Fikset V11 - På tide å gjøre noen drastiske endringer?

DeletedUser

Guest
Har noen tatt en kikk på V11 i det siste? Det er en stamme (BNP) som nå har ganske nøyaktig 50 % av byene. Den stammen har også de 28 største spillerne.

Nå skal jeg ikke si noe sikkert, men jeg tror den stammen dominerer... litt? Hvorfor har ikke end-game startet her ennå?

Vel, jeg antar det kan være fordi nye spillere faktisk blir anbefalt å starte på V11. Det er den verdenen som dukker opp når man skal starte på en ny verden. Ikke V12, hvor man faktisk har en realistisk sjanse til å henge med. Neida. det er V11 hvor en stammen er latterlig dominerende.

Så hva skjer på V11? Vel...

image.php


Spillerantallet vokser faktisk. Det går litt i bølger, men generelt sett så går det oppover. Med den trenden så vil V11 få under 800 spillere sånn ca... aldri. Dette er en åpenbar svakhet ved at end-game guiden kun tar hensyn til spillerantallet.

Sånn det er nå vil BNP fortsette å vokse, mens nye spillere får den "herlige" opplevelsen av å starte på på en verden hvor de neppe kan utrette noe særlig. Er dette ønskelig for TW.no som en helhet? I think not.

Når vi først er inne på det så tror jeg det hadde vært en idé med et IG rundskriv på alle V11 når V13 starter. Sånn for å informere om at "Hei! Se her! En verden hvor dere kanskje kan utrette noe! Wee!".

Forslaget
Dette blir for dumt. Lukk i det minste verdenen for nye spillere, fjern moralen og øk avstanden adelsmenn kan reise. Hvis dere, teamet, ikke ønsker å redusere adelsprisen med en gang, sett i det minste opp en undersøkelse. Blir det ikke flertall for redusert adelspris kan i det minste BNP drive rovdrift på småspillere til spillerantallet er under 800.

[spoil]
[12.11.2012 23:36:10] Håkon|Chaosisalex: Mikkel jeg har et mission til deg:D
[12.11.2012 23:36:37] Håkon|Chaosisalex: Sett i gang diskusjon på v11 forumet ang hvordan v11 skal vinne verden, og med moral lavere myntpris osv (angel)
[12.11.2012 23:36:43] Håkon|Chaosisalex: dakapo ville ikke gjøre noe med d enda(worry)

Fornøyd, Håkon? :razz:[/spoil]
 

Chaosisalex

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
688
Mener det bør bli endgame ja, nye spillere har ingen sjangs å henge med, og utretter svært lite. De får 1 by, kanskje 2-10. Og mister dem så fort BNP ser at de får store byer.

Det er med å gjøre at nye spillere mister motivasjon for å spille mer tw generelt. Drømmer blir knust om å kunne bygge seg stor og dominere.

Så forslaget til Mikkel her er uten tvil noe som bør iverksettes.
 

cleo

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
74
Helt enig over.

Men om jeg ikke tar helt feil, så er kreves det vel at x-antall spillverdner skal være åpne om gangen, og i påventa av v13 så tror jeg det blir dårlig med end-game innstillinger.
 

DeletedUser

Guest
Sett kun utifra statistikker og tall så forstår jeg hvorfor end-game virker positivt, spesielt fra BNP sitt ståsted. Men etter min mening så er dette en dårlig idé hvis man ser på hva som har skjedd nå i senere tid, og de valgene som har blitt tatt. For ikke så lenge siden så merget WIC og BNP sammen, og erklærte (mer eller mindre) krig mot resten av stammene - med andre ord har det nettopp startet en ny verdenskrig på V11, mot stammer og spillere som ikke har like lang fartstid som BNP har.

Ved å fjerne moralen, senke prisene på gullmynter og øke avstanden til adelsmennene (som er på hele 116 timer allerede, i en verden som er generelt liten) så vil man bare styrke effekten av valget til BNP - og nærmest favorisere dem i krigen. Når BNP tok det valget de tok (merge alle de store spillerne sammen), så regner jeg med at de skjønte at moralen kom til å svi - moralen er jo tross alt til for at vi mindre spillerne på V11 skal kunne krige effektivt til vi er på samme størrelse som dere. Selv med moralen så har dere jo overtaket i krigen.

Et annet perspektiv her er dette jaget ved å få en verden stengt så fort som mulig, uavhengig av små spillertall så må det vel være mulig av spillerne også å prøve å opprettholde en verden litt lengre enn det som nå nærmest har blitt en popularitetskonkurranse - å få stengt verdenene under 6 måneders fartstid.


Når dette er sagt så er jeg enig i at man kan slutte å reklamere V11 for nye medlemmer, da det er større sjanse for spillerne å lykkes på V12 - men resten synes jeg blir et feigt virkemiddel i en krig dere nettopp har startet selv.
 

cleo

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
74
Sett kun utifra statistikker og tall så forstår jeg hvorfor end-game virker positivt, spesielt fra BNP sitt ståsted. Men etter min mening så er dette en dårlig idé hvis man ser på hva som har skjedd nå i senere tid, og de valgene som har blitt tatt. For ikke så lenge siden så merget WIC og BNP sammen, og erklærte (mer eller mindre) krig mot resten av stammene - med andre ord har det nettopp startet en ny verdenskrig på V11, mot stammer og spillere som ikke har like lang fartstid som BNP har.

Ved å fjerne moralen, senke prisene på gullmynter og øke avstanden til adelsmennene (som er på hele 116 timer allerede, i en verden som er generelt liten) så vil man bare styrke effekten av valget til BNP - og nærmest favorisere dem i krigen. Når BNP tok det valget de tok (merge alle de store spillerne sammen), så regner jeg med at de skjønte at moralen kom til å svi - moralen er jo tross alt til for at vi mindre spillerne på V11 skal kunne krige effektivt til vi er på samme størrelse som dere. Selv med moralen så har dere jo overtaket i krigen.

Et annet perspektiv her er dette jaget ved å få en verden stengt så fort som mulig, uavhengig av små spillertall så må det vel være mulig av spillerne også å prøve å opprettholde en verden litt lengre enn det som nå nærmest har blitt en popularitetskonkurranse - å få stengt verdenene under 6 måneders fartstid.


Når dette er sagt så er jeg enig i at man kan slutte å reklamere V11 for nye medlemmer, da det er større sjanse for spillerne å lykkes på V12 - men resten synes jeg blir et feigt virkemiddel i en krig dere nettopp har startet selv.

Ser poengene dine absolutt, men uavhengig av mergen bestod våre to stammer av de største spillerne. Tankegangen vår var å finne en måte å vinne sammen på, så alt i alt ville vi i teoriensverden vært i samme situasjon som nå.

Uansett, om vi ikke får endgame-innstillinger så kan vi i det minste stenge verden for nye spillere. Igjen så kreves det x-antall spillverdner åpne, men om Dakapo kan ta en ny vurdering på dette når v13 starter synes jeg absolutt ^^,
 

DeletedUser

Guest
Jo, dette har vi diskutert mange ganger, og jeg forstår mergen utifra deres øyne - men det forandrer ikke det at en merge skjedde mellom de to største stammene, hvor samme stamme (mer eller mindre) erklærte krig mot resten av verden. Det blir da helt feil av moderatorene å endre på innstillingene etter BNP tok dette valget, det vil jo kun gagne den ene part - rett og slett favorisere BNP.

Å stenge V11 er jo litt kontroversielt om man ser på størrelsen til topp 20 spillerne, V11 er på ingen måte over enda (likevel det ser svart ut) - og hvis alliansen vår vinner over BNP så står det mange spørsmål igjen. Skal man da åpne V11 igjen? Nei, jeg synes rett og slett verdenen skal holdes slik den er nå - det er for mange spørsmål som står igjen til at det kan rettferdiggjøre å stenge potensielt nye spillere ute.
 

cleo

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
74
Jeg har aldri ment at v11 er over, men som Grim påpeker tror jeg nok at en nyoppstartet spiller som kanskje skal begynne for første gang, vil får mer glede av v12 og v13 hvor dem har en større sjanse for å kunne hevde seg.
Om alliansen deres vinner over BNP så er det opp til dere å bestemme utfallet av det, trenger nødvendigvis ikke å åpne v11 av den grunn.
 

DeletedUser

Guest
@-Sondre-: Jeg skjønner hva du mener. Personlig har jeg ikke noe forhold til V11. Men det første jeg tror vi alle er over er at V11 ikke bør være det første alternativet som kommer opp for nye spillere.

Dersom det kreves minst to åpne verdener på en server samtidig så vil man jo være nødt til å vente til V13 kommer. Om en ca en ukes tid. Overkommelig det. Selv om det vil nok også bli et problem å alltid ha to åpne servere på samme tidspunkt. Verdenene blir tross alt ikke noe større.

Når det gjelder moralen og adlingsdistansen så vil jeg si at det er mindre relevant. Det jeg fortsatt mener så absolutt burde gjøres er å stenge V11 for nye spillere. Hvis ikke vil det ta lang tid før det blir mindre enn 800 spillere, som er kravet for redusert adelspris. Med stenging av V11 vil verdenen gå sin gang mot en avslutning, uten at det blir direkte stresset.

Det er ikke til å komme unna at BNP eier halvparten av de spillereide byene på V11. Vel, 49,75 % hvis man skal pirke litt. De taper ikke akkurat krigen nå for tiden heller. Men ja, det er mange igjen. Og det er derfor jeg la ved delen om en undersøkelse for redusert adelspris. Jeg mistenker at svaret på undersøkelsen der vil bli Nei, og det er helt greit.

Forslaget
Dette blir for dumt. Lukk i det minste verdenen for nye spillere, fjern moralen og øk avstanden adelsmenn kan reise. Hvis dere, teamet, ikke ønsker å redusere adelsprisen med en gang, sett i det minste opp en undersøkelse. Blir det ikke flertall for redusert adelspris kan i det minste BNP drive rovdrift på småspillere til spillerantallet er under 800.

Men steg burde tas for å redusere stakkars nybegynner fra å starte på V11, og sette V11 på kursen mot en avslutning.
 

DeletedUser

Guest
Cleo:
Likevel en ny spiller kan ha mer glede av V12 og V13 grunnet større sjanse for innvirkning, så vil jo dette avhenge av hva spillerne er ute etter, hvilke innstillinger man ønsker å spille med eller hvilke spillere man ønsker å samarbeide med. Som du selv skriver så er ikke V11 over, på langt nær, så hvorfor skal man stenge V11? Mange i vår allianse ligger på 30k og under, dette kan jo en ny-oppstartet spiller kjapt komme opp i hvis han/hun og stammen vil det. Når man stenger en verden bør det sees på som lite realistisk at en spiller kan oppnå en størrelse som er vanlig på en verden - dette vil jeg ikke jeg si er oppnådd enda. I tillegg nevner Grim at det er en spillervekst på V11, men vi vet jo ikke om dette er spillere som allerede spiller på V12 for eksempel - eller erfarne spillere som er ute etter en god dose utfordringer.


Hvis alliansen vår vinner over BNP så vil man jo potensielt stå igjen med mange stammer og spillere, som kanskje ligger på samme (eller noe over) dagens gjennomsnittlige poengsum - det vil med andre ord si at nye spillere har muligheter for å fortsatt gjøre en innsats i V11. Det vil jo da bli litt dumt å åpne en stengt verden, hvertfall etter min mening (en nyoppstartet spiller per d.d. kan være mye større ved en kontinuerlig åpen verden).


Grim:
Jeg er enig i at V11 burde fjernes fra å være førstevalget til nybegynnere, dog stenging av verden og reduserte gullmyntpriser synes jeg er unødvendig. "Normalt" (normalt er vanskelig å forklare, og dette blir vel heller min tolkning av hva som bør være/er vanlig) pleier spillernes poengsum å være veldig mye høyere enn det de er på V11 - med andre ord mye dyrere å få nok gullmynter til en adelsmann. Det burde ikke være noe problem for spillerne å skaffe seg nok gullmynter til adels, og det styrkes når man ser potensialet for å farme inn ressurser fra BB-byer.
 
Sist redigert av en moderator:

Jazcan

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
67
Jeg stiller meg enig om at v11 burde stenges for nye spillere når v13 kommer ut ettersom da vil nyoppstartne spillere ha en "større" vinnermulighet, men jeg ønsker ikke redusert myntkostnad eller fjerning av moral helt enda. Jo moral er plagsomt ettersom det gagner alle de supersmå fiendene, men det vil jo også ødelegge dems mulighet til å kunne vinne.

Generelt sett så vil også farming (om mynter er redusert) gagne BNP, men dette er også "alliansen" sin skyld at dem har adlet alt rundt sine egne byer (spesielt om man ser i k55 for dem som er ingame. evt k34 hvor JFF har startet lignende operasjon). Så mye av grunnen til "alliansens" lille størrelse er også at dem har adlet mye grått istedet for spillerbyer oppover tiden (selvfølgelig gjelder ikke dette alle spillerene), men dem har tropper nå og kan gi BNP en utfordring.

Jeg støtter forslaget om stenging av v11, men ikke fjerne muligheten for restart, ingen fjerning av moral og ikke redusert myntpris.
 

DeletedUser

Guest
Tror det er noen som kanskje har tatt en for stor bit av eplet :)
 

DeletedUser

Guest
Hvis alliansen vår vinner over BNP så vil man jo potensielt stå igjen med mange stammer og spillere, som kanskje ligger på samme (eller noe over) dagens gjennomsnittlige poengsum - det vil med andre ord si at nye spillere har muligheter for å fortsatt gjøre en innsats i V11. Det vil jo da bli litt dumt å åpne en stengt verden, hvertfall etter min mening (en nyoppstartet spiller per d.d. kan være mye større ved en kontinuerlig åpen verden).

Hvis vi skal gå etter hva som er vanlig så tror jeg nok vi trygt kan anta at flere i alliansen vil være betydelig større ved krigens slutt enn de i BNP er nå. Betydelig større.

Grim:
Jeg er enig i at V11 burde fjernes fra å være førstevalget til nybegynnere, dog stenging av verden og reduserte gullmyntpriser synes jeg er unødvendig. "Normalt" (normalt er vanskelig å forklare, og dette blir vel heller min tolkning av hva som bør være/er vanlig) pleier spillernes poengsum å være veldig mye høyere enn det de er på V11 - med andre ord mye dyrere å få nok gullmynter til en adelsmann. Det burde ikke være noe problem for spillerne å skaffe seg nok gullmynter til adels, og det styrkes når man ser potensialet for å farme inn ressurser fra BB-byer.

Vanligvis har man stengt verdener som er betydelig større enn V11. Vanligvis har man også vært litt vel treige til å stenge verdener, hvis man skal se på det.

Stenging av V11, med en tilhørende advarsel, vil gi de nåværende spillerne på andre verdener muligheten til å starte der. Hvis man venter til V13 starter vil man da ha to verdener å starte på, og hvis noen ønsker seg en "utfordring" som du skrev et sted vil man få mer enn nok av det på V12.

Det er så vidt jeg kan se ingen funksjon å ha V11 åpen for nye spillere. Det er derimot destruktivt for nye spillere som starter der (flertallet som starter er nok nye, med mindre man virkelig ønsker å strekke begrepet "erfaren" til nye dimensjoner...), og vil bare sørge for å dra ut den aller siste sluttfasen av spillet. Den fasen hvor verdenen er avgjort, og det eneste som gjenstår er oppryddingen. Bare se på, grøss, V3 og V4. Bare så det ikke er noen misforståelse så mener jeg ikke at V11 er i den fasen ennå, men det er hittil ingen stamme som har tapt en verden på .no etter at de oppnådde 50 % av spillereide byer.

Når det gjelder det du sier angående farming så tar jeg det under svaret til Jazzy.

Generelt sett så vil også farming (om mynter er redusert) gagne BNP, men dette er også "alliansen" sin skyld at dem har adlet alt rundt sine egne byer (spesielt om man ser i k55 for dem som er ingame. evt k34 hvor JFF har startet lignende operasjon). Så mye av grunnen til "alliansens" lille størrelse er også at dem har adlet mye grått istedet for spillerbyer oppover tiden (selvfølgelig gjelder ikke dette alle spillerene), men dem har tropper nå og kan gi BNP en utfordring.

Det er en vanlig misforståelse at siden adelsmenn blir dyrere etter hvert, så er det en fordel for større spillere med reduserte adelspriser. Dette er, som sagt, en misforståelse.

En spiller med 100 byer vil, uten vesentlige troppetap eller farming, få like mange adelsmenn om dagen som en spiller med 50 byer som heller ikke har vesentlige troppetap eller farming. På V11 er dette 3 adelsmenn om dagen. Forskjellen er at prosentvis i forhold til størrelsen sin, så vil mindre spillere kunne vokse raskere.

Fordelen til mindre spillere er at de vil trenge mindre farming for å få X antall ekstra adelsmenn om dagen. I eksempelet ovenfor vil spilleren med 100 byer måtte farme dobbelt så mye som den med 50 byer for å få en ekstra adelsmann om dagen. Ulempen for små spillere er at de er noe mer utsatte for troppetap.

Hva skjer så med reduserte adelspriser? La oss si til halve prisen. Jo, da blir antallet adelsmenn man produserer daglig det dobbelte av tidligere, minus farming og betydelige troppetap. Dette er likt for små og store spillere. Det vil fortsatt være slik at små spillere trenger å farme mindre for å øke adelsproduksjonen, og at små spillere vil være mer sårbare for troppetap.

Men dette beskriver kun potensialet for adelsproduksjon. Erfaringsmessig så vil de færreste utnytte potensialet. Reduserte adelspriser er en fordel for aktive adlere.

Jeg antar at denne alliansen på V11 har flere spillere enn BNP. Flere spillere gir større potensial til vekst og tilgjengelige adelsmenn. Dersom det stemmer, hva kan vi da konkludere med? Jo, at reduserte adelspriser vil gi alliansen en større forbedring i vekstpotensialet enn den tilsvarende forbedringen BNP vil ha.

Tror det er noen som kanskje har tatt en for stor bit av eplet :)

Hva mener du? :)
 

emptychange

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
18
Jeg skjønner ikke hva BNP skal med lavere moral og adelsgrense. Dere har 28 spillere, da vil dere få 75 adelsmenn per dag. Da tar det ikke så lang tid å ta majoriteten av de andre byene. 35% i moral spiller heller ingen rolle når dere har 3x så mange nukes.
 

DeletedUser

Guest
@Emptychange: Fjerning av moral og økt adelsgrense er inkludert da det vanligvis kommer samtidig med at en verden stenges. Teknisk sett har BNP 39 spiller - de har de 28 største spillerne på V11, og 11 spillere til. Som vel bare forsterker poenget ditt :razz:

Bare så det er nevnt så er jeg ikke medlem av BNP på V11. Selv om jeg skjønner det om det kan virke sånn.
 

Jazcan

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
67
Jeg antar at denne alliansen på V11 har flere spillere enn BNP. Flere spillere gir større potensial til vekst og tilgjengelige adelsmenn. Dersom det stemmer, hva kan vi da konkludere med? Jo, at reduserte adelspriser vil gi alliansen en større forbedring i vekstpotensialet enn den tilsvarende forbedringen BNP vil ha.

Midt poeng angående farming er at "alliansen" har prioritert å lage cluster istedet for å farme opp adelsmenn og adle "spillerbyer" slik at dem selv har hemmet sin farme mulighet og dermed vil få mindre mulighet til å farme.

jeg er helt enig at det vil gagne dem best om begge sider kunne farmet like mye, men desverre for alliansen (om du hadde tatt titt ingame på k55 v11, evt twstats kart) så har dem "fjernet" mye av denne muligheten sin
 

DeletedUser

Guest
Ja, jeg skjønte poenget ditt. Jeg brukte det, og det -Sondre- skrev, mest som en unnskyldning til å ha en liten rant angående vekst og kostnader av adelsmenn. Det irriterer meg at en del ser ut til å mene at det blir så mye vanskeligere å få adelsmenn ettersom man blir større.

Jeg er ikke kjent med hvilke stammer som er alliansen på V11, men jeg regner med at de har blant annet den klumpen SE for BNP i K55 tilhører dem. For å være ærlig så har det vært deres strategiske valg, og jeg ser ikke hvordan det skulle være relevant som et argument for å ikke stenge verdenen... Eventuelt redusere adelspriser. Jeg mistenker at vi er enige der.

For å gjenta meg selv litt så tror jeg at å stenge V11 for nye spillere er det første naturlige skrittet. Da vil resten følge etter hvert. En avstemning angående reduserte adelspriser virker på meg som en naturlig løsning, for å la de som faktisk spiller V11 bestemme.
 

DeletedUser

Guest
v13 har åpnet og jeg lurer på om noen Moderatorer har noe slags meninger om dette?

Jeg lurer litt på det samme. 12 dager siden forslaget ble lagt uten, kun ett av svarene har vært negativt (resten positive), og argumentene for å holde verden åpen vil jeg våge å påstå at har blitt slått tilbake ganske bra. Ingen respons fra noen i teamet.

Nå har BNP 52,23 % av de spillereide byene på verdenen, hvilket er et par prosentpoeng opp siden sist. De har de 29 største spillerne på verdenen (mot 28 når tråden ble startet), og har 40 av de 43 største spillerne. Selv om det heldigvis går nedover med antallet spillere vil jeg påstå den fortsatt burde stenges for nye spillere. Spesielt nå som V13 er oppe.
 
Topp