Hjernens utvikling

DeletedUser

Guest
Har du noen gang lurt på hvorfor verneplikten avtjenes når man er ca 19 år? Da er soldatene fremdeles ekstra risikovillige.... verre blir det når man runder 25.... bare les denne artikkelen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2255825.ece

Hjernen vår er faktisk ikke helt ferdig før når man blir ca 25 år (individuelle variasjoner).

"Det er frontallappene som kan spille oss et puss før vi er 25 år. Det er i frontallappene hjernen styres og administreres med hensyn til planlegging, gjennomføring og kontroll av hvordan vi oppfører oss."

Plutselig har det blitt lettere å forstå urasjonelle ungdommer (narkotika, meningløs vold i gjenger osv) ... så lurer du på om det fortsatt er håp for deg? Joda, det kommer med alderen... ;)



Flere artikler/dokumenter om temaet (på engelsk):

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A52687-2005Jan31.html

http://www.abanet.org/crimjust/juvjus/Adolescence.pdf
 
Sist redigert av en moderator:

stein905

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
1
Kanskje det er en grunn til at når en skal kjøre opp for bil, må man ha en lærekjører som har hatt førerkortet i 5 år, og han/ hun SKAL minimum være 25 år gammel! Hvorfor skal akkurat lærekjøreren være 25 år?

Mange sier at da skal man ha erfaring nok, og gode nok egenskaper til å lære andre hvordan de kan bli en stabil sjåfør på veiene, men hvorfor akkurat 25 år? :confused:

Kanskje det du sa her Daggerheart har noe med saken å gjøre:
Hjernen vår er faktisk ikke helt ferdig før når man blir ca 25 år (individuelle variasjoner).

Hvem vet??? :rolleyes:
 

DeletedUser

Guest
Det var jo interessant. Med dette på bordet synes jeg det ikke burde være lovlig å verken kjøre bil eller kjøpe fyrverkeri (og våpen osv osv) før man har passert 25.
 

DeletedUser

Guest
Det var jo interessant. Med dette på bordet synes jeg det ikke burde være lovlig å verken kjøre bil eller kjøpe fyrverkeri (og våpen osv osv) før man har passert 25.

Jeg er dypt uenig - og mitt dårlige argument for det er at jeg ikke er over 25 år :p
 

DeletedUser

Guest
Jeg er dypt uenig - og mitt dårlige argument for det er at jeg ikke er over 25 år :p

Jeg kan ikke engang øvelseskjøre, men tydeligvis MANGE dødsfall det her dreier seg om. Og det som kan gjøres for å forhindre dødsfall er jeg for.
 

DeletedUser

Guest
Hypotetisk sett så reiser denne tråden en spørsmålsstilling knyttet til om man har bedre forutsetninger som TW spiller når hjernen er fullt utviklet.

Jeg har tidligere skrevet et innlegg om hva som skal til for å gjøre det bra i TW.

- Nok tid til spille generelt/tid til å sjekke innom "hele" døgnet
- Tålmodighet/engasjement til å "holde" ut i månedsvis med det samme spillet
- Sosiale evner til å knytte viktig bånd med andre mektige spillere/stammer
- Strategiske evner/erfaringer ol.

Individuelle variasjoner er jo enorme. Vår supersjakk spiller Mangus Carlsen er jo en av verdens beste nå allerede som 17 åring.

Basert på erfaringer er vel en 18 åring (spesielt gutter) mer tilbøyelig til å følge følelser, kaste seg ut på utfordringer han/hun ikke har vurdert konsekvensene godt nok på forhånd (både som følge av at frontdelen av hjernen ikke er helt ferdig utviklet og manglende erfaringer/kunnskap). Massiv økt hormonproduksjon hos gutter skaper ofte situasjoner som kan sammenlignes med "formel 1" biler med litt for "uerfarne" førere :)

TW er et spill hvor man ofte tar valg som får konsekvenser for spilleren etterpå, feks har du brutt et løfte/avtale/regler, vil folk huske det etterpå... bordet fanger på en måte. Jeg tror derfor på et generelt nivå har en spiller med en ferdigutviklet hjerne (les artiklene i starttråden) et bedre utgangspunkt i TW.

Men som sagt, det finnes jo unntak.

Jeg har sagt til Brann2006 at han vil bli en bedre spiller når han runder 23-25 år, bare vent og se.
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Denne passer nesten bedre under propaganda forumet, haha.

Så vidt jeg vet er også jenter ca to år foran gutter i mental ( og fysisk ) utvikling.

Jeg er enig i mye av det du sier, Dagger, men har du vurdert at det faktisk ikke alltid er en fordel å være så veldig gjennomtenkt? Instinktive handlinger, følge magefølelsen og alt det der. I tillegg blir man fort mer forsiktig ettersom tiden går, noe som jeg tror alle vil være enig i at ikke alltid er en fordel, spesielt i TW. Man må være villig til å gamble litt.

På den andre siden så er den mange direkte idiotiske TW spiller som er godt voksne. Problemet ditt, føler jeg, er at du generaliserer for mye. La oss si rent propaganda-messig, i forhold til TW. Har du hørt om en spiller som heter Dark Chaos? Han er 15 år. Geniale innlegg. Du burde sjekke opp emnene han har startet på W2.net P&P forumet. Men for å holde oss til W2.net, hva med Ripfin aka Asterios? Han er en av de mest håpløse folkene på propaganda, og han er ikke akkurat en ungdom. Tragisk propaganda og oppførsel.

I tillegg så er det jo mange kunstnere, komponister, o.l. som har oppnådd store ting før de ble 25. Mozart, f.eks.

Selvfølgelig, man kan godt bli bedre etterhvert, men også pga. erfaring, og evnen til å lære av egne og andre sine feil.
 

DeletedUser

Guest
Jeg har sagt til Brann2006 at han vil bli en bedre spiller når han runder 23-25 år, bare vent og se.

Det er da ikke spillet Brann har hatt problemer med? Han er jo ypperlig spiller. Selv ikke de som misliker han kan/bør si noe annet. :)
 

DeletedUser

Guest
Jeg skriver jo på et generelt grunnlag, og dette mener jeg kom godt fram i tidligere innlegg. Det er som jeg sier, alltid unntak.

Tror Grimlock har rett i at enkelte spillere (yngre også) instinktivt gjør de rette tingene. Det kan også være at det noen ganger lønner det seg å ha en litt mer aggressiv stil.

Har aldri sagt at Brann2006 er en dårlig spiller, men at jeg ikke liker hans litt kyniske manipulative stil. Ser han prøver å forbedre seg... vi får se.... poenget mitt er at han er en av de med størst forbedringspotensialet, slik jeg ser det.

Han har definitivt gjort flere store diplomatiske feil i Verden 1, og som han prøver å bortforklare.

Jeg har ikke spilt på .net serverne, men kanskje diplomatievner spiller en større rolle i Verden 1? Siden vi er så mange nordmenn her (og som samtidig er eldre enn 25 :p).

Noen av dere kommer sikkert noen morsomheter over mine diplomatievner.... tja, jeg har iallefall vært sentral i å få samlet en motstand mot Core og IB. Synes vi har gjort det bra, dersom man tar utgangspunkt i det spillermaterialet vi har (mangel på aktivitet osv). Core har vel hakket flere erfarne, aktive medlemmer og leder derfor.
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Dette visste jeg fra før av.

Visste dere at jenter er mer utviklet enn menn når de blir født, men menn utvikler seg mer under puberteten.

Norske bananfluer er spesielt lette å manipulere. Du trenger bare å forflytte dem over til et tropeklima også vil varmen lamme nervene deres slik at de begynner å like samme kjønn.


Mozart ble bare 35 år før han døde.


Jeg er for tidlig utviklet. Jeg er 16 og har to visdomstenner alt og kom i stemmeskifrte da jeg gikk i sjette klasse.
 

DeletedUser

Guest
Dette visste jeg fra før av.

Visste dere at jenter er mer utviklet enn menn når de blir født, men menn utvikler seg mer under puberteten.

Norske bananfluer er spesielt lette å manipulere. Du trenger bare å forflytte dem over til et tropeklima også vil varmen lamme nervene deres slik at de begynner å like samme kjønn.


Mozart ble bare 35 år før han døde.


Jeg er for tidlig utviklet. Jeg er 16 og har to visdomstenner alt og kom i stemmeskifrte da jeg gikk i sjette klasse.

Kanskje du er jente...
 

DeletedUser

Guest
Det er bevist at folk som har mye eldre søsken, blir mer ansvarlige som voksne. Dette er på grunn av at du på en måte, selv om du ikke merker det selv, så idoliserer du dem og ser på dem som forbilder for hvordan du vil bli. Siden søsknene allerede har utviklet hjernen temmelig mye, så pleier de å være mer ansvarsfulle- Og i tillegg så går du gjennom den samme mentale utvikling som dem som dermed tilsvarer at du som oftest da blir mer ansvarsfull.
 

DeletedUser

Guest
Jeg skriver jo på et generelt grunnlag, og dette mener jeg kom godt fram i tidligere innlegg. Det er som jeg sier, alltid unntak.

Tror Grimlock har rett i at enkelte spillere (yngre også) instinktivt gjør de rette tingene. Det kan også være at det noen ganger lønner det seg å ha en litt mer aggressiv stil.

Har aldri sagt at Brann2006 er en dårlig spiller, men at jeg ikke liker hans litt kyniske manipulative stil. Ser han prøver å forbedre seg... vi får se.... poenget mitt er at han er en av de med størst forbedringspotensialet, slik jeg ser det.

Han har definitivt gjort flere store diplomatiske feil i Verden 1, og som han prøver å bortforklare.

Jeg har ikke spilt på .net serverne, men kanskje diplomatievner spiller en større rolle i Verden 1? Siden vi er så mange nordmenn her (og som samtidig er eldre enn 25 :p).

Noen av dere kommer sikkert noen morsomheter over mine diplomatievner.... tja, jeg har iallefall vært sentral i å få samlet en motstand mot Core og IB. Synes vi har gjort det bra, dersom man tar utgangspunkt i det spillermaterialet vi har (mangel på aktivitet osv). Core har vel hakket flere erfarne, aktive medlemmer og leder derfor.

På .net har diplomati langt mer å si. Her er det bare fjompenisser som ikke er i stand til å ta annet enn grå byer eller inaktive/stammeløse.

En hvilken som helst god stamme fra .net hadde klart å sparke rumpe her på .no
 

DeletedUser

Guest
Hei!!!

Jeg tar bare forlatte byer på grunn av at jeg har allianser og IAPs mednesten alle naboene mine. De nærmeste fiendene mine er 50 timer unna meg.
 

DeletedUser

Guest
Det er personlige allianser og personlige IAPs det er snakk om og jeg forlater aldri stammen.
 
Topp