Kvænangen
Velkjent medlem
- Reaksjonspoeng
- 135
Enten om du har tenkt å bli medlem eller lede en stamme selv, så må du kunne "identifisere" hva som er en god stamme, og hvilke kvaliteter du skal se etter.
Det kan summeres i ett ord: AKTIVITET!
I denne tråden kommer jeg til å skrive om hvilke kriterier som kreves for at en stamme skal kunne lykkes best mulig.
Her kommer jeg med noe av det jeg har erfart igjennom tiden, både som leder og vanlig medlem, i flere stammer enn jeg kan huske.
Muligens mye som enkelt spillere ikke er enig i, og helt sikkert mye som flere kjenner seg igjen i. Skulle gjerne ha kommet med eksempler på stammer som passer inn i de forskjellige situasjonene, men ønsker ikke å henge noen ut både på godt og vondt.
Har satt opp følgende punkter:
1 - Aktivitet - Sier litt om hvor viktig aktivet er for en stamme, og hva aktivitet innebærer.
- - Passer stammen meg? Dette er for de som er på lett etter en stamme, og da er det viktig at man klarer å identifisere hvilke stammer som er gode og hvilken stamme som passer for deg. Her får dere tips til hva man skal se etter.
2 - Kommunikasjon - Her vil viktigheten av kommunikasjon i mellom medlemmer og ledere bli påpekt. Konsekvensene av dårlig kommunikasjon er fatale.
3 - Ledelsen - Her forteller jeg litt om hva det en ledelse burde tenke på, hvilke fallgroper de burde unngå, og viktigheten av en god leder og ledelse.
4 - Diplomati - Forteller om både positive og negative fordeler ved allianser, og hva man burde tenke over når man inngår samarbeid med andre stammer.
5 - Fiender - Hvorfor man burde ha fiender, samt det å kunne velge den rette fiender og inngå de "riktige" krigene er like så viktig som å finne de riktige allierte. Dette vil bli diskutert litt under dette punktet.
Uten aktivitet kommer man seg ingen vei. Hvis ikke medlemmene og spesielt ikke hertugen er aktiv er du ombord i ett synkende skip. Selv om stammen har de 25 beste spillerne man kan få tak i, så kommer man ikke til å lykkes hvis de ikke logger inn. Stammer generelt har endel inaktive spillere, både gule or røde. Dette er ikke bare i starten, men også senere i spillet når folk begynner å kjede seg, vil man oppleve at flere spillere sin aktivitet faller. Selv om kontoen er rank 1 så er den ubrukelig hvis ikke noen spiller der!
Som leder for en stamme er du nødt til å vite hvilke medlemmer som er aktive eller inaktiv og gjerne avskjedige dem, om de ikke lover at aktiviteten skal forbedres, og gjerne erstatte dem med noen aktive spillere om mulig. Dette er kanskje ikke det for stammeranken der og da, men når det blir krigstider vil man være mye sterkere og bedre rustet.
Aktive spillere vil også kunne hjelpe til at stammeforumet blir mer brukt og spillere blir mer oppmerksom på hva som skjer. Døde forum kan ofte føre til at stammen "dør" innen kort tid. Dette vil også gjelde for stammene som bruker skype som sitt forum. Denne aktiviteten vil bli avgjørende i flere situasjoner og da spesielt i krigstider.
En annen viktig ting når man skal velge eller finne seg en stamme er å se til at stammens taktikker og strategier passer til din personlige spillestil. En aktiv og aggressiv spiller som liker å krige vil ikke komme til å like seg i stamme som rekrutterer og merger med rivalene sine i kontinentene som de spiller i, fremfor å krige mot dem.
Og samme gjelder for defensive spillere,som muligens ikke vil like seg i en spredd og aggressiv "elite" stamme.
Andre ting som kan være med å avgjøre dette er f.eks. antall medlemmer som stammen kjører og forholdet ditt til spillere i stammen. Som spiller er du nødt til å finne en stamme som passer deg.
Vi skal jo ha det artig når vi spiller? For det er viktig at stammen du skal spille med har de samme målene for denne verden som deg. Noen ønsker å spille for å ha det artig og muligens kjører veldig offensivt, mens andre stammer igjen kun spiller for å vinne verden. Det er mange måter å spille på for å oppnå suksess, så se til at stammen spiller på samme måte som du ønsker. Skal ikke si noe om hvilke type stammer som er den beste modulen, men bare sørg for at stammen passer deg og din spillestil.
Hvis du ikke liker stammen du spiller i, kommer det til å bli vanskelig å nyte resten av tiden din på denne verden. Dette er noe ledere burde merke seg, søk og rekrutter spillere som har samme målsetninger og ønsker som stammen din.
Det neste store som skal til for at en stamme skal gjøre det bra er kommunikasjonen og komme overens med stammens spillere. Hvis spillere i stammen ikke liker dem andre vil dette føre til at medlemmene forlater eller være villig til å støtte og koordinere med de andre medlemmene. Man ønsker at folk skal ha lyst til å støtte opp og hjelpe dem andre i stammen, og dette skal være naturlig for alle i stammen å støtte opp spillere som trenger din hjelp. Dette er noe man kan oppnå ved at man knytter bånd med spillerne i stammen og danner ett "vennskap", gjerne via skype som er veldig populært på TW. Det nytter ikke hvor mange medlemmer man har i stammen hvis ingen ønsker å hjelpe de andre. Det som betyr noe er at man ønsker at de andre i stammen skal kunne lykkes like mye som deg selv.
Som leder av en stamme er det ikke så mye man kan gjøre med dette. Det er enten eller. Den eneste måten du kan hjelpe til med dette er å ta inn de riktige spillerne til stammen og løse opp ev. konflikter mellom spillere før de ødelegger og deler stammen i to. Nå kan ledelsen i en stamme ødelegge stammen like kjapt som medlemmene. Til og med raskere til tider avhengig av situasjonen.
Det er flere ting man kan se på for å avgjøre styrken til en ledelse.
Først av alt så burde lederen bli valgt ut av ledelsen, og ikke omvendt. Selv om en spiller har tittelen som baron gjør det ikke dem til en leder. Det er respekten som medlemmene har for lederen og hvor villig de er til å følge og høre etter hva lederen sier, som gjør en spiller til leder. Nå er det veldig vanlig at det er flere spillere i en stamme som ikke har tittel som leder, men allikevel er involvert i avgjørelser og «politikken» innad i stammen. Ofte er disse spillerne noen av de beste lederne i stammen og kan ha mer «makt» over medlemmene enn selve hertugen.
Ledelsen burde vite at de er der for medlemmene sitt beste og at uten dem har de ikke en stamme å lede. Mange gode spillere blir en dårlig hertug når de begynner å bli cocky og fremstår som en gud ovenfor de andre. Det virker som at de glemmer at dette er ett spill og at spillerne på kontoene gjør dette for å ha det artig, ikke for å spille for en veldig selvsentrert spiller.
Ledelsen burde høre på medlemmene sine tanker og problemer og ikke ta egoistiske avgjørelser som medlemmene får svi for. Det betyr ikke nødvendigvis at man skal ha demokrati i stammen. Faktisk så har demokratiske stammer den dårligste ledelsen. Dette gjør at stammen blir tregere til å reagere og til å ta viktige avgjørelser som trenger en kjapp løsning.
En ledelse må være sterk, respektert og viktigst av alt, aktiv. Hvis ledelsen ikke er tilstede så er det ingen til å lede. Og en stamme som ikke blir ledet kommer tilslutt å falle. Ledelsen er der for en grunn, hovedsakelig, til å koordinere for forene stammen mot målene som er satt. Hvis ledelsen ikke klarer dette så har ledelsen mislykkes, og stammen vil slutt mislykkes på grunn av ledelsen.
Diplomati er en viktig del for å kunne lykkes. En stamme burde ikke ha flere allierte enn hva de trenger. Selv om en lang liste med allierte som vil «krige» for deg, ser bra ut, så kommer det noen veldig negative ting med på kjøpet som ikke bestandig blir vurdert når en allianse blir laget. En allianse som ser veldig bra ut i dag er ikke bestandig like god om 1 måned.
Hver av de allierte er en tikkende bombe som kan skape krig og uønskede konflikter. Disse allierte kommer tilslutt til å lage konflikter etter hvert som de vokser mot andre stammer og tilslutt kommer de til å be om din hjelp i en krig. Da er du forpliktet til å hjelpe dem. Ofte skjer dette mens man selv gjør seg klar til å krige for fortsette sin egen vekst. I de verste tilfellene kan dette føre til at man nettopp fikk en ekstra fiende pga. din allierte stamme sine konflikter. Hvis du sier nei til å hjelpe dine allierte vil også dette kunne slå tilbake mot stammen.
Noe annet er at hver eneste av dine allierte er enda en stamme som du ikke kan vokse på. Ikke bestandig at dette er dårlig, men ofte kan dette føre til at den allierte stammen vokser såpass fort at de etter hvert vil snu seg og gå i krig mot dere.
Når man inngår en allianse burde stammen passe bedre som alliert enn som en fiende. Ofte kan det være bedre å gå i krig mot en stamme fremfor å alliere seg med dem, om tilfellet er at stammen er mye svakere enn din stamme. Bedre å ha kontroll over byene selv, enn at allierte kontrollerer dem.
Viktig med allierte er at man kommer overens med hverandre. Mange skader skjer ved man blir nødt til å velge mellom 2 allierte forbi dem gikk i krig mot hverandre. Uten bra samhold mellom alliansene vil koordinering bli mye vanskeligere. Hvis du ikke kan forvente å få støtte fra din allierte, så er ikke de den riktige alliansen.
Nå er fiender en like viktig del av spillet som allierte. Du vil alltid ha noen som stammen din kan angripe og krige mot. Tider hvor alt står stille siden du er omringet av allierte eller IAPs kan bety døden for stammen. Spillere begynner å kjede seg og forlater, generelt vil stammen falle fra hverandre etter en liten stund. Man er nødt til å vokse og angripe for å forbli en toppstamme. Hvis ledelsen alltid venter på at andre skal ta initiativ til å starte en krig, kommer de til å feile. Videre så vil stammer som vokser ved å merge og rekruttere spillere kommer sjeldent til å opprettholde gode spillere som vil kunne håndtere krigssituasjoner. For til syvende og sist så handler tw om krig.
Når man skal velge fiender så er det flere faktorer man burde se etter.
Du vil helst ha en fiende som er nærme og lett for stammen å angripe. Man ønsker helst ikke å måtte sende angrep tvers over karten for å rekke frem til fienden. En viktig ting er at man vil erobre mer strategiske områder og danne gode clustre, som igjen vil hjelpe til for stammen i fremtiden. En stamme som har ett stort cluster vil ha fordeler mot en stamme med mange og spredte clustre. Disse stammene med mange små clustre har større sjans for å bli ett mål for andre stammer da de blir innpakket av andre stammer.
En annen viktig faktor når du velge fiender er å ha kontroll over hvilke stammer som er allierte med hverandre og hvor mange som står ved deres side. Selv om du kanskje vinner krigen mot en stamme er ikke faren alltid over. Stammens allierte og venner kan fort finne på å angripe og straffe dere.
Man burde også måle ut ferdighetene til spillerne i den motsatte stammen mot din egen. Forstå at selv om en stamme kanskje har flest poeng, så kan mindre stammer ofte bestå av mye bedre spillere. Aldri undervurder en stamme på grunn av antall medlemmer eller hvor mange poeng de har. Velg ut dine fiender forsiktig. Ingenting vil ødelegge stammemoralen mer enn en høyt ranket stamme som taper mot en mindre elite stamme som vet hvordan man kriger.
Konstruktiv kritikk er velkommen.
Det kan summeres i ett ord: AKTIVITET!
I denne tråden kommer jeg til å skrive om hvilke kriterier som kreves for at en stamme skal kunne lykkes best mulig.
Her kommer jeg med noe av det jeg har erfart igjennom tiden, både som leder og vanlig medlem, i flere stammer enn jeg kan huske.
Muligens mye som enkelt spillere ikke er enig i, og helt sikkert mye som flere kjenner seg igjen i. Skulle gjerne ha kommet med eksempler på stammer som passer inn i de forskjellige situasjonene, men ønsker ikke å henge noen ut både på godt og vondt.
Har satt opp følgende punkter:
1 - Aktivitet - Sier litt om hvor viktig aktivet er for en stamme, og hva aktivitet innebærer.
- - Passer stammen meg? Dette er for de som er på lett etter en stamme, og da er det viktig at man klarer å identifisere hvilke stammer som er gode og hvilken stamme som passer for deg. Her får dere tips til hva man skal se etter.
2 - Kommunikasjon - Her vil viktigheten av kommunikasjon i mellom medlemmer og ledere bli påpekt. Konsekvensene av dårlig kommunikasjon er fatale.
3 - Ledelsen - Her forteller jeg litt om hva det en ledelse burde tenke på, hvilke fallgroper de burde unngå, og viktigheten av en god leder og ledelse.
4 - Diplomati - Forteller om både positive og negative fordeler ved allianser, og hva man burde tenke over når man inngår samarbeid med andre stammer.
5 - Fiender - Hvorfor man burde ha fiender, samt det å kunne velge den rette fiender og inngå de "riktige" krigene er like så viktig som å finne de riktige allierte. Dette vil bli diskutert litt under dette punktet.
# 1 - Aktivitet
Uten aktivitet kommer man seg ingen vei. Hvis ikke medlemmene og spesielt ikke hertugen er aktiv er du ombord i ett synkende skip. Selv om stammen har de 25 beste spillerne man kan få tak i, så kommer man ikke til å lykkes hvis de ikke logger inn. Stammer generelt har endel inaktive spillere, både gule or røde. Dette er ikke bare i starten, men også senere i spillet når folk begynner å kjede seg, vil man oppleve at flere spillere sin aktivitet faller. Selv om kontoen er rank 1 så er den ubrukelig hvis ikke noen spiller der!
Som leder for en stamme er du nødt til å vite hvilke medlemmer som er aktive eller inaktiv og gjerne avskjedige dem, om de ikke lover at aktiviteten skal forbedres, og gjerne erstatte dem med noen aktive spillere om mulig. Dette er kanskje ikke det for stammeranken der og da, men når det blir krigstider vil man være mye sterkere og bedre rustet.
Aktive spillere vil også kunne hjelpe til at stammeforumet blir mer brukt og spillere blir mer oppmerksom på hva som skjer. Døde forum kan ofte føre til at stammen "dør" innen kort tid. Dette vil også gjelde for stammene som bruker skype som sitt forum. Denne aktiviteten vil bli avgjørende i flere situasjoner og da spesielt i krigstider.
Passer stammen meg?
En annen viktig ting når man skal velge eller finne seg en stamme er å se til at stammens taktikker og strategier passer til din personlige spillestil. En aktiv og aggressiv spiller som liker å krige vil ikke komme til å like seg i stamme som rekrutterer og merger med rivalene sine i kontinentene som de spiller i, fremfor å krige mot dem.
Og samme gjelder for defensive spillere,som muligens ikke vil like seg i en spredd og aggressiv "elite" stamme.
Andre ting som kan være med å avgjøre dette er f.eks. antall medlemmer som stammen kjører og forholdet ditt til spillere i stammen. Som spiller er du nødt til å finne en stamme som passer deg.
Vi skal jo ha det artig når vi spiller? For det er viktig at stammen du skal spille med har de samme målene for denne verden som deg. Noen ønsker å spille for å ha det artig og muligens kjører veldig offensivt, mens andre stammer igjen kun spiller for å vinne verden. Det er mange måter å spille på for å oppnå suksess, så se til at stammen spiller på samme måte som du ønsker. Skal ikke si noe om hvilke type stammer som er den beste modulen, men bare sørg for at stammen passer deg og din spillestil.
Hvis du ikke liker stammen du spiller i, kommer det til å bli vanskelig å nyte resten av tiden din på denne verden. Dette er noe ledere burde merke seg, søk og rekrutter spillere som har samme målsetninger og ønsker som stammen din.
# 2 - Kommunikasjon
Det neste store som skal til for at en stamme skal gjøre det bra er kommunikasjonen og komme overens med stammens spillere. Hvis spillere i stammen ikke liker dem andre vil dette føre til at medlemmene forlater eller være villig til å støtte og koordinere med de andre medlemmene. Man ønsker at folk skal ha lyst til å støtte opp og hjelpe dem andre i stammen, og dette skal være naturlig for alle i stammen å støtte opp spillere som trenger din hjelp. Dette er noe man kan oppnå ved at man knytter bånd med spillerne i stammen og danner ett "vennskap", gjerne via skype som er veldig populært på TW. Det nytter ikke hvor mange medlemmer man har i stammen hvis ingen ønsker å hjelpe de andre. Det som betyr noe er at man ønsker at de andre i stammen skal kunne lykkes like mye som deg selv.
Som leder av en stamme er det ikke så mye man kan gjøre med dette. Det er enten eller. Den eneste måten du kan hjelpe til med dette er å ta inn de riktige spillerne til stammen og løse opp ev. konflikter mellom spillere før de ødelegger og deler stammen i to. Nå kan ledelsen i en stamme ødelegge stammen like kjapt som medlemmene. Til og med raskere til tider avhengig av situasjonen.
# 3 - Ledelsen
Det er flere ting man kan se på for å avgjøre styrken til en ledelse.
Først av alt så burde lederen bli valgt ut av ledelsen, og ikke omvendt. Selv om en spiller har tittelen som baron gjør det ikke dem til en leder. Det er respekten som medlemmene har for lederen og hvor villig de er til å følge og høre etter hva lederen sier, som gjør en spiller til leder. Nå er det veldig vanlig at det er flere spillere i en stamme som ikke har tittel som leder, men allikevel er involvert i avgjørelser og «politikken» innad i stammen. Ofte er disse spillerne noen av de beste lederne i stammen og kan ha mer «makt» over medlemmene enn selve hertugen.
Ledelsen burde vite at de er der for medlemmene sitt beste og at uten dem har de ikke en stamme å lede. Mange gode spillere blir en dårlig hertug når de begynner å bli cocky og fremstår som en gud ovenfor de andre. Det virker som at de glemmer at dette er ett spill og at spillerne på kontoene gjør dette for å ha det artig, ikke for å spille for en veldig selvsentrert spiller.
Ledelsen burde høre på medlemmene sine tanker og problemer og ikke ta egoistiske avgjørelser som medlemmene får svi for. Det betyr ikke nødvendigvis at man skal ha demokrati i stammen. Faktisk så har demokratiske stammer den dårligste ledelsen. Dette gjør at stammen blir tregere til å reagere og til å ta viktige avgjørelser som trenger en kjapp løsning.
En ledelse må være sterk, respektert og viktigst av alt, aktiv. Hvis ledelsen ikke er tilstede så er det ingen til å lede. Og en stamme som ikke blir ledet kommer tilslutt å falle. Ledelsen er der for en grunn, hovedsakelig, til å koordinere for forene stammen mot målene som er satt. Hvis ledelsen ikke klarer dette så har ledelsen mislykkes, og stammen vil slutt mislykkes på grunn av ledelsen.
# 4 - Diplomati
Diplomati er en viktig del for å kunne lykkes. En stamme burde ikke ha flere allierte enn hva de trenger. Selv om en lang liste med allierte som vil «krige» for deg, ser bra ut, så kommer det noen veldig negative ting med på kjøpet som ikke bestandig blir vurdert når en allianse blir laget. En allianse som ser veldig bra ut i dag er ikke bestandig like god om 1 måned.
Hver av de allierte er en tikkende bombe som kan skape krig og uønskede konflikter. Disse allierte kommer tilslutt til å lage konflikter etter hvert som de vokser mot andre stammer og tilslutt kommer de til å be om din hjelp i en krig. Da er du forpliktet til å hjelpe dem. Ofte skjer dette mens man selv gjør seg klar til å krige for fortsette sin egen vekst. I de verste tilfellene kan dette føre til at man nettopp fikk en ekstra fiende pga. din allierte stamme sine konflikter. Hvis du sier nei til å hjelpe dine allierte vil også dette kunne slå tilbake mot stammen.
Noe annet er at hver eneste av dine allierte er enda en stamme som du ikke kan vokse på. Ikke bestandig at dette er dårlig, men ofte kan dette føre til at den allierte stammen vokser såpass fort at de etter hvert vil snu seg og gå i krig mot dere.
Når man inngår en allianse burde stammen passe bedre som alliert enn som en fiende. Ofte kan det være bedre å gå i krig mot en stamme fremfor å alliere seg med dem, om tilfellet er at stammen er mye svakere enn din stamme. Bedre å ha kontroll over byene selv, enn at allierte kontrollerer dem.
Viktig med allierte er at man kommer overens med hverandre. Mange skader skjer ved man blir nødt til å velge mellom 2 allierte forbi dem gikk i krig mot hverandre. Uten bra samhold mellom alliansene vil koordinering bli mye vanskeligere. Hvis du ikke kan forvente å få støtte fra din allierte, så er ikke de den riktige alliansen.
# 5 - Fiender
Nå er fiender en like viktig del av spillet som allierte. Du vil alltid ha noen som stammen din kan angripe og krige mot. Tider hvor alt står stille siden du er omringet av allierte eller IAPs kan bety døden for stammen. Spillere begynner å kjede seg og forlater, generelt vil stammen falle fra hverandre etter en liten stund. Man er nødt til å vokse og angripe for å forbli en toppstamme. Hvis ledelsen alltid venter på at andre skal ta initiativ til å starte en krig, kommer de til å feile. Videre så vil stammer som vokser ved å merge og rekruttere spillere kommer sjeldent til å opprettholde gode spillere som vil kunne håndtere krigssituasjoner. For til syvende og sist så handler tw om krig.
Når man skal velge fiender så er det flere faktorer man burde se etter.
Du vil helst ha en fiende som er nærme og lett for stammen å angripe. Man ønsker helst ikke å måtte sende angrep tvers over karten for å rekke frem til fienden. En viktig ting er at man vil erobre mer strategiske områder og danne gode clustre, som igjen vil hjelpe til for stammen i fremtiden. En stamme som har ett stort cluster vil ha fordeler mot en stamme med mange og spredte clustre. Disse stammene med mange små clustre har større sjans for å bli ett mål for andre stammer da de blir innpakket av andre stammer.
En annen viktig faktor når du velge fiender er å ha kontroll over hvilke stammer som er allierte med hverandre og hvor mange som står ved deres side. Selv om du kanskje vinner krigen mot en stamme er ikke faren alltid over. Stammens allierte og venner kan fort finne på å angripe og straffe dere.
Man burde også måle ut ferdighetene til spillerne i den motsatte stammen mot din egen. Forstå at selv om en stamme kanskje har flest poeng, så kan mindre stammer ofte bestå av mye bedre spillere. Aldri undervurder en stamme på grunn av antall medlemmer eller hvor mange poeng de har. Velg ut dine fiender forsiktig. Ingenting vil ødelegge stammemoralen mer enn en høyt ranket stamme som taper mot en mindre elite stamme som vet hvordan man kriger.
Konstruktiv kritikk er velkommen.
Sist redigert: