Siden du vil ha svar fra folk med peiling er det nok ikke mitt innlegg du bør legge mest vekt på... Men jeg kan anbefale Honda som et bra utgangspunkt. Det kommer jo til å være ups and downs på de fleste syklene uansett, men så vidt jeg har forstått skal Honda visstnok være kvalitet
Men så klart er dette noe du må finne ut selv, alt etter hva du føler du trenger.
Mine detaljkunnskaper om motorsykkelmerker såvel som motorsykler generelt er dessverre mangelfulle. Derfor skal jeg prøve å hente fram i hukommelsen noe av det faderen har sagt om de to typene lettsykkel han har satt seg noenlunde inn i, nemlig Varadero og CBF (begge fra Honda). Pappa har en Varadero, opprinnelig tiltenkt broderen når han får lappen på lettsykkel, så det er den han har personlig erfaring med. Det er visstnok en av de "tyngste" typene lettsykkel. En ting man kan merke seg med Varadero er at den drar best på høye turtall, altså er det en fordel å ha veier der slike er lette å oppnå.
Det er nettopp det vi ikke har her, derfor har faderen lest seg opp på CBFen. Ifølge tester skal den visstnok dra bra på lave turtall, så han har tenkt å kjøpe en slik til meg når jeg skal øvelseskjøre til jeg selv skal ta lettlappen. Jeg tror han bare har moro av å eksperimentere. Iallefall, denne sykkelen ville være mer egnet til bratte og svingete veier enn Varadero er, men ikke like behagelig å sitte på under lengre kjøreturer. Med andre ord er det en sykkel som antakelig hadde passet bra til lokalkjøring i områdene rundt hvor jeg bor, men ikke fullt så egnet på langtur.
I tillegg kommer alle de syklene jeg har absolutt null og ingen peiling på, som antakelig også har sine pros og cons på samme måte som CBF og Varadero, så jeg regner med at du bør finne litt ut om flere typer. Det muligens eneste nyttige jeg kan gi deg i dette innlegget må være et tips om å lese test-reviews for ulike motorsykler for å finne ut hva folk med peiling har sagt om å kjøre den og den sykkelen. En annen lur ting er jo å finne ut hva du har tenkt å bruke sykkelen til, sånn litt konkret. Trenger du en all-rounder for å kjøre på mange typer vei, er det brede østlandsveier eller smale, svingete vestlandsveier du har i tankene, eller planlegger du å kjøre deg vill på Finnmarksvidda? Har svingegenskaper mer å si enn stabilitet, eller er kanskje akselerasjon noe som har mye å si? (Aner ikke hvorfor det skulle bety allverdens, men nevner det for sikkerhetsskyld
) Til eksempel ville nok CBFen vært det beste til mitt normalbruk. Så hva du hadde brukt sykkelen din til er en ting du bør ta i betraktningen.
Also, ta det jeg sier med en halv tønne salt frem til noen kan bekrefte at det jeg sier stemmer til en viss grad, jeg kan ikke love at jeg ikke snubler i noen fakta... tross alt er alt dette annenhånds fra noen folk som har en smule mer peiling enn meg....