Lett MC: Anbefalninger?

Lord dark

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
56
Då har det seg slik at eg nærmer meg tida til å starte med MC køyring! Er skikkelig hekta på Cruiser/Custom/Touring, men trenger ein anbefalning på sykkel. Ser helst at dei som svarer har LITT peil :p

Kan vel sei at eg er i tyngste laget med tanke på høgda mi (1.86 høg, +/-. Vekta, ehe, ikkje noko eg nevner her :p) og som nevnt passe høg. Vil ha ein sykkel til å køyre med, altso skikkeligt. Ikkje ein til å trimme og køyre tyl.

Har tenkt på både Honda Shadow og Yamaha Dragstar, men dei er litt i dyraste laget for min økonomi. Men har tenkt på ein sykkel, Daelim Daystar 125. Nokon som har nokon tanker rundt den? :)

Håper jo at nokon har noko vettugt og sei. Joda, dette har lite med TW å gjere, men det er no Off.Topic
 

DeletedUser

Guest
Mulig den er det råeste man får. Jetpacks er også temmelig rått! Og romferger!!!

Men det er ikke egentlig relevant for Lord Darks situasjon :)
 

DeletedUser

Guest
Siden du vil ha svar fra folk med peiling er det nok ikke mitt innlegg du bør legge mest vekt på... Men jeg kan anbefale Honda som et bra utgangspunkt. Det kommer jo til å være ups and downs på de fleste syklene uansett, men så vidt jeg har forstått skal Honda visstnok være kvalitet :) Men så klart er dette noe du må finne ut selv, alt etter hva du føler du trenger.

Mine detaljkunnskaper om motorsykkelmerker såvel som motorsykler generelt er dessverre mangelfulle. Derfor skal jeg prøve å hente fram i hukommelsen noe av det faderen har sagt om de to typene lettsykkel han har satt seg noenlunde inn i, nemlig Varadero og CBF (begge fra Honda). Pappa har en Varadero, opprinnelig tiltenkt broderen når han får lappen på lettsykkel, så det er den han har personlig erfaring med. Det er visstnok en av de "tyngste" typene lettsykkel. En ting man kan merke seg med Varadero er at den drar best på høye turtall, altså er det en fordel å ha veier der slike er lette å oppnå.

Det er nettopp det vi ikke har her, derfor har faderen lest seg opp på CBFen. Ifølge tester skal den visstnok dra bra på lave turtall, så han har tenkt å kjøpe en slik til meg når jeg skal øvelseskjøre til jeg selv skal ta lettlappen. Jeg tror han bare har moro av å eksperimentere. Iallefall, denne sykkelen ville være mer egnet til bratte og svingete veier enn Varadero er, men ikke like behagelig å sitte på under lengre kjøreturer. Med andre ord er det en sykkel som antakelig hadde passet bra til lokalkjøring i områdene rundt hvor jeg bor, men ikke fullt så egnet på langtur.

I tillegg kommer alle de syklene jeg har absolutt null og ingen peiling på, som antakelig også har sine pros og cons på samme måte som CBF og Varadero, så jeg regner med at du bør finne litt ut om flere typer. Det muligens eneste nyttige jeg kan gi deg i dette innlegget må være et tips om å lese test-reviews for ulike motorsykler for å finne ut hva folk med peiling har sagt om å kjøre den og den sykkelen. En annen lur ting er jo å finne ut hva du har tenkt å bruke sykkelen til, sånn litt konkret. Trenger du en all-rounder for å kjøre på mange typer vei, er det brede østlandsveier eller smale, svingete vestlandsveier du har i tankene, eller planlegger du å kjøre deg vill på Finnmarksvidda? Har svingegenskaper mer å si enn stabilitet, eller er kanskje akselerasjon noe som har mye å si? (Aner ikke hvorfor det skulle bety allverdens, men nevner det for sikkerhetsskyld :p) Til eksempel ville nok CBFen vært det beste til mitt normalbruk. Så hva du hadde brukt sykkelen din til er en ting du bør ta i betraktningen.

Also, ta det jeg sier med en halv tønne salt frem til noen kan bekrefte at det jeg sier stemmer til en viss grad, jeg kan ikke love at jeg ikke snubler i noen fakta... tross alt er alt dette annenhånds fra noen folk som har en smule mer peiling enn meg.... :eek:
 

DeletedUser

Guest
Mulig at du kan si hva du skal bruke den til? Anbefalingene du får kommer veldig an på hva den brukes til. Kjører selv en Yamaha YBR, veldig fornøyd med den.
Sykkelen er en cruiser, som er veldig behagelig å kjøre på lengre turer. Den drar dårlig før den kommer på rundt 8500-9000, men desverre slår sperren på turtall inn på rundt 11000rpm.

Det Winterwierd sier om Honda Varadero stemmer, da den ikke drar noe særlig før den kommer høyere opp i antall omdreininger.
Veldig behagelig sykkel som du sitter høyt på, men den er desverre litt for tung for min smak. Sykkelen jeg hadde under opplæringen, og var en behagelig sykkel å kjøre med.
Desverre fikk jeg bare prøve den på veien med en kjørelærer på rundt 100kg :(

Men det er veldig lettere å komme med anbefalinger om du sier litt mer om bruksområder, så kan du være så snill å gjøre det? :)
 

DeletedUser

Guest
Vel, jeg har sagt det jeg har å si om lettsykkelmerker/-modeller/-hvadetnåheter, har egentlig ikke mer å anbefale, så jeg kan heller overlate arenaen til de med litt større kunnskaper om emnet enn meg :eek: Ellers kan det vel være det er noen som tar seg tiden til å liste opp motorsykler de mener utmerker seg innen ulike felt, men det er vel ikke å forvente at folk skal gidde å bruke kvelden sin på det.

Altså med mindre de har like mye fritids som meg da :D
 

Lord dark

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
56
Det hjalp jo ein del, har lest litt rundt :)

Men her er det nok nokon fæle vestlandveger ja! Om nokon greier å oppnå 100km/h og OVERLEVE neste sving, blir eg imponert ;) (Lo godt når eit par i klassen min gjekk til innkjøp av Honda CBR pga toppfarta, for den kan ein jo oppnå her...) Men planen blir nok å køyre litt langturer, og kanksje litt fram og tebake mellom bygdene. (Er tettbygde strøk her, 3k personer i heile kommuna...)

Har vurdert YBR, men veit du korleis den er for ein langbein med godt kraftig kropp? :p Har eigenltig litt lyst på ein lav sykkel der eg får utnytta tynga litt. Stemmer det at YBR er litt meir ein kvardags sykkel? (Og synest den likner veldig på ein speedsykkel om du fjerner kåpa på ein NSR/CBR/osv...)

Har høyrt svært mykje bra om Varadero ja! Eit beist av ein sykkel, men litt i dyraste klassen for meg :p
 

Lord dark

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
56
Jo takk, men huttemegtu og. Den står i Bergen lagra for no. Må ordne transport heimatte, og det er pokkern ikkje like lett. Er redd for at ein eller anna vill bergenser skal finne på noko tull :O
 
Topp