Velkommen til verden 34

konrax

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
240
Kan jeg komme med et lite forslag da det klart er veldig mange forskjellige meninger rundt dette temaet?
Kan det være mulig å ta en undersøkelse på ønskede innstillinger på en verden, for å prøve ut åssen det går? Ser at dette ble gjort på HP runden om jeg ikke husker helt feil, så kanskje noe å ta med til en vanlig verden og? Folk vil her kunne diskutere og komme frem til innstillinger de tror vil passe så kan dere i teamet sette dere ned og finne ut en fin kombinasjon av ønskene. Litt ut i verdenen kan man ta en oppsummering av hvordan prosessen fungerte og om folk er happy eller om det rett og slett ikke funker. På den måte kan spillere være med å velge innstillinger for "vanlige" verdener, samtidig som man kan se hva som funker og evt. ikke funker.
Jeg tror et godt forarbeid og etterarbeid kan resultere i bedre erfaringer og innsyn til fremtidige verdener.

PS: Har ikke satt meg så inn i dette her, så om det allerede foregår undersøkelser i forkant av "vanlige" verdenene må jeg da bare beklage at jeg ikke har fått dette med meg.
 

Fa Kua

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
372
Mange konstruktive innlegg her, med folk som deler sine tanker og ideer. Det er alltid kjekt, og settes pris på. Man har jo (selvsagt) lyst til å sette opp verdener med innstillinger som ønskes, og da er slike tråder som dette veldig kjekke.

Ser også et par innlegg som så absolutt ikke er konstruktive, og borderline destruktive, og uten å peke på navn så oppfordrer jeg dere til å vurdere å endre fremtoningen og holdingene deres. Ingen syntes det er hyggelig å delta hvis stemingen skal være slik et par her skriver innleggene sine.

Den generelle trenden du mener der, ser jeg ikke. Rent konkret så har V34 og V33 450% antall gråbyer per spiller sammenlignet med standard.


Kan vi få et tall på hva som er standard i så fall? Mye lettere å ta stilling til noe konkret enn å bare basere meg på det du sier :p


Dette her gir ikke helt mening for meg. Dette da de beste spillerne uansett ikke adler barbarlandsbyer, men adler spillerlandsbyer. Dermed er antall spillerlandsbyer - og ikke antall gråbyer - det som setter premissene for hvor raskt en verden blir dominert av "de beste". Lavere stammegrense og lavere enhetshastighet er enkle tiltak mot tidlig høy dominanse. Dette i tillegg til innstillinger som gjør det lettere å forsvare seg, noe du også har nevnt nedenfor.

Dette er faktisk ikke sant, dersom du ser på spilleren som gjør det best for øyeblikket, nemlig coller, så ser du at hans meny består i all hovedsak av gråbyer.
Jeg foreslår at du tar en titt på toppkontoene på v30 og v33. Instillinger er ofc avgjørende for hva som fungerer best, men det er ikke poenget her. Samtlige topp-spillere på v33 og 30 har adlet store mengder gråbyer, særlig fordi instillinger som bla. vakttårn og ny paladin gjør at clustring er særdeles fordelaktig ift. Det å adle spredt som var trenden før(husker du HP-rundene hvor rank 1 adlet rank 2 som lå på andre siden av kartet?) er i stor grad utdatert.


Hvis du også i tillegg leser den andre delen av det jeg skrev, (nemlig at den øker avstandene) gjør det det lettere å forstå.
På verdner med få gråbyer er avstandene små fordi vi har få spillere, da blir de fleste clearet tidlig i startup av PP+Startupkongene og restarter evtl på rimmen. Med mange barbs vil dette gi en stor verden hvor rimmen ligger langt unna core og man kan etablere seg der selv om kongene sloss om core. Med få barbs fører det til at man etter en restart fortsatt ligger i nabolaget til store spillere som adler deg ned så fort byen din får noe størrelse.
Det som avgjør størrelsen på en verden er tre faktorer: Antall spillere, antall gråbyer pr spiller og når Storspillernes vekst tar igjen rimmens ekspansjon, med en gang man har store spillere etablert på rimmen blir det lite lukrativt å starte, og de fleste ender opp adlet relativt fort. Verden vokser selvfølgelig fortsatt, men mye saktere, da flertallet opplever at de er sjanseløse. En Raskt voksende rim(pga mange barbs) vil gi en lengre tid før spillervekst tar igjen rimmen. I tillegg gir mange barbs en større core, som da gjør at det tar stammene lengre tid å ta kontroll i kontinenter/områder og dermed øker tiden før de ser mot rimmen.

Så absolutt. Det er lenge siden vi har sett en verden på .no med mer enn 100ms, så dette skal noteres og huskes til oppsett av innstillinger til fremtidige verdener.

Bra du er enig :)

Har vi gått over fra hva som gjør spillet lettere for nybegynnere til personlige preferanser nå? Hvis ikke er jeg redd for at du må begrunne dette ønsket. ;) Jeg spiller fortsatt aktivt selv, og jeg må si at jeg - etter å ha vært skeptisk i begynnelsen - liker vakttårn.

Jeg liker også vakttårn, jeg synes det u utgangspunktet gir en ny smak og fører med seg nye måter å krige på, problemet oppstår når man har vakttårn OG nattbonus(og i tillegg en treg enhet og verdensspeed), dette ser man veldig godt på v30.
Når spillere her har etablert clustre med vakttårn og enhetsspeed er lav må man nuke i perioder hvor fienden ikke er aktiv, når man da i tillegg har nattbonus fjerner dette hele innaktivitetsvinduet til spillere og med et godt etablert cluster kan de stacke alt innen for noen timer fra fronten sin med 2 deffbyer og gjøre det umulig å ta byer om natten, den eneste muligheten da blir å knuse spillere ved å nuke dem sønder og sammen. Her gjør vakttårn også dette vanskelig da man kan se hvor nukes kommer og flytte rundt på stacks for å aldri gå på en smell i forsvar, for hver runde tar du ut en del av nukene og til slutt er spilleren tom og må bygge opp igjen. Hadde man bare hatt en av de to medfører dette svakheter hos forsvarer som angriper kan utnytte(Nattbonus - umulig å se hva som ef nukes, VT - Angripe når motstander er innaktiv eller kjøre på kontinuerlig både dag og natt.)


En ting er at det gir et nytt strategisk element i spillet som har gjort at jeg har måttet endre og utvikle strategi, som jeg setter pris på etter å ha spilt utallige verdener og classic-runder med en relativt lik strategi. Noe annet, og det relevante i denne diskusjonen, må være det at det gjør det enklere å forsvare seg for nybegynnere.

Det blir enklere å forsvare seg, men når du har verdner som v30 med moral, nattbonus og vakttårn blir det logistisk umulig å adle småspillerne inni clusteret, samtidig klarer ikke disse å gjøre noe mot deg da du har for mye tropper å rutte meg, resultatet blir innaktive kontoer med 10k/10k deffbyer som ikke er mulig å adle. Særlig på en verden som v30 hvor de 50 største kontoene har 90% dominanse synes jeg det er tull og jeg er helt ærlig svært skuffet over at teamet nekter å gjøre noe med dette. Men dette er også en annen diskusjon.

For å gå tilbake fra digresjonen min og faktisk svare på spørsmålet: alt som ganger nybegynnere i forsvar ganger en erfaren konto MINST like mye, da blir det med for mange nynegynnerbeskyttelsesmomenter(VT og Nattbonus) umulig å adle de store og erfarene spillerne, og resultatet blir en lite aktiv og demotiverende verden (Se v30)

Den klart beste beskyttelsen er moral, noe jeg liker i utgangspunktet, men mener det bør være retningslinjer når den fjernes(enten at moral blir gradvis fjernet eller fjernes helt på at gitt punkt). Vakttårn gangr i større grad de erfarene spillerne da disse kan vurdere hva de skal stacke og dodge når de vet hvor det kommer nukes, nybegynnere gjør ikke dette.
Nattbonus ganger solokontoer og dermed også mange nybegynnere, noe jeg liker.


Going Bold

NB: Skrev på mobil så beklager uoversiktlig
 

Chaosisalex

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
688
Synes virkelig neste verden kan være med flere gråbyer enda jeg. Har agrumentert hvorfor jeg mener det selv også.

Samtidig som jeg synes det er gøy at du liker vakttårn. Har du prøvd å spille mot en spiller som Niko, hvis han har vakttårn? Eller Andy? eller Meg? eller hvem som helst som virkelig kan alt som trengs å vite som har med deffensivt spill å gjøre?

Tror ikke du hadde synes det var så fryktelig gøy om du hadde prøvd det. Ja du må tenke annerledes for å ta byer? Ja det eneste som funker er å nuke dem ihjel til dem ikke har flere tropper før du kan ta byer. Og det skal veldig mye til i en 50-50 fight å klare det.
 
Sist redigert:

Fa Kua

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
372
Dersom man vil se på hvor broken vakttårn er kunne man sjekket ut hvordan det gikk med meg på v32. Jeg lå alene med 100k og kriget mot to stammer som hadde 4(?) millioner poeng til sammen. Likevel klarte jeg å drepe 1.5 millioner enheter før jeg ble adlet ned. Dette var til tross for det faktum at jeg egentlig ikke hadde til til å spille engang(jeg satt liksom med mobilen på t-banen på vei til heldagsprøve og forsvarte meg). Hadde jeg faktisk hatt muligheten til å være aktiv hadde jeg sannsynligvis ikke knukket under aksjonen de hadde på meg engang, noe som da tyder på at jeg kunne holdt ut i en god stund til og drept mye mer.

viktigst av alt? Det høyeste nivået jeg hadde på vakttårn var 1. Med vakttårn lvl 20 hadde de nok hatt det enda noen hakk vanskeligere med å adle meg.
 

Don Jon

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
54
Greit nok at det blir lettere for erfarne spillere å forsvare seg, men det blir jo betydelig mye lettere for nye spillere også. Vil si vakttårn gjør spillet betydelig mye mer «nybegynner-vennlig», det er i hvertfall min mening.
 

Fa Kua

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
372
Poenget er at den fordelen som vakttårn gir ganger en erfaren spiller mye mere enn en uerfaren spiller, da en erfaren spiller har rt overblikk og en evne til å prioritere hvilke byer som skal stackes og dodges som en nybegynner ikke har. Den eneste bonusen som gir en større fordel for nybegynnere enn erfarene spillere er Moral, fordi de gode vokser fra de nye.

Nattbonus gir et "immunitetsvindu" som man kan spille rundt både med det at spilleren tror de er safe om natten, og at man står opp etter nattbonus og aksjoner lander nøyaktig på sluttten.
Vakttårn gir evnen til å se angrep som kommer, og en erfaren spiller vil kunne utnytte dette mye bedre enn en nybegynner.
 

IzYaBoi

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
168
Som ny til TW på v30, så tok det lang tid før jeg forsto hva et vakttårn var. Jeg så på det som en dyr bygning, som også tok 500 gårdsplass. Tok lang tid før jeg skjønte hvordan det funket og hvor nyttig det var. Heldigvis startet jeg på v30 med 14 andre nybegynnere (irl venner), så var få som prøvde seg på oss :)

Er ikke tvil om at vakttårn er OP når erfarne spillere, som vet hva de gjør bruker det. Og hjelper ikke nybegynnere noe særlig når de ikke har mye kunnskap om spillet ennå. Men med vakttårn gjør man det også lettere for solo kontoer, som igjen gjør at det blir mer spillere/kontoer på en verden. Mindre merging/sammenslåing forhåpentligvis. Trenger heller ikke være på 24/7 for å dodge og reagere på incs.

Jeg er ikke for vakttårn, men ikke imot heller. Hadde likt en variasjon, så det ikke bare bli vakttårn verdener.
 

TrAnxZ

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
297
Samtidig som jeg synes det er gøy at du liker vakttårn. Har du prøvd å spille mot en spiller som Niko, hvis han har vakttårn? Eller Andy? eller Meg? eller hvem som helst som virkelig kan alt som trengs å vite som har med deffensivt spill å gjøre?

Tror ikke du hadde synes det var så fryktelig gøy om du hadde prøvd det. Ja du må tenke annerledes for å ta byer? Ja det eneste som funker er å nuke dem ihjel til dem ikke har flere tropper før du kan ta byer. Og det skal veldig mye til i en 50-50 fight å klare det.
Ja, jeg har spilt mot svært gode spillere på verdener med vakttårn, og mitt poeng er fortsatt det samme...
 

Sau1

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
143
Jeg tenker at lenger nattbonus vil være bra for nybegynnere. Slik det er nå krever spillet at man er aktiv på natta i alle verdener utenom kanskje HP/classic. Jeg ser ingen grunn til at det er nødvendig å ha så kort nattbonus, så jeg skjønner ikke hvorfor TW skal ta såpass mye av nattesøvnen til spillerne
 

Fa Kua

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
372
Jeg tenker at lenger nattbonus vil være bra for nybegynnere. Slik det er nå krever spillet at man er aktiv på natta i alle verdener utenom kanskje HP/classic. Jeg ser ingen grunn til at det er nødvendig å ha så kort nattbonus, så jeg skjønner ikke hvorfor TW skal ta såpass mye av nattesøvnen til spillerne

Hvordan mener du v30 krever at man er oppe om natten? 24-07 følger døgnrytmen til de fleste.
 

Regal

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
83
Hvordan mener du v30 krever at man er oppe om natten? 24-07 følger døgnrytmen til de fleste.

Er faktisk enig med Sau1. Den eneste grunnen til at jeg ikke spiller seriøst om dagen, er at jeg ikke vil ha på alarm på mobilen som vekker min kjæreste som ligger ved siden av i sengen. Da har spillet bare gått litt langt for min del.
Jeg har aldri vært noe fan av nattbonus.. hele greia bare motsier seg selv egentlig, da de fleste angriperne står opp kl 04:00 for å sende ett tog som treffer 07:00:001, som en vanlig person som sover godt aldri vil få sjansen til å engang oppdage, med mindre personen står opp før 7. Men med en times varsel MAX, så er det ikke ofte mye man får gjort. (folk som jobber vil også rekke å komme seg på jobb til 7, istede for å ta opp mobilen å må begynne å lete etter kontovakt, noe som bare er bortkastet uansett, fordi det kun er en annen person i skype-chatten som er våken, og den personen leter også etter kontovakt til x-antall tog som treffer 07:00, resten sover fordi de har vært oppe hele natten, eller har skole og kan sove en time eller to til).

Et annet poeng jeg også vil ta frem er at i mitt hode, gir det mening å forskyve nattbonusen fra feks 24-02 og 07-09. Der dette er tilfellet. Fordi: jeg og mange andre har ikke problemer med å være oppe en time eller to til om det skulle være nødvendig da man allerede er våken. Og om noen timer inn ett tog som treffer 01:59 så må de jo sende det en tid i forkant likevell? Man kan altså stacke/dodge/pre-adle/få kv eller sende readels og gå å legge seg. Og deretter stå opp f.eks halv syv, fjerne en eventuell kv som sover godt. Og fortsatt ha ett par trygge timer til. (Og folk vil jo da begynne å sende angrep litt før syv kontra fire.)
 

Smygende pappeske

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
47
Er faktisk enig med Sau1. Den eneste grunnen til at jeg ikke spiller seriøst om dagen, er at jeg ikke vil ha på alarm på mobilen som vekker min kjæreste som ligger ved siden av i sengen. Da har spillet bare gått litt langt for min del.
Jeg har aldri vært noe fan av nattbonus.. hele greia bare motsier seg selv egentlig, da de fleste angriperne står opp kl 04:00 for å sende ett tog som treffer 07:00:001, som en vanlig person som sover godt aldri vil få sjansen til å engang oppdage, med mindre personen står opp før 7. Men med en times varsel MAX, så er det ikke ofte mye man får gjort. (folk som jobber vil også rekke å komme seg på jobb til 7, istede for å ta opp mobilen å må begynne å lete etter kontovakt, noe som bare er bortkastet uansett, fordi det kun er en annen person i skype-chatten som er våken, og den personen leter også etter kontovakt til x-antall tog som treffer 07:00, resten sover fordi de har vært oppe hele natten, eller har skole og kan sove en time eller to til).

Et annet poeng jeg også vil ta frem er at i mitt hode, gir det mening å forskyve nattbonusen fra feks 24-02 og 07-09. Der dette er tilfellet. Fordi: jeg og mange andre har ikke problemer med å være oppe en time eller to til om det skulle være nødvendig da man allerede er våken. Og om noen timer inn ett tog som treffer 01:59 så må de jo sende det en tid i forkant likevell? Man kan altså stacke/dodge/pre-adle/få kv eller sende readels og gå å legge seg. Og deretter stå opp f.eks halv syv, fjerne en eventuell kv som sover godt. Og fortsatt ha ett par trygge timer til. (Og folk vil jo da begynne å sende angrep litt før syv kontra fire.)


Amen!
 

IzYaBoi

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
168
NB: 02:00 til 09:00
Det hjelper forsvarere, ikke angripere. Med tanke på at vakttårn allerede gjør halve forsvars jobben. Så vil det å flytte natt bonus til 02-09 gjøre det nesten umulig å adle spillere. Det blir altfor perfekt for forsvarspillere, når det er den tiden mange ofte har tid til overs. Vil også tvinge spillere til å være opp til 01:25 for å passe på adels angrep. Dette passer nok ikke for alle heller, spesielt ikke nybegynnere som ikke er så dedikerte. Men igjen, de ville heller ikke ha stått opp kl 06:00 og sjekket for incs. Så er ikke noe fasit som passer for alle, jeg personlig er fornøyd med 24:00 til 07:00, det får meg til å stå opp tidlig selv i helgene (får mer ut av dagen) :D
 

Regal

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
83
NB: 02:00 til 09:00
Det hjelper forsvarere, ikke angripere. Med tanke på at vakttårn allerede gjør halve forsvars jobben. Så vil det å flytte natt bonus til 02-09 gjøre det nesten umulig å adle spillere. Det blir altfor perfekt for forsvarspillere, når det er den tiden mange ofte har tid til overs. Vil også tvinge spillere til å være opp til 01:25 for å passe på adels angrep. Dette passer nok ikke for alle heller, spesielt ikke nybegynnere som ikke er så dedikerte. Men igjen, de ville heller ikke ha stått opp kl 06:00 og sjekket for incs. Så er ikke noe fasit som passer for alle, jeg personlig er fornøyd med 24:00 til 07:00, det får meg til å stå opp tidlig selv i helgene (får mer ut av dagen) :D

Altså, personlig hadde jeg forretrukket 24-10, haha :) men kom opp med noe i mellom og med samme timeframe som brukes. Er kanskje ikke bedre for induviduelle angripere, men det gjør så det kreves mer samarbeid for å lykkes, og man får lengre verdner. Behovet for flere duals minsker også.
 

Sau1

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
143
NB: 02:00 til 09:00
Det hjelper forsvarere, ikke angripere. Med tanke på at vakttårn allerede gjør halve forsvars jobben. Så vil det å flytte natt bonus til 02-09 gjøre det nesten umulig å adle spillere. Det blir altfor perfekt for forsvarspillere, når det er den tiden mange ofte har tid til overs. Vil også tvinge spillere til å være opp til 01:25 for å passe på adels angrep. Dette passer nok ikke for alle heller, spesielt ikke nybegynnere som ikke er så dedikerte. Men igjen, de ville heller ikke ha stått opp kl 06:00 og sjekket for incs. Så er ikke noe fasit som passer for alle, jeg personlig er fornøyd med 24:00 til 07:00, det får meg til å stå opp tidlig selv i helgene (får mer ut av dagen) :D

Slik jeg forstår det er Tribal Wars et strategi-spill hvor det er om å gjøre å overliste fiendtlige stammer, gjennom både offensiv og defensiv koordinering internt i stammen og blant stammen sine allierte, ikke at den stammen som har flest spillere aktive på natten vinner verdenen. Jeg har lyst til å spille et strategi-spill bygget på at to parter forsøker å overliste/overmanne hverandre heller enn et spill der nattesøvnen til alle spillere blir rammet så hardt at de blir nødt til å merge eller bli internadlet for å kunne fungere godt i sitt vanlige liv. Der det før var vanlig med 1 spiller på de vanlige brukerne, og ofte 2-3 på de mer utsatte er det nå vanlig med 2 spillere per konto i alle de største stammene, og opptil 5 stk på utsatte brukere.

Det som har blitt tendensen i de siste verdenene har vært overraskende aksjoner på natta, gjerne på natt til mandag eller natt til lørdag, fordi det er disse dagene du kanskje har minst lyst til å stå opp tidligere enn nødvendig. Noen har også på alarm som vekker dem hver/annenhver time hele natten. Dette fungerer ikke for mange, og spillet blir derfor mindre attraktivt.

Når det er sagt, er jeg enig i at 02:00 blir for sent for mange. Men er det nødvendig at nb bare skal vare i 7 timer? Jeg vil gjerne se den utvide til 8-9 timer.
 

Fa Kua

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
372
morro at alle klager over at de ikke kan spille solo når nesten samtlige kontoer på den ene siden på v30 er solo.
 

Sau1

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
143
Ja, men hvor mange solobrukere har sluttet og blitt internadlet underveis?
 

Fa Kua

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
372
Ja, men hvor mange solobrukere har sluttet og blitt internadlet underveis?

Det at man ikke holder ut som solobruker mot andre solobrukere er bare fordi man ikke er flink nok. det eneste problemet slik jeg ser det på v30 er at topp 3 fiendekontoer(da snakker jeg om de farligste, så Stryper ekskluderes) er dualkontoer som er på hele døgnet, og da blir det vanskelig å adle dem for oss. Når det er sagt er det likevel utrolig lett å forsvare seg der pga instillinger, så de som har sluttet har ikke hatt motivasjon/aktivitet. Det er ikke vanskelig som solokonto på v30 eller 33.
 

King Bob

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
5
Jeg syntes det skulle vært fler innsjøer :p jeg må adle langt for at soldatene mine skal få noe og drikke. o_O

Innsjøer
Skog
og barbarbyer :eek::D

Give me more! :)
 
Topp