte på.
Ulemper: Svakt, sammenlignet med de treigere typene. Omtrent like sterkt som spyd/tungt kavalri kombinasjonen, men mye mindre balansert, veldig utsatt mot kavalri angrep, og veldig ubalansert og dyrt når det gjelder ressurser.[/spoil]


Angrep

(I) Raskt og enkelt angrep
6 000 Øksemenn
3 350 Lett kavalri
220 Rambukker

[spoil]Styrke
Generelt angrep: 675 940
Kavalriangrep: 435 500
Angrep bueskyttere: 0
Totalt angrep: 1 111 440

Produksjonstid: 15 dager

Totalt angrep per dag: 76 440

Pris: 2 525 250 totalt, og 30 % mer jern enn tømmer.

Brukes til: Bygg gjerne slike nukes hvis du bruker opp dine nukes hyppig, og er en aggressiv spiller.
Fordeler: Helt greit sterkt, og du bruker minimalt med tid på å bygge opp en slik nuke. Ganske balansert ressurspris.
Ulemper: Ikke blant de sterkeste. Mangler styrke mot forsvar med mye bueskyttere.[/spoil]

(II) Raskt angrep mot bueskyttere
6 900 Øksemenn
2 500 Ridende bueskyttere
220 Rambukker

[spoil]Styrke
Generelt angrep: 576 440
Kavalriangrep: 0
Angrep bueskyttere: 300 000
Totalt angrep: 876 440

Produksjonstid: 16 dager

Totalt angrep per dag: 53 274

Pris: 2 551 000 totalt, og 20 % mer tømmer enn jern.

Brukes til: Slike nukes bør brukes på byer som har grådig mye bueskyttere i seg. Godt over halvparten bueskyttere, kanskje. Siden det er sjeldent, er det neppe nødvendig med mange slike.
Fordeler: Sterkt mot forsvarere som klart favoriserer bueskyttere i forsvar. Produseres hurtig. Veldig balansert ressursmessig.
Ulemper: Ganske svakt. Spesielt mot byer med normale troppeoppsett.[/spoil]

(III) Raskt angrep, blanding lett kavalri og bueskyttere
6 900 Øksemenn
1 725 Lett kavalri
1 000 Ridene bueskyttere
220 Rambukker

[spoil]Styrke
Generelt angrep: 628 690
Kavalriangrep: 224 250
Angrep bueskyttere: 144 000
Totalt angrep: 996 940

Produksjonstid: 15 dager

Totalt angrep per dag: 64 328

Pris: 2 538 375 totalt, og like mye tømmer som jern.

Brukes til: Slike nukes kan brukes hvis de du pleier å angripe har en del bueskyttere. Men kanskje ikke nødvendig.
Fordeler: Sterkt mot forsvarere som favoriserer en del bueskyttere i forsvar. Ganske fleksibelt - kan brukes til det meste. Produseres hurtig. Veldig balansert ressursmessig.
Ulemper: Ganske svakt.[/spoil]

(IV) Veldig treigt angrep, øks
19 400 Øksemenn
220 Rambukker

[spoil]Styrke
Generelt angrep: 776 440
Kavalriangrep: 0
Angrep bueskyttere: 0
Totalt angrep: 776 440

Produksjonstid: 46 dager

Totalt angrep per dag: 16 786

Pris: 2 676 000 totalt, og 50 % mer tømmer enn jern.

Brukes til: Hvis du angriper noen som liker å bygge bare spyd, bruk disse. Hvis ikke, lag noe annet.
Fordeler: Krever lite originalitet. Bra mot rene spydbyer.
Ulemper: Svakt, treigt å produsere, dårlig mot nesten samtlige typer forsvarsbyer, liten fleksibilitet med tanke på at du ikke kan sende noe kavalri hvis det skulle være nødvendig. Dårlig balansert ressursmessig.[/spoil]

(V) Treigt angrep, lett kavalri
4 850 Lett kavalri
220 Rambukker

[spoil]Styrke
Generelt angrep: 630 940
Kavalriangrep: 630 500
Angrep bueskyttere: 0
Totalt angrep: 1 261 440

Produksjonstid: 21 dager

Totalt angrep per dag: 59 924

Pris: 2 457 750 totalt, og dobbelt så mye jern som tømmer.

Brukes til: Hvis du ikke angriper veldig ofte, og heller foretrekker ren styrke? Bruk disse. Bruk også hvis du ofte har behov for å få drept litt tropper veldig fort, for eksempel under snikangrep.
Fordeler: Veldig sterkt. Kan brukes til å drepe noen tropper hurtig.
Ulemper: Ikke spesielt hurtig å produsere. Meget ubalansert ressursmessig.[/spoil]

(VI) Treigt angrep, ridende bueskyttere
3 880 Ridende bueskyttere
220 Rambukker

[spoil]Styrke
Generelt angrep: 466 040
Kavalriangrep: 0
Angrep bueskyttere: 465 600
Totalt angrep: 931 640

Produksjonstid: 25 dager

Totalt angrep per dag: 36 914

Pris: 2 482 000 totalt, og like mye jern som tømmer.

Brukes til: Hvis du ikke angriper veldig ofte, og de du angriper har en god del bueskyttere kan disse brukes. Bruk dem mot byer med klar overvekt av bueskyttere.
Fordeler: Veldig sterkt mot bueskyttere og godt balansert ressursmessig. Raskt å sende rundt når man dropper rambukkene.
Ulemper: Ikke spesielt hurtig å produsere. Ubrukelig mot byer som ikke har bueskyttere i seg.[/spoil]


Diverse spesialbyer

Speiderby
10 250 Speidere

[spoil]Styrke
N/A

Produksjonstid: 22 dager

Totalt angrep per dag: N/A

Pris: 1 230 000 totalt, og like mye tømmer som leire. Halvparten så mye jern.

Brukes til: Brukes til speiding. Spesielt på veldig godt stackede byer. Gjerne også til massespeiding.
Fordeler: Kan komme gjennom på en del byer du ellers ikke ville greid å slå deg gjennom på. Billig og balansert måte å fylle opp en by på.
Ulemper: Totalt ubrukelig i alt som har med å drepe ting å gjøre.

Slike byer bør man ikke ha veldig mange av, da de svekker din generelle kampstyrke. Men noen er nyttige. Helst inne i et kluster av en viss størrelse - aldri i isolerte byer, da de er alt for sårbare.[/spoil]

Wallbuster
4 700 Øksemenn
2 700 Lett kavalri
1 000 Rambukker

[spoil]Styrke
Generelt angrep: 541 000
Kavalriangrep: 351 000
Angrep bueskyttere: 0
Totalt angrep: 892 000

Produksjonstid: 20 dager m/lvl 15 verksted.

Totalt angrep per dag: 43 127 m/1000 rambukker ~ 76 032 m/500 rambukker.

Pris: 2 593 500 totalt, og like mye jern som tømmer.

Brukes til: Akkurat på det nivået hvor du har drept nok tropper til at muren begynner å gå ned, så vil en slik nuke kunne gjøre det billigere for dine neste nukes. Brukes til å knuse muren.
Fordeler: Kan spare deg noen tropper om brukt på akkurat rett tidspunkt. Balansert ressursmessig, og bruker kort tid på å bygge opp hvis du har en by med verkstedbonus.
Ulemper: En mindre effektiv angrepsby dersom du ikke får brukt den på akkurat rett tidspunkt.[/spoil]

TK strategi
7 400 Øksemenn
2 000 Tungt kavalri
220 Rambukker

[spoil]Styrke
Generelt angrep: 596 440
Kavalriangrep: 300 000
Angrep bueskyttere: 0
Totalt angrep: 896 440

Forsvarsstyrken til TK fra 2 slike byer: 1 840 000


Produksjonstid: 18 dager.

Totalt angrep per dag: 50 808.

Pris: 3 016 000 totalt, og 60 % mer jern enn tømmer.

Brukes til: Fleksibelt og hurtig Forsvar og angrep.
Fordeler: Mengden med TK gjør at man har en ikke ubetydelig forsvarsstyrke i angrepsbyene sine. Det er også ganske effektivt å produsere.
Ulemper: Svakere enn alternative angrepsbyer. Dyrt, og ubalansert ressursmessig. Forsvarsstyrken er veldig sårbar mot kavalri.

En slik modell som dette kan være et godt alternativ dersom man er ekstremt aktiv. Ved å gjøre nesten samtlige byer slik vil man ha mange nukes å slenge rundt, samtidig som man vil essensielt ha en totalt forsvarsstyrke tilsvarende halvparten av byene sine. Det kan være en idé å legge til noen få byer med nesten bare spyd. Disse for å gjøre forsvaret noe mer balansert - mindre svakt mot kavalri - samtidig som man kan spare litt jern.[/spoil]

Katapultby
500 Bueskyttere
2 500 Katapulter

[spoil]Styrke
Totalt angrep: N/A

Forsvarsstyrken m/Aletheias fakkel m/oppgraderte våpen: 6 297 500

Produksjonstid: 78 dager.

Forsvarsstyrke per dag m/Aleitheias fakkel m/oppgraderte våpen: 81 785.

Pris: 2 145 000, og 3 ganger så mye tømmer som jern.

Brukes til: Å katapultere byer. På verdener med oppgraderte våpen kan den også være grei i forsvar.
Fordeler: Kan katapultere ned en by ganske bra på egen hånd, forutsatt at man splitter opp styrken sin, og byen man angriper er tom for tropper. Veldig bra i forsvar med oppgraderte våpen.
Ulemper: Bruker en evighet på å produseres. Ubrukelig i angrep, og i forsvar dersom man ikke har en paladin med oppgradert våpen i byen.[/spoil][/spoil]

Hvordan bruke denne oversikten

[spoil]Det er åpenbart vanskelig å inkludere samtlige mulige oppsett. Det er ikke uendelig mange, men det er nærme nok.

Det man derimot kan gjøre er å se på trenden i oppsettene. For eksempel så kan man se at dersom man legger til TK i sverd/bueskyttere kombinasjoner, så svekker det forsvarsstyrken. Så jo flere TK, jo mindre styrke, men samtidig får man større fleksibilitet. Man kan bruke dette for å se hvordan sine egne oppsett forholder seg til andre, og hva som må endres for å gi dem karakteristikk som du ønsker.

Andre ting man kan ta ut av denne informasjonen er for eksempel på verdener uten bueskyttere, så kan det være en fordel å gå for sverd/spyd kombinasjonen i forsvar. Ja, den bruker betydelig lengre tid på å produseres enn spyd/TK, men den er både billigere og sterkere. Selvfølgelig, dersom man ligger utsatt til så er det kanskje ikke verdens beste idé.

Poenget mitt er at dette er ment som en informasjonskilde, til å hjelpe spillere med å ta intelligente og informerte avgjørelser. Forhåpentligvis har jeg ikke dummet meg ut på utregningene, hehe.[/spoil]
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Dette er ment som en forklaring på hvordan man effektivt kan bruke koordinatskript til å sende kommandoer. Den typen skript er et verktøy, og de kan brukes ganske effektivt.

Jeg vil gi et eksempel på hvordan man kan bruke det til å sende nukes - siden det er det jeg for det meste bruker det til - men jeg vil på slutten forklare hvordan det kan brukes til andre ting.

For å ta et konkret eksempel på hvor effektivt denne metoden er, så brukte jeg et av disse skriptene til å hjelpe meg med å sende 210 nukes på under 8 minutter. Jeg har verken en spesielt rask data eller et internett som er noe å skryte av, så det er fullt mulig å gjøre det enda raskere.

Har du spørsmål rundt noen av skrittene, så prøv å gjennomfør det skrittet før du begynner å spørre. Da får du sannsynligvis en bedre forståelse av hvordan det virker, og noen slipper å svare på et spørsmål du selv kunne funnet svaret på. Dersom du fortsatt er usikker, spør i tråden, slik at det kan bli som en FAQ seksjon.

Here goes...

0~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~0

Skritt I

[spoil]Først må du velge hva slags skript du ønsker å bruke. Et som sender på tilfeldige byer, eller et som sender på hver by, i rekkefølge og sier ifra når du har gått gjennom listen?

For støtte og farming bør man åpenbart bruke det som tar i rekkefølge. For nuking og faking kan man velge begge deler. Det går litt ut på det samme. La oss anta at vi velger det som tar i rekkefølge, fordi vi liker å gjøre det systematisk. Den eneste forskjellen er at da kan man være sikker på å treffe alle byene, mens med tilfeldig kan det bli litt morsomme fordelinger på hvilke byer som får angrepene. Selv om det jevner seg ut jo flere angrep man sender.

Jeg antar at man har lest gjennom tråden for skriptene, så man skjønner hvordan de virker. Hvis ikke, gjør det nå, og prøv dem ut. Jeg anbefaler å velge skriptene av type I, siden de er lettere å fikse med tanke på troppeantall. Her er et skript som sender til byene i rekkefølge, og setter samtlige tropper inn i samlingsplassen;

[spoil]
Kode:
javascript:coords="111|111 222|222";var troops={spear:[0,1],sword:[0,1],axe:[0,1], archer:[0,1],spy:[0,1],light:[0,1],marcher:[0,1],heavy:[0,1],ram:[0,1],catapult:[0,1],snob:[0,1]};function c(){var a=document;if(window.frames.length>0){a=window.main.document}var b=a.createElement("script");b.type="text/javascript";b.src="http://taktimer.net/scripts/fill_troops_main.js";a.getElementsByTagName("head")[0].appendChild(b)}c();
[/spoil][/spoil]

Skritt II

[spoil]Du trenger en liste med koordinater, som du må sette inn i skriptet. I skriptet ovenfor står det et par sett med koordinater, så du kan se hvor du skal kopiere dem inn.

Det jeg anbefaler er å bruke dette skriptet som lager en type koordinatskript. Det brukes på profilen til en spiller, og det popper opp et vindu med koordinatskript til spilleren. Enkelt og greit; Kopier ut listen med koordinater. Bare listen med selve koordinatene, ikke noe mer. For eksempel den tilhørende et spesifikt kontinent du er interessert i å nuke/fake/støtte/farme. Kopier den listen med koordinater inn i skriptet ditt, og voilá. Sett det inn i hurtigbaren.

Eventuelt så kan du gå til TWStats profilen til spilleren/stammen du skal angripe. Gå på listen over byer, og velg Custom. Fyll så inn feltet bak Custom med %x|%y. Da får du koordinatene på riktig form. Kopier inn i skriptet.[/spoil]

Skritt III

[spoil]Jeg anbefaler at man først åpner et nytt vindu, som man så kan lukke når man er ferdig. Gå til Kombinert oversikten. Bruk sorteringsskriptet, og sorter etter for eksempel øksemenn. Da vil du få de fulle nukene øverst.

rsz1sorterekombinertove.png


Alternativt Skritt III
Gå til Tropper oversikten. Åpne Paneler/Panels. Gå til Linker/Links alternativet. I Quick find feltet, skriv Kommandoer. Åpne samtlige linker unntatt det øverste ( bruk ctrl + shift for å markere alle linkene ) samtidig. Da vil alle byene på den siden bli åpnet i Samlingsplassen, i en egen fane.[/spoil]

Skritt IV

[spoil]Åpne byene som har passelig fulle nukes i bakgrunnsfaner. Dette kan du gjøre på flere måter;
- Scroll hjulet på musa.
- Holde ctrl+shift inne mens du trykker på linkene.
- Bruke Snap Links ( opera ) eller lignende for å åpne flere faner samtidig.[/spoil]

Skritt V

[spoil]Gå gjennom fanene, for eksempel med hurtigtasten 2 i Opera, eller ctrl+tab i Firefox. Trykk på samlingsplassen i hver fane, før du bytter til neste. Du slipper da å bevege musa, og kan rett og slett bare trykke som gal, så lenge du passer på at du trykker annenhver gang på musa og 2. Gjøre det samme igjen, men nå med å trykke på koordinatskriptet.

Da vil du ha alle troppene i samlingsplassen, og et sett med koordinater. Så gjenta samme greia med å trykke på Angrip ( eller Støtt ), og så til slutt med OK knappen.

Det er to ting du må være forsiktig med her;
- Sjekk av og til at du ikke har kommet til siste koordinaten. Da kommer det opp en beskjed om at du er på siste byen, og du må trykke på "ok" på den beskjeden før du kan få fyllt inn nye koordinater. Hvis du sjekker hver tiende by eller så burde det gå greit.
- På siste delen, hvor du trykker på OK knappen, husk at man bare kan sende 5 angrep i sekundet. Går du for fort kan du få noen angrep som ikke blir sendt.[/spoil]

Generalisering & Kommentarer

[spoil]For andre ting enn nuking;

Støtte
Man kan bruke nøyaktig samme metoden for støtting. Det man også kan gjøre er å fordele koordinatskript ut på medlemmene. For eksempel ved at en person tar seg bryet med å lage forskjellige koordinatskript med et passelig antall koordinater. Så sendes skriptene ut til de personene man vet har støtte tilgjengelig med beskjed om å gå så og så mange ganger gjennom skriptet. Det er også verdt å merke seg at man bør vurdere om man skal sende samtlige tropper. Det kan for eksempel være greit å droppe å sende katapulter i støttesendingene, siden de er grusomt treige. Kanskje til og med droppe sverd.

Faking
Ved faking kan man som først skritt åpne en god del byer som har katapulter og/eller rambukker til faking, og så gå rett på Skritt V. Man kan da bruke de samme byene til flere runder, så man slipper å åpne på nytt. Det vil si at man kan forbli på Skritt V så lenge man føler for det. Her kan det gjerne være like greit å bruke koordinatskriptet som setter inn tilfeldige koordinater.

Farming
Ved et koordinat ekstraktor skript kan man finne koordinater til farmebyer i nærheten. Sett dem inn i skriptet, og spesifisere det antallet tropper du vil bruke på hver by, og kjør samme metoden, bortsett fra at du nå åpner den samme byen i flere faner. Med mindre du bare farmer en by da.

Kommentarer

Jeg anbefaler at alle tar seg tiden til å sette seg inn i denne metoden, for å få en følelse med hvor effektivt det er. Det begynner å bli ganske mange spillere som er så store at det er slitsomt å bruke alle troppene sine - forhåpentligvis vil denne metoden hjelpe.

Merk at dette bare er en metode. Det finnes sikkert alternative metoder. Det viktigste er å finne en måte å gjøre det på som er effektivt, og som man føler seg komfortabel med. Husk at dette er et verktøy, ikke en strategi i og for seg selv. Det viktigste er hvordan og når man bruker det.

Det skriptet som tar i rekkefølge av type I kan av og til starte med koordinater midt inne i lista. For å unngå det, lag en ny hurtiglink for hvert koordinatskript. Det setter da inn siste settet med koordinater først, så bruk det én gang før du setter i gang.[/spoil]
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Introduksjon

I begynnelsen av spillet har man ikke noe stort behov for å organisere kontoen sin. Etter hvert som man blir større blir dette mer og mer viktig.

Det som gjerne skjer er at man organiserer kontoen sin på sin egen måte. Helt greit det, men hvis man kommer inn som kontovakt kan man av og til få en følelse av at det er et salig rot på kontoen. Det har ikke skjedd rent få ganger med meg. Man skjønner ikke hva navnene på gruppene betyr, hurtigbaren fyller halve skjermen din, innboksen for rapport er tom, men det er ørten grupper der som har navn du ikke skjønner. Kanskje bynavnene er helt tilfeldige, og ikke har blitt endret siden de ble erobret. Andre ganger så finner man - bokstavelig talt - flere hundre byer hvor nivåene i smiene ikke er oppgradert.

Jeg tviler på at jeg er den eneste med noen sånne opplevelser. I noen tilfeller er det rett og slett et tilfelle av at man har veldig forskjellige system, mens andre ganger så er det fordi man ikke hadde et godt system fra starten av, og man har bare prøvd å lappe noe sammen underveis. Noen hundre byer seinere og kontoen er håpløst rotete for alle andre enn eieren. Kanskje ikke helt optimal for eieren heller.

Jeg kommer derfor til å skrive litt om organisering av kontoer. Utgangspunktet vil være min V2 konto, men siden mitt system sikkert ikke vil passe best for alle andre så vil det kun bli brukt som et eksempel. Et godt eksempel, siden det er - IMNSHO - en godt organisert konto, til tross for at den i skrivende stund er TW.no sin klart største konto. Formålet er å gjøre leserene obs på en del problemstillinger, samt forklare litt om de nyere funksjonene på de forskjellige oversiktene. For mange spillere vil denne ikke være spesielt nyttig, mens andre nok har litt å lære.

0~~~~~~~~~~~~~0

Mål

[spoil]Målene med denne guiden er følgende;
- At man skal lage et enkelt men samtidig effektivt system for å organisere kontoen sin. Minimere arbeidstiden.
- En KV skal lett kunne sette seg inn i hvordan kontoen din virker, med minst mulig hodekløe.
- Ettersom du vokser skal du slippe å endre på systemet ditt.[/spoil]

Byene dine

[spoil]Ha samme størrelse på byene dine. For det første så vil du da vite nøyaktig hva du har i byene, for det andre så så ser det mye ryddigere ut og for det tredje så gjør det det mye lettere å ha en fast form i MR skriptene dine. Du vil da kunne oppgi nøyaktig slik at du fyller opp gårdsplassen.

Hvis du starter med å bygge dem opp likt vil det være lettere å holde det sånn. Jeg anbefaler ikke at du har forskjellige størrelse på angreps- og forsvarsbyer, siden det vil være å gi bort informasjon om hvilken av dine byer som er hva.

Jeg skal ikke si hva slags størrelse du bør ha på byene dine. Det kan du finne ut av selv.

For å oppgradere byene sine bør man bruke bygningsoversikten;

rszoversiktbyninger.png


Øverst i venstre hjørne er det et bilde av en hammer og en rød pil som peker nedover. Ved å trykke på hammeren vil man kunne trykke på nivåene til en bygning for å oppgradere den. Med pilen ned kan man gjøre det samme for å gjøre det samme for nedgradering. Ved å trykke på Poeng vil man få sortert byene etter størrelsen. Trykk en gang så havner de med minst poeng øverst. Trykk en gang til så havner de med mest poeng øverst. Det samme prinsippet gjelder for å trykke på bildene av hver bygning - da sorterer man etter nivået på den bygningen.

Her er det - åpenbart - veldig greit hvis man har samme poengsum på alle byene sine. Eventuelt kan det brukes til å sørge for at man får lik poengsum. Det vil også gjøre det mindre aktuelt å ha en ekstra gruppe for byer man oppgraderer, så man slipper litt arbeid med å bytte grupper.

Jeg anbefaler at man oppgraderer ressursfeltene først. Åpenbart nok - jo lengre man har høyere nivå på ressursfeltene, jo mer ressurser får man.

Bynavnene kan være viktige. Mange foretrekker å bruke samme navn på byene. Ikke noe i veien for det. Selv foretrekker jeg å ha bynavn som både gir litt informasjon om hvor de ligger, og litt, eh, affeksjonsverdi. Det gjør det så mye mer personlig å miste dem, så det virker som et incentiv til å la være å gjøre det.

Min er for eksempel "K## - %%% - Navn". ## står for kontinentet, mens %%% er det nummeret den byen er i det kontinentet. Navnet er mer vilkårlig.

En mer oversiktelig måte kunne vært for eksempel kontinentet og så hvor i kontinentet det er. NV, SV, SØ eller NØ for eksempel.

Bynavnene er mindre viktig, egentlig, men det bringer oss videre til det neste punktet...[/spoil]

Bygrupper

[spoil]Ettersom du får flere byer, og gjerne havner litt spredd utover i forskjellige områder er det en god idé å lage forskjellige grupper.

Her er det veldig viktig med gruppenavnene. Bruk navn som man kan skjønne uten å lese tankene dine, eller vite noe om kontoens historie. For eksempel er klustergrupper basert på spillere som nå er borte en dårlig idé - lett for deg, men ikke så lett for alle andre. Det kan også bli forvirrende hvis det er basert på hvor du har kluster, siden de har en lei tendens til å utvikle seg over årene. Det jeg derfor anbefaler er å basere gruppene på kontinenter. Her er mine grupper på V2;

rszoversiktforskning.png


All - Cat = De byene som har angrepsbyer med ekstra mange katapulter; Angrepsbyene mine i K54 og K64.
All - Def = Alle forsvarsbyene mine.
All - Off = Alle angrepsbyene mine, unntatt de med ekstra katapulter.
K32 - Def = Forsvarsbyene i K32. Samme greia for de andre kontinentene.
K32 - Off = Angrepsbyene i K32. Samme greia for de andre kontinentene.
Various Offensive/Various Defensive = Angreps- eller forsvarsbyene i kontinentene hvor jeg ikke har mange byer.
Nobles = De byene med adels i. De byene er ikke faste, og byttes ofte om på.
X - Heavy Def = Angrepsbyer med 10 % ekstra gårdsplass. Byene her er også i kontinentsgruppa si og enten All - Cat eller All - Off gruppa.
X - Heavy Def = Noen få byer med helt annet forsvarsoppsett. De er ikke i noen andre grupper.
X - Scouts = Speiderbyer. De er ikke i noen andre grupper, men er så få at det går greit.

Fordelene med et slikt oppsett er at det ikke er mange mulige måter å tolke gruppenavnene på, og de gir en god måte å få organisert byene på. Det er også en lett prosess å kjøre MR skript. I forhold til å bare ha en gruppe med alle angrepsbyene, for eksempel, så kan jeg nå finne fram til de byene som bruker omtrent like lang tid til å et mål. Kontinentene vil heller aldri forandre seg, i motsetning til kluster. Samtlige spesialbyer jeg bruker er også tatt hensyn til.

Dersom du ønsker å ha byer i samme kluster samlet så kan du lett fikse det med å gi dem lignende navn. Da vil byene i samme kluster, i samme kontinent, havne etter hverandre på listen.

Jeg anbefaler at man setter seg inn i hvordan man kan bytte grupper på Grupper oversikten. Veldig effektivt, og man slipper å gå inn på hver enkelt by som man måtte i gamle dager.

rszoversiktgrupper2.png


Som du ser så kan man merke av flere grupper ( eventuelt alle på siden ), og legge til en gruppe, fjerne en gruppe eller flytte til en annen gruppe.

Dette er da gruppen for angrepsbyene mine med 10 % ekstra gårdsplass.

Dersom du ønsker å organisere mange byer etter kontinent så kan det lønne seg å bruke følgende skript for å endre på bynavnene. Alternativ 1 vil her gi kontinentene først i bynavnene, så de vil bli sortert i den rekkefølgen. Gjør det lett å plassere dem i riktig gruppe. Bynavnene kan man alltids endre på seinere.

[spoil]
Kode:
javascript:var masks=[["Cluster","K{continent} {index}"],["Nummerert+Navn","[{index}] Veritas Aequitas"],["Random Koord","tee hee ({random}|{random}) K69"],["Tagged","AM, Veritas Aequitas [{index}], K{continent}"],["<Cancel>",""]];var menu=[];masks.forEach(function(e,i){menu.push((i+1)+") "+e[0]);});var selID=prompt("Select Template:\n\n\t"+menu.join("\n\t"));if(selID){var mask=masks[(parseInt(selID||"4",10)-1)%masks.length][1];var padding=4;var randomRange={'min':0,'max':1000};function fnExecuteScript(){function zeroPad(number,length){var n=number.toString();while(n.length<length){n="0"+n;}return n;}function Point(x,y){return {'x':x,'y':y};}function Rect(top,left,bottom,right){return {'top':top,'left':left,'bottom':bottom,'right':right};}function pointInRect(point,rect){return(point.x>=rect.left&&point.x<=rect.right&&point.y>=rect.top&&point.y<=rect.bottom);}function fnExtractDetails(x,y){var location={'continent':(Math.floor(y/100)*10)+Math.floor(x/100),'direction':'','sector':((Math.floor(y/10) % 10)*10)+(Math.floor(x/10) % 10),'field':((y % 10)*10)+(x % 10)};var position=Point(Math.floor(x/10) % 10,Math.floor(y/10) % 10);var continent_map={'NW':Rect(0,0,2,2),'N':Rect(0,3,2,6),'NE':Rect(0,7,2,9),'W':Rect(3,0,6,2),'C':Rect(3,3,6,6),'E':Rect(3,7,6,9),'SW':Rect(7,0,9,2),'S':Rect(7,3,9,6),'SE':Rect(7,7,9,9)};for(var direction in continent_map){if(continent_map.hasOwnProperty(direction)){if(pointInRect(position,continent_map[direction])){location.direction=direction;break;}}}return location;}var eleDoc=(window.frames.length>0)?window.main.document:document;var inputs=eleDoc.getElementsByTagName('input');var ii,id,index,str,mid,x,y,details,newName;var count=1;for(ii=0;ii<inputs.length;ii++){id=inputs[ii].id;index=id.indexOf('edit_input');if(index>=0){id=id.substring(index+11);var win=(window.frames.length>0)?window.main:window;str=win.$('#label_text_'+id).html();mid=str.lastIndexOf('|');x=str.substring(str.lastIndexOf('(')+1,mid);y=str.substring(mid+1,str.lastIndexOf(')'));details=fnExtractDetails(x,y);newName=mask.replace(/\{continent\}/i,zeroPad(details.continent,2)).replace(/\{direction\}/i,details.direction).replace(/\{sector\}/i,zeroPad(details.sector,2)).replace(/\{field\}/i,zeroPad(details.field,2)).replace(/\{index\}/i,zeroPad(count++,padding)).replace(/\{x\}/i,zeroPad(x,3)).replace(/\{y\}/i,zeroPad(y,3));while(newName.match(/\{random\}/i)){newName=newName.replace(/\{random\}/i,Math.floor(Math.random()*(randomRange.max-randomRange.min))+randomRange.min);}inputs[ii].value=newName;inputs[ii+1].click();}}void(0);}}fnExecuteScript();
[/spoil]

Her er tråden for skriptet med en grundigere forklaring av hvordan man kan bruke det.[/spoil]

Forskning i smiene

[spoil]Noe av det mest irriterende i TW må være å oppdage at du ikke har fått produsert tropper i en by fordi du glemte å oppgradere en enhet i smia.

Heldigvis kan man bruke forskningsoversikten til å fikse det ganske greit. De grønne prikkene på oversikten er der hvor det er oppgradert, de brune er der hvor det mangler å oppgradere mens det er mulig å oppgradere, mens de svarte/grå prikkene er der hvor du ennå ikke kan oppgradere enhetene fordi du mangler riktige bygninger. Mens du oppgraderer er prikken gul.

Ved å trykke på bildene av en av enhetene i oversikten vil man få sortert byene etter hvor det er oppgradert. Hvis man trykker en gang får man de byene hvor det mangler den oppgraderingen først øverst. Trykker man en gang til får man de byene hvor det mangler oppgradering for den enheten nederst.

Link til bilde

Merk at man bare kan oppgradere fem enheter samtidig.

For verdener hvor forskningen har flere nivåer vil det være samme prinsippet.[/spoil]

Tropper

[spoil]Tropper er åpenbart viktig i dette spillet. Det som gjerne skiller en god fra en middels spiller i de senere fasene i spillet er hvor flink man er til å utnytte troppene sine. Det er lett å glemme hvor utrolig mange tropper man faktisk har når man begynner å få en del millioner poeng.

Et problem med å utnytte troppene sine er å finne dem. Hvis du skal sende ut noen nukes, men noen bygges opp, andre er ute på tur mens noen flere er døde, så gidder man ikke grave opp de fulle byene sine. Mye bedre å vente til alle dine nukes er inne igjen, eller hva?

Eller man kan gå på kombinertoversikten, bruke sorteringsskriptet, og så sortere etter for eksempel antall øksemenn;

Link til bilde

Gratulerer, du kan nå åpne de byene med mer eller mindre fulle nukes i faner, og sende i vei!

Dette er kanskje mer relevant for forsvarsbyer. Her kommer det også inn kontinentgrupperingen. Hvis du har en haug med byer i for eksempel K32, mens nærmeste fiende ligger i K54, trenger du virkelig noe forsvar da? Nei, selvfølgelig ikke. Dersom stammen din er aktivt i en krig er det sikkert noen ved fronten som har behov for troppene dine. Send dem heller dit. Mye bedre enn å la dem spise seg feite i hjembyene. Gå til kombinertoversikten, velg - for dette eksempelet - gruppen med forsvarsbyer i K32. Sorter byene etter antall spyd, buer, sverd eller TK. Eventuelt hvis du har en gruppe med samtlige byene i K32, velg da den.

Produksjon av tropper er det greit å holde gående. Derfor kan det være greit med en stor gruppe hvor du har samtlige forsvar- eller angrepsbyer som du kjører MR skript på en gang iblant. Personlig føler jeg det blir for mye stress å ha en egen gruppe for byer som det skal produseres tropper i, men jeg vet noen foretrekker det. Ser egentlig ikke helt poenget.

Plasseringen til troppene dine er også relevant. Det er fort gjort at tropper blir stående utenfor byene sine, på steder hvor de ikke gjør noen nytte. Det er derfor lurt å gå gjennom nå og da, og se hvor du har troppene dine. Dette kan man effektivt gjøre på troppeoversikten, ved å velge underoversikten Støtte. Nederst på siden kan man også huke av for alternativene Bare vis landsbyer med støtte og Velg alle.

rszoversikttropper.png


Velg ønsket gruppe. Man kan blant annet gjøre dette en gang i mellom med angrepsgruppene dine, og trekke tilbake samtlige støttesendinger som er ute, dersom man adler fra angrepsbyer.

Velger man underoversikten Forsvar kan man se hvilke byer som har støtte stående hos seg, hvor mye støtte og hvor støtten er fra.[/spoil]

Ressurser

[spoil]Her er det ikke så mye å si, annet enn at det kan være greit med mye ressurser. Dersom man har tid og ork burde man bruke ressursbalanseringsskriptet for å få utnyttet mest mulig ressurser. Det kan bli ganske mange faner å åpne etter hvert.

Dersom man ønsker å farme anbefaler jeg at man lagrer noen økter hvor man sender ut alt som er av tropper i byene. Eventuelt minus rambukker/katapulter. Eller man kan lage noen koordinatskript. Får man sendt ut alle byene en gang eller to i døgnet kan det medføre en vesentlig økning i veksten din, men for å opprettholde det må man holde en proposjonal vekst i farming i forhold til adlingen.[/spoil]

Adelsmenn

[spoil]Uten adelsmenn blir litt av poenget med TW borte, for å si det sånn. Men det kan være store forskjeller på hvordan man bruker sine adelsmenn.

Dersom man ønsker å vokse fortest mulig er det viktig å ha minst mulig forskjell på adelsmannbegrensningen og antall erobrede landsbyer. Hvorfor? Fordi jo flere byer man har som kan produsere mynter, jo flere adelsmenn kan man få. Byer hvor man bruke ressursene på å produsere tropper trekkes fra dette, men generelt så har man en større andel av byene sine fulle av tropper jo større man er.

Man bør bruke den fine muligheten i akademiet til å finne ut hvor man har sine adelsmenn. På verdener med mynter, drep adelsmenn som er steder du ikke adler, og flytt dem dit du faktisk adler.

rszoversiktadels.png


Planlegging er også nyttig. Tenk langsiktig, og fokuser gjerne på å adle steder du ser du vil ha god plass til å adle mye og få tette klustre. Husk at dette er et spill som gjerne går over flere år.[/spoil]

Hurtigmenyen

[spoil]Det er tre ting jeg mener er viktig for en hurtigbar;
- At skriptene du trenger er der.
- At en KV ikke vil ha problemer med å skjønne hva de forskjellige skriptene er.
- At en KV med laptop ikke vil ha halve skjermen dekket av hurtigmenyen din.

Min hurtigmeny ser slik ut;

rszoversikthurtigbar.png


Andre eksempler på en hurtigbar kan du se i denne tråden. Jeg liker Arnold Layne sin, siden den ikke tar spesielt mye plass, og navnene på skriptene gjøre at de er lette å tolke. Hurtigbarer med veldig store bilder er sikkert søte de, men for de av oss som sitter på en laptop så kan de ta grusomt mye plass, noe som er slitsomt.

Min egen hurtigbar har fordelen at den er tar lite plass, men noen av navnene er kanskje ikke spesielt intuitive. For eksempel NX eller Kill gir ikke så mye mening. Det første er et koordinatskript, mens det andre er et lite skript jeg brukte for å drepe et visst antall tropper fra alle en del av byene mine.

Aktuelle skript er det litt vanskeligere å si hvilke er. Det varierer litt fra person til person, men man burde ta en gjennomgang av skriptene i dette forumet. Alle skript har - åpenbart - en funksjon, og man snubler nok stadig over noen man mener er nyttige.[/spoil]

Ett par av bildene måtte jeg linke til, heller enn å legge inn bildet direkte. Det grunnet at det er begrenset hvor mange bilder man kan ha på forumet.
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Ekstra hurtigtaster i Opera & Opera Links

Denne er delvis inspirert av ideene lært meg av Jerle og denne tråden på .net.

For de som er kjent med den såkalte t-metoden beskrevet blant annet her så er dette samme prinsippet. Men det er betydelig flere muligheter for nyttige hurtigtaster i opera. Jeg vil ta for meg noen jeg syns er nyttige, og forhåpentligvis gjøre det mulig for andre å tilpasse egne hurtigtaster.

Legge til hurtigtaster i opera

[spoil]Prosessen for å legge inn ekstra hurtigtaster i opera er relativt enkel. Denne delen er bare for de som ikke har lagt inn hurtigtasten t;

Opera ( Øvre venstre hjørne i nettleseren ) -> Settings / Innstillinger -> Preferences / Innstillinger ( Eventuelt; Ctrl + F12 ) -> Advanced / Avansert -> Shortcuts / Snarveier.

  • Under Keyboard set-up, velg Opera Standard og Duplicate ( Kopier? Dupliker? Noe slikt på norsk ). Merk at du bare trenger å lage en kopi for alle hurtigtaster. Kopi lages for at du alltids skal kunne gå tilbake til originaloppsettet i tilfelle du roter til noe.
  • Trykk på Edit / Rediger -> Applications / Applikasjoner -> New / Ny.
  • Det første feltet fyller du inn hurtigtasten du ønsker. Blant annet bokstavene r, m, n og k er ledige ( dvs. brukes ikke til noe annet ).
  • Det andre feltet er der du fyller inn den handlingen hurtigtasten skal gjennomføre. Jeg vil nå gi noen eksempler på nyttige hurtigtaster.
[/spoil]

Hurtigtaster

[spoil]Her er en forklaring på hva hurtigtasten gjør, fulgt av koden som fylles inn i det andre feltet nevnt i forrige spoiler.

Angående koden, så ser man at den er delt inn i ledd, med et & tegn mellom hvert ledd. Hvert slikt ledd utfører en handling, og hvis det er en grense for hvor mange ledd man kan ha, så har jeg enda ikke funnet den. Jeg kommer litt tilbake til dette senere.

  • Den typiske t hurtigtasten. Den trykker inn Enter knappen og bytter til neste fane. Brukes gjerne for å sende angrep veldig tett, selv om man først må gå gjennom hver fane for å fokusere på "OK" knappen.
    Kode:
    click button&switch to next page
  • Denne er en litt forbedret utgave av den forrige hurtigtasten. Her bruker man tab knappen en gang, for så å trykke på Enter knappen, og bytte til neste fane. Den kan for eksempel brukes i samlingsplassen etter at du har fyllt inn koordinater og tropper for å sende angrep, eller når du er på siste siden før sending, for å trykke på "OK" knappen.
    Kode:
    Focus next widget & Click button & Open Link & Open Link & Switch to next page
    Jeg er litt usikker på hvorfor det Open Link leddet er med, men det ser ut til at det virker. Mulig det er nødvendig med kun ett slikt ledd.
  • Hovedsakelig er denne hurtigtasten beregnet for å sende støtte. Jeg er usikker på hva annet den vil være godt for. Den bruker tab knappen mange nok ganger til at den fokuserer over Støtte knappen, for så å trykke på Enter og gå til neste fane. For verdener uten bueskyttere må du fjerne to & focus next widget ledd, siden den har et par færre felt å gå gjennom.
    Kode:
    focus next widget & focus next widget & focus next widget & focus next widget & focus next widget & focus next widget & focus next widget & focus next widget & focus next widget & focus next widget & focus next widget & focus next widget & focus next widget & click button &Open link & switch to next page
  • Juvelen i samlinga er hurtigtasten som kjører et skript, for så å gå til neste fane. Eksempler på skript man gjerne vil bruke her er ressursbalanseringsskriptet, taggeskriptet ( for enkeltangrep, ikke masse-tag ) og koordinatskriptet.

    Først må man velge skriptet du ønsker og bruke og legge det til i bookmarks. Enten gå rett til bookmarks, eller høyre-klikke på linken i hurtigbaren din. Feltene du må fylle inn er; Name / Navn, Address / Adresse og Nickname / Kallenavn. Egentlig, kanskje ikke nødvendig med å fylle ut navnet. Aldri sjekket. Gjør det for sikkerhetsskyld. I både navnet og kallenavnet kan du fylle ut det samme, for eksempel skript. I adressefeltet fyller du inn skriptkoden. Da vil følgende hurtigtast kjøre skriptet, og bytte til neste fane;
    Kode:
    Go to nickname, "skript" & Switch to next page

    En alternativ, og egentlig enklere metode, for å kjøre skript er følgende; Kopier skriptkoden ( ctrl + c ). Bruk så denne hurtigtasten, som går til adressefeltet i nettleseren din, kopierer inn skriptkoden og kjører den, for så å gå til neste fane.
    Kode:
    Focus address field & paste and go & Switch to next page
    Mange har kanskje fått det med seg, men alternative måter å kjøre skript på - da ikke fra hurtigbaren - er å enten legge dem til i bookmarks som din egne personlige hurtigbar, eller kjøre skriptkoden i adressefeltet. Siden JavaScript kjøres fra brukeren sin side kan det så vidt jeg vet ikke spores av en admin. Vel, med mindre det gjør noen veldig åpenbare ting i spillet, selv om jeg ikke kommer på noen eksempler på stående fot.
  • For de av oss med en laptop kan man av og til ha en irriterende liten skjerm. For eksempel når jeg skal tagge angrep må jeg scrolle litt nedover for å få se alle alternativene for tagging. Denne lille hurtigtasten burde gi en viss idé om fleksibiliteten til opera sine hurtigtaster. Den trykker på page down knappen, og så går til neste fane.
    Kode:
    Page down & Switch to next page
[/spoil]

Anvendelser

[spoil]Det er relativt åpenbare anvendelser for disse hurtigtastene. Jeg antar de brukes mest for å sende kommandoer, men de er også meget nyttige for tagging. Heller enn å trykke inn hurtigtastene hele tiden er det som regel mye bedre å bare holde knappen inne.

Noe man må passe på er siste siden før kommandoer blir sendt - der hvor man trykker på "OK" knappen, og vil bruke den andre hurtigtasten i listen ovenfor. Før det kan man bare holde hurtigtasten inne mens man går gjennom fanene. På det siste skrittet kan man enten ta det roligere, og trykke en og en gang i et passe tempo eller endre på repetisjonshastigheten for tastaturet ( Kontrollpanel -> Tastatur ) for så å holde knappen inne. Jeg foretrekker det første alternativet, men det er kanskje mest av gammel vane.

Dette gjør faking usedvanlig lett. Det burde ikke være et problem å se på en film eller lignende, mens man sitter å kjører gjennom X antall faner jevnt og trutt. Jeg anbefaler House, Pokémon eller Veronica Mars som en siderett til faking. Merk at når man faker så vil alle angrep over 58 timer og 20 minutter lett kunne anses som fakes av forsvareren, så da trenger du helst noen andre grunner for å sende fakes så langt unna. For eksempel at du vil vinne en konkurranse, ehe.

Dette gjør også tagging lettere, selv om man der nok må følge med litt mer for å få med seg at alt går riktig for seg. Litt mer om det i avsnittet om Opera Links.

Jeg anbefaler at man prøver seg litt ut med andre hurtigtaster der man selv føler man har behov for. Lage noen egne.[/spoil]

Opera Links

[spoil]I Opera Panels / Opera Paneler har man diverse mulige ting og tang man kan bruke. Det som nok er mest relevant for TW er Opera Links eller Panels Links.

Gå til Panels ( knappen nest-lengst til venstre i øvre venstre hjørne i nettleseren ), og så til Links / Linker alternativet. Hvis det ikke er der, høyreklikk på søylen lengst til venstre og Customize. Huk av for Links / Linker.

Der kan du se en oversikt over alle linkene tilgjengelig på siden du er på. De er, så vidt jeg kan se, sortert i den rekkefølgen de vil gå i dersom du bruker tab en del ganger. Tror jeg. Uansett...

I søkefeltet øverst i panelene kan du søke etter de linkene du ønsker deg. Spesielt, hvis du ønsker å åpne en haug med byer fra tropperoversikten samtidig så kan du bare begynne å skrive kommandoer ( eventuelt commands ). Da vil det bare bli igjen de linkene som heter det. Dersom du er på troppeoversikten så vil du da se linkene til alle byene på den siden sin samlingsplass. Hold Shift knappen inne, og trykk på nederste linken. Da blir alle de linkene markert. Trykk på Enter - da vil alle linkene åpnes i hver sin bakgrunnsfane. Essensielt så åpner du alle byene på den siden i samlingsplassen, i hver sin fane. Enkelt og greit.

En annen måte å bruke dette på er innenfor tagging. På angrepsoversikten, søk etter innkommende med navnet "Angrep". Da vil du få opp linkene til de utaggede angrepene. Åpne dem på samme måte, og du vil ha alle utaggede angrep åpnet i en bakgrunnsfane - sortert etter rekkefølgen de treffer. Da er det bare å gå gjennom dem. Dette er spesielt nyttig hvis du er pålogget mens angrepene blir sendt, eller du vet de ble sendt samtidig. Da er det bare å gå gjennom fanene fort med taggeskriptet, for så å trykke deg gjennom. Dersom de ble sendt omtrent samtidig er det bare å se etter angrep som skiller seg ut med tanke på tid, for å identifisere adels. Merk også at mange som prøver å snike inn adelsnukes blant fakes er dumme nok til at de sender alle adelsangrepene samtidig, noe som dermed gjør det relativt lett å finne dem.[/spoil]

Lovlighet

[spoil]Ja, jeg føler det kan være greit å legge ved litt om hvorvidt dette egentlig er lovlig. Etter alt å dømme så er svaret ja. Man kan for eksempel se i denne tråden at det er lovlig på .net. Vi har vel samme regelverket her, og det ville overraske meg dersom det ble tolket annerledes. Det virker også akseptert at t-metoden er lovlig. Hovedargumentet er nok at ingen av disse hurtigtastene utfører mer enn en enkelt handling i selve spillet. Nettleseren er ikke spillet.

Det ville forøvrig ikke være et problem å lage hurtigtaster som sender flere angrep på ett trykk, eller for eksempel kjører et skript for så å trykke på enten angrep eller støtte før man går til neste fane. Men siden de virker usedvanlig ulovlige ( §10 ) har jeg valgt å la være å oppgi koden for dem.

Å håndheve et forbud mot slike hurtigtaster vil også være mer eller mindre umulig.[/spoil]

Konsekvenser

[spoil]Jeg har vært i tvil om hvorvidt jeg ville dele dette her. Mye fordi dersom det blir utbredt vil det nok forandre litt på spillinga, spesielt på eldre verdener. Det vil blant annet bli en del flere kommandoer ute på tur, vil jeg tro.

Men det har blitt mer og mer utbredt allerede, og jeg har snublet over folk som bruker - tilsvarende - metoder ved flere anledninger, både her på .no og .net. Da virker det bedre å gi alle muligheten til å ta dette i bruk, enn at en liten gruppe får en overdreven fordel. Dette vil spres uansett, så det virker rettferdig at alle skal ha muligheten til å tilegne seg det, og ikke bare enkelte stammer.

...det hjelper selvfølgelig litt at jeg selv ikke lenger spiller her på .no, og derfor ikke vil få smake på konsekvensene.[/spoil]
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Dette er en guide jeg skrev for AriCa. Den var hovedsakelig ment for andre i stammen som ønsket å organisere operasjoner av samme typen som vi hadde gjort noen ganger tidligere, hvor vi forsøkte å utnytte sporadiskt aktive spillere som satt med store mengder adelsmenn. På det beste tok vi vel 206 byer fra samme spiller på en dag. Ganske fornøyd med det.

Jeg hadde den liggende, så tenkte jeg like gjerne kunne legge den ut. Mer eller mindre uredigert fra da jeg opprinnelig skrev den, så følgende punkter er det verdt å merke seg;
  • Denne metoden er tilpasset AriCa sin situasjon når vi var veldig dominerende, og våre fiender ikke var noe særlig å skryte av. Det vil, mot en aktiv og kompetent fiende, sannsynligvis kreve noe mer arbeid.
  • Siden denne ble skrevet har metodene beskrevet her blitt betydelig mer utbredt. Det vil derfor være snakk om veldig mye høyere antall angrep folk bør kunne sende. Det vil også være snakk om veldig mye høyere antall angrep som må til for å forvirre en kompetent forsvarer. Første stamme til 100k angrep på én spiller, på samme tidspunkt?
  • En del av disse prinsippene vil fort kunne tilpasses for andre operasjoner. Spesielt så var mange fornøyd med tidslinja.
  • Vi var, på dette tidspunktet, ikke spesielt urolige for spioner i AriCa. Andre er kanskje ikke i helt samme situasjon.
  • Tankene bak denne metoden - ønsket om å utnytte stillesittende tropper, for eksempel - er nok for noen det nyttigste.


0~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~0​

Jeg tenkte jeg skulle skrive en liten guide eller beskrivelse av operasjoner av den typen vi har gjennomført et noen av i det siste, mot bl.a. Vuijsters og Sir Pio.

Adelsboom

( Ja, jeg kom på navnet i farta - sue me! )

Hele poenget med denne typen operasjoner er å utnytte den store mengden ubrukte adelsmenn man sitter på i eldre verdener. I mange store stammer finner du fort flere spillere med noen hundre adelsmenn. Hvorfor ikke utnytte disse?

Prinsippet er enkelt. Målet for operasjonen, heretter referert til som TeamRocket, skal få så mange angrep på seg at det blir for tidkrevende å forsvare seg fullstendig.

Operasjonen bygger seg opp til et klimaks hvor hovedvekten av angrepene treffer i løpet av et døgn eller to. I større stammeoperasjoner burde det være opp rundt ti tusen angrep, hvor rundt tusen av disse er adelsangrep. Forestill deg hvordan det vil være å få flere hundre adelstog som treffer deg i løpet av en dag eller to. Ikke spesielt gøy, eh?

Jeg kommer til å starte med en beskrivelse av hvordan organiseringen kan gjøres, for så å gå inn på en forklaring av tankene bak, vel, alt.

Selve organiseringen av dette kan gjøres ganske enkelt. Jeg anbefaler å lage et eget forum for operasjonen. Disse trådene under her bør være med. I spoilerene ligger det eksempler på hvordan slike tråder kan se ut.

- Roller for operasjonen: Knusere, fakere og adlere
[spoil]
Viktig: Man trenger ikke ha kun en rolle. Man kan for eksempel være både en adler og en faker.

Skriv deg opp på den lista som du passer som. Link til hver av listene ligger under beskrivelsen.

Adler

En adler er en som er innenfor adlingsdistanse for TeamRocket. En slik spiller sin hovedoppgave vil være å sende flest mulig adelstog. Det vil ikke være en prioritet å renske byer, men det er en fordel hvis adleren kan sende minst en nuke på hver by som blir adlet.

Guider for raske adelstog finnes [Link(er) til guide(r) for raske adelstog.]

Dette lille skriptet for å sette inn 100 øks og 1 adels kan spare litt tid;
Kode:
javascript:insertUnit(document.forms[0].axe, 100);insertUnit(document.forms[0].snob, 1)

[Link til liste over adlere]

Knuser

En knuser er en som rensker byene for adlerne. Essensielt, hvis du er en knuser, så sender du en haug med nukes. Du vil få tildelt en del byer å renske, som dine nukes skal treffe innenfor en viss tidsramme.

En effektiv måte å sende nukes på:
[Link til guide for effektiv sending av angrep]
Dette er en link for sending av fakes. Metodene kan lett brukes til å sende nukes.

Med denne metoden brukte jeg omtrent 20 minutter på å sende 300 nukes, og da drev jeg samtidig å svarte på mail, spiste mat og snakket litt på skype.

[Link til liste over fakere]

Faker

For de som enten er for langt unna til å bidra effektivt eller opptatt med andre aggressive og krevende mål, så kan du sende fakes. Mange, mange fakes. Du kan bruke [link til guide for effektiv sending av fakes] for å sende mange angrep fort.

[Link til tråd med liste over fakere.][/spoil]

- Rolle: Knuser
[spoil]Her vil listen over de som kan nuke ( knuse ) TeamRocket ligge.

Skriv hvor mange nukes du kan stille opp med, og den omtrentlige reisetiden for hovedparten av deres nukes. Du kan bruke [Koordinater til by midt i TeamRocket sitt hovedkluster] som mål for å beregne reisetid.

Hvem stiller med flest? :)

Knusere
Ola ~ 523 ~ 150-210 timer.
Per ~ 475
Pål ~ 300 ~ 20-50 timer.
Espen ~ 300[/spoil]

- Rolle: Faker
[spoil]Er du for langt unna til og adle og knuse TeamRocket, eventuelt opptatt med et annet ( fornuftig ) mål? ( Gråbyer og internadling regnes ikke som et 'fornuftig' mål. )

Da kan du sende fakes! Mange fakes!

Skriv deg opp her, med hvor mange fakes du garanterer å sende!

Nå er det lov å bruke følgende skript:
Kode:
javascript:insertUnit(document.forms[0].catapult, 1)
javascript:insertUnit(document.forms[0].ram, 1)
Som sender henholdsvis 1 katapult og 1 rambukk. Veldig greit for faking.

Du kan bruke [Link til guide(r) for effektiv sending av fakes] for å sende fakes raskt og effektivt.

Hvem sender flest fakes?

Fakere
Kari ~ 1 000
Karl ~ 700
Konstance ~ 600
Knut ~ 530[/spoil]

- Rolle: Adler
[spoil]Her vil det komme en liste over de som skal være med å adle, det vil si de innenfor adlingsdistanse for noen av TeamRocket byer.

Skriv deg opp her i den tråden, og med hvor mange adelsmenn du har tilgjengelig. Ta gjerne å kopier inn oversikten fra akademiet ditt, sånn som dette:

[spoil]Adelsmannbegrensning: 1459
- Eksisterende AM: 14
- AM under produksjon: 1
- Antall erobrede landsbyer: 1391
Du kan fremdeles utdanne: 53[/spoil]

( I dette tilfellet ville jeg kunne stilt med 17 tog. (14 + 1 + 53) / 4 = 68/4 = 17. )

Husk også at i løpet av en uke vil man kunne spare opp ganske mange adels, dersom man ikke har betydelig troppeproduksjon. Veldig avhengig av hvilken verden man er på.

Adlere
Lincoln ~ 92 tog
Washington ~ 70 tog
George Lucas ~ 40 tog
Jim Carrey ~ 40 tog
Georgina Bushwacker ~ 40 tog[/spoil]

- Planen i enkle trekk
[spoil]Planen er enkel.

Vi moser på med fakes og nukes på TeamRocket, før vi prøver å få sendt flest mulige adelstog samtidig. Ideelt sett noen hundre adelstog.

Ingen fin-koordinering, men vi går for så mange angrep at han ikke har noen mulighet til å forsvare seg skikkelig.[/spoil]

- Tidslinja for operasjonen
[spoil]En trefftid har blitt satt. Den står nederst i dette innlegget. Les alt annet først.

Nukes skal treffe innenfor 24 timer før trefftiden, altså i løpet av onsdag 12 januar. Adels skal treffe fra trefftiden og i løpet av de neste 24 timene, altså torsdag 13 januar.

Ideen er rett og slett å sende så mange angrep er det blir for vanskelig å gjøre effektiv motstand. Enkeltspillere kan gjøre det nøyaktigere enn dette, men det er urealistisk for meg å gå inn på micronivå å kontrollere det.

Her er da en oversikt over tidslinja. Det er en grovplan, og alle må tilpasse den til seg selv. Man kan her se når man må sende sine nukes og adelstog.

Når det gjelder fakes så må det også tilpasses individuelt. En god del fakes kan treffe de første par dagene før trefftiden, men det er også fint hvis en del treffer etter. Fakes skal ikke treffe før enn 24 timer før trefftiden, for at det skal bli så vanskelig som mulig å gjøre noe fornuftig i forsvaret.

Alle vil få designert målbyer for nuking i løpet av en dag eller to. Faking kan man ta seg av selv, men husk å variere hvor de sendes.

Kommentarer settes pris på.

Mandag 3. januar 217-240 timer før trefftid.
- Sending av nukes fra spillerne lengst unna.
- Første fakedag. Alle sender en fjerdedel av sine fakes på designert spiller.

Tirsdag 4. januar 193-216 timer før trefftid.
- Sending av nukes.
- Hvis alle sendte noen få fakes her hadde det vært fint.

Onsdag 5. januar 169-192 timer før trefftid.
- Sending av nukes.
- Hvis alle sendte noen få fakes her hadde det vært fint.

Torsdag 6. januar 145-168 timer før trefftid.
- Sending av nukes.
- Hvis alle sendte noen få fakes her hadde det vært fint.

Fredag 7. januar 121-144 timer før trefftid.
- Sending av nukes.
- Hvis alle sendte noen få fakes her hadde det vært fint.

Lørdag 8. januar 97-120 timer før trefftid.
- Sending av nukes.
- Hvis alle sendte noen få fakes her hadde det vært fint.

Søndag 9. januar 73-96 timer før trefftid.
- Sending av nukes.
- Hvis alle sendte noen få fakes her hadde det vært fint.

Mandag 10. januar 49-72 timer før trefftid.
- Fakedag #2. Alle sender en fjerdedel av sine fakes. Gjerne flere. Helst på kvelden.
- De lengst unna begynner å sende adelstog på kvelden.

Tirsdag 11. januar 25-48 timer før trefftid.
- Fakedag #3. Alle sender en fjerdedel av sine fakes. Gjerne flere.
- Mange adelstog blir sendt.

Onsdag 12. januar 0-24 timer før trefftid.
- Fakedag #4. Alle sender resten av sine fakes.
- De siste adelstogene blir sendt.

Klokken 00:01:00 Torsdag 13. januar er trefftid

Torsdag 13. januar
- Opp til 300 adelstog treffer.[/spoil]

- Claims
[spoil]Alle claims på TeamRocket vil foregå på erobringsplanleggeren. Alt annet vil bli litt vel kaotisk.

Claim i vei, men vis hensyn til andre spillere som kanskje skal adle i nærheten. Dersom det er noen som har uenigheter dere ikke greier å løse, kontakt [BB kodet link til kontaktperson.]

Husk at det viktigste er å fjerne byer fra TeamRocket. Vis hensyn, men vær samtidige grådige.[/spoil]

Andre aktuelle tråder, med åpenbar mening, kan være:
- Forslag og kommentarer.
- Tips, triks og erfaringer mot TeamRocket.
- Generell diskusjon rundt operasjonen.
- Statistikk.
- Logg over antall sendte angrep.
- Speiderrapporter.

Etter at forumet er opprettet burde man sende et rundskriv for å peke ut veien dit, og gjerne si noe om at det er forventet at alle deltar. Følg opp de som ikke stiller opp etter å ha lest mailen.

Når dette er klart gjenstår det essensielt bare noen få, relativt enkle, oppgaver for deg som er organisator;
Delegere nukemål
[spoil]Her anbefaler jeg at du som organiserer rett og slett gir X antall koordinater til en spiller som har 2*X nukes. Det blir to nukes per by. Forhåpentligvis blir det nok nukes til at alle byer får minst to nukes på seg, gjerne flere. Det kan også være greit å ha en eller to ( store ) spillere som teppebomber flest mulige byer 24-48 timer før trefftiden. Smadrer smier, gjerne, for å minske mulighetene for readling. Dette tar ikke lang tid, men bør gjøres i god tid før operasjonen.[/spoil]

Svare på spørsmål
[spoil]Det kan komme mange dumme spørsmål. Disse må det av og til svares på veldig fort. Hvis man ikke er veldig aktiv bør man helst lage en tråd for spørsmål, slik at andre også kan svare.[/spoil]

Mase
[spoil]Tro meg, det må ganske mye masing til for å få alle til å sende på rett tidspunkt. Spesielt noen adlere trenger mye oppfølging for å få sendt bra nok. Siden operasjonen gjerne henger på noen få slike spillere er viktigheten ganske åpenbar.[/spoil]

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

La oss så gå over til tankegangen bak dette. Som organisator er det viktig at du forstår hvorfor ting skal gjøre, og kan gå inn å gjøre individuelle justeringer.

Oversikten
[spoil]Det letteste er nok her å snakke med de forskjellige deltakerne. Det kan også være nyttig med en tråd for loggføring over sendte angrep, hvor man ikke sier hva slags angrep man sender. Merk her at listene over hvor mye man stiller med kun kan være veiledende. Sender man mer enn det man melder fra om, ikke noe problem. Husk at spioner alltid kan forekomme.

Videresending av rapporter kan bli veldig kaotisk. Husk at det er snakk om ganske så mange angrep. Jeg ville anbefale at knusere kun videresender rapporter til de som har claimet byene de treffer. Men igjen, opp til hver enkelt hvordan man vil organisere det.[/spoil]

Om de forskjellige rollene
[spoil]De aller fleste skal kunne stille i minst en av rollene. Eneste unntaket er vel hvis man er KV for en annen som heller bør angripe.

Det kan være en fordel å gå foran her som et godt eksempel. Kan du ikke adle, så stiller du opp med så mange nukes du kan, og en god del fakes. De første som stiller opp i en rolle setter ofte standarden for hva som er vanlig å stille med. Hele poenget blir litt borte hvis man ikke greier å stille med nok. Selv om hva som er nok vil variere fra stamme til stamme. Stammer på over hundre millioner eller så burde kunne stille med nok for de fleste anledninger.

Fakere er viktige for å holde trykket oppe. Knusere er nyttige for å svekke troppenivået til TeamRocket. Adlere er nødvendige for å gjøre et varig, ah, inntrykk på TeamRocket.

De som krever mest personlig oppfølging er adlere. Det er kjedelig å sende mange adelstog. Pisken må fram av og til. Det er én ting. En annen ting er at man må være sikker på at hver adler har nok nukes til å sende 2-3 på hvert av sine adelsmål. Dette kommer i tillegg til nukes som knusere sender. Overkill er vår venn.

Fakere og knusere må delvis holdes i ørene så de sender på riktig tidspunkt. Men i knuserne sine tilfeller må man regne med litt svinn og dårlig timing. Men så lenge mesteparten treffer riktig burde ting gå bra. Det må også avgjøres om knuserne skal katapultere ned noe. Smia, for å minske risikoen for readling, er nok det mest aktuelle målet. Merk at det da vil gjøre at det kan ta lengre tid før man kan adle fra nyerobrede byer.

Husk at det må være mange nok angrep som treffer etter trefftiden til at belastningen blir for stor til å forsvare seg skikkelig mot veldig mange av de hundre, foreløpig hypotetiske, adelstogene. Merk her at det er en fordel om det også er ganske mange ekstra fake adelstog, da sendt innenfor passe tidsramme, hvis ikke kan det bli smertefullt lett å identifisere adelstog, selv med mange fakes.[/spoil]

Preiking rundt tidslinja
[spoil]Den røde tråden gjennom operasjonen. Tidslinja gjør at du selv slipper å gå ned på micronivå, og at hver eneste spiller lett kan finne ut når han eller hun skal sende sine angrep. Det blir opp til hver enkelt spiller å time inn sine tog og angrep. Noe annet er fullstendig urealistisk i en operasjon av slike dimensjoner.

Her er det viktig å tilpasse tidslinja til hver enkelt situasjon. Det er selvfølgelig bedre jo tettere man får plassert nukes og adels. 12 timers tidsrom på hver er et alternativ, selv om det vil kreve noe mer grovtiming.

Et alternativ er også at man sender adelstogene samtidig. Da vil de i de fleste tilfeller - men ikke alle - lande litt mer spredd. I noen situasjoner kan det være å foretrekke.[/spoil]

Etter selve operasjonen
[spoil]Dersom TeamRocket ikke gir opp og sletter kontoen sin så vil det være viktig å holde trykket oppe etter første støtet. I noen tilfeller vil man kanskje kunne adle mesteparten av en spiller på en runde, men det skal kanskje litt til.

Da må man vurdere om man skal kutte der, eller fortsette å småadle litt. Hvis man kan, så burde man helt klart fortsette å adle helt til fienden ikke har noen byer igjen. Dersom det ikke går bra med småpirking - ved nogenlunde kompetente forsvarere så vil dette fort skje - vil det nok være bedre å bruke noen dager på å bygge opp de erobrede byene. Kanskje adle fra de etter hvert.

Igjen så er dette noe man må ta fra situasjon til situasjon.[/spoil]

Svakheter
[spoil]Åpenbare svakheter ved en operasjon som dette er at hvis adlerne ikke gjør jobben sin så går det rett til helvete. En annen svakhet er at hvis det ikke blir sendt nok angrep, så vil en kompetent forsvarer kunne gjøre en god jobb. Alle togene vil kanskje ikke bli stoppet, men veldig mange kan gå i vasken.

Hvor grundig ting gjøres er derfor viktig. Merk at det ikke skader å sende mer enn nødvendig.

En klassisk strategi for forsvareren er å plassere troppene fra, for eksempel, ti byer i en by. For så å trekke tilbake troppene ved behov. Igjen henger dette på at forsvareren greier å holde oversikten. Noen sender støtte til nærliggende naboer eller gråbyer. Jevnlig speiding av disse er fine greier. [/spoil]
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Introduksjon til skript

Hva er et skript, og hvorfor bruke det?

[spoil]Først og fremst så trenger du premium for å kunne bruke skript.

Jeg vil tro den enkleste måten å se på et skript på, er som en tilleggsfunksjon til TW. En annen måte å se på det er at TW er bygd opp av skript, men at man har muligheten til å lage en egendefinert utgave av TW.

Et eksempel som demonstrerer dette kan være funksjonen i spillet for å vise gangtiden for kommandoer ( angrep/støtte ).

[spoil][/spoil]

Den funksjonen merket i rødt? Den kom i en oppdatering først etter at det hadde blitt lagd flere skript med samme funksjon.

Poenget med skript er å forenkle din hverdag i TW. Legge til ekstra funksjoner som sparer deg tid og krefter. Man ikke bruke alle mulige skript, men det gjør en del ting mye lettere.

For eksempel så finnes det skript for å endre navn på alle byene dine, eventuelt bare de byene i en spesifikk gruppe.

Merk at mange skript ikke virker i Internet Explorer ( IE ). Opera, Firefox eller Google Chrome er uansett bedre nettlesere.[/spoil]

Hvordan bruker man skript?

[spoil]Det første du må gjøre er å legge til skriptkoden til en link i hurtigbaren.

Skriptkoden er en lang rekke med rare tegn, skrevet i språket Java.

Først kan du gå til Innstillinger -> Innstillinger og huke av for alternativet Hurtigmeny:, slik at du ser hurtigmenyen og har mulighet til å bruke den.

Merk at det allerede er noen enkle skript i hurtigmenyen, med linker til for eksempel akademiet.

For å legge til et nytt skript, gå Innstillinger -> Rediger hurtigmenyen -> » Legg til ny lenke.

Her har du noen felt du må fylle inn.

Navn: Navnet på skriptet. Jeg anbefaler noe kort, som samtidig beskriver ( for deg ) hva skriptet gjør.

Bilde-URL: Hvis du vil ha et bilde for skriptet så kan du legge inn linken til bildet her. Hvis du for eksempel vil ha bilder fra spillet så kan du bare høyreklikke på et bilde, og kopier lenkeadressen.

Eventuelt så kan du fylle inn {graphic}/unit/unit_snob.png hvor snob kan erstattes med noe annet, for eksempel axe, spy eller ram. Da tar du grafikken fra spillet. Snob er adels. Noen av navnene er intuitive, andre.. ikke.

Mål-URL: Her skal du bare kopiere inn skriptkoden. Det er viktig å få med hele koden for at skriptet skal virke.

Det holder med enten et navn eller et bilde for skriptet. Hva man foretrekker varierer veldig fra person til person.

Så er det bare å begynne å bruke skriptet. Merk at de fleste skript kun kan brukes på spesifikke sider i spillet.[/spoil]

Hva slags skript bør jeg bruke?

[spoil]Jeg kommer ikke til å si hvilke skript du skal bruke, men jeg kan anbefale mange av de jeg selv bruker.

En liste over godkjente skript finner du i denne tråden.

Masserekrutt

Masserekrutt ( MR ) skriptet er utrolig nyttig når du begynner å få noen hundre byer. Skriptet fyller inn tropper for deg i masserekruttsiden. Velg en gruppe, for eksempel gruppen for angrepsbyer, og kjør et skript tilpasset for den gruppen.

Det skriptet gjør er at den har en mal - som du selv kan definere - som den prøver å jobbe mot. Ut ifra ressursene du har tilgjengelig fyller det i så mange tropper som mulig.

Her er det en fordel å ha lik poengsum i alle byene, slik at du kan bestemme nøyaktig hvor mange tropper du skal ha, men det er ikke nødvendig. Du kan lage en mal som tilsvarer gård for flere hundre tusen innbyggere, men skriptet vil da bare bygge etter den samme ratioen for de forskjellige troppene.

Her er skriptet;
[spoil]
Kode:
javascript:var archers=true;var configuration=[0,3,6101,0,3,2475,600,0,213,73];var  units;var unitsNET;var costs;function arrayMin(array){var value=array[0];for(var  t=1;t<array.length;t++){if(array[t]<value){value=array[t];}}return  value;}function linearDivideArray(array1,array2){var  value=[];if(array1.length==array2.length){for(var  t=0;t<array1.length;t++){if(array2[t]!=0){value[t]=array1[t]*1.0/array2[t];}else{value[t]=0;}}}return  value;}function linearAddArray(array1,array2){var  value=[];if(array1.length==array2.length){for(var  t=0;t<array1.length;t++){value[t]=array1[t]+array2[t];}}return  value;}function getUnitId(unit){for(var  t=0;t<units.length;t++){if(unit==unitsNET[t]){return  t;}}return-1;}function getQueue(record){var value=[0,0,0,0,0,0,0,0,0,0];for(var  u=3;u<record.cells.length;u++){try{value[u-3]=parseInt(record.cells[u].childNodes[1].childNodes[1].firstChild.title,10);}catch(e){}if(isNaN(value[u-3])){value[u-3]=0;}}return  value;}function getResources(record){var  value=[0,0,0,0];var res=record.cells[1].textContent.split("\n");var  farm=record.cells[2].innerHTML.split('/');value[0]=parseInt(res[1].replace(".",""),10);value[1]=parseInt(res[2].replace(".",""),10);value[2]=parseInt(res[3].replace(".",""),10);value[3]=farm[1]-farm[0];return  value;}function getProduced(record){var  value=[0,0,0,0,0,0,0,0,0,0];for(var  u=3;u<record.cells.length;u++){try{value[u-3]=parseInt(record.cells[u].childNodes[1].textContent.split("\n")[2],10);}catch(e){}if(isNaN(value[u-3])){value[u-3]=0;}}return  value;}if(document.URL.match('screen=train')&&document.URL.match('mode=mass')){var  records=document.getElementById('mass_train_table').rows;if(archers){units=['spear','sword','axe','archer','spy','light','marcher','heavy','ram','catapult'];unitsNET=['Spear Fighter','Swordsman','Axeman','Archer','Scout','Light Cavalry','Mounted Archer','Heavy Cavalry','Ram','Catapult'];costs=[[50,30,10,1],[30,30,70,1],[60,30,40,1],[100,30,60,1],[50,50,20,2],[125,100,250,4],[250,100,150,5],[200,150,600,6],[300,200,200,5],[320,400,100,8]];}else{units=['spear','sword','axe','spy','light','heavy','ram','catapult'];unitsNET=['Spear Fighter','Swordsman','Axeman','Scout','Light Cavalry','Heavy Cavalry','Ram','Catapult'];costs=[[50,30,10,1],[30,30,70,1],[60,30,40,1],[50,50,20,2],[125,100,250,4],[200,150,600,6],[300,200,200,5],[320,400,100,8]];}for(r=1;r<records.length;r++){var  subconf=[];var total_costs=[0,0,0,0];var  i;var resources=getResources(records[r]);var  queue=getQueue(records[r]);var  produced=getProduced(records[r]);for(i=0;i<units.length;i++){subconf[i]=configuration[i]-(queue[i]+produced[i]);if(subconf[i]<0){subconf[i]=0;}for(var  j=0;j<4;j++){total_costs[j]+=costs[i][j]*subconf[i];}};var  factor=arrayMin(linearDivideArray(resources,total_costs));if(factor>1.0){factor=1.0;}for(i=0;i<units.length;i++){var  number=subconf[i]*factor;if(number<0){number=0;}if(number!=0){if(records[r].cells[3+i].childNodes[3]&&records[r].cells[3+i].childNodes[3].disabled==false){var  ibox=records[r].cells[3+i].childNodes[3];try{ibox.value=parseInt(number,10);}catch(e){alert(e);}}}}}stop();}else{alert('Script only works on the mass recruitment page');}
[/spoil]

Legg merke til at helt i begynnelsen av skriptet er den en array ( liste ) med tall; [0,3,6101,0,3,2475,600,0,213,73]. Der kan du selv fylle inn malen for byene dine.

[Spyd, Sverd, Øks, Bue, Speider, Lett kavalri, Ridene bueskyttere, Tungt kavalri, Rambukker, Katapulter]


Tagging av innkommende ( tre skript )

Her er tre skript for å tagge innkommende.

Det første er for individuelle angrep, som gjør det samme som funksjonen som viser gangtid. Forskjellen er at man bruker et trykk mindre per angrep ( greit hvis du har noen hundre, eller tusen, innkommende ), og at den skriver inn koordinatene til byen som angriper, ikke navnet. Fint hvis angriperen har samme navn på byene sine.

[spoil]
Kode:
javascript:var tm;t=document.getElementsByTagName('table');for(var i=0;i<t.length;i++){if(t[i].className=='main'){tm=t[i].getElementsByTagName('tbody')[0];break;}}ts=tm.getElementsByTagName('table');for(var j=0;j<ts.length;j++){if(ts[j].className='vis'){tv=ts[j].getElementsByTagName('tbody')[0];sp=ts[j].getElementsByTagName('span');for(var k=0;k<sp.length;k++){if(sp[k].getElementsByTagName('input').length>0){se=sp[k];}}z=tv.getElementsByTagName('tr');a=z[1].getElementsByTagName('td')[2].getElementsByTagName('a')[0].innerHTML;s=z[2].getElementsByTagName('td')[1].getElementsByTagName('a')[0].firstChild.nodeValue;g=z[4].getElementsByTagName('td')[1].getElementsByTagName('a')[0].firstChild.nodeValue;for(k=z.length-2;k>2;--k){if(z[k].getElementsByTagName('td')[0].firstChild.nodeValue=='Ankomst om:'){Dauer=z[k].getElementsByTagName('td')[1].innerHTML;}else{tv.removeChild(z[k]);}}break;}}h=s.split('(');s=h[h.length-1];h=s.split(')');s=h[0];h=g.split('(');g=h[h.length-1];h=g.split(')');g=h[0];wx=0;wy=0;Typ=s.split(':');if (Typ.length==3){StKo=s.split(':');ZiKo=g.split(':');wx=Math.abs(((StKo[0]% 10)*50+(StKo[1]% 10)*5+StKo[2]%5)-((ZiKo[0]% 10)*50+(ZiKo[1]% 10)*5+ZiKo[2]%5));wy=Math.abs((Math.floor(StKo[0]/10)*50+Math.floor(StKo[1]/10)*5+Math.floor(StKo[2]/5))-(Math.floor(ZiKo[0]/10)*50+Math.floor(ZiKo[1]/10)*5+Math.floor(ZiKo[2]/5)));}else{StKo=s.split('|');ZiKo=g.split('|');wx=Math.abs(StKo[0]-ZiKo[0]);wy=Math.abs(StKo[1]-ZiKo[1]);}w=Math.sqrt(wx*wx+wy*wy);tv.width='470';nr=document.createElement('tr');nh=document.createElement('th');nc=document.createElement('td');nc.colSpan='2';nc.innerHTML='Distance:';nr.appendChild(nc.cloneNode(true));nc.removeAttribute('colSpan');nc.innerHTML=w.toFixed(2)+' Fields';nr.appendChild(nc);nc=nc.cloneNode(false);tv.insertBefore(nr.cloneNode(true),z[z.length-1]);nc.height='10';nc.colSpan='3';nr.innerHTML='';nr.appendChild(nc);tv.appendChild(nr);nr=nr.cloneNode(false);nc=document.createElement('td');nr.appendChild(nc);nr=document.createElement('tr');nh.innerHTML='Unit';nr.appendChild(nh.cloneNode(true));nh.innerHTML='Duration';nr.appendChild(nh.cloneNode(true));nh.innerHTML='Name to';nr.appendChild(nh.cloneNode(true));tv.appendChild(nr);ie=tv.getElementsByTagName('input')[0].cloneNode(true);ib=tv.getElementsByTagName('input')[1].cloneNode(true);e=new Array('Scout','LC','HC','Axe','Sword','Ram','Noble');n=new Array('SCOUT','LC','HC','AXE','SWORD','RAMS','**NOBLE**');l=new Array(9,10,11,18,22,30,35,20,23);ie.size='36';for(var i=0;i<e.length;i++){t3=new Array();es=Math.round(l[i]*60*w);te='';t3[0]=Math.floor(es/3600);t3[1]=Math.floor(es/60)% 60;t3[2]=es% 60;for(var j=0;j<3;j++){if(t3[j]<10){te+='0';}te+=t3[j]+':';}te=te.slice(0,te.length-1);ie.value=n[i]+' ('+s+') '+a+' F'+w.toFixed(1);nr=document.createElement('tr');nc=document.createElement('td');nc.innerHTML=e[i];nr.appendChild(nc.cloneNode(true));nc.innerHTML=te;nr.appendChild(nc);nc=document.createElement('td');ie.id='editInput'+i;nc.appendChild(ie.cloneNode(true));ii=ib.cloneNode(true);ii.onmousedown=new Function('document.getElementById(\'editInput\').value=document.getElementById(\'editInput'+i+'\').value;');nc.appendChild(ii);nr.appendChild(nc);tv.appendChild(nr);}s();
[/spoil]

Så har vi et skript som tagger alle innkommende angrep som ikke allerede har blitt tagget. Veldig praktisk hvis det for eksempel er mange angrep som har lengre enn 58 timer og 20 minutter igjen, slik at du vet at det ikke er adelsmenn.

Merk at i begynnelsen av skriptkoden så er det skrevet Not Noble. Det kan endres til hva du enn måtte føle for.

[spoil]
Kode:
javascript:var%20text='Not Noble';var%20doc=document;if(window.frames.length>0)doc=window.main.document;var%20inputs=doc.getElementsByTagName('input');for(i=0;i<inputs.length;i++){if(inputs[i].id.indexOf('editInput')!=-1){if(inputs[i].value.substring(0,6)=='Angrep'){inputs[i].value=text;inputs[i+1].click();}}}end();
[/spoil]

Det siste skriptet for tagging er et skript som tagger alle utaggede angrep med det nåværende tidspunktet.

[spoil]
Kode:
javascript:function labelAttacks() {var arrInputs=document.getElementsByTagName('input');var regAttack=new RegExp("Angrep");var strDate=gid('serverDate').childNodes[0].nodeValue;var strTime=gid('serverTime').childNodes[0].nodeValue;alert(arrInputs.length);for(i=0;i<arrInputs.length;i++){if(arrInputs[i].id.indexOf('editInput')!=-1&&arrInputs[i].value.match(regAttack)){arrInputs[i].value=' ['+strDate+' '+strTime+']';arrInputs[i+1].click();}}}labelAttacks();
[/spoil]


Sorteringsskriptet

Dette er et skript som sorterer diverse av oversiktssidene etter noen kriterier. For eksempel alfabetisk rekkefølge på angrep.

[spoil]
Kode:
javascript:  function c(){var a=document;    if(window.frames.length>0)  a=window.main.document;  var b=a.createElement('script');  b.type='text/javascript';  b.src='http://www.exidas.net/scripts/sort.js';  a.getElementsByTagName('head')[0].appendChild(b);  }  c();
[/spoil]


Koordinater fra kartet

Dette skriptet skal brukes på kartet til å få tak i koordinater fra byer. Trykk på skriptet når du er på kartet. Hvis du så trykker på en landsby blir koordinatene flyttet til en liste nederst på kartet som du senere kan kopiere. Veldig praktisk.

[spoil]
Kode:
javascript:if(window.location.href.match(/screen\=map/i)){if(!$("#village_coords").length){$("body").append($("<div id=\"village_coords\"><span>Click a village on the map to select it:</span><br/><textarea id=\"villageList\" cols=\"40\" rows=\"20\" value=\"\"/>"));}$("table[class=map] a[onmouseover*=Map.map_popup]").each(function(i,e){e.href='javascript:var villageList=$("#villageList")[0];if(villageList.value){villageList.value+="\\n";}villageList.value+="[coord]'+String(e.onmouseover).match(/\d+\|\d+/)+'[/coord]";void(0);';});}else{alert('This script works only on the map');}void(0);
[/spoil]

Det er mange andre nyttige skript, men disse burde være nok til å demonstrere hvor nyttige de kan være. Jeg anbefaler at man diskuterer innad i stammen om skript for å få tips på hvilke skript andre føler er nyttige.[/spoil]

Egne skript

[spoil]Man kan lage sine egne små nyttige skript. Så lenge de finnes i en form i spillet og holder seg innenfor §10) er det lov.

Først, la oss si at du har en link i spillet som går til en bygning, for eksempel brakkene dine. Da er dette adressen;
Kode:
http://no2.tribalwars.no.com/game.php?village=54371&screen=barracks
Men hvis man legger den linken inn i hurtigbaren vil man alltid gå til den byen, i dette tilfellet by #54371 på V2. Det er upraktisk.

For å sørge for at man blir værende i byen man er i, kan man skrive om linken til dette;
Kode:
{game}&screen=barracks
Det samme prinsippet gjelder for alle slike linker. For eksempel kan man ha en link til MR siden, som vil se slik ut;
Kode:
{game}&screen=train&mode=mass&
Andre varianter av det kan være et skript som får deg til et punkt på kartet. Greit for nuking, for eksempel.
Kode:
{game}&screen=map&x=282&y=459
Dette skriptet sender deg til kartet, sentrert på 282|459. Koordinatene er det bare å bytte ut.
Et annet er skript som fyller inn tropper i samlingsplassen. For eksempel så vil dette fylle inn 1 katapult;
Kode:
javascript:insertUnit(document.forms[0].catapult, 1)
Mens dette vil fylle inn en rambukk og ti speidere;
Kode:
javascript:insertUnit(document.forms[0].ram, 1);insertUnit(document.forms[0].spy, 10)
Det er flere andre slike nyttige småskript. Jeg anbefaler at man prøver seg ut litt.[/spoil]

Kjempeflott. Vil bare opplyse deg om noe som går igjen. Java og javascript er like forskjellig som ost og nugatti. Vennligst endre det til å stå javascript der er du grei (angel)
 

Hansemann

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
9
hehe :p

Weee, jeg er nevnt \o/

Fant enda en feil:
La meg først si noen ord om hva slags erfaringer jeg har innen TW. Delvis for å skryte, men hovedsakelig for å gi en idé om hvordan jeg har kommet over disse tingene.

Dette er helt åpelyst motsatt. Hovedsakelig for å skryte, delvis for forklaring!!! :p


Uansett, tar av meg hatten!
 

DeletedUser

Guest
Mens dette vil fylle inn en rambukk og ti speidere;
Kode:
javascript:insertUnit(document.forms[0].ram, 1);insertUnit(document.forms[0].spy, 10)

denne er ulovelig..

ihvertfall, var det, en venn av meg har diskurtert lenge med moderatene om dette, pga denne komandoen utfører 2 handlinger ved 1 klikk.. ;)

så den må du fjerne
 
Topp