Feedback settes som vanlig pris på.
0~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~0
Dette er ment å være en guide til en del forskjellige oppsett med tropper i byene. Aller først vil det komme en introduserende forklaring på hvorfor oppsettene burde ha en viss form. De fleste som har holdt på en stund kan godt hoppe over den delen. Så kommer det en grundigere utlegging om forskjellige egenskaper troppeoppsett kan ha og som jeg vil ta hensyn til å analysen av oppsettene.
Hoveddelen er der hvor jeg oppgir en del vanlige oppsett, med noen konkrete fakta, og så styrker, svakheter og anvendelser for oppsettene.
Jeg vil så avslutte med en forklaring på hvordan man kan benytte seg av listen over oppsettene, og hvordan man kan tolke og benytte seg av resultatene.
Introduksjon
[spoil]De aller fleste vil fort oppdage at enhetene har forskjellige egenskaper. Noen er gode i angrep, mens andre er bedre i forsvar. For eksempel så er en spydmann håpløs i angrep, mens en øksemann ikke er noe særlig tess i forsvar. Man kan derfor dele enhetene inn i noen klasser:
Angrepstroppene er øksemenn, lett kavalri, ridende bueskytter og rambukker.
Forsvarstroppene er spydmenn, sverdmenn, bueskyttere og tungt kavalri.
Speidere er effektive både i angrep og forsvar. Deres funksjon er å skaffe informasjon i angrep, og å hindre informasjon fra å komme ut når de er i forsvar.
Katapulter har en forholdsvis lav angrepsstyrke sammenlignet med angrepstroppene, men har den fordelen at de kan ødelegge bygningene til den du angriper. Det er jo alltid gøy. Med mindre man er på en verden hvor paladinen har fakkelen som styrker katapultene sin forsvarsstyrke, så er de svake i forsvar. Uten fakkelen er katapulter en angrepsenhet.
Når du skal knuse bygninger med katapulter er det verdt å merke seg
denne tabellen. Dette er antallet katapulter som må overleve. Merk også at for å knuse mest mulig er det en fordel å dele opp katapultene i puljer, da det koster mindre å rive ned en bygning fra lvl 20 til lvl 0 ved 20 forskjellige angrep ( 93 katapulter ) enn med ett enkelt angrep ( 328 katapulter ).
Blandede byer
Mange som begynner med spillet har som regel en blanding av angrepstropper og forsvarstropper i byene sine. Det er ikke en god idé. Hvorfor ikke? Hovedsakelig er det på grunn av angrepstroppene dine.
La oss si at du angriper fra to byer med 3 000 øksemenn. Da vil du drepe
mindre tropper enn om du hadde angrepet en gang med 6 000 øksemenn.
Prinsippet er enkelt;
Jo flere tropper du bruker samtidig, jo bedre. Hvis du blander angreps- og forsvarstropper i byene dine så vil du få en mindre effekt enn om du hadde hatt en by med bare angrepstropper.
For forsvar er det ikke like relevant, siden du da vil kunne sende tropper fra andre byer som støtte, og dermed bruke tropper fra flere byer samtidig.
Blandende enheter
Dette gjelder spesielt i forsvar. De forskjellige enhetene har noen svakheter. For eksempel så er spyd svake mot øksemenn. Det er grunnen til at man bør blande troppene litt, og ha noen kombinasjoner. Det mest ekstreme eksempelet er bueskyttere. For å drepe 20 500 bueskyttere med lvl 20 mur så trenger man kun 1775 ridende bueskyttere. Har man derimot 10 250 hver av sverd og bueskyttere mister man kun 1 080 av hver av sverd og bueskyttere.
Viktigheten av rambukker i angrep
Det er en del som er litt treige med å begynne å bruke rambukker. Det er som regel en tabbe.
Rambukkene sin funksjon er å motarbeide muren. Muren gir en by et sterkere forsvar. En mur på lvl 20 gir en 107 % bonus i forsvaret. Det vil si at du vil trenge dobbelt så mange angrepstropper for å drepe alt i en by med lvl 20 mur, som i den samme byen uten mur.
Jo flere rambukker du har, jo mindre motarbeider muren deg. Det meste du kan gjøre er å veie opp for
halvparten av nivåene i muren. For eksempel så kan du ved en by med mur på lvl 20 få samme effekt som om muren var på lvl 10, hvis du har nok rambukker. For å oppnå denne effekten så trenger du nøyaktig 213 rambukker. Flere enn det, og effekten mot hvor mye muren virker blir den samme.
Når du
vet at byen du angriper ikke har mur, eller at den i så fall er veldig lav kan det være verdt det å droppe rambukkene, siden det tross alt går en del saktere enn uten rambukker.
Merk at det er en forskjell på hvor mye muren
påvirker selve kampen og hvor mye muren blir revet ned
etter kampen. Det du ser i en rapport, hvor det står hvor mye nivået ble revet ned, det skjer
etter selve kampen. Her gir flere rambukker et bedre utslag. For å rive ned en mur fra lvl 20 til lvl 0 trenger du minst 219 rambukker.
ut ifra dette vil jeg anbefale 220-250 rambukker i en vanlig angrepsby. Da kan du alltids bruke noen rambukker til fakes.[/spoil]
Egenskaper og karaktertrekk ved troppeoppsett
[spoil]Jeg vil nå ta for meg flere egenskaper ved forskjellige troppeoppsett. Forskjellige oppsett vil passe til forskjellige spillestiler, og personlige preferanser. Det vil være opp til hver enkelt hva slags oppsett man vil foretrekke. Først de kriteriene jeg vil benytte meg av i analysen av oppsettene.
Kriterier
Styrke
Enkelt og greit, hvor sterkt er oppsettet ditt? Det vil være ganske stor forskjell på en del oppsett, og de vil også ha litt forskjellige styrker. Dette vil da være helt uavhengig av hvor lang tid det tar å produsere troppene. Det typiske er at sterkere troppeoppsett bruker lengre tid å produseres enn svakere. Hvis du ikke har et umiddelbart behov for tropper kan det ofte være en fordel å velge sterke oppsett.
Produksjonstid
Bruker du dine nukes konstant, eller trenger du kanskje å få opp en del defensive tropper fortest mulig? Da er det en fordel med oppsett som benytter seg av både brakkene og stallen, og kanskje til og med verkstedet. Eventuelt hvis du bare er ute etter å fylle opp gården så du kan bruke ressursene dine på gullmynter/pakker.
Styrke per dag
Hvor mye styrke produseres faktisk per dag? De svakere oppsettene vil som regel ha en høyere styrkeproduksjon per dag, men nøyaktig hvor mye? Veldig greit for å finne ut av hva man bør prioritere når man virkelig trenger forsvar fortest mulig.
Pris
Her vil jeg oppgi den totale kostnaden i form av ressurser for oppsettet, og hvor balansert det er - for eksempel om det krever veldig mye jern i forhold til tømmer. De fleste vil nok foretrekke å unngå å gå i manko på en eller annen ressursform. Merk at samtlige oppsett vil kreve mindre leire enn både tømmer og jern.
Nå kommer en del mer vage egenskaper ved oppsettene, men som jeg vil ta hensyn når jeg vurderer fordeler og ulemper ved de forskjellige oppsettene.
Ødeleggelse
Dette er bare relevant for byer hvor du har med katapulter, og jeg vil ikke gå nærmere inn på det ved oppsettene. Katapulter kan brukes til enten å ødelegge nøkkelbygninger i de du angriper, for å svekke deres umiddelbare evne til å slå tilbake eller forsvare seg skikkelig, eller så kan man bruke katapultene for å ødelegge for en annen spiller som man ikke kan/vil forsøke å adle med det første. For det første alternativet trenger man ikke mange katapulter, 10-20 stykker burde være nok. Det påvirker ikke de andre faktorene merkbart.
Hvis man derimot ønsker å ødelegge så mye som mulig vil man trenge flere katapulter. I forsvarsbyer, for hver 100. katapult så svekkes styrken i en vanlig by med omtrent 3-6 %, avhengig av hvor sterk byen er. Jeg anbefaler godt over 200 katapulter hvis man virkelig ønsker å gjøre skikkelig skade.
Hvor raskt man kan flytte på troppene
Ved forsvar kan det være en fordel å være i stand til å hurtig flytte rundt på troppene dine. Jo raskere den tregeste enhetene er, eller høyere andel tungt kavalri, jo raskere kan du tilpasse deg uventede angrep.
Fleksibilitet ved timing og sniping
Dette er noe man burde vurdere å legge til ved samtlige troppeoppsett. For eksempel i en vanlig angrepsby burde det være fire-fem sverd og tungt kavalri. Hvorfor? For å ha flere alternative hastigheter ved timing av angrep/støtte/sniping. Det endrer ikke merkbart på styrken til troppeoppsettet, men kan komme godt med.[/spoil]
Troppeoppsett
[spoil]Jeg vil gå ut ifra at man har 20 500 gårdsplasser tilgjengelig i byen. For de som er kjent med
Tribalwar sin
Build Guide for diverse troppeoppsett så vil det være en lignende stil. Bortsett fra at denne er på norsk, og tar hensyn til flere faktorer. Det er beregnet til speed 1. For å få en annen fart, del produksjonstiden med farten på din server.
Forsvar
(I) Treig forsvar, 1:1 sverd/buer
10 250 Sverdmenn
10 250 Bueskyttere
[spoil]
Styrke
Generelt forsvar: 1 025 000
Kavalriforsvar: 563 750
Forsvar bueskyttere: 461 250
Totalt forsvar: 2 050 000
Produksjonstid: 61 dager
Totalt forsvar per dag: 33 684
Pris: 3 280 000 totalt, og like mye tømmer som jern.
Brukes til: Bygg gjerne i trygge områder, og er bra som langvarig støtte.
Fordeler: Veldig sterkt og balansert forsvar.
Ulemper: Du bruker en evighet på å produsere et slikt forsvar, og de er litt treige å flytte på.[/spoil]
(II) Treig forsvar, 2:1 sverd/buer
14 000 Sverdmenn
6 500 Bueskyttere
[spoil]
Styrke
Generelt forsvar: 1 025 000
Kavalriforsvar: 470 000
Forsvar bueskyttere: 592 500
Totalt forsvar: 2 087 500
Produksjonstid: 59 dager
Totalt forsvar per dag: 35 490
Pris: 3 055 000 totalt, og 30 % mer jern enn tømmer.
Brukes til: Bygg gjerne i trygge områder, og er bra som langvarig støtte.
Fordeler: Veldig sterkt og balansert forsvar. Marginalt det sterkeste forsvaret, og raskere enn 1:1 sverd/bueskyttere kombinasjonen.
Ulemper: Du bruker en evighet på å produsere et slikt forsvar, og de er litt treige å flytte på. Relativt svakt mot kavalri.[/spoil]
(III) Treigt forsvar, 1:1 spyd/sverd
10 250 Spydmenn
10 250 Sverdmenn
[spoil]
Styrke
Generelt forsvar: 666 250
Kavalriforsvar: 615 000
Forsvar bueskyttere: 615 000
Totalt forsvar: 1 896 250
Produksjonstid: 47 dager
Totalt forsvar per dag: 40 775
Pris: 2 255 000 totalt, og like mye tømmer som jern.
Brukes til: Bygg gjerne i trygge områder, og er bra som langvarig støtte.
Fordeler: Veldig sterkt og balansert forsvar. Nesten like sterkt som sverd/buer kombinasjonen, og er både billigere og raskere å produsere.
Ulemper: Du bruker ganske lang tid på å produsere det, og litt treigt å flytte på.[/spoil]
(IV) Treigt forsvar, 1:1 spyd/bueskyttere
10 250 Spydmenn
10 250 Bueskyttere
[spoil]
Styrke
Generelt forsvar: 666 250
Kavalriforsvar: 871 250
Forsvar bueskyttere: 256 250
Totalt forsvar: 1 793 750
Produksjonstid: 52 dager
Totalt forsvar per dag: 34 442
Pris: 2 870 000 totalt, og dobbelt så mye tømmer som jern.
Brukes til: Bygg gjerne i mellom-trygge områder, og er bra som midlertidig støtte.
Fordeler: Middels sterkt forsvar. Hovedfordelen er at det er ganske raskt å flytte på sammenlignet med kombinasjoner som har med seg sverd.
Ulemper: Svakt med tanke på produksjonstiden. Veldig ubalansert med tanke på ressurser.[/spoil]
(V) Treigt forsvar, 1:1:1 spyd/sverd/buer
6 800 Spydmenn
6 800 Sverdmenn
6 900 Bueskyttere
[spoil]
Styrke
Generelt forsvar: 787 000
Kavalriforsvar: 684 000
Forsvar bueskyttere: 442 500
Totalt forsvar: 1 913 500
Produksjonstid: 53 dager
Totalt forsvar per dag: 35 959
Pris: 2 807 000 totalt, og 30 % mer tømmer enn jern.
Brukes til: Bygg gjerne i trygge områder, og er bra som langvarig støtte.
Fordeler: Veldig sterkt og balansert forsvar. Nesten like sterkt som sverd/buer kombinasjonen, og er både billigere og raskere å produsere.
Ulemper: Du bruker ganske lang tid på å produsere det, og litt treigt å flytte på. Det er også underlegent sverd/spyd kombinasjonen på samtlige punkter, med unntak av marginalt sterkere totalt forsvar.[/spoil]
(VI) Mellomtreigt forsvar, sverd/bueskyttere/tungt kavalri
8 000 Sverdmenn
8 000 Bueskyttere
750 Tungt kavalri
[spoil]
Styrke
Generelt forsvar: 950 000
Kavalriforsvar: 500 000
Forsvar bueskyttere: 495 000
Totalt forsvar: 1 945 000
Produksjonstid: 48 dager
Totalt forsvar per dag: 40 947
Pris: 3 272 500 totalt, og 30 % mer jern enn tømmer.
Brukes til: Bygg gjerne i til tider utsatte områder. Har man nok vil man ha grei fleksibilitet på å sende støtte på kort varsel.
Fordeler: Sammenlignet med typer med tilsvarende styrke er dette alternativet raskt å produsere. Grei fleksibilitet kombinert med styrke.
Ulemper: Veldig dyrt, og hvis du ikke har nok TK i nærheten er de mindre nyttige.[/spoil]
(VII) Mellomraskt forsvar, spyd/bueskyttere/tungt kavalri
7000 Spydmenn
4500 Bueskyttere
1500 Tungt kavalri
[spoil]
Styrke
Generelt forsvar: 630 000
Kavalriforsvar: 615 000
Forsvar bueskyttere: 432 500
Totalt forsvar: 1 677 500
Produksjonstid: 27 dager
Totalt forsvar per dag: 61 077
Pris: 2 910 000 totalt, og nesten like mye jern som tømmer.
Brukes til: Bygg gjerne i til tider utsatte områder.
Fordeler: Ganske raskt forsvar, og effektivt å flytte på.
Ulemper: Svakt, sammenlignet med de treigere typene. Ikke mye sterkere enn en ren spyd/tungt kavalri kombinasjon, men betydelig tregere å produsere.[/spoil]
(VIII) Mellomraskt forsvar, spyd/sverd/tungt kavalri
10 000 Spydmenn
4100 Sverdmenn
1100 Tungt kavalri
[spoil]
Styrke
Generelt forsvar: 575 000
Kavalriforsvar: 599 500
Forsvar bueskyttere: 562 000
Totalt forsvar: 1 736 500
Produksjonstid: 29 dager
Totalt forsvar per dag: 58 945
Pris: 2 478 000 totalt, og 20 % mer jern enn tømmer.
Brukes til: Bygg gjerne i til tider utsatte områder.
Fordeler: Ganske raskt forsvar, og effektivt å flytte på, om man lar sverdene stå igjen. Sterkere enn rent lette forsvarsalternativer. Ganske godt balansert, og forholdsvis billig.
Ulemper: Svakt, sammenlignet med de treigere typene.[/spoil]
(IX) Hurtig forsvar, spyd/sverd/tungt kavalri
3400 Sverdmenn
3400 Bueskyttere
100 Speidere
2250 Tungt kavalri
[spoil]
Styrke
Generelt forsvar: 790 200
Kavalriforsvar: 367 100
Forsvar bueskyttere: 558 200
Totalt forsvar: 1 715 500
Produksjonstid: 20 dager
Totalt forsvar per dag: 84 978
Pris: 3 327 000 totalt, og dobbelt så mye jern som tømmer.
Brukes til: Bygg gjerne i utsatte områder, og i steder du har mange byer i nærheten av hverandre. Kan da slås sammen til noen tungt byer, samt at du har veldig høyt fleksibilitet.
Fordeler: Veldig raskt forsvar, og effektivt å flytte på. Kan også brukes som tyngre hvis man har nok.
Ulemper: Svakt, sammenlignet med de treigere typene. Dyrt, og ubalansert rent ressursmessig.[/spoil]
(X) Hurtig forsvar, spyd/tungt kavalri
9 100 Spydmenn
1900 Tungt kavalri
[spoil]
Styrke
Generelt forsvar: 516 500
Kavalriforsvar: 561 500
Forsvar bueskyttere: 524 000
Totalt forsvar: 1 602 000
Produksjonstid: 17 dager
Totalt forsvar per dag: 95 662
Pris: 2 624 000 totalt, og 50 % mer jern enn tømmer.
Brukes til: Bygg gjerne i utsatte områder, eller hvis du trenger tropper mens du blir angrepet.
Fordeler: Veldig raskt forsvar, og effektivt å flytte på.
Ulemper: Svakt, sammenlignet med de treigere typene.[/spoil]
(XI) Veldig hurtig forsvar, tungt kavalri
100 Spydmenn
3400 Tungt kavalri
[spoil]
Styrke
Generelt forsvar: 681 500
Kavalriforsvar: 276 500
Forsvar bueskyttere: 614 000
Totalt forsvar: 1 572 000
Produksjonstid: 29 dager
Totalt forsvar per dag: 53 334
Pris: 3 239 000 totalt, og tre ganger så mye jern som tømmer.
Brukes til: Rask støtte. Veldig, veldig rask støtte. Noen sånne
kan være greit å ha.
Fordeler: Veldig raskt forsvar, og effektivt å flytte på.
Ulemper: Svakt, sammenlignet med de treigere typene. Omtrent like sterkt som spyd/tungt kavalri kombinasjonen, men mye mindre balansert, veldig utsatt mot kavalri angrep, og veldig ubalansert og dyrt når det gjelder ressurser.[/spoil]
Angrep
(I) Raskt og enkelt angrep
6 000 Øksemenn
3 350 Lett kavalri
220 Rambukker
[spoil]
Styrke
Generelt angrep: 675 940
Kavalriangrep: 435 500
Angrep bueskyttere: 0
Totalt angrep: 1 111 440
Produksjonstid: 15 dager
Totalt angrep per dag: 76 440
Pris: 2 525 250 totalt, og 30 % mer jern enn tømmer.
Brukes til: Bygg gjerne slike nukes hvis du bruker opp dine nukes hyppig, og er en aggressiv spiller.
Fordeler: Helt greit sterkt, og du bruker minimalt med tid på å bygge opp en slik nuke. Ganske balansert ressurspris.
Ulemper: Ikke blant de sterkeste. Mangler styrke mot forsvar med mye bueskyttere.[/spoil]
(II) Raskt angrep mot bueskyttere
6 900 Øksemenn
2 500 Ridende bueskyttere
220 Rambukker
[spoil]
Styrke
Generelt angrep: 576 440
Kavalriangrep: 0
Angrep bueskyttere: 300 000
Totalt angrep: 876 440
Produksjonstid: 16 dager
Totalt angrep per dag: 53 274
Pris: 2 551 000 totalt, og 20 % mer tømmer enn jern.
Brukes til: Slike nukes bør brukes på byer som har
grådig mye bueskyttere i seg. Godt over halvparten bueskyttere, kanskje. Siden det er sjeldent, er det neppe nødvendig med mange slike.
Fordeler: Sterkt mot forsvarere som klart favoriserer bueskyttere i forsvar. Produseres hurtig. Veldig balansert ressursmessig.
Ulemper: Ganske svakt. Spesielt mot byer med normale troppeoppsett.[/spoil]
(III) Raskt angrep, blanding lett kavalri og bueskyttere
6 900 Øksemenn
1 725 Lett kavalri
1 000 Ridene bueskyttere
220 Rambukker
[spoil]
Styrke
Generelt angrep: 628 690
Kavalriangrep: 224 250
Angrep bueskyttere: 144 000
Totalt angrep: 996 940
Produksjonstid: 15 dager
Totalt angrep per dag: 64 328
Pris: 2 538 375 totalt, og like mye tømmer som jern.
Brukes til: Slike nukes kan brukes hvis de du pleier å angripe har en del bueskyttere. Men kanskje ikke nødvendig.
Fordeler: Sterkt mot forsvarere som favoriserer en del bueskyttere i forsvar. Ganske fleksibelt - kan brukes til det meste. Produseres hurtig. Veldig balansert ressursmessig.
Ulemper: Ganske svakt.[/spoil]
(IV) Veldig treigt angrep, øks
19 400 Øksemenn
220 Rambukker
[spoil]
Styrke
Generelt angrep: 776 440
Kavalriangrep: 0
Angrep bueskyttere: 0
Totalt angrep: 776 440
Produksjonstid: 46 dager
Totalt angrep per dag: 16 786
Pris: 2 676 000 totalt, og 50 % mer tømmer enn jern.
Brukes til: Hvis du angriper noen som liker å bygge bare spyd, bruk disse. Hvis ikke, lag noe annet.
Fordeler: Krever lite originalitet. Bra mot rene spydbyer.
Ulemper: Svakt, treigt å produsere, dårlig mot nesten samtlige typer forsvarsbyer, liten fleksibilitet med tanke på at du ikke kan sende noe kavalri hvis det skulle være nødvendig. Dårlig balansert ressursmessig.[/spoil]
(V) Treigt angrep, lett kavalri
4 850 Lett kavalri
220 Rambukker
[spoil]
Styrke
Generelt angrep: 630 940
Kavalriangrep: 630 500
Angrep bueskyttere: 0
Totalt angrep: 1 261 440
Produksjonstid: 21 dager
Totalt angrep per dag: 59 924
Pris: 2 457 750 totalt, og dobbelt så mye jern som tømmer.
Brukes til: Hvis du ikke angriper veldig ofte, og heller foretrekker ren styrke? Bruk disse. Bruk også hvis du ofte har behov for å få drept litt tropper veldig fort, for eksempel under snikangrep.
Fordeler: Veldig sterkt. Kan brukes til å drepe noen tropper hurtig.
Ulemper: Ikke spesielt hurtig å produsere. Meget ubalansert ressursmessig.[/spoil]
(VI) Treigt angrep, ridende bueskyttere
3 880 Ridende bueskyttere
220 Rambukker
[spoil]
Styrke
Generelt angrep: 466 040
Kavalriangrep: 0
Angrep bueskyttere: 465 600
Totalt angrep: 931 640
Produksjonstid: 25 dager
Totalt angrep per dag: 36 914
Pris: 2 482 000 totalt, og like mye jern som tømmer.
Brukes til: Hvis du ikke angriper veldig ofte, og de du angriper har en god del bueskyttere kan disse brukes. Bruk dem mot byer med klar overvekt av bueskyttere.
Fordeler: Veldig sterkt mot bueskyttere og godt balansert ressursmessig. Raskt å sende rundt når man dropper rambukkene.
Ulemper: Ikke spesielt hurtig å produsere. Ubrukelig mot byer som ikke har bueskyttere i seg.[/spoil]
Diverse spesialbyer
Speiderby
10 250 Speidere
[spoil]
Styrke
N/A
Produksjonstid: 22 dager
Totalt angrep per dag: N/A
Pris: 1 230 000 totalt, og like mye tømmer som leire. Halvparten så mye jern.
Brukes til: Brukes til speiding. Spesielt på veldig godt stackede byer. Gjerne også til massespeiding.
Fordeler: Kan komme gjennom på en del byer du ellers ikke ville greid å slå deg gjennom på. Billig og balansert måte å fylle opp en by på.
Ulemper: Totalt ubrukelig i alt som har med å drepe ting å gjøre.
Slike byer bør man ikke ha veldig mange av, da de svekker din generelle kampstyrke. Men noen er nyttige. Helst inne i et kluster av en viss størrelse -
aldri i isolerte byer, da de er alt for sårbare.[/spoil]
Wallbuster
4 700 Øksemenn
2 700 Lett kavalri
1 000 Rambukker
[spoil]
Styrke
Generelt angrep: 541 000
Kavalriangrep: 351 000
Angrep bueskyttere: 0
Totalt angrep: 892 000
Produksjonstid: 20 dager m/lvl 15 verksted.
Totalt angrep per dag: 43 127 m/1000 rambukker ~ 76 032 m/500 rambukker.
Pris: 2 593 500 totalt, og like mye jern som tømmer.
Brukes til: Akkurat på det nivået hvor du har drept nok tropper til at muren begynner å gå ned, så vil en slik nuke kunne gjøre det billigere for dine neste nukes. Brukes til å knuse muren.
Fordeler: Kan spare deg noen tropper om brukt på akkurat rett tidspunkt. Balansert ressursmessig, og bruker kort tid på å bygge opp hvis du har en by med verkstedbonus.
Ulemper: En mindre effektiv angrepsby dersom du ikke får brukt den på akkurat rett tidspunkt.[/spoil]
TK strategi
7 400 Øksemenn
2 000 Tungt kavalri
220 Rambukker
[spoil]
Styrke
Generelt angrep: 596 440
Kavalriangrep: 300 000
Angrep bueskyttere: 0
Totalt angrep: 896 440
Forsvarsstyrken til TK fra 2 slike byer: 1 840 000
Produksjonstid: 18 dager.
Totalt angrep per dag: 50 808.
Pris: 3 016 000 totalt, og 60 % mer jern enn tømmer.
Brukes til: Fleksibelt og hurtig Forsvar
og angrep.
Fordeler: Mengden med TK gjør at man har en ikke ubetydelig forsvarsstyrke i angrepsbyene sine. Det er også ganske effektivt å produsere.
Ulemper: Svakere enn alternative angrepsbyer. Dyrt, og ubalansert ressursmessig. Forsvarsstyrken er veldig sårbar mot kavalri.
En slik modell som dette kan være et godt alternativ dersom man er
ekstremt aktiv. Ved å gjøre nesten samtlige byer slik vil man ha mange nukes å slenge rundt, samtidig som man vil essensielt ha en totalt forsvarsstyrke tilsvarende halvparten av byene sine. Det kan være en idé å legge til noen få byer med nesten bare spyd. Disse for å gjøre forsvaret noe mer balansert - mindre svakt mot kavalri - samtidig som man kan spare litt jern.[/spoil]
Katapultby
500 Bueskyttere
2 500 Katapulter
[spoil]
Styrke
Totalt angrep: N/A
Forsvarsstyrken m/Aletheias fakkel m/oppgraderte våpen: 6 297 500
Produksjonstid: 78 dager.
Forsvarsstyrke per dag m/Aleitheias fakkel m/oppgraderte våpen: 81 785.
Pris: 2 145 000, og 3 ganger så mye tømmer som jern.
Brukes til: Å katapultere byer. På verdener med oppgraderte våpen kan den også være grei i forsvar.
Fordeler: Kan katapultere ned en by ganske bra på egen hånd, forutsatt at man splitter opp styrken sin, og byen man angriper er tom for tropper. Veldig bra i forsvar med oppgraderte våpen.
Ulemper: Bruker en evighet på å produseres. Ubrukelig i angrep, og i forsvar dersom man ikke har en paladin med oppgradert våpen i byen.[/spoil][/spoil]
Hvordan bruke denne oversikten
[spoil]Det er åpenbart vanskelig å inkludere
samtlige mulige oppsett. Det er ikke uendelig mange, men det er nærme nok.
Det man derimot kan gjøre er å se på trenden i oppsettene. For eksempel så kan man se at dersom man legger til TK i sverd/bueskyttere kombinasjoner, så svekker det forsvarsstyrken. Så jo flere TK, jo mindre styrke, men samtidig får man større fleksibilitet. Man kan bruke dette for å se hvordan sine egne oppsett forholder seg til andre, og hva som må endres for å gi dem karakteristikk som du ønsker.
Andre ting man kan ta ut av denne informasjonen er for eksempel på verdener uten bueskyttere, så kan det være en fordel å gå for sverd/spyd kombinasjonen i forsvar. Ja, den bruker betydelig lengre tid på å produseres enn spyd/TK, men den er både billigere og sterkere. Selvfølgelig, dersom man ligger utsatt til så er det kanskje ikke verdens beste idé.
Poenget mitt er at dette er ment som en informasjonskilde, til å hjelpe spillere med å ta intelligente og informerte avgjørelser. Forhåpentligvis har jeg ikke dummet meg ut på utregningene, hehe.[/spoil]