Besvart v13 - Endgame

zippymaster

Blomstevase
Reaksjonspoeng
566
Hei.

Synes det er litt rart at v12 går i endgame når de har kommet i en kortere utvikling enn hva som har skjedd på v13.

Til sammenligning:

Topp 10 (poengsum v12) samlet: 15 592 242 poeng.

Topp 10 (poengsum v13) samlet: 22 987 012 poeng.

Kort fortalt blir det jo slik at mulighetene for å hevde seg på v13 faktisk er mindre enn v12, men likevel blir det end game i v12 og ikke v13, hva er forklaringen på det bortsett fra at av v13 er siste verdenen som er åpnet og at man trenger at en verden er oppe (som da evt. burde vært v12 da mulighetene er større der).

Og med tanke på at v14 strx kommer, blir det da aktuelt med end game på v13?
 

DeletedUser

Guest
zippymaster skrev:
Til sammenligning:

Topp 10 (poengsum v12) samlet: 15 592 242 poeng.

Topp 10 (poengsum v13) samlet: 22 987 012 poeng.

Total poeng på v12 er 25,64 Mill.
Total poeng på v13 er 66,07 Mill.

Hvordan kan du argumentere for at 60% av poengsummen på V12 ligger i top 10, mens bare 33% av poengsummen på v13 ligger i top 10 for å få end game på v13?

det er også litt over 3 ganger så mange kontoer på V13 som på v12...
 

jeeeeeeright

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
109
v12 avgjøres ved dominanse, mens v13 avgjøres av skatter...
v12 har jeg ikke noe å gjøre med ingame lengre, men v13 er langtfra avgjort mtp både krigssituasjon og fordeling av skatter.
 

zippymaster

Blomstevase
Reaksjonspoeng
566
Det er korrekt, men v13 er ganske langt avgjort i forhold til betydningen nye spillere vil påvirke verdenen.
 

DeletedUser

Guest
Det er korrekt, men v13 er ganske langt avgjort i forhold til betydningen nye spillere vil påvirke verdenen.

Dette gjelder da for alle verdener uansett instillinger. Jo lengre inn i serveren du er jo mindre påvirkningspotensiale har en ny konto.
 

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
Statistikk Verden 12

Antall spillere: 499
Totalt antall landsbyer: 10.370 (20.78 per spiller)
Spillerlandsbyer: 3.606
Barbarlandsbyer: 6.764
Bonuslandsbyer: 351


Statistikk Verden 13

Antall spillere: 1.798
Totalt antall landsbyer: 16.058 (8.93 per spiller)
Spillerlandsbyer: 9.634
Barbarlandsbyer: 6.424
Bonuslandsbyer: 1.901

Eneste grunnen til at v13 har større spillere enn v12, er at v13 har litt høyere speed, samt muligheten til å "kjøpe adelsmenn".
 

zippymaster

Blomstevase
Reaksjonspoeng
566
Statistikk Verden 12

Antall spillere: 499
Totalt antall landsbyer: 10.370 (20.78 per spiller)
Spillerlandsbyer: 3.606
Barbarlandsbyer: 6.764
Bonuslandsbyer: 351


Statistikk Verden 13

Antall spillere: 1.798
Totalt antall landsbyer: 16.058 (8.93 per spiller)
Spillerlandsbyer: 9.634
Barbarlandsbyer: 6.424
Bonuslandsbyer: 1.901

Eneste grunnen til at v13 har større spillere enn v12, er at v13 har litt høyere speed, samt muligheten til å "kjøpe adelsmenn".

Det er korrekt, men jeg ser ikke hvorfor det skal ha noen påvirkning i forhold til om det bør være end game or not.
 

DeletedUser

Guest
Vanligvis er det en god indikasjon å se på størrelsen til de største på en verden. Selvfølgelig må det alltid tas i betraktning den totale størrelsen på verdenen.

Men på en verden hvor man kan kjøpe premiumpoeng vil det, slik det virker å være på V13, en del spillere som virkelig skiller seg ut. Det gjør da at disse spillerne er en betydelig mindre gyldig indikasjon på hva nye spillere kan utrette på en verden.

Med tanke på hvor små verdenene er nå for tiden vil det sjeldent, om noensinne, skje at spillere som starter en måned eller mer etter starten kan henge med. Det er synd, men det som egentlig er interessant er om nye spillere vil ha en god spillopplevelse. Det kan de få uten å vinne. Det er derfor mindre interessant å se hvor store de største spillerne er, og heller se på hvor store de vanlige spillerne er. De som virkelig spiser opp småfiskene.

En alternativ indikasjon kan være å se på stammedominansen, målt i antall byer, ikke poeng.

  • I skrivende stund har de største to stammene totalt en 51,6 % dominans.
  • I skrivende stund har V12 en dominans på 78,9 %.
  • Når V12 sin end-game prosess ble satt i gang hadde den verdenen rundt 76 % dominans.
  • På omtrent samme tid hadde de to største stammene på V13 en 42 % dominans.
  • V13 har allerede en sterkt nedgående trend i antall spillere.
  • Inkluderer man familiestammen på tredjeplass på V13 er dominansen der nå 72 %.

Hva er poenget mitt? At det akkurat ikke er noe som tilsier at V13 skal stenges, hvis vi sammenligner den med når V12. Men at den har en betydelig hurtigere progresjon, og trenden virker klar. Det ville ikke være overraskende om V13 avsluttes før V12.

Men det er verdt å merke seg at V13 fortsatt har en vesentlig vekst i nye spillere. Men det er uvisst hvor mange av dem som faktisk velger å spillle (jeg tipper på veldig få).

Hva jeg anbefaler er å følge nøye med på V13, og å få opp en ny verden fortest mulig. Jeg anbefaler også at man gjør den nye verdenen så nybegynnervennlig som tidlig, det vil si gjøre det slik at det er vanskeligere å skille seg ut, og å overkjøre nye og ferskere spillere.
 

DeletedUser

Guest
Enig med Grimbo Baggins denne gangen også, gitt. Begynner å bli en dårlig vane detta.

Jeg tipper at en som virkelig vil bruke cash og samtidig får litt ress-boost, vil kunne nå rimelig kjapt på topp40 på v13.
 

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
Med tanke på hvor små verdenene er nå for tiden vil det sjeldent, om noensinne, skje at spillere som starter en måned eller mer etter starten kan henge med.

Moro å tenke på at jeg startet 3 og en halv måned inn i v12, og er rank 5 nå i så fall.
Men jeg er helt enig i at det er langt mindre sannsynlig nå enn det var før.
 

Skurre

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
228
Moro å tenke på at jeg startet 3 og en halv måned inn i v12, og er rank 5 nå i så fall.
Men jeg er helt enig i at det er langt mindre sannsynlig nå enn det var før.

v12 er det vel mye enklere enn på v13, der det er limited haul, så man har ikke mulighet å farme seg til topp, noe du gjorde? ;)
Eneste måten å ta igjen toppen i v13 er nok bare å spare inn ress mtp gullmynter, ved å kjøpe adelsegrensinger.
 

kenn93x

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
508
v12 er det vel mye enklere enn på v13, der det er limited haul, så man har ikke mulighet å farme seg til topp, noe du gjorde? ;)
Eneste måten å ta igjen toppen i v13 er nok bare å spare inn ress mtp gullmynter, ved å kjøpe adelsegrensinger.

Vel, V13 kan man kjøpe både mynt og raskere ressproduksjon, såå..
 

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
v12 er det vel mye enklere enn på v13, der det er limited haul, så man har ikke mulighet å farme seg til topp, noe du gjorde? ;)
Eneste måten å ta igjen toppen i v13 er nok bare å spare inn ress mtp gullmynter, ved å kjøpe adelsegrensinger.
Farmet og adlet meg til topp, ja. Det har du rett i.

Han spesifiserte ikke at han kun snakket om v13. Hvor du har det i fra, forstår jeg ikke.
Dersom du leser det han skrev, sa han ganske tydelig "verdenene".
 

DeletedUser

Guest
Moro å tenke på at jeg startet 3 og en halv måned inn i v12, og er rank 5 nå i så fall.
Men jeg er helt enig i at det er langt mindre sannsynlig nå enn det var før.

Hvilket er både imponerende og interessant. Men det er også derfor jeg åpnet for at det kunne være unntak (og sannsynligheten for unntak varierer selvfølgelig avhengig av verdensinnstillingene) - men med mindre du ønsker å bruke deg selv som en representant for en gjennomsnittlig spiller så er det en avsporing fra trådens emne.

Enig med Grimbo Baggins denne gangen også, gitt. Begynner å bli en dårlig vane detta.

Nei nei, god vane :razz:
 

DeletedUser

Guest
Det var jo samme på v7 for meg, som riktig nok var litt større enn v12. Starta 3mnd etter, var på rank 5-6 da verden i realiteten var avgjort. Endte på rank 10 da jeg fokuserte på v10 istedet.
 
Topp