verdensrekordforsøk

Ingmo

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
21
26 000 km/t :O

Det er den "kjente*" hastigheten til Space Shuttle ala Orbiter som er romferja til USA.
*Kaller det bare kjente fordi det er den man som regel finne på for ex VG og div bilder med romferga.

I følge wikipedia så er hastigheten 27,870 km/h.

Begynner å bli litt lenge siden jeg satt på skolebenke her nå, men det er vel hastigheten de oppnår under takeoff og de holder den vell helt til reentry?

ingmo.. vi kan prøve uten drakt :D

Nå er alt over 7500 meter regnet som the death zone, med tanke på høyde syke da og man må over 100 km for at det skal regnes rom reentry så det blir nok meget vanskelig, og ikke man må ikke glemme at det er i gjennomsnitt -270 C i verdensrommet. Men vist du gjør det først så kan jeg vurdere å gjøre det etter på :p

Mvh ingmo
 
Sist redigert:

Lord dark

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
56
Fatal: Med den farta hadde han vore nede på jorda på ca. 5,5 sekkund (Grovt rekna) ;)

Ingmo: Nothing is inmpossible? Hehe, men joiner eg! :LOL:
 

brannmann sam

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
6
han kan raskt

Det er den "kjente*" hastigheten til Space Shuttle ala Orbiter som er romferja til USA.
*Kaller det bare kjente fordi det er den man som regel finne på for ex VG og div bilder med romferga.

I følge wikipedia så er hastigheten 27,870 km/h.

Begynner å bli litt lenge siden jeg satt på skolebenke her nå, men det er vel hastigheten de oppnår under takeoff og de holder den vell helt til reentry?



Nå er alt over 7500 meter regnet som the death zone, med tanke på høyde syke da og man må over 100 km for at det skal regnes rom reentry så det blir nok meget vanskelig, og ikke man må ikke glemme at det er i gjennomsnitt -270 C i verdensrommet. Men vist du gjør det først så kan jeg vurdere å gjøre det etter på :p

Mvh ingmo

han kan raskt finne på å gjøre det. så ikke utfordre han
 

DeletedUser

Guest
Nå er alt over 7500 meter regnet som the death zone, med tanke på høyde syke da og man må over 100 km for at det skal regnes rom reentry så det blir nok meget vanskelig, og ikke man må ikke glemme at det er i gjennomsnitt -270 C i verdensrommet. Men vist du gjør det først så kan jeg vurdere å gjøre det etter på :p

[spoil]
baumgartner-lightbox.png
[/spoil]

Kilde.

Den definisjonen ved 100 km, Karmen linja, er basert på følgende:
  • For å benytte luftegenskaper til å fly må man ha en viss hastighet.
  • Denne hastigheten øker desto tynnere lufta er.
  • Lufta blir tynnere jo høyere opp man kommer, så man må med andre ord fly raskere jo høyere opp man kommer.
  • Når man går i bane rundt et legeme ( jorda, sola, melkeveiens senter, egoet mitt ) må man ha en viss hastighet rundt legemet, slik at sentripetalakselerasjonen og tyngekraften veies opp.
  • Karmen linja er på den avstanden hvor hastigheten man må ha for å komme i bane er lik den hastigheten man må ha for å fly ved hjelp av luftegenskapene.

Temperaturen er ikke absolutt null over 100 km, det er ingen brå overgang til tomt rom. Men det er da en god definisjon. Jeg liker den :mehe:
 
Topp