underskriftskampanje, fjerning av mopedplombering

Unholy Confessions

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
50
Mopeder er en dødsfelle på veien. Istedenfor å fjerne plomberingen og få mopeder som kjører i 80 km/t, så synes jeg at mopeder ikke skal være lovlig. En bør heller igangsette lett motorsykkel kurs. De syklene krever ordentlig beskyttelse på kroppen, noe mopeden ikke har krav til. En lett motorsykkel er mye mer stabil i 80 km/t enn det en moped er.

Lett motorsykkel er heller ikke veldig mye dyrere enn mopeden. De få 1000-lappene som det koster ekstra for lettsykkelen er vel verdt pengene og egen sikkerhet i trafikken!
Min underskrift gis ikke til fjerning av plombering, men heller fjerning av hele mopeden på norske veier :)
 

DeletedUser

Guest
Mopeder er en dødsfelle på veien. Istedenfor å fjerne plomberingen og få mopeder som kjører i 80 km/t, så synes jeg at mopeder ikke skal være lovlig. En bør heller igangsette lett motorsykkel kurs. De syklene krever ordentlig beskyttelse på kroppen, noe mopeden ikke har krav til. En lett motorsykkel er mye mer stabil i 80 km/t enn det en moped er./QUOTE]

Bullshit! En moped er like mye stabil i 80 km\t som en lett mc. Både moped og lett mc er konstruert for å kjøre i slike hastigheter. Er direktivet fra eu som sier at mopeder skal bli plombert til 45 km\t. Eneste som kan være avgjørende på stabilitet er at en lett mc kan være en smule lenger og enkelte lett mc har bredere dekk.

Lett motorsykkel er heller ikke veldig mye dyrere enn mopeden. De få 1000-lappene som det koster ekstra for lettsykkelen er vel verdt pengene og egen sikkerhet i trafikken!

Bullshit igjen! Lett mc lappen koster i snitt 20k-25k, avhengig av ferdigheter. Dvs 14-19k dyrere bare med lappen. Skal ikke ta med lett mc i regnestykket da du får både mopeder og lett mc i alle prisklasser. Men så kommer forsikringen. En moped forsikring koster 2000 kroner året + 2000 kroner i egenandel om en kjøper full kasko. Med en lett mc koster det 5-10 ganger mer alt etter vilken mc det er. Og resten klarer du vel å regne ut selv?
 

Unholy Confessions

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
50
Vil bare si at lett mc er, og vil være det sikrere alternativet. Prisforskjellen skal ikke ha noenting og si så lenge en setter personsikkerheten først. Om en 16åring absolutt skal ut på veien må det være trafikksikkert både for personen på 2-hjulingen, og for alle andre trafikanter.
Om finansiering er vanskelig, skaff en jobb. Man har ikke vondt av å komme seg ut i jobb så tidlig som overhode mulig. 16 år er absolutt ikke for tidlig. Man har alltids foreldre også, som kanskje vil være behjelpelig med kjøretimer og forsikringer.

Jeg har vært 16 år selv en gang i tiden, og da var vennegjengen og jeg alltid og trimmet mopedene slik at dem gikk i ca 100 km/t på nåla. En moped er IKKE bygget for slike hastigheter, den blir fort vinglete og fæl, ergo vanskelig å håndtere på veien.
Jeg synes heller ikke at så unge mennesker skal ut og ferdes på Norges veier uten tilsyn fra voksne mennesker, da en 16 åring ikke har lært seg risikovurdering i form av fart. De er rett og slett ikke voksne nok til å kunne kjøre hurtiggående, motoriserte kjøretøy. Dette kan man også se på mange unge mennesker i bil, som ikke er voksne nok til å respektere fart og andre mennesker i trafikken. Skal ikke gå mer inn på det da jeg fort glir litt ut av hoveddiskusjonen.
 

DeletedUser

Guest
Vil bare si at du ikke aner hva du snakker om og har ikke kilder som støtter deg. Moped ER sikrere enn en lett mc. Dette blir litt dobbelmoralsk. Men men...

ssb.no har statistikk over antall ulykker med moped og lett motorykkel. Vegvesenet har tall over kjøretøybestanden (antall) i Norge. i 2011 var det registrert ca 171000 mopeder og ca 20000 lette motorsykler. Da utgjør lette motorsykler ca 10% av totalen på lett mc og moped. Hvis vi ser i ulykkesstatistikken for disse klassene for 2011, utgjør de lette motorsyklene 20% av dødsulykkene og ca 26% av ulykker med drepte og skadde. Merk at dette er for ett år og med et veldig lite utvalg for dødsulykkene, mao det kan svinge en del. Vi kan uansett ikke overse at de lette motorsyklene står for ca 10% av det totale antallet i disse to klassene, men klarer fortsatt å stå for ca 1/4 av ulykkene, på tross av mye grundigere opplæring. Utover det er det fart som skiller de to klassene. Kilder: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+og+statistikk/Kjoretoystatistikk og http://www.ssb.no/a/kortnavn/vtuaar/tab-2012-06-01-18.html
 

kenn93x

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
508
Vil bare si at lett mc er, og vil være det sikrere alternativet. Prisforskjellen skal ikke ha noenting og si så lenge en setter personsikkerheten først. Om en 16åring absolutt skal ut på veien må det være trafikksikkert både for personen på 2-hjulingen, og for alle andre trafikanter.
Om finansiering er vanskelig, skaff en jobb. Man har ikke vondt av å komme seg ut i jobb så tidlig som overhode mulig. 16 år er absolutt ikke for tidlig. Man har alltids foreldre også, som kanskje vil være behjelpelig med kjøretimer og forsikringer.

Så sant at hastigheten som er tillatt på lett MC er høyere enn moped, så vil det nok ikke være så mye sikrere uansett hvordan man vrir på det. Prisforskjellen har også mye og si, da det er ungdommer som vanligvis går etter moped/lett lappen, og ikke gamle pensjonister i 60 åra som har underbuksa full av tusenlapper. Så er jeg forsåvidt uenig med deg angående alderen for når en skal skaffe seg jobb.. Det beste er om man får i stand en skikkelig utdanning gjennom skolen, og ikke går rett fra ungd.skole og ut i arbeid. Det vil bare resultere i at man får dårligere betalt, og ha eventuelt stiller dårligere når man søker på en ny jobb ifh andre som har litt kompetanse fra de ulike feltene gjennom skolen.

Jeg har vært 16 år selv en gang i tiden, og da var vennegjengen og jeg alltid og trimmet mopedene slik at dem gikk i ca 100 km/t på nåla. En moped er IKKE bygget for slike hastigheter, den blir fort vinglete og fæl, ergo vanskelig å håndtere på veien.
Jeg synes heller ikke at så unge mennesker skal ut og ferdes på Norges veier uten tilsyn fra voksne mennesker, da en 16 åring ikke har lært seg risikovurdering i form av fart. De er rett og slett ikke voksne nok til å kunne kjøre hurtiggående, motoriserte kjøretøy. Dette kan man også se på mange unge mennesker i bil, som ikke er voksne nok til å respektere fart og andre mennesker i trafikken. Skal ikke gå mer inn på det da jeg fort glir litt ut av hoveddiskusjonen.

Jeg har selv moped stående hjemme. Den er bare benyttet til korte turer for tiden, men som du sier, så har også jeg finjustert litt på mekanikken. Den ble levert med orginaldrev 75¨ bak, noe som resulterte i at den gikk i 50'ish i det siste giret. Aksen var jo ikke noe og si på, selv om man måtte gire 24/7.. Bestilte inn et litt mindre drev bak, så nå durer den i 80-90 om jeg så ønsker det (både opp, ned og flat vei that is). Jeg har ingen problemer med vingling, som du påpeker, men det er nok forskjell fra moped til moped, og hvilke dekk man benytter. Syns det er fint at også ungdommen kan lære seg hva hastighet innebærer, og hva det kan resultere i om det skulle forekomme feil i kjøringen. Hardt og brutalt til tider, men nå er det jo sånn at det også er en måte man må lære på.

Så ja, jeg er litt usikker hvor jeg lander. At lett MC er bedre bygd for høyere hastighet enn moped kommer man seg ikke fra. Det er jo fakta. Men at en moped, med riktig dekk og resten på stell skal kunne gå i mer enn 50, syns jeg burde være greit. Selv har jeg aldri hverken kræsjet eller vært i nærheten av noen situasjon der det kunne gått gæli, mest på grunn av at jeg tar forhåndsregler før jeg vrir rundt på håndtaket (untatt når det kommer til snøscooter-kjøring, der har det vært noen smell (wasntme) ).

Andre ting man kan ta med, er jo faren ved forbipasseringene når moped ikke kan holde høyere hastighet enn 45/50 km/t. Er sikkert mange bilister som blir litt røde i toppen når det tøfler en moped på veien i så lav hastighet. Så kan man se for seg den situasjonen ved en sving, der f.eks bilføreren vil passere. Vips så kommer det noen i motsatt kjørefelt.. På samme tid så tror jeg at øker man denne grensen, så vil det resultere i mange flere trafikkuhell.. Mest på grunn av, som UC sa, uerfarne kjørere.

Nåvel.. Wrom, wrom! :D
 

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
(untatt når det kommer til snøscooter-kjøring, der har det vært noen smell (wasntme) ).

Søring ass! :razz:

Nei, men til temaet. Nå har det seg slik at Lett MC logisk nok innehar en så stor del av statistikken rett og slett fordi det er farlig å kjøre med tohjuls kjøretøy i slike hastigheter, uansett hvordan de er bygd. Ja, det finnes noen som er bygget slik at de håndterer slike hastigheter bedre. Med mer stabilitet, og derfor mer sikkerhet. Men det har også seg slik at folk på moped, lett MC, og MC, er mest utsatt i trafikken uansett. Pga. deres mangel på støtdemping. (Og nå mener jeg ikke mangel på støtdempere :razz:)

Så jeg sier heller takk, men nei takk til fjerning av plombering. Skal man leke seg med moped, kan man enkelt få lov til å kjøre med uplombert på bane. (Og ja, jeg forstår problemstillingen til mopedførere i høyere fartsgrenser. Men dere må nesten bare se å leve med det. Eller ta lett MC-førerkortet.)
 

Zabellepuz

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
13
skulle gjerne ha fjernet det på min atv, men er ikke like mye problem i trafikken for meg, jeg kan jo ikke kjøre i veikanten så jeg bare irriterer andre bilister^^
 
Topp