Torquemada: Et portrettintervju

DeletedUser

Guest
Er fullstendig klar over at spillhistorien passer best inn på v2, men jeg er ikke intervjuer der og han som er det ønsket ikke intervjuet postet der. Det er likevel endel informasjon her om tiden Torquemada var administrator for verden 1, så jeg velger å tro det er interessant for de fleste her også.

Torquemadas som spiller
I dag er Torquemada kjent som mange ting. Profilert spiller, kranglefant, nordlending, tidligere admin for v1 og en angrepskonge av rang med den absolutt høyeste ODa'en på verden 2. Hans bragder er mange, men som spiller blir han også ansett som sta og ikke minst fascinerende. Dette portrettintervjuet vil bli gjort i to hoveddeler. Første delen fokuserer på Torquemadas TW-historie, mens andre delen tar for seg hans tid som Administrator og tw-team medlem.
Torquemada skrev:
Jeg registrerte en bruker ved navn "DarkNeO". Den nyeste verdenen da var verden 2, og jeg ble derfor med der. Jeg fikk tidlig kontakt med Ganondorf, og brukte mye av tiden min på å kommunisere med vedkommende. Det ble slik at jeg hentet mye av inspirasjonen min fra Ganondorf, som da ledet verden 2. Jeg lærte sakte men sikkert det grunnleggende, og var klar til å adle min første by. Men hvordan? Her måtte jeg stille min gode venn Ganondorf til råds, og han sa at jeg behøvde adelsmenn for å ta over landsbyer.
Fra denne første adelsmannen og byen den erobret, fulgte 707 landsbyer til. Disse ble tatt i flere stammer. Først av disse stammene var "Knight order of War Lords" ("KoWL"). Her ble han raskt forummoderator og medlem av styret som her het "det runde bord." Etter en stund merget KoWL inn i Dominikanerordenen ("domini").
Torquemada skrev:
Lederen vår, "Torquemada" ("Tore Hund"), måtte dessverre slutte på TW, ettersom IRL krevde mer oppmerksomhet. Jeg fikk etter mye om og men ta over hans konto, som da var på topp 100, med omtrent 120.000 poeng. Krigen mot -Rome- i sør-vest var tapt, men jeg hadde nå sjansen til å angripe en av kjernene til -Rome-. Jeg gjorde stammen vår klar til krig, og ble underveis utnevnt til leder for vår stamme
.
Domini kriget og sakte men sikkert fikk de utslettet fienden -ROME- fra K34. Det var også på mange måter denne krigen som gjorde at han ble kjent med kontoen og spillet.
Torquemada skrev:
Etterhvert vokste stammen gradvis, og skapte allianser i stammer som Elite og OIM. Sammen gikk vi gjennom kriger mot stammer som -Rome-, TL, Yamato, med mer. Men en dag sa det stopp for vår kjære stamme.
Som i så mange store stammer tok inaktiviteten over og Domini ble oppløst. De mest erfarne og lojale spillerne, kjærnen, søkte seg da inn til en alliert stamme. Også kjent som Elite. Som endel av ledelsen så han mye og hadde en finger med i spillet i de fleste avgjørelser. Men, for han som for flere andre ble det å ligge på topp kjedelig etterhvert.
Torquemada skrev:
Sakte men sikkert klatret jeg opp til ledelsen, og endte mine dager som Baron. Som Baron for det som etter min mening, var verden 2's beste stamme. Sakte men sikkert merket jeg motivasjonen synke. Alt av mål var nådd. Jeg hadde vært leder for en topp 3 stamme, vært i ledelsen av v2's beste stamme, nummer 1 på ODa-rangeringen - og jeg var først til 100 mio ODa. Kontoen består, og venter på den dagen eieren returnerer.
Torquemada møtte mange spillere han både likte og ikke lite. Blant dem han hadde som fiende var det spesielt en spiller og stamme som gjorde seg fortjent til hans respekt.
Torquemada skrev:
Jeg må si at jeg opp i gjennom tidene la mest merke til -Rome-, og da spesielt en spansk spiller ved navn Radamanthys. Han hadde tekniske ferdigheter nesten ingen andre i hans stamme kunne måle seg med, med noen unntak.
I følgte Torquemada er det flere ting som utgjør en eksepsjonelt dyktig spiller, men en teknisk god spiller har evnen til å forutsi mønsteret motstanderen angriper i, når på døgnet angrepene kommer, evnen til å holde hodet kaldt og holde et godt system over inkommende angrep.
Torquemada skrev:
Det tekniske er kjernen til enhver spiller, uten en stabil kjerne, duger ikke resten av spilleren like godt. Fem spillere som har imponert meg er:
Ganondorf - Han hjalp meg mye i starten, og jeg så nesten alltid opp til han. Ingen kan adle like godt som denne karen når han setter i gang!
Ex-Con - Overrasker stadig med sine tekniske ferdigheter, og morsomme "mindgames" på forumet.
Wynja - En utmerket forsvarer og støttespiller, ikke en ordentlig stamme uten.
Glitter - TW.no's beste leder. Vil du oppleve å være i din verdens beste stamme, bli med i Glitter's. En opplevelse du sent vil glemme.
Grimlock - Mye respekt for denne karen. Nesten alltid oppriktig, og skryter sjelden med mindre han har grunnlaget for det. Eksepsjonell spiller.
Torquemada har også vært innom flere ulike stammer og sett mange stammer fra utisden som motstandere eller alierte. På spørsmål om hva han mener skiller en god stamme fra en mindre god stamme sier han at det viktigste er aktiviteten.
Torquemada skrev:
Uten aktivitet innad i stammen, og hos hver enkeltspiller, kommer stammen sakte men sikkert til å gå under. Men når aktiviteten er flott hos mange av de største stammene, er det ledelsen og engasjementet til medlemmene som avgjør hvem som ender på topp. Elite var i sin storhetstid en av de mest aktive stammene på v2, ledelsen var eksepsjonell, og medlemmenes engasjement på topp. Det var dette som førte til at stammen endte på topp, og forble der. I ettertid ble det mangel på mye av dette, og det endte med at stammen ble oppløst. En stamme som aldri gjorde noe annet enn å eksistere, var DISA. Aktiviteten var i grenseland, og ledelsen var dårlig organisert. Grunnen til at denne stammen ikke gikk raskt under, var visse tiltak i forhold til rekruttering, og det faktum av at nærmest ingen stammer hadde noe særlig fokus på deres utryddelse.

Torquemada som Admin for v1
Torquemada søkte seg inn i Teamet fordi de hadde et behov for nye moderatorer. Han hadde mye ambisjoner for nettsamfundet Tribalwars, og ønsket å jobbe for å forbedre spillernes omgivelser og opplevelse av spillet. Etter opplæring ble han satt som administrator for verden 1 hvor han hadde ansvar for å besvare tickets, samt finne og straffe regelbrytere. I tiden som moderator for verden 1 forandret mye av Torquemada's syn på spillerne der seg.
Torquemada skrev:
Hvordan andre spillere snakket til meg, og delte informasjon med meg, ble endret drastisk. Jeg ble tildels utelatt fra saker som var litt på kanten, da de fryktet at jeg ville rapportere det til de andre i teamet.
Likevel var det jeg la mest merke til, at jeg ble et offer for korrupsjonsteorier, helt på bias. Til dels kunne mange av disse teoriene sammenlignes med pseudovitenskap, bare svada. Flere ganger ble jeg trakassert verbalt p.g.a. mine utestengelser, til tross for at jeg bare gjorde jobben min. Det er mye man må leve med som moderator.
Det var mange spillere som sto for det han refererer til som trakasering, men det var for det meste kjente spillere. De kunne lett få tak i han via kanaler som Skype. I flere tilfeller ble småsaker dratt ut av proposjoner, men det var også noen saker hvor reglene var vanskelige og tolke så hans jobb ble vanskelig. Han understreker likevel at han ikke angrer på noen utestengelser.
Torquemada skrev:
I flere tilfeller var det bare fillesaker som ble dratt ut av proporsjoner, mens i andre tilfeller var det saker som stod veldig på kanten mellom hva som var rett - og hva som stod i reglene. Jeg stilte alltid min lit til reglene, og tok beslutningene mine deretter. Angrer ikke på noen utestengelser.
Før skiftet av CM på .no ble det sendt flere klager til innogames på det daværende teamet, med Habla i spissen. Jeg har ikke innsyn i nøyaktig hva som sto i disse klagene, har bare fått gjenfortalt enkelte ting. Gjengangeren var hvertfall at folk ønsket teamet fjernet, og klagene fra profilerte v1-spillere gikk naturligvis endel på Torquemada. På spørsmål om han mener at de som klaget ikke hadde grunnlag for klagene sier han:
Torquemada skrev:
De hadde godt grunnlag for klagene, men de var rettet feil. Jeg fulgte reglene, og reglene var feil. Derfor burde klagene vært rettet mot reglene. Mange av reglene motsa hverandre, var dårlig formulert, hadde ingen logisk forklaring. Alt var rett og slett surr. Det var i mitt fokus å endre dette, Men det var ingenting jeg kunne gjøre, ettersom daværende Community Manager (Habla), ikke var tilstede lenge nok til å ta opp disse sakene.
Det kommer frem at de fleste i det daværende teamet var for å fjerne daværende CM, habla, fordi han ikke var aktiv nok. De ønsket en aktiv CM - med eller uten ham. Klagene pågikk i flere måneder. Da Habla gikk av søkte Torquemada som CM for .no, og hadde til og med fått Habla's anbefaling.
Torquemada skrev:
Jeg følte at Innogames' rekruttører brukte sine subjektive meninger angående meg, i stedet for de fakta de hadde for hånd, inkludert anbefaling fra daværende CM, Habla. Jeg har ved flere anledninger vært i dialog med en av rekruttørene, ved tidligere anledninger. Det var av min oppfatning at vedkommende benyttet dette dårlige inntrykket h*n hadde av meg, i rekrutteringsprosessen.
Det har i det siste stormet rundt det nåvære teamet på .no akkurat slik det har gjort mot alle team før dem. Denne gangen dreier mye av klagene seg om hvordan de takler kritikk, og det har vært påstått at de prøver å glatte over alle kritikkverdige forhold i stedet for å svare for seg. Torquemada mener at mye av problemene kunne vært løst ganske enkelt.
Torquemada skrev:
Bedre dialog mellom CM og Innogames, og mellom CM og rekrutteringskandidater under og etter rekrutteringsprosessen kunne løst mye. Det er for lite forsiktighet i rekruttering av nye teammedlemmer. Det er viktig med grundig opplæring, og testing av vedkommende over en lengre periode før de kastes ut i ansvarsfulle stillinger. Sikkerheten er også for dårlig innad i Innogames, og burde utbedres - uten at jeg skal gå noe mer inn på det.
Torquemada har påvirket den Norske serveren på flere måter. Dere har fått litt innsyn i hva han har sett og hva han mener om flere aspeketer ved spillet. Torquemada mener selv at han påvirket spillet fordi han har deltatt i ledelsen av mange store stammer, spilt offansivt på flere servere og deltatt direkte i samfunnet som spillmoderator. Hans beste minner fra tribalwars er i følge han selv:
Torquemada skrev:
Min tid i Elite. Medlemmene, styret. Hele stammen var eksepsjonell. Greiere folk skal du drømme om å finne på et og samme sted. Spesielt De morsomme styremøtene. De hadde en tendens til å falle litt utenfor tema, men da kom Glitter med jernhånden og skremte oss på plass igjen. Da jeg først gikk opp på førsteplass på ODa, og da jeg var den første på TW.no med 100 mio ODa.
Torquemada har nå lagt TW på hylla, men han forsikrer meg om at han lagt det til rette slik at et comeback er mulig å gjennomføre.
Også, sånn for moroskyld spurte jeg han følgende: Hvis du skulle sette opp en paradise hotell versjon av .no, med 5 par spillere som kunne laga mest mulig drama og underholdning. Hvem ville du paret opp i første runde?
Torquemada skrev:
Shanks - Glitter
Hansemann - Misskathy
Brann2006 - Antonine
Ganondorf - Solmåne
Grimlock - Wynja

Avslutningsvis ønsker han å legge inn følgende hilsen:
Torquemada skrev:
TribalWars.no er et flott samfunn å være en del av, så lenge alle legger godsiden til. :)
 
Sist redigert av en moderator:

Gunnar Gås

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
142
Nice intervju^^ Men ODA ranken din står i fare for å falle da Tom :p

Og hva i all verden for noen tekniske egenskaper er det Radamanthys har?
 

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
Og hva i all verden for noen tekniske egenskaper er det Radamanthys har?

Var en eller annen som spilte på kontoen i en periode, aner ikke om det var den opprinnelige spilleren eller noen annen, men dæven som han sparket fra seg. Liv i han. :)
 

DeletedUser

Guest
Nice intervju, hadde passa bedre inn i v2 da.
Men så kom du jo med årsaken om hvorfor det ikke er der ^^
 

DeletedUser

Guest
Nice intervju.

Paradise hotell ja, lol, skulle blitt masse drama der xD
 

DeletedUser

Guest
Du Tom, du Tom… Du er ikke grei, du gjør det fantastisk på TW og skylder på meg :D Hahaha, er i det humøret ja :eek: Husker vi i ettertid hadde det mye gøy med det lille jeg sendte deg av støtte på DarkNeO :D Var noen hundre forsvarstropper bare ^^

Du har på mange måter været en stor motivasjonskilde for meg. Mange lange og koselige samtaler! ^^ En person jeg også har fått gleden av å møte irl ^^ Satse på å få til det igjen i sommer :) Veldig godt å høre at man har vært til hjelp for andre, så virker ikke tiden på TW helt meningsløs :)

Det jeg kanskje husker best som vi to har gjort sammen, må være scandinavian wars på mic. Jeg, deg og Tommy :D Du ble så engasjert at jeg og Tommy trengte pause innimellom. Det var tider det, noe av det jeg husker best fra TW! Får kanskje få til speed engang også snart ^^

Ellers hadde jeg alltid håp om å ta deg igjen på ODA, men kom vist aldri så langt, ikke engang i nærheten. Så måtte heise det hvite flagget og gi meg på det området ^^

Paradise hotell ;D Genialt ^^

- Tobben
 

DeletedUser

Guest
Får passe på å skrive som Tom ville gjort. ;)

Veldig bra intervju, det var veldig morsomt å lese. :)
 

DeletedUser

Guest
Kjempe intervju :p morsomt å se hvor Radamanthys fikk ODD en sin fra :D
 
Topp