Diskusjon Tiltak for å øke medlemsmassen på .no

Status
Stengt for ytterligere svar.

gertpe

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
253
Som alltid er jeg fascinert når Zippy skriver innlegg å virkelig hiver seg på en debatt. Temaet vedr banning står jeg over, da jeg nok ikke er kompetent der, og egentlig ser det som en peanutt detalje.

Det jeg synes er mer interessant, er Zippy sitt syn på Teamet. Virker på meg som Zippy tror Teamet er en liten gruppe, som sitter å konspirerer....tar jeg feil?
 

zippymaster

Blomstevase
Reaksjonspoeng
566
Det jeg synes er mer interessant, er Zippy sitt syn på Teamet. Virker på meg som Zippy tror Teamet er en liten gruppe, som sitter å konspirerer....tar jeg feil?

At jeg ser på dere som en liten gruppe ja?
At dere sammen sitter å konspirerer? Nei, det er det bare Dakapo & antonine som gjør
 

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
Det eneste jeg stusser litt over er hvorfor du tar opp teamer i tråden din, (les: banning) så reagerer du negativt når du får folk sitt syn på saken? Eller er det bare det at du mener at man skal svare på absolutt hvert eneste punkt i tråden din før man får lov til å si sin mening?

Blir litt usikker, så derfor spør jeg.
 

zippymaster

Blomstevase
Reaksjonspoeng
566
Det eneste jeg stusser litt over er hvorfor du tar opp teamer i tråden din, (les: banning) så reagerer du negativt når du får folk sitt syn på saken? Eller er det bare det at du mener at man skal svare på absolutt hvert eneste punkt i tråden din før man får lov til å si sin mening?

Blir litt usikker, så derfor spør jeg.

Nei, på ingen måte. Men Scar. spurte hvorfor vi fikk det til å omhandle banning ut fra første innlegg, noe jeg bare rent svarte på her.
 

DeletedUser

Guest
Hvordan du presterte å bryte forumregelen jeg nettopp siterte i innlegget rett ovenfor, er hinsides min fatteevne...
I alle fall, over til resten av innlegget ditt.

De fleste av disse temaene har blitt tatt opp ved flere anledninger tidligere, og noen av disse blir også addressert av Dakapo i hennes innlegg i denne tråden. Alt som er skrevet i tråden er lest, og blir tatt til etterretning, men det betyr ikke nødvendigvis at vi har noen kommentarer til absolutt alt som blir sagt og foreslått. Det er eksempelvis lite hensiktsmessig for meg å begynne og diskutere "hierarkiet" som vi har i denne organisasjonen, da det ikke er opp til meg å avgjøre hvordan den skal se ut. Det er opp til Community Manager's arbeidsgiver å bestemme dette, og de har bestemt at CM er deres representant på de forskjellige domenene. CM er ansvarlig for daglig drift og evt. endringer som skal skje på akkurat dette domenet.

At vi skal ha noe spesielt mye makt, er jeg for øvrig ikke enig i. Ja, vi har litt mer innflytelse i hva som skjer, da vi er en del av teamet til CM, og vi er ansatt av henne for å bistå henne i avgjørelser, vurderinger, og generell drift av domenet. Vi gjør denne jobben fordi vi ønsker å bidra til å drive dette spillet som betyr en del for oss, ikke fordi det gir oss masse fordeler ingen andre spillere har. Faktisk er det folk i teamet som ikke spiller TW mer heller, og de er her kun fordi de ønsker å bidra å drive dette spillet som betyr en del for dem.

Hvordan du får det til at vi ikke tar dette seriøst, klarer jeg i alle fall ikke fatte hvor du har i fra, men jeg forstår at folk med forskjellige synsvinkler vil reagere forskjellig på forskjellige innlegg, og evt. tolke disse innleggene feil. At vi velger å fokusere på de feltene vi faktisk har svar på, evt. har meninger om, betyr ikke at vi ikke har lest, oppfattet, og tatt til etterretning hva som har blitt sagt i de andre punktene.

Faktisk er flere av disse forslagene noe vi allerede har jobbet med tidligere, og fortsatt jobber med å realisere. Kan si så mye som at en av disse forslagene vil bli realisert i nærmeste fremtid, uten at jeg kan fortelle nøyaktig hva det er før det faktisk er klart.

Første setningen var ment som en spøk.

Anyhow;

Først vil jeg si takk for et godt og saklig innlegg! Setter også pris på din forklaring om CM :)

Vil også først presisere at innlegget ikke var rettet mot deg i utgangspunktet, men heller mot Antoine og Jeeeright. Det er vanskelig å tolke de innleggene som 'seriøse', spesielt når man ikke kjenner de i utgangspunktet. Dette ser du vel?

Mitt ønske med denne tråden hadde vært å få en diskusjon om hva VI kan gjøre, som et helt community. Det inkluderer spillere, mods, admins o.l. Dere jobber mye i det skjulte, man får heller ikke særlig mye innsyn i prosessene rundt dette. Noe som forsåvidt er greit nok, men det ville vært betryggende å få noen konkrete eksempler på hva som gjøres. Det holder ikke å si at man 'jobber' med saken, men likevel skjer det ingenting på flere måneder. Er det ikke mulig å inkludere oss spillere i større grad enn hva som er blitt gjort til nå? Hva med å lage f.eks en tråd i ny og ned med litt oppdateringer om hva som jobbes med? Bør være mulig å skrive noe veldig generelt slik at dere ikke bryter noe taushetsplikt o.l. Dette er bare et eksempel.

Kan vi prøve å få til en diskusjon om hva som kan gjøres for å få en slutt på disse tullete PP-funksjonene? Uten at dette blir en heksejakt. :)
 

DeletedUser

Guest
1. Straffelengde er da på all måte relevant, i hvertfall når en blir straffet for regler som dukker opp i etterkant. Straff skal stå i samsvar med "regelbrudd".
joda, er nok riktig at straffen skal være i samsvar med bruddet, men når noen gjentatte ganger ignorerer regler, så blir straffen også hardere for hver gang, slik at dette individet kanskje vil skjønne at det vil lønne seg å holde seg til reglene. Om du har et problem med akkurat det, foreslår jeg at du henvender deg til noen som er flink til det, f.eks Grimlock, FØR du poster innlegg som du aner kan være på kanten.

2. Dakapo kan påvirke InnoGames til å få en større differanse mellom verdenene. En "daglig leder" har gjerne påvirkning i slike type saker.
Er nok lite Dakapo kan gjøre for å påvirke Innogames, de lever i sin egen boble, hvor jeg antar at de fleste av Dakapo's innspill preller av.
daglig leder, javel, men med minimal påvirkningskraft ovenfor Inno.


3. Ja, jeg vil åpne for at banning er lov, gjør det ikke mindre brukervennlig for nye spillere akkurat.
banning er unødvendig, og en av grunnene er at det vil bli nødt til å bli aldersgrense på spillet, som igjen vil påvirke antall spillere som kan være med. dessuten, om du ikke klarer å formulere deg uten å bruke slike kraftuttrykk, vil jeg anbefale deg å ta deg en tur tilbake på skolen, kanskje du kan lære alternative måter å få frem dine poeng. Igjen, Grimlock er ekspert på dette, spør han om råd ^^

4. Det snakkes om sunn fornuft, for å fortsette mitt eksempel rundt HP10 så styres 99,77% av DW, dette har vært status i nesten 2 uker nå, likevel er ikke verdenen avsluttet og ikke er muligheten for restart stengt heller. Jeg vet ikke med deg, men jeg hadde ikke sett på et spill der en må starte på nytt hver 2. dag som særlig motiverende å spille.
Er kriteriene for endgame-regler nådd? send ticket og be om status.

og dette er heller ikke noe som kommer med konkrete tiltak for å øke antall spillere, og dermed burde ha vært i en annen del av forumet..
 
Sist redigert av en moderator:

Dakapo

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
392
Ikke helt å vite helt hvor en skal starte med å svare her, men jeg vil svare på det jeg føler er nødvendig å ta nå.


Hiarkiet på .no
Nå er det sånn i Tyskland og hos Innogames at de har et hiarkisystem, noe som også legger opp til hvordan de ønsker at ting skal være. CM'en har alltid størst makt, da denne personen får betalt i ekte penger og har en kontrakt som sier det og det. CM'en har ansvaret for sitt team igjen og sørger bl.a for at de gjør jobben sin ordentlig - det er også CM'en som er kontaktleddet med Innogames. Nå har det seg sånn at selv om en CM er "overmakten" for sitt domene, så har den CM'en alltid en eller flere over seg igjen. Så selv om jeg f.eks ønsker noe, og mener det er best for oss så må jeg igjennom min sjef igjen og det er slettes ikke sikkert at han ser det på samme måte. Det er veldig lett for de å tenke at "de vet best", men så er det egentlig dere/teamet/jeg som vet best om det som angår .no!

Teamet
Det vil alltid være noen som enten er misfornøyd eller fornøyd med jobben vi gjør. Vi kan ikke drive å ta inn nytt blod hele tiden kun pga at de er "lettere å håndtere" enn vi som har vært her en stund. Nå er det uansett ikke så fryktelig lenge siden Beagle Eagle og Gertpe kom inn, så vi tar inn nye folk når vi føler at det er nødvendig. Opplæring av teammedlemmer tar tid, og foretrekker derfor heller å ha folk som blir værende over lengre perioder enn å bytte de ut noen ganger i løpet av året. Så lenge de som er i teamet nå klarer å gjøre den jobben de er satt til å gjøre på en tilfredsstillende måte og ellers oppføre seg bra, så ser jeg ingen grunn til å skifte ut noen av de jeg har nå.

Små verdener
At vi har små verdener er vel ingen hemmelighet, men den eneste måten vi kan få en viss størrelse på verdener nå er å kaste inn masse gråbyer. Noen ønsker det, andre ikke. Det er en balansegang der også! Ellers henger det også sammen med reklamering som jeg var inne på tidligere her.

Åpning av nye verdener
Her har jeg ganske lite jeg skulle ha sagt. Innogames har en intervall som de følger og den kommer jeg meg ikke unna. Startdato innenfor en periode blir lagt opp til når det passer meg å åpne en verden, men det er kun pga at det tar mye tid å åpne opp en ny verden da det er mye som skal gjøres både før og etterpå. Har ikke jeg muligheten så må Innogames gjøre dette selv, og det vil de helst unngå.

Øke kostnadene på PK/KA osv
Denne synes jeg egentlig Torquemada svarte ganske bra på, og har egentlig ingenting å legge til her annet enn at jeg tror han er inne på noe i det han skriver.




3) Reklame, tilbakemeldinger fra Inno, endringer i dagens fremgang mtp utvikling og annet er alle punkt som kanskje burde nevnes og innføres/gjennomføres. Jeg har nevnt det noen ganger tidligere, og nevner det igjen - dere som moderatorer må da kunne gjøre noe mer enn hva som blir gjort pdd. Hovedansvaret ligger på Dakapo, som er vår kjære CM. Kan du ikke gjennomføre en undersøkelse IG, så får vi se hva alle mener?

Denne skjønte jeg ikke helt. Undersøkelse om hva?
Om spillerne ønsker tilbakemelding fra Innogames eller ikke? Det har jeg allerede vært inne på tidligere, og det vil neppe skje uansett hva "flertallet" måtte mene i en undersøkelse ingame dessverre.


Mitt ønske med denne tråden hadde vært å få en diskusjon om hva VI kan gjøre, som et helt community. Det inkluderer spillere, mods, admins o.l. Dere jobber mye i det skjulte, man får heller ikke særlig mye innsyn i prosessene rundt dette. Noe som forsåvidt er greit nok, men det ville vært betryggende å få noen konkrete eksempler på hva som gjøres. Det holder ikke å si at man 'jobber' med saken, men likevel skjer det ingenting på flere måneder. Er det ikke mulig å inkludere oss spillere i større grad enn hva som er blitt gjort til nå? Hva med å lage f.eks en tråd i ny og ned med litt oppdateringer om hva som jobbes med? Bør være mulig å skrive noe veldig generelt slik at dere ikke bryter noe taushetsplikt o.l. Dette er bare et eksempel.

Kan vi prøve å få til en diskusjon om hva som kan gjøres for å få en slutt på disse tullete PP-funksjonene? Uten at dette blir en heksejakt. :)

Nå går halve jobben min ut på å jobbe nettopp i bakgrunnen, mens mine kjære moderatorer og administratorer er de som er "framfor". Jeg skjønner at det kan være interessant å vite litt hva vi/jeg holder på med i bakgrunnen, men i hovedsak er det lite som egner seg i en egen tråd som skal gi en viss oversikt over hva vi holder på med. At det kan gå måneder for noe skjer har sin forklaring; jeg har ikke bare èn oppgave, så selv om et godt forslag kommer inn og vi tenker "ja, det må vi gjøre" så har jeg kanskje andre ting som er viktigere å få gjort først. Min "todo liste" kan noen ganger være rimelig lang og da handler det om å prioritere. Andre ganger igjen er vi (jeg og teamet) nødt til å snakke sammen for å komme til en best mulig løsning, og da kan vi holde på en stund da vi tross alt er forskjellige mennesker som har forskjellige meninger.

Når det kommer til premiumfunksjonene så er det en tapt sak... Eneste 'håpet vårt' er at vi får en spillerbase på størrelsen med .net, da er det kanskje mulig at vi kunne fått verdener uten disse premiumfunksjonene også.
 
Sist redigert:

ruskis

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
2
Når det kommer til premiumfunksjonene så er det en tapt sak... Eneste 'håpet vårt' er at vi får en spillerbase på størrelsen med .net, da er det kanskje mulig at vi kunne fått verdener uten disse premiumfunksjonene også.

Er vel det trådstarter vil?

Så spørsmålet er hvordan får vi større spillerbase?
 
Sist redigert:

dg44

Intervjuer V14
Reaksjonspoeng
308
Er vel det trådstarter vil?

Så spørsmålet er hvordan får vi større spillerbase?

ingen rakettforsker, men tror vi må få flere spillere, for å få til det :) tror dakapo kan gi et bedre svar/riktig svar.
 

Dakapo

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
392
Er vel det trådstarter vil?

Så spørsmålet er hvordan får vi større spillerbase?

Nei, det er vel det store spørsmålet. En liten del av løsningen er vel (riktig) reklamering til å begynne med.
 
Sist redigert:

Slumpi

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
181
Donasjoner har blitt foreslått/nevnt. Er dette noe som kan gjennomføres for kunne skaffe penger til reklame?

Og et spørsmål: Hvordan ble det gjort med reklamen som lå ute for tribalwars for noen år tilbake? Var det CM som betalte da også?
 

Dakapo

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
392
Donasjoner har blitt foreslått/nevnt. Er dette noe som kan gjennomføres for kunne skaffe penger til reklame?

Og et spørsmål: Hvordan ble det gjort med reklamen som lå ute for tribalwars for noen år tilbake? Var det CM som betalte da også?

Nei, for noen år siden var det Innogames som kjørte reklamer.
Dette med donasjoner er selvfølgelig en mulighet, men noen vil nok føle det som en stor risiko også. Hvordan kan dere vite at jeg ikke bare tar pengene selv f.eks... men utover det så liker jeg ideen, da kunne en reklamert flere plasser også. :)
 

zippymaster

Blomstevase
Reaksjonspoeng
566
Som dere sikkert har forstått har jeg ikke giddi/tatt meg tid til å fortsette debatten.
Men i lys av opplysningene av innstillingene på v18 kan man lett se den lille variasjonen i innstillinger. Svært kjedelig. Farmelimit/no haul har f. eks ikke vært med siden v13. Motstridende innstillinger i forhold til ferdigheter (400 ms gap, men likevel ingen fakelimit/farmelimit, flagg er med, og NB er ikke med). 400 ms gap er jo totalt upassende i forhold til de andre innstillingene.

Her vil ikke nybegynnere få muligheten til å klare seg, og de som faktisk liker disse andre innstillingene vil heller ikke spille (bli mindre interessant i hvertfall) pga. altfor stort gap.

Håpløst.
 

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
Nå er det ikke meningen at alle innstillingene på alle verdener skal være nybegynnervennlige heller, at det er en 400ms gap er jo rett og slett for å skape variasjon fra det vanlige i verdnene der det faktisk er slik at proffer sender de umenneskelig raske togene som tar knekken på det meste. På en verden som det her blir det utrolig lett å snipe, og det blir derfor også utfordrende for erfarne spillere på en helt annen måte.
 

zippymaster

Blomstevase
Reaksjonspoeng
566
Nå er det ikke meningen at alle innstillingene på alle verdener skal være nybegynnervennlige heller, at det er en 400ms gap er jo rett og slett for å skape variasjon fra det vanlige i verdnene der det faktisk er slik at proffer sender de umenneskelig raske togene som tar knekken på det meste. På en verden som det her blir det utrolig lett å snipe, og det blir derfor også utfordrende for erfarne spillere på en helt annen måte.

Nei, men dere legger opp til det med gapet. Utfordrende blir det på ingen måte..., selvopplevd med v9.

Så er spm. mitt, når skal dere prøve å komme med noe aka v2 innstillinger? Eller f. eks farmelimit.
 

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
Ikke utfordrende? Så du mener at hvert eneste tog du hadde sendt hadde gått gjennom? Er slettes ikke sikkert det vettu.

Med slike mellomrom kan til og med semi-noobs "snipe" det toget der.
Dette er nesten v2-innstillinger, og faktiske v2-innstillinger (pluss premiumfunksjoner) kommer ikke før vi har fått fikset det med reklamen. Og det jobber vi hardt for å få til. Derfor disse trådene med forslag og slikt.
 

Jato Link

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
590
Uten å ha lest de foregående innleggene (med unntak av OP); her er mine "two-penn'orth" om saken.

Slik jeg ser det er det ikke dårlig/lite reklame, økning i PP-funksjoner, teamet, feil markedsføring, små verdener, lite tilpasset nye spillere, forumreglene eller hierarkiet på .no (i den betydning OP mener det) som er problemet. Og å endre på noe av dette vil heller ikke være den mest effektive løsningen.

Jeg tror reklame kan bidra til å få flere til å klikke seg inn på forsiden til TW.no, men som jeg vil komme tilbake til senere tror jeg ikke det er dårlig tilstrøm av nye spillere som er problemet. Manglende reklame har derfor neppe skyld i nedgangen av spillere, spesielt med tanke på at spillerne som forsvinner allerede har oppdaget spillet.

I tidligere tråder har jeg uttalt meg om hvilken innvirkning PP-funksjonene har for ferske spillere (hint: veldig lite), så det gidder jeg ikke å uttale meg mer om.

Teamet har vel neppe skyld i nedgangen heller, fordi teamet håndhever bare reglene, og de aller fleste noobs har ingen kontakt med teamet den første tiden.

Punktet om feil markedsføring er jo i bunn og grunn det samme som reklamepunktet, og små verdener er et resultat av få spillere, ikke en faktor som gir få spillere.

Spillet er i dag mer tilpasset nye spillere enn noen gang, så heller ikke det synes jeg virker som en sannsynlig forklaring på nedgangen.

Forumreglene og hierarkiet på .no (eller teamets måte å drifte spillet på, som jeg har inntrykk av at du egentlig mener) tror jeg heller ikke har noe å si, ettersom nye spillere - igjen - neppe har noe særlig forhold til verken forum eller team.



Selv om jeg ikke har noen som helst kilde for mine antagelser, velger jeg å påstå at tilstrømmen av nye spillere er bortimot lik nå som den har vært de siste - tja - 4 årene. Jeg tror som sagt innledningsvis at vi med andre ord kan avfeie at manglende reklame har skyld i nedgangen i aktive spillere (uten at jeg dermed avfeier den potensielle nytteverdien av å begynne å reklamere for spillet igjen).

Jeg tror problemet er at de nye spillerne som kommer til fort gir opp. Og hvem kan egentlig klandre dem for det? Å individuelt lære seg Tribalwars (og klare å hevde seg på .no) på dette punktet er nær sagt umulig, med mindre man har flaks og tilfeldigvis får kontakt med en eller annen som tar deg under sine vinger. Det jeg prøver å si her, er altså at spillersamfunnet vårt rett og slett har utviklet seg for langt, slik at det ikke er rom for nye spillere til å utvikle og hevde seg. Vi er rett og slett blitt for gode.

Og da er det ikke noe gøy. Det blir litt som om nybegynnere i boksing skulle kastes rett i ringen og slåss mot alt fra andre nybegynnere til krets- og regionsmestere i en eneste stor barfight. Det gir ikke spesielt mye håp for at noobsa skal klare seg.

Så mitt tips er at om folk ønsker en større spillermasse, må det banes vei og skapes rom for at de nye spillerne skal få muligheten til å utvikle seg. Satt helt på spissen betyr det at vi som alt kan spillet, du og jeg altså, vi må slutte.

Om vi skal være litt mer realistiske, så kan vi heller prøve å komme på en litt mindre ekstrem løsning. Casual-verdenen er et eksempel på en litt mindre ekstrem løsning, som i det minste heller i en retning som kan hjelpe noe. Likevel er denne verdenen ikke optimal, og mange spillere vil nok gi opp lenge før de når casual. Og når de først casual, er de største spillerne giganter med massevis av erfaring der også, så det kan fort virke som samme boksekampen om igjen.

Det Innogames kan gjøre, og egentlig burde gjort for lenge siden, er å utvikle et divisjonssystem. For de av dere som spiller League of Legends så er sikkert dette et fett system. Der har de karakterer i forskjellige levler, som bare kan møte karakterer med tilsvarende level, og de har forskjellige "ligaer" (eller noe sånt) med silver, gold og platinum og whatnot. Ikke vet jeg, jeg spiller ikke LoL. Jeg tror divisjonssystemet kunne fungert, men jeg er redd for at det er for sent å innføre det nå. Nå er vi allerede så få at å dele spillermassen opp i forskjellige divisjoner ville drepe samfunnet vårt helt.

Så Innogames kan egentlig ikke gjøre all verdens med saken.

Vi spillerne kan derimot bidra til å hjelpe. Vi kan for eksempel:
a) slutte å nerde dette spillet så evig hardcore, slik at de samme gamle støvmoppene dominerer alle verdener, alltid.
b) finne noe bedre å gjøre med livet vårt, som for eksempel å drive med yoga.
c) bli langt flinkere til å hjelpe nye spillere opp og frem, i stedet for å farme dem og adle dem og gjøret spillet kjipt for dem.
d) la være å spille v18, og la den verdenen bli en grobunn for nye og håpefulle spillere.

Så da blir det snakk om prioriteringer. Er vi villige til å selv endre vår tilnærming til spillet, for slik å skape grobunn for en ny generasjon TW-spillere? Eller er det da bedre å bare kjøre på slik vi gjør nå, til de samme 100 spillerne starter på hver eneste verden, vi har drept spillet og så si oss fornøyd med de årene vi har hatt?
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp