En liten observasjon fra oss på V1

Status
Stengt for ytterligere svar.

Capitan22

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
247
Glitter skriver et utrolig bra innlegg. Hun snakker for den frustrasjon mange har følt i det siste.. og ja.. mods kan så absolutt ødelegge spilleglede, og til og med få enkelte til å slutte. Det ville blitt mange nye gråbyer dersom navnesaken ville fortsatt. Det ville blitt så mange at det ville ødelagt hele v1..

Sir Pio sier noe sånt som at det ikke er lett å gjøre alle fornøyde når vi maser...men for guds skyld. Det går an å svare på en høflig måte om du har det travelt! Jeg mener..dersom du skriver et svar, så bruk tiden til å gi en høflig tilbakemelding istedet for å gi mottaker følelse av at du er både respektløs og uhøflig. Det skal så lite til for å snu det inntrykket vi spillere får av dere.
Vil også understreke det som er sagt her..at en moderator skal/bør jobbe med oss, og ikke mot oss.
Slik det er nå, føles det mer som en krigføring - spillere mot modsa - hvem vinner???
 

DeletedUser

Guest
Det spørs i hvliken grad den risen er i da. Har du et problem med en moderator, er det beste å ta det opp med den moderatoren det gjelder, eller ta kontakt med CM.

Når det gjelder Sir Pio så får vi samme svar uansett. Uansett hva du tar kontakt med så får du samme svar, så akkurat det nytter ikke.
 

PABben

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
23
Først og fremst så skal dere vite at selv om vi ikke svarer på alle spørsmål på forumet, følger vi med og diskuterer dem internt. Muligheten for å blokkere koordinerte angrep er noe vi har implementert etter å ha opplevd en økende mengde saker via support-systemet vårt. Spillere var frustrerte fordi de følte det var vanskelig å holde orden på hvilke tropper som ble sendt hvor. Vi fikk noen tickets der vi fikk konstruktiv kritikk og har gjort noe med saken. Dette er kun et eksempel. Endringer av regler og/eller straffer kommer som oftest etter at vi har fått tilbakemelding fra våre spillere.

Noe av det første jeg gjorde når jeg begynte i denne jobben var å lage retningslinjer for straffer som skulle følges av alle admin. Målet var at et regelbrudd skulle gi samme straff uavhengig av hvilken admin som behandlet saken. Et eksempel fra våre retningslinjer er "straff for brudd = 1-3 dager ban". Da har vi satt retningslinjer samtidig som det er rom for skjønn.

La oss si at retningslinjene er dårlig gjennomtenkte og straffen for ulovlig bynavn er 3 dager ban uavhengig av hvem som gav navnet. Da ville man kunne kalle alle byene sine for noe straffbart rett før man blir adlet og dermed sørge for at motstanderen får straff. Dette ville vært et smutthull. Vi finner jevnlig slike smutthull og prøver å tette dem så godt vi kan. Dersom vi hadde gitt ut oversikt over hvilke brudd som gir hvilke straffer, ville spillere kunne utnytte dem når de fant et slikt smutthull.

Straffene er som oftest i utestengelse eller en prosentandel av byer. Dette er for at straffene skal bli mest mulig like.

Hvordan det ble straffet tidligere kan ikke jeg svare for, men som spiller fikk jeg inntrykk av at det var veldig mye skjønn som avgjorde hvilken straff en spiller fikk. Dagens system kan derfor virke strengt for spillere som tidligere har blitt straffet.

TEAMETS HOLDNING OVENFOR SPILLERNE

Vi får inn ca 100 tickets hver uke som alle skal behandles og svares på. De fleste henvendelsene fører til en dialog der man ofte må svare på samme ticket flere ganger. I tillegg kommer tiden det tar å oppsøke/finne regelbrudd og andre oppgaver. Forum-moderatorer må lese manuelt gjennom sine fora for å finne regelbrudd i tillegg til å behandle rapporter. De har også andre oppgaver som kan ta tid.

At svarene dere får på forum og ingame kan virke korte og arrogante må vi bare beklage, men vi ønsker å ha en kortest mulig behandlingstid. Vi skal derimot ikke virke hovmodige eller frekke i våre svar. Føler du at din admin er uhøflig, kan du ta det opp med admin på en konstruktiv måte eller sende meg en PM.

FORUMET'S MODERERING

Ja, vi har nok blitt strengere og har senket takhøyden siden jeg begynte som CM. Det er ikke fordi vi ønsker å straffe våre brukere, men for å gjøre forumet mer vennlig for nye brukere. Samtidig så ønsker vi å holde orden på trådene sånn at nye brukere lettest mulig kan finne svar på spørsmålet de lurer på. En infraction er en påminnelse på at du har gått over streken, men du lider ikke for den. Det er først når du gjentatte ganger bryter reglene at du blir berørt. Før dette skjer, burde du ha tatt hintet og forstått hva som gjør at du får en infraction. Er du i tvil på hvorfor, kan du besvare din infraction og be om en grunn.

Som sagt i begynnelsen av denne posten så ser vi hva som blir sagt og diskuterer det internt i teamet. Det gjelder også utgangspunktet av denne posten.
 

PABben

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
23
Når det gjelder Sir Pio så får vi samme svar uansett. Uansett hva du tar kontakt med så får du samme svar, så akkurat det nytter ikke.

Jeg kan forstå at du ikke får noe godt svar av meg da jeg ikke kan se å har mottatt noen hendvendelser fra deg som angår sir PIO....

Dette er også en typisk post som vi ikke godkjenner, men gjorde et unntak her for å vise et eksempel. Dersom jeg ikke hadde svart, hadde utenforstående antatt at du hadde prøvd å kontakte oss men ikke fått svar, eller fått et dårlig svar.
Antar også at dette også svarer på hvorfor vi tar opp lignende spørsmål på PM eller ticketsystemet.
 
Sist redigert:

DeletedUser

Guest
FORUMET'S MODERERING

Ja, vi har nok blitt strengere og har senket takhøyden siden jeg begynte som CM. Det er ikke fordi vi ønsker å straffe våre brukere, men for å gjøre forumet mer vennlig for nye brukere. Samtidig så ønsker vi å holde orden på trådene sånn at nye brukere lettest mulig kan finne svar på spørsmålet de lurer på. En infraction er en påminnelse på at du har gått over streken, men du lider ikke for den. Det er først når du gjentatte ganger bryter reglene at du blir berørt. Før dette skjer, burde du ha tatt hintet og forstått hva som gjør at du får en infraction. Er du i tvil på hvorfor, kan du besvare din infraction og be om en grunn.

Som sagt i begynnelsen av denne posten så ser vi hva som blir sagt og diskuterer det internt i teamet. Det gjelder også utgangspunktet av denne posten.

Jeg er ikke ute etter å ta teamet her, men klarer ikke la være å poste rett og slett i frustrasjon over det jeg mener er litt korttenkthet.

Mitt poeng: Når dere senker takhøyden for å gjøre forumet mer vennlig for nye brukere og strammer inn livvidden for eksisterende brukere så risikerer dere å sitte med noe midt i mellom. At det kommer få nye brukere og mange eksisterende brukere som forsvinner. For min egen del synes jeg takhøyden er begynt å bli så lav at det ikke er morsomt å poste lenger, fordi om man sender et lite sleivspark til en fiende ingame så sitter man med en 3 poengs infraction på inboksen med en gang.

Jeg skjønner samtidig hva dere mener med å gjøre forumet mer innbydende for nye brukere, men tviler på at veien å gå er å stramme inn regelverket. Jeg ville heller tatt en reell gjennomgang av hele regelverket og tilpasset det brukermassen slik den er i dag og sette klarere eksempler på hva som er uakseptabelt og ikke. For i dagens språkverden er det en del infractions som faller under kategorien idioti når man tolker alt bokstavelig og ikke setter noe i sammenheng men kun henger seg opp i det som er forseelsen.
 

Hansemann

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
9
moh

Sperringen som har kommet er kjempebra. Jeg har sett det som en selvfølge at hvis dette faktisk var mulig å implementere, så hadde dette vært implementert for lenge siden, derfor har aldri tanken slått meg på å klage om dette.
Litt cudoz for å ha implementert den til dagens team, og direkte idioti av alle andre CM`er for å ikke ha gjort dette for lenge lenge siden.

Kan man legge sperringer på andre ting? Typisk banneord/stygge ord i bynavn osv? Hvor ligger begrensningene?

Kjør på. Er da ingen grunn til å bruke straffesystemet til å reglementere ting som det kan sperres for?
 

PABben

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
23
Muligheten for å legge til denne sperren kom sammen med versjon 6.3, 24. Juni 2010.

Det finnes ikke sperringer for alt. Noen sperringer gir også ulemper og vi veier dem opp imot fordelen ved å implementere dem.
 

paalodin

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
159
Ett spørsmål. Mener teamet at straffen for regelbrudd på bynavn er grei? Hvis jeg trenger en pause så kan jeg legge inn ett upassende bynavn og kontoen min blir sperret for angrep? Syns vel at det er liten straff å få at en konto ikke kan angripes lengre i det hele. Er mere en straff som rammer de som angriper denne spilleren og ikke har gjort noe regelbrudd slik jeg ser det.
 

PABben

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
23
Vi har ikke straffer som går ut på at en konto bli sperret uten å kunne bli angrepet. Dersom en spiller ikke kan angripes, er saken under behandling eller kontoen på vei til å slettes.
 

paalodin

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
159
Vi har ikke straffer som går ut på at en konto bli sperret uten å kunne bli angrepet. Dersom en spiller ikke kan angripes, er saken under behandling eller kontoen på vei til å slettes.


Har opplevd at kontoer er sperret i lang tid for angrep opptil flere dager pga bynavn. Hvorfor skal vi som angriper en spiller bli straffet pga ett lovbrudd denne spilleren har begått? Vi som angriper får heller ingen beskjed om at nå er denne spilleren åpen for angrep igjen, virker for mere som en belønning til regelbryter og en straff til lovlige spillere som angriper den som begår lovbruddet for meg at dere sperrer denne for angrep under behandlingen og slettingen.
 

PABben

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
23
Hvorfor skal vi som angriper en spiller bli straffet pga ett lovbrudd denne spilleren har begått?

Som sagt så er saken under behandling eller spilleren på vei til å bli slettet dersom spilleren ikke kan angripes. Vi gjør dette dersom det finnes en mulighet for at spilleren hadde grunn til å gjøre hva han skal bli straffet for. Spilleren har ikke mulighet til å forsvare seg i dette tidspunktet, og vi skjermer derfor spilleren for angrep inntil vi har fått frem hva som har skjedd.

Har opplevd at kontoer er sperret i lang tid for angrep opptil flere dager pga bynavn.
Her er det nok noen rykter ute å går igjen ;)
 

RDI-rsr

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
5
Ja riktig, det vil det alltid være, når vi ikke vet hvilke straffer man kan få.

Sitat:
----------------
PABben:
La oss si at retningslinjene er dårlig gjennomtenkte og straffen for ulovlig bynavn er 3 dager ban uavhengig av hvem som gav navnet. Da ville man kunne kalle alle byene sine for noe straffbart rett før man blir adlet og dermed sørge for at motstanderen får straff. Dette ville vært et smutthull. Vi finner jevnlig slike smutthull og prøver å tette dem så godt vi kan. Dersom vi hadde gitt ut oversikt over hvilke brudd som gir hvilke straffer, ville spillere kunne utnytte dem når de fant et slikt smutthull.

Straffene er som oftest i utestengelse eller en prosentandel av byer. Dette er for at straffene skal bli mest mulig like.
Slutt.
--------------------------------------------------------

Syns dette blir rart å ikke vite hvilke straffer man kan få.
Hvordan kan man da vite om man blir rettferdig og liktbehandlet??
Er mye lettere å akseptere en straff om man vet at det er sånn normalen er osv.

Går vel ann å bare si:
Stygge by navn = ban 3 dager, hvor man kan bli angrepet.
2kontoer = sletting av en av dem samt x% by tap og fylling av def i de nye grå. (Dere bør informere om omfang og max min straff, på en eller annen måte)Vi som spillere som rapporterer handlinger mot oss eller får en staff, vil så lenge vi ikke vet hva straffen er føle dette som feil nesten alltid.
Dere får mere bråk og misnøyen sprer seg blandt spillerene.

Forstår ikke at dette medfører triksing og at vi finner smutthull, for det skjer i loverket i samfunnet. Jeg tror ikke dere finner bedre løsninger på ett bedre fungerende lovverk enn det.
 

DeletedUser

Guest
Nåja...har også opplevd dette. under en nukerunde hadde jeg sendt tropper langveis (200 timer +) men de angrepene ble avbrutt. Klarer man da å ro seg vekk fra en straff, så har man fått en belønning.

Vel, jeg vet er vanskelig å få en ordning på dette, men det KAN bli skikkelig galt.
 

paalodin

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
159
Som sagt så er saken under behandling eller spilleren på vei til å bli slettet dersom spilleren ikke kan angripes. Vi gjør dette dersom det finnes en mulighet for at spilleren hadde grunn til å gjøre hva han skal bli straffet for. Spilleren har ikke mulighet til å forsvare seg i dette tidspunktet, og vi skjermer derfor spilleren for angrep inntil vi har fått frem hva som har skjedd.


Her er det nok noen rykter ute å går igjen ;)

Mulig jeg tar feil og kontoen jeg referer til her var utestengt eller sperret for noe annet enn bynavn, men det var mange kontoer som var sperret pga bynavn samtidig og denne kontoen hadde samme bynavn som andre var sperret for, så vil vel heller kalle det en konklusjon. Kontoen var sperret for angrep i minst 3 dager.
 

paalodin

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
159
Det er fortsatt en straff for spillere som følger reglene å bli nektet å angripe en som har begått ett regelbrudd, må da kunne gå an å straffe regelbryteren uten å samtidig straffe spillerne som følger regelboka? En av de største gledene med TW er å angripe sine motstandere, er man lei av inc. og vil ha fri så kan man bare begå ett regelbrudd og bruke lang tid på å krangle med moderatoren og det går 3 dager uten at ett adelstog eller flere angrep kan bli sendt på deg, en stor trygghet for den som begår regelbruddet dette her og de som angriper (og følger reglene) blir tatt fra gleden med spillet. Hvorfor skal den som begår regelbruddet bli belønnet for dette??
 

DeletedUser

Guest
Det må gå an å vise litt vilje til å komme oss i møte, det er faktisk majoriteten av spillere som støtter denne klagen ? Så dere bør ta en runde med InnoGames for å se om det er punkter dere kan inngå kompromiss på ? Vist at dere prøver iallefall !

MVH.bgm

Fikk aldri noe svar på denne, kan dere svare på om dere er i kontakt med InnoGames for å finne en løsing ?
 

DeletedUser

Guest
Det er fortsatt en straff for spillere som følger reglene å bli nektet å angripe en som har begått ett regelbrudd, må da kunne gå an å straffe regelbryteren uten å samtidig straffe spillerne som følger regelboka? En av de største gledene med TW er å angripe sine motstandere, er man lei av inc. og vil ha fri så kan man bare begå ett regelbrudd og bruke lang tid på å krangle med moderatoren og det går 3 dager uten at ett adelstog eller flere angrep kan bli sendt på deg, en stor trygghet for den som begår regelbruddet dette her og de som angriper (og følger reglene) blir tatt fra gleden med spillet. Hvorfor skal den som begår regelbruddet bli belønnet for dette??

Å kalle dette for å straffe uskyldige spillere slik du her påstår blir litt for drøyt.
Nå har flere av Dere tidligere tatt til ordet for at vi er for streng når vi gir straff og enkelte klager på at vi ikke behandler sakene deres godt nokk.
Jeg har lovet at jeg skal være rundere i kantene og ta meg bedre tid med de spillerene som har behov for dette, så da sier det seg selv at behandlingstiden noen ganger kan ta litt tid.
En annen ting er at alle har krav på å kunne forsvare seg før vi iverksetter en eventuell straff, og skulle vi oppfylle ditt ønske, så ville straffer bli delt ut i hytt og pine uten at den enkelte spiller fikk forsvare seg. Dette er helt uaktuelt.
Vil også bare minne om at det er straffbart å sende inn falske anklager eller begå handlinger i den hensikt å få noen andre eller seg selv utestengt på falskt grunnlag.
Skulle vi oppdage at en spiller finner på noe tull bare for å få kontoen sperret idet han får mange inkommende angrep, så vil han selvfølgelig bli straffet for dette.
 

DeletedUser

Guest
Fikk aldri noe svar på denne, kan dere svare på om dere er i kontakt med InnoGames for å finne en løsing ?

Hvis du leser hele denne tråden fra begynnelse til slutt, så vil du kanskje oppdage at vi har i møtekommet Dere på de fleste pungter.
Jeg undrer meg også litt på hva du egentilg mener med om vi har vært i kontakt med InnoGames....? Alle som sitter i Tribal Wars Teamet er en del av InnoGames, og vi snakker med hverandre daglig.
Når det gjelder innsyn i straffe utmålingene, så har allerede pabben redgjort for hvorfor dette ikke lar seg gjøre, og når det gjelder selve straffene så er det lite vi kan gjøre med disse, da de hovedsakelig følger en standard som gjelder for hele TribalWars gennerelt.
Er det noen regler du ikke skjønner eller en straff du mener er urimelig, så får du skrive en ticket der du redgjør for dette, så skal vi gjøre vårt beste for å hjelpe deg.
Bare husk at vi ikke kan diskutere enkelt saker med andre en den saken gjelder.
 

paalodin

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
159
Å kalle dette for å straffe uskyldige spillere slik du her påstår blir litt for drøyt.
Nå har flere av Dere tidligere tatt til ordet for at vi er for streng når vi gir straff og enkelte klager på at vi ikke behandler sakene deres godt nokk.
Jeg har lovet at jeg skal være rundere i kantene og ta meg bedre tid med de spillerene som har behov for dette, så da sier det seg selv at behandlingstiden noen ganger kan ta litt tid.
En annen ting er at alle har krav på å kunne forsvare seg før vi iverksetter en eventuell straff, og skulle vi oppfylle ditt ønske, så ville straffer bli delt ut i hytt og pine uten at den enkelte spiller fikk forsvare seg. Dette er helt uaktuelt.
Vil også bare minne om at det er straffbart å sende inn falske anklager eller begå handlinger i den hensikt å få noen andre eller seg selv utestengt på falskt grunnlag.
Skulle vi oppdage at en spiller finner på noe tull bare for å få kontoen sperret idet han får mange inkommende angrep, så vil han selvfølgelig bli straffet for dette.


Når en har sendt ut 3-400 nukes på en spiller fra 100 timer unna og rett før disse treffer blir denne spilleren sperret for angrep så er dette en klar straff for meg, her sitter man klar med adelstog etc. nær nukene er fulle bla bla... det er en rein beskyttelse av en regelbryter.

Helt klart dere skal behandle sakene skikkelig, men at dere skal sperre spilleren mens dere behandler saken er unødvendig mener jeg, kan dere ikke la spillere/regelbryteren få ha tvilen til gode og la han/hun spille mens dere behandler saken og gi straffen når dere har behandlet ferdig? Hvorfor skal dere straffe de som angriper denne spilleren i denne prosessen det forstår jeg ikke.
 

RDI-rsr

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
5
Var dette svar på mitt spørsmål også??

Er faktisk eneste stedet jeg vet om, der man ikke får vite hvilke straffer det er mulig å få.

Tja vet jo mulig noen, men det er fra andre/tredje hånds info. eller bare rykter.

Kjøper ikke den med at dere da åpner for at vi kan spekulere i å omgå regler. Det kan man allerede, men de kan også tolkes av dere uten at vi får gjort noe(dommer) (uten forsvarsadvokat)
Det er jo forsåvidt greit om man da vet i hvilket omfang en straff for en handling kan bli.

Sånn det er nå kan dere være snille mot de dere kjenner/har spilt sammen med. Og badA.. mot de dere ikke liker, mange som føler det sånn. Og jeg mener dere legger opp til det ved å ikke si hva som er gjengs straff for over tredelse av den og den §.

Er veldig intressert i å få svar om dette blir feil her eller om ingen bryr seg spes om dette tar jeg gjerne i mot svar privat.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp