En liten observasjon fra oss på V1

Status
Stengt for ytterligere svar.

DeletedUser

Guest
16-06-2009, postet jeg et innlegg som på mange måter vil minne om dette. I mellomtiden har det kommet ny CM, nytt team, og flere endringer i spillet. Vi som spillere har stortsett sittet passive og sett på disse endringene som påvirker vår spillhverdag og har forsøkt så godt vi kan å tro at de gjøres for å få en mer retferdig moderering av .no som helhet. Likevel har jeg, og flere andre ledere for ulike stammer, i det siste sett oss nødt til å ta til ordet for å få gjort noe med det vi ser på direkte sabotasje av spillerne her.

Så, i håp om at dette teamet vil ha forstand til å høre på de som rammes av dagens policy, vil jeg på vegne av BOL, H.F.O, IB-fam og K1***SE-fam ta opp følgende punkter:

- Regelverket
- Teamets holdning ovenfor spillerne
- Straffeutmåling
- Forumet's moderering


Flere har forsøkt å ta opp disse punktene hver for seg på tickets, men blitt hysjet ned, eller rett og slett ikke turt å ta noe opp av frykt for å bli straffet. Så, omsider måtte vi spørre oss: hvordan skal vi kunne forandre på noe her i verden - sosialt og politisk - hvis vi ikke tør si i fra? For at dette innlegget ikke skal bryte noen regler for forumet skal jeg prøve så godt det lar seg gjøre å ikke dra inn enkeltsaker eller bruke for mye konkrete nick på spillere.

HVA ER PROBLEMET?
Kort sagt: Vi ser at kontrakten vi skrev under på for 2,5 år siden endres konstant, at folk bannes for de minste ting, vi er vitne til urimelig straffeutmålinger og synes rett og slett at det virker som flere av moderatorene her er på "powertrip" og er direkte umulig å diskutere med både over tickets og på forum. Vi føler at dette dreper vår spilleglede og at dere til tider bør ta mer hensyn til oss som spillere, i stedet for å sette kjepper i hjulene på oss alle sammen.

REGELVERKET
Slik jeg ser det bør reglementet (og straffeutmålingen for brudd på det) være rettferdig, men det bør også være et reglement som majoriteten av spillerne er enig i. Som nevnt over har dette endret seg uant mange ganger. Vi velger å tro at dette gjøres for at det skal bli mer oversiktlig - men vi ønsker å informeres hver gang endringer skjer. Dere kan faktisk ikke straffe oss for regelbrudd som er begått etter at dere endrer kontrakten vi har skrevet under på tidligere. Dere endrer jo kontrakten.

TEAMETS HOLDNING OVENFOR SPILLERNE
De fleste på v1 har nå hatt en eller flere møter med team-medlemmer, enten på forum eller over ticket. En ting som går igjen hos folk som skal beskrive opplevelsen med dette/disse møtene er at teamet virker hovmodige, overlegne og særdeles vanskelige å diskutere med. Det går nesten aldri ann å få et klart svar på hva som er blitt gjort galt, eller hvorfor straffen er såpass hard. Der dere kanskje ser "rettferdighet" ser vi urimelighet. Vi ønsker ikke en grå verden, vi ønsker ikke at urimelige straffer skal skje uansett om det rammer våre fiender - og vi ønsker ikke å straffes for å si i fra om dette. Vi ønsker rett og slett en dialog med dere hvor dere i det minste har til hensikt å inngå kompromiss!

STRAFFEUTMÅLINGEN
Vi har tidligere fremmet et ønske om å få innsyn i hvordan straffeutmålingen deres fungerer. HVilke straff man får for hvilke regelbrudd - og gjerne en begrunnelse for hvorfor. Det har vi ikke fått, og vi lurer nok stadig på hvorfor? Det som går igjen når jeg har snakket med ulike stammer, er en felles oppfatning om at teamet (iallefall på v1) straffer altfor hardt. At de ser ut til å ønske flere gråbyer og at det ser ut som teamet ikke tar i betraktning hvor lenge denne verdenen har vart og hvor vanskelig det i utgangspunktet er å motivere seg til å fortsette etter 2,5 år på en verden. De fleste av oss sier det samme: Dere dreper spillegleden vår!

FORUMET'S MODERERING
Her går det mye på det samme som er nevnt over. Forumet's brukere forsvinner, eller slutter å skrive, i frykt for å bli straffet for alt mulig. Det er rett og slett for lite takhøyde og det ødelegger litt av lysten til å delta i diskusjoner her. Noen av de jeg har snakket med foreslo at trådstarter burde ha mer å si mht hvordan tråden kan utarte seg. Rett og slett iallefall rådføres med før en moderator stenger tråden eller fjerner store deler av innleggene. Vi er lei av å føle at moderatorene her er på konstant powertrip, eller rett og slett utøvermakt bare for å vise at de har den.

Sist gang jeg tok dette opp var det et problem, slik vi så det, at vi var nede i 17918 spillkontoer - og vi pekte på at teamets oppførsel og straffeutmålingen derfra var skyld i dette. Vi forutså også at det kom til å bli mye verre. Og rett hadde vi, for nå er det enda færre til tross for at det er langt flere verdener. Ja, for .no har faktisk bare 15.997 kontoer - på 6 verdener!

Jeg har full forståelse for at det kanskje er innogames som legger rettningslinjene her, men det bør være mer enn språkbariæren som krever at hver server har et team fra eget land. Man kan nesten sammenlikne det litt med et kommunestyre. Dere som sitter i teamet bør forholde dere til tilstanden på den serveren dere styrer, og ta hensyn til hvordan disse er. Dere kan rett og slett ikke forvente at alt som kan fungere på .net, vil fungere her - og iallefall ikke på en 2,5 år gammel verden som v1.no.

Vi startet med en tanke om at Arnulf Øverland hadde rett når han skrev at du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv. Og i spillet er vi fiender, allierte og iap's. Vi utgjør majoriteten av de største spillerne og stammene på en verden og vi ønsker å bli tatt på alvor denne gangen. Hvis vi, til tross for andre uenigheter, klarer og enes om en ting som dette så betyr det iallefall at noe bør gjøres før alt er grått på v1. Og det er bare dere som kan gjøre noe for å snu denne trenden.

Konkret så ønsker vi å si klart i fra om at vi er HELT i mot at de som bryter reglene skal miste byer som straff med en gang. Vi ønsker ikke mer grått. Vi ønsker ikke at spillerne i stammer på v1 skal slutte fordi teamet jobber mot dem. Vi ønsker ikke at flere skal slette kontoene sine i protest. Vi synes det er rett og rimelig at de som bryter en regel for første gang bør få en advarsel før regelbruddet skal gå utover en hel verden. For det er nettopp det som skjer når enda større deler av verden 1 går grå.

NB! Poster her, fordi alt må godkjennes på andre forum. Dere får flytte om det passer dere, men synes det er rart at folks innlegg må sensureres før de postes i slike tråder som dette.
 
Sist redigert av en moderator:

Dannemann

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
0
jeg mener TW-teamets oppgave ikke er å finne forbrytere og straffe dem, men å forhindre forbrytelser. de bør vise at de passer på på andre måter enn sanksjoner og hvis de kan, og drive prevantivt arbeid. de er forbilder og spillets representanter og bør derfor ha et ansvar i å være godt likt.
litt som politiet. de sier gjerne fra hvor de har fartskontroll før de har det. målet er dermed ikke å få inn penger(bøter), men å få ned farten på strekningen...
 

DeletedUser

Guest
helt enig med glitter. syns det er fryktelig lav takhøyde her inne.
 

DeletedUser

Guest
Hei.
Vi i H.F.O har, som mange andre, fått mye problemer i de siste ukene. Dette har gått i at vi har fått flere medlemmer utestengt.
Akkurat nå har vi seks medlemmer som har sin konto sperret av forskjellige grunner. Vi er helt enige at regelbrudd bør straffes, men straffeutmålingen bør sees nærmere på.
I enkelte tilfeller er det på sin plass å gi en advarsel. Ja under sommerferien er det mange som er borte og ikke har muligheten til å være pålogget. Da er kontovakt et glimrende hjelpemiddel. Problemet oppstår når en spiller er kontovakt for over fem medlemmer. Da begynner situasjonen å ble temmelig uoversiktelig, og muligheten for å gjøre en feil er stor.
Nå er det på sin plass å gi TW-teamet skryt for å sette opp ei sperre mot samhandling. Dette vil gjøre det mye enklere for kontovakt å unngå slike tabber som det er blitt mye av i den siste måneden.
I mellomtida er dette veldig vanskelig for oss få som gjør en jobb for stammen og holder det vi kan av oversikt, så det å ha straffer som ikke "henger på greip" ødelegger mye av spillelysten for enkelte. Det må gå an å kunne innse at det er mulig å se feil på klokkeslettet når det er flere hundre kommandoer over mange kontoer. De fleste av oss regner jeg med at er ærlige spillere og vil helst unngå juks så langt det går.
En ting til vi vil ta med er support sine holdninger. Jeg personlig fikk en dårlig opplevelse da jeg fikk min henvendelse av support. Jeg var så hyggelig jeg kunne i min henvendelse og brakte det aldri opp. Holdningen var rett og slett ufyselig og overlegen. Dette finner jeg meg ikke i, og jeg er ikke alene om denne oppfatningen. Flere jeg snakker med er av samme oppfatning, og når dere er de første spillerne møter når de får problemer, så MÅ dere innse at det ikke er mulig å ture frem akkurat som dere ønsker. Selv om dere ikke ser personen i øynene, så hjelper det veldig mye å ha en hyggelig måte å tilnærme seg folk.

MvH Medlemmer i H.F.O
 
Sist redigert av en moderator:

Hansemann

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
9
Støttes ja.

Og hva er poenget med å ha denne tråden i et sted der moderatorene kan bestemme hva som skal kunne postes og ikke? Dvs den ble 100% sikkert flyttet dit?
Eller..Jeg ser jo poenget, men føler det er direkte feil. Særlig når mange har opplevd at legitime poster ikke blir godkjent totalt uten grunn.
 

DeletedUser

Guest
Støttes!

Men må si at jeg hakke hatt noen dårlige erfaring med nåverende team-medlemmer. De har bare vært hyggelige, hittil :p
 

DeletedUser

Guest
Støttes 50 %.

Jeg er enig i at reglene kan være litt stramme, men når man begår et regelbrudd må det straffes. Reglene kan og må leses, så det er egentlig ikke noen unnskyldning.

Det å miste mange byer er kjedelig og jeg hadde sikkert slutta hadde deg skjedd med meg, men da unngår jeg å bryte reglene. Så enkelt er det.

Forumet er den 50 % jeg er uenig i. Det er veldig strenge regler for hva som er spam og hvor langt en tråd kan gå før den stenges og alle som har spammet får infractions.
Ja, tråder kan gå fra en diskusjon om en krig til en diskusjon om harer, men nå er det nesten det eneste vi har... I hvert fall på V1 forumet :(

Jeg vet at det å være moderator er tøft og at det er mye klaging og syting.. Men det er lov å prøve å skape litt liv også. :)

Creds til moderatorene som gjør en storartet jobb! ;)
 

DeletedUser

Guest
Igjen et kjempe godt skrevet innlegg fra glitter som støttes 100%, håper virkelig teamet tar dette innover seg og får gjort noe med dette.

MVH.bgm
 

DeletedUser

Guest
16-06-2009, postet jeg et innlegg som på mange måter vil minne om dette. I mellomtiden har det kommet ny CM, nytt team, og flere endringer i spillet. Vi som spillere har stortsett sittet passive og sett på disse endringene som påvirker vår spillhverdag og har forsøkt så godt vi kan å tro at de gjøres for å få en mer retferdig moderering av .no som helhet. Likevel har jeg, og flere andre ledere for ulike stammer, i det siste sett oss nødt til å ta til ordet for å få gjort noe med det vi ser på direkte sabotasje av spillerne her.

Så, i håp om at dette teamet vil ha forstand til å høre på de som rammes av dagens policy, vil jeg på vegne av BOL, H.F.O, IB-fam og K1***SE-fam ta opp følgende punkter:

- Regelverket
- Teamets holdning ovenfor spillerne
- Straffeutmåling
- Forumet's moderering

Flere har forsøkt å ta opp disse punktene hver for seg på tickets, men blitt hysjet ned, eller rett og slett ikke turt å ta noe opp av frykt for å bli straffet. Så, omsider måtte vi spørre oss: hvordan skal vi kunne forandre på noe her i verden - sosialt og politisk - hvis vi ikke tør si i fra? For at dette innlegget ikke skal bryte noen regler for forumet skal jeg prøve så godt det lar seg gjøre å ikke dra inn enkeltsaker eller bruke for mye konkrete nick på spillere.

Ingen skal føle noe frykt for å ta opp saker, og ingen blir straffet for å komme med spørsmål eller ønsker til oss.
Det som derimot kan være frustrerende for oss moderatorer er når enkelte spillere skal diskutere saker som de ikke er en part i (moderatorer har ikke lov å diskutere en sak med andre en den saken gjelder).
Andre ting vi ser ofte er at enkelte mister hodet fullstendig å begynner å skrive flere ticketer i en og samme sak, de er mange ganger ufine og forlanger det umulige av en moderator, som foreksempel at de skal slippe straff fordi de kjenner noen som tidligere har vært moderator...osv.
Det sier seg selv at dette faller på sin egen urimelighet.


HVA ER PROBLEMET?
Kort sagt: Vi ser at kontrakten vi skrev under på for 2,5 år siden endres konstant, at folk bannes for de minste ting, vi er vitne til urimelig straffeutmålinger og synes rett og slett at det virker som flere av moderatorene her er på "powertrip" og er direkte umulig å diskutere med både over tickets og på forum. Vi føler at dette dreper vår spilleglede og at dere til tider bør ta mer hensyn til oss som spillere, i stedet for å sette kjepper i hjulene på oss alle sammen.

I denne "kontrakten" står det også at reglene kan bli forandret, og at en hver spiller er selv ansvarlig for å holde seg oppdatert om dette.
Vi i Teamet strekker oss litt lenger, og sender ut melding til alle spillere om det skjer store forandringer i reglene, samt at vi også tar hensyn dersom noen ubevist bryter noen nyinnførte regler.
Når det gjelder straffeutmålingen så er dette noe som er bestemt av InnoGames, og noe som Teamet bare må forholde seg til.
Der vi har muligheter til å endre på ting vi ser er urimelig eller ikke passer for vår server, gjør vi selvfølgelig endringer.
Når det gjelder dette med moderatorer på "powertrip", så er det litt merkelig at det kun er de som blir tatt for juks som er lei seg for dette, mens de som er utsatt for juks synes vi er late og ikke følger med godt nok, så vi har nok en umulig utfordring her.


REGELVERKET
Slik jeg ser det bør reglementet (og straffeutmålingen for brudd på det) være rettferdig, men det bør også være et reglement som majoriteten av spillerne er enig i. Som nevnt over har dette endret seg uant mange ganger. Vi velger å tro at dette gjøres for at det skal bli mer oversiktlig - men vi ønsker å informeres hver gang endringer skjer. Dere kan faktisk ikke straffe oss for regelbrudd som er begått etter at dere endrer kontrakten vi har skrevet under på tidligere. Dere endrer jo kontrakten.

Ja noen ganger så endrer vi reglene, men som jeg forklarte tidligere så står det også i denne "kontrakten" at dette vil kunne skje.
Det har faktisk skjedd ting med reglene som har gjort at spillere i dag ikke straffes for ting de ble straffet for tidligere.
Blant annet fikk en spiller straff i form av inndragninger av byer dersom kontovakten fant på noe tull, i dag er det bare kontovakten som får denne straffen.
Om vi ikke hadde hatt muligheten til å kunne endre regler som dette, så hadde ting vært mere urettferdige en hva det er i dag.
Siden reglene innimellom endres for å gjøre disse bedre, så ville det også være umulig å praktisere den løsningen som her beskrives med at de reglene som gjelder når du begynner å spille, skal gjelde resten av spillet.
Det ville i praksis bety at det ville være forskjellige regler for forskjellige spillere avhengig av når de begynte å spille, og dette vill da bli veldig urettferdig.


TEAMETS HOLDNING OVENFOR SPILLERNE
De fleste på v1 har nå hatt en eller flere møter med team-medlemmer, enten på forum eller over ticket. En ting som går igjen hos folk som skal beskrive opplevelsen med dette/disse møtene er at teamet virker hovmodige, overlegne og særdeles vanskelige å diskutere med. Det går nesten aldri ann å få et klart svar på hva som er blitt gjort galt, eller hvorfor straffen er såpass hard. Der dere kanskje ser "rettferdighet" ser vi urimelighet. Vi ønsker ikke en grå verden, vi ønsker ikke at urimelige straffer skal skje uansett om det rammer våre fiender - og vi ønsker ikke å straffes for å si i fra om dette. Vi ønsker rett og slett en dialog med dere hvor dere i det minste har til hensikt å inngå kompromiss!

Da dette spillet i stor grad går fra å være veldig stille med liten aktivitet, til å rase av gårde med en intens aktivitet, så sier det seg selv at at vi som moderatorer mange ganger har det veldig hektisk når vi har mange saker på bordet.
Hver sak skal sjekkes med logger, tider, andre ticketer og tidligere historie på den spilleren vi behandler.
Derfor kan det fra tid til annen være at vi ikke har tid til å bruke så mye tid på å prate med spillere som vil diskutere «vær og vind».
Vi er i disse situasjonene kun opptatt av å få ferdigbehandlet saken, og ønsker derfor kun å forholde oss til denne saken og ikke noe som skjedde med ola dunk for 1 år tilbake.
Det kan derfor virke som vi er hovmodige og noen arrogante drittsekker, men ha i bakhodet at det kanskje er andre spillere med større og mere alvorlige saker som trenger vår oppmerksomhet.
Ha også i tankene at vi som modererer her gjør dette frivillig, og at vi kanskje har et liv uten om dette også.
Vi blir nok også litt farget av alle som skal diskutere straffen sin for at de skal slippe å bli straffet for noe de faktisk har gjort feil.
Dette kan da selvfølgelig gå ut over enkelt spillere som faktisk har noe viktig å si, da det kanskje ikke har fremkommet alle opplysninger som er relevante for en sak.
Et av problemene er som glitter her skriver er at man ønsker å inngå kompromiss... vel vi kan ikke inngå noe kompromiss når det gjelder reglene her inne, da disse er absolutte.
Om vi skulle begynne med denne praksisen, så ville ikke ting lenger bli rettferdige, og det er urettferdig det.


STRAFFEUTMÅLINGEN
Vi har tidligere fremmet et ønske om å få innsyn i hvordan straffeutmålingen deres fungerer. HVilke straff man får for hvilke regelbrudd - og gjerne en begrunnelse for hvorfor. Det har vi ikke fått, og vi lurer nok stadig på hvorfor? Det som går igjen når jeg har snakket med ulike stammer, er en felles oppfatning om at teamet (iallefall på v1) straffer altfor hardt. At de ser ut til å ønske flere gråbyer og at det ser ut som teamet ikke tar i betraktning hvor lenge denne verdenen har vart og hvor vanskelig det i utgangspunktet er å motivere seg til å fortsette etter 2,5 år på en verden. De fleste av oss sier det samme: Dere dreper spillegleden vår!

Grunnen til at spillerne ikke får tilgang til hvordan straffe systemet vårt fungerer er veldig enkel.
Om alle hadde kjennskap til dette så ville også alle vite hvordan vi moderatorer jobber.
Av erfaring vet vi at dette umiddelbart ville føre til at mange ville utnytte disse opplysningene til å jukse i spillet, og det ville bli vanskeligere for oss som moderatorer å avsløre juksemakerne.
Om det skal være et poeng at V1 har vart i 2,5år så skulle man jo anta at dette er fordi de spillerne som har holdt på lengst spiller her.
Det er derfor da litt merkelig at majoriteten av saker vi har her dreier seg om brudd på en av de eldste reglene vi har, nemlig dette med å ha bare en konto pr spiller.
En annen sak som er merkelig er at majoriteten av dem som bryter reglene om samhandling mellom kontoer er de som har spilt lenge og har de store kontoene, mens de spillerne som har mindre kontoer og mindre fartstid ikke har problemer med dette.
Nå forsvinner jo heldigvis dette problemet da vi legger inn en sperre på dette, men det sier jo mye om holdningene til reglene blant den eldre garde av spillere.


FORUMET'S MODERERING
Her går det mye på det samme som er nevnt over. Forumet's brukere forsvinner, eller slutter å skrive, i frykt for å bli straffet for alt mulig. Det er rett og slett for lite takhøyde og det ødelegger litt av lysten til å delta i diskusjoner her. Noen av de jeg har snakket med foreslo at trådstarter burde ha mer å si mht hvordan tråden kan utarte seg. Rett og slett iallefall rådføres med før en moderator stenger tråden eller fjerner store deler av innleggene. Vi er lei av å føle at moderatorene her er på konstant powertrip, eller rett og slett utøvermakt bare for å vise at de har den.

Da jeg ikke modererer noe på forumene, så kan jeg naturligvis ikke svare så mye på dette, men jeg observerer at også her har enkelte vanskelig for å følge regler og normal folkeskikk.
Bruk heller litt tid å tenk litt i gjennom hva du skriver, så vil sannsynligvis ikke modereringen være så streng.


Sist gang jeg tok dette opp var det et problem, slik vi så det, at vi var nede i 17918 spillkontoer - og vi pekte på at teamets oppførsel og straffeutmålingen derfra var skyld i dette. Vi forutså også at det kom til å bli mye verre. Og rett hadde vi, for nå er det enda færre til tross for at det er langt flere verdener. Ja, for .no har faktisk bare 15.997 kontoer - på 6 verdener!

Jeg har full forståelse for at det kanskje er innogames som legger rettningslinjene her, men det bør være mer enn språkbariæren som krever at hver server har et team fra eget land. Man kan nesten sammenlikne det litt med et kommunestyre. Dere som sitter i teamet bør forholde dere til tilstanden på den serveren dere styrer, og ta hensyn til hvordan disse er. Dere kan rett og slett ikke forvente at alt som kan fungere på .net, vil fungere her - og iallefall ikke på en 2,5 år gammel verden som v1.no.

Om du vil ha fult demokrati og valg på medlemmer til Teamet, og avstemninger om regler, så foreslår at du tar dette opp med dem som eier dette spillet, nemlig InnoGames.
Men jeg tipper at også du skjønner at dette kan blir vanskeligere en å demokratisere nord Korea.



Vi startet med en tanke om at Arnulf Øverland hadde rett når han skrev at du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv. Og i spillet er vi fiender, allierte og iap's. Vi utgjør majoriteten av de største spillerne og stammene på en verden og vi ønsker å bli tatt på alvor denne gangen. Hvis vi, til tross for andre uenigheter, klarer og enes om en ting som dette så betyr det iallefall at noe bør gjøres før alt er grått på v1. Og det er bare dere som kan gjøre noe for å snu denne trenden.
Jeg vil omformulere Arnulf Øverland litt å si at du skal ikke tåle så inderlig vel, det jukset som ikke rammer deg selv.
Husk at reglene er like for alle som spiller her og om du føler at straffen er hard og urettferdig, så se for deg at du hadde blitt utsatt for det du har gjort galt.
Hadde da straffen fremdeles vært like hard og urettferdig?


Konkret så ønsker vi å si klart i fra om at vi er HELT i mot at de som bryter reglene skal miste byer som straff med en gang. Vi ønsker ikke mer grått. Vi ønsker ikke at spillerne i stammer på v1 skal slutte fordi teamet jobber mot dem. Vi ønsker ikke at flere skal slette kontoene sine i protest. Vi synes det er rett og rimelig at de som bryter en regel for første gang bør få en advarsel før regelbruddet skal gå utover en hel verden. For det er nettopp det som skjer når enda større deler av verden 1 går grå.
Hvis dere ikke ønsker mere grått, så er det bare å følge reglene som gjelder, og ikke prøv å være smarte å ta kjangsen på lure løsninger.
Advarselen du etterlyser får du når du begynner spillet, da får du beskjed om å følge reglene.
Skulle vi begynne med en fast praksis med advarsler til alle som bryter en regel for første gang, så ville det ikke ta så lange tiden før majoriteten av spillere ville utnytte denne gratis kjangsen dem da får på å bryte en regel.
Bare se for deg at de 10 beste spillerne fikk angripe fritt med 5 kontoer hver.
Det ville bli angrep fra blant de 50 største kontoene fra de 10 beste spillerne, hvis dette er et ønskelig scenario, så tror jeg vi kommer til å miste spillere fortere en noen gang før.


Til slutt vil jeg bare si til alle som spiller på V1, skulle dere oppleve meg som moderator for å være spiss og kontant i svarene dere får, så er det som regel en grunn for dette, men svært sjelden er det du som er grunnen.

Har du noe viktig på hjertet, eller mener du at du ikke får den behandlingen du ønsker, så fortell meg dette på en høflig måte, så lover jeg at jeg skal finne tid til å prate med deg.
Ingen skal føle seg avist eller dårlig behandlet uten grunn.

Skulle du føle at du er veldig urettferdig behandlet, eller at jeg ikke forstår deg, så kan du be om at saken din videresendes til et høyere nivå.
Husk at jeg som modererer også er et menneske som kan gjøre feil, men jeg er ikke redd for å innrømme dette og gjøre helomvending i saker der dette er riktig å gjøre.

Og til dere som har opplevd meg som uhøflig, så beklager jeg dette på det sterkeste.

MVH
Sir PIO
Spill moderator
V1
 

DeletedUser

Guest
Ok... Veldig fint at PIO svarer på post #1 i denne tråden som jeg for øvrig støtter meg stort sett 100% til.

Likevel ønsker jeg å kommentere et par punkter av det PIO svarer på i posten sin. Jeg tar kun overskriften i avsnittet og kommenterer deretter.

Hva er problemet/Straffeutmålingen:
Du poengterer at på V1 er det stort sett eldgamle regler som er brutt og at alle spillere på denne verdenen burde kunne de. Greit nok... men det hindrer ikke dere i vise litt skjønn i hver enkelt sak noe som jeg gang på gang mener er fraværende fra hele TW-teamets side uansett hvilke regler som er satt fra innogames sin side. Om det virkelig er sånn at reglene er satt og det ikke er rom for diskusjon rundt dem skjønner jeg ikke hvorfor vi har et større team til å vurdere hver sak i det hele tatt da reglene veldig greit sier hvem som skal straffes og hvor mye (innad i mod teamet vet de det i allefall)

Regelverket:
Å endre regler er en ting, men noen ganger endres reglene i forhold til problemstillinger som oppstår med de forskjellige innstillingene på de forskjellige verdenene. Dette gjør at regelverket som passer perfekt for en verden ikke er helt kurrant for en annen (uten at jeg i farten klarer å gi et konkret eksempel på det). Men samtidig ser jeg også at regelverket om det følges striks på en ny verden skaper ro og orden, så vil det muligens på en gammel verden få store konsekvenser fordi folk spiller fordi de har kost seg lenge ikke synes regelendringene er noe særlig. Når man spiller så så lenge etter et bestemt regelsett, må det da gå an å vurdere om disse nye reglene burde innføres på de eldste serverene.

Forumets moderering:
Dette er et tema der jeg egentlig kunne sagt mangt og meget men jeg har forsøkt å diskutere med flere mods om nettopp dette temaet fordi jeg personlig synes det er utrolig liten takhøyde innenfor hva som blir skrevet på dette forumet. Hvis man ser på forumene til v1 og v2 er det bortimot helt dødt der inne og hver gang det startes en diskusjon ender den på ett eller annet tidspunkt off-topic. Hva er egentlig så ille med det? Så lenge ingen klager høylytt over det burde moderatorene holde seg unna (les på disse 2 forumene) fordi det ellers ikke er noe liv der og folk for det meste løser sine problemer ellers ingame eller på skype nettopp fordi mange mener mods overreagerer ofte. At språkbruk tas hardt er greit, men også her synes jeg personlig at mods flere ganger overreagerer og gir infractions for ting som på de fleste andre fora jeg har vært borti knapt ville ført til en advarsel.

Til slutt vil jeg påpeke at selv om jeg ofte krangler med mods så mener jeg at man skal føre en sivilisert tone når man gjør det og jeg håper jeg etterfølger mitt eget eksempel der.

Og jeg håper at mods i framtiden klarer å vise litt mer skjønn, ikke for folk som utnytter systemet. For PIO sitt eksempel burde være lett å gjennomskue etter mitt syn.

mvh
Spiro
 

Dannemann

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
0
jeg må først si at jeg har lite kjennskap til sakene som er oppe nå, men det jeg har registrert er at det plutselig ble enormt med ban. bynavn og KV-regler er mye av det.
Det jeg da lurer på er om TW-teamets arbeidsmetode er det vi kaller razzia? i såfall må det være den desisert dårligste metoden i et spill som dette.
Og andre ting. siden vi nå har fått mange dommer og mange har blitt tatt, vil det da si at intill nå har de fleste som har jukset sluppet unna med det?

det siste er beviselig. noen av dem som fikk ban for usunt bynavn har hatt disse i månedere og mange av dem har beholdt navnet fra tidligere eiere.

det oser ikke akkurat rettferdighet av det.
en ting til. når dere ser at regler gjentatte ganger blir brutt, noe dere åpenbart har gjort siste tiden, hvorfor kommer det da ikke en fellesmail eller lignende om en presisering eller påminnelse av reglene? for meg virker det som mod gnir seg i hendene og tenker at her kan jeg banne mange...
ansvaret er like mye å få folk til å holde reglene som å straffe regelbryterne..
 
Sist redigert:

DeletedUser

Guest
Dette støttes ja. Det er nok en grunn til at så mange spillere slutter. Folk blir banna for småpirk, og moderatorene vil ikke diskutere hvorfor, når bannen er helt rar.
 

DeletedUser

Guest
Ok... Veldig fint at PIO svarer på post #1 i denne tråden som jeg for øvrig støtter meg stort sett 100% til.

Likevel ønsker jeg å kommentere et par punkter av det PIO svarer på i posten sin. Jeg tar kun overskriften i avsnittet og kommenterer deretter.

Hva er problemet/Straffeutmålingen:
Du poengterer at på V1 er det stort sett eldgamle regler som er brutt og at alle spillere på denne verdenen burde kunne de. Greit nok... men det hindrer ikke dere i vise litt skjønn i hver enkelt sak noe som jeg gang på gang mener er fraværende fra hele TW-teamets side uansett hvilke regler som er satt fra innogames sin side. Om det virkelig er sånn at reglene er satt og det ikke er rom for diskusjon rundt dem skjønner jeg ikke hvorfor vi har et større team til å vurdere hver sak i det hele tatt da reglene veldig greit sier hvem som skal straffes og hvor mye (innad i mod teamet vet de det i allefall)
Det skjer at vi utviser skjønn og reduserer straffer når det dukker opp elementer som gir oss anledning til dette, men dette er det jo ikke så morsomt å skrive innlegg på forumet om. Da er det sikkert mere morsomt å skrive alle feilene en moderator gjør. :)

Regelverket:
Å endre regler er en ting, men noen ganger endres reglene i forhold til problemstillinger som oppstår med de forskjellige innstillingene på de forskjellige verdenene. Dette gjør at regelverket som passer perfekt for en verden ikke er helt kurrant for en annen (uten at jeg i farten klarer å gi et konkret eksempel på det). Men samtidig ser jeg også at regelverket om det følges striks på en ny verden skaper ro og orden, så vil det muligens på en gammel verden få store konsekvenser fordi folk spiller fordi de har kost seg lenge ikke synes regelendringene er noe særlig. Når man spiller så så lenge etter et bestemt regelsett, må det da gå an å vurdere om disse nye reglene burde innføres på de eldste serverene.
Alle regler blir nøye vurdert og diskutert før de settes i kraft. Det ligger i dag ikke noen åpning for at vi kan bruke forskjellige straffer på de forskjellige verdene, dessuten tror jeg dette ville være frustrerende og uforståelig for mange av våre spillere som spiller på flere verdener samtidig.

Forumets moderering:
Dette er et tema der jeg egentlig kunne sagt mangt og meget men jeg har forsøkt å diskutere med flere mods om nettopp dette temaet fordi jeg personlig synes det er utrolig liten takhøyde innenfor hva som blir skrevet på dette forumet. Hvis man ser på forumene til v1 og v2 er det bortimot helt dødt der inne og hver gang det startes en diskusjon ender den på ett eller annet tidspunkt off-topic. Hva er egentlig så ille med det? Så lenge ingen klager høylytt over det burde moderatorene holde seg unna (les på disse 2 forumene) fordi det ellers ikke er noe liv der og folk for det meste løser sine problemer ellers ingame eller på skype nettopp fordi mange mener mods overreagerer ofte. At språkbruk tas hardt er greit, men også her synes jeg personlig at mods flere ganger overreagerer og gir infractions for ting som på de fleste andre fora jeg har vært borti knapt ville ført til en advarsel.

Til slutt vil jeg påpeke at selv om jeg ofte krangler med mods så mener jeg at man skal føre en sivilisert tone når man gjør det og jeg håper jeg etterfølger mitt eget eksempel der.

Og jeg håper at mods i framtiden klarer å vise litt mer skjønn, ikke for folk som utnytter systemet. For PIO sitt eksempel burde være lett å gjennomskue etter mitt syn.

mvh
Spiro
 

DeletedUser

Guest
jeg må først si at jeg har lite kjennskap til sakene som er oppe nå, men det jeg har registrert er at det plutselig ble enormt med ban. bynavn og KV-regler er mye av det.
Det jeg da lurer på er om TW-teamets arbeidsmetode er det vi kaller razzia? i såfall må det være den desisert dårligste metoden i et spill som dette.
Og andre ting. siden vi nå har fått mange dommer og mange har blitt tatt, vil det da si at intill nå har de fleste som har jukset sluppet unna med det?
Nei, vi driver ikke med noen razzia, men det er nok heller kapasiteten til moderatorer som kan utgjøre en forskjell. Som jeg skrev tidligere så jobber vi moderatorer her frivillig, og vi har faktisk et liv uten om Tw som alle andre. Da jeg tok over V1 så var det mye som ikke var som det burde, så da gikk jeg i gang med å rydde litt i gamle og nye ting, og nå begynner det å se bra ut her.

det siste er beviselig. noen av dem som fikk ban for usunt bynavn har hatt disse i månedere og mange av dem har beholdt navnet fra tidligere eiere.
det oser ikke akkurat rettferdighet av det.
Hvilke bynavn dere bruker bør dere selv egentlig finne ut av. Dere kjenner reglene vedrørende stygge og ulovlige ord, så da er det bare å følge disse. Er dere i tvil, så send en ticket å spør om dere kan bruke det dere ønsker, og en liten begrunnelse om dette er spesielt.
Blir du tatt på grunn av et bynavn som du ikke har navngitt selv, men adlet fra en annen spiller, så skal du ikke ha straff for dette. Gi beskjed i første ticket derom dette skjer, så får vi luket dette ut tidlig i saken. By navnet vil uansett bli fjærnet av oss, så tar du en by med et ulovlig navn, så skader det ikke om du bytter dette til noe annet, da du sparer både moderator og deg selv for en bortkastet sak.


en ting til. når dere ser at regler gjentatte ganger blir brutt, noe dere åpenbart har gjort siste tiden, hvorfor kommer det da ikke en fellesmail eller lignende om en presisering eller påminnelse av reglene? for meg virker det som mod gnir seg i hendene og tenker at her kan jeg banne mange...
ansvaret er like mye å få folk til å holde reglene som å straffe regelbryterne..
Du blir kanskje litt overasket nå, men faktisk så synes ikke vi moderatorer det er noe særlig å måtte lage gråbyer. Men de tilfellene hvor dette er straffen, så ligger det mange ganger et alvorlig regelbrudd bak dette, og vi er nødt til å behandle alle likt i slike saker. Når det gjelder denne felles posten du etterlyser, så har den da poppet opp hos de fleste spillerene angående samhandling. Vi har også sett at mange sliter med dette, og har derfor lagt til en aplikasjon som skal forhindre dette fremover. Dine påstander om dette blir derfor litt feil.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp