julepause diskuter

Bør det være julepause?

  • ja det bør være julepause fra 20.12- 25.12

    Stemmer: 50 34,5%
  • ja, men pausen bør bare være på julaften

    Stemmer: 29 20,0%
  • julepause,men ikke den tidsperioden oppforbi

    Stemmer: 28 19,3%
  • Nei, ikke julepause

    Stemmer: 38 26,2%

  • Totalt antall stemmer
    145
Reaksjonspoeng
3
Helt enig, Jul er en kristen høytid som ikke blir feiret av hele landet og av alle religioner. Når dere stopper for jul må dere stoppe for alle høytidene til Hiduene, Muslimene, Jøden også videre.

Dere skal ikke gjøre noe forskjell på religioners høytid. Det vil regnes som diskriminering, og i teorien er imot norsk lov (hvis serverene er i Norge da.).

Bra innlegg, har ikke tenkt så langt før, men nå som du sier det, helt enig! :cool:

Det blir som å dra til India å be dem om å stoppe all aktivitet på julaften:eek:
Fordi det er 10.000 nordmenn som feirer julaften i India...
 

DeletedUser

Guest
Er mange i Norge som feirer jul selv om de ikke har kristendommen som sitt livssyn.

Selv har jeg en kompis som er hindu... han og familien feirer jul selv om de er hinduer.....

Grunnen til at så mange feirer jul, kommer nok mer av at det er en tradisjon.

Hvis du leser litt om konsilet (kirkemøtet) i Nikea i år 325 e.kr. Så vil du nok forstå mer av grunnen til at julen feires:)
 

Navaji

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
0
Er mange i Norge som feirer jul selv om de ikke har kristendommen som sitt livssyn.

Selv har jeg en kompis som er hindu... han og familien feirer jul selv om de er hinduer.....

Grunnen til at så mange feirer jul, kommer nok mer av at det er en tradisjon.

Hvis du leser litt om konsilet (kirkemøtet) i Nikea i år 325 e.kr. Så vil du nok forstå mer av grunnen til at julen feires:)

Har ikke noe å si, det er diskriminering..
 

Navaji

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
0
Jeg syntes dette blir for dumt, jul er noe 90%+ av norges befolkning feirer, andre religioners høytider blir ikke feiret av på langt nær så mange i norge, derfor syntes jeg ikke det er urimelig om det kun er i juletiden det er pause. Poenget er ikke at "julen er hellige derfor kan vi ikke angripe hverandre", men at veldig mange er opptatt i jula, og de vil bruke tiden sin på andre ting som er viktigere enn tribalwars.

Desuten så ser jeg på det som en selvfølge at dersom det skal være julepause så skal all aktivitet stoppes, ingen resurser produseres, ingen tropper produseres, og alle tropper som er underveis stopper der de står.

Hvor fant du ut at 90% feiert jul ?
 

DeletedUser

Guest
Har ikke noe å si, det er diskriminering..

Greit, la oss si at det er diskriminering da.

Hva om vi lar tallene tale for seg selv.. Bare se hvordan det ligger ann med statistikken på de som har stemt... La flertallet bestemme?...

Btw:
Julen feires den 24 desember på grunn av at Keiser Konstantin av romerriket samlet de kirkeligelederne til et møte i Nikea i år 325.

Konstantin fant ut at kristendommen kunne på sikt kunne bli en trussel for romerriket.
Derfor bestemte han seg for å slå seg sammen med kristendommen.
"if you can't beat them join them"

Et av temaene under møte var feiringen av Jesus.
Jesus fødselsdag var 7. Januar. Men romerne feiret av solen snudde den 21. desember. Konstantin kunne ikke godta to feiringer så nært hverandre. Det ville gi et dårlig intrykk av ham som leder hvis han godtok at det skulle være en stor fest hver uke.

Derfor ble kirkelederne og konstantin enige om at de skulle slå sammen de to feiringene til en dato. Det ble 24. Desember.
 

DeletedUser

Guest
Hvor fant du ut at 90% feiert jul ?

Jeg skrev 90%+

Jeg har ikke sjekket dette noe sted, men jeg tror vi alle kan være enige om at mer enn 90% av norges befolkning feirer jul..

Grunnen til at jeg sier 90%, og ikke mer, er at jeg ikke er sikker, og ville ikke bli beskylt for å overdrive..

Personlig tror jeg det er nermere 98%..
 

DeletedUser

Guest
Har ikke noe å si, det er diskriminering..

Hvis du skal være sånn så diskrimener jeg Pepsi fordi jeg liker Coca-cola best.
Diskriminering overdrives. Det er så mye som er diskrimenering nå til dags. Vi kan se det på en annen måte da. Jeg kan også si at du diskriminerer sorn fordi du er uenig med han.

Norge har hatt jul som tradisjon i hvertfall 1000 år. Når vi tar inn flyktninger skal ikke vi følge deres regler, eller slutte med vår tradisjon fordi de ikke liker den.
 

teacher

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
1
Uten å dra dette for langt; det er mange som feirer jul i Norge, og noen som ikke gjør det. Jeg tenker ;
1) Hvordan feirer dere egentlig jul, dere som ikke har tid til å logge dere på iløpet av 14 dagers juleferie? Da har det ikke lenger noe med julefeiringen å gjøre, men en unnskyldning for å slippe å spille siden dere begynner å bli lei hele spillet...
2) Jeg vil tro at jeg, som familiefar i en alder hvor festing fortsatt er morsomt, med kjerring og tre unger, ikke har færre familiearrangementer å delta på enn de fleste her. Sett bort ifra julaften og førstedag, er det totalt uproblematisk for meg å være aktiv her i jula.
3) Jeg vil tro at de fleste her enten har jobb eller skole hver ukedag, dvs minimum 9 timer fravær. Hvilket juleselskap varer lenger enn 9 timer!!?? Selv svigers sine marerittlange akevittselskaper er slutt etter 6-7 timer..
4) Siden Brann sier at det blir julepause håper jeg det kan være mulig å møte alle ønsker på f.eks. denne måten ;
- Serveren "låses" (ja, jeg er skikkelig noob på pc..) slik at det ikke er mulig å hverken angripe, produsere eller på annen måte påvirke spillets gang i pausen. Er det fortsatt mulig å produsere i pausen er det jo totalt meningsløst å tømme fienden for tropper nå..
- Pausen varer maks i 3 dager, slik at hensynet til de som ønsker pause blir ivaretatt, samtidig som det fortsatt blir mulig å plage fienden som er fyllesyk..:)
 

DeletedUser

Guest
Uten å dra dette for langt; det er mange som feirer jul i Norge, og noen som ikke gjør det. Jeg tenker ;
1) Hvordan feirer dere egentlig jul, dere som ikke har tid til å logge dere på iløpet av 14 dagers juleferie? Da har det ikke lenger noe med julefeiringen å gjøre, men en unnskyldning for å slippe å spille siden dere begynner å bli lei hele spillet...
2) Jeg vil tro at jeg, som familiefar i en alder hvor festing fortsatt er morsomt, med kjerring og tre unger, ikke har færre familiearrangementer å delta på enn de fleste her. Sett bort ifra julaften og førstedag, er det totalt uproblematisk for meg å være aktiv her i jula.
3) Jeg vil tro at de fleste her enten har jobb eller skole hver ukedag, dvs minimum 9 timer fravær. Hvilket juleselskap varer lenger enn 9 timer!!?? Selv svigers sine marerittlange akevittselskaper er slutt etter 6-7 timer..
4) Siden Brann sier at det blir julepause håper jeg det kan være mulig å møte alle ønsker på f.eks. denne måten ;
- Serveren "låses" (ja, jeg er skikkelig noob på pc..) slik at det ikke er mulig å hverken angripe, produsere eller på annen måte påvirke spillets gang i pausen. Er det fortsatt mulig å produsere i pausen er det jo totalt meningsløst å tømme fienden for tropper nå..
- Pausen varer maks i 3 dager, slik at hensynet til de som ønsker pause blir ivaretatt, samtidig som det fortsatt blir mulig å plage fienden som er fyllesyk..:)

Alt enig bortsett fra en ting. Jeg vil ha fire dager. lilljuleaften til ut 2. juledag.
Da slipper jeg å være våken natten til juleaften eller natten til 2. juledag.
 

brann2006

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
13
Serveren blir ikke låst.
Man kan logge inn og man kan angripe barbar byer.
Men om du har noen angrep ute som vil treffe en by innen den angitte tiden som nok blir offentliggjort ganske snart så vil ingen tropper bli tatt eller anything. Dem vil rett og slett bare være innpå en liten snarvissit før dem drar rett hem igjen uten noe tap eller gevinst.
 

DeletedUser

Guest
Uten å dra dette for langt; det er mange som feirer jul i Norge, og noen som ikke gjør det. Jeg tenker ;
1) Hvordan feirer dere egentlig jul, dere som ikke har tid til å logge dere på iløpet av 14 dagers juleferie? Da har det ikke lenger noe med julefeiringen å gjøre, men en unnskyldning for å slippe å spille siden dere begynner å bli lei hele spillet...
2) Jeg vil tro at jeg, som familiefar i en alder hvor festing fortsatt er morsomt, med kjerring og tre unger, ikke har færre familiearrangementer å delta på enn de fleste her. Sett bort ifra julaften og førstedag, er det totalt uproblematisk for meg å være aktiv her i jula.
3) Jeg vil tro at de fleste her enten har jobb eller skole hver ukedag, dvs minimum 9 timer fravær. Hvilket juleselskap varer lenger enn 9 timer!!?? Selv svigers sine marerittlange akevittselskaper er slutt etter 6-7 timer..
4) Siden Brann sier at det blir julepause håper jeg det kan være mulig å møte alle ønsker på f.eks. denne måten ;
- Serveren "låses" (ja, jeg er skikkelig noob på pc..) slik at det ikke er mulig å hverken angripe, produsere eller på annen måte påvirke spillets gang i pausen. Er det fortsatt mulig å produsere i pausen er det jo totalt meningsløst å tømme fienden for tropper nå..
- Pausen varer maks i 3 dager, slik at hensynet til de som ønsker pause blir ivaretatt, samtidig som det fortsatt blir mulig å plage fienden som er fyllesyk..:)


teeeeach på forumet :D

uansett, jeg snakka så vidt med bunny idag, vi kommer med noen detaljer ang pausen i morgen. Det blir pause, men det er noen småting som må avklares først. F.eks. hvordan det blir med troppeprodusering og støtte-sending. Jeg mente nå iallefall at det ikke burde være mulig å sende støtte når man ikke kan sende angrep.

Troppe produksjonen kan for min del være som før. De som rimmer spillere nå kan jo egentlig bare se på det som en positiv ting. Så lenge det ikke går ann å sende støtte i dette tidsrommet, så er det eneste som skjer at tropper produseres. Og offansive tropper produseres som kjent fortere enn defansive :)
 

DeletedUser

Guest
samme kan det være de eneste som klarer å ta meg når jeg ikke er online slutter jo nå uans :(
 

Navaji

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
0
Greit, la oss si at det er diskriminering da.

Hva om vi lar tallene tale for seg selv.. Bare se hvordan det ligger ann med statistikken på de som har stemt... La flertallet bestemme?...

Btw:
Julen feires den 24 desember på grunn av at Keiser Konstantin av romerriket samlet de kirkeligelederne til et møte i Nikea i år 325.

Konstantin fant ut at kristendommen kunne på sikt kunne bli en trussel for romerriket.
Derfor bestemte han seg for å slå seg sammen med kristendommen.
"if you can't beat them join them"

Et av temaene under møte var feiringen av Jesus.
Jesus fødselsdag var 7. Januar. Men romerne feiret av solen snudde den 21. desember. Konstantin kunne ikke godta to feiringer så nært hverandre. Det ville gi et dårlig intrykk av ham som leder hvis han godtok at det skulle være en stor fest hver uke.

Derfor ble kirkelederne og konstantin enige om at de skulle slå sammen de to feiringene til en dato. Det ble 24. Desember.


Hahahahaha, Hvor mye vil du vedde på det ? ;)

Jul er ikke en kristen tradisjon, det er en norrøn tradisjon og var i hele Europa lenge før man feiret jesus sin fødselsdag.

F.eks i Norge er Jul et ord som stammer fra Joll der de feiret maten de hadde fått i løpet av høsten.

I Tyskland / Nederland startet jule feiringen når Nicholas, nå kalt St.Nicholas eller Jule nissed ga gaver til de fattige.

"Christmas" ble lagd fordi at Paven følte at han ville feire høsten, vinteren og det nye året som kom slikk som alle andre religioner hadde. Men han måtte ha en grunn, så han sa at jesus ble født da! :cool:
 

DeletedUser

Guest
godt det ble julepause :D skulle jo vært pause ut til 5-6 januar synes jeg !
også kan vi jo innføre pause i hele april-mai, for da er det jo påske og andre fine dager :D

Hvorfor ikke gjennom hele fellesferien også??
Og mens vi er igang, i alle ferier, slik at vi slipper å spille så mye..
Og kansje i helgene også.. men fra torsdag til tirsdag, for da han vi noen dager og planlegge helga på, samt komme oss etter :D:D
 

DeletedUser

Guest
Hahahahaha, Hvor mye vil du vedde på det ? ;)

Jul er ikke en kristen tradisjon, det er en norrøn tradisjon og var i hele Europa lenge før man feiret jesus sin fødselsdag.

F.eks i Norge er Jul et ord som stammer fra Joll der de feiret maten de hadde fått i løpet av høsten.

I Tyskland / Nederland startet jule feiringen når Nicholas, nå kalt St.Nicholas eller Jule nissed ga gaver til de fattige.

"Christmas" ble lagd fordi at Paven følte at han ville feire høsten, vinteren og det nye året som kom slikk som alle andre religioner hadde. Men han måtte ha en grunn, så han sa at jesus ble født da! :cool:


Stemmer.
Men tror nok du bør lese posten min en gang til.
Jul er en sammenslåing av den hedenske feiringen av at solen snudde, og feiringen til minne om Jesus.

Solen snur ikke 24 desember;)
Jesus er ikke født 24 desember;)

En sammenslåing^^
 

Navaji

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
0
Stemmer.
Men tror nok du bør lese posten min en gang til.
Jul er en sammenslåing av den hedenske feiringen av at solen snudde, og feiringen til minne om Jesus.

Solen snur ikke 24 desember;)
Jesus er ikke født 24 desember;)

En sammenslåing^^

Jeg leste godt jeg ^^,

Det som er er at det Konstantinopel fant ut ikke hadde noe med Norge og gjøre. Fordi der feiret man alerde jul ^^,
 

DeletedUser

Guest
Jeg leste godt jeg ^^,

Det som er er at det Konstantinopel fant ut ikke hadde noe med Norge og gjøre. Fordi der feiret man alerde jul ^^,

I norge feiret man Joll. Jul feiret man først da kristendommen kom til Norge:)

I den første posten min, tenkte jeg på feiring av jul generelt. Ikke bare i Norge men i hele verden:)
 
Topp