Vil bare si at lett mc er, og vil være det sikrere alternativet. Prisforskjellen skal ikke ha noenting og si så lenge en setter personsikkerheten først. Om en 16åring absolutt skal ut på veien må det være trafikksikkert både for personen på 2-hjulingen, og for alle andre trafikanter.
Om finansiering er vanskelig, skaff en jobb. Man har ikke vondt av å komme seg ut i jobb så tidlig som overhode mulig. 16 år er absolutt ikke for tidlig. Man har alltids foreldre også, som kanskje vil være behjelpelig med kjøretimer og forsikringer.
Så sant at hastigheten som er tillatt på lett MC er høyere enn moped, så vil det nok ikke være så mye sikrere uansett hvordan man vrir på det. Prisforskjellen har også mye og si, da det er ungdommer som vanligvis går etter moped/lett lappen, og ikke gamle pensjonister i 60 åra som har underbuksa full av tusenlapper. Så er jeg forsåvidt uenig med deg angående alderen for når en skal skaffe seg jobb.. Det beste er om man får i stand en skikkelig utdanning gjennom skolen, og ikke går rett fra ungd.skole og ut i arbeid. Det vil bare resultere i at man får dårligere betalt, og ha eventuelt stiller dårligere når man søker på en ny jobb ifh andre som har litt kompetanse fra de ulike feltene gjennom skolen.
Jeg har vært 16 år selv en gang i tiden, og da var vennegjengen og jeg alltid og trimmet mopedene slik at dem gikk i ca 100 km/t på nåla. En moped er IKKE bygget for slike hastigheter, den blir fort vinglete og fæl, ergo vanskelig å håndtere på veien.
Jeg synes heller ikke at så unge mennesker skal ut og ferdes på Norges veier uten tilsyn fra voksne mennesker, da en 16 åring ikke har lært seg risikovurdering i form av fart. De er rett og slett ikke voksne nok til å kunne kjøre hurtiggående, motoriserte kjøretøy. Dette kan man også se på mange unge mennesker i bil, som ikke er voksne nok til å respektere fart og andre mennesker i trafikken. Skal ikke gå mer inn på det da jeg fort glir litt ut av hoveddiskusjonen.
Jeg har selv moped stående hjemme. Den er bare benyttet til korte turer for tiden, men som du sier, så har også jeg finjustert litt på mekanikken. Den ble levert med orginaldrev 75¨ bak, noe som resulterte i at den gikk i 50'ish i det siste giret. Aksen var jo ikke noe og si på, selv om man måtte gire 24/7.. Bestilte inn et litt mindre drev bak, så nå durer den i 80-90 om jeg så ønsker det (både opp, ned og flat vei that is). Jeg har ingen problemer med vingling, som du påpeker, men det er nok forskjell fra moped til moped, og hvilke dekk man benytter. Syns det er fint at også ungdommen kan lære seg hva hastighet innebærer, og hva det kan resultere i om det skulle forekomme feil i kjøringen. Hardt og brutalt til tider, men nå er det jo sånn at det også er en måte man må lære på.