Diskusjon Tiltak for å øke medlemsmassen på .no

Status
Stengt for ytterligere svar.

MasterSplinter

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
251
Hva med å promotere bruken av forumet litt mer? Jeg tror flere spillere vil fortsette om de kommer litt mer inn i miljøet. Man får også tilgang til mange guider og andre nyttige tips. Dette burde jo være ganske enkelt å få til gjennom et av de tidlige oppdragene (Feks: "Lag en bruker på det offentlige forumet", "skriv 10 innlegg på det offentlige forumet" osv). Må jo innrømme at jeg savner den tiden hvor DarkMoon og resten av gjengen herjet på forumet (sorry mods).


odlpau22c15.png
 

habbomannen

habbomannen
Reaksjonspoeng
551
Hva med å promotere bruken av forumet litt mer? Jeg tror flere spillere vil fortsette om de kommer litt mer inn i miljøet. Man får også tilgang til mange guider og andre nyttige tips. Dette burde jo være ganske enkelt å få til gjennom et av de tidlige oppdragene (Feks: "Lag en bruker på det offentlige forumet", "skriv 10 innlegg på det offentlige forumet" osv). Må jo innrømme at jeg savner den tiden hvor DarkMoon og resten av gjengen herjet på forumet (sorry mods).


odlpau22c15.png

DorkMoon stinker sure sokker. Ang. resten så får alle en velkomstmail når de starter, der de får en link til forumet. Om man hadde brukt reklameplassen (de som ikke har pk) til å reklamere for forumet kunne man kanskje fått noen flere hit. Men jeg mener at guide-forumet bør bli mer ryddig. Samle oppstartsguider, troppebuilds og nybegynnerguides i hver sitt underfora.
 

MasterSplinter

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
251
Ang. resten så får alle en velkomstmail når de starter, der de får en link til forumet. Om man hadde brukt reklameplassen (de som ikke har pk) til å reklamere for forumet kunne man kanskje fått noen flere hit. Men jeg mener at guide-forumet bør bli mer ryddig. Samle oppstartsguider, troppebuilds og nybegynnerguides i hver sitt underfora.

Problemet er vel at ingen bryr seg veldig om velkomstmailen. Jeg tror flere hadde sjekket ut forumet om man fikk en premie i ressurser, slik som man gjør i de andre oppdragene.

Ang guideforumet er jeg helt enig. Det bør for det første være et eget forum (ikke underforum av et underforum). I tillegg bør det være mer tydelige kategorier. "Nyttige tips og triks", "Diverse offensive/defensive guider" og "Hjelp til nybegynnere" er ikke akkurat veldig spesifikt. Man kan egentlig legge en guide under hvilket som helst av disse foraene, uansett hva man skriver om. Tribal wars er et krigsspill, alle guider er for nybegynnere på temaet, og alle guider inneholder nyttige tips og triks.

Edit: Kanskje det går an å plassere en link til forumet i hurtigmenyen?
 
Sist redigert:

MasterSplinter

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
251
Det er jo allerede en link til forumet i den menyen helt nederst på siden.

Haha, Den har jeg faktisk aldri lagt merke til :Surprised: Bruker jo bare notisblokken der. Har lagt den til i hurtigmenyen jeg... Jaja, to linker til forumet er dobbelt så bra!
 

DeletedUser

Guest
10 Poeng

Uten å ha lest de foregående innleggene (med unntak av OP); her er mine "two-penn'orth" om saken.

Slik jeg ser det er det ikke dårlig/lite reklame, økning i PP-funksjoner, teamet, feil markedsføring, små verdener, lite tilpasset nye spillere, forumreglene eller hierarkiet på .no (i den betydning OP mener det) som er problemet. Og å endre på noe av dette vil heller ikke være den mest effektive løsningen.

Jeg tror reklame kan bidra til å få flere til å klikke seg inn på forsiden til TW.no, men som jeg vil komme tilbake til senere tror jeg ikke det er dårlig tilstrøm av nye spillere som er problemet. Manglende reklame har derfor neppe skyld i nedgangen av spillere, spesielt med tanke på at spillerne som forsvinner allerede har oppdaget spillet.

I tidligere tråder har jeg uttalt meg om hvilken innvirkning PP-funksjonene har for ferske spillere (hint: veldig lite), så det gidder jeg ikke å uttale meg mer om.

Teamet har vel neppe skyld i nedgangen heller, fordi teamet håndhever bare reglene, og de aller fleste noobs har ingen kontakt med teamet den første tiden.

Punktet om feil markedsføring er jo i bunn og grunn det samme som reklamepunktet, og små verdener er et resultat av få spillere, ikke en faktor som gir få spillere.

Spillet er i dag mer tilpasset nye spillere enn noen gang, så heller ikke det synes jeg virker som en sannsynlig forklaring på nedgangen.

Forumreglene og hierarkiet på .no (eller teamets måte å drifte spillet på, som jeg har inntrykk av at du egentlig mener) tror jeg heller ikke har noe å si, ettersom nye spillere - igjen - neppe har noe særlig forhold til verken forum eller team.



Selv om jeg ikke har noen som helst kilde for mine antagelser, velger jeg å påstå at tilstrømmen av nye spillere er bortimot lik nå som den har vært de siste - tja - 4 årene. Jeg tror som sagt innledningsvis at vi med andre ord kan avfeie at manglende reklame har skyld i nedgangen i aktive spillere (uten at jeg dermed avfeier den potensielle nytteverdien av å begynne å reklamere for spillet igjen).

Jeg tror problemet er at de nye spillerne som kommer til fort gir opp. Og hvem kan egentlig klandre dem for det? Å individuelt lære seg Tribalwars (og klare å hevde seg på .no) på dette punktet er nær sagt umulig, med mindre man har flaks og tilfeldigvis får kontakt med en eller annen som tar deg under sine vinger. Det jeg prøver å si her, er altså at spillersamfunnet vårt rett og slett har utviklet seg for langt, slik at det ikke er rom for nye spillere til å utvikle og hevde seg. Vi er rett og slett blitt for gode.

Og da er det ikke noe gøy. Det blir litt som om nybegynnere i boksing skulle kastes rett i ringen og slåss mot alt fra andre nybegynnere til krets- og regionsmestere i en eneste stor barfight. Det gir ikke spesielt mye håp for at noobsa skal klare seg.

Så mitt tips er at om folk ønsker en større spillermasse, må det banes vei og skapes rom for at de nye spillerne skal få muligheten til å utvikle seg. Satt helt på spissen betyr det at vi som alt kan spillet, du og jeg altså, vi må slutte.

Om vi skal være litt mer realistiske, så kan vi heller prøve å komme på en litt mindre ekstrem løsning. Casual-verdenen er et eksempel på en litt mindre ekstrem løsning, som i det minste heller i en retning som kan hjelpe noe. Likevel er denne verdenen ikke optimal, og mange spillere vil nok gi opp lenge før de når casual. Og når de først casual, er de største spillerne giganter med massevis av erfaring der også, så det kan fort virke som samme boksekampen om igjen.

Det Innogames kan gjøre, og egentlig burde gjort for lenge siden, er å utvikle et divisjonssystem. For de av dere som spiller League of Legends så er sikkert dette et fett system. Der har de karakterer i forskjellige levler, som bare kan møte karakterer med tilsvarende level, og de har forskjellige "ligaer" (eller noe sånt) med silver, gold og platinum og whatnot. Ikke vet jeg, jeg spiller ikke LoL. Jeg tror divisjonssystemet kunne fungert, men jeg er redd for at det er for sent å innføre det nå. Nå er vi allerede så få at å dele spillermassen opp i forskjellige divisjoner ville drepe samfunnet vårt helt.

Så Innogames kan egentlig ikke gjøre all verdens med saken.

Vi spillerne kan derimot bidra til å hjelpe. Vi kan for eksempel:
a) slutte å nerde dette spillet så evig hardcore, slik at de samme gamle støvmoppene dominerer alle verdener, alltid.
b) finne noe bedre å gjøre med livet vårt, som for eksempel å drive med yoga.
c) bli langt flinkere til å hjelpe nye spillere opp og frem, i stedet for å farme dem og adle dem og gjøret spillet kjipt for dem.
d) la være å spille v18, og la den verdenen bli en grobunn for nye og håpefulle spillere.

Så da blir det snakk om prioriteringer. Er vi villige til å selv endre vår tilnærming til spillet, for slik å skape grobunn for en ny generasjon TW-spillere? Eller er det da bedre å bare kjøre på slik vi gjør nå, til de samme 100 spillerne starter på hver eneste verden, vi har drept spillet og så si oss fornøyd med de årene vi har hatt?

Hadde lyst til og svare her, men så leste jeg denne. Say no more, sier jeg bare.
Etter det jeg kan se, er dette absolutt en innertier med hensyn til oppsluttningen på TW.no.

Når reserne bare fjerner nybegynnerne hele tiden, så vil ryktene gå blandt de unge og uerfarne.
Null vits og prøve, spill noe annet. Eliten av spillere, Adler deg bare, så du kommer aldri til og klare og bli noe på TW.

Helt opp til V5 - V6, var spillerne flinkere til og lære opp nybegynnere.

Benytter anledningen til og ønske alle en riktig god Påske og sommer.

MvH
en forelsket Rottenikken.

PS. Jeg har fått meg ny hobby.
 

Bambam

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
13
Mr GW traff spikeren såpass på hodet at han drepte denne tråden..
Jeg personlig har aldri likt denne elitemåten å spille tw på, blir litt som å se på at klokka går til tider..
Folk her inne gidder ikke å spille med andre enn de folka de vet at er gode til det fra før, med noen hederlige unntak.

Dog trenger virkelig tråden å leve videre, om ikke annet enn for å gi meg lyst til å starte neste gang jeg får en e-post på ny verden.

Dakapo - Send meg den e-posten i tide til at jeg kan være med på start-up. Får jeg den 4-24 timer etter verdenen er startet, så kan jeg ha mista mye av given en god start-up gir. Jeg følger IKKE daglig med her på forumet.

Resten - Hvorfor nevner dere ikke det faktum at veldig mange kontoer har typ 4 spillere? Hva med et forbud mot det?
En spiller per konto vil nok kunne fikse en god del av utfordringene Mr. GW pekte på.

Dakapo - Donasjoner - Skap en frivillig organisasjon via brreg som disse pengene går til, som videre er pliktig til å bruke de til å reklamere for tw.no.com. Være seg reklame på interweb eller en stand på TG, f.eks.

Dog tror jeg det aller viktigste er at vi får liv i denne tråden.

Bam
 
Sist redigert:

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
Å be folk slutte å spille for å vinne er litt meningsløst, mener jeg.
Det kommer ikke til å fungere.
 

kenn93x

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
508
Resten - Hvorfor nevner dere ikke det faktum at veldig mange kontoer har typ 4 spillere? Hva med et forbud mot det?
En spiller per konto vil nok kunne fikse en god del av utfordringene Mr. GW pekte på.

^This. Savner gode gamle dager med de reglene der.
 

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
^This. Savner gode gamle dager med de reglene der.

Veldig urealistisk å gjennomføre da de fleste "kjernespillere" benytter seg av muligheten i dag, og mange av disse hadde valgt å slutte, fremfor å begynne å spille solo.

Ja, jeg er enig i at det kunne løst mange av problemene på sikt, og at det ikke gagner TW å opprettholde et regelverk som kun gagner mindretallet, og skader flertallet. Men det forandrer ikke det faktum at de som sitter med påvirkningskrafta, i dette tilfellet forumbrukerne ("kjernespillerne"), ikke vil tillate en endring av lovverket som skader deres muligheter for seier.

De fleste vil da argumentere for at de ikke har tid til å spille solo og at de derfor må slutte, vel, motargumentet mitt der er at det ikke vil kreves like mye tid fra deg IG dersom nivået senkes. En måte å senke nivået på, er ved å fjerne elitismen dualspillingen medfører.

Men det er nå bare mine two cents.
Og det skal sies at dersom det må til at flerparten av "kjernespillerne" slutter på TW for å få til reformen som TW.no trenger (ikke mer dualspilling), så er det faktisk verdt det, på sikt.
 

Kileren10

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
63
Hei!

Jeg satt her og farmet da en ide traff meg! Jeg har ikke lest tidligere poster her, så aner ikke om det allerede er blitt lagt frem et forslag om det. Menmen, here we go!

Joakim skrev noe om at man bør lære opp de nye spilerne med engang de starter her på .no. Han nevnte også noe om at TW-teamet ikke har noe som helst kontakt med de nye spillerne, da det oftest er de mer erfarne spillerne (som oss her på forumet), som tar kontakt med dem.

Han nevnte også at det ikke er særlig mye å gjøre med det, ettersom massen på .no allerde er for liten. Det er her mitt forslag kommer inn!


Det forslaget mitt går ut på er at teamet (eller noen som er utvalgt av teamet), har en egen stamme som alltid skal være med på verdenen, der disse spillerne lærer opp nye spillere. Mer informasjon om dette kommer senere. Grunnen til at vi burde ha noe som dette, er for å, som Joakim nevnte, lære opp de nye spillerne og motivere de til å fortsette. Dersom vi har en stamme som alltid er ute etter å trene opp nye spillere, og ingenting annet, vil det fort føre til nye sjeler her inne!

Dette er noe som allerede har skjedd, kind of. TW-guiden lagde en stamme for å lære opp nye spillere, men ettersom han leavet stammen litt senere, har jeg oppfatningen av at det er enda en stamme, bare med et litt annerledes navn. Det jeg sikter til er at TW-teamet tar intiativ til å skape slike miljøer, og ikke at spillere skal gjøre det av sin egen godhet. Sånn jeg oppfatter det, gjør ikke teamet stort for å hjelpe nye spillere. Dersom problemet er kapasitet; rekrutter flere til TW-teamet da!


Denne stammen jeg foreslår, vil ikke være som alle andre stammer. Jeg mener en del visse ting må til for at dette skal tas seriøst. Jeg aner nå ikke hvor mye dere har muligheten til å endre stammers funksjoner, og tviler på at dere kan endre bare en stammes funksjoner, og la de andre på en verden stå urørt. Derfor mener jeg dere bør sende et forslag til Innogames om dette, så TW-teamet har mer fleksibilitet til å gjøre dette.



Hva mener jeg må gjøres annerledes i forhold til andre stammer?

-Stammen har et ubegrenset antall medlemmer
-Spillere trenger ikke søke for å bli med, de kan bare joine ettersom de vil
-TW-teamet (eller utvalgte av TW-teamet) leder stammen, hvor de gir basic tips, og besvarer spørsmål
-Denne stammen blir annonsert, og bli presentert som viktig, i mailen man alltid får når man starter opp på en ny verden
-Stammens poengsum har ikke effekt på ranglisten, men stammen ligger over rank 1 (har et eget område på ranglisten, uten noen rank)
-Stammen har ikke noe diplomati (men medlemmer kan selvfølgelig bli angrepet)
-Bare en stamme


Gjerne diskuter rundt hvorvidt disse punktene virker greie, eller ikke :D


Noe jeg også mener bør gjøres, er å syneliggjøre TW-teamet, kontaktpersoner og mods som eventuelt er på verdenen. Gjør et eller annet for at de ikke skal virke så skumle. Husker selv den tiden da jeg var noob. Jeg hadde ikke akkurat lyst til å kontakte noen i TW-teamet for å slå av en prat (visste heller ikke at det var mulig, da eneste måten å kontakte de på er via ticket, og da må man ha en god grunn).

Som sagt, dersom dette ikke er mulig å utføre for TW-teamet per dags dato, gjerne send dette som et forslag til Innogames, så de kan vurdere det (noe jeg mener de seriøst bør gjøre).


Det var det jeg hadde å si! Jeg har ikke tenkt gjennom dette så veldig mye, men jeg tenkte at selve kjernen fortsatt ble viktig å få ut der! :D


Takk for meg :D
 

Dakapo

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
392
@Bambam; det er nok ikke jeg som sender ut e-poster, hehe. Det er systemet som gjør det automatisk etter at en verden har åpnet.


@Kileren10; det er et godt forslag, men det vil kreve en god del knoting og koding fra innogames sin side for å få dette til. I tillegg er ikke dette med opplæring av nye spillere et spesielt stort problem andre plasser ut ifra hva jeg har forstått - andre spillere gjør gjerne dette, også stiller de nye spillerne ganske mange spørsmål på både forum og ticket.

En trenger ikke ikke en god grunn for å sende ticket, så lenge det er noe en lurer på så får en svar.. spam derimot.
 

MasterSplinter

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
251
Det er et godt forslag, men det vil kreve en god del knoting og koding fra innogames sin side for å få dette til.

Er det ikke verdt "en god del knoting og koding" for å rekruttere nye spillere?

I tillegg er ikke dette med opplæring av nye spillere et spesielt stort problem andre plasser ut ifra hva jeg har forstått

De fleste serverne har større spillermasse enn .no. Derfor er det mindre nødvendig. At de ikke gjør det andre steder bør vel ikke være noe argument for at vi ikke skal gjøre det her?

Andre spillere gjør gjerne dette, også stiller de nye spillerne ganske mange spørsmål på både forum og ticket.

Det må isåfall bli ganske mange tickets. Jeg har ikke sett et eneste spørsmål fra en ny spiller de siste 2-3 månedene på forum.

Dette er på ingen måte ment spydig, men mye av argumentasjonen er at det ikke har blitt gjort før. Hvorfor ikke prøve ut noe nytt? Hvis vi ikke gjør det vil spillermassen på .no være ikke-eksisterende om et par måneder.
 

Dakapo

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
392
Dette er på ingen måte ment spydig, men mye av argumentasjonen er at det ikke har blitt gjort før. Hvorfor ikke prøve ut noe nytt? Hvis vi ikke gjør det vil spillermassen på .no være ikke-eksisterende om et par måneder.

Poenget mitt med knoting og styr, er at jeg tror ikke Innogames kommer til å bruke tid på og endre kodene sine pga at vi ikke får opplært nye spillere ordentlig. Da må det være et globalt problem, og ikke bare her.

Delen med tickets og forum var i sammenheng med andre versjoner som ikke har dette problemet. Vi får noen tickets av og til, men ikke overdrevent mange.
 

Bambam

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
13
Tom,

Må denne regelendringen gjelde hele .no.com, eller kan den gjelde kun for 1 verden?

Jeg spør fordi jeg lurer på hvordan jeg kan angripe svaret ditt på best mulig måte. Pluss at jeg føler meg temmelig sikker på at dette er en regelendring du, kenny, Mister'n, meg selv, en sabla god del av de jeg kjenner som fortsatt spiller samt stort sett de fleste jeg kjenner som ikke gidder å spille lenger, ville satt pris på. Helt fakta.

Det hadde det vært greit å få sjekka ut hva som vitterlig er faktum i saken. Noe vi ikke finner i å lese postene fra de som roper høyest på forum.

Jeg ønsker rett og slett at du tar feil i en par av punktene i svaret ditt.

Eneste som faktisk er faktum er at Inno og dakapo tjener ikke ei krone på forumbrukerne (kjernespillerne).

Mvh
Bam
En sak som missliker påstander rundt fakta uten kilder
Og smileys
 

Bambam

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
13
Må endringen gjelde hele .no.com, eller kan den gjelde kun v19?

Zippy da, få høre.
 

Bambam

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
13
Du kan sende det til meg på pm da vøtt, så tar jeg å poster det som mitt eget. 100% usensurert, uavhengig av språk og meninger.

Jeg synes rett og slett dette er en såpass latterlig viktig tråd at jeg glatt tar noen poeng for den..
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp