GeoGebra

DeletedUser

Guest
Ah, nå skjønner jeg hva du ønsker. Jeg har aldri brukt programmet, og jeg antar du har lest gjennom den håndboka du linka til ovenfor. Hvis det ikke står noe der, så vil jeg faktisk anbefale deg å kontakte de som lagde programmet, og foreslå en forbedring. Det virker som et nyttig tillegg.

I mellomtiden kan du jo alltids se på det som en øvelse i å visualisere en hel tallinja uten alt for mange punkter :razz:
 

DeletedUser

Guest
Jeg har en altfor passiv natur til å være komfortabel med å gjøre det xD Men jeg vet det er det jeg BURDE gjort ^^

Ellers klarer jeg uten vanskeligheter å finne svaret slik det er også... det bare ser mye penere ut hvis man får med alle punktene ^^
 

DeletedUser

Guest
Nja, penere og penere... Da vil det jo også ha med en god del unødvendig informasjon. Selv om jeg antar det blir lettere å visualisere :razz: Nærmer det seg tentamen nå eller?
 

DeletedUser

Guest
Jeg har faktisk aldri tenkt på det på den måten før... ;O Men personlig ville jeg følt det ryddigere på den måten :)

Det gjør det sikkert, den skal være før jul en gang... eller noe sånt. Har ikke sjekket xD
 

DeletedUser

Guest
Hvor ryddig det er går vel litt på hva du føler du trenger for å få oversikt. Trenger du mindre informasjon kan det hende all den overflødige informasjonen bare fører til rot. Enklest mulig, det liker vi! Det er så vidt jeg veit en av grunnene til at man bruker brøker. 3/7 ser mye penere ut enn 0.428571... eller hva det nå enn blir.

Lykke til på tentamen :razz:

Edit: Forresten, kanskje du vil like denne tråden.
 

DeletedUser

Guest
Personlig så stoler jeg ikke på at lærere eller sensorer klarer å tenke selv i det hele tatt, i den forstand at de forstår hva jeg mener selv om jeg ikke mater dem med teskje. Så det kan være noe av grunnen til at jeg ofte bruker en veldig illustrerende måte å regne på når jeg har prøver og lignende... og også, virker det som, når jeg regner vanlig ;O

Jeg føler jeg kan sammenligne det å tegne en tallinje med alle tallene, med å løse en ligning med flere utregningsledd enn det som i utgangspunktet strengt tatt hadde vært nødvendig. For eksempel har jeg ingen problem med å la det at jeg skal dele 2x = 14 på 2 stå mellom linjene, og bare skrive det som "2x = 14 *linjeskift* x = 7". Likevel foretrekker jeg å skrive leddet "2x/2 = 14/2" for at det skal være komplett umulig å gi trekk for et mangelfullt svar xP Det samme kan man forsåvidt også se igjen på prøvene mine i andre fag, der jeg skriver alt jeg kommer på som strengt tatt kan være løst tilknyttet spørsmålet, for å være sikker på å ikke mangle noe ^^

Forresten... hvordan da, mener du, med den linken?
 

DeletedUser

Guest
Hehe, jeg skjønner hva du mener. Det er nok veldig avhengig av hva man foretrekker, og føler er nødvendig. Selv om jeg syns lærern din virker rar hvis han/hun trekker for noen manglende mellomregninger, så lenge det er tydelig at du har regnet det ut og fått riktig svar.

Tråden viser bare et eksempel på en måte man kan bruke en relativt enkel, om enn kanskje litt uvanlig opp til og med vgs, matematisk metode for å finne svaret på et praktisk problem. I dette tilfellet; Hvor mange adelsmann burde man sende i et tog når lojaliteten går ned fra 20 til 50 lojalitetspoeng.
 

heinze96

Heineansvarlig
Reaksjonspoeng
375
Grimlock skrev:
Hvor mange adelsmann burde man sende i et tog når lojaliteten går ned fra 20 til 50 lojalitetspoeng.

Jeg tror jeg velger å kjøre vanlig tog med 4 ams. Dette fordi jeg mener det er større sjanse for å ta en by med 4 am i stedet for 3 :)
 

DeletedUser

Guest
Jeg tror jeg velger å kjøre vanlig tog med 4 ams. Dette fordi jeg mener det er større sjanse for å ta en by med 4 am i stedet for 3 :)

Det er større sjanse for å ende opp med byen hvis du bruker fire adelsmenn og ikke tre. Men det er også en 52,9 % sjanse for at du readler deg selv en gang dersom du sender nok tropper med fjerde adels.
 

heinze96

Heineansvarlig
Reaksjonspoeng
375
Grimlock skrev:
Det er større sjanse for å ende opp med byen hvis du bruker fire adelsmenn og ikke tre. Men det er også en 52,9 % sjanse for at du readler deg selv en gang dersom du sender nok tropper med fjerde adels.

Men det er verdt det på spillerbyene. Gråbyene er det heller mulig å sende 3 og så 1 til om det måtte være nødvendig :)
 

DeletedUser

Guest
Det virker som en fornuftig plan :) Greit å ta slike valg basert på informasjon, og ikke magefølelsen.
 

DeletedUser

Guest
Er det noen måte å løse annengradsulikheter uten å tegne fortegnslinjer? Bare lurer :)

Eksempel: Skal finne ut når utslipp av CO2 er mindre enn 170g.

Formel: U(v) = 0,05v^2 - 7,5v + 420

Løsning av andregradsligning: x = 50 eller x = 100

Faktorisert ligning: 0,05(v - 100)(v - 50)

Fortegnslinjer:
dsadjn.png


Løsning: 50 < x < 100

Hvordan kan jeg løse denne ulikheten uten å tegne opp fortegnslinjene? Er det en måte?
 

DeletedUser

Guest
Er det noen måte å løse annengradsulikheter uten å tegne fortegnslinjer? Bare lurer :)

Eksempel: Skal finne ut når utslipp av CO2 er mindre enn 170g.

Formel: U(v) = 0,05v^2 - 7,5v + 420

Løsning av andregradsligning: x = 50 eller x = 100

Hvordan kan jeg løse denne ulikheten uten å tegne opp fortegnslinjene? Er det en måte?

Ja, det går veldig greit. Fortegnslinjen brukes for å visualisere resultatet. Det er overhodet ikke nødvendig.

  1. Først, så kjennetegnes andregradsligninger ved at de passerer null i to punkter. Tredjegradsligninger i tre punkter, og slik fortsetter det. Det fins også såkalte saddelpunkter, men det er en digresjon.
  2. Hver gang et polynom passerer null så endrer den fortegn. Intuitivt så virker dette åpenbart. Tegn en annengradskurve på et papir hvis du vil. Merk at funksjonen passerer null i nullpunkter, som også er løsningene av ligningen.
  3. Hva betyr dette? Jo, at hvis kurven er negativ før et nullpunkt så er den positiv etter nullpunktet. Og omvendt.
  4. Så først løser vi ligningen. Da får vi at ligningen er lik null i x=50 og x=100. Vi trenger da å vite verdien til funksjonen i et eller annet punkt. Jeg anbefaler i punktet null, siden det involverer minst regning. U(0) = 0.05*0^2 - 7.5*0 + 420 - 170 = 250.
  5. Altså er funksjonen positiv før 50, negativ etter 50 og positiv etter 100. Altså er den negativ i intervallet (50, 100).
  6. Alternativt kan man velge en verdi mellom de to nullpunktene. Hvis verdien er negativ der så er verdien negativ i hele intervallet mellom nullpunktene og positiv utenfor. Eller omvendt. Her kunne vi for eksempel valgt punktet v = 80. Da ville vi fått U(80) = 0.05*6400 - 7.5*80 + 250 = 5*64 - 7.5*80 + 250 = 320 - 600 + 250 = -30 < 0.

Håper det ga mening. Jeg bruker aldri fortegnslinje selv, da jeg ikke har noe behov for det. Det er et visualiseringsverktøy som ikke påvirker løsningsmetodene noe særlig, og kan fort være mer arbeid enn det er verdt.
 

deadmau5

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
6
Et alternativ til å tegne den fancy greia, er vel å derivere utrykket. Da har du hvor y-verdien synker/stiger, og hvor nullpunktene er.
 

DeletedUser

Guest
Et alternativ til å tegne den fancy greia, er vel å derivere utrykket. Da har du hvor y-verdien synker/stiger, og hvor nullpunktene topp- eller bunnpunktet er.

Rettet.

Når du deriverer en funksjon så får du stigningstallet. Det vil si hvor fort funksjonen vokser. Denne verdien kan være både positiv og negativ.

Tenk på det som at y-aksen er avstand eller distanse. X-aksen er tid. Definisjonen av den deriverte er;

f'(x) = [f(x+h) - f(x)] / h = [avstand minus avstand] / tid = avstand / tid = fart.

Den deriverte er farten i et punkt. Det vil si hvor fort grafen går oppover eller nedover y-aksen i det punktet.

Det den deriverte ikke sier noe om er hvor stor verdien er i det punktet. Den deriverte kan brukes til å finne topp- eller bunnpunktet til for eksempel en annengradsfunksjon. Det gjør man ved å finne ut når den deriverte er lik null.

Det vil da si hvor funksjonen verken stiger eller synker. Hvis den ikke går oppover eller nedover, da må den jo stå still. Og hvor står den stille? Enten på toppen, bunnen, eller i et saddelpunkt.
 

deadmau5

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
6
Ehm, jeg referer om nullpunktene for den orginale funksjonen, ikke for den deriverte. Tror de fleste vet at nullpunktet til en funksjon er f'(0).
 

DeletedUser

Guest
Ehm, jeg referer om nullpunktene for den orginale funksjonen, ikke for den deriverte. Tror de fleste vet at nullpunktet til en funksjon er f'(0).

Ja, det var det jeg siktet til. Ved hjelp av den deriverte finner man ikke nullpunktene til funksjonen. Man finner topp- og bunnpunktene.

La oss ta et eksempel. Funksjonen f(x) = 2x + 1. Da har f(x) nullpunktet i x = 0.5. Mens f'(x) = 2. f'(0) = 2. Faktisk så er f' = 2 for alle x. Nullpunktet til en funksjon er ikke den deriverte i punktet null. Det f'(0) tilsvarer er hvor fort funksjonen vokser når x = 0.
 

DeletedUser

Guest
Jeg hang med helt til jeg kom til det siste tallet i utregningen din, og hva det sa deg... da datt jeg litt av lasset ;O Kan du si meg på hvilken måte tallet 250 sier noe om hvilke deler av utregningen som er positiv eller ikke? Og hvilke andre tall som hadde gitt andre løsninger, med de samme nullpunktene?

Skjønte hva du mente i metode nr. 2 :) Det med derivasjon forsto jeg ikke døyten av, men kan jo spørre hvis jeg kommer til det en gang xD
 

deadmau5

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
6
Derivasjon og integrasjon tror jeg er pensum i 1T. Jeg er veldig sikker på at derivasjon er.

Den deriverte av en funksjon, er en funksjon som viser stigningstallet til den orginale funksjonen. Altså, hvis du har funksjon f(x) og lurer på hva stigningstallet er når x=2,3 så tar du bare å sjekker den deriverte ved x=2,3. Y-verdien du da får er stigningstallet. Derfor finner man topp og bunnpunktene når den deriverte funksjonen har y=0, siden da er stignignstallet 0 i den orginale funksjonen.

Derivasjon er sjukt enkelt. her er noen eksempler:
f(x)=5x^2 + 4x
f'(x)=10x + 4

f(x)= x^87 + 42151
f'(x)=87x^86 + 0

Forstår du hvordan dette fungerer ;-)?
 

DeletedUser

Guest
Ja, det går veldig greit. Fortegnslinjen brukes for å visualisere resultatet. Det er overhodet ikke nødvendig.

  1. Først, så kjennetegnes andregradsligninger ved at de passerer null i to punkter. Tredjegradsligninger i tre punkter, og slik fortsetter det. Det fins også såkalte saddelpunkter, men det er en digresjon.
  2. Hver gang et polynom passerer null så endrer den fortegn. Intuitivt så virker dette åpenbart. Tegn en annengradskurve på et papir hvis du vil. Merk at funksjonen passerer null i nullpunkter, som også er løsningene av ligningen.
  3. Hva betyr dette? Jo, at hvis kurven er negativ før et nullpunkt så er den positiv etter nullpunktet. Og omvendt.
  4. Så først løser vi ligningen. Da får vi at ligningen er lik null i x=50 og x=100. Vi trenger da å vite verdien til funksjonen i et eller annet punkt. Jeg anbefaler i punktet null, siden det involverer minst regning. U(0) = 0.05*0^2 - 7.5*0 + 420 - 170 = 250.
  5. Altså er funksjonen positiv før 50, negativ etter 50 og positiv etter 100. Altså er den negativ i intervallet (50, 100).
  6. Alternativt kan man velge en verdi mellom de to nullpunktene. Hvis verdien er negativ der så er verdien negativ i hele intervallet mellom nullpunktene og positiv utenfor. Eller omvendt. Her kunne vi for eksempel valgt punktet v = 80. Da ville vi fått U(80) = 0.05*6400 - 7.5*80 + 250 = 5*64 - 7.5*80 + 250 = 320 - 600 + 250 = -30 < 0.

Håper det ga mening. Jeg bruker aldri fortegnslinje selv, da jeg ikke har noe behov for det. Det er et visualiseringsverktøy som ikke påvirker løsningsmetodene noe særlig, og kan fort være mer arbeid enn det er verdt.

Jeg hang med helt til jeg kom til det siste tallet i utregningen din, og hva det sa deg... da datt jeg litt av lasset ;O Kan du si meg på hvilken måte tallet 250 sier noe om hvilke deler av utregningen som er positiv eller ikke? Og hvilke andre tall som hadde gitt andre løsninger, med de samme nullpunktene?

Skal vi se. Jeg starter på nytt igjen i punkt 4.

Det vi vet da er de to nullpunktene. Vi vet at når vi passerer et av nullpunktene på tallinja, da bytter vi fortegn. Ja? Det vil si at hvis vi vet om U(v) er positivt ved et punkt v, så vet vi at alle tallene rundt v er positive, helt til vi passerer et nullpunkt.

Det jeg gjør er at jeg regner ut funksjonsverdien U i punktet null, dvs. U(0) = 250. Det eneste som er viktig er å se på om U(0) er positivt eller negativt. 250 er positivt, så da er U positiv i det intervallet som 0 ligger i. Hvilken intervall har vi egentlig?

Jo, vi har nullpunkter i v=50 og v=100. Da har vi intervallene
  • (-uendelig, 50)
  • (50, 100)
  • (100, uendelig)

v = 0 er i intervallet (-uendelig, 50). Da er det intervallet positivt. Det neste er negativt, det vil si alle tall i intervallet (50, 100) er negative. Det neste er positivt igjen, det vil si at alle tall i (100, uendelig) er positive.

I det siste punktet mitt i innlegget sitert ovenfor så velger jeg et annet punkt. Da velger jeg v = 80. Da får jeg at U(80) = -30, som er negativt. Da vet jeg at intervallet (50, 100) er negativt. Det er fordi hvis ett tall i intervallet mellom nullpunkter er negativt så må alle tallene der være negative. Det samme gjelder for positive verdier.

Gir det mer mening?

Skjønte hva du mente i metode nr. 2 :) Det med derivasjon forsto jeg ikke døyten av, men kan jo spørre hvis jeg kommer til det en gang xD

deadmau5 forklarte det bra. Men siden jeg ikke er i stand til å la være, så kommenterer jeg litt jeg óg.

Den deriverte til en funksjon - man sier at man deriverer en funksjon og finner funksjonens deriverte - sier hvor fort funksjonen vokser. Hvis funksjonen f(x) beskriver hvor langt man har kjørt en bil etter tid x, så sier f'(x) - merk den apostrofen som sier at det er den deriverte funksjoen - hvor fort bilen kjører på tidspunktet x.

Som deadmau5 sier så er derivasjon ganske enkelt. Det er essensielt bare å følge en oppskrift, selv om på mer avanserte tilfeller så må man holde tunge rett i munnen. Men det er ikke vanskelig som så. Integrasjon, som er det motsatte - også kjent som den inverse operasjonen - av derivert, er noe mer krevende.

For å generalisere formelen som deadmau5 skriver, så blir den som følgende, hvis a og b kan være hvilket som helst tall:
f(x) = a*x^(b)
f'(x) = b*a*x^(b-1)
Du ganger leddet med potensen til x i det leddet. Denne funksjonen har bare ett ledd, så da er det lett å holde orden. Så trekker man fra 1 i potensen. Hvis det blir flere ledd så ser den ut som følgende;

f(x) = a*x^(b) + cx^(d-4)
f'(x) = b*a*x^(b-1) + (d-4)*c*x^(d-4-1) = bax^(b-1) = (d-4)cx^(d-5)

a, b, c og d er tilfeldige tall.

Et par spesieltilfeller: Husk at x = x^1 og at x^0 = 1. Så den deriverte av
f(x) = a*x = a*x^1
blir da
f'(x) = 1*a*x^(1-1) = a*x^0 = a.

Dette kan tolkes som at hvis bilen kjører med jevn fart, for eksempel 80 km/t, så kan avstanden den har kjørt beskrives som f(x) = 80*x, hvor x er antall timer. Når vi deriverer får vi da at f'(x) = 80. Det vil si at farten er 80km/t uansett hvor lenge man har kjørt. Det stemmer med sånn vi beskrev farten.

Mens hvis
f(x) = a = a*x^0
blir da
f'(x) = 0*a*x = 0

For å fortsette med eksempelet. Bilen står i garasjon hos en venn. Du kjørte 50 km for å komme dit. Dessverre så liker ikke vennen deg lengre, så vennen din kaster deg ut av et vindu. I sjette etasje. Så da blir bilen stående i garasjen hos din tidligere venn - jeg antar at vennskapet ikke overlever, hvis du mot formodning overlever fallet. Bilen har da kjørt 50 km, og hvor langt den har kjørt etter tiden x kan beskrives som f(x) = 50. Det vil at den står stille, og ikke kjører lengre. Når du deriverer, får du da f'(x) = 0. Som betyr at bilen står stille. Whoop, bekreftelse.

Merk at akkurat disse reglene kun gjelder for polynom. Men du kommer ikke utfor noe veldig mer avansert enn det på videregående, og resten kan du lære deg når den tid kommer.

Edit: Du burde antakeligvis skrive ned dette med penn og papir, ikke bare lese. Det vil nok gjøre det mye lettere å forstå.
 
Sist redigert av en moderator:
Topp