En liten regelpåminnelse

Isbjoern

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
147
1.1 - Oppførsel

Utøv normal folkeskikk og vis hensyn. Det er spillere fra forskjellige aldersgrupper og med ulik erfaring i spillet. Ha tålmodighet selv om noen stiller spørsmål som du anser som «dumme» eller «barnslige».

Personangrep er ikke tillat overhodet på forumet eller i andre «private» forum. Pass på at alle fornærmelser eller «flames» er spillrelatert. Personangrep og fornærmelser basert på livet utenfor spillet vil bli straffet.



Kall meg gjerne kjedelig, men denne repitisjonen føler jeg er en nødvendighet nå. Hittil i V14 har det vært kultur for gjennomgående og systematisk personangrep. Mye av dette er bare småtteri, men det er også tilfeller som går på at enkelte ønsker andre død osv. Slik oppførsel bør selvsagt være uakseptabel, men det virker som om mange av tilfellene har en viss aksept på forum. Er dette greit? Og er det slik vi vil ha det på forum? De fleste som skriver her er såppas modne at de bør klare å inkludere litt respekt og hensyn i deres innlegg, så da er det på tide å praktisere det.

Enkelte personer har fått gjennomgående mange kommentarer mot seg som i aller høyeste grad karakteriseres som mobbing, og vi vet alle at dette har pågått over lengre tid. Om man skal skrive noe om spilleren som spiller og ikke som menneske er det viktig å huske den første delen av §1.1, og om man skal skrive noe om spilleren som person bør man tenke seg godt om før man poster. Du får kun respons via tekst på en skjerm, men det sitter likevel mennesker som mottakere av teksten.

Håper flere er enige i meg om dette, og at vi kan utvise andre holdninger i forhold til omtale av personer i fremtiden.
 

DeletedUser

Guest
Du lukter vondt!

...

Mer seriøst, bra! Jeg anbefaler å mobbe mobberne. Det er også verdt å merke seg forskjellen på karakteristikk av personer basert på faktiske forhold, som man kan begrunne, og grunnløse påstander.
 

kenn93x

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
508
Dette minner meg om de elleville tidene på V1, da Kemp23 & resten av SFF gjengen kriga mot BOL med Xano og Glitter i spissen.
 

zippymaster

Blomstevase
Reaksjonspoeng
566
Så er det vel et spørsmål om de er regjelde da?

Om en skal se bokstavelig på det har jeg vel i så fall blitt drapstruet et tresifra antall ganger mens det saklig sett kun har vært en gang. Relax...
 

gertpe

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
253
Bra innspill Polar, kanskje vi hadde glemt dette. Joda, husker tiden i BOL, men selvom det var harde ord mellom spillere, var det mer jævnbyrdigt.
Og Zippy sin kommentar trenger ingen ytterlig respons, han liker å provosere.
Men er verdt å nevne, at desværre er det enkelte spillere, som plassere sitt hode i ballhøyde, og da må man regne med å få ballen i tryna.
 

zippymaster

Blomstevase
Reaksjonspoeng
566
Man får tåle dritt om man slenger dritt.

Og jo, i dagens samfunn er svært lite tillatt. Hvertfall her på TW. Statsledere i Norge banner på riksdekkende TV/radio mens vi ikke får lov til å banne på forum. Ordet "Dæven" går til og med under banneord.
 

gertpe

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
253
Man får tåle dritt om man slenger dritt.

Og jo, i dagens samfunn er svært lite tillatt. Hvertfall her på TW. Statsledere i Norge banner på riksdekkende TV/radio mens vi ikke får lov til å banne på forum. Ordet "Dæven" går til og med under banneord.

Er forsåvidt enig med deg. Men en ungdom ( for meg er en ungdom en 13 - 18 åring ) som slenger dritt, ikke alltid klar over konsekvensene.
 

Isbjoern

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
147
Herregud, i dagens samfunn er alt mobbing og ingenting tillatt.

Jeg vet ikke hvem du er, men du må da se at når alle andre enn deg er enige i budskapet her, så ligger det noe i det? Du kan godt prøve å skrive i tøff-stilen din på forum, men det er ikke alltid det egner seg, slik som her. Dette er ikke snakk om folk som skriver "dæven", dette er snakk om folk som skriver nedlatende om andre enkeltpersoner åpenlyst på forum, og tilogmed kommer med ønske om andres død, og det er noe vi må gjøre noe med. Uansett om det er reelt eller ikke, så er ikke det akseptabelt. Det må du forstå.
 

gertpe

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
253
Jeg vet ikke hvem du er, men du må da se at når alle andre enn deg er enige i budskapet her, så ligger det noe i det? Du kan godt prøve å skrive i tøff-stilen din på forum, men det er ikke alltid det egner seg, slik som her. Dette er ikke snakk om folk som skriver "dæven", dette er snakk om folk som skriver nedlatende om andre enkeltpersoner åpenlyst på forum, og tilogmed kommer med ønske om andres død, og det er noe vi må gjøre noe med. Uansett om det er reelt eller ikke, så er ikke det akseptabelt. Det må du forstå.

Zippy forstår utmerket, men det ligger i hans natur å være på tvers. Men han er god å ha her på forum, han setter sakene i relieff.
 

zippymaster

Blomstevase
Reaksjonspoeng
566
Kommer da helt an på settingen om "drapsønsker" ikke er akseptabelt eller ey.

Uhm, hva som egner seg eller ikke er jo kanskje ikke så relevant for min del? Jeg kan velge om jeg vil være høflig, slem, bad boy eller hva jeg vil, men det valget jeg tar for konsekvenser og jeg bør da være i stand til å håndtere de konsekvensene det har, noe jeg også har.
 

Isbjoern

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
147
Vet ikke helt hva relieff er, men jeg tviler på at det trengs akkurat her. Men det er vel best å ikke la seg provosere


Edit: Svar til Zippy: Ingen settinger rettferdiggjør drapsønsker eller drapstrusler. Dessuten er det rammer også for hvordan du kan oppføre deg. Her gjelder forumreglene for deg akkurat som for alle andre, og ellers norske lover. Jeg bryr meg ikke om hvordan du gjør det innenfor de satte reglene, men husk "Utøv normal folkeskikk og vis hensyn.". Dette gjelder tilogmed deg, uansett om du liker det eller ikke.
 
Sist redigert av en moderator:

gertpe

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
253
Relieff, betyr på dansk, at man kopler saker sammen og setter dem i sammenheng
 

Jazcan

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
67
Forum og online gaming generelt åpner for personer til å skjule seg selv og kunne si hva dem ønsker. Dette utarter seg og eskalerer over sine egne handlinger som igjen utgjør at fleste glemmer bort at det finnes reglement over alt, inkludert i dette "virtuelle universet".

Meget god påminnelse polarbear
 

The finix

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
21
Når dere diskuterer denne saken om regelbrudd, så er det også viktig å se hvilken grad av overtredelse det er polarbear tar opp.

Det er enkelte overtredelser som man ikke henger seg opp i, om dette er bra eller ikke kan diskuteres. Off forum er ganske løssluppent fra før, men nå er det flere som reagerer på at det går for langt. Jeg mener det er bra at dette tas opp, at de som kanskje her gått noe over streken den siste tiden konfronteres med dette. Det er da snakk om hvilken grad overtredelsene er. Den siste tiden har flere innlegg inneholdt grove overtredelser, det er da ikke snakk om om denne personen fortjener dette eller ikke. Personangrep skal ikke forekomme av flere enkle grunner. Som polarbear tok opp, det sitter et annet menneske å mottar dette. Ikke alle veit man skal tolke eller ta innover seg denne informasjonen, dette kan være skadelig for enkelte. Om det er ironi så finnes det en grense her også, noen mottar det du skriver uansett (selv om du ikke mener det). Dette er noe man kanskje ikke tenker over når man sitter å stirrer på pc skjermen og skriver. Tenk deg heller da å sitte ovenfor denne personen og si disse ordene til h*n, mulig du ville formulert deg annerledes da? Jeg ville ihvertfall det i flere anledninger, også når det gjelder ting som er i mye mindre betydning enn det som blir tatt opp her.

Jeg føler det er godt å se at man ikke er alene om å reagere på hvordan enkelte uttaler seg på forum.
For all del, bra at noen tar initiativ og tar opp dette!
_____

Relieff, betyr på dansk, at man kopler saker sammen og setter dem i sammenheng

På norsk også, for den del. Er en "oppklaring" på bakgrunn av en annen sak.
 

DeletedUser

Guest
Jeg er oppdratt sånn at, har du ikke noe pent å si om en person, så holder du heller kjeft og lar det gå :) Mye bedre og ha en hyggelig tone med folk du spiller med, pluss man slipper også da misforståelser og unnødvendige konflikter :)
 

gertpe

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
253
Når dere diskuterer denne saken om regelbrudd, så er det også viktig å se hvilken grad av overtredelse det er polarbear tar opp.

Det er enkelte overtredelser som man ikke henger seg opp i, om dette er bra eller ikke kan diskuteres. Off forum er ganske løssluppent fra før, men nå er det flere som reagerer på at det går for langt. Jeg mener det er bra at dette tas opp, at de som kanskje her gått noe over streken den siste tiden konfronteres med dette. Det er da snakk om hvilken grad overtredelsene er. Den siste tiden har flere innlegg inneholdt grove overtredelser, det er da ikke snakk om om denne personen fortjener dette eller ikke. Personangrep skal ikke forekomme av flere enkle grunner. Som polarbear tok opp, det sitter et annet menneske å mottar dette. Ikke alle veit man skal tolke eller ta innover seg denne informasjonen, dette kan være skadelig for enkelte. Om det er ironi så finnes det en grense her også, noen mottar det du skriver uansett (selv om du ikke mener det). Dette er noe man kanskje ikke tenker over når man sitter å stirrer på pc skjermen og skriver. Tenk deg heller da å sitte ovenfor denne personen og si disse ordene til h*n, mulig du ville formulert deg annerledes da? Jeg ville ihvertfall det i flere anledninger, også når det gjelder ting som er i mye mindre betydning enn det som blir tatt opp her.

Jeg føler det er godt å se at man ikke er alene om å reagere på hvordan enkelte uttaler seg på forum.
For all del, bra at noen tar initiativ og tar opp dette!
_____



På norsk også, for den del. Er en "oppklaring" på bakgrunn av en annen sak.

Er ganske enig i det du her skriver. Vil dog komme med en liten tilføjelse. Det spørs og hvem man skriver kommentarer og ironi til/om. Og hvem den kommer fra. Elsker å disse Zippy så bruker han som eksempel. Han ka både gi og ta skarp kritikk og harselerer med folk. Gjør han det på meg, tar jeg det ganske lett, men folk som ( av uransaklige grunner ikke kjenner hans måte å skrive på ) ka nok få seg en ubehagelig overraskelse.
 
Topp