Bombe i Oslo sentrum!

kermit

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
9
tydligvis er du for naiv å godttroende.. Vi er ikke perfekte vi heller.

Hvis det var det politiske som var motivet så finnes det ekstreme på begge sider. Og, ja det overrasket at det var en etnisk norsk en. En sånn handling ligger ikke i vår mentalitet i det hele tatt, mens de fleste muslimene blir opdratt til å hate og noen til å drepe.
 

Mr. Game And Watch

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
48
Fælt det som har skjedd, men jeg er i grunnen litt sjokkert over de som er sååå overrasket over at en nordmann kunne gjøre noe slik.
 

Sarsi9

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
2
Hvis det var det politiske som var motivet så finnes det ekstreme på begge sider. Og, ja det overrasket at det var en etnisk norsk en. En sånn handling ligger ikke i vår mentalitet i det hele tatt, mens de fleste muslimene blir opdratt til å hate og noen til å drepe.

"De fleste muslimene". Er du helvetes dum eller noe?
 

kermit

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
9
Det som er skummelt er at det er i alle høyeste grad sannt. Jeg er klar over at jeg beveger meg litt på grensen her, men jeg er ingen rasist. Jeg hater ikke menneskene, men jeg hater det de står for. Det som er så farlig med muslimer selv "vanlige" muslimer som bor i norge er at de aldri vil helt fordømme angrep som for eksempel det på han som tegnet karikaturene. De sier liksom jaja det var ikke bra. Men jeg frykter at de egentlig er en slags stille heiagjeng. Som klapper litt stille i hendene når kameraene snur seg vekk. Hvis du spør en muslim dirrekte vil du fordømme angrepet på denne tegneren og si at dette er overhode ikke slik islam er? Det er høyst sjeldent du får et klart ja på det.

Og det er utrolig skummelt når man vurderer en tegning som en "license to kill"
Så, ja jeg mener det var overraskende når en nordmann ble pågrepet fordi, muslimer er så utrolig overrepresentert som bakmenn på slike handlinger.
 
Sist redigert:

TrAnxZ

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
297
Folk ser på muslimer som er ekstremister som praktiserer ekstremisme og islam sammen og folk som er muslimer og praktiserer Islam som like mennensker - og det er skremmende.
Islam er frikjent fra terror og fra alle terrorangrepene i verden. Muslimer generelt jobber mot terror og hver enkelt person har egne reaksjoner uansatt om de er muslimer, kristne eller jødiske.

Allah sier i Koranen:

«… Den som dreper et menneske, med mindre det er for mord (på et annet menneske) eller straff for forbrytelse, skal anses som hadde han drept hele menneskeheten. Den som redder et menneske, skal anses som hadde han reddet hele menneskeheten.»
[Koranen 5:32]

Dersom det skulle være muslimer eller andre som står bak terroraksjonen tar Islam konsekvent avstand fra terror. Folk flest tror at det er muslimer som står for all terroren i europa og verden men det er ikke korrekt. Ifølge United Nations er 99,7 % av terroristene i Europa ikke muslimer! De er faktisk kristne, ateister og folk med andre livsyn. Les TE-SAT 2010 EU TERRORISM SITUATION AND TREND REPORT
Ifølge denne undersøkelsen av United Nations er det kun 0,3 % av terrorhandlinger I Europa som begås av muslimer.

For å oppsummere; 997/1000 terrorhandlinger begås av ikke-muslimer, og kun 3/1000 er gjort av syndige muslimer.

Noen tror kanskje at dette bare gjelder for Europa, men statistikken viser også at det ikke er muslimer som står bak mesteparten av terroren utenfor Europa. Gå til The Global Terrorism Database som inneholder data for terroraksjoner gjort fra 1970 til 2008. Her kan man klart og tydelig se at flesteparten av terroraksjoner er gjort av folk som ikke er muslimer. Her: http://www.start.umd.edu/gtd/search/BrowseBy.aspx?category=perpetrator

Dette er en liste over alle terrorist aksjoner i hele verden, og om man blar gjennom ser man at de fleste organisasjonene ikke har noe med Islam å gjøre.

Det finnes utallig mange eksempler på terrorisme utført av ikke-muslimer som har ført til høye dødstall og mange skadede personer. Oklahoma Bombnings in 1995 var utført av to kristne med navnet Timothy og Terry. De drepte 168 mennesker: http://en.wikipedia.org/wiki/Oklahoma_City_bombing

20 mars 1995 - Aum Shinrikyo, en buddhistisk kult brukte nervegass i Tokyos T-bane som drepe 12 personer og skadde 5700 mennesker: http://www.japan-101.com/culture/aum_shinrikyo_cult.htm

Også har vi den kristne pastoren Jim Jones some er ansvarlig for drap av over 900 mennesker, 18. November 1978.

Offisielle tall og fakta viser at det ikke er muslimer som hovedsaklig står bak størsteparten av terroren, men grunnet at det er muslimer som får den største oppmerksomheten i media kan det tilsynelatende være lett for folk å tro at det ikke stemmer. Islam tar avstand fra terror, uavhengig av den religiøse bakgrunn gjerningsmannen måtte ha.
 

Sarsi9

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
2
Det som er skummelt er at det er i alle høyeste grad sannt. Jeg er klar over at jeg beveger meg litt på grensen her, men jeg er ingen rasist. Jeg hater ikke menneskene, men jeg hater det de står for. Det som er så farlig med muslimer selv "vanlige" muslimer som bor i norge er at de aldri vil helt fordømme angrep som for eksempel det på han som tegnet karikaturene. De sier liksom jaja det var ikke bra. Men jeg frykter at de egentlig er en slags stille heiagjeng. Som klapper litt stille i hendene når kameraene snur seg vekk. Hvis du spør en muslim dirrekte vil du fordømme angrepet på denne tegneren og si at dette er overhode ikke slik islam er? Det er høyst sjeldent du får et klart ja på det.

Og det er utrolig skummelt når man vurderer en tegning som en "license to kill"
Så, ja jeg mener det var overraskende når en nordmann ble pågrepet fordi, muslimer er så utrolig overrepresentert som bakmenn på slike handlinger.

Det er ikke på noen som helst måte sant. Du bør holde dine idiotiske meninger for deg selv, og ikke spy de ut der andre kan se de.
 

DeletedUser

Guest
Huff da tranxz. Har du lest den norske versjonen av koranen nå? den er temmelig annerledes enn den originale versjonen...

Uansett: ekstremister finnes blandt alle folkeslag. Kristne var ikke bedre for 800 år siden under korstogene.
Verden har store interressekonflikter, det er det ingen tvil om, men kan vi helst la dette ligge de første dagene? Nå bør vi heller la tankene gå til de pårørende, og ikke la dette temaet skli over til noe som faktisk ikke har noe med originalposten i hele tatt.

Nå er det "spennende" å se om denne kare opererte helt alene eller om han faktisk hadde en medsammensvoren på denne aksjonen.
 

DeletedUser

Guest
Huff da tranxz. Har du lest den norske versjonen av koranen nå? den er temmelig annerledes enn den originale versjonen...

Uansett: ekstremister finnes blandt alle folkeslag. Kristne var ikke bedre for 800 år siden under korstogene.
Verden har store interressekonflikter, det er det ingen tvil om, men kan vi helst la dette ligge de første dagene? Nå bør vi heller la tankene gå til de pårørende, og ikke la dette temaet skli over til noe som faktisk ikke har noe med originalposten i hele tatt.

Nå er det "spennende" å se om denne kare opererte helt alene eller om han faktisk hadde en medsammensvoren på denne aksjonen.


Etter ungdommenes øyevitner så hadde han det.
 

DeletedUser

Guest
Ja, håper virkelig alle skyldige blir tatt. Et angrep på demokratiet slik MÅ slås hardt ned på.
 

DeletedUser

Guest
det som er det værste. Her kommer det en fyr som kanskje stod bak bomba også, og plaffer ned 80 ungdommer, og alt vi kan gjøre er å gi han en luksus fengselscelle, og lar han være det i et par år. Det er ikke ille nok til at det blir tilfredstillende for alle pårørende. Hva slags straff kan en sånn desperado få? det finnes ikke straff i norge som passer for en slik forbrytelse. Ikke engang dødstraff er tilfredstillende for slikt.
 

Sarsi9

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
2
det som er det værste. Her kommer det en fyr som kanskje stod bak bomba også, og plaffer ned 80 ungdommer, og alt vi kan gjøre er å gi han en luksus fengselscelle, og lar han være det i et par år. Det er ikke ille nok til at det blir tilfredstillende for alle pårørende. Hva slags straff kan en sånn desperado få? det finnes ikke straff i norge som passer for en slik forbrytelse. Ikke engang dødstraff er tilfredstillende for slikt.

Han kommer til å måtte sitte i fengsel i resten av sitt liv. Å gjøre fæle ting mot han vil på ingen måte få pårørende til å følge seg bedre.
 

TrAnxZ

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
297
Huff da tranxz. Har du lest den norske versjonen av koranen nå? den er temmelig annerledes enn den originale versjonen...

Uansett: ekstremister finnes blandt alle folkeslag. Kristne var ikke bedre for 800 år siden under korstogene.
Verden har store interressekonflikter, det er det ingen tvil om, men kan vi helst la dette ligge de første dagene? Nå bør vi heller la tankene gå til de pårørende, og ikke la dette temaet skli over til noe som faktisk ikke har noe med originalposten i hele tatt.

Nå er det "spennende" å se om denne kare opererte helt alene eller om han faktisk hadde en medsammensvoren på denne aksjonen.

Nei, dette er basert på den faktiske koranen. Men når det er sagt så er innholdet i en oversatt koran det samme i den orginale versjonen. Som å sammenligne den orginale Bibelens reise fra Hebraisk til Norsk.

Du har rett det du sier i at det er ekstreminister blandt alle folkeslag - og jeg vil også legge til religioner, trosretninger, politiske oppfatninger og etisk opprinnelse. Det kan feiltolkes og lett sies at opprinner/kommer fra hvor de kommer fra, særlig islam.

Jeg syntes at det som skjedde i Oslo i går var helt forferdelig. I mange timer satt jeg stille i sofaen å så på TV 2 Nyhetskanalen, når jeg egentlig skulle se på Tour'en. Mine dypeste kondolanser går til familiene, og vennene av de som opplevde å miste noen de hadde kjær.

Når det er sagt så er ikke dette akkurat om Bomben(e) og massakren på Utøya, men mer om det samtale emnet har sklidd over til her - religion og terrorisme/ekstremisme og ekstremistiske handlinger. Noe jeg mener at det generelt er mye misforståelse av i det Norske samfunn.


det som er det værste. Her kommer det en fyr som kanskje stod bak bomba også, og plaffer ned 80 ungdommer, og alt vi kan gjøre er å gi han en luksus fengselscelle, og lar han være det i et par år. Det er ikke ille nok til at det blir tilfredstillende for alle pårørende. Hva slags straff kan en sånn desperado få? det finnes ikke straff i norge som passer for en slik forbrytelse. Ikke engang dødstraff er tilfredstillende for slikt.

Dødstraff er jeg prinsipiellt imot, noe jeg ikke vil endre, eller være nær å endre, mening av. Dødsstraff gir bare en til unødvendig død person. Derimot mener jeg at maks fengselsstraffen i Norge godt kan økes til 40 år. Dessuten er det vel temmelig opplagt at en person som han her vil få forvaring - noe som jeg antar vil bli livstid. Forvaring kan du lese om her om du ikke vet hva det er.
 
Sist redigert:

DeletedUser

Guest
Jeg sa ikke at jeg var for dødstraff her, og forvaring vet jeg hva er. hva som kan få pårørende til å føle seg bedre aner ikke jeg, da jeg ikke er i den situasjonen. Kan ikke forestille meg det engang hvor vondt de har det nå. De er ødelagt for livet.
 

DeletedUser

Guest
Hvis det var det politiske som var motivet så finnes det ekstreme på begge sider. Og, ja det overrasket at det var en etnisk norsk en. En sånn handling ligger ikke i vår mentalitet i det hele tatt, mens de fleste muslimene blir opdratt til å hate og noen til å drepe.

Kan ikke være mer enig med deg ass... Så et program av dette på tv om muslimer. Der sa de at Amerikanerene kjøper olje av muslimer. Muslimene bruker pengene på å opplære muslimer til akkurat det du sa hate og drepe...
 

Depend

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
1
Du så det på TV? Da er det garantert sant og gjelder alle muslimer som finnes.

I lol'd :D

Fortsett med koranen, bibelen og hele pakken.
Sannheten er at muslimske "terrorgrupper" har tolket koranen på sin egen måte. Det som står i koranen er det som er, men enkelte grupper har utviklet sitt eget syn. Litt som jehovas vitne...
 

TrAnxZ

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
297
Kan ikke være mer enig med deg ass... Så et program av dette på tv om muslimer. Der sa de at Amerikanerene kjøper olje av muslimer. Muslimene bruker pengene på å opplære muslimer til akkurat det du sa hate og drepe...

Så du på en kontroversiell versjon av Cartoon Network eller NRK Super?

Det hele handler om tolking av koranen, for de YTTERST få ekstremistene som bruker religion (bla. Islam) som utgangspunkt for sine handlinger, meninger og ideer. Mye det det ligger spørsmål i er om de(n) religiøse teksten(e) skal tolkes ordrett eller metaforisk. Noe vi også kan spørre oss selv om i Bibelen.

Men - nå er ikke religion grunnlaget for all terrorisme i verden, for å nevne noe;
  • sosialrevolusjonær (eller venstre-)terrorisme
  • høyreekstrem eller rasistisk terrorisme
  • nasjonalistisk eller separatistisk terrorisme
  • religiøs terrorisme
  • énsaks-terrorisme.

Hvis du derretter leser denne artikkelen og så denne artikkelen på dagbladets sider vil du vel lett se at dette ikke handler om religiøs terrorisme - den terrorisme typen man hovedsaklig tenker på som terrorisme, og ofte inkompetentlig forutintatt tror er grunnet Islam. Noe som irriterer meg grenseløst.
 

DeletedUser

Guest
Det som regnes som verdens første terroraksjon ble utført av England mot Danmark under Napolenskrigene i 1807.

Så du kan føye til krigsterror til listen din Tranxz.

Men synes det er helt idiotisk å dytte Islam ned i gjørma - alene - all religion har alltid ført til krig, maktkamp og utnytelse av mennesker.
 
Topp