Krig så tidlig - Hvorfor

Reaksjonspoeng
3
Uten å vare like hyperaktiv verken på spillet eller på forumet på v4, merker jeg meg at det er populært å erklære krig mot andre stammer.

Begrunnelsen til de fleste er at "de angriper en av medlemmene våre".
Ok. Det er jo en grei begrunnelse... Eller? Hva er i det hele tatt poenget med en krig så tidlig? Er det for at medlemmene skal sende farmetroppene sine på 10-timers turer for å gå rett i en enten stacket eller dodget by? Ikke særlig smart...
Riktignok er det helt sikkert noen som har kats og en god del som har rams, men fortsatt... Hva er poenget med å erklære krig før man kommer på 5 byers-stadiet? Jeg regner med at det er fordi de fleste stammer har et stort markeringsbehov, og vil markere at de ikke lar seg pille på nesen av spillere som speider de.

Jeg personlig mener at stammer i det hele tatt er rubbish før du har skaffet deg en ny by og god kontroll på området ditt. Det eneste en stamme kan gjøre er å rekrutere medlemmer som hindrer utviklingen din eller sende laaange angrepstokt mot han som speidet byen din. De kan riktignok også støtte byen din etter den er clearet, men hva hvis det er du som får streng beskjed om å sende alle 50 spydmennene og 10 sverdmennene dine til andre siden av kontinentet? Da er stammer helt klart bare i veien.

Det alle burde gjøre til de har skaffet seg en ny by, er å få kontroll på 15*15, farme konstant, og ikke bry seg om hvem man angriper eller speider.

Et lite sammendrag:

Stammer er nyttige i begynnelsen fordi:
1. Du kan motta støtte
2. Du kan få hjelp med langdistansenukes som er så utrolig lette å dodge

Stammer er til bry i begynnelsen fordi:
1. Du må sende de surt ervervede forsvarstroppene dine for å hjelpe en noob som ikke evner å dodge
2. Du blir hindret i utviklingen
3. Du må sende langdistansenukes og kanskje noen fakes(hurra)
4. Du blir tvunget til å cleare spilleren som ligger 11 felter bortenfor deg istedenfor han som ligger 6 felter bortenfor deg fordi han tilhører fiendestammen
5. Du får ofte en eller to stammer til fiende uten å ha gjort noe som helst
6. Du må lese alt bosset som står på forumet om at alle blir angripi og trenger støtte, om at alle vil få nye privelegier osv.

Kanskje du er enig med meg? Kanskje du ikke er det?:eek:
Sleng ut noen meninger

PS: De negative sidene ved en stamme blir kraftig mindre hvis du er i en underdogz-stamme.
 
Sist redigert:

DeletedUser

Guest
usj usj forsk.. man spiller da med 15x15 kart istedenfor 9x9 :p
 

DeletedUser

Guest
Det du sier stemmer meget bra, men hvor negativt det er med stamme avhenger voldsomt av hvem andre som er med der. Dette nevner du bare så vidt når det kommer til underdogs. Men det trenger nødvendigvis ikke å være en underdogs-stamme for å kunne være hendig å ha bak seg. Nei, det hele avhenger av kvaliteten på spillerne som er med, er så og si alle gode og kontrollerer sine områder bra er det ikke noe i veien for at stammen har 99 medlemmer utenom deg.
Det som desverre skjer på V4 er at mange stammer har mange spillere som rett og slett er for dårlige til å kontrollere sine egne område, eller så har de havnet ved siden av andre spillere som er veldig erfarne og/eller gode. Da også enkelte stammer har ledere som så tidlig i spillet skal kontrollere for mye av aktiviteten i stammen og er voldsomt overbeviste om at en stamme med mange medlemmer og andre stammer i ryggen er et voldsomt sterkt tegn på styrke, noe som forsåvidt stemmer men bare ikke så tidlig i spillet da det rett og slett blokkerer for mange av spillernes muligheter til å vokse.

Man har også de stammene som har de latterlig lange avstanden, og per nå er jo det ganske mange av stammene. Klart avstanden blir ikke så store etterhvert, for vi holder oss jo foreløpig alle innfor få kontinenter, men med tanke på størrelsen på spillerne er det ikke mange timene i tur for en spydmann som skal til for at avstanden mellom 2 spillere i samme stamme kan kvalifiseres som "lang".

Men man skal ikke glemme de stammene som har en nesten uavbrutt liste av gode spillere, i slike stammer spiller avstander liten rolle, spillerne vil i stor grad klare å vokse bra på egen hånd. Også vil de klarer å kontrollere sine områder bra, om det vil være ved å inngå avtaler med andre enkeltspillere som ville truet dem for meget eller ved å farme effektivt og holde alle andre spillere rundt seg så og si tomme for ressurser spiller liten rolle så lenge de klarer å vokse hurtig både med tanke på byggninger og tropper.
 

DeletedUser

Guest
*blir seriøs*

vil si at det som feiler mange av stammene på dagens top 20 er en mangel på langsiktige planer, hvor skal alle medlemmene adle seg om 2 uker? hvor skal de adle seg om 2 månder? når de i tilegg lider av et kraftig behov for å bevise at de er store og sterke så skaffer seg masse allierteog iap'er for å gjøre kartet mindre truende fjerner de bare enda flere mulige adelsmål.

en stamme på 100 medlemmer kan umulig holde seg i et kontinent etter at spillerne når 5-10 byer, rett og slett siden de går tom for adlingsmål, og det er gitt at de ikke møter motstand/ allierer seg (den siste er vel mer sansynlig) fra en annen stor stamme i området og ender opp med å låse fast halvparten av medlemmene ved å kreve at de sender alle troppene sine for å sikre at den andre halvparten ikke blir adlet bort..

Jeg gleder meg litt til se hvor lenge de "store" stammene vi ser nå holder før de blir knust av enten interne konflikter (det er verre å få 100 personer til å sammarbeide en 40) eller av stagnasjon og inaktivitet
 
Reaksjonspoeng
3
Det du sier, Arnold kan godt være sant, men du har undervurdert viktigheten av å kontrollere sin 15*15/9*9 og å være en av de eneste som farmer dine farmer. Hvis du har en stamme med mer enn 80 medlemmer og rekruteringen er fokusert innenfor et kontinent er det fysisk umulig at alle skal ha kontroll på sin 9*9.

Dermed vil jeg si at å være medlem i en stamme med mer enn 40 medlemmer, eller en stamme med mer enn 10 mindre gode medlemmer bare er til bry for deg selv.
 

DeletedUser

Guest
Det du sier, Arnold kan godt være sant, men du har undervurdert viktigheten av å kontrollere sin 15*15/9*9 og å være en av de eneste som farmer dine farmer. Hvis du har en stamme med mer enn 80 medlemmer og rekruteringen er fokusert innenfor et kontinent er det fysisk umulig at alle skal ha kontroll på sin 9*9.

Dermed vil jeg si at å være medlem i en stamme med mer enn 40 medlemmer, eller en stamme med mer enn 10 mindre gode medlemmer bare er til bry for deg selv.

Det fremstod kansje ikke av innlegget men er fullt klar over viktigheten av å kontrollere sin egen 15*15/9*9, derfor er det helt urealistisk at en stamme på 100 medlemmer holder seg til et kontinent. Slik som det er på nåværende tidspunkt bør en stamme med så mange medlemmer ha så store avstander som overhodet mulig i grunn, de må rett og slette ha spillere i alle utkanter.
Men betviler da også veldig sterkt at mange av de stammen med et høyt medlemsanntall har fryktelig mange gode spillere, tror nok som andre sier at de kun har så mange fordi de da føler seg sterkere enn hva de ville gjort alene. Det som er synd er jo at mange nye spillere lett tror en stamme er bra dersom de har masse "flashy" greier på profilen sin og mange medlemer, noe som gang på gang har vist seg å ikke stemme.

Men som du sikkert ser av min egen stamme så har ikke jeg så mange å ta hensyn til og regner heller ikke med å få det i nærmeste fremtid.
 

DeletedUser

Guest
hvis du går uti fra at vær spiller trenger et område på 15x15 felt for å lykkes, er det plass til ca. 45 spillere i et kontinent hvis min regning er riktig ((100/15)^2), det betyr at stammer med 90+ spillere i et kontinent i gjennomsnitt bare har halvparten så mange farmer som spillere i stammer med ca. 40 medlemmer, og derfor vil utvikle seg dobbelt så sakte.. selvom det er flere faktorer (forskjell på naboer, ujevn fordeling av byer på kartet osv) så sier det likevel litt om hvor kortsiktig det er å ha så mange medlemmer i et kontinent, og dette er uten å ha med mangel på adlingsmuligheter
 

DeletedUser

Guest
Jeg er helt enig med trådstarter. Stamme i starten hemmer bare veksten din, vis stammen plutselig skal gå til krig så tidlig. Jeg hadde hvertfall ikke giddet sende støtte til en person som er 10 timer unna, fordi stammen er pirkete, men nå kan ikke jeg hjelpe dem uanz, har jo ikke forsvarstropper :eek:

Selvfølgelig kommer dette jo bare helt ann på stammen. Vedder på at de beste stammene ikke kriger med noen, men bare fokuserer på farming og skaffe seg område.
 

DeletedUser

Guest
Mener nå fremdeles at dersom du har de riktige folka med deg i en stamme ville det vært beste, men siden jeg ikke har funnet de riktige folka ennå så kjører jeg også solo! :D

Men bare for å dra litt tilbake til tittelen på tråden så er det jo helt meningsløst å gå til krig nå. Så der er jeg helt ening med Forskning!
 
Topp