Tribalwars FAQ - Spørsmål & svar

Royal Flush

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
16
Synes det er på høy tid at denne blir publisert, da jeg har sittet å ruget på denne i et drøyt år. :jblunk:

Vil også legge til at det er lenge siden jeg har laget denne, så det kan hende noen koblinger ikke lenger er fungerende, si isåfall fra. Alle bilder innlagt i FAQ'en er også laget av meg.

_______________________________________________________

TribalWars FAQ

Innholdsfortegnelse

1 Bygninger og poeng
1.1 Poeng øker ikke
1.2 Finnes det en liste over hvor mange poeng jeg får for bygninger?
1.3 Hvilke egenskaper har bygningene?
1.4 Hva er maksimal poengsum på en by?
1.5 Hvorfor er hastigheten på å oppgradere bygningene raskere/treigere enn andre verdener?
1.6 Finnes det et kart over bygninger?

2 Tropper
2.1 Hvordan rekrutterer jeg tropper?
2.2 Hvordan tar jeg over en by/Hvordan utdanne en adelsmann?
2.3 Hvilke tropper er best å ha i Forsvar/Angrep?
2.4 Hva er en rambukk?
2.5 Hva er en speider?
2.6 Hvor mange speidere må jeg forsvare med for at angriperen ikke skal få noe informasjon?

3 Paladin
3.1 Hvor mange paladin kan hver spiller ha?
3.2 Hvordan utdanner jeg en paladin?
3.3 Kan jeg flytte min paladin?
3.4 Hvordan kan jeg få nye våpen til min paladin?
3.5 Hvordan kan jeg få våpen raskere?
3.6 Kan du miste våpen?
3.7 Vil mitt paladin våpen påvirke andre tropper dersom jeg støtter min paladin i en by?
3.8 Hvilke paladin våpen finnes og hvilke effekter gir de?

4 Stamme
4.1 Hvordan lager jeg en stamme?
4.2 Hvordan blir jeg med i en stamme
4.3 Hvordan forlater jeg en stamme
4.4 Hvordan ignorerer jeg stamme invitasjoner

5 Feriemodus
5.1 Hva er feriemodus
5.2 Hvordan forespør jeg noen for feriemodus?
5.3 Har min kontovakt adgang til all informasjon på min konto?
5.4 Hvordan avslutter jeg feriemodusen?
5.5 Finnes det begrensing på tid feriemodus kan være aktivert?
5.6 Kan kontoen som blir kontosittet støtte seg selv?

6 Teknologi
6.1 Hvordan utforsker jeg tropper?
6.2 Hvis jeg utforsker alle troppene i en by, må jeg utforske de samme troppene i andre byer?
6.4 Hvorfor kan jeg ikke utforske tropper?
6.5 Hvis jeg adler en by som har utforsket alle troppene, må jeg utforske troppene på nytt?

7 Diverse
7.1Kan jeg spille sammen med en annen person på den samme kontoen?
7.2 Hva er farming?
7.3 Vil jeg beholde noe hvis jeg blir adlet eller restarter på samme verden?
7.4 Hva er en barbar/bonus by?
7.5 I hvilken retning ligger jeg i?
7.6 Hvorfor kan jeg ikke sende ressurser?
7.7 Hva er en speedserver?
7.8 Når vil Norge få en speedserver?
7.9 Er lykken tilfeldig?
7.10 Hva skjer når min by blir tatt over?
7.11 Hvis jeg restarter, vil jeg få nybegynner beskyttelse igjen?
7.12 Hva er moral? Hvorfor har jeg lavere moral til noen byer?
7.13 Hvor lenge vil min støtte bli i byen jeg sente støtten til?





1 Bygninger og poeng

1.1 Poeng øker ikke
Poeng blir ikke alltid lagt til når bygninger blir oppgradert. På grunn av høy aktivitet på serveren er vi noen ganger nødt til å slå av umiddelbar oppdatering av poeng av. Det kan ta sin tid for poengene for å bli oppdatert, så det er ingen grunn til bekymring.

1.2 Finnes det en liste over hvor mange poeng jeg får for bygninger?
Ja, det finnes en poengtabell. For å se poengtabellen, klikk her.

1.3 Hvilke egenskaper har bygningene?
Hovedbygning: Desto høyere nivået til hovedbygningen er, jo fortere vil konstruksjoner bli ferdig. Så snart hovedbygningen din er oppgradert til nivå 15, kan du rive ned bygninger.
Kaserne: I kasernene kan du rekruttere infanteri. Jo høyere utbyggingsnivået er, desto raskere vil rekrutteringen av infanteriet bli ferdig. Infanteri er Spydmenn, Sverdmenn og øksemenn. På verdener hvor buemenn er aktivert kan du også rekruttere bueskytter i kaserne.
Stall: I stallen kan du rekruttere kavaleriet. Jo høyere nivået er på stallen, desto raskere går rekrutteringen av troppene. Kavaleri er Speidere, Lett kavaleri og Tungt kavaleri. På verdener hvor buemenn er aktivert kan du også rekruttere ridende bueskytter i stallen.
Verksted: I verkstedet kan du produsere rambukker og katapulter. Jo høyre nivå, desto fortere vil produksjonen gå.
Kirke: Kirken styrker den religiøse troen til innbyggerne i de nærliggende landsbyene. Uten kirken vil krigerne til landsbyene i det påvirkede området sloss dårligere. Du kan lese mer om kirken her.
Første kirke: Den første kirken styrker den religiøse troen til innbyggerne i de omkringliggende landsbyer. Den første kirken kan bare bygges én gang, og også kun hvis det ikke er en vanlig kirke i noen av spillerens landsbyer. Krigere som ikke er under kirkens innflytelse, kjemper dårligere enn de som er det.
Herregård: På herregården kan du produsere adelsmenn. De vil hjelpe deg med å erobre andre landsbyer.
Smie: I smien du kan utvikle og forbedre våpen. Høyere nivå på smien tillater forskning på bedre våpen og senker forskningstiden.
Samlingsplass: Her kan du utdele angrepskommandoer og gi kommandoer til dine tropper.
Statue: Paladinen din hylles ved statuen av innbyggerne. Hvis paladinen din dør, kan du utpeke en av dine soldater til ny paladin her. Du kan bare ha en paladin per spiller.
Marked: På markedet kan du drive handel med andre spillere eller sende ressurser til dem.
Tømmerhogger: Her produseres tre. Jo høyere utbyggingsnivået er, desto mer tre vil bli produsert.
Leirgrav: Her produseres leire. Jo høyere utbyggingsnivået er, desto mer leire vil bli produsert.
Jerngruve: Her produseres jern. Jo høyere gruvens utbyggingsnivå er, desto mer jern bli produsert.
Gård: Gården forsyner dine arbeidere og tropper med mat. Hvis du ikke utvider gården, vil heller ikke landsbyen din utvikle seg. Jo høyere utbyggingssnivå, desto flere innbyggere vil bli forsynt.
Varehus: Varehuset er bygningen hvor du oppbevarer dine ressurser. Jo høyere utbyggingsnivå, desto mer ressurser kan det inneholde.
Skjulested: Ressurser som er gjemt på skjulesteder, kan ikke bli stjålet av dine fiender. Til og med fiendens speidere kan ikke se dine gjemte ressurser i skjulestedet ditt. Jo høyere utbyggingsnivået er, jo flere ressurser kan bli gjemt.
Mur: Muren forsvarer landsbyen din mot fiendtlige tropper. Jo høyere nivå den har, desto bedre er landsbyens standardforsvar. Muren øker også forsvarsstyrken til dine tropper.

En oversiktlig tabell finnes her.

1.4 Hva er maksimal poengsum på en by?
Det avhenger av hvilken verden du spiller på. På verdener med kirke øker den maksimale poengsummen. Du kan regne ut maksimalt poengsum på din verden ved å bruke poengtabellen.

1.5 Hvorfor er hastigheten på å oppgradere bygningene raskere/treigere enn andre verdener?
Byggingshastigheten avhenger av spill hastigheten på verdenen. Du kan finne ut spill hastigheten på verdener ved å velge verden øverst i raden her.

1.6 Finnes det et kart over bygninger?
Ja, ved å trykke her vil du få et såkalt bygnings tre.


2 Tropper


2.1 Hvordan rekrutterer jeg tropper?
Du kan rekruttere tropper i flere bygninger:
- Kaserne (Hovedkvarter nivå 3)
- Stall (Hovedkvarter nivå 10, Kaserne nivå 5, Smie nivå 5)
- Verksted (Hovedkvarter nivå 10, Smie nivå 10)

2.2 Hvordan tar jeg over en by/Hvordan utdanne en adelsmann?
Hver vennlig og les denne guiden.

2.3 Hvilke tropper er best å ha i Forsvar/Angrep?
Tropper som Sverdmenn, Spydmenn, Bueskyttere, Tungt Kavaleri og Katapulter egner seg best for å forsvare en by. I angrep er det disse troppene som egner seg best: Øksemenn, Lett kavaleri, Tungt kavaleri, ridende buemenn og katapulter. Oversikt over angreps og forsvars styrke over tropper kan bli funnet her .

2.4 Hva er en rambukk?
En Rambukk river ned muren både før og etter angrepet til motstanderen.

2.5 Hva er en speider?
En speider kan speide motstanderens by og få informasjon om motstanderens bygninger, ressurser, tropper og tropper utenfor landsbyen. Speidere forsvarer også din by for speider angrep.
Det er ikke alle verdener du kan speide tropper utenfor landsbyen. Men med paladin våpenet ’’Kalids teleskop’’ er det mulig

2.6 Hvor mange speidere må jeg forsvare med for at angriperen ikke skal få noe informasjon?
Du må forsvare med dobbelt så mange speidere som din motstander angriper deg ikke skal få noe informasjon. Hvis du dreper over 50 % av speiderne vil angriperen få kun informasjon om troppene dine. Dette gjelder også hvis det er du som angriper forsvareren.

2.7 Kan jeg speide fiendens teknologi i smien?
Nei, du kan bar speide fiendens ressurser, bygnings nivåer og tropper i og utenfor landsbyen

3 Paladin


3.1 Hvor mange paladin kan hver spiller ha?
Hver spiller kan kun ha en paladin. Hvis paladinen din dør, kan du utdanne en ny paladin. Det tar 6 timer å utdanne en paladin.

3.2 Hvordan utdanner jeg en paladin?
For å utdanne en paladin må du bygge en statue i byen din. Når statuen er bygd vil det være mulig å utdanne en paladin ved å trykke på statuen.

3.3 Kan jeg flytte min paladin?
Ja, ved å gå i på en statue i en by du ikke har paladinen kan du flytte paladinen din. Det tar 6 timer å flytte en paladin.

3.4 Hvordan kan jeg få nye våpen til min paladin?
Ved å gå på statue og deretter trykke på våpenkammer kan du se framgangen ved å finne et nytt våpen. Du får et nytt våpen hver gang baren er over 100%

3.5 Hvordan kan jeg få våpen raskere?
For å få våpen med din paladin raskere må du drepe fiendenes tropper. I forsvar eller i angrep.

3.6 Kan du miste våpen?
Nei, våpen kan ikke mistes på samme verden.

3.7 Vil mitt paladin våpen påvirke andre tropper dersom jeg støtter min paladin i en by?
Ja, ditt paladinvåpen vil påvirke alle tropper i byen paladinen er i, selv tropper andre støtter med.

3.8 Hvilke paladin våpen finnes og hvilke effekter gir de?
Disse paladin våpnene finnes:
Sveitsisk hellebard: Den øker angrepsstyrken til dine spydmenn med 40% og deres forsvarsstyrke med 30%.
Ullrichs Langsverd: Den øker angrepsstyrken til dine sverdmenn med 40% og deres forsvarsstyrke med 30%.
Thorgards krigsøks: Den øker angrepsstyrken til dine øksemenn med 40% og deres forsvarsstyrke med 30%.
Edwards langbue: Den øker angrepsstyrken til dine bueskyttere med 30% og deres forsvarsstyrke med 20%.
Kalids teleskop: Speidere ser under alle omstendigheter alle fremmede tropper.
Mieszkos Lanse: Den øker angrepsstyrken til dine Lett kavaleri med 30% og deres forsvarsstyrke med 20%.
Baptistes Banner: Den øker angrepsstyrken til dine Tungt kavaleri med 30% og deres forsvarsstyrke med 20%.
Khans komposittbue: Den øker angrepsstyrken til dine Ridende buemenn med 40% og deres forsvarsstyrke med 30%.
Carols morgenstjerne: Øker skaden som er laget av rambukker med 100%
Aletheias fakkel: Øker skadene som katapultene forårsaker under et angrep med 100%, og kampkraften til katapultene under forsvar 1000%.
Vascos septer: Adelsmannen senker lojaliteten med minst 30. Han øker også kampkraften til adelsslekten med 30% angrepsstyrke og 20% forsvarsstyrke

4 Stamme


4.1 Hvordan lager jeg en stamme?
For å lage en stamme må du være stammeløs, hvis du er stammeløs går du på ’’Stamme’’ i baren øverst og skriver inn navn og en forkortelse som vil bli vist ved å gå på rangeringer – stammer.

4.2 Hvordan blir jeg med i en stamme?
For å bli med i en stamme må du ha en invitasjon av en stamme. Denne invitasjonen må du som oftest spørre om. Invitasjoner vises i ’’Stamme’’ som du finner i baren øverst på siden. Du må være stammeløs for å se invitasjoner til stammer. Invitasjoner vil bli slettet hvis stammen blir slettet eller en i stammen med ’’Inviter’’ rettigheten trekker tilbake invitasjonen.

4.3 Hvordan forlater jeg en stamme?
Du forlater stammen ved å gå på Stamme – Oversikt og deretter trykker på ’’Forlat stamme’’ som du finner over Private kunngjøringer.

4.4 Hvordan ignorerer jeg stamme invitasjoner?
For å fjerne filter mot invitasjoner må du gå inn på rapporter, så velge "filter" i menyen til venstre. Deretter må du velge vekk "Invitasjoner til deg fra stammer" under "Diverse".

5 Feriemodus


5.1 Hva er feriemodus?
Feriemodus er en mulighet for deg som skal bort og ikke har mulighet til å være på Tribalwars. Ved å aktivere feriemodus gir du kontovakt til en person som får kontroll over kontoen din.

5.2 Hvordan forespør jeg noen for feriemodus?
Ved å gå på Instillinger – Feriemodus kan du skrive inn navnet til personen du ønsker skal kontositte deg. Altså passe på kontoen din.

5.3 Har min kontovakt adgang til all informasjon på min konto?
Nei, kontovakten har ikke tilgang til ”venner” funksjonen.

5.4 Hvordan avslutter jeg feriemodusen?
For å avslutte feriemodusen logger du inn som vanlig og trykker ’’Avslutt feriefullmakt’’.

5.5 Finnes det begrensing på tid feriemodus kan være aktivert?
Dersom kontoen har hatt feriemodus aktivert mer en 60 dager de siste 120 dagene (60 dager kan være 12 timer i døgnet) vil feriemodusen bli begrenset. Da vil ikke de være mulig og angriper og støtte fra kontoen som blir kontosittet.
Dersom kontoen har blitt sittet i 120 dager vil det bli kontovakten bli avsluttet av Tribalwars teamet.

5.6 Kan kontoen som blir kontosittet støtte seg selv?
Ja, det er mulig å støtte både seg selv og andre.


6 Teknologi


6.1 Hvordan utforsker jeg tropper?
For å utforske tropper må du ha smie, og ved å trykke på ’’utforsk’’ i smien vil du utforske.

6.2 Hvis jeg utforsker alle troppene i en by, må jeg utforske de samme troppene i andre byer?
Ja, med andre ord vil ikke oppgradering av for eksempel: Sverdmenn i en by bli oppgradert i alle byer.

6.3 Hvor mye koster det og utforske tropper?

6.4 Hvorfor kan jeg ikke utforske tropper?
Noen tropper krever enkelte bygnings krav for å bli oppgradert. Her er bygningskravene:
Spydmenn – Kaserne (1)
Sverdmenn – Smie (1)
Øksemenn – Smie (2)
Speidere – Stall (1)
Lett kavaleri – Stall (3)
Tungt kavaleri – Stall (10), Smie (15)
Rambukk – Verksted (1)
Katapult – Verksted (2), Smie (12)


6.5 Hvis jeg adler en by som har utforsket alle troppene, må jeg utforske troppene på nytt?
Nei, byen beholder utforskningene.


7 Diverse


7.1Kan jeg spille sammen med en annen person på den samme kontoen?
Ja, reglene per dags dato tillater dette.

7.2 Hva er farming?
Farming er et begrep som brukes når en spiller angrep en landsby gjentatte ganger for ressurser.

7.3 Vil jeg beholde noe hvis jeg blir adlet eller restarter på samme verden?
Ja, både paladin våpen, gullmynter/pakker i herregården og motstander bekjempet rangering vil bli beholdt hvis du restarter på samme verden.

7.4 Hva er en barbar/bonus by?
Hver vennlig og les denne tråden.

7.5 I hvilken retning ligger jeg i?
Ved å finne ut hvilket kontinent du ligger i som du finner til høyre for koordinatene for byen din kan du finne hvor du ligger på kartet. Kartet kan du finne her.

7.6 Hvorfor kan jeg ikke sende ressurser?
Du kan som oftest ikke sende ressurser til dine stammemedlemmer eller fritt rundt i verden hvis du spiller på en fersk verden for å hindre ’’boost’’ av spillere for å vokse fortere. For å vite når du kan sende ressurser kan du finne informasjonsposten om din verden i annonseringer på forumet. Hvis du ikke finner dette kan du prøve å sende ressurser til din stamme eller en utenfor stamme (avhengig av hva du vil vite).

7.7 Hva er en speedserver?
En speed server er en server som har ofte 200-300 spill hastighet. Det vil si at det går 200-300 ganger raskere enn en server med spill hastighet på 1.

7.8 Når vil Norge få en speedserver?
Når Innogames ser at de kan tjene på en speed server her i Norge vil det komme.

7.9 Er lykken tilfeldig?
Lykken i et angrep er tilfeldig, og kan havne på alt fra +25 til -25 med en desimal.

7.10 Hva skjer når min by blir tatt over?
Når byen blir tatt over, mister du alle de troppene som tilhørte byen og du har igjen å kontrollere gjenværende landsbyer. Hvis din siste landsby blir adlet har du valget mellom å restarte eller og slutte på verdenen.

7.11 Hvis jeg restarter, vil jeg få nybegynner beskyttelse igjen?
Ja, du bil bli tildelt nybegynner beskyttelse igjen.

7.12 Hva er moral? Hvorfor har jeg lavere moral til noen byer?
Moral er Tribalwars måte å gi svakere spillere en sjanse mot sterkere spillere. Når en sterkere spiller angriper, blir moral til deres ulempe. Dersom en angriper har 50% moral faller angriper styrken til 50%. Dersom angriperens moral er på 30%, faller angriper styrken til 30%. En spiller må ha mindre enn en fjerdedel av poeng du kan pådra deg en moral straffen. En svak spiller har alltid 100% moral mot en sterkere spiller.

7.13 Hvor lenge vil min støtte bli i byen jeg sente støtten til?
Støttetroppene vil forbli i byen de er sendt inntil:

- Eieren av byen sendersender støtten tilbake til landsbyen var sendt fra.
- Landsbyen de ble sendt fra tilbakekaller troppene.
- Troppene dør for å forsvare byen
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
7.4 Hva er en barbar/bonus by?
Hver vennlig og les denne tråden.

2.2 Hvordan tar jeg over en by/Hvordan utdanne en adelsmann?
Hver vennlig og les denne guiden.

Disse trenger en ny kobling, da trådene er fra .no, ikke .no.com :)
Ellers kjempe guide! Sticky på spørsmålsforumet?
 

dark-wolf

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
0
Hei, er det noen mulighet for en liste som viser hva det vil koste å bygge enkelte bygninger?

Si at du vil hvita hva det koster å bygge smia, men du har ikke bygningene som trengs for å se hvor mye av hver resurs som er nødvendig.
Hva om du da vil finne det ut? Ville en slik oversikt være mulig å lage, eller eksisterer en allerede?
BBeklager at jeg stiller slike dume spørsmål men dette har plaget meg litt i det siste.
 

DeletedUser

Guest
Det finner du i bygningslisten på TW-wikien, her. Bare trkk på den bygningen du er interessert i, så ser du hvilke bygninger og nivåer du må ha, og hvor me hvert nivå koster. :)
Det finnes også en poengtabell over hvor mange poeng du får per nivå, og totalt for hele bygningen ved hvert enkelt nivå.
 

DeletedUser

Guest
Kjempe flott! Jeg har spilt TW i mange år, men måtte ta en pause da leiligheten måtte pusses opp, og jeg ikke hadde tid til å sitte med PC når f.eks. angrep i hopetall kunne komme..

Ble drit lei maset til de folka i stammen jeg var i, så gav opp helt det der, og begynte på nytt..

Og selv om jeg er dreven, må jeg si denne guiden var fin når jeg nå starter opp igjen! :D

Takker!
 
Topp