Uten å ha lest de foregående innleggene (med unntak av OP); her er mine "two-penn'orth" om saken.
Slik jeg ser det er det ikke dårlig/lite reklame, økning i PP-funksjoner, teamet, feil markedsføring, små verdener, lite tilpasset nye spillere, forumreglene eller hierarkiet på .no (i den betydning OP mener det) som er problemet. Og å endre på noe av dette vil heller ikke være den mest effektive løsningen.
Jeg tror reklame kan bidra til å få flere til å klikke seg inn på forsiden til TW.no, men som jeg vil komme tilbake til senere tror jeg ikke det er dårlig tilstrøm av nye spillere som er problemet. Manglende reklame har derfor neppe skyld i nedgangen av spillere, spesielt med tanke på at spillerne som forsvinner allerede har oppdaget spillet.
I tidligere tråder har jeg uttalt meg om hvilken innvirkning PP-funksjonene har for ferske spillere (hint: veldig lite), så det gidder jeg ikke å uttale meg mer om.
Teamet har vel neppe skyld i nedgangen heller, fordi teamet håndhever bare reglene, og de aller fleste noobs har ingen kontakt med teamet den første tiden.
Punktet om feil markedsføring er jo i bunn og grunn det samme som reklamepunktet, og små verdener er et resultat av få spillere, ikke en faktor som gir få spillere.
Spillet er i dag mer tilpasset nye spillere enn noen gang, så heller ikke det synes jeg virker som en sannsynlig forklaring på nedgangen.
Forumreglene og hierarkiet på .no (eller teamets måte å drifte spillet på, som jeg har inntrykk av at du egentlig mener) tror jeg heller ikke har noe å si, ettersom nye spillere - igjen - neppe har noe særlig forhold til verken forum eller team.
Selv om jeg ikke har noen som helst kilde for mine antagelser, velger jeg å påstå at tilstrømmen av nye spillere er bortimot lik nå som den har vært de siste - tja - 4 årene. Jeg tror som sagt innledningsvis at vi med andre ord kan avfeie at manglende reklame har skyld i nedgangen i aktive spillere (uten at jeg dermed avfeier den potensielle nytteverdien av å begynne å reklamere for spillet igjen).
Jeg tror problemet er at de nye spillerne som kommer til fort gir opp. Og hvem kan egentlig klandre dem for det? Å individuelt lære seg Tribalwars (og klare å hevde seg på .no) på dette punktet er nær sagt umulig, med mindre man har flaks og tilfeldigvis får kontakt med en eller annen som tar deg under sine vinger. Det jeg prøver å si her, er altså at spillersamfunnet vårt rett og slett har utviklet seg for langt, slik at det ikke er rom for nye spillere til å utvikle og hevde seg. Vi er rett og slett blitt for gode.
Og da er det ikke noe gøy. Det blir litt som om nybegynnere i boksing skulle kastes rett i ringen og slåss mot alt fra andre nybegynnere til krets- og regionsmestere i en eneste stor barfight. Det gir ikke spesielt mye håp for at noobsa skal klare seg.
Så mitt tips er at om folk ønsker en større spillermasse, må det banes vei og skapes rom for at de nye spillerne skal få muligheten til å utvikle seg. Satt helt på spissen betyr det at vi som alt kan spillet, du og jeg altså, vi må slutte.
Om vi skal være litt mer realistiske, så kan vi heller prøve å komme på en litt mindre ekstrem løsning. Casual-verdenen er et eksempel på en litt mindre ekstrem løsning, som i det minste heller i en retning som kan hjelpe noe. Likevel er denne verdenen ikke optimal, og mange spillere vil nok gi opp lenge før de når casual. Og når de først casual, er de største spillerne giganter med massevis av erfaring der også, så det kan fort virke som samme boksekampen om igjen.
Det Innogames kan gjøre, og egentlig burde gjort for lenge siden, er å utvikle et divisjonssystem. For de av dere som spiller League of Legends så er sikkert dette et fett system. Der har de karakterer i forskjellige levler, som bare kan møte karakterer med tilsvarende level, og de har forskjellige "ligaer" (eller noe sånt) med silver, gold og platinum og whatnot. Ikke vet jeg, jeg spiller ikke LoL. Jeg tror divisjonssystemet kunne fungert, men jeg er redd for at det er for sent å innføre det nå. Nå er vi allerede så få at å dele spillermassen opp i forskjellige divisjoner ville drepe samfunnet vårt helt.
Så Innogames kan egentlig ikke gjøre all verdens med saken.
Vi spillerne kan derimot bidra til å hjelpe. Vi kan for eksempel:
a) slutte å nerde dette spillet så evig hardcore, slik at de samme gamle støvmoppene dominerer alle verdener, alltid.
b) finne noe bedre å gjøre med livet vårt, som for eksempel å drive med yoga.
c) bli langt flinkere til å hjelpe nye spillere opp og frem, i stedet for å farme dem og adle dem og gjøret spillet kjipt for dem.
d) la være å spille v18, og la den verdenen bli en grobunn for nye og håpefulle spillere.
Så da blir det snakk om prioriteringer. Er vi villige til å selv endre vår tilnærming til spillet, for slik å skape grobunn for en ny generasjon TW-spillere? Eller er det da bedre å bare kjøre på slik vi gjør nå, til de samme 100 spillerne starter på hver eneste verden, vi har drept spillet og så si oss fornøyd med de årene vi har hatt?