V4's syndebukk

DeletedUser

Guest
Kjære alle sammen

Den siste måneden har det skjedd vanvittig mye i ringvirkningene av at V4 skulle bli stengt. Intern uenighet, avstemning til seier, brudd innad i stammen, opprettelse av en ny stamme, kontoer som settes på slett. Dette er noe av det som har skjedd, og hva er det som resulterer som en følge av dette? Man leter etter en syndebukk. Kanskje er det Grim, som først brøt ut av BNP og dannet sin egen stamme. "Nei, det er ikke ham. Vi kunne fortsatt ha vunnet så lenge han var den eneste utenfor BNP." er det svaret som som mange har respondert.

Så blir fokuset rettet over mot Sylphida, "Svikeren til BNP". Det var tross alt hun som sørget for at V4 ikke kunne gå av med seieren. Eller var det det?

Først og fremst må vi se på forutsetningene for at verdenen skulle avsluttes. Opprinnelig var det 100% dominanse, noe som var blitt fastslått av Dakapo. Fair enough. Så blir det senere bestemt at man kunne stemme seg til seier, noe som flere har reagert på. 12 desember var datoen. Det er første gangen noe slikt har blitt foreslått på TW.no sin historie, og derav navnet "Tribalwars" virker dette ganske søkt. Så hva skjer videre? Intern uenighet innad i BNP som en følge av at Johan j1234 blir tatt inn, og også han kunne kalle seg en av vinnerne. Her går alt skeis, og man leter etter syndebukker. Men er det virkelig så enkelt at vi kan peke ut Sylphida og Grim som de som ødela for "alle"? Spør dere meg, så er det uakseptabelt å peke på dem som de som "ødela" for "alle" innad i BNP. Argumenter som "Vi har holdt på i flere år for dette, og nå har dere ødelagt alt!" florerer rundt, men se på situasjonen i perspektiv.

Det var Dakapo som først la frem at BNP kunne "stemme" seg til seier. Argumenter som at BNP sendte tickets til ham, og la press for en tidlig avslutning, er irrelevant her. Det var han som tok beslutningen, og som administrator har han et ansvar for å ta beslutninger som er rettferdige for alle på v4. Alle skal stille likt om konkurransen for seier. Ikke nok med det, Dakapo opphever den tidligere beslutningen om at verdenen skulle blitt avsluttet 12. desember. Ikke bare er dette totalt uprofesjonelt fra han sin side: når man først fastslår en avslutning basert på V4's valg, så har han ingen rett til å oppheve dette, uansett hva som skjer på v4.

Ja, Sylphida og Grim forlot BNP. Men det er ikke deres skyld at verdenen ikke ble avsluttet: det er flere av Dakapo sine valg som gjorde at situasjonen eskalerte seg. Han skulle aldri ha endret kriteriene, og han skulle heller ikke lagt frem forslaget om at verdenen skulle avsluttes 12. desember. Han skulle heller aldri ha opphevet tidligere avtaler som ble stemt frem av V4. Jeg peker derfor ut Dakapo som ansvarlig for hele situasjonen, ikke Sylphida, Grim, Henry eller hvem andre som har blitt trukket frem.

Nå som jeg har fortalt hva jeg mener om situasjonen, kan jeg hvertfall ha litt lettere hjerte. Jeg føler også tvilen rundt hva som kommer til å skje videre: jeg er også en av de som har falt fra det tidligere aktive nivået. For meg er det ingen tvil om hvem som fortjener seieren, og den burde gå til de som har vært aktive gjennom hele reisen. Men slik situasjonen er nå, så er jeg overbevist om at BNP kommer til å rakne, og GNI kommer til å stå igjen på topp.
 

DeletedUser

Guest
Hei

Må si meg enig med Naith her, synderen her er vinglingen til Dakapo. Hva som har skjedd mellom enkelte spillere er i og for seg selv ikke årsaken at denne Verden fremdeles er aktiv. Eller som Grim liker å si det Kausaliteten. Påvirkning fra spillere via ticket og forum spiller selvsagt inn på Dakapo`s avgjørelse, men når en gir spillerne 2 valg og valget faller på 12des som avsluttning av denne verden, kan en ikke forandre dette i ettertid.

V4 har i lang lang tid vært verden uten noe som helst krigsaktivitet mellom stammene, siste seriøse inc jeg fikk var i April dette år, untaket var da Grim gikk litt bananas pga av misforståelse, sendte 4000 nukes på meg HeHe. Etter det har det vel kun i hovedsak vært Grim & Vidgis som har adlet byer med ytterst liten innsats av oss andre i forhold.

En kan vel si at de fleste av oss, samt Grim ønsket denne verden avsluttet før Jul. Lettelsen var stor da vi fikk valget å stemme på en avsluttning eller ikke. Når så Dakapo valgte å ikke å avslutte pga ny stamme med 3 spillere, ville det vært naturlig å velge alternativ nr 2 i valget. Stammene ville da bli låst og ingen kunne forlate den, og verden avsluttetes ved 95% dominans. Dette ble selvsagt ikke satt i spill.

Selv har jeg prøvd å få Dakapo til å innse hvilken stor feilbedømmelse hun har gjort her, men til ingen nytte. Svada svar at verden er blitt forandret med NY stamme og BNP ikke har den fulle dominans lengre er gjengangeren. Riktig det, men er det grunnlag for å overprøve valgets resultat, Nei.

Status pr dags dato. Vigdis & Grim adler bare"døde" byer. En kan si at det er BNP`s feil, men vi forholder oss til det som er det siste Valg`s resultat. Hverken mer eller mindre !!!

Dakapo har det hele og fulle ansvaret for dette tullet som har skjedd her i V4. Hvordan den ville sett uten Dakapo`s styresett vil vi aldri få svar på.

Dette forblir en Verden uten noen vinnere, skal en fremheve 1 i denne verden som har hatt størst betydning og meget mulig den beste spiller, faller det helt naturlig og nevne Henry001 og ingen andre.

Jks6
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Synes det er ganske feil å legge skyld på en person, som du gjør i åpningsinnlegget her.
Det er en serie av uheldige hendelser og dårlig timing, som gjør at v4 er hvor vi/dere er idag.

Vi kan diskutere oss grønne på dette, men jeg ser egentlig ikke noe vits i det. Eneste som har kommet ut av dette, er latterlig skittkasting en eller annen vei.

Jeg synes det er greit, på generelt grunnlag, at når en verden forandrer seg så til de grader, som v4 gjorde. At Dakapo og teamet tilpasser seg denne situasjonen. Og revurderer vedtaket om å stenge v4 12. desember.

Så min oppfordring er denne:
*Stopp denne møkka offentlig.
*Sett dere sammen og prat med hverandre, de aller fleste av dere er faktisk voksne mennesker.
*Finn en forsoning, eller sloss.

Makan til piss har jeg faktisk ikke sett før i mine år her med Tribalwars.
 

DeletedUser

Guest
En kan gå grønn ja, har blitt det etter flere ticket svar, men det er ettter min mening ikke feil å legge ansvaret på den som sitter med nøkkelen, Dakapo.
Hun nevner forøvirg at TW-team har vært inkludert.


Ellers har jeg ingen interesse å komentere dine heller dårlige meninger/uttrykk !!
 

DeletedUser

Guest
Tror dere bør se en gang til på det Redswan faktisk skriver, for det er det samme som jeg har sittet og lest side opp og side ned på de siste dagene.

"Alle" som poster om det som har skjedd har vært ute etter å fordele skyld og finne en syndebukk, i stedet for faktisk å fokusere på hvorfor det som skjedde har skjedd. At teamet som styrer enhver server til syvende og sist "alltid" er syndebukken er vel gitt ved diskusjonens start.

Jeg mener at målet med en slik diskusjon må være å finne årsakene til at slikt faktisk kan oppstå og å se om det lar seg gjøre å finne løsninger så man slipper at slike ting skjer igjen. Uten at jeg skal si at de gjør det så kanskje teamet synes dette var positivt, fordi det ble liv igjen på et heller dødt forum og en død server. Likevel bør jo målet være at når en server har nådd det punktet som v4 hadde så bør jo også communityet være tjent med at serveren avsluttes så serverplass frigis og kanskje spillerene heller spiller på nyere verdener i stedet for å sitte å tvære på en server hvor "alt" er avgjort selv om noen få faktisk yter det de kan av motstand.

Redswan skrev:
Jeg synes det er greit, på generelt grunnlag, at når en verden forandrer seg så til de grader, som v4 gjorde. At Dakapo og teamet tilpasser seg denne situasjonen. Og revurderer vedtaket om å stenge v4 12. desember.
Her er jeg generellt sett litt uenig. Når det endret seg til de grader som det gjorde ja.... så måtte de endre vedtaket om å avslutte. Men at ting ikke ble tatt tak i lenge før er negativt for teamet, som jeg på generellt grunnlag mener drøyer for lenge før de tar tak i servere som er vunnet/gått i stå
 
Sist redigert av en moderator:

sylphida

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
128
Føler kanskje at jeg ikke er helt berettiget til å svare i denne tråden, men klarer ikke helt å la være. Dette er jo en tråd som letter litt av byrden jeg har kjent på de siste dagene. Ikke det, en del av byrden fortjener jeg, siden jeg har vært medansvarlig til utviklingen.

Men det gjør godt at noen bedre klarer å sette ord på det som jeg har prøvd å uttrykke, men sikkert ikke har klart helt bra. Summen av innleggene over her utgjør presis det jeg mener.

Så takk for det :)
 

DeletedUser

Guest
Synes det er ganske feil å legge skyld på en person, som du gjør i åpningsinnlegget her.
Det er en serie av uheldige hendelser og dårlig timing, som gjør at v4 er hvor vi/dere er idag.

Uavhengig av hva du mener er "feil", som forsåvidt er irrelevant, så kommer du ikke vekk fra det faktum at Dakapo først fastslo en dato (basert på offentlig valg), og deretter forandret på dette. Når Dakapo legger et slikt ansvar til spillerne, så har hun ingen rett til å fungere som en provisorisk diktator og å endre verdenen slik hun selv vil. Det må du si deg enig i.

Eneste som har kommet ut av dette, er latterlig skittkasting en eller annen vei.

Du vet at det er en forskjell på å uttrykke sin mening og å "kaste dritt"? Noe å tenke på. Ikke et eneste sted har jeg "kastet dritt" mot Dakapo, deretter konstaterer jeg fakta :D

Jeg synes det er greit, på generelt grunnlag, at når en verden forandrer seg så til de grader, som v4 gjorde. At Dakapo og teamet tilpasser seg denne situasjonen. Og revurderer vedtaket om å stenge v4 12. desember.

Din egen logikk feller deg her. Du syns det er greit at Dakapo og teamet "tilpasser seg situasjonen". Det du egentlig mener, er at det er greit at Dakapo utnevner seg selv til provisorisk diktator (rettelse: opphever et demokratisk valg på v4). Du kommer ikke unna det faktum at hun først la til rette at V4 kunne selv bestemme om verdenen skulle bli avsluttet. Når et valg først har blitt tatt i i en slik situasjon, så er det totalt irrelevant hva som måtte skje etter valget. Isåfall måtte det være et kriterie mens man inngår avtalen. Du har avtaleretten imot deg her. Et valg er et valg: det er her kjernen av frustrasjonen ligger. Så konklusjonen er at man ikke opphever tidligere avtaler. 100% dominans burde ikke blitt omgjort til avstemning av seier, jeg er helt enig med Mikkel her. Men hvis man først gjør det, så skal det være via demokratisk valg, og da fratrer man seg retten til å kunne ta egen beslutning slik Dakapo gjorde.

Så min oppfordring er denne:
*Stopp denne møkka offentlig.
*Sett dere sammen og prat med hverandre, de aller fleste av dere er faktisk voksne mennesker.
*Finn en forsoning, eller sloss.

Makan til piss har jeg faktisk ikke sett før i mine år her med Tribalwars.

"Stoppe denne møkka offentlig"? Du har en egen evne til å se møkk i denne situasjonen :D det er ikke jeg som bruker slike ord. Noe å tenke på ;)

"Sette dere sammen og prat med hverandre(...)" Prate med hvem? Hvis du skal skrive et innlegg hvor du langer ut mot meg(?) samt flere, så får du være presis med språket ditt. FYI: jeg prater med de "andre" på Skype hver dag, argumentet ditt faller fra hverandre her :D. Vær mer presis, så bærer det større vekt. Har forøvrig pratet med Dakapo også, så joa..

"Finn en forsoning, eller sloss" Nå begynner det å komme seg :D

"Makan til piss har jeg faktisk ikke sett før i mine år her med Tribalwars". Aiaiai :D. Hvis du ikke har sett verre situasjoner på TW med et greit aktivitetsnivå, da er du flink til å se gjennom fingrene på enkeltsaker. Mener nå å huske at det var trusler om politianmeldelser på v4 for noen år tilbake grunnet personvern, samt "stjeling" av identitet. Det blir forøvrig ikke verre enn du gjør det til. Du ser ironien her, ikke sant? Hittil er det du som bruker verst språk :D
 

DeletedUser

Guest
Alright, først og fremst, jeg siktet ikke til kun en person her, Naith. Bare for å ha sagt det :)
Håper det svarer på et par kommentarer du skrev over her.

Jeg er jo en utenforstående, så all info er jo selvsagt ikke i mitt fang, men mitt inntrykk og sansynligvis en del flere som følger med på denne såpeoperaen, er at det er svært få som tar ansvar for egne handlinger på v4.

Men jo, jeg mener når ting endrer seg såpass radikalt, at det er helt ok at en øvre makt tilpasser situasjonen og jeg synes faktisk det er godt gjort å ha dameballer nok til å ikke følge mengden. Selvom jeg egentlig ikke hadde hatt noe imot en stenging, som jeg har nevnt tidligere, så setter jeg pris på slikt mot til å følge vedtaket som først ble satt om 100% dominasjon, som også dere spillere hadde stemt frem.
Vi kan egentlig strekke oss til at om dere spillere hadde stemt annerledes da, så ville vi ikke vært her nå. Ergo er alle som stemte 100% dominasjon da, skyld i dette. Som igjen gjør mitt hovedutsagn korrekt, det er ikke bare en person sin skyld.

Og hvem som burde prate sammen, er jo selvsagt Grim, Henry, Sylphida og evt andre som har bidratt til at v4 nå er en slagmark igjen. Som sagt, jeg vet ikke alt, så det blir litt spekulasjoner på navn her.

PS: Mulig mitt alkoholinntak igårkveld var med på å overdrive litt på akkurat denne setninga; "Makan til piss har jeg faktisk ikke sett før i mine år her med Tribalwars", men jeg har heldigvis ikke opplevd noe av den karakter du nevnte etterpå :p
 

Scarborough

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
320
Føler kanskje at jeg ikke er helt berettiget til å svare i denne tråden, men klarer ikke helt å la være. Dette er jo en tråd som letter litt av byrden jeg har kjent på de siste dagene. Ikke det, en del av byrden fortjener jeg, siden jeg har vært medansvarlig til utviklingen.

Men det gjør godt at noen bedre klarer å sette ord på det som jeg har prøvd å uttrykke, men sikkert ikke har klart helt bra. Summen av innleggene over her utgjør presis det jeg mener.

Så takk for det :)

Ifølge Dakapo hadde v4 blitt avsluttet den 12.desember hvis det viste seg at det kun var Grimlock som stod utenfor stammen.
Etter at du Sylphida og Casey gikk over, så ble v4 forlenget. Noe mer du trenger å ha for at du skal innse at du er direkte skyld i at BNP nå taper? Du sier du er tro mot egen stamme. Det er det største tullet jeg har hørt på svært lenge. Du sviktet stammen når de trengte deg som mest, og noen rakettforsker trenger du ikke være for å kunne se dette.

Ærlig talt, du skal ikke akkurat leke offer her på noen som helst måte. At du har fått noen negative tilbakemeldiginger på at du forlot BNP er og skal være en selvfølge.
 
Topp