Mange konstruktive innlegg her, med folk som deler sine tanker og ideer. Det er alltid kjekt, og settes pris på. Man har jo (selvsagt) lyst til å sette opp verdener med innstillinger som ønskes, og da er slike tråder som dette veldig kjekke.
Ser også et par innlegg som så absolutt ikke er konstruktive, og borderline destruktive, og uten å peke på navn så oppfordrer jeg dere til å vurdere å endre fremtoningen og holdingene deres. Ingen syntes det er hyggelig å delta hvis stemingen skal være slik et par her skriver innleggene sine.
Den generelle trenden du mener der, ser jeg ikke. Rent konkret så har V34 og V33 450% antall gråbyer per spiller sammenlignet med standard.
Kan vi få et tall på hva som er standard i så fall? Mye lettere å ta stilling til noe konkret enn å bare basere meg på det du sier
Dette her gir ikke helt mening for meg. Dette da de beste spillerne uansett ikke adler barbarlandsbyer, men adler spillerlandsbyer. Dermed er antall spillerlandsbyer - og ikke antall gråbyer - det som setter premissene for hvor raskt en verden blir dominert av "de beste". Lavere stammegrense og lavere enhetshastighet er enkle tiltak mot tidlig høy dominanse. Dette i tillegg til innstillinger som gjør det lettere å forsvare seg, noe du også har nevnt nedenfor.
Dette er faktisk ikke sant, dersom du ser på spilleren som gjør det best for øyeblikket, nemlig coller, så ser du at hans meny består i all hovedsak av gråbyer.
Jeg foreslår at du tar en titt på toppkontoene på v30 og v33. Instillinger er ofc avgjørende for hva som fungerer best, men det er ikke poenget her. Samtlige topp-spillere på v33 og 30 har adlet store mengder gråbyer, særlig fordi instillinger som bla. vakttårn og ny paladin gjør at clustring er særdeles fordelaktig ift. Det å adle spredt som var trenden før(husker du HP-rundene hvor rank 1 adlet rank 2 som lå på andre siden av kartet?) er i stor grad utdatert.
Hvis du også i tillegg leser den andre delen av det jeg skrev, (nemlig at den øker avstandene) gjør det det lettere å forstå.
På verdner med få gråbyer er avstandene små fordi vi har få spillere, da blir de fleste clearet tidlig i startup av PP+Startupkongene og restarter evtl på rimmen. Med mange barbs vil dette gi en stor verden hvor rimmen ligger langt unna core og man kan etablere seg der selv om kongene sloss om core. Med få barbs fører det til at man etter en restart fortsatt ligger i nabolaget til store spillere som adler deg ned så fort byen din får noe størrelse.
Det som avgjør størrelsen på en verden er tre faktorer: Antall spillere, antall gråbyer pr spiller og når Storspillernes vekst tar igjen rimmens ekspansjon, med en gang man har store spillere etablert på rimmen blir det lite lukrativt å starte, og de fleste ender opp adlet relativt fort. Verden vokser selvfølgelig fortsatt, men mye saktere, da flertallet opplever at de er sjanseløse. En Raskt voksende rim(pga mange barbs) vil gi en lengre tid før spillervekst tar igjen rimmen. I tillegg gir mange barbs en større core, som da gjør at det tar stammene lengre tid å ta kontroll i kontinenter/områder og dermed øker tiden før de ser mot rimmen.
Så absolutt. Det er lenge siden vi har sett en verden på .no med mer enn 100ms, så dette skal noteres og huskes til oppsett av innstillinger til fremtidige verdener.
Bra du er enig
Har vi gått over fra hva som gjør spillet lettere for nybegynnere til personlige preferanser nå? Hvis ikke er jeg redd for at du må begrunne dette ønsket.
Jeg spiller fortsatt aktivt selv, og jeg må si at jeg - etter å ha vært skeptisk i begynnelsen - liker vakttårn.
Jeg liker også vakttårn, jeg synes det u utgangspunktet gir en ny smak og fører med seg nye måter å krige på, problemet oppstår når man har vakttårn OG nattbonus(og i tillegg en treg enhet og verdensspeed), dette ser man veldig godt på v30.
Når spillere her har etablert clustre med vakttårn og enhetsspeed er lav må man nuke i perioder hvor fienden ikke er aktiv, når man da i tillegg har nattbonus fjerner dette hele innaktivitetsvinduet til spillere og med et godt etablert cluster kan de stacke alt innen for noen timer fra fronten sin med 2 deffbyer og gjøre det umulig å ta byer om natten, den eneste muligheten da blir å knuse spillere ved å nuke dem sønder og sammen. Her gjør vakttårn også dette vanskelig da man kan se hvor nukes kommer og flytte rundt på stacks for å aldri gå på en smell i forsvar, for hver runde tar du ut en del av nukene og til slutt er spilleren tom og må bygge opp igjen. Hadde man bare hatt en av de to medfører dette svakheter hos forsvarer som angriper kan utnytte(Nattbonus - umulig å se hva som ef nukes, VT - Angripe når motstander er innaktiv eller kjøre på kontinuerlig både dag og natt.)
En ting er at det gir et nytt strategisk element i spillet som har gjort at jeg har måttet endre og utvikle strategi, som jeg setter pris på etter å ha spilt utallige verdener og classic-runder med en relativt lik strategi. Noe annet, og det relevante i denne diskusjonen, må være det at det gjør det enklere å forsvare seg for nybegynnere.
Det blir enklere å forsvare seg, men når du har verdner som v30 med moral, nattbonus og vakttårn blir det logistisk umulig å adle småspillerne inni clusteret, samtidig klarer ikke disse å gjøre noe mot deg da du har for mye tropper å rutte meg, resultatet blir innaktive kontoer med 10k/10k deffbyer som ikke er mulig å adle. Særlig på en verden som v30 hvor de 50 største kontoene har 90% dominanse synes jeg det er tull og jeg er helt ærlig svært skuffet over at teamet nekter å gjøre noe med dette. Men dette er også en annen diskusjon.
For å gå tilbake fra digresjonen min og faktisk svare på spørsmålet: alt som ganger nybegynnere i forsvar ganger en erfaren konto MINST like mye, da blir det med for mange nynegynnerbeskyttelsesmomenter(VT og Nattbonus) umulig å adle de store og erfarene spillerne, og resultatet blir en lite aktiv og demotiverende verden (Se v30)
Den klart beste beskyttelsen er moral, noe jeg liker i utgangspunktet, men mener det bør være retningslinjer når den fjernes(enten at moral blir gradvis fjernet eller fjernes helt på at gitt punkt). Vakttårn gangr i større grad de erfarene spillerne da disse kan vurdere hva de skal stacke og dodge når de vet hvor det kommer nukes, nybegynnere gjør ikke dette.
Nattbonus ganger solokontoer og dermed også mange nybegynnere, noe jeg liker.