Videresendt, Inno Ny sorteringsmåte på FA

DeletedUser

Guest
Siden vi allerede kan sortere etter avstand synes jeg det passer med en sortering der man kan sortere etter ressurser.

F.eks om man har mangel på jern så kan man få sortert barbarbyene etter dette slik at det gjør jobben våres lettere. Trenger man lite leire kan man f eks sende mot de byene som ikke har så mye leire.

Dette er selvsagt uavhengig av avstand.

Det jeg lurer på, og vil høre flere meninger på:
Blir det da slik at de fleste kommer til å satse kun på de byene med masse jern i?
 
Sist redigert av en moderator:

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
Det jeg lurer på, og vil høre flere meninger på:
Blir det da slik at de fleste kommer til å satse kun på de byene med masse jern i?

Dette støttes.

Og for å svare på spørsmålet ditt, så behøver jeg omtrent like mye tre som jeg behøver jern. :)
 

DeletedUser

Guest
Støttes!

Det jeg lurer på, og vil høre flere meninger på:
Blir det da slik at de fleste kommer til å satse kun på de byene med masse jern i?

Det er helt avhengig av hva slags troppeoppsett man har i byene sine. Hvis man for eksempel har et troppeoppsett à la 9000 spyd og 1900 TK i forsvarsbyene, og 6000 øks, 3300 LK, 220 rambukker i angrepsbyene, da vil man ha behov for rundt 40 % mer jern enn tømmer (Kilde).

Med andre troppeoppsett vil det være andre behov. Man selv om man gjerne trenger mer tømmer enn jern så vil man allikevel trenge mye av alle ressursene.
 

DeletedUser

Guest
Det er kanskje pessimistiskt å skrive "støttes ikke" her. Men gjør det likevell!

Støttes ikke!

Man får mindre jern i timen om man farmer byene med mest jern istedet for å farme alt av jern som er i nærområdet. Problemet er også at du farmer byer med mye jern, noe som ikke betyr mindre tre eller mindre leire. Husk om du farmer byen med mest jern, og den har mye mindre jern enn leire + tre, så vil du bruke mye lk på å farme det jernet!

Du har også et problem med å farme med C, der byene med mest jern vil enten være byen som er lengst unna med høyest varehus(røde tall), eller byen lengst unna med best produksjonstid. Problemet ligger i at for å få høyere jern(eventuelt en annen ress) må C funksjonen (som er den eneste funksjonen som tar hensyn til speiderrapporter i FA) øke en av de 2 faktorene som bestemmer antall ress i byen i det troppene treffer byen(faktorene er tid og ressproduksjon per tid).

Denne måten å sortere vil i praksis bli det samme som å sortere byer som er lengst unna øverst, i nesten alle tilfeller!

Et nytt forslag:

Kanskje det å sette grenser som bestemmer hvilke rapporter som skal vises er en mer praktisk funksjon å oppgradere FA med. Som f.eks bare byer innenfor x avstand + byene som da vil ha mer enn 5k jern i seg om man farmer med C. Om man kan velge øvre grense i avstand kan man da forsikre seg at f.eks alle lk-angrep er tilbake innen 5 timer, fordi grensen er satt til 10 felt unna byen som man farmer med. Eventuelt få opp bare byer som har over 8k ress i byen (da må man farme med minst 100 lk og 1 speider).
 
Sist redigert av en moderator:

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
Du har også et problem med å farme med C, der byene med mest jern vil enten være byen som er lengst unna med høyest varehus(røde tall), eller byen lengst unna med best produksjonstid.

Jeg er uenig i det du sier her. Ofte kan det være slik at det finnes mer utbygde byer strødd utover som har en høyere jernproduksjon som resultat av dette. Dersom tilfellet er slik at du finner de som er lengst unna på første side, kan du bare bla til neste side for å finne byer som er nærmere. Så jeg kjøper ikke det argumentet.
 

DeletedUser

Guest
Jeg er uenig i det du sier her. Ofte kan det være slik at det finnes mer utbygde byer strødd utover som har en høyere jernproduksjon som resultat av dette. Dersom tilfellet er slik at du finner de som er lengst unna på første side, kan du bare bla til neste side for å finne byer som er nærmere. Så jeg kjøper ikke det argumentet.

Hophoolio skrev:
Man får mindre jern i timen om man farmer byene med mest jern istedet for å farme alt av jern som er i nærområdet.

Var egentlig argumentet :p da man ikke har noen garanti for at byer med mye jern har bare jern i seg, eventuelt veldig lite tre og leire. Om målet var å farme mer jern enn leire/tre så holder det ikke å sortere etter jern, da byen med mest jern også kan ha mest tre og leire ;). Du får veldig veldig sjeldent mer/fortere jern av å farme byen med mest jern istedet for å bestandig farme de nærmeste byene du har i FA ;)

Torquemada skrev:
Dersom tilfellet er slik at du finner de som er lengst unna på første side, kan du bare bla til neste side for å finne byer som er nærmere.

Hva er forskjellen her om man kan like lett sortere etter nærmeste by og bla flere sider til man finner byer med jern i seg? Når jeg tenker meg om så vil det å sortere jern og så bla noen sider før man finner nære byer mye mer upraktiskt enn å sortere etter avstand og så bla seg til byer med mye jern i seg. Første byen du finner i FA med mye jern vil også være den nærmeste byen med mest jern i forhold til denne byen. Å sortere etter noe for og så bla noen sider virker er jo i seg selv veldig upraktiskt?

Hophoolio skrev:
Et nytt forslag:

Kanskje det å sette grenser som bestemmer hvilke rapporter som skal vises er en mer praktisk funksjon å oppgradere FA med. Som f.eks bare byer innenfor x avstand + byene som da vil ha mer enn 5k jern i seg om man farmer med C. Om man kan velge øvre grense i avstand kan man da forsikre seg at f.eks alle lk-angrep er tilbake innen 5 timer, fordi grensen er satt til 10 felt unna byen som man farmer med. Eventuelt få opp bare byer som har over 8k ress i byen (da må man farme med minst 100 lk og 1 speider).

Ville latt deg skjule rapporter hvor du ville farmet mindre enn f.eks 10k jern.

forslag til begrensninger:

-Minimum "total haul" om man farmer med C/Minimum antall lk du vil sende å tømme byen med C
-Minimum jern om man farmer med C
-Minimum tre om man farmer med C
-Minimum leire om man farmer med C
-Max avstand fra byen du farmer fra
-Farme x% av haulen i byen med C, istedet for 100%

Hvis det er noen tvil om hvorfor disse begrensningene kan være praktiske så kan jeg komme med et eller flere eksempeler til hvert av de 6 forslagene.
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Jeg skjønte desverre ikke mye av det du kom med ovenfor, så eksempler takkes ikke nei til.
 

DeletedUser

Guest
-Minimum "total haul" om man farmer med C/Minimum antall lk du vil sende å tømme byen med C
F.eks har du 3000 lk, 100 speidere i en by, så kan du begrense rapportene slik at bare de med over 2400 ressurser vises (samme haul som 30 lk). Da vil man kunne farme alle byer (f.eks ned siden) med 1 speider og 30 lk, uten å gå fri for lk eller speidere før siden er ferdig. Dette kan allerede gjøres med å farme med A/B valget allerede, men forskjellen er at du ikke begrenser haul-størrelsen til rapportene som vises. om du farmer da med 30 lk 1 speider vil du bestandig få full haul, ny speiderrapport og slippe å se etter haul-størrelsen selv og/eller bla flere sider for å finne rapportene som stemmer overens med din farmestrategi.

et annet eksempel er om man ikke er spesielt glad i speidere, og har 3k lk 20 speidere, så kan man bare vise byer med over 12k ress(150 lk har 12k haul). Da vil man kunne effektivt farme fra byen uten å bruke for mange speidere (til og med om man bruker C-funksjonen).

-Minimum jern om man farmer med C
Viser bare byer med minimum x antall jern. F.eks om man vil unngå alle byer man ikke får mindre jern fra enn 2k jern per gang man sender ut angrep.

-Minimum tre om man farmer med C
Viser bare byer med minimum x antall tre. F.eks om man vil unngå alle byer man ikke får mindre jern fra enn 2k tre per gang man sender ut angrep.

-Minimum leire om man farmer med C
Viser bare byer med minimum x antall leire. F.eks om man vil unngå alle byer man ikke får mindre jern fra enn 2k leire per gang man sender ut angrep.

-Max avstand fra byen du farmer fra
For å unngå å f.eks farme byer som er lengre unna enn 5 ruter, fordi du skal sende nuket ut om x antall min.

Unngå å farme lengre unna enn 5 ruter første gang man sender ut farme-angrep, så 10 ruter, så 15 ruter etc fra byene man farmer fra.

-Farme x% av haulen i byen med C, istedet for 100%
Ikke alle liker å sende 1k lk fordi byen hadde 80k ressurser i seg, og når man treffer den får man en haul på 150 ress :\. Med en slik begrensning på C-funksjonen ville man ha sendt 500 lk 1 speider på byen (om man ville farme 50% av ressursene). Fordelen her er i områder med mye konkurranse kan spillerne ha forskjellige farme-strategier. f.eks vil noen farme 100% av haulen hver gang, og risikere å komme tilbake med 5% av haulen, mens andre farmer en annen % for å unngå unødig dø-haul.
 

DeletedUser

Guest
Jeg skjønte alle sammen, takk!

Støttes!

Vil føre til forskjellige farmestrategier :D
 

DeletedUser

Guest
stemmer. Og "begrensningene" burde jeg egentlig å kalt for "filtre" som det heter i rapporter. Eneste som ikke går under kategorien "filtre" er å velge % til hvor mye av ressursene C skal farme.

legg til en rute hvor man kan bestemme %en man skal farme med C i tabellen med overskrift "Tilgjengelig", lag en lik filter-mulighet som i rapporter, og flytt " Vis bare angrep som er sendt fra denne landsbyen." & "Vis rapporter med fullstendige tap." inn under filtre.

Jeg kom på enda et forslag:

- Kunne skjule rapporter med angrep mot seg i "filtre" funksjonen.

Da slipper man bryet med å slette 1000vis av rapporter hver dag man skal sette seg ned å farme.
 

DeletedUser

Guest
Nå skal jeg innrømme at jeg ikke er kjent med FA, så det kan hende jeg bommer fullstendig her. Men ville det være et alternativ å lage et filter slik at det kun viste byer hvor det var mest av en eller annen ressurs, for eksempel jern?
 

DeletedUser

Guest
Grimlock skrev:
Nå skal jeg innrømme at jeg ikke er kjent med FA, så det kan hende jeg bommer fullstendig her. Men ville det være et alternativ å lage et filter slik at det kun viste byer hvor det var mest av en eller annen ressurs, for eksempel jern?
Hophoolio skrev:
-Minimum jern om man farmer med C
Viser bare byer med minimum x antall jern. F.eks om man vil unngå alle byer man ikke får mindre jern fra enn 2k jern per gang man sender ut angrep.

Er det jeg mente med denne funksjonen. "Problemet" er at du må farme med 1 eller 4 speidere for å få speiderrapport på gråbyen, som er nødvendig for å se ressursene og ressfeltene i byen. Dette gjør folk somregel bare om de også farmer med "C" alternativet. Det vil være mer praktiskt å vise byer med jern over "x antall jern" enn å bare vise byer med "mest" jern :p
 

DeletedUser

Guest
-Minimum "total haul" om man farmer med C/Minimum antall lk du vil sende for å tømme byen med C
-Minimum tre, leire og jern om man farmer med C
-Max avstand fra byen du farmer fra
-Farme x% av haulen i byen med C, istedet for 100%
-Kunne skjule rapporter med angrep mot seg i "filtre" funksjonen.


Dette blir vel forslagene så langt.

Alle STØTTES!
 

DeletedUser

Guest
Vet ikke om det er nevnt før, men hadde også vært litt deilig med å sortere varehusene på FA. Slik at de som er mest fulle er på topp etc. Tror dere skjønner hva jeg mener ;)
 

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
Vet ikke om det er nevnt før, men hadde også vært litt deilig med å sortere varehusene på FA. Slik at de som er mest fulle er på topp etc. Tror dere skjønner hva jeg mener ;)

Kunne jo vært greit for å sette de med minst ressurser øverst, så man faktisk bare farmer i de byene som behøver ressurser. :)
 

DeletedUser

Guest
Blir vell det samme? Man sorterer da jo enten de med mest eller minst :)
 
Topp