Først og fremst så skal dere vite at selv om vi ikke svarer på alle spørsmål på forumet, følger vi med og diskuterer dem internt. Muligheten for å blokkere koordinerte angrep er noe vi har implementert etter å ha opplevd en økende mengde saker via support-systemet vårt. Spillere var frustrerte fordi de følte det var vanskelig å holde orden på hvilke tropper som ble sendt hvor. Vi fikk noen tickets der vi fikk konstruktiv kritikk og har gjort noe med saken. Dette er kun et eksempel. Endringer av regler og/eller straffer kommer som oftest etter at vi har fått tilbakemelding fra våre spillere.
Noe av det første jeg gjorde når jeg begynte i denne jobben var å lage retningslinjer for straffer som skulle følges av alle admin. Målet var at et regelbrudd skulle gi samme straff uavhengig av hvilken admin som behandlet saken. Et eksempel fra våre retningslinjer er "straff for brudd = 1-3 dager ban". Da har vi satt retningslinjer samtidig som det er rom for skjønn.
La oss si at retningslinjene er dårlig gjennomtenkte og straffen for ulovlig bynavn er 3 dager ban uavhengig av hvem som gav navnet. Da ville man kunne kalle alle byene sine for noe straffbart rett før man blir adlet og dermed sørge for at motstanderen får straff. Dette ville vært et smutthull. Vi finner jevnlig slike smutthull og prøver å tette dem så godt vi kan. Dersom vi hadde gitt ut oversikt over hvilke brudd som gir hvilke straffer, ville spillere kunne utnytte dem når de fant et slikt smutthull.
Straffene er som oftest i utestengelse eller en prosentandel av byer. Dette er for at straffene skal bli mest mulig like.
Hvordan det ble straffet tidligere kan ikke jeg svare for, men som spiller fikk jeg inntrykk av at det var veldig mye skjønn som avgjorde hvilken straff en spiller fikk. Dagens system kan derfor virke strengt for spillere som tidligere har blitt straffet.
TEAMETS HOLDNING OVENFOR SPILLERNE
Vi får inn ca 100 tickets hver uke som alle skal behandles og svares på. De fleste henvendelsene fører til en dialog der man ofte må svare på samme ticket flere ganger. I tillegg kommer tiden det tar å oppsøke/finne regelbrudd og andre oppgaver. Forum-moderatorer må lese manuelt gjennom sine fora for å finne regelbrudd i tillegg til å behandle rapporter. De har også andre oppgaver som kan ta tid.
At svarene dere får på forum og ingame kan virke korte og arrogante må vi bare beklage, men vi ønsker å ha en kortest mulig behandlingstid. Vi skal derimot ikke virke hovmodige eller frekke i våre svar. Føler du at din admin er uhøflig, kan du ta det opp med admin på en konstruktiv måte eller sende meg en PM.
FORUMET'S MODERERING
Ja, vi har nok blitt strengere og har senket takhøyden siden jeg begynte som CM. Det er ikke fordi vi ønsker å straffe våre brukere, men for å gjøre forumet mer vennlig for nye brukere. Samtidig så ønsker vi å holde orden på trådene sånn at nye brukere lettest mulig kan finne svar på spørsmålet de lurer på. En infraction er en påminnelse på at du har gått over streken, men du lider ikke for den. Det er først når du gjentatte ganger bryter reglene at du blir berørt. Før dette skjer, burde du ha tatt hintet og forstått hva som gjør at du får en infraction. Er du i tvil på hvorfor, kan du besvare din infraction og be om en grunn.
Som sagt i begynnelsen av denne posten så ser vi hva som blir sagt og diskuterer det internt i teamet. Det gjelder også utgangspunktet av denne posten.