Adling på V14 - Hvor mange adels?

DeletedUser

Guest
På V14 går lojaliteten ned fra 25 til 40 poeng. I motsetning til V13 og HP6 så er situasjonen forholdsvis enkel. Faktisk er det mye enklere enn når lojaliteten går fra 20 til 35, som er det vanligste.

I dette tilfellet er det åpenbart at man ikke trenger å sende mer enn fire angrep i adelstoget. Med fire adelsmenn får man minst 100 lojalitetstreff. Det er også åpenbart at man må bruke mer enn to angrep i adelstoget, siden man umulig kan få mer enn 80 med to adelstreff.

Altså sitter man igjen med å bruke enten tre eller fire angrep i adelstogene.

  • Sannsynligheten for å ta en by på tredje adelstreffet er 40,66 %
  • Sannsynligheten for å ta en by på fjerde adelstreffet er 59,34 %

Med ord, så kan man si ganske nøyaktig at man i to av fem adelstog vil få byen på tredje adelstreffet. I tre av fem tilfeller vil man måtte bruke fire adelsmenn.

Siden lojaliteten går ned med minst 25 poeng er det verdt å merke seg at dersom man sender fire angrep i adelstoget, og man sender nok tropper med fjerde adelsmannen, så vil man readle seg selv to av fem ganger. Siden adelssystemet er gullmynter er heldigvis ikke dette et veldig stort problem.

Når det gjelder readling av byer tapt til fiender så vil dette også si at så lenge man readler rett etter selve adlingen vil man alltid ta tilbake byen med mindre adelsmannen din dør.

Dersom man readler litt etter at man mistet byen kan man regne ut sannsynligheten for å ikke ta tilbake byen med en adelsmann på følgende vis*;

[ Antall timer siden du mistet byen + antall timer det er igjen til dine adelsmenn som readler treffer ] / 16

Merk at hvis du får et tall som er 1 eller høyere så er det umulig å ta over byen med et adelstreff.

En generell kommentar på disse sannsynlighetene er at adelstog er uavhengig av hverandre. Det betyr at hvis du sender fem adelstog, så ikke to av disse ta byen med tre adelsmenn, mens de tre andre tar byen med fire adelsmenn. Det vil si at hvis man sender veldig mange adelstog så vil man i to av fem tilfeller ta byen med tre adelsmenn.

*Her antar jeg at lojaliteten stiger med et poeng i timen, noe som virker naturlig.
 

DeletedUser

Guest
@The Finix: Takk :)

Ryktepoeng skrev:
Du bruker veldig mye tid på og lage en tråd som jeg ikke forstår en dritt av (det var godt ment, ikke vondt) :)

Hehe, takk :) Nå glemte jeg og forklare hvordan jeg fant ut disse statistikkene. Det var ved å simulere 10 000 000 adelstog. Det er mulig å regne det ut ved å sette opp en formel, men jeg vet ikke helt hvordan, og gidder ikke finne ut. Det krever ikke veldig mye arbeid når jeg først har lagd et program som simulerer slike situasjoner.

Hvis det er noe som er uklart, si gjerne ifra hva det er, så kan jeg prøve å forklare bedre.
 
Topp