Et treff med adelsmann senker lojaliteten med 20 - 35%. Virkningen er tilfeldig, uavhengig av størrelsesforhold eller moral om man vil.
Jeg har ikke sett noe oppsett på fordeling av sannsynlighetsutfallene, men har lest et sted på .net (husker ikke hvor) at 4 adelsmenn er nok i 87 av 100 tilfelle. Altså vil vi, i det lange løp, bomme på 13 av 100 adlingsforsøk ved å sende tog på 4 adelsmenn.
Hver spiller får vurdere for seg i hvilken grad denne risken er til å leve med, men på lange avstander, eller ved 'viktige' angrep kan det jo være greit å sende 5 adelsmenn i toget.
Utregningen:
Jeg tar utgangspunkt i 4 adelsmenn hvor av hver av dem senker lojaliteten med 20 til 35. Det minste mulige er 20+20+20+20 (sum 80) og det høyeste er 35+35+35+35 (sum 140). Når vi skal sette opp tabellen så må man regne 20+20+20+21 som en kombinasjon og 20+20+21+20 som en annen kombinasjon. Målet er å oppnå en sum på 100 eller mer.
- Antall mulige kombinasjoner er da 65536
- Antall kombinasjoner som gir sum 99 eller mindre er 8715
- Utregning: 8715/65536=0,132965087890625
Det er 13,3% sjanse for at 4 adelsmenn gir en sum på 99 eller mindre.
Det er 86,7% sjanse for at 4 adelsmenn gir en sum på 100 eller mer.
Når vi først regner med statistikk så kan vi jo se på en annen ting som er interessant:
Det finnes noen tilfeller hvor TRE adelsmenn senker lojaliteten med 100 eller mer. 33+33+34 = 100. På samme måte som over finner jeg ut at det er 4096 kombinasjoner med tre adelsmenn. 56 av disse gir sum på 100 eller mer. 56/4096=0,013671875
Det er altså 1,37% sjanse for at 3 adelsmenn i et adelstog overtar en landsby.